PDA

Bekijk Volledige Versie : Mais moet de maag vullen, geen Mercedes



knuppeltje
17-09-12, 10:17
Het leek allemaal zo mooi, die biobrandstof. Maar ondertussen heeft het al voor veel ellende gezorgd.

Maïs moet maag vullen, geen Mercedes (http://www.bnr.nl/programma/bnrduurzaam/974867-1209/mas-moet-maag-vullen-geen-mercedes)

mark61
17-09-12, 12:58
Tis natuurlijk een beetje onzin, want de meeste allerarmsten eten helemaal geen mais, ik denk alleen in Zuidelijk Afrika en delen van Midden-Amerika, maar daar komt bij mijn weten geen brandstofmais vandaan. En tarwe is sowieso luxe voor veel mensen in de wereld, of stomweg niet bekend als basisvoedsel. Waar tarwe wel basisvoedsel is (Europa, Noord-Afrika, Midden Oosten) zijn de mensen niet zo arm. Dat Afrikanen brood zijn gaan eten is hun eigen probleem :hihi:

Maar dat biobrandstofgedoe slaat sowieso nergens op.

Soldim
17-09-12, 12:59
Het leek allemaal zo mooi, die biobrandstof. Maar ondertussen heeft het al voor veel ellende gezorgd.

Maïs moet maag vullen, geen Mercedes (http://www.bnr.nl/programma/bnrduurzaam/974867-1209/mas-moet-maag-vullen-geen-mercedes)

Het is vooral verbazend, voor mij, dat degenen die eerst het hardst riepen dat het een goede zaak was dat er biobrandstof zou komen, nu vooral met de vingertjes wijzen. Als de wereld bevolking nog op hetzelfde niveau zou zijn als 15 jaar terug was er en meer voedsel en meer biobrandstof voor iedreen beschikbaar. Hier wordt biobrandstof als de boosdoener aangeduid ipv de bevolkingsgroei. Paradoxaal genoeg zijn het juist die gebieden waar het het meeste risico op honger bestaat die, oa gefaciliteerd door Oxfam, de hoogste bevolkingsgroei kennen.

knuppeltje
17-09-12, 17:05
Tis natuurlijk een beetje onzin, want de meeste allerarmsten eten helemaal geen mais, ik denk alleen in Zuidelijk Afrika en delen van Midden-Amerika, maar daar komt bij mijn weten geen brandstofmais vandaan. En tarwe is sowieso luxe voor veel mensen in de wereld, of stomweg niet bekend als basisvoedsel. Waar tarwe wel basisvoedsel is (Europa, Noord-Afrika, Midden Oosten) zijn de mensen niet zo arm. Dat Afrikanen brood zijn gaan eten is hun eigen probleem :hihi:

Maar dat biobrandstofgedoe slaat sowieso nergens op.

Waar het om gaat is dat er in bepaalde landen veel teveel landbouwgrond wordt gebruikt die veel beter zou worden gebruikt voor de teelt van voedsel wat voor de menselijke consumptie, in plaats van voor ons veevoer en voor de biobrandstof.
Ik zag gisteren op Canvas bijvoorbeeld hoe het eens zo bosrijke Madagaskar op een klein nationaal park na zowat helemaal is kaal gekapt om er oliepalmplantages te maken. Zover je kon kijken, allemaal palmen. En de bevolking daar wordt er uiteindelijk alleen maar de dupe van. Het zelfde geldt ook op grote schaal voor andere landen, zoals Indonesië bijvoorbeeld.
Er is nog iets anders met die palmolie aan de hand. Het feit dat voedingsfabrikanten wel op de verpakking van duizend en een producten aangeven dat er plantaardige vetten in hun producten zijn verwerkt, maar niet dat het om palmvet gaat, wat blijkbaar met heel veel voedselproducten gebeurt, is omdat palmvet een van de slechte plantaardige vetten is voor de gezondheid. Maar de opbrengst per hectare palmen is veel hoger dan bij andere oliehoudende gewassen waarvan de olie die voor voedselproducten wordt gebruikt, en is palmolie daarom ook veel goedkoper. We worden dus dubbel genaaid.
Canvas, hadden wij maar zo'n tv-zender.

knuppeltje
17-09-12, 17:16
Het is vooral verbazend, voor mij, dat degenen die eerst het hardst riepen dat het een goede zaak was dat er biobrandstof zou komen, nu vooral met de vingertjes wijzen.

Dat noemt men voortschrijdend inzicht.

Maar zonder gekheid. We hebben al veel te veel tijd verloren laten gaan met het verwerken van afval en mest tot biogas. En zelfs nu nog kan dat vele malen beter dan nu met al de dieren mest. Alle koeien en geiten op stal en verplichte levering van al de poep aan de poep vergassers. Geen stort meer van groente en fruit dat op de veiling wordt doorgedraaid, maar verplichte levering aan de vergassers. Het kan allemaal veel beter.
Indien niet iedereen maar va alles en nog wat door de plee spoelt wat niet nodig is, dan kan alle menselijke poep ook omgezet worden in biogas. Dat zou met zo'n 17 miljoen poepers per jaar toch een hele gasbel kunnen opleveren, lijkt me.

mark61
17-09-12, 18:51
Paradoxaal genoeg zijn het juist die gebieden waar het het meeste risico op honger bestaat die, oa gefaciliteerd door Oxfam, de hoogste bevolkingsgroei kennen.

Dat lijkt me nauwelijks paradoxaal, maar juist erg logisch :hihi:

De honger komt door de grote bevolking. Arme mensen fokken het meest. En zullen ook het hardste doorgaan als ze inschatten dat de meeste kinderen de 5 jaar niet halen :cheefbek: