PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Vrouwelijke verslaggevers in Egypte mogen weer hoofddoek op



MoStar
04-09-12, 00:19
16259

Gisteren was een monumentale dag voor Egypte. Het was namelijk voor het eerst in meer dan vijftig jaar dat er een vrouw op televisie te zien is met een hoofddoek op. Afgelopen Zondag werd het 12 uur nieuws zoals gewoonlijk door Fatma Nabil gebracht. Het verschil was wel dat Nabil dit keer met een hoofddoek te zien was.

Onder het beleid van voormalig dictator Hosni Mubarak was het niet toegestaan voor vrouwen die een functie hadden bij de publieke omroep om hun haren te bedekken. De stap van Nabil zal een inspiratie zijn voor andere moslimvrouwen die werkzaam zijn voor de staatszender.

Als Mubarak nog aan de macht was in Egypte, zou Nabil hoogstwaarschijnlijk nu op straat hebben gestaan. Nu Nabil de taboe doorbroken heeft, zullen waarschijnlijk meer moslima’s het nieuws met een hoofddoek presenteren.

Bekijk de uitzending in de onderstaande YouTube video.

Egypt's veiled presenter in breakthrough TV appearance - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=QGfUA0N-Ah0)

Foto: YouTube

Kortman
04-09-12, 00:34
Keek paar jaar geleden naar een verslag uit Egypte en zag genoeg vrouwen met een hoofddoekje lopen!
ja je leest het goed ze liepen gewoon op straat en de T.V nam het op!
En de verslaggeefster had geen hoed op maar wel een HOOFDOEKJE !

Dus zo,n monumentale dag was het niet ,gewoon normaal !
En ik vind dat het gewoon moet zijn ,laat de vrouw zelf maar een keuze maken ,want straks MOET het verplicht :ik bedoel een hoofddoekje op ,zo gauw je in beeld komt , dat is dan de keerzijde van de monumentale dag !

knuppeltje
04-09-12, 09:30
Dus zo,n monumentale dag was het niet ,gewoon normaal !

Behalve dan dat het onder Mu verboden was voor personeel van de staats-tv, andere waren er niet volgens mij, om met een hoofddoek om in beeld te komen.

mark61
04-09-12, 12:32
Behalve dan dat het onder Mu verboden was voor personeel van de staats-tv, andere waren er niet volgens mij, om met een hoofddoek om in beeld te komen.

Egypte heeft er een stuk of 30 List of television networks by country - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_television_networks_by_country#.C2.A0Egypt ), maar het doet er niet zo toe, schotels > honderden zenders.

knuppeltje
04-09-12, 13:26
Egypte heeft er een stuk of 30 List of television networks by country - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_television_networks_by_country#.C2.A0Egypt ), maar het doet er niet zo toe, schotels > honderden zenders.

Oeps, dat zijn er wel veel. Vielen die allemaal buiten de controle van het regime?

mark61
04-09-12, 14:34
Oeps, dat zijn er wel veel. Vielen die allemaal buiten de controle van het regime?

Vroeger niet natuurlijk, maar dat doet er niet toe, iedereen kan rustig al-Jazeera opzetten.

Firefox
04-09-12, 15:52
Het zal er op uit draaien dat ze weer een hoofddoek op moeten.

knuppeltje
05-09-12, 09:28
Het zal er op uit draaien dat ze weer een hoofddoek op moeten.

Zeikert!

knuppeltje
05-09-12, 09:32
...maar dat doet er niet toe, iedereen kan rustig al-Jazeera opzetten.

Dat is juist, maar het ging over de Egyptische tv en daar was die hoofddoek volgens mij taboe.

Firefox
05-09-12, 15:30
Zeikert!

De tijd zal het leren of ik gelijk krijg of niet.

super ick
05-09-12, 16:35
Zeikert!

Heeft niets te maken met 'zeikerd'. Hij heeft een punt.

Het is niet denkbeeldig dat het verplicht is of wordt. Dat kan je niet afdoen door een ander weg te zetten als zeikerd. Dat is een vorm van onderdrukking.

De vrouw moet zelf een keuze kunnen maken. De overheid moet zorgen voor een klimaat waarin die keuze mogelijk is.

knuppeltje
06-09-12, 11:14
Heeft niets te maken met 'zeikerd'. Hij heeft een punt.

Dat laatste is voorlopig nog steeds de vraag.

super ick
06-09-12, 11:30
Dat laatste is voorlopig nog steeds de vraag.

Dus niet onwaarschijnlijk, dus geen reden zo te reageren.

knuppeltje
06-09-12, 11:49
Dus niet onwaarschijnlijk, dus geen reden zo te reageren.

Zeikert. :stout: