PDA

Bekijk Volledige Versie : In Den Bosch verdwijnen 24 katholieke basisscholen



Marsipulami
26-08-12, 16:53
Bisdom verbaasd over mogelijk verdwijnen RK basisscholen in Den Bosch

Laatst gewijzigd: vrijdag 24 augustus 2012 - 11:12 | Auteur: Femke de Jong

Geen RK scholen meer in de regio Den Bosch?


DEN BOSCH - Hulpbisschop Mutsaers van het bisdom Den Bosch vindt het 'kortzichtig' als alle 24 Rooms-Katholieke basisscholen uit Den Bosch en omgeving voortaan neutraal worden.

Voorzitter Jan Timmers van de overkoependelende basisonderwijsorganisatie Signum in de regio Den Bosch wil dat het rooms-katholiek onderwijs verdwijnt. Hij zegt dat in het boek: 'Signum 100 jaar '.

De voorzitter wil niet dat zijn basisscholen geassocieerd worden met schandalen als misbruik. Ook de manier waarop het bisdom met de San Salvatorparochie is omgegaan, stuit hem tegen de borst. "'Bij onze scholen is iedereen welkom, de kerk sluit mensen met afwijkende mening of levenswijze uit", legt Timmers uit.

Verrast

Hulpbisschop Mutsaerts is verrast door deze koerswijziging. Hij wist niet dat dit plan bestond. Ook vindt hij het kortzichtig van de voorzitter. "Je zou dan ook sportclubs en zelfs scholen moeten verbieden, ook daar komt misbruik voor. En kan één man zo'n ingrijpende beslissing nemen? Wat wordt gelovige kinderen en ouders ontnomen die bewust een religieuze school uitzoeken?"

Volgens de hulpbisschop is wel iedereen welkom binnen de Rooms-Katholieke kerk. Dat niet iedereen kan deelnemen aan de gebruiken binnen de kerk is niet vreemd, vindt hij. "Je kunt niet zomaar meedoen aan een voetbalwedstrijd. Ook daar moet je je houden aan regels."

Geen discussiepunt

Voorzitter Timmers van Signum is het opgeven van de Rooms-Katholieke identiteit geen discussiepunt op de verschillende scholen. Volgens hem zal er in de praktijk weinig veranderen. Eén centrale organisatie voor alle basisscholen is bovendien een stuk efficiënter.

Omroep Brabant: Bisdom verbaasd over mogelijk verdwijnen RK basisscholen in Den Bosch (http://www.omroepbrabant.nl/?news/1794081063/Bisdom+verbaasd+over+mogelijk+verdwijnen+RK+basiss cholen+in+Den+Bosch.aspx)

Marsipulami
26-08-12, 17:03
De voorzitter wil niet dat zijn basisscholen geassocieerd worden met schandalen als misbruik.

Zodra het predikaat "Rooms Katholiek" uit de naam van de school is weggehaald zijn de kinderen weer veilig wat sexueel misbruik betreft.

Bofko
27-08-12, 00:28
Zodra het predikaat "Rooms Katholiek" uit de naam van de school is weggehaald zijn de kinderen weer veilig wat sexueel misbruik betreft.

'rooms-katholiek' is natuurlijk al 40 jaar een loos etiket voor 99% van de instanties getooid met die naam. Slechts culturele en sentimentele, en geen inhoudelijke , redenen hebben dat label zolang in stand gehouden.
Maar troost je, bastions van katholieke cultuur zoals kathedralen zullen gelukkig altijd gerestaureerd en in ere gehouden worden. Als ik zou moeten kiezen voor de Sint -Jan of voor de Nachtwacht kies ik de Sint -Jan.

Marsipulami
27-08-12, 11:10
'rooms-katholiek' is natuurlijk al 40 jaar een loos etiket voor 99% van de instanties getooid met die naam.

Nou in dat geval stel ik een overnameprijs voor te betalen aan de katholieke gemeenschap.

Soldim
27-08-12, 13:10
Nou in dat geval stel ik een overnameprijs voor te betalen aan de katholieke gemeenschap.

Gezien de slechte reputatie van de RK kerk, denk ik dat in dit geval dertig euro cent genoeg zal zijn.

Marsipulami
27-08-12, 13:17
Gezien de slechte reputatie van de RK kerk, denk ik dat in dit geval dertig euro cent genoeg zal zijn.

OK voor de immatriële activa. Te verhogen nog met de kostprijs van grond en gebouwen + inboedel.

Soldim
27-08-12, 13:51
OK voor de immatriële activa. Te verhogen nog met de kostprijs van grond en gebouwen + inboedel.

Die waren al grotendeels door de staat gefinancierd -- kruisbeeldjes mogen jullie houden :)