PDA

Bekijk Volledige Versie : Verkracht door de pastoor, kind kwijt door de nonnen



Marsipulami
07-09-12, 08:46
Verkracht door de pastoor, kind kwijt door de nonnen
vrijdag 07 september 2012, 03u00

Auteur: PAUL DEMEYER
Aanraden13
Tientallen Vlaamse vrouwen zijn op zoek naar het kind dat ze in de jaren zeventig na een anonieme bevalling in Frankrijk meteen voor adoptie moesten afstaan. De Lommelse Elise (61) getuigde gisteravond in het Eén-magazine 'Koppen' over haar anonieme bevalling nadat ze door een priester was verkracht.


'Het is onmogelijk te zeggen hoeveel Vlaamse vrouwen nu op zoek zijn naar hun kind', zegt Iris Vandeborre van de adoptieorganisatie Gewenst Kind. 'Feit is wel dat in de jaren zestig en zeventig heel veel Vlaamse meisjes die ongewenst zwanger raakten, via Vlaamse kloosterordes naar Frankrijk zijn gebracht, omdat je alleen daar anoniem kon bevallen. Noch de kloosters, noch de ziekenhuizen hebben daarvan iets op papier bewaard. Dat maakt de zoektocht zo moeilijk. Die Franse bevallingen gebeurden wel keurig volgens de regels van de hygiëne. Het gaat hier dus niet om illegale bevallingen in een achterkamertje.'

De meisjes hadden geen inspraak over wat er met het kind zou gebeuren. Ze konden niet én anoniem gaan bevallen in Frankrijk én het kind houden. Met de kloosterzusters naar Frankrijk gaan, betekende het kind daar achterlaten voor adoptie, zonder het zelf ook maar eventjes te mogen vasthouden. Daarover getuigden gisteren twee vrouwen in de Koppen-reportage.

Gemaskerd bevallen

Begin 1974 is Elise verkracht door een priester. Toen ze wist dat ze zwanger was, is ze naar het tehuis Tamar in Lommel gestuurd. Daar waren nog dertien andere ongewenst zwangere meisjes. Ze kenden elkaar alleen bij voornaam. De zusters bereidden de meisjes voor op de bevalling in Frankrijk, maar vooral op het feit dat ze hun kind meteen moesten afstaan voor adoptie.

'Ik had mijn kind doodgraag gehouden', zegt Elise. 'Maar het mocht niet van de zusters. Ze zeiden dat het kind me altijd zou herinneren aan de verkrachting. Toen ik zei dat ik mijn kind toch wilde houden, schudden ze me door elkaar. Ik moest mijn kind afgeven, want de adoptieouders verlangden er al hevig naar. Op den duur zwijg je dan maar en laat je alles maar over je komen.'

Na de bevalling geraakte Elise in een coma. Toen ze wakker werd, zat een zuster naast haar met een stukje cake. Elise heeft haar pasgeboren zoontje nooit mogen zien.

Een gelijkaardig verhaal bij Annie. Zij was 16 in 1977, en zwanger. Ze werd voor de keuze gesteld: het kind wegdoen of thuis nooit meer binnenkomen. Via Tamar is ook Annie in Frankrijk gaan bevallen. Tijdens de bevalling moest ze zelfs een masker opzetten, zodat ze haar kind niet zou kunnen zien.

'Vraag alle meisjes die toen hun kind hebben afgestaan of ze het opnieuw zouden doen, ze zeggen allemaal: Nooit meer', zegt zuster Geert, die in Gent voor de orde Kindsheid Jesu indertijd de zwangere meisjes begeleidde. 'Maar noodsituaties vragen soms de beste van de slechtste oplossingen. Het was ook een andere tijd. Er was geen regelgeving: noch voor de moeder, noch voor het kind. Er was niets. Onze basis was: we helpen mensen in nood.'

Geen blij weerzien

Zowel Elise als Annie hebben na meer dan twintig jaar hun kind teruggevonden. Maar het is niet meer tot een relatie gekomen. Elise heeft haar zoon één keer gezien. Op een nacht is hij bij haar geweest. Daarna nooit meer. Bij Annie was er iets meer contact. Ze heeft zelfs het kind van haar zoon gezien. Toen ze daar was, voelde ze zich niet echt welkom. Ze is nooit meer teruggegaan.

