PDA

Bekijk Volledige Versie : Syrische meisjes slachtoffer seksueel geweld



BoerHarms
25-09-12, 21:51
BEIROET - Jonge meisjes en vrouwen in Syrië worden in het oorlogsgeweld slachtoffer van gruwelijke verkrachtingen, soms massaal en in het openbaar. Ze blijken onverwacht open te zijn over wat hen overkwam. Dat constateerde Tineke Ceelen, directeur Stichting Vluchteling, dinsdag, in tegenstelling tot wat hulpverleners haar hadden voorspeld. Ze is tot en met woensdag in Libanon, waar ze praat met gevluchte Syrische vrouwen.



„Al op de eerste locatie die ik bezocht, een oude school in Wadi Khaled, vertelden vrouwen emotioneel over verkrachtingen door het leger van Assad”, zegt Ceelen. „De verhalen lijken op elkaar. Vrouwen werden verkracht, terwijl hun vaders en broers moesten toekijken. Ook vergrepen gewapende bendes zich regelmatig aan vrouwen en meisjes. Ook werden vrouwen bij elkaar gedreven en naakt naar het centrale plein van hun dorp of stad gevoerd. Daar werden ze ten overstaan van iedereen verkracht.”

Ceelen hoorde het tragische verhaal van zeker 50 Syrische vluchtelingenvrouwen. Onderzoek van een partnerorganisatie toonde onlangs aan dat seksueel geweld een groot probleem is in het conflict in Syrië.

Verkrachting is een grote schande voor de slachtoffers. „Syrische vrouwen die zijn verkracht, verliezen hun eerbaarheid en zijn daardoor niet meer huwbaar”, zegt Ceelen. Het jongste slachtoffer over wie ze te horen kreeg, was pas 8 jaar oud. Alle verkrachte vrouwen en meisjes waren soennieten. De belangrijkste 'doelgroep' van de soldaten van president Assad zijn meisjes tussen de 14 en 16 jaar. „Dat wil niet zeggen dat de tegenstanders, leden van het Vrije Syrische Leger, niet verkrachten. Ik heb alleen geen mogelijke slachtoffers van de andere kant kunnen spreken.”

Is een (huwbaar) meisje verkracht, dan is de schande zo groot dat ze waarschijnlijk niet naar een dokter zal gaan om eventuele lichamelijke schade te herstellen, zegt Ceelen. Het komt volgens haar met regelmaat voor dat vaders en broers de meisjes vermoorden om de schande voor de familie en het meisje zelf uit te wissen. Over seksueel geweld praten is ook heel moeilijk.

Om slachtoffers van seksueel geweld in Syrië te helpen, begint Stichting Vluchteling met een project om vrouwen die te maken kregen met seksueel geweld hulp te bieden. In Libanon wil de organisaties veilige plekken voor hen creëren, waar ze medische en psychische hulp kunnen krijgen. Ook wil de stichting 'dignity kits' voor de vrouwen maken, waarin onder meer hoofddoeken, omslagdoeken en maandverband zitten. Die worden uitgedeeld aan vrouwen en meisjes op opvanglocaties in Libanon. Dit alles kost 250.000 euro voor enkele maanden.


bron : Telegraaf

Iznogoodh
25-09-12, 22:03
Is een (huwbaar) meisje verkracht, dan is de schande zo groot dat ze waarschijnlijk niet naar een dokter zal gaan om eventuele lichamelijke schade te herstellen, zegt Ceelen. Het komt volgens haar met regelmaat voor dat vaders en broers de meisjes vermoorden om de schande voor de familie en het meisje zelf uit te wissen.Ik ben niet verbaasd. Dat heb je zo bij die landen rondom de Middellandse Zee.

BoerHarms
25-09-12, 22:10
ik hoop dat de grote baas ingrijpt

Kortman
25-09-12, 22:37
ik hoop dat de grote baas ingrijpt
Welke grote baas bedoel je ?

BoerHarms
26-09-12, 06:37
niet Ashad. Maar de grote baas met zijn vele volgelingen.

Deze daders zijn volgens mij allemaal nep moslims. Een echte moslim weet wel beter

knuppeltje
26-09-12, 08:39
Ik ben niet verbaasd. Dat heb je zo bij die landen rondom de Middellandse Zee.

Volgens mij gebeurt dat overal waar een burgeroorlog is.

Iznogoodh
26-09-12, 10:50
Volgens mij gebeurt dat overal waar een burgeroorlog is.Het doden van je dochter/zuster omdat ze is verkracht is niet wat algemeen is in een burgeroorlog. Het hoort bij die landen rond de Middellandse Zee waar men een vrouw als bezit ziet.

Karin.N
26-09-12, 11:04
Ik ben niet verbaasd. Dat heb je zo bij die landen rondom de Middellandse Zee.


Was het maar waar dat het beperkt bleef tot een select groepje landen. Helaas, dit kan overal plaatsvinden. Kijk naar de rellen van afgelopen week in Haren. Kijk naar wat Nederlandse soldaten hebben uitgevreten in Indonesie. En ik ben er (helaas) van overtuigd dat ook nederlandse mannen hiertoe in staat zijn!

Iznogoodh
26-09-12, 12:11
Was het maar waar dat het beperkt bleef tot een select groepje landen. Helaas, dit kan overal plaatsvinden. Kijk naar de rellen van afgelopen week in Haren. Kijk naar wat Nederlandse soldaten hebben uitgevreten in Indonesie. En ik ben er (helaas) van overtuigd dat ook nederlandse mannen hiertoe in staat zijn!Merkwaardig. Nu meen ik toch echt uitgelegd te hebben dat het gaat om het doden van verkrachte dochters door hun familie. Dat is wat ik koppel aan die cultuur aldaar waar vrouwen bezit zijn. Dat er verder overal ter wereld mannen zijn die meisjes verkrachten weet ik ook wel.

knuppeltje
26-09-12, 13:29
Het doden van je dochter/zuster omdat ze is verkracht is niet wat algemeen is in een burgeroorlog. Het hoort bij die landen rond de Middellandse Zee waar men een vrouw als bezit ziet.

Dit gebeurt overal waar nog steeds een al duizenden jaren oude echte feodale stammencultuur heerst. Als iemand daar, ook al is dat totaal ongewild, zogenaamd de familie-eer schendt, dan schendt die ook de eer van de hele stam, een totaal onverteerbaar iets in die culturen. In dat geval ziet de familie zich gedwongen om op deze manier de eer van de stam te redden, zo niet, dan treed de stam ertegen op. Zoals ook in Pakistan en India bijvoorbeeld, en beide landen liggen echt niet aan de Middellandse zee.

Lees een Betsy Udink die als Nederlandse diplomaten-vrouw, en tevens schrijfster, een boek heeft geschreven over haar jaren in Pakistan.

mark61
26-09-12, 13:48
Ik ben niet verbaasd. Dat heb je zo bij die landen rondom de Middellandse Zee.

Portugal, Spanje, Frankrijk, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro, Albanië, Griekenland? Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, Egypte, Libanon?

Eerwraak is een cultureel verschijnsel van grofweg Palestina t/m Pakistan, niet aan godsdienst verbonden, en niet speciaal aan verkrachting.

Charlus
26-09-12, 14:05
Eerwraak is een cultureel verschijnsel van grofweg Palestina t/m Pakistan, niet aan godsdienst verbonden
Mensen verwarren vaak religie met cultuur. Jij daarentegen zit duidelijk op het goede spoor.

Charlus
26-09-12, 14:12
Er is natuurlijk wel een verband tussen de Islam en eerwraak.

Kortman
26-09-12, 14:21
Dit gebeurt overal waar nog steeds een al duizenden jaren oude echte feodale stammencultuur heerst. Als iemand daar, ook al is dat totaal ongewild, zogenaamd de familie-eer schendt, dan schendt die ook de eer van de hele stam, een totaal onverteerbaar iets in die culturen. In dat geval ziet de familie zich gedwongen om op deze manier de eer van de stam te redden, zo niet, dan treed de stam ertegen op. Zoals ook in Pakistan en India bijvoorbeeld, en beide landen liggen echt niet aan de Middellandse zee.

Lees een Betsy Udink die als Nederlandse diplomaten-vrouw, en tevens schrijfster, een boek heeft geschreven over haar jaren in Pakistan.

Hierbij geef je toch toe dat deze mensen nog steeds dicht bij het ''stenen tijdperk''zitten qwa gedachten gang .
LOGISCH DAT HET BOTST MET ALLES WAT WESTERS IS

Kortman
26-09-12, 14:23
Er is natuurlijk wel een verband tussen de Islam en eerwraak.

Man hoe durf je het te zeggen ,natuurlijk niet het zit gewoon in hun genen .:watte?:

Kortman
26-09-12, 14:29
Portugal, Spanje, Frankrijk, Italië, Slovenië, Kroatië, Montenegro, Albanië, Griekenland? Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, Egypte, Libanon?

Eerwraak is een cultureel verschijnsel van grofweg Palestina t/m Pakistan, niet aan godsdienst verbonden, en niet speciaal aan verkrachting.

Je weet donders goed dat met de landen rondom de Middellandse zee , bepaalde landen bedoeld worden.
Laat ik het makkelijk maken , laat het bovenste rijtje maar weg .
En zeg dan maar gewoon overal waar de ISLAM de hoofd moot is komt dit voor !
En dat heeft niks met Moslims bashen te maken , want ik zal het ff aan vullen het komt vooral voor in de mindere klasse en de allerarmsten ., uitzonderingen daar gelaten . en met cultuur heeft het geen mallemoer te maken .

Kortman
26-09-12, 14:45
Was het maar waar dat het beperkt bleef tot een select groepje landen. Helaas, dit kan overal plaatsvinden. Kijk naar de rellen van afgelopen week in Haren. Kijk naar wat Nederlandse soldaten hebben uitgevreten in Indonesie. En ik ben er (helaas) van overtuigd dat ook nederlandse mannen hiertoe in staat zijn!

Uiteraard hoef je niet zo ver terug te gaan in de tijd hoor ,hoewel ik het wel begrijp om ff de Nederlanders als sprekend voorbeeld te stellen.
Het gaat hier wel ff ergens anders om , de vrouwen die hier verkracht worden wacht (in vele gevallen) nog een marteldood door hun eigen BLOED VERWANTEN , omdat de stumpers verkracht zijn !!
En in HAREN is bij mijn weten geen een vrouw verkracht ( heb er nog niks over gehoord ).

knuppeltje
27-09-12, 07:46
Er is natuurlijk wel een verband tussen de Islam en eerwraak.

Toon het maar aan.

knuppeltje
27-09-12, 07:50
Hierbij geef je toch toe dat deze mensen nog steeds dicht bij het ''stenen tijdperk''zitten qwa gedachten gang .
LOGISCH DAT HET BOTST MET ALLES WAT WESTERS IS

Tja, alleen hebben westerse landen in de laatste 60 jaar dan weer veel meer oorlogen gevoerd tegen andere landen dan die landen hebben gedaan.

Firefox
27-09-12, 09:06
Toon het maar aan.

Ontken het maar eens.

mark61
27-09-12, 13:02
Je weet donders goed dat met de landen rondom de Middellandse zee , bepaalde landen bedoeld worden.
Laat ik het makkelijk maken , laat het bovenste rijtje maar weg .
En zeg dan maar gewoon overal waar de ISLAM de hoofd moot is komt dit voor !
En dat heeft niks met Moslims bashen te maken , want ik zal het ff aan vullen het komt vooral voor in de mindere klasse en de allerarmsten ., uitzonderingen daar gelaten . en met cultuur heeft het geen mallemoer te maken .

Islam en eerwraak hebben niets met elkaar te maken. Verreweg de meeste moslims doen er niet aan. Ik begrijp dat je je verveelt, maar das geen reden om ellenlange posts vol gelul te schrijven elke keer.

Heb jij er voor doorgeleerd? Wat een gelul.

mark61
27-09-12, 13:04
Ontken het maar eens.

Jij ging ons nog iets bewijzen over de Iraanse wapenexport, sjonnie2. Dus ik zou me ff onthouden van weer zo'n 'ik lul maar wat en anderen moeten dat maar falsifiëren'-opmerking.

mark61
27-09-12, 13:11
Verspreiding

In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. De gemeenschap waartoe men behoort, bepaalt hoe normen en waarden worden toegepast. Eerwraak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saoedisch Schiereiland, Pakistan, Tsjetsjenië en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.

Of eerwraak in de hier geschetste betekenis elders voorkomt (bijvoorbeeld India, Zuid-Amerika) is sterk de vraag: de voorwaarde is dat de gemeenschap beschikt over dezelfde ideeën over eer als besproken in dit artikel en dezelfde hechte band binnen de familie of de stam heeft. Op voorhand kunnen niet alle doodslagen en moorden worden gezien als gevallen van eerwraak; wellicht gelden volgens het gewoonterecht in die landen andere 'geldige' overwegingen. Kenmerkend voor landen waar eerwraak voorkomt is dat zij een schaamtecultuur kennen, waarin het hebben van eer een voorwaarde is om maatschappelijk te kunnen functioneren.

De Verenigde Naties schatten het jaarlijkse aantal gevallen van eerwraak op vrouwen op 5000. Het aantal hangt uiteraard af van wat er onder eerwraak verstaan wordt.

Toch moet men eerwraak niet relateren aan de islam, want de godsdienst verbiedt eerwraak uitdrukkelijk en voor de komst van de islam kwam eerwraak ook al voor. Het is meer een pre-islamitisch concept dat vooral voorkomt in stamverbanden waar men elkaar nauwer kent dan daarbuiten. Aannemelijk is dat eerwraak overal op de wereld in de Oudheid voorkwam.

Eerwraak - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak#Verspreiding)

Mij zijn trouwens geen gevallen bekend uit Egypte, Iran en het Arabische (niet: Saoedische, dat slaat nergens op) schiereiland, maar dat zegt niet zoveel. Behalve dan dat het daar ws. erg weinig voorkomt. Turkije, Irak en Pakistan lijken mij statistische toppers :cheefbek:

mark61
27-09-12, 13:13
Overigens overlapt het deels met bloedwraak, wat dan weer vooral van de Balkan en delen van Italië bekend is.

mark61
27-09-12, 13:15
Geschiedenis

Gewoonterechtelijke eigenrichting (bloedwraak en eerwraak) in de genoemde regio is al een eeuwenoud fenomeen en kwam al lang voor de jaartelling voor. In de heilige geschriften van het jodendom, het christendom en de islam staan min of meer expliciete verwijzingen. Een oude vermelding van eerwraak is te vinden in het Bijbel-boek Genesis (34:1-31). In dat verhaal wordt na een ontvoering en verkrachting van Jacobs dochter Dina eerwraak voorkomen door een schikking, maar verbreken twee zoons van Jacob de afspraken door een moordpartij aan te richten onder de familie van de dader. Jacob is het met de moordpartij niet eens. Met andere woorden: deze moordpartij was onterecht en daardoor géén eerwraak. Ook het Bijbelverhaal over Davids dochter Tamar (II Sam. 13), waarin Tamar wordt verkracht door haar oudste broer Amnon die vervolgens wordt gedood door haar andere broer Absalom, lijkt op een eerwraakzaak.

