PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Samsom (PvdA) gelooft in de multiculturele samenleving



MoStar
03-09-12, 22:43
16257

Als het aan Diederik Samsom van de PvdA ligt wordt er de komende jaren extra veel aandacht besteed aan Nederland als multiculturele samenleving. In een interview met het Parool liet de lijsttrekker weten dat de afgelopen twee jaar de multiculturele samenleving gezien werd als een “persona non grata” dankzij de houding van de PVV van Geert Wilders.

De VVD en het CDA moeten volgens Samsom zich verantwoorden voor het kille klimaat dat mede door hun beleid de afgelopen twee jaar in Nederland ontstaan is. In de verkiezingsstrijd schuiven deze twee partijen vooral de schuld op de PVV.

Vorig jaar gaf het kabinet VVD-CDA met de PVV als gedoogpartner nog aan dat Nederland afstand moet nemen van de multiculturele samenleving. De minister van Immigratie destijds, Piet Hein Donner (CDA), gaf aan dat de Nederlandse normen en waarden in het integratiebeleid de boventoon moeten voeren. Ook Maxime Verhagen (CDA) gaf vorig jaaraan dat de multiculturele samenleving een mislukking was.

Samsom is het daar dus niet mee eens. Hij staat daarmee haaks op de opvattingen van vele andere politieke leiders in de EU. Zo zijn de Britse premier David Cameron, de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de voormalig president van Frankrijk, Nicolas Sarkozy, het niet met hem eens. De PvdA was destijds in de tijd van Pim Fortuyn, het moment dat in Nederland de multiculturele samenleving voor het eerst in het grote publiek bekritiseerd werd, ook een fel voorstander.

Foto: Partij van de Arbeid (PvdA) (http://www.flickr.com/photos/pvdanl/)

Karin.N
04-09-12, 11:55
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welk land / samenleving het goede voorbeeld geeft.In welk land worden economische vluchtelingen met open armen ontvangen? In welk land worden alle mensen gelijk behandeld zonder enige vorm van discriminatie? En dan niet alleen bij wet maar ook in het dagelijks leven.
Hoe multicultureel is Marokko nu eigenlijk? Hoe open staat de Marokkaanse samenleving tegenover mensen die zich in Marokko willen vestigen om daar een betere toekomst op te bouwen dan mogelijk is in eigen land. Mensen met bijvoorbeeld een heel andere cultuur en religie. Hoeveel ruimte geven de Marokkanen hieraan en hoeveel ruimte geeft de Marokkaanse wet.

Ik vind nog steeds dat je niet meer van anderen kunt verwachten als dat jezelf bereid bent om te geven. Wanneer je zelf onverdraagzaam naar bijv. homo's bent, waarom dan wel tegelijkertijd verwachten dat anderen wel verdraagzaam zijn voor bijvoorbeeld jouw opvattingen.

Soldim
04-09-12, 12:05
Samsom (PvdA) gelooft in de multiculturele samenleving

Het is eigenlijk niet zo interessant of iemand er gelooft of niet. Die multiculturele samenleving is er, hoe je ermee omgaat is dan de vraag. Heel hard, en vaak, roepen dat een verschijnsel je niet bevalt doet dat verschijnsel niet verdwijnen -- sterker nog, het is niet onaannemelijk dat het de negatieve aspecten versterkt.

knuppeltje
04-09-12, 12:14
Het is eigenlijk niet zo interessant of iemand er gelooft of niet. Die multiculturele samenleving is er, hoe je ermee omgaat is dan de vraag. Heel hard, en vaak, roepen dat een verschijnsel je niet bevalt doet dat verschijnsel niet verdwijnen -- sterker nog, het is niet onaannemelijk dat het de negatieve aspecten versterkt.

Zo is dat. :duim:

mark61
04-09-12, 13:35
Sjo, die hep lef.

Tomas
04-09-12, 13:45
De minister van Immigratie destijds, Piet Hein Donner (CDA), gaf aan dat de Nederlandse normen en waarden in het integratiebeleid de boventoon moeten voeren.

Er is in principe niks mis met een multi culturele samenleving, zolang de normen en waarden in de openbare ruimte, op het werk, school, gemengde sportclubs etc etc maar niet botsen. En dat is wel veel het geval geweest en hier en daar nog steeds. Volgens mij is het sinds begin deze eeuw tot nu wel steeds minder erg geworden. Dat is een persoonlijke observatie, die volstrekt subjectief is, dat weet ik. De iets hardere, minder tolerante aanpak, en het ongenuanceerd schreeuwen van van sommige zou daar positief of negatief aan bijgedragen kunnen hebben. Dat weet ik niet. De softe, cultuur relativistische aanpak heeft volgens mij wel geleid tot de onvrede waaruit de LPF en de PVV zijn ontstaan. Wat Samson precies bedoelt is mij niet duidelijk. Als ie maar niet terug wil naar: "Vreemde cultuurverschijnselen zijn altijd heilig, en de lokale per definitie intolerante autochtoon moet zich maar aanpassen". Multi-culti is anders prima, en iets van alle tijden. Werkt overal. Maar niet de cultuurrelativistische aanpak, dat was een mislukt experiment.

Saul
04-09-12, 13:54
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welk land / samenleving het goede voorbeeld geeft.In welk land worden economische vluchtelingen met open armen ontvangen? In welk land worden alle mensen gelijk behandeld zonder enige vorm van discriminatie? En dan niet alleen bij wet maar ook in het dagelijks leven.
Hoe multicultureel is Marokko nu eigenlijk? Hoe open staat de Marokkaanse samenleving tegenover mensen die zich in Marokko willen vestigen om daar een betere toekomst op te bouwen dan mogelijk is in eigen land. Mensen met bijvoorbeeld een heel andere cultuur en religie. Hoeveel ruimte geven de Marokkanen hieraan en hoeveel ruimte geeft de Marokkaanse wet.

Ik vind nog steeds dat je niet meer van anderen kunt verwachten als dat jezelf bereid bent om te geven. Wanneer je zelf onverdraagzaam naar bijv. homo's bent, waarom dan wel tegelijkertijd verwachten dat anderen wel verdraagzaam zijn voor bijvoorbeeld jouw opvattingen.

:maf:
Zoveel drogredenen dat het duizelt. Waarom nu weer Marokko? Zijn alle Marokkanen onverdraagzaam naar homo's en alle Nederlanders verdraagzaam?

Is het je al opgevallen dat er wel degelijk een influx is van 'vreemde' culturen in Marokko en dat niemand zich daar druk om maakt, net als overigens enkele golfstaten, die soms voor meer dan de helft uit allochtonen bestaan (Qatar 80%! (http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar#Demographic)) uit alle hoeken van de wereld, religies en klassen, maar wederom nog niet in de verste verte politieke onrust over de 'gevaren' van immigranten?

En dan spreken over een mogelijk gebrek aan verdraagzaamheid in het buitenland, hilarisch! Het contrast kan haast niet groter.

mark61
04-09-12, 14:20
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welk land / samenleving het goede voorbeeld geeft.In welk land worden economische vluchtelingen met open armen ontvangen? In welk land worden alle mensen gelijk behandeld zonder enige vorm van discriminatie? En dan niet alleen bij wet maar ook in het dagelijks leven.
Hoe multicultureel is Marokko nu eigenlijk? Hoe open staat de Marokkaanse samenleving tegenover mensen die zich in Marokko willen vestigen om daar een betere toekomst op te bouwen dan mogelijk is in eigen land. Mensen met bijvoorbeeld een heel andere cultuur en religie. Hoeveel ruimte geven de Marokkanen hieraan en hoeveel ruimte geeft de Marokkaanse wet.

Ik vind nog steeds dat je niet meer van anderen kunt verwachten als dat jezelf bereid bent om te geven. Wanneer je zelf onverdraagzaam naar bijv. homo's bent, waarom dan wel tegelijkertijd verwachten dat anderen wel verdraagzaam zijn voor bijvoorbeeld jouw opvattingen.

De vergelijking is natuurlijk flauw. Marokko is een arm land, dat altijd heftiger zal reageren op een dergelijk fenomeen. Nope, Marokkanen zullen het niet leuk vinden als er 3 miljoen Nigerianen binnen komen zeilen. Maar ze hebben dan ook iets meer te verliezen, en iets minder te delen, dan wij.

Op persoonlijk vlak en in Nederland heb je wel een punt.

mark61
04-09-12, 14:23
:maf:
Zoveel drogredenen dat het duizelt. Waarom nu weer Marokko? Zijn alle Marokkanen onverdraagzaam naar homo's en alle Nederlanders verdraagzaam?

Is het je al opgevallen dat er wel degelijk een influx is van 'vreemde' culturen in Marokko en dat niemand zich daar druk om maakt, net als overigens enkele golfstaten, die soms voor meer dan de helft uit allochtonen bestaan (Qatar 80%! (http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar#Demographic)) uit alle hoeken van de wereld, religies en klassen, maar wederom nog niet in de verste verte politieke onrust over de 'gevaren' van immigranten?

En dan spreken over een mogelijk gebrek aan verdraagzaamheid in het buitenland, hilarisch! Het contrast kan haast niet groter.

Ongelukkige vergelijking. De Golfstaten hanteren een soort van uitbuitings-seizoensarbeid waar de honden geen brood van lusten. Immigranten zijn rechteloos. Kunnen niet genaturaliseerd worden. Wonen verplicht in kampen. Kerken zijn moeilijk moeilijk, laat staan een hindoetempel ofzo.
Marokko weigert trouwens ook naturalisatie en jaagt migranten de woestijn in.

Het contrast kan inderdaad niet groter. Het lijkt me het beste dat je je even op de hoogte stelt van de gang van zaken daar.

mark61
04-09-12, 14:29
Er is in principe niks mis met een multi culturele samenleving, zolang de normen en waarden in de openbare ruimte, op het werk, school, gemengde sportclubs etc etc maar niet botsen. En dat is wel veel het geval geweest en hier en daar nog steeds. Volgens mij is het sinds begin deze eeuw tot nu wel steeds minder erg geworden. Dat is een persoonlijke observatie, die volstrekt subjectief is, dat weet ik. De iets hardere, minder tolerante aanpak, en het ongenuanceerd schreeuwen van van sommige zou daar positief of negatief aan bijgedragen kunnen hebben. Dat weet ik niet. De softe, cultuur relativistische aanpak heeft volgens mij wel geleid tot de onvrede waaruit de LPF en de PVV zijn ontstaan. Wat Samson precies bedoelt is mij niet duidelijk. Als ie maar niet terug wil naar: "Vreemde cultuurverschijnselen zijn altijd heilig, en de lokale per definitie intolerante autochtoon moet zich maar aanpassen". Multi-culti is anders prima, en iets van alle tijden. Werkt overal. Maar niet de cultuurrelativistische aanpak, dat was een mislukt experiment.