'Het gebeurt slechts heel uitzonderlijk dat er nog een nieuwe ouder-kindrelatie ontstaat', zegt Iris Vandeborre van Gewenst Kind. 'Wij helpen zowel moeders die kinderen zoeken als omgekeerd. Het gebeurt trouwens vaker dat kinderen hun moeder zoeken. Dat is eigen aan de jeugd: dan ben je nieuwsgieriger. Maar het is niet omdat we de moeder vinden, dat ze haar kind ook wil zien. Omgekeerd ook: kinderen zijn bezig hun eigen leven uit te bouwen, hebben een lief, studeren; dan zijn ze niet zo geïnteresseerd in hun moeder.'

knuppeltje
07-09-12, 09:16
De lotgevallen van een troostmeisje binnen de kerk.

CONTRA
08-09-12, 12:46
Na de bevalling geraakte Elise in een coma. Toen ze wakker werd, zat een zuster naast haar met een stukje cake. Elise heeft haar pasgeboren zoontje nooit mogen zien.

een kind ruilen voor een stukje cake. de kerk schat de waarde van een kind wel heel erg laag.
was zeker ook nog een oud stukje cake?

mark61
08-09-12, 12:59
een kind ruilen voor een stukje cake. de kerk schat de waarde van een kind wel heel erg laag.
was zeker ook nog een oud stukje cake?

Ze was een h**r die een priester had verleid. Dat ze nog cake kreeg :slaap:

Katholieke kerk. Monsterlijke organisatie.

Marsipulami
09-09-12, 17:55
Katholieke kerk. Monsterlijke organisatie.

- De eerbiedwaardige zusters in Lommel richtten een opvanghuis op voor zwangere vrouwen in nood, ongewenst zwangere meisjes die thuis niet meer welkom zijn enz.
- Een deel van die meisjes/vrouwen kiest er na overleg voor om hun kind af te staan voor adoptie. Anderen kiezen ervoor om hun kind te behouden en zelf op te voeden. Ook dat was geen probleem.
- Abortus zal wel niet op het lijstje van de alternatieven hebben gestaan omdat het om een katholieke instelling ging en omdat abortus op dat moment nog strafbaar was in België.

Conclusie:

- Het organiseren van adopties door de zusters daar was niks mis mee.
- De zusters hebben veel goeds gedaan voor zwangere vrouwen en meisjes in nood en hebben zich niks te verwijten.
- Natuurlijk is het mogelijk dat sommige vrouwen achteraf zijn gaan twijfelen aan de keuze om afstand te doen van hun kind.

Marsipulami
09-09-12, 17:58
een kind ruilen voor een stukje cake. de kerk schat de waarde van een kind wel heel erg laag.
was zeker ook nog een oud stukje cake?

Dat stukje cake kwam volgens de reportage in Koppen van de vroedvrouw, niet van de zusters.

knuppeltje
10-09-12, 08:14
Dat stukje cake kwam volgens de reportage in Koppen van de vroedvrouw, niet van de zusters.

Maar dan ging alles dus toch goed. :maf:

Marsipulami
10-09-12, 08:22
Maar dan ging alles dus toch goed. :maf:

Jazeker, er is geen reden om een schandaalsfeer te creëren rond het verdienstelijk werk van deze zusters.

knuppeltje
10-09-12, 08:36
Jazeker, er is geen reden om een schandaalsfeer te creëren rond het verdienstelijk werk van deze zusters.

Zo ken ik ons jezuïetje weer. :stomp:

Marsipulami
10-09-12, 09:07
Zo ken ik ons jezuïetje weer. :stomp:

Het hele verhaal is trouwens ouwe koek die regelmatig nog eens opgewarmd wordt. In 2003 verscheen er al eens een boek over: bol.com | Kleine Zondaars, Carine Hutsebaut | Nederlandse boeken (http://www.bol.com/nl/p/kleine-zondaars/1001004001645992/#product_overview) en volgende week komt er een film uit:

Officiële Trailer :Little Black Spiders - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=acGljjVX39g)

knuppeltje
10-09-12, 09:13
Het hele verhaal is trouwens ouwe koek die regelmatig nog eens opgewarmd wordt.

De ingrediënten werden er dan ook regelmatig voor geleverd. Het was dus steeds opnieuw gebakken koek.

Hoe zat het ook weer Max, met wij moeten het wit dat wij zien als zwart benoemen als....

Marsipulami
10-09-12, 09:26
De ingrediënten werden er dan ook regelmatig voor geleverd. Het was dus steeds opnieuw gebakken koek.