Of eerwraak ook in het oude Rome voorkwam moet worden onderzocht. Kennelijk had de familie-oudste het recht seksueel actieve ongetrouwde dochters of overspelige vrouwen te vermoorden.

ibid.

mark61
27-09-12, 13:19
Voor de werkelijk geïnteresseerden, het standaardwerk in het Nederlands: http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/doden-om-de-familie-eer

Komt geen woord islam in voor. Maja, dat was natuurlijk niet de bedoeling.

knuppeltje
27-09-12, 13:35
Ontken het maar eens.

Dat is een makkie. Het fenomeen heerste er al heel lang voordat er de islam kwam. Hetzelfde geld voor andere fenomenen zoals besnijdenis bij meisjes. In bepaalde Afrikaanse landen waar de islam maar nauwelijks vertegenwoordigd is, maar wel het christendom in zeer hoge mate bijvoorbeeld, werden tot voor kort zowat alle meisjes besneden. Toch verwijt niemand dat de katholieke kerk.

Dergelijke zaken zijn cultuurbepalend en hebben niets met godsdienst van doen. Er zijn dan ook veel meer islamitische landen waar dat niet gebeurt dan wel.

knuppeltje
27-09-12, 13:40
En zeg dan maar gewoon overal waar de ISLAM de hoofd moot is komt dit voor !


Gelul vanuit de nek. Ik kan zo een aantal islamitische landen opnoemen waarbij er helemaal geen sprake van eerwraak is. In feite zijn er veel meer islamitische landen waar dit niet voorkomt dan dat het er wel voorkomt. En waar dit wel voorkomt was dat al heel lang voordat er de islam zijn intrede deed.

Iznogoodh
27-09-12, 16:30
Dit gebeurt overal waar nog steeds een al duizenden jaren oude echte feodale stammencultuur heerst. Als iemand daar, ook al is dat totaal ongewild, zogenaamd de familie-eer schendt, dan schendt die ook de eer van de hele stam, een totaal onverteerbaar iets in die culturen. In dat geval ziet de familie zich gedwongen om op deze manier de eer van de stam te redden, zo niet, dan treed de stam ertegen op. Zoals ook in Pakistan en India bijvoorbeeld, en beide landen liggen echt niet aan de Middellandse zee.

Lees een Betsy Udink die als Nederlandse diplomaten-vrouw, en tevens schrijfster, een boek heeft geschreven over haar jaren in Pakistan.Ja, het is inderdaad kort door de bocht van me om het zo op een gebied te betrekken. Het kwam enerzijds omdat ik gewoon aan Sicilie denken waar zulke praktijken enige decennia geleden nog voorkwamen, anderzijds omdat Maffialeden zich mannen van eer noem(d)en.

Kern van het probleem is dat men in de tribale cultuur de rol van het individu in het collectief belangrijker gaat vinden dan het individu zelf. Dus kan eerwraak zowel mannen als vrouwen treffen als zij te veel van de hun voorgeschreven rol gaan afwijken, al mag men verwachten dat het vrouwen vaker zal treffen. Dat laatste om een aantal redenen.
Ten eerste omdat het patriarchaat als meest voorkomende machtsvorm niet uit de lucht is komen vallen maar het gevolg is van het feit dat wanneer het erop aankomt, mannen grotere vuisten hebben dan vrouwen. Dat machtsverschil wordt onbewust erkend door beide partijen. De vrouw die haar rol niet uitvoert en het aanlegt met iemand van buiten (waar ze verwacht wordt slechts iemand van binnen de stam te kiezen), breekt de ongeschreven wetten meer dan wanneer de man het doet. Haar openlijk vermoorden is niet meer dan de gerechtvaardigde reactie van de mannen van de stam wier regels zij heeft overtreden. Dat was wat op Sicilie ook gebeurde destijds.
Ten tweede omdat de vrouw, omdat ze het te beschermen deel van de stam is, bij schending door leden van een andere stam de machteloosheid en daarmee de schande van haar mannelijke stamleden toont. Haar vermoorden en het als een ongeluk of desnoods zelfmoord camoufleren is een lot dat veel vrouwen treft in dat geval.

Firefox
27-09-12, 17:12
Jij ging ons nog iets bewijzen over de Iraanse wapenexport, sjonnie2. Dus ik zou me ff onthouden van weer zo'n 'ik lul maar wat en anderen moeten dat maar falsifiëren'-opmerking.

Vertel eens over de abjecte ideeën van Lévy.

Vertel eens wat jij zult doen als de grondwet iets van je vereist dat niet niet overeenkomt met je geweten.

Wat die wapenleveranties betreft, lees je de krant niet of zo? Nog deze week is Iran opnieuw op de vingers getikt vanwege grootschalige wapenleveranties aan het Syrische regime. Na Hasbolla nu dus ook Syrië. Het breidt zich alleen maar uit.

Wat die eerwraak betreft, het is een feit dat het vooral voorkomt in islamitische landen, en in landen, zoals Nederland, met een sterke islamitische immigratie natuurlijk.

Firefox
27-09-12, 17:17
Islam en eerwraak hebben niets met elkaar te maken. Verreweg de meeste moslims doen er niet aan. Ik begrijp dat je je verveelt, maar das geen reden om ellenlange posts vol gelul te schrijven elke keer.

Heb jij er voor doorgeleerd? Wat een gelul.

Hoe weet jij dat? Heb jij cijfers?

Firefox
27-09-12, 17:19
Gelul vanuit de nek. Ik kan zo een aantal islamitische landen opnoemen waarbij er helemaal geen sprake van eerwraak is. In feite zijn er veel meer islamitische landen waar dit niet voorkomt dan dat het er wel voorkomt. En waar dit wel voorkomt was dat al heel lang voordat er de islam zijn intrede deed.

Of eerwraak in sommige landen er al voor de islam was is misschien interessant, maar voor het onderwerp van dit topic volkomen irrelevant.

mark61
27-09-12, 17:29
Vertel

Ik was eerst. Hier met die Iraanse wapenexportcijfers.

Firefox
27-09-12, 17:37
Ik was eerst. Hier met die Iraanse wapenexportcijfers.

Het is niet nodig om getallen te geven voor wat klaarblijkelijk is voor degenen die de krant lezen. De stelling dat Iran een grote wapenexporteur is zonder meer aannemelijk te maken uit de feiten die ik opnoemde en ook nog eens uit de gebeurtenissen van de afgelopen weken. Ik durf verder ook nog wel de stelling aan dat zonder het ayatollah-regime het een stuk veiliger en vrediger zou zijn in het midden-oosten.

Verder is het niet waar dat jij eerst was. Ik was eerst.

Fulanadetal
27-09-12, 17:42
Krijgen we die rijk bebaarde discussie weer. Het gaat hier helemaal niet over eerwraak, het gaat over oorlogmisdaden. Zoals dat er in Syrie kinderen gebruikt worden momenteel om de schietvaardigheid op te oefenen. Ik zou wel ergens een Syrische vlag willen verbranden en naar een ambassade willen schreeuwen. Een columnist stelde voor een Project X feest op Facebook te posten. Ten paleize van Assad.

Wat kunnen we doen?

Kortman
27-09-12, 17:52
Krijgen we die rijk bebaarde discussie weer. Het gaat hier helemaal niet over eerwraak, het gaat over oorlogmisdaden. Zoals dat er in Syrie kinderen gebruikt worden momenteel om de schietvaardigheid op te oefenen. Ik zou wel ergens een Syrische vlag willen verbranden en naar een ambassade willen schreeuwen. Een columnist stelde voor een Project X feest op Facebook te posten. Ten paleize van Assad.

Wat kunnen we doen?

Gewoon door lullen a la Mark 61 en vooral geen ellenlange woorden er aan spanderen ,want waar het uiteindelijk op neer komt:
het zal de schuld wel zijn van het Westen en uiteraard de Joden al was het alleen maar om te pesten.

Kortman
27-09-12, 17:56
Dit gebeurt overal waar nog steeds een al duizenden jaren oude echte feodale stammencultuur heerst. Als iemand daar, ook al is dat totaal ongewild, zogenaamd de familie-eer schendt, dan schendt die ook de eer van de hele stam, een totaal onverteerbaar iets in die culturen. In dat geval ziet de familie zich gedwongen om op deze manier de eer van de stam te redden, zo niet, dan treed de stam ertegen op. Zoals ook in Pakistan en India bijvoorbeeld, en beide landen liggen echt niet aan de Middellandse zee.

Lees een Betsy Udink die als Nederlandse diplomaten-vrouw, en tevens schrijfster, een boek heeft geschreven over haar jaren in Pakistan.

Uiteraard natuurlijk is het de ''gewoonste '' zaak van de wereld , dat het onderstaande van kracht is :
Verkrachting is een grote schande voor de slachtoffers. „Syrische vrouwen die zijn verkracht, verliezen hun eerbaarheid en zijn daardoor niet meer huwbaar”, zegt Ceelen. Het jongste slachtoffer over wie ze te horen kreeg, was pas 8 jaar oud. Alle verkrachte vrouwen en meisjes waren soennieten.

Kortman
27-09-12, 18:09
Tja, alleen hebben westerse landen in de laatste 60 jaar dan weer veel meer oorlogen gevoerd tegen andere landen dan die landen hebben gedaan.

Valt me tegen dat je niet ff verder terug gaat in de tijd ,maar ja dan kom je uit bij de moord en plundertochten van de Moslims ,en de middeleeuwen dat is uiteraard niet leuk !
Man houd toch eens op met altijd de boel te verdraaien door het verleden er bij te halen .
Het topic gaat over SYRISCHE meises (kinderen) die verkracht worden en als stank voor dank als ze al in leven blijven nog eens ''dunnetjes''aangepakt worden door hun famillie omdat ze ............ jawel VERKRACHT zijn.
WANT DAAR HEBBEN WE HET HIER OVER !

Kortman
27-09-12, 18:17
Islam en eerwraak hebben niets met elkaar te maken. Verreweg de meeste moslims doen er niet aan. Ik begrijp dat je je verveelt, maar das geen reden om ellenlange posts vol gelul te schrijven elke keer.

Heb jij er voor doorgeleerd? Wat een gelul.

Ellenlange posten ? dan moet je bij je gelijke meededenkende zijn ! hele blz worden hier geplaatst (is makkelijker gewoon ff een kopie maken en het liefst uit het ENGELS want dan komt het hopelijk nog geloofwaardiger over.
:wink:

Fulanadetal
27-09-12, 18:22
Gewoon door lullen a la Mark 61 en vooral geen ellenlange woorden er aan spanderen ,want waar het uiteindelijk op neer komt:
het zal de schuld wel zijn van het Westen en uiteraard de Joden al was het alleen maar om te pesten.

Ik geloof niet dat Mark61 in zijn eentje discussieerde, en ook niet degene was die het wonderlijke verband legde.

Kortman
27-09-12, 18:35
Verspreiding

In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. De gemeenschap waartoe men behoort, bepaalt hoe normen en waarden worden toegepast. Eerwraak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saoedisch Schiereiland, Pakistan, Tsjetsjenië en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.

Of eerwraak in de hier geschetste betekenis elders voorkomt (bijvoorbeeld India, Zuid-Amerika) is sterk de vraag: de voorwaarde is dat de gemeenschap beschikt over dezelfde ideeën over eer als besproken in dit artikel en dezelfde hechte band binnen de familie of de stam heeft. Op voorhand kunnen niet alle doodslagen en moorden worden gezien als gevallen van eerwraak; wellicht gelden volgens het gewoonterecht in die landen andere 'geldige' overwegingen. Kenmerkend voor landen waar eerwraak voorkomt is dat zij een schaamtecultuur kennen, waarin het hebben van eer een voorwaarde is om maatschappelijk te kunnen functioneren.

De Verenigde Naties schatten het jaarlijkse aantal gevallen van eerwraak op vrouwen op 5000. Het aantal hangt uiteraard af van wat er onder eerwraak verstaan wordt.

Toch moet men eerwraak niet relateren aan de islam, want de godsdienst verbiedt eerwraak uitdrukkelijk en voor de komst van de islam kwam eerwraak ook al voor. Het is meer een pre-islamitisch concept dat vooral voorkomt in stamverbanden waar men elkaar nauwer kent dan daarbuiten. Aannemelijk is dat eerwraak overal op de wereld in de Oudheid voorkwam.

Eerwraak - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak#Verspreiding)

Mij zijn trouwens geen gevallen bekend uit Egypte, Iran en het Arabische (niet: Saoedische, dat slaat nergens op) schiereiland, maar dat zegt niet zoveel. Behalve dan dat het daar ws. erg weinig voorkomt. Turkije, Irak en Pakistan lijken mij statistische toppers :cheefbek:

Heb het helemaal gelezen , uiteraard komt eerwraak niet uitsluitend en alleen onder Moslims voor ,
maar wel komen ze daar het meest voor , en de landen die jij opnoemt als strategische toppers zijn het ergste , maar gelukkig dat daar het Christendom zowat de staats godsdienst is of uch heb ik me vergist ?:rolleyes:
Enfin kijk zelf maar ff ( het staat onderaan van het zelfde stukje dat jij
(uiteraard niet in z,n geheel plaatste )
:stout:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29203-25-b1.html
RTL Nieuws 28 april 2004 - Eerwraak: verkracht meisje vermoord
Elsevier 9 feb 2005 - 'Politie voorkwam 300 gevallen van eerwraak'
Elsevier 6 juni 2005 - Verdonk: Cijfers eerwraak 'zorgwekkend'
NU.nl 7 nov 2006 - Meer eerwraak in Amsterdam dan gedacht
Fier Fryslân - Hulpaanbod Eerwraak
Wat zijn eerwraak en eergerelateerd geweld? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-eerwraak-en-en-eergerelateerd-geweld.html)
Hoe kan ik hulp krijgen bij eergerelateerd geweld? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-kan-ik-hulp-krijgen-bij-eergerelateerd-geweld.html)

Kortman
27-09-12, 18:39
Jij ging ons nog iets bewijzen over de Iraanse wapenexport, sjonnie2. Dus ik zou me ff onthouden van weer zo'n 'ik lul maar wat en anderen moeten dat maar falsifiëren'-opmerking.

Weer ''off topic '' het bekende foefje . draaien en verdraaien gelijk en drol in een pispot op een slingernd schip !

Kortman
27-09-12, 18:52
Voor de werkelijk geïnteresseerden, het standaardwerk in het Nederlands: http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/doden-om-de-familie-eer

Komt geen woord islam in voor. Maja, dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Dat weten we allemaal onderhand wel dat EERWRAAK niet alleen altijd om meisjes of vrouwen gaat ,en in ITALIE ook bij de maffia veel toegepast wordt , vaak valt het gewoon onder de noemer WRAAK nemen , hetgeen overal in de wereld voor komt , ook wordt het vaak als een seksueel gemotiveerde misdaad;. spe, de moord op een echtgenoot, minnaar, enz., gemotiveerd door jaloezie ook wel crime passionel genoemd
wat niet overal voorkomt is het volgende onderstaande :
nogmaals het topic gaat over meisjes die na hun VERKRACHTING alsnog ff om zeep geholpen worden indit geval door famille! en dat is helaas een veel voorkomend feit in de Moslim landen.

Kortman
27-09-12, 19:02
Gelul vanuit de nek. Ik kan zo een aantal islamitische landen opnoemen waarbij er helemaal geen sprake van eerwraak is. In feite zijn er veel meer islamitische landen waar dit niet voorkomt dan dat het er wel voorkomt. En waar dit wel voorkomt was dat al heel lang voordat er de islam zijn intrede deed.

Dat laatste klopt allemaal , maar tussen Eerwraak en Eerwraak , zitten wel verschillen !
En dit topic gaat, ik herhaal het nog maar eens een keer over meisjes die verkracht worden en daarna desnoods nog ff als ''extra bonus '' door hun bloed eigen famillie vermoord worden.
En NU ik bedoel anno 2012 en niet in de tijd van de MAYA,S of zo.
:gechoquee

Charlus
27-09-12, 19:16
Verreweg de meeste moslims doen er niet aan.
Dat verreweg de meeste moslims iets niet doen, impliceert niet dat dat iets ongerelateerd is aan de Islam. Verreweg de meest moslims blazen zich niet op, Allahu akbar roepend.
Zonder de Islam was eerwraak al lang verdwenen. De Islam hecht een ziekelijk belang aan eer en maagdelijkheid, in de praktijk met name aan die van vrouwen voor het huwelijk, en ziet vrouwen als ondergeschikt aan mannen, bijna als bezit en lijfeigene. Door deze cocktail is eerwraak goed inpasbaar.

Charlus
27-09-12, 19:22
En waar dit wel voorkomt was dat al heel lang voordat er de islam zijn intrede deed.
Zo'n non-argument spreekt boekdelen. Bijna alles in de Islam kwam al voor voordat de Islam zijn intrede deed. Moslima's zullen teleurgesteld zijn te vernemen dat hun hijab niet Islamgerelateerd is omdat vrouwen voor de komst van de Islam het hoofd ook al bedekten. Met de zweep straffen deed men ongetwijfeld ook voor de komst van de Islam, dus als de Islamitische straf op overspel uit zweepslagen bestaat, dan heeft dat niets met de Islam te maken?
Ik zei alleen maar dat er een verband is, niet (bv.) dat eerwraak exclusief door de Islam geïntroduceerd zou zijn.

Charlus
27-09-12, 19:40
De enige interessante vraag is waarom Knuppeltje en Mark61 het belangrijk vinden dat er geen verband is tussen de Islam en eerwraak. Waarom belangrijk dat Islamitische kunst bestaat? Tegen de klippen op. Heel iets anders maar precies hetzelfde.

Iznogoodh
27-09-12, 20:05
Zo'n non-argument spreekt boekdelen. Bijna alles in de Islam kwam al voor voordat de Islam zijn intrede deed. Moslima's zullen teleurgesteld zijn te vernemen dat hun hijab niet Islamgerelateerd is omdat vrouwen voor de komst van de Islam het hoofd ook al bedekten. Met de zweep straffen deed men ongetwijfeld ook voor de komst van de Islam, dus als de Islamitische straf op overspel uit zweepslagen bestaat, dan heeft dat niets met de Islam te maken?
Ik zei alleen maar dat er een verband is, niet (bv.) dat eerwraak exclusief door de Islam geïntroduceerd zou zijn.De islam sloot zich erbij aan. De Allah van de Koran die pochtte over allerlei volkeren die hij in een oncontroleerbaar verleden ooit zou hebben uitgeroeid omdat ze onrecht hadden begaan was in Mekka opeens een opportunist van jewelste die zich aan de lokale folklore aansloot.
Inderdaad, de islam is niet de uitvinder van eerwraak maar deed wel zijn best om het beeld dat primitieve samenlevingen hadden van man, vrouw en hun rol in stand te houden. Daarmee is de islam niet anders dan nogal wat andere religies, zoals het christendom.

CONTRA
27-09-12, 20:33
De islam sloot zich erbij aan. De Allah van de Koran die pochtte over allerlei volkeren die hij in een oncontroleerbaar verleden ooit zou hebben uitgeroeid omdat ze onrecht hadden begaan was in Mekka opeens een opportunist van jewelste die zich aan de lokale folklore aansloot.
Inderdaad, de islam is niet de uitvinder van eerwraak maar deed wel zijn best om het beeld dat primitieve samenlevingen hadden van man, vrouw en hun rol in stand te houden. Daarmee is de islam niet anders dan nogal wat andere religies, zoals het christendom.

komt eerwraak voor in de sjaria?

Kortman
27-09-12, 20:54
Uiteraard hoef je niet zo ver terug te gaan in de tijd hoor ,hoewel ik het wel begrijp om ff de Nederlanders als sprekend voorbeeld te stellen.
Het gaat hier wel ff ergens anders om , de vrouwen die hier verkracht worden wacht (in vele gevallen) nog een marteldood door hun eigen BLOED VERWANTEN , omdat de stumpers verkracht zijn !!
En in HAREN is bij mijn weten geen een vrouw verkracht ( heb er nog niks over gehoord ).

Samir /SauL bedankt voor jullie rode duimpjes, het is mij een groot genoegen om hierin de bevestiging van mijn GELIJK te zien , en Samir voor jou speciaal :fparty: voor je HONDERDSTE rode duim! klasse :boogie:

Charlus
27-09-12, 22:07
Er is natuurlijk wel een verband tussen de Islam en eerwraak.Toon het maar aan.
Eerwraak heeft zich het langst gehandhaafd, in veel gevallen tot de dag van vandaag, in landen met een bij uitstek Islamitische signatuur.

Kortman
27-09-12, 22:49
Eerwraak heeft zich het langst gehandhaafd, in veel gevallen tot de dag van vandaag, in landen met een bij uitstek Islamitische signatuur.

Kijk maar ff bij P&W ! ongelooflijk verslag en foto,s over meisjes die express verkracht werden onder het"" toeziend oog '' van hun broers en vaders , gedwongen sex hadden ., naakt over de straat werden gejaagd met hun handjes op de rug gebonden !zodat ze niks konden bedekken , sommige meisjes werden tot 10 x toe verkracht !*
Ook beelden van de opvang van vrouwen die verkracht zijn (waar ze gelukkig weer heel even vrouw kunnen zijn ).
Dit alles speelde zich af in SYRIE
*Hun lot laat zich raden .

CONTRA
27-09-12, 23:04
Kijk maar ff bij P&W ! ongelooflijk verslag en foto,s over meisjes die express verkracht werden onder het"" toeziend oog '' van hun broers en vaders , gedwongen sex hadden ., naakt over de straat werden gejaagd met hun handjes op de rug gebonden !zodat ze niks konden bedekken , sommige meisjes werden tot 10 x toe verkracht !*
Ook beelden van de opvang van vrouwen die verkracht zijn (waar ze gelukkig weer heel even vrouw kunnen zijn ).
Dit alles speelde zich af in SYRIE
*Hun lot laat zich raden .

dat is verschrikkelyk maar zegt niks over eerwraak. in oorlog is verkrachting een vorm van oorlogvoeren. een wapen om de ander te verwonden.

is er trouwens verband tussen verkrachting en het christendom? verkrachting vindt vermoedelyk vaker plaats in landen met een 'christelijk signatuur' dan in andere landen. dan moet verkrachting dus iets te maken hebben met het christendom.

Kortman
27-09-12, 23:35
dat is verschrikkelyk maar zegt niks over eerwraak. in oorlog is verkrachting een vorm van oorlogvoeren. een wapen om de ander te verwonden.

is er trouwens verband tussen verkrachting en het christendom? verkrachting vindt vermoedelyk vaker plaats in landen met een 'christelijk signatuur' dan in andere landen. dan moet verkrachting dus iets te maken hebben met het christendom.

Valt me al mee dat de JODEN niet de schuld krijgen ,
VERMOEDELIJK ligt de verklaring in het feit dat in de meeste Moslim landen veelwijverij is toegestaan ook het feit dat het heel gewoon is op minderjarige meisjes uit te huwen !!!!
Dat in de Christelijke landen als een misdaad wordt beschouwd
:wink:
Dit is jou citaat : is er trouwens verband tussen verkrachting en het christendom? verkrachting vindt vermoedelyk vaker plaats in landen met een 'christelijk signatuur' dan in andere landen. dan moet verkrachting dus iets te maken hebben met het christendom.[/QUOTE]

Mijn antwoord op deze overigens niet bewezen beschuldiging is:
Kijk ff naar het journaal : alleen al in SYRIE wordt hard gewerkt om deze eventuele achterstand op dit gebied in te halen ,over de andere overwegend Islamitische landen zal ik maar zwijgen.
:tik:

CONTRA
27-09-12, 23:44
Mijn antwoord op deze overigens niet bewezen beschuldiging is:
Kijk ff naar het journaal : alleen al in SYRIE wordt hard gewerkt om deze eventuele achterstand op dit gebied in te halen ,over de andere overwegend Islamitische landen zal ik maar zwijgen.
:tik:

als je kykt naar landen waar verhoudingsgewys de meeste verkachtingen plaatsvinden scoren landen met een christelyk signatuur verreweg het hoogste. de lyst wordt aangevoerd door landen waar veel christenen wonen. er is dus verband tussen verkrachting en het christendom. moslimlanden staan niet eens in de top 20.

Rapes (per capita) (most recent) by country
(http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap_percap-crime-rapes-per-capita)

Kortman
27-09-12, 23:54
[QUOTE=CONTRA;5109363]als je kykt naar landen waar verhoudingsgewys de meeste verkachtingen plaatsvinden scoren landen met een christelyk signatuur verreweg het hoogste. de lyst wordt aangevoerd door landen waar veel christenen wonen. er is dus verband tussen verkrachting en het christendom. moslimlanden staan niet eens in de top 20.

[URL="http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap_percap-crime-rapes-per-capita"]Rapes (per capita) (most recent) by country


Ben ik ff blij dat ik geen GELOOF nodig heb ,om toch een gelovige te zijn
Kunnen ze mij tenminste van niks beschuldigen want hieruit blijkt weer dat mijn gezegde klopt als een bus !
Elk geloof maakt meer kapot dan je lief is.

BoerHarms
28-09-12, 00:12
Kijk maar ff bij P&W ! ongelooflijk verslag en foto,s over meisjes die express verkracht werden onder het"" toeziend oog '' van hun broers en vaders , gedwongen sex hadden ., naakt over de straat werden gejaagd met hun handjes op de rug gebonden !zodat ze niks konden bedekken , sommige meisjes werden tot 10 x toe verkracht !*
Ook beelden van de opvang van vrouwen die verkracht zijn (waar ze gelukkig weer heel even vrouw kunnen zijn ).
Dit alles speelde zich af in SYRIE
*Hun lot laat zich raden .


Dierlijke instincten van de daders komen boven. Het wordt is tijd dat de overspelige man ook gestraft gaat worden,
Trouwens primitive gedachte dat "ge (misbruikte) vrouwen "afkeurd" worden voor een huwelijk.

Maar ja, zoals ik reeds opmerkte , een echte moslim doet zoiets niet. Een echte moslim verkracht geen vrouwen !!!

Kortman
28-09-12, 00:26
Dierlijke instincten van de daders komen boven. Het wordt is tijd dat de overspelige man ook gestraft gaat worden,
Trouwens primitive gedachte dat "ge (misbruikte) vrouwen "afkeurd" worden voor een huwelijk.

Maar ja, zoals ik reeds opmerkte , een echte moslim doet zoiets niet. Een echte moslim verkracht geen vrouwen !!!

Ja dat is niet alleen met Moslims zo ,maar dit zich (Moslim noemend tuig )deed het wel ,en zelfs kleinen jongentjes waren niet veilig ! (zie P&W van vanavond) voor dit schorum .

Kortman
28-09-12, 00:36
als je kykt naar landen waar verhoudingsgewys de meeste verkachtingen plaatsvinden scoren landen met een christelyk signatuur verreweg het hoogste. de lyst wordt aangevoerd door landen waar veel christenen wonen. er is dus verband tussen verkrachting en het christendom. moslimlanden staan niet eens in de top 20.

Rapes (per capita) (most recent) by country
(http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap_percap-crime-rapes-per-capita)

Heb ff gekeken naar deze " zeer betrouwbare bron "Nederland komt er niet op voor Soedan ook niet !
Rusland dat er om bekend staat helemaal niet enz enz Ierland wel uitgerekend het land waar een vrouwen overschot is mogelijk hebben ze de vrouwen daar geteld en niet de mannen!
:p

Fulanadetal
28-09-12, 07:38
Ja heel interessant die discussie over eerwraak. Lijkt me een ander topic. Maar luister er wordt op grote schaal verkracht en gemoord en gemarteld en vernield. Is er iets wat wij kunnen doen hier om het lijden te stoppen of op zijn minst te verlichten? Suggesties?

knuppeltje
28-09-12, 08:03
Ja, het is inderdaad kort door de bocht van me om het zo op een gebied te betrekken.

Het kwam enerzijds omdat ik gewoon aan Sicilie denken waar zulke praktijken enige decennia geleden nog voorkwamen, anderzijds omdat Maffialeden zich mannen van eer noem(d)en.

Kern van het probleem is dat men in de tribale cultuur de rol van het individu in het collectief belangrijker gaat vinden...


Zo is het maar net.

Heeft dus niets met eerwraak te maken. Op Sicilië is er geen stammencultuur, wel een heel stevige machocultuur, maar dat is iets heel anders.

Dat leg ik dus al de hele tijd uit, niet gelezen zeker?

Maar hoe dan ook, eerwraak heeft niets met godsdienst te maken, dus ook niet met de islam.

knuppeltje
28-09-12, 08:07
Of eerwraak in sommige landen er al voor de islam was is misschien interessant, maar voor het onderwerp van dit topic volkomen irrelevant.

Pleurt op smerige trol.

knuppeltje
28-09-12, 08:15
Uiteraard natuurlijk is het de ''gewoonste '' zaak van de wereld , dat het onderstaande van kracht is :
Verkrachting is een grote schande voor de slachtoffers. „Syrische vrouwen die zijn verkracht, verliezen hun eerbaarheid en zijn daardoor niet meer huwbaar”, zegt Ceelen. Het jongste slachtoffer over wie ze te horen kreeg, was pas 8 jaar oud.

Alle verkrachte vrouwen en meisjes waren soennieten.

Pleurt op met je getrol. Natuurlijk is dat niet de gewoonste zaak van de wereld.

Dat is specifiek iets eigens aan een feodale stammencultuur.

Welke godsdienst dan ook, het speelt geen enkele rol.

knuppeltje
28-09-12, 08:19
Ik zei alleen maar dat er een verband is

Zonder onderbouwing een totaal zinloze bewering.

BoerHarms
28-09-12, 09:00
Ja heel interessant die discussie over eerwraak. Lijkt me een ander topic. Maar luister er wordt op grote schaal verkracht en gemoord en gemarteld en vernield. Is er iets wat wij kunnen doen hier om het lijden te stoppen of op zijn minst te verlichten? Suggesties?

We kunnen bidden, maar schijnbaar staat de almachtige hier achter, de almachtige kan de hand heffen en dan moet het zo over kunnen zijn.

Betreft geloof, als klein kind haalde je je kracht uit de teddybeer, dat was alles voor je, daar sprak je mee. Ja het was een soort God voor je , waar je gedacht gehoord te worden.
Als je ouder wordt dan mag de teddybeer niet meer en dan komt er iets anders waar je je kracht uit moet halen, en dat noemt men God of Allah. Je kan er alles tegen zeggen of je direkt een antwoord krijgt is niet belangrijk, maar je heb het idee dat je gehoord wordt.
De geloofsboeken zijn door de mens naar hun idee geschreven.

knuppeltje
28-09-12, 09:15
De islam sloot zich erbij aan.