Ik denk dat het allemaal geen ruk heeft uitgemaakt, in het grotere perspectief. Alle immigratielanden hebben dezelfde ontwikkeling en ervaring meegemaakt, met locale verschillen. Zo werd in NL de verzuiling herontdekt als 'valide samenlevingsvorm'. Daar zijn ze nou weer van teruggekomen, denk ik.

Ik denk dat niemand, persoon, organisatie, regering, dergelijke omvangrijke maatschappelijke ontwikkelingen kan beheersen. Mijn theorie was altijd, 10% buitenlanders in een land en de limit is bereikt, de pleuris breekt uit. En dat klopt geloof ik vrij aardig.

En dan settles the dust. Na een generatie.

T.o.v. de VS en Canada is het verschil push- versus pull-factoren. 'Onze' immigranten waren niet speciaal gefascineerd door Nederland en zijn 'cultuur' (en werden aanvankelijk hierheen gesleept). Amerikaanse immigranten overwegend wel. Dat schept een verschil in uitgangspunt, al is dat niet absoluut.

Een ander verschil is ex-koloniebewoners <> mensen die niks met het land van bestemming hebben. Dat onderscheidt Frankrijk en Engeland van Duitsland, met NL in het midden.

Tomas
04-09-12, 14:40
Ik weet wel, en dat kan je bestrijden dat er de laatste 10-12 jaar in Gouda best wel veel is verandert. Van een hele grimmige vervelende vijandige sfeer naar meer rust, orde en veiligheid. Niet altijd en overal, maar een stuk beter. De negatieve media moet onderhand al enkele jaren leugens verzinnen. Of 10% een limiet is weet ik echt niet, het zal wel moeilijker zijn te beheersen boven dan onder de 10%. Nee, ik denk dat het onzin is. De Molukkers waren echt geen 10% van de nederlandse bevolking toendertijd. De pluris brak echter wel uit. Ook dat is minder erg. Veel minder. Of het een generatie nodig heeft is nog maar de vraag.

mark61
04-09-12, 14:44
Ik weet wel, en dat kan je bestrijden dat er de laatste 10-12 jaar in Gouda best wel veel is verandert. Van een hele grimmige vervelende vijandige sfeer naar meer rust, orde en veiligheid. Niet altijd en overal, maar een stuk beter. De negatieve media moet onderhand al enkele jaren leugens verzinnen. Of 10% een limiet is weet ik echt niet, het zal wel moeilijker zijn te beheersen boven dan onder de 10%. Nee, ik denk dat het onzin is. De Molukkers waren echt geen 10% van de nederlandse bevolking toendertijd. De pluris brak echter wel uit. Ook dat is minder erg. Veel minder. Of het een generatie nodig heeft is nog maar de vraag.

Dat was door die kapingen, voorafgegaan door debiele inkwartiering in kampen met een zoethoudertje van terugkeer.

De half miljoen Indo-Europeanen zijn verder vrijwel geruisloos in de bevolking opgegaan.

HaasHaas
04-09-12, 16:49
jarenlang heeft de politiek de multiculturele samenleving kapot proberen te maken om het nationalistische rechtse bullshit gezever aan te prijzen en nu wil men weer terug. ze kunnen de pot op al die politici. al helemaal die hypocriete schijnheilige meute die er achter aan hobbelde.

Firefox
04-09-12, 17:09
Het is eigenlijk niet zo interessant of iemand er gelooft of niet. Die multiculturele samenleving is er, hoe je ermee omgaat is dan de vraag. Heel hard, en vaak, roepen dat een verschijnsel je niet bevalt doet dat verschijnsel niet verdwijnen -- sterker nog, het is niet onaannemelijk dat het de negatieve aspecten versterkt.

Het gaat er niet om of je voor of tegen de multiculturele samenleving bent. Het gaat erom of er ook eisen gesteld worden aan mensen om mee te kunnen draaien in de maatschappij. In het verleden was dat nauwelijks het geval, en dat is het grote failliet van de multiculturele samenleving geworden.

mark61
04-09-12, 17:51
Het gaat er niet om of je voor of tegen de multiculturele samenleving bent. Het gaat erom of er ook eisen gesteld worden aan mensen om mee te kunnen draaien in de maatschappij. In het verleden was dat nauwelijks het geval, en dat is het grote failliet van de multiculturele samenleving geworden.

De leerplicht wordt niet nageleefd?

De eerste generatie was grotendeels analfabeet, alleen al in de eigen taal, en werd vervolgens afgedankt toen de industrie naar de 3e wereld werd verplaatst. Net als hun Nederlandse collega's.

Toen bleek opeens dat het niet zo handig was geweest de kandidaten voor 'gastarbeid' die een woordje over de grens spraken of otherwise enigzins geschoold uit te sluiten :hihi:

Firefox
04-09-12, 18:00
De leerplicht wordt niet nageleefd?

De eerste generatie was grotendeels analfabeet, alleen al in de eigen taal, en werd vervolgens afgedankt toen de industrie naar de 3e wereld werd verplaatst. Net als hun Nederlandse collega's.

Toen bleek opeens dat het niet zo handig was geweest de kandidaten voor 'gastarbeid' die een woordje over de grens spraken of otherwise enigzins geschoold uit te sluiten :hihi:

Dat is in het verleden nauwelijks voldoende gebeurd.

Er zijn mensen die hier al een halve eeuw wonen en die niet alleen nog geen woord Nederlands spreken, maar die ook nauwelijks buiten de deur komen.

knuppeltje
05-09-12, 08:15
Het gaat er niet om of je voor of tegen de multiculturele samenleving bent. Het gaat erom of er ook eisen gesteld worden aan mensen om mee te kunnen draaien in de maatschappij. In het verleden was dat nauwelijks het geval, en dat is het grote failliet van de multiculturele samenleving geworden.

In het verleden draaiden ze juist heel hard mee. Acht uur per dag vuil en smerig werk doen waarvoor de kaaskoppen hun neus voor optrokken. De huisvesting bestond uit een stapelbed in een vaak uiterst belabberd pension en met velen delen van de douche en toilet. Dat die Noord-Afrikanen geen Nederlands spraken was voor de kothouder geen enkel probleem zolang de huur maar betaald werd.

Qua integratie werd geen enkele eis aan hen gesteld, het was zogenaamd de bedoeling dat ze hier maar tijdelijk zouden verblijven en dat ze goedkoop waren, dus integratie werd totaal overbodig geacht.

knuppeltje
05-09-12, 08:25
Er zijn mensen die hier al een halve eeuw wonen en die niet alleen nog geen woord Nederlands spreken, maar die ook nauwelijks buiten de deur komen.

Dat zijn dan al oude mensen en velen daarvan kwamen hier naar toe als analfabeet, leer dan maar eens een totaal vreemde taal als je dagelijks omringt bent met lotgenoten die alles van je verstaan en begrijpen. Een beetje brabbelen oké, maar lezen en schrijven is dan echt een probleem.
Het bekend dat oude immigranten vaak terugvallen op hun moedertaal. In Australië bijvoorbeeld krijgen er bejaardenverzorgsters les in het Nederlands omdat bejaarden van Nederlandse afkomst hun Engels blijkbaar kwijtraken en weer overgaan op het Nederlands.

(leen)
06-09-12, 21:01
In het verleden draaiden ze juist heel hard mee. Acht uur per dag vuil en smerig werk doen waarvoor de kaaskoppen hun neus voor optrokken. De huisvesting bestond uit een stapelbed in een vaak uiterst belabberd pension en met velen delen van de douche en toilet. Dat die Noord-Afrikanen geen Nederlands spraken was voor de kothouder geen enkel probleem zolang de huur maar betaald werd.

Qua integratie werd geen enkele eis aan hen gesteld, het was zogenaamd de bedoeling dat ze hier maar tijdelijk zouden verblijven en dat ze goedkoop waren, dus integratie werd totaal overbodig geacht.

Ja warom zou je intergreren als de vertrekdatum zo goed als vast staat,
Toch waren ze welkom om te blijven, en dat idee werd warm omarmd.
Verders, 8 uur per dag is gewoon normaal hoor niets hards bij,en het vuile en smerige en zware werk is er ook nog steeds,
Dat doen nu de oostblokkers, in het westen, in het oosten en noorden van nederland is deze groep niet nodig geweest,
Daar deden ze het gewoon zelf.

Kortman
07-09-12, 00:40
:maf:
Zoveel drogredenen dat het duizelt. Waarom nu weer Marokko? Zijn alle Marokkanen onverdraagzaam naar homo's en alle Nederlanders verdraagzaam?

Is het je al opgevallen dat er wel degelijk een influx is van 'vreemde' culturen in Marokko en dat niemand zich daar druk om maakt, net als overigens enkele golfstaten, die soms voor meer dan de helft uit allochtonen bestaan (Qatar 80%! (http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar#Demographic)) uit alle hoeken van de wereld, religies en klassen, maar wederom nog niet in de verste verte politieke onrust over de 'gevaren' van immigranten?

En dan spreken over een mogelijk gebrek aan verdraagzaamheid in het buitenland, hilarisch! Het contrast kan haast niet groter.

Ze geeft volgens mijn inziens als voorbeeld MAROKKO omdat we hier op deze site zijn,
ze had net zo goed elkander overwegend Islamietisch land als voorbeeld kunnen nemen.
De feiten ijn er niet minder om ze heeft gewoon gelijk !
En dan geef jij als voorbeeld Qatar n.b dat dank zij zijn olie rijkdom zoveel mensen in dienst heeft !
ga ff googlen hoe deze behandeld worden en let dan vooral op de ""dienstmeisjes ""

Kortman
07-09-12, 00:50
In het verleden draaiden ze juist heel hard mee. Acht uur per dag vuil en smerig werk doen waarvoor de kaaskoppen hun neus voor optrokken. De huisvesting bestond uit een stapelbed in een vaak uiterst belabberd pension en met velen delen van de douche en toilet. Dat die Noord-Afrikanen geen Nederlands spraken was voor de kothouder geen enkel probleem zolang de huur maar betaald werd.

Qua integratie werd geen enkele eis aan hen gesteld, het was zogenaamd de bedoeling dat ze hier maar tijdelijk zouden verblijven en dat ze goedkoop waren, dus integratie werd totaal overbodig geacht.

Nog ff dan ga je me ook nog vertellen dat ze als ''slaven''per schip werden aangevoerd .
Jevergeet gemaks halve dat de gemiddelde Nederlander toen ook nog een 48 urige werkweek had,er was vol opwerk maar wel voor vakmensen ,die indd hun neus ophaalden voor het minderbetaalde werk ,en in feite is daar weinig in veranderd ,kijk maar naar de zgn Thuiszorg ,schandalig weinig wat dat betaald !

Kortman
07-09-12, 00:56
Dat zijn dan al oude mensen en velen daarvan kwamen hier naar toe als analfabeet, leer dan maar eens een totaal vreemde taal als je dagelijks omringt bent met lotgenoten die alles van je verstaan en begrijpen. Een beetje brabbelen oké, maar lezen en schrijven is dan echt een probleem.
Het bekend dat oude immigranten vaak terugvallen op hun moedertaal. In Australië bijvoorbeeld krijgen er bejaardenverzorgsters les in het Nederlands omdat bejaarden van Nederlandse afkomst hun Engels blijkbaar kwijtraken en weer overgaan op het Nederlands.
NEE ze zijn tweetalig ,en die oude mensen die jij opnoemt ,komen nu bij elkaar in bejaarden huizen voor Nederlanders en beginnen gewoon weer hun MOERS taal te spreken ,mede om het feit dat dankzij o.a SKYPE ze zichtbaar kontakt kunnen maken met famillie en achter(kleinkinderen). enz
maar jij geeft er een andere slinger aan ! om het ander goed te praten.

Nou dan ken ik zeker een paar uitzonderingen , ik ken Polen DIE SPREKEN beter Nederlands dan menig anderen .
En dat na 2jaar hier te zijn .

knuppeltje
07-09-12, 09:30
Ja warom zou je intergreren als de vertrekdatum zo goed als vast staat,

Toch waren ze welkom om te blijven, en dat idee werd warm omarmd.

Verders, 8 uur per dag is gewoon normaal hoor niets hards bij,en het vuile en smerige en zware werk is er ook nog steeds,

Dat doen nu de oostblokkers, in het westen,

in het oosten en noorden van nederland is deze groep niet nodig geweest,
Daar deden ze het gewoon zelf.

In werkelijkheid stond dat helemaal niet vast. Voor het bedrijfsleven al helemaal niet, al deden die eerst net alsof en wilde er alleen maar zo lang mogelijk van profiteren.

Dat warme onthaal was dan wel in tegenspraak met de manier waarop ze op alle fronten werden behandeld.

Dat mag dan wel zo zijn, maar tegen onderbetaling en uiterst miserabele huisvesting, is dat gewoon puur uitbuiting.

Yep, en daarom is het hoog tijd dat dat wordt aangepakt, en dat doe je alleen maar door misbruikende werkgevers hard aan te pakken, maar zolang de VVD zo groot is zie ik dat niet zo snel gebeuren. Hoog tijd dat Brussel ook in deze veel meer te zeggen krijgt.

Hoeveel bedrijfsleven, en dan vooral bestaande uit grote bedrijven, is er daar vergeleken met de rest van Nederland?

knuppeltje
07-09-12, 09:37
NEE ze zijn tweetalig ,en die oude mensen die jij opnoemt ,komen nu bij elkaar in bejaarden huizen voor Nederlanders en beginnen gewoon weer hun MOERS taal te spreken ,mede om het feit dat dankzij o.a SKYPE ze zichtbaar kontakt kunnen maken met famillie en achter(kleinkinderen). enz
maar jij geeft er een andere slinger aan ! om het ander goed te praten.

Nou dan ken ik zeker een paar uitzonderingen , ik ken Polen DIE SPREKEN beter Nederlands dan menig anderen .
En dat na 2jaar hier te zijn .

Dat zijn geen bejaarden die in verzorgingshuizen zitten, en daar had ik het over.

Ik heb er ook gekend die na de tweede hier zijn gebleven en na 50 jaar nog steeds zo krom Nederlands spraken als maar mogelijk is. Dus dat zegt allemaal niets over het geheel.

Tomas
07-09-12, 11:51
Dat was door die kapingen, voorafgegaan door debiele inkwartiering in kampen met een zoethoudertje van terugkeer.

De half miljoen Indo-Europeanen zijn verder vrijwel geruisloos in de bevolking opgegaan.


Waarmee je eigenlijk stelt dat er geen vuistregels bestaan. Noch 10%, noch de 1 generatie regel. Het gaat om allerlei specifieke en situatie afhankelijke redenen die de boel soms doen ontsporen. De onvrede van de, zeg maar, Pim Fortuin achtige bewegingen zijn vrij specifiek. En zijn m.i. veroorzaakt door slechte integratie, gettho vorming, en een totaal onverschillige politiek. Die zo onverschillig mocht en kon zijn dankzij de racisme-kaart en de heilige paradijselijke multiculturele samenleving.

mark61
07-09-12, 13:43
Waarmee je eigenlijk stelt dat er geen vuistregels bestaan. Noch 10%, noch de 1 generatie regel. Het gaat om allerlei specifieke en situatie afhankelijke redenen die de boel soms doen ontsporen. De onvrede van de, zeg maar, Pim Fortuin achtige bewegingen zijn vrij specifiek. En zijn m.i. veroorzaakt door slechte integratie, gettho vorming, en een totaal onverschillige politiek. Die zo onverschillig mocht en kon zijn dankzij de racisme-kaart en de heilige paradijselijke multiculturele samenleving.

Een vuistregel is just that. Een algemene regel, los van bijzondere incidenten. Het is ook niet zo dat Nederland opeens xenofoob in het algemeen werd na de Molukse acties; zelfs de backlash tegen Molukkers in het algemeen viel dacht ik mee.

De instroom van Indo-Europeanen vond plaats voor de grote arbeidsimmigratie. En betrof dus ook geen 10% van de bevolking. Verder is er nog een verschil tussen 'ex-kolonialen', die zowel etnisch als cultureel dichter bij de 'ontvangende bevolking' staan, en 'wezensvreemde' immigranten.

Integratie kost tijd. Veel tijd. Ik schat zeker 3 generaties. Het is een mythe dat de integratie mislukt is. Remember het verslag van de commissie-Blok, dat vaststelde dat er eigenlijk niet veel aan de hand was. Stel je voor, VVD-er Blok

Maar 'men' accepteerde die conclusie niet. Het is dus perceptie, een gevoel, geen feit.

