PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokkaanse politie pakt stel jongeren op voor het in het openbaar dineren



MoStar
02-08-12, 20:00
16014

De activisten die eerder aangaven een middag lunch in het openbaar te plannen, moeten misschien toch beter over hun idee nadenken. De Marokkaanse autoriteiten grijpen namelijk hard in tegen mensen die in het openbaar eten, drinken en roken tijdens de Ramadan.

Het is in Marokko, uit respect voor de moslims die vasten, niet toegestaan om tussen zonsopgang en zonsondergang in het openbaar voedsel te nuttigen of met andere zaken bezig te zijn die verboden zijn tijdens de maand van de Ramadan. Normaliter eten Marokkanen die niet aan de Ramadan meedoen vooral binnenhuis, uit respect of om problemen te voorkomen, maar steeds meer Marokkanen willen van het verbod af.

Een groepje jonge mannen en vrouwen in Beni Melal trokken zich afgelopen week echter niets van het verbod aan. Vergezeld met een waterpijp genoten zij in volle teugen in het openbaar van vers voedsel. Een groepje kinderen trok echter bij de bel en schakelde de lokale politie in. Deze grepen meteen in en pakte de vijf mannen en vrouwen op onder luid gejubel van een groep omstanders.

Het ziet er naar uit dat de activisten van Massayminch 2012 grote problemen kunnen verwachten als zij hun plannen voor een openbare middag lunch doorzetten. Misschien is Marokko nog niet klaar voor het verbreken van het eetverbod tijdens Ramadan; of is dit simpelweg niet iets waar de samenleving in Marokko op zit te wachten. Wat is jullie mening?

Foto: Bernadette Simpson (http://www.flickr.com/photos/cairocamels/)

Nefret
02-08-12, 20:56
Als we niet uitkijken zal deze, meer dan achterlijke, regel ook in Nederland/Europa ingevoerd worden. Zucht, wat een idioterie!

manc
03-08-12, 09:15
Ik snap dat verbod eerlijk gezegd niet. De Ramadan is er toch helemaal niet om respect te tonen tegenover Moslims? Gaat het sowieso niet om vrijwillige deelname om het op spiritueel of religieus vlak enig zinvol te maken?

Wellicht kan een Moslim mij hier helpen.

Stel je doet mee aan de Ramadan. Je buurman niet. Maakt het jouw Ramadan dan minder waard als hij stiekem binnen zit te eten of dat gewoon in vrijheid op z'n balkonnetje of terrasje zit te doen zoals hij dat altijd doet?

Bofko
03-08-12, 09:33
Stel je doet mee aan de Ramadan. Je buurman niet. Maakt het jouw Ramadan dan minder waard als hij stiekem binnen zit te eten of dat gewoon in vrijheid op z'n balkonnetje of terrasje zit te doen zoals hij dat altijd doet?

Ik ben het met je eens hoor, maar het is wel een westerse gedachtegang.
We hebben hier te maken met een vorm van sociale controle, waarbij de religie zich erg goed leent als machtsmiddel.

killerbee
04-08-12, 14:18
Alleen allah swt oordeeld hierover. Hun straf komt nog wel.

Saul
04-08-12, 14:50
Ik snap dat verbod eerlijk gezegd niet. De Ramadan is er toch helemaal niet om respect te tonen tegenover Moslims? Gaat het sowieso niet om vrijwillige deelname om het op spiritueel of religieus vlak enig zinvol te maken?

Wellicht kan een Moslim mij hier helpen.

Stel je doet mee aan de Ramadan. Je buurman niet. Maakt het jouw Ramadan dan minder waard als hij stiekem binnen zit te eten of dat gewoon in vrijheid op z'n balkonnetje of terrasje zit te doen zoals hij dat altijd doet?

Nee natuurlijk niet.

Net zoals de winkels op zondag dicht moeten.

Bofko
04-08-12, 16:03
Nee natuurlijk niet.

Net zoals de winkels op zondag dicht moeten.

Ongelukkige vergelijking. Als ik 1 dag in de week iets niet kan kopen (maar de dag dag daarop weer wel) is dat minder erg dan dat ik onder luid gejuich door omstanders door de politie afgevoerd wordt.

Saul
04-08-12, 16:07
Ongelukkige vergelijking. Als ik 1 dag in de week iets niet kan kopen (maar de dag dag daarop weer wel) is dat minder erg dan dat ik onder luid gejuich door omstanders door de politie afgevoerd wordt.

Lekker boeiend wat de omstandigheden zijn. En het zijn nog altijd plusminus 52 dagen per jaar tegenover 30 dagen. Ook hier zijn religieuze regels van kracht.

Fulanadetal
04-08-12, 17:18
Waar ik woon (traditioneel erg onchristelijk stadje) is de zondagsopening onlangs terug gedraaid, behalve de supermarkten een paar uurtjes. Er kwamen vrijwel geen klanten.

IS het voorstelbaar dat de Marokkaanse overheid blij is met deze jongeren? Ze kunnen nu aan de samenleving laten zien hoe serieus ze religieuze wetten nemen en de aandacht afleiden van andere zaken.