PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Allereerste Islamitische privé basisschool in Nederland een feit



MoStar
10-08-12, 21:07
16082

In Nederland zijn er al meerdere Islamitische basisscholen te vinden maar deze zijn tot nu toe allen gefinancierd door de overheid (evenals de overheid katholieke en protestante basisscholen financierd om een gelovige kinderen een passende basisschool aan te kunnen bieden). In Tilburg opent eind van de maand echter de eerste Islamitische privé basisschool, gefinancieerd door particulieren, in Nederland.

Inaya, de naam van de school, begon als een zomerschool en is dus vanaf 27 Augustus een volledige basisschool met drie combinatieklassen. Net als de openbare Islamitische scholen staan de grondbeginselen en de lessen uit de Koran en de Soena centraal. Inaya onderscheidt zich echter van de openbare Islamitische scholen door in plaats van een focus op taal- en rekenen zich op filosofie, aardrijkskunde en godsdienst te richten. Naast Nederlands en Engels krijgen de kinderen op Inaya ook les in het Arabisch en in het Frans.

De Islamitische basisschool haalt ook inspiratie uit alternatieve scholen zoals de vele Montessori- en Jenaplan scholen die Nederland rijk zijn. Deze scholen geven elk kind meer individuele aandacht en leren de kinderen al vroeg zelfstandigheid aan. De kosten die aan de school verbonden zijn, zijn nog niet bekend. Wel geeft Inaya aan dat de kosten afhankelijk zijn van de inkomsten van de ouders.

Foto: Inaya website (http://www.bsinaya.nl/)

Nefret
10-08-12, 21:11
Mooie manier om radicalen te kweken.
De onderwijsinspectie zal vaak langs komen schat ik zo in....

Nador85
11-08-12, 01:32
Radicalen zijn de joden , neem eens een kijkje in de geschiedenis anders , any way ... onderwijsinspectie zijn zeker WELCOME , en alle andere nieuwe met de dag toenemende broeders in Nl en de hele wereld ... Islam is de godsdienst nummer 1 qua steeds groter worden ? Zeker !!!! En die gaat als een raket omhoog ! Joden en Christenen nemen met de seconde af ? Zeker !!!!! En als een raket omlaag , neem eens een kijkje anders in de kerken en in de sinagogen op zaterdag en zondag , allemaal naar moskeen verbouwd door steeds minder gelovige joden en christenen ! Ga eens googlen , onwetende !

mark61
11-08-12, 01:36
filosofie, aardrijkskunde en godsdienst te richten. Naast Nederlands en Engels krijgen de kinderen op Inaya ook les in het Arabisch en in het Frans.

Beheurlijk ambitieus. Ze kunnen toch echt niet Nederlands en rekenen ondergeschikt maken, want dat is de basis van je leven, en de CITO komt eraan. Hoe lang moeten die kinderen dan wel niet naar school op een dag? Vier talen leren? En godsdienst, en filosofie, en aardrijkskunde? Kinderen brengen er nu al niks van terecht. Maar ik ben benieuwd. Waarom Frans in vredesnaam? :hihi:

Wie zijn die vermogende particulieren dan wel niet?

mark61
11-08-12, 01:37
Mooie manier om radicalen te kweken.
De onderwijsinspectie zal vaak langs komen schat ik zo in....

Door het leren van Engels, Frans, filosofie en aardrijkskunde?

Donder op met je haat.

Archie Bunker
11-08-12, 08:29
Waarom Frans in vredesnaam? :hihi:



Misschien een connectie met Marokko, Tunesie of een ander franstalig islamitisch land.

Marsipulami
11-08-12, 09:07
Ik zie wel wat gelijkenis met dit project:


Priesterbroederschap biedt ‘écht katholiek onderwijs’

Geplaatst door Ben Lange op woensdag 1 augustus 2012 om 13:45u


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - De extreem traditionele priesterbroederschap Sint-Pius X opent op 3 september in Antwerpen de deuren van een nieuwe privéschool voor kinderen tussen 5 en 12 jaar. ‘We willen katholiek onderwijs aanbieden zoals Vlaanderen dit de voorbije eeuwen heeft gekend, maar dat niemand meer durft, wil of kan aanbieden’, aldus Het Nieuwsblad.
De leden van Sint-Pius X, volgelingen van de oerconservatieve aartsbisschop Lefebvre, wijzen de modernisering van de Kerk af en waarschuwen graag tegen de zedenverwildering. In februari riep de broederschap nog op tot ‘eerherstel voor Christus’ na een toneelstuk over de figuur van Jezus in deSingel.

Sint-Pius X telt amper twee priesters in Antwerpen en drie in Brussel. Na een Franstalig schooltje in de hoofdstad, start Sint-Pius X vanaf het nieuwe schooljaar met de eerste Nederlandstalige privéklasjes. In de vredige priorij in de Antwerpse Hemelstraat is al een klasje ingericht waar bij het begin van volgend schooljaar zeker drie leerlingen zullen zitten. ‘Een handvol andere ouders twijfelt nog’, zegt priester Eric Leys. ‘Van alle kanten krijgen we vragen van ouders die ontgoocheld zijn in het katholiek onderwijs. Eigenlijk is er geen katholiek onderwijs meer in Vlaanderen, dat meer dan andere volkeren alle waardebesef heeft verloren.’

Het lesprogramma zal specifieke accenten leggen. ‘Zo zal er zeker één uur per dag besteed worden aan godsdienstonderwijs. Seksuele opvoeding hoort dan weer thuis in het gezin en niet op school.’ Aan leerkrachten is er naar verluidt geen gebrek. Eric Leys: ‘We hebben al genoeg kandidaturen van opgeleide leraren die ontgoocheld zijn in het katholieke onderwijs om een reserve te kunnen aanleggen.’ Het nieuwe schooltje is niet erkend en krijgt dan ook geen subsidies. ‘Het staat iedereen vrij huisonderwijs aan te bieden’, zegt de Antwerpse schepen van Onderwijs Robert Voorhamme. ‘Maar om over te gaan naar het middelbaar onderwijs zullen de kinderen wel een speciale proef moeten afleggen.’

‘Ik vind het arrogant dat de mensen van Sint-Pius X ons veroordelen en zichzelf de échte katholieken noemen’, zegt Mieke Van Hecke, hoofd van het katholieke onderwijsnet. ‘Wij bieden onderwijs aan vanuit een evangelische inspiratie die in dialoog gaat met het pluralisme van de maatschappij.’ Rik Torfs wijst op een ander aspect: ‘In steden waar het voor ouders steeds moeilijker wordt om hun kind naar de school van hun keuze te sturen, voorspel ik steeds meer dergelijke privé-initiatieven. Zo wordt onderwijs natuurlijk weer een dure zaak. Iets voor de politiek om over na te denken.’

Marsipulami
11-08-12, 09:10
Priesterbroederschap Sint-Pius X, Antwerpen - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=pfxnF2-DQn0)

Nefret
11-08-12, 09:53
Door het leren van Engels, Frans, filosofie en aardrijkskunde?

Donder op met je haat.


Nee, door het afscheiden van kleine kinderen uit het basisonderwijs met een uiterst dubieuze religie.
Als jullie de kinderen net zo opleiden als jullie de kinderen opvoeden....... dan staat ons nog een hoop ellende te wachten of zal de school niet lang bestaan.

abdoel007d
12-08-12, 18:38
Re: Allereerste Islamitische privé basisschool in Nederland een feit
Mooie manier om radicalen te kweken.
De onderwijsinspectie zal vaak langs komen schat ik zo in....


wat een onzin zeg . we zijn allemaal radicalen, ja idioot met relegie of zonder elke mens is een radicaal op deze planeet .

abdoel007d
12-08-12, 18:42
ik vindt dit een hele goeie idee. ga zo door meer van deze scholen zou ik zeggen . we hebben geen regering nodig om onze kinderen weg wijs te maken op deze aarde . ik zou mijn kinderen ook naar een particuliere moslim school sturen nog meer van deze scholen zou ik zeggen .

mark61
12-08-12, 20:43
Misschien een connectie met Marokko, Tunesie of een ander franstalig islamitisch land.

Die connectie is er juist niet (meer). Zouden ze kinderen willen voorbereiden op 're'migratie?

mark61
12-08-12, 20:44
Nee, door het afscheiden van kleine kinderen uit het basisonderwijs met een uiterst dubieuze religie.
Als jullie de kinderen net zo opleiden als jullie de kinderen opvoeden....... dan staat ons nog een hoop ellende te wachten of zal de school niet lang bestaan.

Wat is er 'dubieuzer' aan de islam dan aan refo en katho? De enige die hier dubieus is ben jij.

Jullie?

Fulanadetal
12-08-12, 21:43
Misschien gaat er minder tijd zitten in de creatieve vakken en gym? Of wordt het een 7 tot 19 uur school?

Taal en rekenen lijken me de basis. Kan je niet op beknibbelen.

Wat voor filosofie wordt er gegeven? Echte filosofie lijkt me op te leiden tot vrij en zelfstandig en kritisch denken.
Binnen een school die in het teken van een godsdienst staat lijkt me dat toch al moeilijker te realiseren.

Marsipulami
12-08-12, 23:28
Misschien gaat er minder tijd zitten in de creatieve vakken en gym?

Taal en rekenen lijken me de basis. Kan je niet op beknibbelen.

Binnen een school die in het teken van een godsdienst staat lijkt me dat toch al moeilijker te realiseren.

Oh ? Turnlessen, taal en rekenen lijken me helemaal niet onverenigbaar met religieus geïnspireerd onderwijs.

Je opmerking over wat "echte" filosofie zou moeten zijn is volstrekt vergelijkbaar met de beschouwingen van fundamentalisten allerhande.

Charlus
13-08-12, 01:10
Oh ? Turnlessen, taal en rekenen lijken me helemaal niet onverenigbaar met religieus geïnspireerd onderwijs.
Basisscholen hebben een verplicht curriculum. Er kan misschien in de marge gerommeld worden al naar gelang de aangehangen ideologie maar beknibbelen op taal en rekenen ten gunste van zelf opgevoerde vakken?

in plaats van een focus op taal- en rekenen zich op filosofie, aardrijkskunde en godsdienst te richten.
Misschien mogen privéscholen doen wat ze willen, maar ik kan me dat voor basisonderwijs niet voorstellen.
Daarenboven denk ik niet dat verstandige ouders hun kind naar een dergelijke school sturen. Het Hogere is natuurlijk heel leuk en aardig maar een goede opleiding is belangrijker.

Nefret
13-08-12, 01:15
Basisscholen hebben een verplicht curriculum. Er kan misschien in de marge gerommeld worden al naar gelang de aangehangen ideologie maar beknibbelen op taal en rekenen ten gunste van zelf opgevoerde vakken? Misschien mogen privéscholen doen wat ze willen, maar ik kan me dat voor basisonderwijs niet voorstellen.
Daarenboven denk ik niet dat verstandige ouders hun kind naar een dergelijke school sturen. Het Hogere is natuurlijk heel leuk en aardig maar een goede opleiding is belangrijker.

Met grote regelmaat worden dat soort scholen gewaarschuwd en/of gesloten.

Reken maar dat de Inspectie er boven op zit.

Charlus
13-08-12, 01:20
Naast Nederlands en Engels krijgen de kinderen op Inaya ook les in het Arabisch
Goed plan. Not. En ook hier: het een gaat ten koste van het ander of draaien die leerlingen langere dagen?

en in het Frans.
Beter Spaans. En ook hier: het een etc. Arme kindertjes.

Fulanadetal
13-08-12, 02:37
Oh ? Turnlessen, taal en rekenen lijken me helemaal niet onverenigbaar met religieus geïnspireerd onderwijs.

Je opmerking over wat "echte" filosofie zou moeten zijn is volstrekt vergelijkbaar met de beschouwingen van fundamentalisten allerhande.

Waar zeg ik dat turnen en taal onverenigbaar zijn met religieus geinspireerd onderwijs? Ik probeer alleen te bedenken waar ze de tijd vandaan plukken voor Frans en filosofie. Dus dan denk ik aan schrappen van "nutteloze" vakken, of aan dagen van meer uren.

Wat filosofie betreft. Ik ken iemand die altijd zegt zo dol te zijn op "filosofie" maar in het kader daarvan vooral religieus georienteerde platitudes te berde brengt. Dat vindt deze persoon heel diep. Een kritische of zelfs maar argeloze vraag wordt met irritatie of zelfs grote woede beantwoord. Een moslim toevallig maar had ook een volgeling van de paus kunnen zijn waarschijnlijk of een andere smaak fundamentalist (en dat fundament dan maar net waar het goed uitkomt he?). Als dat soort "filosofie" wordt gedoceerd aan de kinders, laat dan maar zitten zou ik zeggen.

knuppeltje
13-08-12, 10:06
Oh ? Turnlessen, taal en rekenen lijken me helemaal niet onverenigbaar met religieus geïnspireerd onderwijs.

Je opmerking over wat "echte" filosofie zou moeten zijn is volstrekt vergelijkbaar met de beschouwingen van fundamentalisten allerhande.

Ik vind dat er voor jongens ook ballet bij de verplichte vakken zou moeten zitten, op elke school. Dat is goed om dat haantjesgedrag een beetje in bedwang te houden. :hihi:

Jij bedoelt dat een en ander geen verband met elkaar houdt? :eek:

knuppeltje
13-08-12, 10:08
Met grote regelmaat worden dat soort scholen gewaarschuwd en/of gesloten.

Vertel eens hoeveel zijn er dit jaar al gesloten?