'Ghetto-vorming' is een leuk begrip, maar arme immigranten beginnen altijd en overal onderaan. En aangezien Nederland een sociaal woonbeleid heeft, wonen armen bij elkaar in goedkope naoorlogse woningen. En het socialistische experiment van het mengen der klassen om dat te doorbreken faalde jammerlijk in de Bijlmermeer.

We zien nu dat 'allochtonen' opgestoten worden in de vaart der volkeren, en in toenemende mate in middenklassewijken te vinden zijn. En dat is dan ook weer een 'probleem', vnl. omdat het allochtonen zijn.

Fortuyn ging over nog veel meer dan alleen 'allochtonen' of 'integratie'. Die werden slechts de kop van jut voor een algemeen gevoel van onbehagen in Nederland, vnl. over globalisering en de beroemde kloof tussen volk en politiek.

Ook bij Wilders is de helft van het verhaal 'die lui in Den Haag'.

mark61
07-09-12, 13:46
Ja warom zou je intergreren als de vertrekdatum zo goed als vast staat,
Toch waren ze welkom om te blijven, en dat idee werd warm omarmd.

'Welkom' is rich. De regering besloot dat het onmenselijk was iedereen eruit te flikkeren. Niemand werd 'warm omarmd'.

Wat wel werd verwaarloosd was de scholing van de eerste generatie. Maar dat is vrijwel ondoenlijk. In de begintijd was het ook nog eens zo dat de 'verheffing' van de inheemse arbeidersklasse ook nog maar moeizaam tot stand komt.

Nu berucht is het gegeven dat veel onderwijzers en schoolhoofden van mening waren dat (Nederlandse) kinderen maar ongelukkig zouden worden van een hogere opleiding hebben van hun ouders, dat ze toch niet konden verderleren omdat er thuis geen gelegenheid was voor het doen van huiswerk, en hun ouders hen daarin niet konden bijstaan.

Het collectieve geheugen. A wond'rous thing.

Soldim
07-09-12, 14:04
Die zo onverschillig mocht en kon zijn dankzij de racisme-kaart en de heilige paradijselijke multiculturele samenleving.

Volgens mij mochten ze zo onverschillig zijn zolang de autochtone stemmer vooral geen last had van de in achterstandwijken wonende gastarbeiders. Zodra ze er last van kregen was het, uiteraard, de schuld van anderen.

knuppeltje
07-09-12, 15:07
Volgens mij mochten ze zo onverschillig zijn zolang de autochtone stemmer vooral geen last had van de in achterstandwijken wonende gastarbeiders. Zodra ze er last van kregen was het, uiteraard, de schuld van anderen.

Ik heb eerder plechtig verklaard om niet aan dat kinderachtig duimjesgedoe mee te doen, maar soms hé.... komt een mens toch in verleiding. Ik ben het met je eens, bedoel ik.

Mohiemaa
11-09-12, 16:34
:fuckit::fuckit: inderdaad, Nee daar schieten we niet mee op, het is een feit.

(leen)
11-09-12, 18:25
'Welkom' is rich. De regering besloot dat het onmenselijk was iedereen eruit te flikkeren. Niemand werd 'warm omarmd'.

Wat wel werd verwaarloosd was de scholing van de eerste generatie. Maar dat is vrijwel ondoenlijk. In de begintijd was het ook nog eens zo dat de 'verheffing' van de inheemse arbeidersklasse ook nog maar moeizaam tot stand komt.

Nu berucht is het gegeven dat veel onderwijzers en schoolhoofden van mening waren dat (Nederlandse) kinderen maar ongelukkig zouden worden van een hogere opleiding hebben van hun ouders, dat ze toch niet konden verderleren omdat er thuis geen gelegenheid was voor het doen van huiswerk, en hun ouders hen daarin niet konden bijstaan.

Het collectieve geheugen. A wond'rous thing.

idd het geheugen,een monsterlijk creatuur.

Doel was destijds om tijdelijke en idd goedkope krachten binnen te halen.
Dit is gebeurd zonder over maar wat na te denken over de gevolgen en zonder een spiertje aan ervaring met deze mensen,
Pas later kwamen de gezinsherenigingen en deze werden warm omarmd door de gastarbeiders.
Deze mensen waren gods blij dat ze niet meer naar "huis" terug hoefden.
Enkele gevolgen heb je boven opgesomt maar wisten de autoriteiten toen veel,
Kan me de spotjes op tv nog wel herrinneren over de situatie,iets met een bushalte en gemeentehuizen in het berbers oid met de woorden ; lastig he?
Afgezet tegen die tijd deed men echt wel het mogelijke, terugkijkend kan elke ass het beter.

Samir75017
11-09-12, 18:43
Was multiculturalism an issue for the Dutch when they settled in South Africa, Suriname or Indonesia ?

Firefox
11-09-12, 18:48
Was multiculturalism an issue for the Dutch when they settled in South Africa, Suriname or Indonesia ?

Ze hebben altijd geprobeerd de inboorlingen Nederlands te leren.

Samir75017
11-09-12, 19:02
Ze hebben altijd geprobeerd de inboorlingen Nederlands te leren.

Did they learn the local language ?

Joesoef
11-09-12, 19:06
Ze hebben altijd geprobeerd de inboorlingen Nederlands te leren.


Als slavenhandelaar ga je natuurlijk niet in een inheemse taal met je slaven communiceren.

Firefox
11-09-12, 19:08
Did they try and learn the local language ?