Hoe zat het ook weer Max, met wij moeten het wit dat wij zien als zwart benoemen als....

Tegenwoordig staat er een batterij hulpverleners klaar om bij ongewenste tienerzwangerschappen die meisjes een abortus aan te praten. Voor de rest is er niet zoveel veranderd. Of er na een abortus iemand zit te wachten met een stuk cake weet ik niet. Ik ben nog nooit in een abortuskliniek geweest.

knuppeltje
10-09-12, 10:55
Tegenwoordig staat er een batterij hulpverleners klaar om bij ongewenste tienerzwangerschappen die meisjes een abortus aan te praten.

Voor de rest is er niet zoveel veranderd. Of er na een abortus iemand zit te wachten met een stuk cake weet ik niet. Ik ben nog nooit in een abortuskliniek geweest.

Wit is dus weer zwart.

Misschien zou je er eens moeten gaan kijken, misschien raak je dan zo van je zotte ideeën af.

CONTRA
10-09-12, 11:34
- Een deel van die meisjes/vrouwen kiest er na overleg voor om hun kind af te staan voor adoptie. Anderen kiezen ervoor om hun kind te behouden en zelf op te voeden. Ook dat was geen probleem.


'Ik had mijn kind doodgraag gehouden', zegt Elise. 'Maar het mocht niet van de zusters. Ze zeiden dat het kind me altijd zou herinneren aan de verkrachting. Toen ik zei dat ik mijn kind toch wilde houden, schudden ze me door elkaar. Ik moest mijn kind afgeven, want de adoptieouders verlangden er al hevig naar.

CONTRA
10-09-12, 11:54
Het hele verhaal is trouwens ouwe koek die regelmatig nog eens opgewarmd wordt.

dat is waar, maar daar doe je zelf aan mee door het hier op nvdd te posten

Marsipulami
10-09-12, 12:21
'Ik had mijn kind doodgraag gehouden', zegt Elise. 'Maar het mocht niet van de zusters. Ze zeiden dat het kind me altijd zou herinneren aan de verkrachting. Toen ik zei dat ik mijn kind toch wilde houden, schudden ze me door elkaar. Ik moest mijn kind afgeven, want de adoptieouders verlangden er al hevig naar.

Ja, de zusters waren blijkbaar dezelfde mening toegedaan als de pro-abortusactivisten met name dat het onmogelijk is om een kind te behouden en op te voeden dat het resultaat is van een verkrachting. Die mevrouw in de reportage dacht daar anders over en daar heb ik veel respect voor.

Voor het overige is een kind afstaan voor adoptie geen evidentie voor een moeder. Kan me best wel voorstellen dat een aantal van die tienermeisjes naarmate de zwangerschap vorderde van gedachten veranderden. Dat er dan subtiele en minder subtiele manipulaties werden toegepast vanwege de zusters en/of ouders van die meisjes op een moment dat de adoptieouders al gekend zijn, kan ik me ook wel voorstellen.

Een vergelijking met de zaak "baby Donna" is ook wel interessant hoewel er aanvankelijk duidelijke afspraken waren rollen wensouders, draagmoeders, adoptieouders, enz. al jaren over elkaar heen op diverse rechtbanken omtrent het hoederecht over dat kind.

Marsipulami
10-09-12, 12:39
dat is waar, maar daar doe je zelf aan mee door het hier op nvdd te posten

Tja, de openingspost was vers van de pers. De bedoeling is om wat schandaal te schoppen ter promotie van een film over het opvanghuis die volgende week uitkomt (trailer zie hoger in deze draad). Wat gratis reclame voor die film over de ruggen van hoogbejaarde of overleden zusters die aan de schandpaal worden gezet is altijd mooi meegenomen. De makers moeten uit de kosten komen en dat is niet makkelijk met een Nederlandstalige film.

Marsipulami
10-09-12, 12:46
Wit is dus weer zwart.

Misschien zou je er eens moeten gaan kijken, misschien raak je dan zo van je zotte ideeën af.

Als jij het aanpraten door hulpverleners van abortus aan kwetsbare zwangere tienermeisjes in een noodsituatie wit noemt is dat je goed recht.

knuppeltje
11-09-12, 08:13
Als jij het aanpraten door hulpverleners van abortus aan kwetsbare zwangere tienermeisjes in een noodsituatie wit noemt is dat je goed recht.

Het wit kan dus nog nog zwarter.

Mohiemaa
11-09-12, 16:17
nou ja ze zijn wel van hun zonde op geheven :vreemd: door hun gekruist, zoon van god...

Fulanadetal
11-09-12, 17:23
De zusters waren op de hoogte van een misdrijf, namelijk verkrachting en door priester nog wel. Waarom geen aangifte doen, of dat op zijn minst bespreken met de meisjes die het kind toch wilden houden?

knuppeltje
12-09-12, 08:55
De zusters waren op de hoogte van een misdrijf, namelijk verkrachting en door priester nog wel. Waarom geen aangifte doen, of dat op zijn minst bespreken met de meisjes die het kind toch wilden houden?

Het zal wel zo zijn als met al dat kindermisbruik door priesters. Dat aangeven mocht niet van de paus, dat zou maar slecht zijn voor de reputatie van de kerk als dat allemaal boven tafel zou komen. Alles diende binnenskamers geregeld te worden, en daar gaf hij opdracht toe.

super ick
13-09-12, 07:05
Het was een geoliede misbruikmachine.

Foutjes werden intern weggepoetst.

Wel balen als zo'n meisje zwanger werd. Maar gelukkig hoefden de (kinderen)misbruikers niet zonder slachtoffers te zitten. Er was altijd voorraad.

Marsipulami
13-09-12, 09:10
De zusters waren op de hoogte van een misdrijf, namelijk verkrachting en door priester nog wel. Waarom geen aangifte doen, of dat op zijn minst bespreken met de meisjes die het kind toch wilden houden?

Wat doet je veronderstellen dat er geen aangifte werd gedaan ? Hoe kom je erbij dat het al dan niet afstaan van het kind niet besproken werd met betrokken meisjes ?

Marsipulami
13-09-12, 09:15
Het was een geoliede misbruikmachine.

Foutjes werden intern weggepoetst.

Wel balen als zo'n meisje zwanger werd. Maar gelukkig hoefden de (kinderen)misbruikers niet zonder slachtoffers te zitten. Er was altijd voorraad.

Geef maar gewoon toe dat de zusters erg verdienstelijk werk hebben verricht en een heleboel meisjes in een noodsituatie hebben geholpen, kinderen een warm nest hebben bezorgd en adoptie-ouders gelukkig gemaakt.

knuppeltje
13-09-12, 11:10
Geef maar gewoon toe dat de zusters erg verdienstelijk werk hebben verricht en een heleboel meisjes in een noodsituatie hebben geholpen, kinderen een warm nest hebben bezorgd en adoptie-ouders gelukkig gemaakt.

En iedereen leefde nog heel lang en gelukkig. :maf:

knuppeltje
13-09-12, 11:19
Hoe kom je erbij dat het al dan niet afstaan van het kind niet besproken werd met betrokken meisjes ?

Tja, in het stuk staat toch echt dat die meisjes daar niets over te zeggen hadden. Wat houdt dat bespreken dan in?

Marsipulami
13-09-12, 12:49
Tja, in het stuk staat toch echt dat die meisjes daar niets over te zeggen hadden. Wat houdt dat bespreken dan in?

Dat stuk is niet objectief.

super ick
13-09-12, 20:56
Geef maar gewoon toe dat de zusters erg verdienstelijk werk hebben verricht en een heleboel meisjes in een noodsituatie hebben geholpen, kinderen een warm nest hebben bezorgd en adoptie-ouders gelukkig gemaakt.

Hoe kom je daar bij? Ze zijn er onderdeel van. Ben je nu echt zo blind?

Fulanadetal
13-09-12, 21:58
Wat doet je veronderstellen dat er geen aangifte werd gedaan ? Hoe kom je erbij dat het al dan niet afstaan van het kind niet besproken werd met betrokken meisjes ?

Dat "bespreken" is goed beschreven in het stuk dat jij plaatste. Ben ik niet van onder de indruk. En wat die aangifte betreft, zijn er veel priesters veroordeeld voor verkrachting? Heeft de Roomse Kerk zich openlijk gedistantieerd van deze celibataire verkrachters? Dat is mij dan ontgaan, maar hopelijk kan jij aantonen dat dit toch is gebeurd.

mark61
13-09-12, 22:20
Mars lult uit zijn nek. Ik heb de docu op de VRT gezien.

Marsipulami
13-09-12, 23:56
Hoe kom je daar bij? Ze zijn er onderdeel van. Ben je nu echt zo blind?