Inderdaad, de islam is niet de uitvinder van eerwraak maar deed wel zijn best om het beeld dat primitieve samenlevingen hadden van man, vrouw en hun rol in stand te houden. Daarmee is de islam niet anders dan nogal wat andere religies, zoals het christendom.

Je liegt en dat weet je heel goed. Maar stel dat dat wel zo zou zijn, dan heeft dat het christendom dat ook gedaan. Je kwam zelf even hiervoor parmantig aanzetten met Sicilië, waar volgens jou eerwraak ook tot voor kort voorkwam. En als dat waar zou zijn, dan geldt dat nog steeds voor heel Italië, vanwege dezelfde machocultuur.

Helemaal onjuist, ook hier lieg je er weer naar hartenlust op los. Binnen het islamitische familierecht, kregen vrouwen rechten die ervoor nergens waren en waarvan vrouwen binnen het christendom ze nog steeds niet zouden hebben gekregen als er hier niet het kerkelijk familierecht recht was vervangen door het burgerlijk recht, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden. Het is voor vrouwen dan ook maar heel goed dat zij sindsdien bevrijd zijn van dat onmenselijke christelijke juk. Binnen het joodse familierecht, en dat is in Israël tevens het burgerlijk familie recht, is de positie van vrouwen nog steeds uiterst belabberd.

Binnen het islamitisch familierecht kunnen vrouwen een scheiding aanvragen op grond van diverse redenen. Het christendom kent geen scheiding, immers, wat god verbonden heeft zal de mens niet scheiden. Alleen in bepaalde gevallen kan een ontbinding ervan plaatsvinden, wegens vermeende ongeldigheid. Islamitische vrouwen kunnen dus weer gewoon na een scheiding opnieuw een islamitisch huwelijk aangaan.

Binnen het islamitische familierecht erven vrouwen weliswaar slechts de helft van wat hun broers erven, maar daar staat tegenover dat broers op hun kosten hun ongetrouwde zusters dienen te onderhouden.

Binnen het islamitische familierecht blijft de bruidsschat eigendom van de vrouw, ook na de scheiding. Binnen het christelijk familierecht kan de man in zijn eentje beslissen over geld en goed en heeft de vrouw daar niets tegen in te brengen.

Maar in ieder geval is was het islamitische familierecht op zich, ons bijna 1400 jaar voor. Het punt is dat theorie en praktijk maar al te vaal scheef lopen en dat godsdienstsregels nogal eens ondergeschikt werden, en worden, gemaakt aan de heersende cultuur, vandaar dat er heel kwalijke gebruiken zo lang stand kunnen houden, maar dat gebeurt over de hele wereld. Ook in bepaalde christelijke Afrikaanse landen wordt er op grote schaal meisjes besneden, bijvoorbeeld.

Dat laat wel onverlet dat het islamitische familierecht ondertussen overal vervangen zou moeten worden voor een burgerlijk recht wat minstens gelijk is aan hetgeen wij hier hebben. Maar in landen waar niet een democratie heerst, is dat voor elkaar krijgen een onmogelijke zaak.

knuppeltje
28-09-12, 09:17
komt eerwraak voor in de sjaria?

Nergens.

mark61
28-09-12, 12:59
Ja heel interessant die discussie over eerwraak. Lijkt me een ander topic. Maar luister er wordt op grote schaal verkracht en gemoord en gemarteld en vernield. Is er iets wat wij kunnen doen hier om het lijden te stoppen of op zijn minst te verlichten? Suggesties?

Nee. Short of 1 miljoen soldaten sturen. Naar de DRCongo of Syrië, naar keuze. Voorlopig is de situatie in Congo honderd keer erger, maar dat zijn negers, dus dat interesseert niemand.

mark61
28-09-12, 13:04
Rapes (per capita) (most recent) by country
(http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap_percap-crime-rapes-per-capita)

Een lijst waarin Zuid-Afrika niet bovenaan staat kan nooit kloppen. Daar wordt dacht ik elke 45 seconden een vrouw verkracht.

Voor de rest geen commentaar :hihi:

Tomas
28-09-12, 13:41
Het verbaast mij dat Mongolie zo hoog staat. Wist niet dat dat zo'n modern vrouwvriendelijk land was. Oh ja, voor de duidelijkheid: ik interpreteer deze statistiek iets anders. In mijn optiek zijn de hoogstscorende landen het strengst. Hebben de modernste wetten en handhaven die ook nog eens.

En iets anders wat mij altijd verbaast is dat in de chaos van het drama dat in Syrie afspeelt, de tientallen doden en gewonden per dag. Wat zeg ik, soms wel honderden. Een en al chaos, en echt vreselijke ellende. Dat dan een of andere organisatie de aanrandingen en verkrachtingen er uit pikt. Relatief gezien mogen die blij wezen dat ze nog leven...

CONTRA
28-09-12, 14:20
Een lijst waarin Zuid-Afrika niet bovenaan staat kan nooit kloppen. Daar wordt dacht ik elke 45 seconden een vrouw verkracht.

Voor de rest geen commentaar :hihi:

idd zou z.afrika hoog moeten scoren evenals congo. ter compensatie voor het ontbreken van z.afrika hebben ze denk ik losetho dan maar op de eerste plaasts gezet, ofzo.

CONTRA
28-09-12, 14:25
Ben ik ff blij dat ik geen GELOOF nodig heb ,om toch een gelovige te zijn
Kunnen ze mij tenminste van niks beschuldigen want hieruit blijkt weer dat mijn gezegde klopt als een bus !
Elk geloof maakt meer kapot dan je lief is.

voor de duidelykheid: ik was sarcastisch met een verband te leggen tussen verkrachting en christendom, om aan te geven hoe idioot het is geweld tegen vrouwen in verband te brengen met religie. net zomin als er verband bestaat tussen christendom en verkrachring, is er ook geen verband tussen eerwraak en islam.

mark61
28-09-12, 14:52
idd zou z.afrika hoog moeten scoren evenals congo. ter compensatie voor het ontbreken van z.afrika hebben ze denk ik losetho dan maar op de eerste plaasts gezet, ofzo.

Ja over Congo wou ik helemaal maar niet beginnen. Maar das ook geen vergelijk, het is in oorlog, de rest niet.

mark61
28-09-12, 14:56
Het verbaast mij dat Mongolie zo hoog staat. Wist niet dat dat zo'n modern vrouwvriendelijk land was. Oh ja, voor de duidelijkheid: ik interpreteer deze statistiek iets anders. In mijn optiek zijn de hoogstscorende landen het strengst. Hebben de modernste wetten en handhaven die ook nog eens.

En iets anders wat mij altijd verbaast is dat in de chaos van het drama dat in Syrie afspeelt, de tientallen doden en gewonden per dag. Wat zeg ik, soms wel honderden. Een en al chaos, en echt vreselijke ellende. Dat dan een of andere organisatie de aanrandingen en verkrachtingen er uit pikt. Relatief gezien mogen die blij wezen dat ze nog leven...

Nou ja 2/8 verbazen allemaal. Mongolië kan ik me iets bij voorstellen; het zit in een chaotische 'modernisering'.

Gisteren beweerden ze dat die vrouwen vaak vermoord worden. Maar het is toch een bizarre uitwas van 'oorlog'.

mark61
28-09-12, 14:57
Nergens.

Dat was een rhaetorische vraag, opoe :hihi:

Tomas
28-09-12, 15:03
Gisteren beweerden ze dat die vrouwen vaak vermoord worden. Maar het is toch een bizarre uitwas van 'oorlog'.

Er is meen ik een verband tussen met sexuele wellust en extreem gevaar. Iets van snel nog even voortplanten voor het te laat is. En dat voortplanten wordt niet altijd wederzijds gewaardeerd. Dat vermoorden is dan natuurlijk niet zo slim. Maar ik denk dat er dan ook weinig ratio aan te pas komt.

mark61
28-09-12, 15:54
Er is meen ik een verband tussen met sexuele wellust en extreem gevaar. Iets van snel nog even voortplanten voor het te laat is. En dat voortplanten wordt niet altijd wederzijds gewaardeerd. Dat vermoorden is dan natuurlijk niet zo slim. Maar ik denk dat er dan ook weinig ratio aan te pas komt.

Ik geloof dat dit meer past in de nogal nieuwe trend van verkrachting als wapen. Vroeger werd er natuurlijk rijkelijk verkracht NA een overwinning, zie Duitsland 1945, nu is het meer een slagveld-tactiek. Zie ook Bosnië.

Voor Midden-Oosterse begrippen is dit extreem, denk ik. Het is niet individueel, maar groepsgewijs en 'openlijk'. Terwijl waar jij op duidt ongeorganiseerd, indivdueel is, en niet op het dorpsplein, zogezegd. Dat was er natuurlijk ook altijd al, maar dit lijkt me echt verschillend. Gepland en gestructureerd.

SportFreak
28-09-12, 16:57
gebeurt overal

In oorlog doen ze dat vaak

USA Soldaten in Irak,Afghanistan,Korea,Vietnam
Nederlandse Soldaten in Indie
Franse soldaten in Afrika

mark61
28-09-12, 17:16
gebeurt overal

In oorlog doen ze dat vaak

USA Soldaten in Irak,Afghanistan,Korea,Vietnam
Nederlandse Soldaten in Indie
Franse soldaten in Afrika

Nee, niet als bewuste methode / wapen / tactiek. Dat is alleen bekend van Bosnië, en misschien Congo, maar dat betwijfel ik.

SportFreak
28-09-12, 17:28
Nee, niet als bewuste methode / wapen / tactiek. Dat is alleen bekend van Bosnië, en misschien Congo, maar dat betwijfel ik.

ik betwijfel dat niet..het zijn allemaal lopende verkrachters die soldaten ..ze doen dat bewust

Iznogoodh
28-09-12, 20:11
Je liegt en dat weet je heel goed. Maar stel dat dat wel zo zou zijn, dan heeft dat het christendom dat ook gedaan. Je kwam zelf even hiervoor parmantig aanzetten met Sicilië, waar volgens jou eerwraak ook tot voor kort voorkwam. En als dat waar zou zijn, dan geldt dat nog steeds voor heel Italië, vanwege dezelfde machocultuur.

Helemaal onjuist, ook hier lieg je er weer naar hartenlust op los. Binnen het islamitische familierecht, kregen vrouwen rechten die ervoor nergens waren en waarvan vrouwen binnen het christendom ze nog steeds niet zouden hebben gekregen als er hier niet het kerkelijk familierecht recht was vervangen door het burgerlijk recht, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden. Het is voor vrouwen dan ook maar heel goed dat zij sindsdien bevrijd zijn van dat onmenselijke christelijke juk. Binnen het joodse familierecht, en dat is in Israël tevens het burgerlijk familie recht, is de positie van vrouwen nog steeds uiterst belabberd.

Binnen het islamitisch familierecht kunnen vrouwen een scheiding aanvragen op grond van diverse redenen. Het christendom kent geen scheiding, immers, wat god verbonden heeft zal de mens niet scheiden. Alleen in bepaalde gevallen kan een ontbinding ervan plaatsvinden, wegens vermeende ongeldigheid. Islamitische vrouwen kunnen dus weer gewoon na een scheiding opnieuw een islamitisch huwelijk aangaan.

Binnen het islamitische familierecht erven vrouwen weliswaar slechts de helft van wat hun broers erven, maar daar staat tegenover dat broers op hun kosten hun ongetrouwde zusters dienen te onderhouden. Mijn God, je hebt me nooit verteld dat je moslim was. Je kletst precies dezelfde onzin en je agressie is ook al veelzeggend.

Hier de essentie van de islam met betrekking tot de vrouwen:


aya 4:34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

De essentie is dat vrouwen gewoon niet als volwassen mens serieus zijn genomen in de islam. Het beeld van de vrouw als een soort van tweederangsmens werd op goddelijke wijze bevestigd. Allah was uiteindelijk niet veel meer dan de fantasie van een man. Dat verandert niet door te wijzen naar andere religies die het nog slechter regelden. Trouwens, was de islam echt een verbetering destijds?


Before the advent of Islam, the pagan Arab women generally enjoyed a respectable status in society; many of them including Khadija - the first wife of the prophet of Islam, had the right to engage in business and choose or dismiss their husbands in a matrilineal fashion; they took part in most activities of war and peace including public worship. In female oriented Arab paganism, goddesses had special status; in Mecca, the female goddess Al-Uzza, in Taif the goddess Al-Lat and in Medina the goddess Manat were the most popular deities, and their statues were most revered while the statue of the stern Allah was almost neglected.

Arab pagan poetry was mostly concerned with the beauty and grace of their women, and the glory of their tribal values in peace and war. And it was only in one predator tribe of Mecca that the evil custom of burying alive of the daughters prevailed. It was highly unusual for a man of pre-Islamic Arab society to have more than one wife in his house; and it is quite certain that polygamy was introduced and encouraged by the prophet after the revelation of Islam. Women were to produce as many Muslims as possible. This ultimately resulted in the degradation in the status of the married woman in the Islamic society. Whereas the pre-Islamic Arab custom allowed many looser forms of marriage on the matrilineal and matri-local tradition that gave the woman freedom and liberty as full human being, however the artificial rules of Islamic nikah reduced marriage to mere sexual and social slavery.

http://www.rationalistinternational.net/article/20041120_en.html

Kortman
28-09-12, 21:08
gebeurt overal

In oorlog doen ze dat vaak

USA Soldaten in Irak,Afghanistan,Korea,Vietnam
Nederlandse Soldaten in Indie
Franse soldaten in Afrika

Waar het hier om gaat is het FEIT dat de vaders en broers gedwongen worden toe te kijken ,en dat wordt uiteraard gemaks halve ff vergeten , want de hufters weten dat als een verkrachtte MOSLIMA zelfs door haar famille in vele gevallen met de 'nek'wordt aangekeken.
En dat komt echt weinig voor in oorlogen ook al haal je de geschiedenis expres terug tot ong 100 jaar !
Want je vergeet ff dat de veroveringen door de MOSLIMS destijds bekend stonden door verkrachtingen tijdens hun roof en plunder tochten op weg tot de poorten van Wenen aan toe en de balkan staten niet te vergeten !
De meisjes en vrouwen werden ook verkracht (wat heel normaal was in die tijd hoor !vooral de jonge maagdelijke meisjes waren een dankbare prooi.
(en als ze heel mooi waren werden ze gespaard om verkocht te worden aan rijke oude mannen ,en vooral niet vergeten de SULTHANS die hadden een voorkeur voor blonde piep jonge Christen meisjes.
Zoals je toch aan het zieken bent EN met nadruk weer op het VERDERVELIJKE WESTEN dan moet je dit ook maar ff weten . :student:
Meer DETAILS ? kan hoor je mag het ook zelf doen , en om in de buurt te blijven van Mekka ga je gewoon ff googlen naar : de val van BAGDAD die begon op 16 november 1638 o.lv Sulthan Moerad de 4e
En let dan ook nog ff op de 60.000!!! soldaten en burgers die ondanks de belofte als ze zich zouden overgeven toch vermoord werden.
Ik bedoel maar voorbeelden genoeg van gruwelijkheden door mensen vroeger begaan.

mark61
29-09-12, 00:10
Mijn God, je hebt me nooit verteld dat je moslim was. Je kletst precies dezelfde onzin en je agressie is ook al veelzeggend.

http://www.rationalistinternational....041120_en.html

Doe niet zo idioot.

De man die je aanhaalt is een volstrekte malloot, als je even verder leest.

In fact is er erg weinig bekend over pre-islamitisch Arabië. Het meeste is veronderstelling en giswerk.

Charlus
29-09-12, 03:32
Binnen het islamitische familierecht, kregen vrouwen rechten die ervoor nergens waren Binnen het islamitisch familierecht kunnen vrouwen een scheiding aanvragen op grond van diverse redenen. Islamitische vrouwen kunnen dus weer gewoon na een scheiding opnieuw een islamitisch huwelijk aangaan.

Binnen het islamitische familierecht erven vrouwen weliswaar slechts de helft van wat hun broers erven, maar daar staat tegenover dat broers op hun kosten hun ongetrouwde zusters dienen te onderhouden.

Binnen het islamitische familierecht blijft de bruidsschat eigendom van de vrouw, ook na de scheiding. Binnen het christelijk familierecht kan de man in zijn eentje beslissen over geld en goed en heeft de vrouw daar niets tegen in te brengen.

Maar in ieder geval is was het islamitische familierecht op zich, ons bijna 1400 jaar voor.
Mijn God, je hebt me nooit verteld dat je moslim was. Je kletst precies dezelfde onzin
Inderdaad. Hoogst zonderling. Af en toe eens een gaatje prikken om vast te stellen dat nog steeds dezelfde smurrie vrije doorgang heeft, is wel aardig maar de oorzaak blijft onduidelijk.

Verlicht
29-09-12, 05:43
.....................

knuppeltje
29-09-12, 08:49
Mijn God, je hebt me nooit verteld dat je moslim was.

De essentie is dat vrouwen gewoon niet als volwassen mens serieus zijn genomen in de islam.

Het beeld van de vrouw als een soort van tweederangsmens werd op goddelijke wijze bevestigd.

Allah was uiteindelijk niet veel meer dan de fantasie van een man.

Trouwens, was de islam echt een verbetering destijds?


Ach gut toch. Komt zelf aanzetten met dat het christendom veel vrouwvriendelijker is dan de islam. Als je dan uitlegt waarom dat op papier niet is, dan ben je opeens een moslim. Argumentjes waren op zeker?

Vrouwen worden op papier in geen enkele monotheïstische godsdienst serieus genomen.

Dat is op papier bij alle monotheïstische godsdiensten, allemaal de man is hoofd van het gezin en moeder de vrouw heeft niets in te brengen.

Gezien de godsdienstregels betreffende de positie van de vrouw binnen het christendom en jodendom, zal hun god ook wel een mannelijke uitvinding zijn, schat ik zo. Anders hadden ook daar vrouwen op papier de zelfde rechten als mannen.

Op papier zeer zeker wat de positie van vrouwen betreft, en duurde het nog bijna 1400 jaar voordat dat hier veel beter werd.

Firefox
29-09-12, 10:44
Pleurt op smerige trol.

Kijk naar je zelf domme fanaticus!

Wie vervuilt er hier het topic met dom gezwets dat niets toevoegt aan het onderwerp?

Firefox
29-09-12, 10:46
gebeurt overal

In oorlog doen ze dat vaak

USA Soldaten in Irak,Afghanistan,Korea,Vietnam
Nederlandse Soldaten in Indie
Franse soldaten in Afrika

Is dat waar?

Kun je dat aantonen?

Firefox
29-09-12, 10:47
Ach gut toch. Komt zelf aanzetten met dat het christendom veel vrouwvriendelijker is dan de islam. Als je dan uitlegt waarom dat op papier niet is, dan ben je opeens een moslim. Argumentjes waren op zeker?

Vrouwen worden op papier in geen enkele monotheïstische godsdienst serieus genomen.

Dat is op papier bij alle monotheïstische godsdiensten, allemaal de man is hoofd van het gezin en moeder de vrouw heeft niets in te brengen.

Gezien de godsdienstregels betreffende de positie van de vrouw binnen het christendom en jodendom, zal hun god ook wel een mannelijke uitvinding zijn, schat ik zo. Anders hadden ook daar vrouwen op papier de zelfde rechten als mannen.

Op papier zeer zeker wat de positie van vrouwen betreft, en duurde het nog bijna 1400 jaar voordat dat hier veel beter werd.

Ja, jij werkt dus met papieren waarheden. Een tip: kijk naar reëel bestaande toestanden.

Joesoef
29-09-12, 10:49
Ja, jij werkt dus met papieren waarheden. Een tip: kijk naar reëel bestaande toestanden.

Is dat waar, kan je dat aantonen?

Firefox
29-09-12, 10:52
Is dat waar, kan je dat aantonen?

Hij zegt het zelf...

Iznogoodh
29-09-12, 12:49
Doe niet zo idioot.

De man die je aanhaalt is een volstrekte malloot, als je even verder leest.
Hmm. Ik lees niets onwaars in zijn stuk behalve dat het eenzijdig negatief is over de islam. Kun je iets concreets aanwijzen dat echt niet waar is?


In fact is er erg weinig bekend over pre-islamitisch Arabië. Het meeste is veronderstelling en giswerk.

Iznogoodh
29-09-12, 12:55
Ach gut toch. Komt zelf aanzetten met dat het christendom veel vrouwvriendelijker is dan de islam.Waar doe ik dat volgens jou?
Ik krijg de indruk dat je bezig bent de discussie om zeep te helpen met lukrake beweringen.
Het christendom is niet vrouwvriendelijker dan de islam, stukken minder zelfs. Waar het om gaat is dat dit soort patriarchale religies, door vrouwen te beschrijven als halfvolwassen wezens die gezag van een man nodig hebben, munitie aanleveren voor tegen vrouwen gerichte eerwraak. Of die munitie wordt gebruikt hangt ook af van andere factoren.

Iznogoodh
29-09-12, 12:57
Kijk naar je zelf domme fanaticus!

Wie vervuilt er hier het topic met dom gezwets dat niets toevoegt aan het onderwerp?Knuppeltje heeft geloof ik al een keer op mijn negeerlijst gestaan en ik denk dat hij daar binnenkort weer op gaat belanden want hij is steeds bezig om de discussie te saboteren.

knuppeltje
29-09-12, 13:12
Ja, jij werkt dus met papieren waarheden. Een tip: kijk naar reëel bestaande toestanden.

Zeg oelewapper, als je het over godsdienst wilt hebben, dan moet je kijken naar wat er aan voorschriften en gedragsregels er in de teksten van die godsdienst staat.
En als je dan die teksten bekijkt, dan is de positie van de vrouw op papier beter af binnen de islam dan binnen het christendom en jodendom.
Hoe mensen die teksten alsnog interpreteren is vers twee.

Maar gelukkig voor vrouwen hebben wij nu een redelijk goed burgerlijk wetboek waardoor vrouwen hier verlost zijn van dat onmenselijk christelijke familierecht wat hen zoveel eeuwen heeft onderdrukt. Ik weet, het heeft heel wat bijstandsgeld gekost, maar daarmee hadden vrouwen dan ook wat.

knuppeltje
29-09-12, 13:15
Hmm. Ik lees niets onwaars in zijn stuk behalve dat het eenzijdig negatief is over de islam.

En dat moet dan de waarheid betekenen.

knuppeltje
29-09-12, 13:18
Het christendom is niet vrouwvriendelijker dan de islam, stukken minder zelfs.

Helemaal mee eens. Geld trouwens ook voor het jodendom.

knuppeltje
29-09-12, 13:19
Knuppeltje heeft geloof ik al een keer op mijn negeerlijst gestaan en ik denk dat hij daar binnenkort weer op gaat belanden want hij is steeds bezig om de discussie te saboteren.

Zeg draaitrol, ga je gang.

Firefox
29-09-12, 14:02
Zeg oelewapper, als je het over godsdienst wilt hebben, dan moet je kijken naar wat er aan voorschriften en gedragsregels er in de teksten van die godsdienst staat.
En als je dan die teksten bekijkt, dan is de positie van de vrouw op papier beter af binnen de islam dan binnen het christendom en jodendom.
Hoe mensen die teksten alsnog interpreteren is vers twee.

Maar gelukkig voor vrouwen hebben wij nu een redelijk goed burgerlijk wetboek waardoor vrouwen hier verlost zijn van dat onmenselijk christelijke familierecht wat hen zoveel eeuwen heeft onderdrukt. Ik weet, het heeft heel wat bijstandsgeld gekost, maar daarmee hadden vrouwen dan ook wat.

Nee, slimmerik, je moet niet kijken naar geschriften en voorschriften van duizenden jaren geleden. Dat is misschien interessant en leuk als hobby, maar je hebt te kijken en te handelen naar de nu reëel bestaande praktijk.

Firefox
29-09-12, 14:04
Zeg draaitrol, ga je gang.

Iedereen die je tegenspreekt is nu automatisch een trol. Gaat goed met jou!

Kortman
29-09-12, 14:10
Hij zegt het zelf...

Ja ,zo is het toevallig ook nog eens een keer !
:gniffel:

Kortman
29-09-12, 14:15
Knuppeltje heeft geloof ik al een keer op mijn negeerlijst gestaan en ik denk dat hij daar binnenkort weer op gaat belanden want hij is steeds bezig om de discussie te saboteren.

He ? hoe kom je daar nu bij, hier worden toch geen topic gesaboteerd ,alleen een beetje verdraaid en een andere kant op gestuurd als het oorspronkelijke onder werp ,maar dat weet je toch wel ?
:jeweetog:

Kortman
29-09-12, 14:19
Helemaal mee eens. Geld trouwens ook voor het jodendom.

Ja hoor ik dacht al waar blijven de Joden dit keer !
Wat dat betreft doe jij, jouw naam wel eer aan door telkens :
'' De knuppel in het hoenderhok te gooien''
:zwaai:

CONTRA
29-09-12, 15:20
Nee, slimmerik, je moet niet kijken naar geschriften en voorschriften van duizenden jaren geleden. Dat is misschien interessant en leuk als hobby, maar je hebt te kijken en te handelen naar de nu reëel bestaande praktijk.

ons moraal en rechtssysteem is mede gevormd door die duizenden jaren oude voorschriften en daarmee is ook de bestaande praktyk beïnvloed door die stokoude voorschriften.

Firefox
29-09-12, 15:35
ons moraal en rechtssysteem is mede gevormd door die duizenden jaren oude voorschriften en daarmee is ook de bestaande praktyk beïnvloed door die stokoude voorschriften.

Interessant. Open er een topic over.

CONTRA
29-09-12, 16:38
Interessant. Open er een topic over.

hoeft niet, ik zit al in de goede topic.

Iznogoodh
29-09-12, 16:54
He ? hoe kom je daar nu bij, hier worden toch geen topic gesaboteerd ,alleen een beetje verdraaid en een andere kant op gestuurd als het oorspronkelijke onder werp ,maar dat weet je toch wel ?
:jeweetog:Ach ja, als Knuppeltje me de ene keer beschuldigt van liegen maar niet uitlegt waar dat dan gebeurt en vervolgens beweert dat ik zou zeggen dat het christendom vriendelijker is voor vrouwen dan de islam en dan niet aangeeft waar ik dat gezegd zou hebben, tja...
Dan moeten we vaststellen dat Knuppeltje geestelijk ernstig is gestoord.

Firefox
29-09-12, 16:55
hoeft niet, ik zit al in de goede topic.

Kijk naar het onderwerp, slimmerik. Dat gaat niet over 2000 jaar geleden. Je verknoeit het, samen ket Knuppeltje.

CONTRA
29-09-12, 17:42
Kijk naar het onderwerp, slimmerik. Dat gaat niet over 2000 jaar geleden. Je verknoeit het, samen ket Knuppeltje.

je kunt de oude voorschriften niet los zien van de hedendaagse praktyk; dat geldt voor moslims maar ook voor christenen, joden en atheïsten. in het nederland van 2012 wordt ons leven en handelen nog steeds beïnvloed door voorschriften uit de oudheid. denk maar aan de tien geboden die je nog steeds terugvindt in onze ethiek en wetgeving.
theorie en praktyk zitten met elkaar vervlochten als het gaat om oude reigieuze voorschriften.

Firefox
29-09-12, 17:48
je kunt de oude voorschriften niet los zien van de hedendaagse praktyk; dat geldt voor moslims maar ook voor christenen, joden en atheïsten. in het nederland van 2012 wordt ons leven en handelen nog steeds beïnvloed door voorschriften uit de oudheid. denk maar aan de tien geboden die je nog steeds terugvindt in onze ethiek en wetgeving.
theorie en praktyk zitten met elkaar vervlochten als het gaat om oude reigieuze voorschriften.

Dat ontkent helemaal niemand, maar het is een ander onderwerp.

CONTRA
29-09-12, 18:59
Dat ontkent helemaal niemand, maar het is een ander onderwerp.


het is hetzelfde onderwerp. knuppeltje legt uit hoe op papier de positie vd moslimvrouw is. daarvan zeg jy dat hij niet moet kyken naar oude voorschriften maar naar de reëel bestaande praktijk. ik probeerde je tevergeefs duidelyk te maken dat die oude voorschriften geen dode letters zyn uit oude boeken, maar dat die oude voorschriften zyn verweven met de reël bestaande praktijk. zoals by ons de joods-christelyke voorschriften mede onze wetgeving en cultuur hebben bepaald, zo hebben die middeleeuwse sjaria voorschriften de wetgeving en cultuur van huidige moslimlanden bepaald. de juridische positie vd vrouw in moslimlanden kan je terug herleiden naar die oude voorschriften uit de middeleeuwen.

Firefox
29-09-12, 19:03
het is hetzelfde onderwerp. knuppeltje legt uit hoe op papier de positie vd moslimvrouw is. daarvan zeg jy dat hij niet moet kyken naar oude voorschriften maar naar de reëel bestaande praktijk. ik probeerde je tevergeefs duidelyk te maken dat die oude voorschriften geen dode letters zyn uit oude boeken, maar dat die oude voorschriften zyn verweven met de reël bestaande praktijk. zoals by ons de joods-christelyke voorschriften mede onze wetgeving en cultuur hebben bepaald, zo hebben die middeleeuwse sjaria voorschriften de wetgeving en cultuur van huidige moslimlanden bepaald. de juridische positie vd vrouw in moslimlanden kan je terug herleiden naar die oude voorschriften uit de middeleeuwen.

Nog meer open deuren...

Waarom gebruik je geen leestekens?

CONTRA
29-09-12, 19:24
Nog meer open deuren...

Waarom gebruik je geen leestekens?

open deuren, ja. dat moet helaas wel om tot je door te dringen.

knuppeltje
30-09-12, 09:33
Ach ja, als Knuppeltje me de ene keer beschuldigt van liegen maar niet uitlegt waar dat dan gebeurt en vervolgens beweert dat ik zou zeggen dat het christendom vriendelijker is voor vrouwen dan de islam en dan niet aangeeft waar ik dat gezegd zou hebben, tja...
Dan moeten we vaststellen dat Knuppeltje geestelijk ernstig is gestoord.

