PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Schokkend aantal Amsterdamse vrouwen thuis opgesloten



MoStar
07-09-12, 23:05
16292

Uit onderzoek van het Verwey-Jonker onderzoek blijkt dat meer dan 200 vrouwen in Amsterdam opgesloten zitten in hun eigen huis. Zij komen nauwelijks buiten en als zij buiten komen, dan alleen onder intensieve begeleiding van familie of schoonfamilie.

In bijna alle gevallen hebben deze vrouwen niet voor deze bestaanswijze gekozen. Het onderzoek onderscheidt twee verschillende groepen: Vrouwen die naar Nederland zijn gekomen vanuit een ander land die weinig tot geen opleiding hebben en de Nederlandse taal niet machtig zijn. Zij hebben zich bij deze ondergeschikte rol neergelegd en zijn dit gewend vanuit hun thuisland. Vaak gaat dit om vrouwen uit landen als Turkije, Marokko, Suriname, Irak en Somaliė.

Ook blijkt er nog een tweede groep vrouwen te zijn die nauwelijks naar buitenkomt. Deze vrouwen worden vaak met geweld binnenshuis gehouden. Deze vrouwen hebben vaak heel verschillende achtergronden. Ook Nederlandse vrouwen worden door Nederlandse mannen gedwongen thuis te blijven.

Het onderzoeksbureau geeft aan dat in het probleem misschien ook in andere Nederlandse steden voorkomt en wilt extra aandacht voor dit probleem in de politiek. Ook hopen zij dat er sneller en meer aangifte wordt gedaan van dit soort zaken (vooral wanneer vrouwen met geweld gedwongen worden om binnen te blijven).

Foto: jesuscm (http://www.flickr.com/photos/jesuscm/)

Saul
08-09-12, 15:16
Ergens had ik het woord 'gekooid' gespot. Wat een typische woordkeuze.

*SOUAD*
09-09-12, 14:59
Ik ben altijd wel benieuwd naar hoe een dergelijk onderzoek tot stand is gekomen en wie c.q. wąt de informatiebronnen zijn die de basis vormen voor deze cijfers.....

*SOUAD*
09-09-12, 15:21
Ik bedoelde niet het artikel zelf als informatiebron voor deze post op het forum maar de daadwerkelijke bronnen van het gedane onderzoek. Heb ik met deze vraag een moderator tegen het hoofd gestoten?

mark61
09-09-12, 15:38
Om nog maar te zwijgen van wie uitmaakt of iets schokkend is. Voor wie dan?

Ik ben niet geschokt :slaap: