PDA

Bekijk Volledige Versie : Van banken overvallen word je niet rijk



Marsipulami
27-07-12, 17:57
Van banken overvallen word je niet rijk

vrijdag 27 juli 2012, 03u00

Wetenschappers maken kosten-batenanalyse


*
BRUSSEL - Vergeet het stereotiepe beeld van bankovervallers die genieten van een vroegtijdig pensioen op een tropisch eiland. Bankovervaller is een risicovol beroep en rijk word je er meestal niet van.
Misdaad loont niet, dat is ons altijd ingepeperd. Maar nu bevestigen harde cijfers dat ook. De gemiddelde bankoverval levert maar een karige buit op. Bovendien is er altijd een reëel risico om gevat te worden.

Tot die conclusie kwamen Britse wetenschappers nadat ze de beschikking kregen over unieke gegevens omtrent bankovervallen in het Verenigd Koninkrijk. Zij onderzochten bankovervallen alsof het een gewone economische activiteit betrof, aan de hand van een kosten-batenanalyse, en publiceerden hun resultaten in het blad Significance van de Royal Statistical Society.

Een geslaagde bankoverval brengt bankrovers gemiddeld 38.000 euro op, noteren ze. Bij een op de drie pogingen moeten overvallers echter met lege handen vertrekken. Bovendien wordt 20 procent van de succesvolle overvallers gevat en gestraft, en in een aantal gevallen wordt het geld gerecupereerd.

Hoewel 60 procent van de overvallen door een enkeling werd uitgevoerd, werkten de meeste ervaren bankovervallers in beperkte bendes. Zij haalden dan ook een hogere buit dan de enkelingen. Gemiddeld verdienden zij zo bij een bankoverval iets meer dan 11.000 euro méér per extra bendelid.

Het gebruik van vuurwapens blijkt een andere mogelijkheid om de waarde van de buit op te krikken. Dat is niet verrassend. Het brengt de bankbedienden er immers toe om sneller in te gaan op de eisen van de overvallers. Op die manier zorgt het vertoon van een vuurwapen voor een opbrengst die gemiddeld een kleine 13.000 euro hoger ligt. Dat is echter niet zo hoog wanneer je de extra risico's en de hogere straffen op gewapende overvallen in rekening brengt.

Die statistieken en risico's in acht genomen, berekenden de onderzoekers dat een bankrover bij aanvang van zijn overval kan verwachten gemiddeld iets minder dan 16.000 euro op te strijken. Dat is volgens de onderzoekers vergelijkbaar met het gemiddelde loon van een Brit voor zes maanden. Een bankoverval laat je met andere woorden slechts toe om een half jaar bescheiden te leven.

Bankrover lijkt de onderzoekers dan ook geen goede carrièrekeuze. Buiten het vele werk bij de voorbereiding en de risico's die de activiteit zelf inhoudt, spreekt vooral de kans om gevat te worden in het nadeel van deze bijzondere beroepskeuze. Indien de bankovervaller zijn levensstijl wil volhouden, heeft hij na anderhalf jaar ongeveer vijftig procent kans om achter de tralies te zitten. Na vijf jaar leven als bankrover loopt dat risico zelfs op tot negentig procent. Tot nader order loont het dus nog steeds meer om voor een bank te werken dan om ze te beroven.

Peter Van der Hallen

Bofko
28-07-12, 02:37
Voila.... De wereldvreemdheid van kosten-baten analyses. Je komt ze steeds meer tegen.Tot op mondiaal niveau. De gemiddelde Nederlander denkt inmiddels dat hij persoonlijk kaalgeplukt wordt door sluwe 59-jarige Griekse pensionado's.

Marsipulami
28-07-12, 02:44
Voila.... De wereldvreemdheid van kosten-baten analyses. Je komt ze steeds meer tegen.Tot op mondiaal niveau. De gemiddelde Nederlander denkt inmiddels dat hij persoonlijk kaalgeplukt wordt door sluwe 59-jarige Griekse pensionado's.

Als ik jou was zou ik toegeven dat Griekenland en andere Nederland geld kost. I.p.v. een pleidooi te houden over een zogenaamde foute kosten- en batenanalyse zou ik een pleidooi houden voor solidariteit.

Bofko
28-07-12, 03:26
Als ik jou was zou ik toegeven dat Griekenland en andere Nederland geld kost.
(1) Ik geloof dat Griekenland economisch gezien 3% bijdraagt aan het hele bruto product van de EU. 3% klinkt een stuk geruststellender dan 300 miljard, toch ?
(2) Het simplisme waarmee kosten-baten analyses gekoppeld worden aan welzijn( beter gezegd: de suggestie daarvan) baart mij ernstig zorgen.Ik kan me ook geen voorstelling maken over mijn persoonlijke, dan wel Nederlandse, welzijns-situatie als Griekenland ons geen geld gekost had.

Boekhouding wordt heel erg bepaald door de uitgangspunten die je hanteert. Op welke termijn is je visie en zijn verwachtingen gebaseerd ? Ik denk dat die termijn inmiddels zo kort is dat bijna ieder investering (noodzakelijk voor economische groei) de kop ingedrukt wordt. Paniek alom. Het wordt weer tijd voor langere termijn-visies.


. I.p.v. een pleidooi te houden over een zogenaamde foute kosten- en batenanalyse zou ik een pleidooi houden voor solidariteit.
Solidariteit zit er weer aan te komen. Daar hoef ik geen pleidooi voor te houden. Huidige crisis is veroorzaakt door hebzucht. Niet door een persoonlijke hebzucht maar door een hebzucht die steeds meer in het systeem ingebakken werd. Zag vandaag een uitzending op NL 2 over broederschap (een serie-documentaire over vrijheid, gelijkheid en broederschap). De gelukkigste mensen zijn mensen die sociaal begaafd zijn en niet degene met het meeste geld.Ik denk dat dat inzicht steeds meer verbreid gaat worden.

Ook nog een nadenkertje bij die uitzending over broederschap.
'Broederschap' klinkt goed, maar alles heeft een keerzijde. Hoe meer broederschap, hoe meer xenofobie......