Als er iemand gestoord is dan ben jij het wel.

knuppeltje
30-09-12, 09:39
Dat ontkent helemaal niemand, maar het is een ander onderwerp.

Waarom koppel jij en anderen dan constant bepaalde gedragingen van moslims aan de islam. De koran is minstens al 1200 jaar oud, en is nog steeds hetzelfde. Door die koppeling steeds maar te leggen, schakelen jij en anderen automatisch minimaal 1200 jaar terug. Doe dus niet zo schijnheilig, meneer de leuteraar.

Firefox
30-09-12, 09:42
Waarom koppel jij en anderen dan constant bepaalde gedragingen van moslims aan de islam. De koran is minstens al 1200 jaar oud, en is nog steeds hetzelfde. Door die koppeling steeds maar te leggen, schakelen jij en anderen automatisch minimaal 1200 jaar terug. Doe dus niet zo schijnheilig, meneer de leuteraar.

Ik heb het dus niet over de koran, maar wel over de islam, om precies te zijn: de reëel bestaande islam.

knuppeltje
30-09-12, 10:03
Ik heb het dus niet over de koran, maar wel over de islam, om precies te zijn: de reëel bestaande islam.

Ach gut toch. Je bedoelt dus dat de koran niets met de islam te maken heeft.

Charlus
30-09-12, 12:53
Waarom koppel jij en anderen dan constant bepaalde gedragingen van moslims aan de islam.
Ja, het moet niet gekker worden.

Firefox
30-09-12, 12:58
Ach gut toch. Je bedoelt dus dat de koran niets met de islam te maken heeft.

Ik bedoel dat ik het niet over de koran wil hebben, maar over moslims en de islam in het kader van dit topic. Daar wil jij het overduidelijk niet over hebben, in plaats daarvan kom je aan met irrelevant geneuzel.

Charlus
30-09-12, 13:08
knuppeltje legt uit
Precies de clou met Knuppeltje en Mark61. Met hen 'discussiëren' is als met moslims 'discussiëren'. Ik kan het weten want op WSDB heb ik het laatste wel eens gedaan. Er is sprake van een fundamenteel, religieus gelijk dat alleen benoemd en uitgelegd hoeft te worden. Argumenten zijn overbodig. Ze leggen uit en wanneer de ander zich oneens verklaart, heeft hij het gewoon niet begrepen vanwege sheer stupidity of opzettelijke kwaadwillendheid. Er volgt nogmaals een uitleg, meestal onder gebruik van zinsnedes als "voor de zoveelste keer heb ik je uitgelegd dat..." en vergezeld van kritische kanttekeningen bij de geestelijke vermogens en/of het morele gehalte van de discussiepartner.
Even vermakelijk maar al snel slaat de verveling toe.

knuppeltje
01-10-12, 09:01
Ik bedoel dat ik het niet over de koran wil hebben, maar over moslims en de islam in het kader van dit topic. Daar wil jij het overduidelijk niet over hebben, in plaats daarvan kom je aan met irrelevant geneuzel.

Pleurt op enge trol.

knuppeltje
01-10-12, 09:03
Precies de clou met Knuppeltje en Mark61.
Even vermakelijk maar al snel slaat de verveling toe.

Dat laatste is blijkbaar geen beletsel om alsmaar te blijven reageren.

Firefox
01-10-12, 11:10
Pleurt op enge trol.

Wie het meest uit zijn nek lult lijkt het meest op een trol. En dat ben jij!

CONTRA
01-10-12, 11:39
Ik bedoel dat ik het niet over de koran wil hebben, maar over moslims en de islam in het kader van dit topic. Daar wil jij het overduidelijk niet over hebben, in plaats daarvan kom je aan met irrelevant geneuzel.

als een onderwerp als eerwraak in verband wordt gebracht met religie dan ontkom je er niet aan de religieuze geschriften erby te betrekken. hoe wil je anders gedrag van gelovigen toeschryven aan hun geloof?

CONTRA
01-10-12, 11:42
Precies de clou met Knuppeltje en Mark61. Met hen 'discussiëren' is als met moslims 'discussiëren'. Ik kan het weten want op WSDB heb ik het laatste wel eens gedaan. Er is sprake van een fundamenteel, religieus gelijk dat alleen benoemd en uitgelegd hoeft te worden.

dan negeer je ze toch gewoon. ben je er vanaf.

Kortman
01-10-12, 21:14
dan negeer je ze toch gewoon. ben je er vanaf.

Goed zo dat doe jij nu ook :jeweetog:

mark61
01-10-12, 21:14
Precies de clou met Knuppeltje en Mark61. Met hen 'discussiëren' is als met moslims 'discussiëren'. Ik kan het weten want op WSDB heb ik het laatste wel eens gedaan. Er is sprake van een fundamenteel, religieus gelijk dat alleen benoemd en uitgelegd hoeft te worden. Argumenten zijn overbodig.

Huh? Het gaat over het vermeende verband tussen islam en eerwraak. Dat is er niet, toon ik met feiten en bronnen aan.

JIJ bent degene die de feiten negeert en ZONDER argumenten fundamentalistisch blijft doordrammen.

En dan dit commentaar, dat op jouzelf slaat. Totaal in de war.

Echt totaal geschift. Fundi met kop in zand en vingers in oren. Na na na na na.

CONTRA
02-10-12, 11:07
Goed zo dat doe jij nu ook :jeweetog:

nee want ik ben het met knuppeltje eens in deze discussie en snap niet wat charlus' beklag is.

Kortman
02-10-12, 20:58
nee want ik ben het met knuppeltje eens in deze discussie en snap niet wat charlus' beklag is.

Uiteraard ben jij het altijd met Knuppeltje eens !

Iznogoodh
02-10-12, 21:24
Huh? Het gaat over het vermeende verband tussen islam en eerwraak.Dat verband is er. Niet omdat islam tot eerwraak oproept maar omdat het een religie is uit een patriarchale cultuur en dus mannen leert dat vrouwen aan hen ondergeschikt zijn. De Koran is heel duidelijk op dat punt en daarin zit een groot probleem want men ziet het boek als het woord van God.
Het argument van Knuppeltje dat de islam ooit haar tijd vooruit was is van weinig belang want de Koran draai je niet terug. Je kunt alleen verwachten dat men de relevante verzen stilletjes vergeet. Dat is als net zoals bij onze pastoor vroeger die nooit uit het OT citeerde vanwege de barbaarse denkbeelden die in dat boek stonden. Vergeten is beter dan verdedigen want dat wordt altijd weer zo een tenenkrommende vertoning.

Kortman
02-10-12, 21:32
Dat verband is er. Niet omdat islam tot eerwraak oproept maar omdat het een religie is uit een patriarchale cultuur en dus mannen leert dat vrouwen aan hen ondergeschikt zijn. De Koran is heel duidelijk op dat punt en daarin zit een groot probleem want men ziet het boek als het woord van God.
Het argument van Knuppeltje dat de islam ooit haar tijd vooruit was is van weinig belang want de Koran draai je niet terug. Je kunt alleen verwachten dat men de relevante verzen stilletjes vergeet. Dat is als net zoals bij onze pastoor vroeger die nooit uit het OT citeerde vanwege de barbaarse denkbeelden die in dat boek stonden.

Wat de laatse 2 regels betreft ,kan ikdat volkomen beamen ,ook ik ben Christelijk opgevoed lees : het werd je met de paplepel in gegoten als kind wist je niet beter alles wat de Pastoor /priesters zeggen is goed !
Om evt moeilijke vragen te ontwijken werdt uit het OUDE TESTAMENT nooit geciteerd .

knuppeltje
03-10-12, 08:14
Dat verband is er. Niet omdat islam tot eerwraak oproept maar omdat het een religie is uit een patriarchale cultuur en dus mannen leert dat vrouwen aan hen ondergeschikt zijn.

De Koran is heel duidelijk op dat punt en daarin zit een groot probleem want men ziet het boek als het woord van God.

Het argument van Knuppeltje dat de islam ooit haar tijd vooruit was is van weinig belang want de Koran draai je niet terug.

Dat is het jodendom ook, dus dat is een non-argument. Maar goed, je bent het er dus mee eens dat de islam niet tot eerwraak oproept. Er is dus, zoals je nu zelf aangeeft, geen enkel verband tussen beide.

Zo is dat, en waarom het een probleem zou zijn dat de islam niet oproept tot eerwraak, vind ik te zot voor woorden.

Toch is het zo en ik heb ook uitgelegd waarom dat zo is. En daarbij zei ik ook dat het voor vrouwen maar goed is dat zij hier sinds betrekkelijk kort niet meer door het christendom onderdrukt worden. Ook heb ik eerder gesteld dat het veel beter zou zijn als ons burgerlijk wetboek overal zou gelden.

Charlus
03-10-12, 08:32
Toch is het zo en ik heb ook uitgelegd waarom dat zo is.
Dominee Knuppel gaat ons nu voorleiden in het gebed.

Iznogoodh
03-10-12, 08:39
Dominee Knuppel gaat ons nu voorleiden in het gebed.Merk op dat Knuppeltje steeds probeert om het gesprek te laten ontsporen:


Dat is het jodendom ook, dus dat is een non-argument.
Of het jodendom wel of niet vrouwonvriendelijk is is niet relevant voor de invloed die de islam heeft op eerwraak. Dat knuppel hier over een 'non-argument' spreekt is lachwekkend want net zo een jij-bak is een non-argument want het is een drogreden.


Maar goed, je bent het er dus mee eens dat de islam niet tot eerwraak oproept. Er is dus, zoals je nu zelf aangeeft, geen enkel verband tussen beide.Uit de eerste zin volgt niet automatisch de tweede. Non sequitur dus.

Knuppeltje wil niet praten. Hij wil uitsluitend zieken.

knuppeltje
03-10-12, 09:14
Merk op dat Knuppeltje steeds probeert om het gesprek te laten ontsporen:


Of het jodendom wel of niet vrouwonvriendelijk is is niet relevant voor de invloed die de islam heeft op eerwraak. Dat knuppel hier over een 'non-argument' spreekt is lachwekkend want net zo een jij-bak is een non-argument want het is een drogreden.

Uit de eerste zin volgt niet automatisch de tweede. Non sequitur dus.

Knuppeltje wil niet praten. Hij wil uitsluitend zieken.

Blijft lachen met je.

CONTRA
03-10-12, 09:17
Uiteraard ben jij het altijd met Knuppeltje eens !

soms wel, meestal niet

Charlus
03-10-12, 09:18
Hoe dan ook: ontegenzeglijk een verband tussen de Islam en eerwraak.

CONTRA
03-10-12, 09:22
Hoe dan ook: ontegenzeglijk een verband tussen de Islam en eerwraak.

net zoals er verband bestaat tussen christendom en verkrachting

Charlus
03-10-12, 09:31
Knuppeltje haalt het Joden- en Christendom erbij, jij verkrachting en het Christendom. Iznogoodh zijn vaststellingen mbt. Knuppeltje, hierboven om 9:39, blijken algemener toepasbaar dan gedacht.
De schijnrationaliteit bij jou en Knuppeltje.

CONTRA
03-10-12, 09:32
Of het jodendom wel of niet vrouwonvriendelijk is is niet relevant voor de invloed die de islam heeft op eerwraak.


het is wel relevant want de patriarchale cultuur is voor jou het bindmiddel tussen eerwraak en islam.
het jodendom en christendom kennen daarentegen ook een patriarchale cultuur. betekent dit dan dat er voor jou verband bestaat tussen eerwraak en christendom/jodendom? dat moet haast wel want de patriarchale cultuur verbindt religie met eerwraak, volgens jou.

CONTRA
03-10-12, 09:36
De schijnrationaliteit van jou en Knuppeltje.

en maar op de persoon spelen. vooral geen inhoudelyke discussie aangaan over wáárom er dan verband bestaat tussen eerwraak en islam

Soldim
03-10-12, 10:01
Dat is het jodendom ook, dus dat is een non-argument.


Een koe is een dier, dus alle dieren zijn koeien?



Maar goed, je bent het er dus mee eens dat de islam niet tot eerwraak oproept. Er is dus, zoals je nu zelf aangeeft, geen enkel verband tussen beide.


Dat zou ik niet durven stellen. Eerwraak komt voor in een gebied waar mensen claimen hun etische en morale normen uit de islam te halen. Stellen dat de islam dus geen enkel verband met eerwraak heeft lijkt me verregaand.

Charlus
03-10-12, 12:14
Knuppeltje haalt het Joden- en Christendom erbij, jij verkrachting en het Christendom. Iznogoodh zijn vaststellingen mbt. Knuppeltje, hierboven om 9:39, blijken algemener toepasbaar dan gedacht.
De schijnrationaliteit bij jou en Knuppeltje.en maar op de persoon spelen.
Jij schakelde over op een ander onderwerp: verkrachting gekoppeld aan Christendom. De achterliggende redenatie is zo te zien dat dat verband evident absurd is zodat een verband tussen eerwraak en de Islam ook absurd moet zijn. Mijn conclusie van schijnrationaliteit is valide en niet een gevalletje op de man spelen. Ik heb me zelfs voorzichtig uitgedrukt.

vooral geen inhoudelyke discussie aangaan over wáárom er dan verband bestaat tussen eerwraak en islam
Zou kunnen, ware het niet dat ik het religieus-fundamentalistische verbod (vandaar de domineestoon en het ontbreken van ratio) dat hier geldt op het leggen van zo'n verband interessanter vind maar daarover is geen duidelijkheid te verkrijgen.

Kortman
03-10-12, 13:40
Dominee Knuppel gaat ons nu voorleiden in het gebed.

:haha:

Kortman
03-10-12, 13:45
Blijft lachen met je.

En wij om jou ,met je eeuwige afleidings tactiek jou praatje gaat zo gek niet rond het eindigd altijd op K*t (ISRAEL ) of STRONT (het intens verotte WESTEN ).
Die van alles en nog wat de schuld krijgen.

mark61
03-10-12, 14:44
Dat verband is er. Niet omdat islam tot eerwraak oproept maar omdat het een religie is uit een patriarchale cultuur en dus mannen leert dat vrouwen aan hen ondergeschikt zijn. De Koran is heel duidelijk op dat punt en daarin zit een groot probleem want men ziet het boek als het woord van God.

Het argument daartegen is al gegeven: er zijn wel meer patriarchale godsdiensten. Kan je niet logisch denken? Als jij stelt 'als A dan B' en iemand brengt daar tegenin dat het ook voorkomt dat 'als A dan niet B', dan heb je geen argument meer. Vooral niet omdat B los blijkt te bestaan van A.

Wat slimmer is is om te bedenken dat er een oorzaak C is die zowel tot A, tot B, of tot A en B kan leiden. Waarbij A en B nog steeds geen onderling verband hebben.

Logisch denken, best moeilijk.

mark61
03-10-12, 14:46
Hoe dan ook: ontegenzeglijk een verband tussen de Islam en eerwraak.

Totaal geschift. Jij hoeft geen argumenten voor je stelling te geven, want jouw god heeft gezegd dat het nu eenmaal zo is.

Argumenten voor het tegendeel negeer je gewoon.