Over blindheid: Anders dan jij laat ik me niet leiden door blinde en tendensieuze vooroordelen jegens geloof, God, de katholieke kerk enz.

H.P.Pas
14-09-12, 00:13
Anders dan jij laat ik me niet leiden door blinde en tendensieuze vooroordelen jegens geloof, God, de katholieke kerk enz.

Ik denk van wel; positieve vooroordelen zijn evengoed vooroordelen.

Marsipulami
14-09-12, 00:26
Dat "bespreken" is goed beschreven in het stuk dat jij plaatste. Ben ik niet van onder de indruk.

Ongewenst zwangere tienermeisjes hadden in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw drie mogelijkheden.

a) abortus: strikt genomen mocht dat toen nog niet, maar abortus werd veelvuldig toegepast in België. Nooit werd er een arts veroordeeld daarvoor. De legalisten konden in het slechtste geval uitwijken naar het vereningd koninkrijk waar abortus sedert begin jaren zestig volkomen legaal was/is.

b) het kind aanvaarden en zelf opvoeden: Ik beschik over geen enkele informatie dat de katholieke kerk ooit heeft belet dat ongewenst zwangere tienermeisjes werden verhinderd om hun kindje zelf op te voeden.

c) Het kind afstaan voor adoptie: Meisjes die ongewenst zwanger werden, niettemin hun kindje niet wilden aborteren en ook niet in staat waren om er zelf voor te zorgen kwamen terecht bij de katholieke zusters die hielpen zoeken naar de minst slechte oplossing in een problematische situatie.



En wat die aangifte betreft, zijn er veel priesters veroordeeld voor verkrachting?

Ik denk niet dat er veel priesters zijn veroordeeld wegens verkrachting. Mogelijks heeft dit te maken met het gegeven dat priesters zich uiterst zelden schuldig maken aan de misdaad van verkrachting.


Heeft de Roomse Kerk zich openlijk gedistantieerd van deze celibataire verkrachters? Dat is mij dan ontgaan, maar hopelijk kan jij aantonen dat dit toch is gebeurd.

Men kan de Roomse kerk vanalles en nog wat verwijten. Behalve dan dat ze onvoldoende duidelijk was inzake sexuele moraal.

knuppeltje
14-09-12, 08:24
Men kan de Roomse kerk vanalles en nog wat verwijten. Behalve dan dat ze onvoldoende duidelijk was inzake sexuele moraal.

Heb je vaak met overijverige moralisten, die raken zelf nogal eens van het padje.

super ick
14-09-12, 17:03
Over blindheid: Anders dan jij laat ik me niet leiden door blinde en tendensieuze vooroordelen jegens geloof, God, de katholieke kerk enz.

Neuhhhhhhhhh, jij bent niet bevooroordeeld mbt de katholieke kerk. Welneeeeeeeeeee.

Schijnheilige.

Marsipulami
14-09-12, 20:46
Neuhhhhhhhhh, jij bent niet bevooroordeeld mbt de katholieke kerk. Welneeeeeeeeeee.

Schijnheilige.

Als je iets zinnigs wil zeggen over een godsdienst, dan moet je van die godsdienst houden.

Marsipulami
14-09-12, 21:05
Mars lult uit zijn nek. Ik heb de docu op de VRT gezien.


Bekijk de reportage dan nog maar eens opnieuw en let vooral op de seconden die gereserveerd werden voor een weerwoord vanwege de zusters Kindsheid Jesu.

Eén - Koppen - Ongewenst zwanger in de jaren (http://www.een.be/programmas/koppen/ongewenst-zwanger-in-de-jaren-%E2%80%9870)

H.P.Pas
14-09-12, 22:27
Als je iets zinnigs wil zeggen over een godsdienst, dan moet je van die godsdienst houden.

Die gaat bij je eerstvolgende grefo-bak tegen je gebruikt worden.
Het is overigens niet waar.

Marsipulami
15-09-12, 00:27
Die gaat bij je eerstvolgende grefo-bak tegen je gebruikt worden.
Het is overigens niet waar.

Wat is een grefo-bak ?

CONTRA
15-09-12, 16:53
zusters Kindsheid Jesu.


waarom de naam jesu? is dat dialect?

super ick
15-09-12, 18:04
Als je iets zinnigs wil zeggen over een godsdienst, dan moet je van die godsdienst houden.

Je zit er weer naast. Je bewering is onjuist.