PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Jezus Christus is in China aan ongelooflijke opmars bezig’



Marsipulami
15-09-12, 10:14
Jonathan Holslag (VUB), expert China en internationale betrekkingen:

‘Jezus Christus is in China aan ongelooflijke opmars bezig’

vrijdag 14 september 2012 om 00:05u (Bron: Tertio)


BRUSSEL (RKnieuws.net) - De Chinese samenleving verandert bliksemsnel en de spirituele honger van de bevolking is groot. Volgens Chinakenner Jonathan Holslag (VUB) liggen de kansen voor het christendom er voor het grijpen.

Nergens ter wereld worden er zoveel Bijbels verkocht als in China. Chinezen zijn geweldig gefascineerd geraakt door het christendom en de Chinese autoriteiten zijn op zoek naar een waardekader dat het stuitende egoïsme en gebrek aan gemeenschapszin van de bevolking kan counteren. “Dat biedt kansen voor het christendom”, geeft Jonathan Holslag aan. De jonge hoogleraar maakte op korte tijd naam en faam als Chinakenner.

Godsdienstvrijheid blijft een heikel thema in China. Hoe evolueert de toestand?

“Het officiële standpunt luidt dat China vrijheid van godsdienst kent. Het grote probleem is de neiging van de Chinese overheid om alles zo nauwkeurig mogelijk af te lijnen en te omkaderen teneinde het te kunnen besturen en controleren. Dat geldt niet alleen voor het christendom, maar evenzeer voor de islam of het boeddhisme. Chinese machthebbers staan traditioneel bijzonder huiverig tegen religies. Ze zien dat al sinds de veertiende eeuw als een kanaal voor opruiers tegen het imperium.”

“Wel is het zo dat de autoriteiten, na decennia van focus op ontwikkeling, op zoek zijn naar manieren om het gevoel voor normen en waarden te stimuleren. Ze gaan weer meer te rade bij traditionele waardekaders zoals het confucianisme, maar ook bij het christendom. Wat ik geweldig interessant vind, is de enorme interesse voor de katholieke kerk bij de Chinese middenklasse en onder Chinese jongeren. Jezus Christus is er, samen met de leer van Boeddha en Confucius, aan een echte revival bezig.”

“Nergens ter wereld worden vandaag zoveel Bijbels verkocht als in de Chinese steden. Universiteitsstudenten ondervragen me steevast over het katholicisme. Ook als het onderwerp van onze ontmoeting niets met godsdienst te maken heeft. Ze willen weten hoe het komt dat het katholicisme in Europa in crisis is en verdwijnt. Terwijl het in hun ogen toch iets is dat Europa groot heeft gemaakt en waar wij ons mee kunnen onderscheiden van de rest van de wereld. Terwijl zij op zoek zijn naar zingevingskaders en daarbij ook kijken naar de katholieke kerk, valt die gemeenschap bij ons net uit elkaar. In mijn gesprekken met vrienden komen de verhalen van de Bijbel geregeld ter sprake. Men zoekt naar verbindingen met het confucianisme. De zoektocht naar zin is in alle hevigheid bezig.”

De interesse in China gaat naar het katholicisme. “ Chinezen staan open voor een romantische beleving daarvan. Je ziet veel Chinese officials in Europa die zich misschien niet echt bekeren, maar wel de Bijbel en de kerk bestuderen en er mogelijk een spirituele leidraad in vinden. Of er zijn Chinese toeristen die bij bezoeken aan het Vaticaan of bij het zien van de koepel van Filippo Brunelleschi in Firenze daarvan geweldig onder de indruk zijn. Ze nemen die ervaringen mee naar huis en op een of andere manier omhelst dat meer dan architecturale schoonheid.”

Iznogoodh
15-09-12, 15:24
En de Chinezen zijn al zo raar.

ijsbergbeer
15-09-12, 15:37
En de Chinezen zijn al zo raar.

Mogelijk is de Bijbel goed koper, boven dien als je dochtertje per ongeluk een blaadje er uit zou scheuren loopt ze geen gevar om gearresteerd te worden ,en mogelijk erger in deze ''woelige tijden''waar hele volksstammen al volkomen door het ''lint '' gaan over een filmpje waarin vermeend wordt dat de Profeet Mohammed wordt uitgebeeld.
Let wel dat laatste is zonder meer onmogelijk! omdat geen mens het in zijn harsens heeft durven te halen om deze Profeet , te portreteren want daar stat tot op heden ten dage nog steeds de DOODSTRAF op!
:o

super ick
15-09-12, 18:07
Sambal bij?

ijsbergbeer
15-09-12, 20:08
Sambal bij?

Vraag dat ff aan die duizenden Chinesen .
:wink:

Bofko
16-09-12, 18:51
Tís wel een interessant verschijnsel in die rijker wordende Oost-Aziatische landen.
ZuidKorea was China al voorgegaan alhoewel die meer in de protestantse en mormoonse hoek terug te vinden zijn.

Naast het christelijke is er ook nooit echt een humanistisch-filosofische traditie geweest, naar mijn weten.

Saul
16-09-12, 18:54
Jezus? Waarom niet God, vraag ik me af.

Bofko
16-09-12, 18:58
Jezus? Waarom niet God, vraag ik me af.

Het lijdensverhaal verkoopt spiritueel het beste.God is te 1-dimensionaal.