PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws In de toekomst meer duurzame energie voor Marokko



MoStar
13-09-12, 01:06
16315

Marokko is van plan in de toekomst meer duurzame energie te gebruiken. De doelstelling van minister Mohammed Zniber, verantwoordelijk voor Energie, is om ervoor te zorgen dat in 2020 42% van al het gebruikte stroom in Marokko uit groene stroom bestaat.

Volgens de plannen zal 14% van alle groene stroom in Marokko via zonnepanelen worden opgewekt. Om deze doelstelling te bereiken is de regering van Marokko van plan om vijf zonneparken te bouwen. De totale kosten van het aanleggen van deze zonneparken zijn ongeveer negen miljard dirham. Momenteel wordt er al druk in Ouarzazate gewerkt aan de eerste van deze vijf parken. Het zonnepark in Ouarzazate zal de grootste zonne-energie centrale ter wereld worden.

Zniber maakte deze doelstellingen bekend tijdens een internationale bijeenkomst voor zonne- energie in Marrakech. Daar hoopt de minister de interesse van buitenlandse investeerders op te wekken. Een aantal landen uit de Golfstaten hebben al aangegeven dat zij geïnteresseerd zijn.

Marokko is ook bezig met het projecten rondom wind-energie. De voornaamste redenen om te beginnen met duurzame energie van eigen bodem is om de CO2 uitstoot te verminderen en de mogelijkheid hebben om zelfstandig energie op te wekken.

Foto: Agnieszka Baranowska (http://www.flickr.com/photos/25777650@N08/)

Fulanadetal
13-09-12, 18:35
Dat is nog eens goed nieuws! Kan Nederland een voorbeeld aan nemen.

Tomas
13-09-12, 19:32
Dat is nog eens goed nieuws! Kan Nederland een voorbeeld aan nemen.

Dat is geen eerlijk vergelijk. Speel maar eens met deze site, vergelijk de opbrengst van eenzelfde paneel in Marrakech en in Amsterdam over een jaar. Afrika kan al een tijdje met de huidige technologie, als ze het geld hadden, totaal over op zonne-energie.

mark61
13-09-12, 22:26
dat in 2020 42% van al het gebruikte stroom in Marokko uit groene stroom bestaat.

Lijkt mij uitgesloten, met alle geld van de wereld. Ik stel me ook voor dat stroom in Marokko gesubsidieerd is, of anders kan een groot deel van de bevolking dat niet betalen. Of ze moeten gaan exporteren, dat lijkt me een beter plan. Maar ook duurder en moeilijker.

Ik gun het ze van harte, dat zeker.

Ready?
14-09-12, 17:54
Klinkt redelijk goed. Maar wel doorzetten en goede richtlijnen opstellen.

Fulanadetal
14-09-12, 18:20
Misschien een wat te ambitieuze doelstelling. Maar je kan beter te hoog mikken en in de buurt komen, dan te laag en met een halfzacht resultaat komen. Marokko heeft veel wind, veel zee, veel zon. Zoveel kansen!

De laatste dagen is er veel gedoe over die eilandjes waar China en Japan ruzie om maken. Vanwege de olie die in die contreien in de bodem zit. Ellende ellende.
Dat zal je nou nooit hebben met zon en wind. Landen die legers op elkaar moeten afsturen vanwege zon en wind.