PDA

Bekijk Volledige Versie : Brug van plastic is eerste in Europa



mark61
12-09-12, 19:37
AMSTERDAM - Een brug over de rivier Tweed in Schotland heeft de eer de eerste brug in Europa te zijn die volledig gemaakt is van gerecycled plastic. De brug is hiermee meer kostenefficiënt dan een houten variant.

De brug is gemaakt van vijftig ton gerecycled plastic, en kan het gewicht dragen van 44 ton. De constructie is een kleine dertig meter lang.

Het bedrijf verantwoordelijk voor de brug, Vertech Composites, schat dat de brug vijftig jaar mee kan. Dat neemt volgens berekeningen een kostenbesparing van ongeveer drieduizend dollar per vierkante meter aan levenscycluskosten met zich mee, vergeleken met een brug van behandeld hout.

De brug heeft verder als voordeel dat deze zeer weinig onderhoudskosten met zich meebrengt. De brug hoeft niet geverfd te worden en is bestand tegen rotting en roest.

De hele constructie is in minder dan twee weken geplaatst. De brug is volledig recyclebaar.

Fulanadetal
12-09-12, 20:51
Het is dat ik geen rivier heb, maar anders zou ik zo'n brug willen. Goed idee!

Soldim
13-09-12, 07:09
Het is dat ik geen rivier heb, maar anders zou ik zo'n brug willen. Goed idee!

Hij is zelf minder lelijk dan ik gedacht had:

http://www.solaripedia.com/images/large/5373.jpg

knuppeltje
13-09-12, 08:13
Hij is zelf minder lelijk dan ik gedacht had:

http://www.solaripedia.com/images/large/5373.jpg

Met dergelijke overspanningen, en zo te zien niet bestemd voor zwaar verkeer, het lijkt mij zo te zien bestemd voor voetgangers en fietsers, moet dat lukken. Tegenwoordig wordt er ook kunststof vezels gebruikt in beton. Vele malen lichter en sterker dan staal. Als je kijkt hoe dun de kunststof wanden van Catamaran en trimaran racers zijn waarmee men tegenwoordig met heel hoge snelheden in stormen door de golven beuken, het zijn net eierschalen als je het ziet, dan krijgt die brug heel wat minder voor de kiezen en die gaan net zo lang mee als die brug.

Maar het is wel mooi dat ze het gedaan hebben, slecht voor werkgelegenheid van schilders, maar dat mag de pret niet drukken.

Marsipulami
13-09-12, 08:59
Hoe zit het met de brandveiligheid van zo'n brug ?

Soldim
13-09-12, 09:40
Hoe zit het met de brandveiligheid van zo'n brug ?

Ten opzichte van hout?

Soldim
13-09-12, 09:41
Met dergelijke overspanningen, en zo te zien niet bestemd voor zwaar verkeer, het lijkt mij zo te zien bestemd voor voetgangers en fietsers, moet dat lukken.

40 ton, das toch niet niets. Maar het ligt ergens op prive terrein las ik op de site waar ik de foto vandaan plukte, dus wordt waarschijnlijk niet al te vaak tot het maximum belast.

knuppeltje
13-09-12, 11:08
40 ton, das toch niet niets. Maar het ligt ergens op prive terrein las ik op de site waar ik de foto vandaan plukte, dus wordt waarschijnlijk niet al te vaak tot het maximum belast.

Ik weet niet. Zoals ik al zei zijn de overspanningen niet groot en mogelijk de trilbelasting ook niet. Als de onderdelen gegoten zijn dan is dat ook veel minder betrouwbaar dan bij gebruik van weefsel-matten, omdat je bij gieten niet zeker weet of alle vezels wel op de juiste plaats terecht komen, in de juiste richting liggen en elkaar voldoende overlappen, om zo voldoende druk- en treksterkte te genereren, wil de zaak niet breken bij een bepaalde belasting. Maar met gieten is het makkelijker om aan de gewenste dimensies te komen.
Berucht is het breken van koolstof fietsframes in de beroepswielerennerij, bijvoorbeeld. Die fietsen worden omwille van de snelheid wel zo licht mogelijk gemaakt als is toegestaan om er in de beroepswielerennerij aan deel te mogen nemen, minimaal 6,8 kg voor zo'n fiets als ik het goed heb. Minder mag niet omwille van zoveel mogelijk ongevallen door breuk te voorkomen. En toch breekt er daar regelmatig het een en ander van die fietsen.
De lichtste koolstof fiets die gemaakt is weegt zelfs een stuk minder dan die 6,8 kilo.

Maar het is mooi, en hopelijk een aansporing tot veel meer hergebruik van plastic, want dat lijkt mij ondertussen echt dringend nodig.

mark61
13-09-12, 12:33
In Nederland zijn daar wel veel toepassingen voor, veel kleine bruggen.

Een van Brienenoordbrug is nog ff uit zicht denk ik.

(leen)
13-09-12, 20:56
Intressant;
http://www.solaripedia.com/files/1000.pdf