En dan verwacht je ook nog serieus te worden genomen.

mark61
03-10-12, 14:51
Een koe is een dier, dus alle dieren zijn koeien?

Dat zou ik niet durven stellen. Eerwraak komt voor in een gebied waar mensen claimen hun etische en morale normen uit de islam te halen. Stellen dat de islam dus geen enkel verband met eerwraak heeft lijkt me verregaand.

Voor een beta glijd je hier toch even uit. Zie mijn vorige post.

- Eerwraak komt ook voor in gebieden waar geen islam was of is. Zo is er ook Yezidische eerwraak, en dat is dus geen islam.

- Eerwraak bestond al voor de islam, en kan er dus niet door zijn veroorzaakt.

- Eerwraak komt niet voor in islamitische geschriften en wordt door 'officials' afgewezen.

- Zo komt er in een groot gedeelte van de gebieden waar islam voorkomt geen eerwraak voor.

Deze vier constateringen geven aan dat er geen verband te construeren valt.

Tomas
03-10-12, 15:42
Deze vier constateringen geven aan dat er geen verband te construeren valt.

Alle drie de boeken zijn ontstaan in gebieden en tijden dat eerwraak gewoon was. Als je ze dan ook, zonder dolle interpretaties leest, is de vrouw niet mee dan een bezit. Ze worden zelden tot nooit rechtstreeks aangesproken vanuit de boeken, en of er uberhaupt wel een hiernamaals is voor ze wordt erg in het midden gelaten. Kortom de boeken ansich helpen niks tegen het fenomeen, en maken het dankzij hun heilige status zelfs moeilijker te bestrijden. Andere factoren helpen de wereld veranderen, met als gevolg dolle interpretaties. Maar dat is eigenlijk prima. Ik heb trouwens ook dit keer weer het idee dat het NT een stuk vrouwvriendelijker is dan het OT/Thora en de Koran, maar daar zal Pas me wel uit de droom kunnen helpen.

mark61
03-10-12, 16:38
Alle drie de boeken zijn ontstaan in gebieden en tijden dat eerwraak gewoon was. Als je ze dan ook, zonder dolle interpretaties leest, is de vrouw niet mee dan een bezit. Ze worden zelden tot nooit rechtstreeks aangesproken vanuit de boeken, en of er uberhaupt wel een hiernamaals is voor ze wordt erg in het midden gelaten. Kortom de boeken ansich helpen niks tegen het fenomeen, en maken het dankzij hun heilige status zelfs moeilijker te bestrijden. Andere factoren helpen de wereld veranderen, met als gevolg dolle interpretaties. Maar dat is eigenlijk prima. Ik heb trouwens ook dit keer weer het idee dat het NT een stuk vrouwvriendelijker is dan het OT/Thora en de Koran, maar daar zal Pas me wel uit de droom kunnen helpen.

Dat duidt dan hoogstens op een onderliggende, gemeenschappelijke oorzaak, zoals ik al hintte.

De inferieure positie van vrouwen is een vrijwel universele trek van de menselijke cultuur, uitzonderingen daargelaten. Dus daar valt verder niks uit op te maken. De Zoeloe-ideeën over vrouwen zijn geen haar beter; toch geloof ik niet dat eerwraak bestaat in Zuid-Afrika.

Het NT staat natuurlijk in een gemengd culturele traditie, en het OT weglaten zolang het niet officieel is 'afgeschaft' vind ik geen goed idee.

Ik heb trouwens nog nooit van eerwraak gehoord in Saoedische context. Verder is volgens de sjari`a, heel gewoon, het vermoorden van mensen verboden. Zoals bekend staat op 'overspel' een bepaalde straf. Na een proces. Uit te voeren door de overheid.

Er is dus geen sprake van een vrijbrief voor mensen om vrouwen te vermoorden, zonder aanklacht, proces en veroordeling. Ik wil niet zeggen dat het resultaat er daarmee beter op wordt voor vrouwen, maar dat geeft dus duidelijk aan dat eerwraak door de islam niet toegestaan wordt.

mark61
03-10-12, 17:06
Hoe weet jij dat? Heb jij cijfers?

Cijfers van wat?

Ik heb kennis. Pech voor jou. Kennis beyond smijten met links. Kennis vergaard over decennia. Niet gehinderd door vooringenomen, geheel feitvrije, haatdragende standpunten. Zoals jij, zeg ik er maar even bij.

Het wiki-artikel geeft een aardige inleiding voor de ongeïnformeerden. Zoals de meerderheid hier, as usual.

Charlus
03-10-12, 18:09
Hoe dan ook: ontegenzeglijk een verband tussen de Islam en eerwraak.Totaal geschift. Jij je jouw je je
Hoe dan ook: ontegenzeglijk een verband tussen de Islam en eerwraak.

Charlus
03-10-12, 18:27
- Eerwraak komt ook voor in gebieden waar geen islam was of is. Zo is er ook Yezidische eerwraak, en dat is dus geen islam.

- Eerwraak bestond al voor de islam, en kan er dus niet door zijn veroorzaakt.

- Eerwraak komt niet voor in islamitische geschriften en wordt door 'officials' afgewezen.

- Zo komt er in een groot gedeelte van de gebieden waar islam voorkomt geen eerwraak voor.

Deze vier constateringen geven aan dat er geen verband te construeren valt.
4x niks, maar ik ben nu even liever lui dan moe.

Firefox
03-10-12, 20:13
Voor een beta glijd je hier toch even uit. Zie mijn vorige post.

- Eerwraak komt ook voor in gebieden waar geen islam was of is. Zo is er ook Yezidische eerwraak, en dat is dus geen islam.

- Eerwraak bestond al voor de islam, en kan er dus niet door zijn veroorzaakt.

- Eerwraak komt niet voor in islamitische geschriften en wordt door 'officials' afgewezen.

- Zo komt er in een groot gedeelte van de gebieden waar islam voorkomt geen eerwraak voor.

Deze vier constateringen geven aan dat er geen verband te construeren valt.

Geen enkele van deze vier opmerkingen, en de laatste regel ook niet, is ook maar van enig belang voor deze discussie.

Soldim
04-10-12, 07:14
Voor een beta glijd je hier toch even uit. Zie mijn vorige post.


Valt mee hoor, vooral gezien de voorzichtige stelling ;)



- Eerwraak komt ook voor in gebieden waar geen islam was of is. Zo is er ook Yezidische eerwraak, en dat is dus geen islam.


Inderdaad, dat bevestigd de oorsprong van eerwraak als iets wat van voor de Islam dateerd. Niemand die dat betwist volgens mij.



- Eerwraak bestond al voor de islam, en kan er dus niet door zijn veroorzaakt.


Correct.



- Eerwraak komt niet voor in islamitische geschriften en wordt door 'officials' afgewezen.


Moslims zijn dus net Katholieken -- trekken zich niets aan van wat hun official roepen. Bovendien is de afwezigheid van eerwraak in de Islamitische geschriften indicatief. Een verschijnsel dat duidelijk voorkwam in het gebied waar de islam ontstond maar niet wordt afgekeurd in de geschriften. Moord mag niet, vrouwen die reizen zonder begeleider mogen niet etc. etc. Maar eerwraak werd niet verboden of ontmoedigt?



- Zo komt er in een groot gedeelte van de gebieden waar islam voorkomt geen eerwraak voor.


Kwam daar eerwraak voor voordat de bevolking tot the islam bekeert werd? En zo ja, wat is het verschil met de gebieden waar nu eerwraak nog wel voorkomt.


Deze vier constateringen geven aan dat er geen verband te construeren valt.

Met alle respect, nee. Die constateringen geven aan dat eerwraak naar alle waarschijnlijkheid zijn oorsprong niet in de islam vind. Echter dat het voortbestaat in gebieden waar de Islam in theorie en praktijk fanatiek beleden wordt door miljoenen geeft aan dat eerwraak ten minste ondanks en niet onwaarschijnlijk dankzij de Islam kan voortbestaan.

knuppeltje
04-10-12, 08:42
Knuppeltje haalt het Joden- en Christendom erbij, jij verkrachting en het Christendom. Iznogoodh zijn vaststellingen mbt. Knuppeltje, hierboven om 9:39, blijken algemener toepasbaar dan gedacht.
De schijnrationaliteit bij jou en Knuppeltje.

Knettergek. Die fundi Iz zegt dat eerwraak wel degelijk bij de islam hoort vanwege de feodale cultuur. Dus wees ik hem er op dat dat een non-argument is vanwege het feit dat dat ook voor het jodendom geldt, en eigenlijk ook voor het christendom. Bovendien zijn er meer moslimlanden waar het eerwraak probleem niet speelt dan wel. Over rationaliteit gesproken.

knuppeltje
04-10-12, 08:49
Een koe is een dier, dus alle dieren zijn koeien?

Dat zou ik niet durven stellen. Eerwraak komt voor in een gebied waar mensen claimen hun etische en morale normen uit de islam te halen.

Stellen dat de islam dus geen enkel verband met eerwraak heeft lijkt me verregaand.

Ik weet niet waar het op moet slaan, maar volgens mij slaat nergens op, althans wat deze topic betreft.

Eerwraak komt alleen voor binnen een feodale stammencultuur in bepaalde regio's. Daarom zijn er meer moslomlanden waar die eerwraak geen rol speelt dan wel.
Dat mensen morele normen uit de islam halen, oké. Maar etnische normen, dat moet je dan toch eens uitleggen.

Dat is niet meer dan een nergens op gebaseerde mening.

Charlus
04-10-12, 09:11
Knettergek. Die fundi Iz
Waarom dat malle geflip? Niemand hier is knettergek of (zie Mark61 zijn toevoeging aan mijn adres) geschift. Voor mij is het verband tussen de Islam en eerwraak voor de hand liggend en triviaal maar Mark61 en jij gaan flippen en komen met steeds wéér dezelfde 'argumenten' die niet raken aan de stelling dat er een verband bestaat, ook vandaar mijn inschatting van schijnrationaliteit want op zich is de informatie in voornoemde argumenten correct. Dat bv. eerwraak bestond vóór de Islam: ongetwijfeld. Ik beweer dan ook niet dat eerwraak eenduidig is ontsprongen aan de Islam.

knuppeltje
04-10-12, 09:22
Voor mij is het verband tussen de Islam en eerwraak voor de hand liggend en triviaal maar Mark61 en jij gaan flippen en komen met steeds wéér dezelfde 'argumenten' die niet raken aan de stelling dat er een verband bestaat, ook vandaar mijn inschatting van schijnrationaliteit want op zich is de informatie in voornoemde argumenten correct. Dat bv. eerwraak bestond vóór de Islam: ongetwijfeld. Ik beweer dan ook niet dat eerwraak eenduidig is ontsprongen aan de Islam.

Waarom al dat gelul, bewijs het dan. Over flippen gesproken.

Charlus
04-10-12, 09:26
Waarom al dat gelul, bewijs het dan. Over flippen gesproken.
Aan de reactie van Soldim richting Mark61 hierboven heb ik niets toe te voegen.

knuppeltje
04-10-12, 09:34
Aan de reactie van Soldim richting Mark61 hierboven heb ik niets toe te voegen.

Als ik het niet dacht. Je hebt zelf helemaal geen argumenten om je totaal onzinnig en kwaadaardig geleuter te staven en verschuilt je achter andermans rug. De zwakke verdediging van een kwaadaardige roddeltante.

Olive Yao
04-10-12, 09:36
.



Er is natuurlijk wel een verband tussen de Islam en eerwraak.

Er is verband tussen genen en eerwraak.

Olive Yao
04-10-12, 09:41
.



Als ik het niet dacht. Je hebt zelf helemaal geen argumenten om je totaal onzinnig en kwaadaardig geleuter te staven en verschuilt je achter andermans rug. De zwakke verdediging van een kwaadaardige roddeltante.

Nou, Charlus' argument is dit:




Zonder de Islam was eerwraak al lang verdwenen. De Islam hecht een ziekelijk belang aan eer en maagdelijkheid, in de praktijk met name aan die van vrouwen voor het huwelijk, en ziet vrouwen als ondergeschikt aan mannen, bijna als bezit en lijfeigene. Door deze cocktail is eerwraak goed inpasbaar.

Zijn argument is dus, dat eerwraak door genoemde factoren goed inpasbaar is.

Dus als ik Charlus goed begrijp is zijn standpunt:

"Er is verband tussen islam en eerwraak. Dat verband is, dat eerwraak door genoemde factoren goed inpasbaar is."

H.P.Pas
04-10-12, 09:41
Er is natuurlijk wel een verband tussen de Islam en eerwraak.

Hoe luidt dat verband ?

Charlus
04-10-12, 09:45
Aan de reactie van Soldim richting Mark61 hierboven heb ik niets toe te voegen.
Als ik het niet dacht. Je hebt zelf helemaal geen argumenten om je totaal onzinnig en kwaadaardig geleuter te staven en verschuilt je achter andermans rug. De zwakke verdediging van een kwaadaardige roddeltante.
Sjonge jonge zeg. Soldim zijn toelichting heb ik zelf verkort en natuurlijk in eigen bewoordingen al veel eerder in dit topic neergelegd. Het verband zit 'm erin dat eerwraak zich voornamelijk zoniet uitsluitend heeft gehandhaafd, zelfs tot bloei is gekomen in gebieden waar de Islam overheersend is omdat eerwraak goed inpasbaar is. Soldim formuleert het beter.
Impliciete stelling: zonder de Islam zou eerwraak al lang zijn verdwenen.
Nou komen zeker weer de 'argumenten' dat ik knettergek ben en eerwraak reeds voorkwam vóór de Islam.

Olive Yao
04-10-12, 09:53
.



Kern van het probleem is dat men in de tribale cultuur de rol van het individu in het collectief belangrijker gaat vinden dan het individu zelf.




Verspreiding

Eerwraak komt voor in (...) Israël (...)




Zonder de Islam was eerwraak al lang verdwenen.

Drie stemmen. In harmonie?
Was zonder de islam een tribale cultuur en/of eerwraak in Israël allang verdwenen?

NB Ik stel me op het standpunt dat "de islam" niet tribalistisch is.

knuppeltje
04-10-12, 10:02
.


Nou, Charlus' argument is dit:



Zijn argument is dus, dat eerwraak door genoemde factoren goed inpasbaar is.

Dus als ik Charlus goed begrijp is zijn standpunt:

"Er is verband tussen islam en eerwraak. Dat verband is, dat eerwraak door genoemde factoren goed inpasbaar is."

Eerwraak wordt zelfs een aantal malen in de bijbel vermeld. Toch linkt niemand eerwraak aan het joodse geloof.

De inpasbare factor is niets anders dan de regionale feodale stammencultuur. Dat verklaart dan ook waarom het in bepaalde regio's wel voorkomt en in andere regio's niet, ongeacht de godsdienst.

Kortom, zijn argument slaat nergens op.

knuppeltje
04-10-12, 10:05
Impliciete stelling: zonder de Islam zou eerwraak al lang zijn verdwenen.
Nou komen zeker weer de 'argumenten' dat eerwraak reeds voorkwam vóór de Islam.

Nee daar kom ik niet mee, want dat haalt toch niets uit bij je, net zo goed als alle andere argumenten die ik al gaf.

Maar bewijs maar eens dat eerwraak zonder de islam allang verdwenen zou zijn.

