PDA

Bekijk Volledige Versie : Boeing: ruim 5000 nieuwe vliegtuigen in China



Joesoef
05-09-12, 11:55
Boeing: ruim 5000 nieuwe vliegtuigen in China



De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing denkt dat China de komende 20 jaar 5260 nieuwe verkeersvliegtuigen nodig zal hebben met een waarde van 670 miljard dollar (535 miljard euro). Dat liet Boeing woensdag weten.

China zal uitgroeien tot de op een na grootste markt voor nieuwe burgervliegtuigen, verwacht Boeing. Het concern denkt dat Chinese luchtvaartmaatschappijen de komende 20 jaar internationaal zeer sterk zullen groeien.

De Europese rivaal Airbus voorspelde dinsdag dat de komende 20 jaar wereldwijd meer dan 28.000 nieuwe verkeersvliegtuigen zullen worden verkocht met een totale waarde van meer dan 3 biljoen euro.

vk.nl

Joesoef
05-09-12, 11:56
De olie is toch bijna op, waar gaan die dingen zo meteen op vliegen? Aardstralen ombouwpakketje bij dealextream.com of zo?

H.P.Pas
05-09-12, 22:42
Aardstralen ombouwpakketje bij dealextream.com of zo?

Fischer-Tropsch. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropschbrandstoffen)

knuppeltje
06-09-12, 10:07
Fischer-Tropsch. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropschbrandstoffen)

Zag gisteren hierover een reportage, bij NGG als ik het goed heb. Met de installatie die getoond werd kon er slechts een volstrekt te verwaarlozen kleine hoeveelheid per dag mee geproduceerd worden. Zal nog een lange weg te gaan zijn voordat het zoden aan de dijk zet.

mark61
06-09-12, 10:14
En dan, dat wordt toch van kolen gemaakt? Ook eindig, al zal er nog een grote voorraad zijn.

Hoewel, als het lukt om het uit CO2 te produceren sla je twee vliegen in één klap. Als je dat CO2 kan 'vangen', dan.

Ready?
06-09-12, 19:08
China en klimaat? Ha!

mark61
06-09-12, 20:03
Ze hebben anders intussen 80% van de Europese markt voor zonnepanelen in handen.

knuppeltje
07-09-12, 10:09
Ze hebben anders intussen 80% van de Europese markt voor zonnepanelen in handen.

Yep, hier sluiten de fabrieken die die dingen maken de ene na de andere. Maar als ik het goed begrepen heb zal er vanuit de EU een onderzoek gestart worden naar de valse concurrentiepraktijken in China. Daar schijnt elke fabriek die die dingen maakt, ongeacht of dat winstgevend gebeurt of niet, zoveel staatssubsidie te krijgen als nodig is om te kunnen blijven draaien.
We zullen zien hoe dat afloopt.

Tomas
07-09-12, 12:17
De Chinezen vinden zonne-energie blijkbaar belangrijk genoeg om te subsidieeren. Kan je volgens mij weinig van zeggen. Je kan wel moeilijk beweren dat China en milieu niet samengaan. Andere producten, zoals Li-ion batterijen zijn eigenlijk ook alleen nog maar in China te krijgen voor een schappelijke prijs. Wat je wel ziet is de chinezen de ietwat gedateerde technologie in massaproductie nemen en tegen zulk een goeie prijs weten te verkopen dat niemand het wat kan schelen dat de opbrengst van die panelen maar 15% is, of slecht 800Wh/kg. Duitse panelen halen tegen de 30% en er zijn westerse batterijproducenten die wel 1500wh/kg halen, maar dat is of niet te koop, of niet te betalen. Of in sommige gevallen zelfs troep. 't is wachten tot de chinezen die patenten overnemen. Misschien niet het meest geavanceerd, maar wel goed en goedkoop.

knuppeltje
07-09-12, 12:39
De Chinezen vinden zonne-energie blijkbaar belangrijk genoeg om te subsidieeren. Kan je volgens mij weinig van zeggen. Je kan wel moeilijk beweren dat China en milieu niet samengaan. Andere producten, zoals Li-ion batterijen zijn eigenlijk ook alleen nog maar in China te krijgen voor een schappelijke prijs. Wat je wel ziet is de chinezen de ietwat gedateerde technologie in massaproductie nemen en tegen zulk een goeie prijs weten te verkopen dat niemand het wat kan schelen dat de opbrengst van die panelen maar 15% is, of slecht 800Wh/kg. Duitse panelen halen tegen de 30% en er zijn westerse batterijproducenten die wel 1500wh/kg halen, maar dat is of niet te koop, of niet te betalen. Of in sommige gevallen zelfs troep. 't is wachten tot de chinezen die patenten overnemen. Misschien niet het meest geavanceerd, maar wel goed en goedkoop.

Misschien vinden ze elke productie wel belangrijk, en zal het ze worst wezen wat het product is zolang het maar werkgelegenheid oplevert.

Vijftien procent maar? Hebben ze niet goed afgekeken of zijn het prutsers?

Tomas
07-09-12, 13:18
Misschien vinden ze elke productie wel belangrijk, en zal het ze worst wezen wat het product is zolang het maar werkgelegenheid oplevert.

Ik weet niet hoe onverschillig de gemiddelde chinees is, misschien net zo erg als de gemiddelde Europeaan. Geen idee. In ieder geval is schone energie een grote industrie in de land. Li-ion batterijen exporteren ze, maar gebruike ze zelf nog veel meer. Ik gok dat china de grootste producent is van electrische auto's. Maar dan wel helemaal gericht op de binnenlandse markt.

BYD Auto - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto) is zo'n producent van electrische auto's en bussen. Die daarbij ook batterijen maken die je echt kunt kopen.


Vijftien procent maar? Hebben ze niet goed afgekeken of zijn het prutsers?

Ik denk vanwege goedkope patenten. Deze industrie, zoals alle moderne industrieen, staan stijf van de peper dure patenten. Je kan niet zomaar goedkope state of the art producten op de markt zetten. De glans moet er eerst een beetje af zijn. In Europa is er -gok ik- geen enkele fabrikant die geinteresseerd is in 15% rendement, dus die patenten zijn aan de chinezen verkocht. Voor weinig.

Dit staat los van de illegale productie in China. Iedere westerse fabrikant (denk aan Apple b.v.) die de productie naar china heeft verplaatst wordt in China zelf doodgeconccureerd met goedkopere maar wel gelijkwaardige of beter producten onder andere namen uit hun 'eigen' fabrieken.

knuppeltje
07-09-12, 13:33
Ik weet niet hoe onverschillig de gemiddelde chinees is, misschien net zo erg als de gemiddelde Europeaan. Geen idee. In ieder geval is schone energie een grote industrie in de land. Li-ion batterijen exporteren ze, maar gebruike ze zelf nog veel meer. Ik gok dat china de grootste producent is van electrische auto's. Maar dan wel helemaal gericht op de binnenlandse markt.

BYD Auto - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto) is zo'n producent van electrische auto's en bussen. Die daarbij ook batterijen maken die je echt kunt kopen.

Ik denk vanwege goedkope patenten. Deze industrie, zoals alle moderne industrieen, staan stijf van de peper dure patenten. Je kan niet zomaar goedkope state of the art producten op de markt zetten. De glans moet er eerst een beetje af zijn. In Europa is er -gok ik- geen enkele fabrikant die geinteresseerd is in 15% rendement, dus die patenten zijn aan de chinezen verkocht. Voor weinig.

Dit staat los van de illegale productie in China. Iedere westerse fabrikant (denk aan Apple b.v.) die de productie naar china heeft verplaatst wordt in China zelf doodgeconccureerd met goedkopere maar wel gelijkwaardige of beter producten onder andere namen uit hun 'eigen' fabrieken.

Ik denk dat een en ander te maken heeft met enerzijds de enorme toename van de bevolking versus de inhaalslag op milieugebied over heel China. En aangezien het een geleide economie is, is het denk ik makkelijker om een koers uit te zetten. En ze gaan inderdaad heel snel gaan.

Japanners hadden destijds ook geen goedkope patenten nodig om de beste auto's te maken. Ze kopieerden gewoon alles waarvan ze dachten dat het goed was. De Chinezen zouden dat ook kunnen doen, toch?

Ze kunnen het dus wel.

mark61
07-09-12, 14:09
Japanners hadden destijds ook geen goedkope patenten nodig om de beste auto's te maken. Ze kopieerden gewoon alles waarvan ze dachten dat het goed was. De Chinezen zouden dat ook kunnen doen, toch?

Ze begonnen wel met achterhaalde meuk :hihi: Maar dan perfect uitgevoerd voor een lage prijs. En evolueerden vervolgens door eigen research. Zie ook Korea.

Het opzetten van een onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur kost decennia. En nu beginnen de Chinezen dus ook langzaam aan zelf hitech te verzinnen, al is het gros nog wat Tomas zegt. Korea ligt daarin weer voor. Vietnam komt eraan.

Soldim
07-09-12, 14:43
Het opzetten van een onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur kost decennia. En nu beginnen de Chinezen dus ook langzaam aan zelf hitech te verzinnen, al is het gros nog wat Tomas zegt.

Ze recruteren, wat onderzoek betrefd, redelijk agressief. Maar voorals nog zijn salaris/levenskwaliteit wat ze bieden nog niet fantastisch vergeleken met het Westen. Korea komt dichterbij, ook wat research faciliteiten. Singapore is redelijk goed, maar om andere redenen voor velen onaantrekkelijk.

knuppeltje
07-09-12, 15:04
Ze begonnen wel met achterhaalde meuk :hihi: Maar dan perfect uitgevoerd voor een lage prijs. En evolueerden vervolgens door eigen research. Zie ook Korea.

Het opzetten van een onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur kost decennia. En nu beginnen de Chinezen dus ook langzaam aan zelf hitech te verzinnen, al is het gros nog wat Tomas zegt. Korea ligt daarin weer voor. Vietnam komt eraan.

Het moest wel goed en vooral een goedkoop massaproduct blijven. Mercedes en Rols Roys kwamen daarvoor in eerste instantie niet in aanmerking. Maar later kon zelfs de Merdedes niet tegen de kwaliteit Lexus op.

Ze hadden er een speciale truc voor. Bij elk nieuw model van de Toyota beschouwde men het als noodzaak om er zo min mogelijk nieuwe onderdelen voor te ontwerpen. Dat drukte de prijs voor een belangrijk deel.

Maar of die China gaan voorblijven, voor zover dat ze dat al zouden doen?

mark61
07-09-12, 15:49
Maar of die China gaan voorblijven, voor zover dat ze dat al zouden doen?

Dat vraag ik me ook af. Maar het gecompliceerde is natuurlijk dat Japan allang in half Azië geïnvesteerd heeft. Dus wat is dan nog van wie, en waarom? :hihi:

Dat verklaart ws. ook de al decennia durende stagnatie in Japan zelf.

knuppeltje
07-09-12, 16:45
Dat vraag ik me ook af. Maar het gecompliceerde is natuurlijk dat Japan allang in half Azië geïnvesteerd heeft. Dus wat is dan nog van wie, en waarom? :hihi:

Dat verklaart ws. ook de al decennia durende stagnatie in Japan zelf.

De remming van de voorsprong. Zoiets heet dat toch? Of: zichzelf in slaap sussen, dat kan ook.

mark61
07-09-12, 23:59
De remming van de voorsprong. Zoiets heet dat toch? Of: zichzelf in slaap sussen, dat kan ook.

Wet van de remmende voorsprong. Maar ik weet niet of daar hier sprake van is.

Ik weet niet, er is wel wat over geschreven maar ik heb er nauwelijks iets van gelezen. :hihi: Het idee is geloof ik dat Japan zijn elan kwijt is en mensen niet meer in 'het verhaal' geloven.

Aan de andere kant moet het verhaal van de eeuwige 'groei' sowieso op de schop.

knuppeltje
08-09-12, 08:25
Aan de andere kant moet het verhaal van de eeuwige 'groei' sowieso op de schop.

Dat is voor velen een heel akelig toekomstscenario. De wal zal het schip wel weer doen keren.