De Nederlandse kolonisten in Nederlands-Indië spraken inderdaad Maleis. In Zuid-Afrika was er geen standaardtaal omdat de Boeren aanvankelijk binnenkwamen in een vrijwel leeg gebied. Dat was ook het geval in Suriname.

Samir75017
11-09-12, 19:11
Ze hebben altijd geprobeerd de inboorlingen Nederlands te leren.

So, why do you complain about S4B, S4H, or S4UK trying to implement Sharia in Europe ?

That's not coherent.

Firefox
11-09-12, 19:12
Als slavenhandelaar ga je natuurlijk niet in een inheemse taal met je slaven communiceren.

Zonder nou te vervallen in een topic over slavernij, was dat natuurlijk onmogelijk. Het ene slavenschip kwam bijvoorbeeld uit Guinee, het andere uit Angola. Al die mensen die verscheept werden spraken verschillende talen en waren bovendien analfabeet. Dan ligt het niet voor de hand dat je als slavenhouder meer dan een paar woorden oppikt.

Firefox
11-09-12, 19:16
So, why do you complain about S4B, S4H, or S4UK trying to implement Sharia in Europe ?

That's not coherent.

We hebben het niet over een geloof maar wel over een taal.

Bovendien klaag ik helemaal niet.

Invoering van de sharia moet wel met krachtige hand bestreden worden, natuurlijk.

Samir75017
11-09-12, 19:20
We hebben het niet over een geloof maar wel over een taal.

Bovendien klaag ik helemaal niet.

Invoering van de sharia moet wel met krachtige hand bestreden worden, natuurlijk.

Ok, sorry. So, you would not mind if they were considering spreading the Arabic language in Europe ?

Firefox
11-09-12, 19:29
Ok, sorry. So, you would not mind if they were considering spreading the Arabic language in Europe ?

Wat een belachelijk idee. Hoe meer talen hoe beter.

Samir75017
11-09-12, 19:35
Wat een belachelijk idee. Hoe meer talen hoe beter.

Your nose is getting longer.

Firefox
11-09-12, 19:38
Your nose is getting longer.

Waarom geloof je me niet?

Kortman
11-09-12, 23:10
Als slavenhandelaar ga je natuurlijk niet in een inheemse taal met je slaven communiceren.

Dat is een ''goeie '' vraag me af hoe Arabische slaven drijvers het honderden jaren deden met hun slavenroof in Afrika tot diep in het binnenland roofden ze er op los .En er zijn honderden talen in AFRIKA dus ???

knuppeltje
12-09-12, 08:33
...omdat de Boeren aanvankelijk binnenkwamen in een vrijwel leeg gebied. Dat was ook het geval in Suriname.

Het bekende excuus voor kolonisten om hun misdaden tegen de plaatselijke bevolking weg te moffelen. De ene keer was het omdat die inheemsen toch niets deden met al dat land en de andere keer is het omdat die inheemsen er zogenaamd niet bestonden. Beide excuses zijn grote leugens.

knuppeltje
12-09-12, 08:40
Dat is een ''goeie '' vraag me af hoe Arabische slaven drijvers het honderden jaren deden met hun slavenroof in Afrika tot diep in het binnenland roofden ze er op los .En er zijn honderden talen in AFRIKA dus ???

Veel te kort door de bocht. Met de regelmaat van de klok waren er stammenoorlogen. Veel stamhoofden verdienden juist heel veel aan het gevangen nemen en verkopen van hun zwarte broeders en zusters. Die Arabieren konden dat werk dan ook met een gerust hart aan hen overlaten.
Hetzelfde geldt voor de Nederlandse slavenhandelaars die er langs de West-Afrikaanse kust diverse burchten bouwde van waaruit die slaven verscheept werden. De Nederlanders werden daardoor voor lange tijd de grootste Trans-Atlantische slaven transporteurs.

Firefox
12-09-12, 10:34
Het bekende excuus voor kolonisten om hun misdaden tegen de plaatselijke bevolking weg te moffelen. De ene keer was het omdat die inheemsen toch niets deden met al dat land en de andere keer is het omdat die inheemsen er zogenaamd niet bestonden. Beide excuses zijn grote leugens.

Neem bijvoorbeeld Zuid-Afrika. De blanken kwamen daar in de zestiende eeuw binnen in een leeg gebied. Tegelijkertijd werd het gebied vanuit het noorden gekoloniseerd door zwarte stammen.

Tunes27
12-09-12, 10:47
Neem bijvoorbeeld Zuid-Afrika. De blanken kwamen daar in de zestiende eeuw binnen in een leeg gebied. Tegelijkertijd werd het gebied vanuit het noorden gekoloniseerd door zwarte stammen.

de goeie ouwe tijd huh..

knuppeltje
12-09-12, 11:33
Neem bijvoorbeeld Zuid-Afrika. De blanken kwamen daar in de zestiende eeuw binnen in een leeg gebied. Tegelijkertijd werd het gebied vanuit het noorden gekoloniseerd door zwarte stammen.

Ja ja, daar leefde niemand. :maf:

Zuid-Afrika - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Afrika)

mark61
12-09-12, 12:02
De Nederlandse kolonisten in Nederlands-Indië spraken inderdaad Maleis. In Zuid-Afrika was er geen standaardtaal omdat de Boeren aanvankelijk binnenkwamen in een vrijwel leeg gebied. Dat was ook het geval in Suriname.

Maleis is een inheemse taal in Zuidelijk Afrika?

Je bent nu net zo gek als sjonnie, de flying spaghetti monster rest his soul.

mark61
12-09-12, 12:09
Overigens schreven de -islamitische- Maleise contractarbeiders in Zuid-Afrika Afrikaans in het Arabisch:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Arabisch-Afrikaans.jpg/300px-Arabisch-Afrikaans.jpg

Arabic Afrikaans - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_Afrikaans)

:hihi:

A_K_A
12-09-12, 12:20
Waar kan ik me aanmelden voor die multikul? Klinkt geinig.

H.P.Pas
12-09-12, 12:25
. In Zuid-Afrika was er geen standaardtaal omdat de Boeren aanvankelijk binnenkwamen in een vrijwel leeg gebied.

Die Khoikhoi (die regte mense of mense onder mense) of Khoi is 'n historiese onderdeel van die Khoisan etniese groep van suid-westelike Afrika wat nou verwant is aan die Boesmans. Khoikhoi word soms KhoeKhoe gespel. Die Khoikhoi is tevore Hottentotte genoem maar die term word nou as neerhalend beskou. Ten tye van die aankoms van Europese setlaars in 1652 het die Khoikhoi reeds vir ongeveer 30 000 jaar in Suider-Afrika gewoon. Die naam "Hottentot" is waarskynlik deur die Nederlanders aan hulle gegee weens die baie klikgeluide (suigklanke) in hulle taal, terwyl "Khoikhoi" ("manne van manne") die benaming is wat hulle hulleself genoem het.

Tomas
12-09-12, 12:59
Die Khoikhoi (die regte mense of mense onder mense)

Dat is en was een extreem kleine bevolkingsgroep, en verdreven, vermoord en vervolgd in diezelfde periode door alle niet regte mense onder de mense, meer zwart dan blank. Daarom leefden en leven ze alleen in de meest aride gebieden. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat dankzij de komst van de blanke er nog altijd San bestaan. Niet dankzij de eerste blanke kolonisten natuurlijk, maar dankzij de latere meer modernere staat die Zuid Afrika, ondanks de vele fouten, wel al heel lang is. Ik ben hier niks goed aan het praten, zou niet weten waarom. Alleen dat moderne racisme irriteert me wat: "Blanken zijn superieur daarom moeten hun handelingen en akties (ook in het verre verleden) kritischer bekeken worden dan niet blanken. Dat 80% van de zwarte bevolking in het huidige zuid afrika immigranten zijn, kunnen er niks aan doen, het zijn nauwelijks meer dan dieren."

Nee, ik kan me echt niet voorstellen dat Knuppeltje of enige andere moderne racist ook maar iets voelt bij migratie en/of kolonisatie van niet-blankes.

Zuid Afrika was voor het grootste deel echt nagenoeg onbewoond, de grootste massa immigratie is pas opgang gekomen nadat de boeren zich daar hebben gevestigd, en die gaat nog altijd door, en die immigranten waren en zijn niet blank. En ze bouwen, zoals het kolonisten betaamt, huisjes waar het uitkomt en lukt.

Zo gaat dat. Vreselijk.

knuppeltje
12-09-12, 15:04
Nee, ik kan me echt niet voorstellen dat Knuppeltje of enige andere moderne racist ook maar iets voelt bij migratie en/of kolonisatie van niet-blankes.

Dan heb je toch echt een heel beperkt voorstellingsvermogen.

Tomas
12-09-12, 15:10
Dan heb je toch echt een heel beperkt voorstellingsvermogen.

Ik denk dat je liegt. Magoed, vertel eens hoe erg je ermee zit dat de zwarte kolonisten in Zuid Afrika de blanke wel een paar keer qua aantal overtreffen? Erg toch, voor de oorspronkelijke bewoners? Een demonstratie of boycot waard?

knuppeltje
12-09-12, 15:13
Ik denk dat je liegt. Magoed, vertel eens hoe erg je ermee zit dat de zwarte kolonisten in Zuid Afrika de blanke wel een paar keer qua aantal overtreffen? Erg toch, voor de oorspronkelijke bewoners? Een demonstratie of boycot waard?

Moor mij is het een net zo erg als het andere.

Tomas
12-09-12, 15:18
Moor mij is het een net zo erg als het andere.

Jeetje zeg. Het enige wat ik erg vind, zijn de massa's kansloze migranten. De trek van geweld en armoede, naar iets minder geweld en armoede. Van oorlogsgeweld naar racistisch geweld. Je wilt niet weten hoe een vluchteling van een vreemde stam het heeft in zuid afrika. Niet altijd, maar de moorden kunnen gruwelijker zijn dan je je kan voorstellen. Dat koloniseren ansich doet mij niks. Dat gaat nu eenmaal zo. Maargoed, ik denk ook dat dat voor jou ook zo geldt, behalve als het blanken betreft. Die zijn anders.

knuppeltje
13-09-12, 08:32
Maargoed, ik denk ook dat dat voor jou ook zo geldt, behalve als het blanken betreft. Die zijn anders.

Alweer geef je blijk van een beperkt voorstellingsvermogen.

H.P.Pas
13-09-12, 14:08
Sjo, die hep lef.


Soms wordt dat beloond.
Kennelijk.

mark61
13-09-12, 14:52
Soms wordt dat beloond.
Kennelijk.

Ja, hij voelde blijkbaar de stemming aan. Nou ja ik denk dat de PvdA-stemmers een oogje dichtknepen. Islam is uit, want 'red me portemonnee' heeft weer prioriteit. Zoals vroeger gebruikelijk.

Charlus
13-09-12, 15:28
Kennelijk.
Welbeschouwd.
Encyclo: zoals je uit iets kunt afleiden.
Van Dale: blijkbaar.
Charlus: poging om de indruk van diepgang te wekken.