CONTRA
04-10-12, 10:18
Het verband zit 'm erin dat eerwraak zich voornamelijk zoniet uitsluitend heeft gehandhaafd, zelfs tot bloei is gekomen in gebieden waar de Islam overheersend is omdat eerwraak goed inpasbaar is. Soldim formuleert het beter.
Impliciete stelling: zonder de Islam zou eerwraak al lang zijn verdwenen.


je reactie strookt niet met dit citaat:

Het vermoorden van een andere persoon en daarmee dus ook eerwraak, is expliciet verboden in de sharia, de islamitische wetgeving.
Eerwraak - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak#Eerwraak_in_de_islam)

Soldim
04-10-12, 10:20
Ik weet niet waar het op moet slaan, maar volgens mij slaat nergens op, althans wat deze topic betreft.

DAt een bepaalde patriachale cultuur een eigenschap heeft betekend nog niet dat alle patriachale culturen diezelfde eigenschap moetne hebben.



Eerwraak komt alleen voor binnen een feodale stammencultuur in bepaalde regio's. Daarom zijn er meer moslomlanden waar die eerwraak geen rol speelt dan wel.

Ja, en dus? Iedereen was het erover eens dat eerwraak van voor de Islam stamt. Dat argument tot uit den treure blijven herhalen neemt het verband tussen islam en eerwraak niet weg.



Dat mensen morele normen uit de islam halen, oké. Maar etnische normen, dat moet je dan toch eens uitleggen.

Jij bent van mening dat gelovigen hun ethiek niet uit hun Godsdienst afleiden? (of dat op z'n minst beweren in ieder geval?)


Dat is niet meer dan een nergens op gebaseerde mening.

Dat het een mening is op basis van argumenten die je niet steunt is goed mogelijk -- roepen dat het nergens op gebaseerd is "wellus-nietus" kleuterschool niveau.

CONTRA
04-10-12, 10:23
de islam ontstond maar niet wordt afgekeurd in de geschriften. Moord mag niet, vrouwen die reizen zonder begeleider mogen niet etc. etc. Maar eerwraak werd niet verboden of ontmoedigt?



ook voor jou dit citaatje: Het vermoorden van een andere persoon en daarmee dus ook eerwraak, is expliciet verboden in de sharia, de islamitische wetgeving.
Eerwraak - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak#Eerwraak_in_de_islam)

knuppeltje
04-10-12, 10:25
Was zonder de islam een tribale cultuur en/of eerwraak in Israël allang verdwenen?

NB Ik stel me op het standpunt dat "de islam" niet tribalistisch is.

Zo is dat, en eerwraak is een regionaal tribalistisch fenomeen en niets anders. Er is dan ook geen enkel bewijs te leveren dat eerwraak allang zou zijn verdwenen als dat ook voor de islam zou gelden. Het stellen dat dat wel zou zijn is niets anders dan kwaadaardig geroddel om ermee moslims de gordijnen in te jagen.

CONTRA
04-10-12, 10:38
Het stellen dat dat wel zou zijn is niets anders dan kwaadaardig geroddel om ermee moslims de gordijnen in te jagen.

dat denk ik niet. charlus en iznogoodh zijn oprecht in hun mening dat er verband bestaat tussen eerwraak en islam. als ze kwaadaardig willen roddelen om moslims op de kast te jagen dan zyn er snellere en betere manieren te vinden dan op dit subforum met niet-moslims te discusseren over eerwraak.

knuppeltje
04-10-12, 10:38
DAt een bepaalde patriachale cultuur een eigenschap heeft betekend nog niet dat alle patriachale culturen diezelfde eigenschap moetne hebben.

Ja, en dus? Iedereen was het erover eens dat eerwraak van voor de Islam stamt. Dat argument tot uit den treure blijven herhalen neemt het verband tussen islam en eerwraak niet weg.

Jij bent van mening dat gelovigen hun ethiek niet uit hun Godsdienst afleiden? (of dat op z'n minst beweren in ieder geval?)



Dat het een mening is op basis van argumenten die je niet steunt is goed mogelijk -- roepen dat het nergens op gebaseerd is "wellus-nietus" kleuterschool niveau.

Dat beweert dan ook niemand. Maar het feit dat het alleen onder bepaalde van dat soort culturen voorkomt ligt er nu eenmaal.

Dan toon jij dat verband toch even aan?

Wat gelovigen afleiden van hun godsdienst heeft te maken met persoonlijke interpretatie. Vandaar dat ook gelovigen heel rare dingen kunnen doen. Maar mij is nog nooit en nergens uit gebleken dat in tegenstelling tot veel andere zaken, het geloof als reden voor welke geleegde eerwraakmoord dan ook is aangevoerd. Het ging altijd om eer, eer van de familie die weer verantwoordelijk is voor de eer van de gemeenschap. Als de familie niet ingrijpt dan, dan plaatst die zich buiten de gemeenschap, met alle gevolgen van dien. Hier is die uitsluiting geen probleem, althans voor ons, daar is zoiets van levensbelang. Verlies van eer wordt binnen die cultuur dan altijd met die moord uitgewist.

Verder wijzen hier diverse mensen op het feit dat volgens de islam moord verboden is, dus ook moord uit eerwraak.

knuppeltje
04-10-12, 10:40
dat denk ik niet. charlus en iznogoodh zijn oprecht in hun mening dat er verband bestaat tussen eerwraak en islam. als ze kwaadaardig willen roddelen om moslims op de kast te jagen dan zyn er snellere en betere manieren te vinden dan op dit subforum met niet-moslims te discusseren over eerwraak.

Dat maakt het niet minder kwaadaardig geroddel.

Olive Yao
04-10-12, 10:59
.



dat denk ik niet. charlus en iznogoodh zijn oprecht in hun mening dat er verband bestaat tussen eerwraak en islam. als ze kwaadaardig willen roddelen om moslims op de kast te jagen dan zyn er snellere en betere manieren te vinden dan op dit subforum met niet-moslims te discusseren over eerwraak.

:hihi: Snedig. En mede @ knuppeltje,

Ik citeerde drie stemmen, dus niet alleen Charlus. Charlus hoeft het bijvoorbeeld niet met Iznogoodh eens te zijn dat een tribale cultuur de kern van het probleem is. (En dan hoeft hij niet te motiveren dat zonder islam tribale culturen allang verdwenen zouden zijn).

Bovendien heeft Charlus - in tegenstelling tot wat hijzelf misschien denkt - niet één maar twee standpunten: het "allang verdwenen"-standpunt en het "goed inpasbaar"-standpunt. Die zijn onafhankelijk van elkaar, in die zin dat ook als hij het "allang verdwenen"-standpunt niet kan volhouden, daaruit niet volgt dat het "goed inpasbaar"-standpunt ook vervalt.

:nerd:

Olive Yao
04-10-12, 11:24
.



Het verband zit 'm erin dat eerwraak zich voornamelijk zoniet uitsluitend heeft gehandhaafd, zelfs tot bloei is gekomen in gebieden waar de Islam overheersend is omdat eerwraak goed inpasbaar is.
(...)
Impliciete stelling: zonder de Islam zou eerwraak al lang zijn verdwenen.
Nou komen zeker weer de 'argumenten' dat ik knettergek ben en eerwraak reeds voorkwam vóór de Islam.

Ja, dat tweede punt komt nu inderdaad naar voren.

Deze formulering is interessant, omdat Charlus hier een nieuw element toevoegt: "tot bloei komen".

Hij stelt: Eerwraak is goed inpasbaar in islam. Daarom is eerwraak met overheersing van "de islam" zelfs tot bloei gekomen.
(Het is niet zeker of "uitsluitend" ook hierop slaat).

De tijd voor en na ontstaan en opkomst van de islam is relevant voor Charlus' stelling.
Charlus stelt dat eerwraak daarvoor niet bloeide en daarna wel (wat hij exact bedoelt hangt af van de functie van "uitsluitend"). Dat is een feitelijk oordeel, dat hij per landstreek dient te motiveren.

Een andere optie voor Charlus is, dat hij "tot bloei komen" intrekt.

Charlus
04-10-12, 11:32
kwaadaardig geroddel
Hoe krijg je het uit je toetsenbord? Kwaadaardig roddelen over een religie. Slechte dingen over de Islam zeggen achter zijn rug om, dat mag niet. Zeer bijzonder. Heb je iets met de Islam?

Soldim
04-10-12, 11:46
Dan toon jij dat verband toch even aan?


Zie mijn bovenstaande posts.

mark61
04-10-12, 12:27
Moslims zijn dus net Katholieken -- trekken zich niets aan van wat hun official roepen.

Yep. Er is dus geen (causaal) verband tussen islam en eerwraak.



Bovendien is de afwezigheid van eerwraak in de Islamitische geschriften indicatief. Een verschijnsel dat duidelijk voorkwam in het gebied waar de islam ontstond maar niet wordt afgekeurd in de geschriften.

Nee, het kwam niet 'duidelijk' voor in het Arabische schiereiland. Bovendien bestaat het begrip niet eens in de landen waar het voorkomt. Opmerkelijk, maar een feit.


Kwam daar eerwraak voor voordat de bevolking tot the islam bekeert werd? En zo ja, wat is het verschil met de gebieden waar nu eerwraak nog wel voorkomt.

Nee. Waarom vraag je dat? Een cultureel, blijkbaar. Ik begrijp niet waar je heen wilt. In ieder geval blijkt ook hier weer uit dat er geen verband is tussen islam en eerwraak.



Echter dat het voortbestaat in gebieden waar de Islam in theorie en praktijk fanatiek beleden wordt door miljoenen geeft aan dat eerwraak ten minste ondanks en niet onwaarschijnlijk dankzij de Islam kan voortbestaan.

Hoezo 'fanatiek'? Hoe kom je daarbij?

Dus omdat moord en doodslag en verkrachting in christelijke landen voorkomt is het niet onwaarschijnlijk dat dat dankzij het christendom kan voortbestaan.

Werkelijk, van een bèta had ik beter verwacht. Jij wil met alle geweld dat er een verband is, maar je hebt geen enkel argument.

Dus als iets ondanks iets anders bestaat heb je een verband geconstrueerd.

Echt, kom op Soldim, dit is belachelijk.

mark61
04-10-12, 12:29
Hoe dan ook: ontegenzeglijk een verband tussen de Islam en eerwraak.

Imbeciele trol.

mark61
04-10-12, 12:30
4x niks, maar ik ben nu even liever lui dan moe.

Imbeciele trol. Mijn logica is onweerlegbaar.

mark61
04-10-12, 12:31
Geen enkele van deze vier opmerkingen, en de laatste regel ook niet, is ook maar van enig belang voor deze discussie.

Imbeciele trol. Mijn logica is onweerlegbaar.

Bovendien heb ik er enigszins verstand van; jij in het geheel niet.

mark61
04-10-12, 12:33
Waarom dat malle geflip? Niemand hier is knettergek of (zie Mark61 zijn toevoeging aan mijn adres) geschift. Voor mij is het verband tussen de Islam en eerwraak voor de hand liggend en triviaal maar Mark61 en jij gaan flippen en komen met steeds wéér dezelfde 'argumenten' die niet raken aan de stelling dat er een verband bestaat, ook vandaar mijn inschatting van schijnrationaliteit want op zich is de informatie in voornoemde argumenten correct. Dat bv. eerwraak bestond vóór de Islam: ongetwijfeld. Ik beweer dan ook niet dat eerwraak eenduidig is ontsprongen aan de Islam.

Wat is dit voor gelul? Mijn argumenten zijn zuiver logisch; je kan er niks tegenin brengen.

Je raaskalt als een fundi en dramt door zonder wat te berde te brengen. Blijkbaar om je te vermaken met de reacties.

Either way ben je gestoord.

mark61
04-10-12, 12:36
Wat is dit voor gelul? Een paar trollen die totaal geen verstand van het onderwerp hebben eisen dat er een verband bestaat tussen twee fenomenen; kunnen geen argumenten noemen, maar blijven doordrammen.

Ik geef zuiver logische, onweerlegbare argumenten; die worden afgedaan als 'niet relevant', maar hoe dat zo komt, wordt niet uitgelegd, want dat kan ook niet.

Belachelijk gewoon. Ziekelijk.

Zie hier racisme in actie. Achterlijkheid. Diep-gewortelde overtuigingen dat slecht plus slecht samen voorkomt, dus het is een samenzwering.

Kortman
04-10-12, 13:45
Wat is dit voor gelul? Een paar trollen die totaal geen verstand van het onderwerp hebben eisen dat er een verband bestaat tussen twee fenomenen; kunnen geen argumenten noemen, maar blijven doordrammen.

Ik geef zuiver logische, onweerlegbare argumenten; die worden afgedaan als 'niet relevant', maar hoe dat zo komt, wordt niet uitgelegd, want dat kan ook niet.

Belachelijk gewoon. Ziekelijk.

Zie hier racisme in actie. Achterlijkheid. Diep-gewortelde overtuigingen dat slecht plus slecht samen voorkomt, dus het is een samenzwering.

Afgezien van jullie bek vechten staat een ding onderhand wel vast : onder alle geloven zal ''eerwraak'' voorkomen , maar het komt het meest voor bij de ISLAM .
En ook dan nog in bepaalde landen het meest ,(maar juist deze landen geven geen inlichtingen door).
Eerwraak, vrouwenmoord (http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1205/1/Eerwraak-vrouwenmoord/Page1.html)

Iznogoodh
04-10-12, 14:13
het is wel relevant want de patriarchale cultuur is voor jou het bindmiddel tussen eerwraak en islam.
het jodendom en christendom kennen daarentegen ook een patriarchale cultuur. betekent dit dan dat er voor jou verband bestaat tussen eerwraak en christendom/jodendom? dat moet haast wel want de patriarchale cultuur verbindt religie met eerwraak, volgens jou.Daarin heb je gelijk. Alle drie die religies zien vrouwen als bezit en werken mee aan het bestendigen de onzalige onderbuikgevoelens die onder omstandigheden (bij schaamteculturen met een tribale mentaliteit) kunnen leiden tot eerwraak tegen vrouwen.
Zit er een verband tussen eerwraak tegen mannen en islam? Hier denk ik dat we ontkennend moeten antwoorden.

Charlus
04-10-12, 16:38
Islam en eerwraak bijten elkaar niet. Bestaat eerwraak, dan wordt de praktijk onder de Islam overwegend voortgezet. Dit itt. bv. alcoholgebruik of het eten van varkensvlees. Eerwraak en de culturele eigenschappen die leiden tot het ontstaan ervan sluiten in de praktijk goed aan op de Islam, blijkbaar. De praktijk is dus het bewijs.
Dat de Islam eerwraak niet expliciet afkeurt, zegt weinig tot niets. Hangt er vanaf hoe destijds tegen eerwraak werd aangekeken, wschnl. bestond de term niet eens en werd wat wij nu eerwraak noemen als iets normaals beschouwd, niet de moeite waard om apart te benoemen. Vergelijkbaar: waar in de Islam wordt verkrachting afgekeurd of zelfs maar erkend? Ik doel dan niet op het verbod op seks buiten het huwelijk. Geldt natuurlijk ook voor de bijbel.

knuppeltje
05-10-12, 09:12
Zie mijn bovenstaande posts.

Daarin veronderstelde je wel, maar in werkelijkheid toonde je helemaal niets aan.