PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Duitse rechter keurt spotprenten met de profeet goed



MoStar
17-08-12, 22:53
16140

Een Duitse rechter heeft onlangs een opmerkelijke uitspraak gedaan. De rechter uit Berlijn heeft namelijk het tonen van spotprenten waarop de heilige profeet Mohammed is afgebeeld goedgekeurd. Een groep betogers van de extreem-rechtse partij Pro Deutschland is van plan om deze afbeeldingen mee te dragen tijdens een manifestatie komend weekend.

De beslissing is uiterst merkwaardig omdat eerder een soortgelijke manifestatie in Noordrijn-Westfalen slecht afliep. Door het dragen van de lasterlijke afbeeldingen voelden omstanders zich geprovoceerd waardoor het uitliet op vechtpartijen.

Ondanks dit eerdere voorval was de rechter overtuigd dat het dragen van afbeeldingen met de heilige profeet niet gezien kan worden als laster of het provoceren van geweld. Het verbieden van deze afbeeldingen zou volgens de rechter een inbreuk zijn op “de artistieke vrijheid” van de extreem-rechtse betogers.

Pro Deutschland werd door drie moskeeën voor het gerecht gesleept, in de hoop dat de rechter deze afbeeldingen zou verbieden.

Foto: v3 media (http://www.flickr.com/photos/v3media/)

mark61
17-08-12, 23:02
'Niet verbieden' is niet 'goedkeuren'.

Wizdom
18-08-12, 03:58
Je mag geen HOLOCAUST ontkennen... Je mag geen HITLER GROET uitbrengen... Maar je mag wel een spotprent uitbeelden? Wat een VERSCHRIKKELIJKE DWALING!!!!!!!!

Srebrenica en Omarska liggen ons nog vers in het geheugen... En na dit alles is het toegestaan om een gehekelde spotprent te dragen onder het bedrog van meningsuiting... Als je mag beledigen dan mag je IEDEREEN BELEDIGEN en anders ben je een VOORINGENOMEN HYPOCRIETE SCHIJN DEMOCRATIE met ELITE en 2e rangs burgers... Zij die je niet mag beledigen en zij die vogelvrij zijn verklaard...

Archie Bunker
18-08-12, 07:05
Je mag geen HOLOCAUST ontkennen... Je mag geen HITLER GROET uitbrengen... Maar je mag wel een spotprent uitbeelden? Wat een VERSCHRIKKELIJKE DWALING!!!!!!!!

Srebrenica en Omarska liggen ons nog vers in het geheugen... En na dit alles is het toegestaan om een gehekelde spotprent te dragen onder het bedrog van meningsuiting... Als je mag beledigen dan mag je IEDEREEN BELEDIGEN en anders ben je een VOORINGENOMEN HYPOCRIETE SCHIJN DEMOCRATIE met ELITE en 2e rangs burgers... Zij die je niet mag beledigen en zij die vogelvrij zijn verklaard...

Zoals mark61 al zei:


'Niet verbieden' is niet 'goedkeuren'.

Het zou toch wel heel erg gek zijn, als je geen spotprent mag maken met de profeet Mohammed.
Zijn status is omstreden.
Jij ziet hem als een profeet, ik niet.

Nogmaals: of ik het maken van die spotprent goedkeur is dan een tweede.

Daarnaast,
De man is God niet.
Vloeken (zie de tien geboden) mag ook in Nederland.
Er staat geen straf op het verkeerd gebruik van Gods naam. In geen enkel geval.

Vind je niet dat dan eerst eens aangepakt zou moeten worden, Wizdom?

knuppeltje
18-08-12, 08:03
Daarnaast, De man is God niet.

Vind je niet dat dan eerst eens aangepakt zou moeten worden, Wizdom?

Maar als vloeken wel mag, mag je dan toch niet een spotprent van god maken?

Bedoel je nu dat ook vloeken strafbaar gemaakt moet worden?

Archie Bunker
18-08-12, 08:10
Maar als vloeken wel mag, mag je dan toch niet een spotprent van god maken?

Bedoel je nu dat ook vloeken strafbaar gemaakt moet worden?

Vraag A Dat zijn twee verschillende dingen. Je kunt betogen dat het een wel mag en het ander niet.

Vraag B Ik bedoel naar Wizdoms mening hierover te vragen.

knuppeltje
18-08-12, 08:29
Vraag A Dat zijn twee verschillende dingen. Je kunt betogen dat het een wel mag en het ander niet.

Vraag B Ik bedoel naar Wizdoms mening hierover te vragen.

Voor moslims zijn beide zaken verboden, beiden is voor hen godslastering. Vloeken is voor gelovigen beledigen van de bijbel god, toch? Vandaar mijn vraag aan jou hoe hier die vrijheid van vloeken zich verhoudt tot het maken spotprenten van de bijbel god. Is het maken van spotprenten van die god dan geen belediging an die god?

Dat weet ik, maar ik stelde deze vraag aan jou. Probeer nu eens antwoord te geven op die vragen in plaats van als een volleerde duikeend te duiken.

Archie Bunker
18-08-12, 09:28
Voor moslims zijn beide zaken verboden, beiden is voor hen godslastering. Vloeken is voor gelovigen beledigen van de bijbel god, toch? Vandaar mijn vraag aan jou hoe hier die vrijheid van vloeken zich verhoudt tot het maken spotprenten van de bijbel god. Is het maken van spotprenten van die god dan geen belediging an die god?

Dat weet ik, maar ik stelde deze vraag aan jou. Probeer nu eens antwoord te geven op die vragen in plaats van als een volleerde duikeend te duiken.

Nee, beledigen van God is nog iets anders dan vloeken.
(doe mij een lol en volg een cursus Christelijk geloof, hoef ik geen domme vragen te beantwoorden)
Zie de tien geboden.
---------------------------------------------
De tien geboden
Exodus 20:1-17

Toen sprak God deze woorden:
2 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
3 Vereer naast mij geen andere goden.
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
7 Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
12 Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
13 Pleeg geen moord.
14 Pleeg geen overspel.
15 Steel niet.
16 Leg over een ander geen vals getuigenis af.
17 Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

----------------------------------------------------------------------

Het maken van spotprenten is in Nederland niet verboden, zelfs het maken van spotprenten waarin een God-figuur wordt opgevoerd is niet verboden.

knuppeltje
18-08-12, 09:44
Nee, beledigen van God is nog iets anders dan vloeken. Zie de tien geboden.

Het maken van spotprenten is in Nederland niet verboden, zelfs het maken van spotprenten waarin een God-figuur wordt opgevoerd is niet verboden.

Zal wel, maar vroeger gold gewoon het verbod: Gij zult Gods naam niet oneerbiedig gebruiken.

Tegenwoordig is er hier niet veel gedoe over lijkt het. Maar in Frankrijk is er nog vrij recent het opvoeren van een toneelstuk diverse malen wegens doodsbedrijgingen afgelast, of zwaar gehinderd, door christelijke vandalen die een en ander uiterst godslasterlijk vonden.

In Portugal zou dat toneelstuk helemaal niet opgevoerd kunnen worden. Een paar jaar geleden vertelde een Nederlandse emigrant, die in Portugal woonde, in het tv-programma 'Tien voor Tien', dat als je daar hetzelfde zou zeggen over het katholicisme zoals Wilders doet over de islam, dat je dan je leven geen dag meer zeker bent.

Wizdom
18-08-12, 09:49
"Voorvechter van vrijheid van meningsuiting" laat uitingen van politieke tak van Hizbollah op Facebook en Twitter verbieden:

Lebanese TV: MEMRI Responsible for Hizbullah Ban from Social Media Networks and Apps - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=SZSn5pJifcQ)

Wizdom
18-08-12, 09:52
Complete censuur op Al-Manar


http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=vemf36XX7g4&feature=endscreen

leven in schoonheid
18-08-12, 09:58
Complete censuur op Al-Manar

Censuur Al Manar (http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=vemf36XX7g4&feature=endscreen)
Je zegt het goed, verbieden is een censuur.

Archie Bunker
18-08-12, 12:41
Zal wel, maar vroeger gold gewoon het verbod: Gij zult Gods naam niet oneerbiedig gebruiken.



Dit klinkt als een andere vertaling van dezelfde tekst.

De statenbijbel zegt iets dergelijks:

Exodus 20:7

Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

Joesoef
18-08-12, 13:29
Je zegt het goed, verbieden is een censuur.


Zoals dames in Rusland die protesteren tegen putin. Gaat verder als censuur die Rus. Onderdrukking, repressie, terreur. Begrijp best waarom hij het zo goed kan vinden met Assad.

leven in schoonheid
18-08-12, 13:39
Zoals dames in Rusland die protesteren tegen putin. Gaat verder als censuur die Rus. Onderdrukking, repressie, terreur. Begrijp best waarom hij het zo goed kan vinden met Assad.
Probeer het nog eens Joesoef.

mark61
18-08-12, 13:58
Probeer het nog eens Joesoef.

Wat moet hij proberen?

Jij hebt echt alleen maar onzinnig commentaar. Je weet niks, hebt abjecte ideeën, en als iemand een feit meedeelt kom je met zinloze, nietszeggende, beledigende commentaren.

Heb jij familie, vrienden? Hoe kunnen die met jou leven?

Joesoef
18-08-12, 14:15
Probeer het nog eens Joesoef.


Zodat jij het begrijp :lol:

Kortman
18-08-12, 14:42
Ik keur het niet goed !
En bovendien weer het oude vuurtje oprakelen er is al genoeg (gezeik ,gezeur enz en blz vol aan dit onderwerp besteed )
Opvallend is wel dat Rooms Katholieken de Paus als plaatsvervanger van GOD op Aarde beschouwen (voor mij ook een gillerd) maar daar mogen Moslims hier wel de nodige spot mee drijven !
Dus waarom wordt er zoveel drukte om gemaakt ? er is niet EEN afbeelding van de Profeet Mohammed ,
dus hoe kan je dan hem afbeelden en tot hoever gaat beledigen?
Als ik een plaatje teken voorstellend De Profeet die appeltjes uir deeld aan kinderen aan het eind van de Ramadan dan mag dat niet ?

leven in schoonheid
18-08-12, 16:57
Zodat jij het begrijp :lol:
Misschien, haal meteen Kwik en Kwek erbij.:verward: