PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Abortusboot in Marokko zit zonder arts



MoStar
05-10-12, 22:44
16543

De abortusboot (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/355610-all-aboard-de-abortusboot-komt-naar-marokko-toe.html#post5110898) die onlangs nog door de Marokkaanse autoriteiten werd belet om toegang te krijgen tot Marokko zit momenteel zonder arts. Mocht de boot op een of andere manier toch nog de kust van Marokko bereiken, dan kunnen zij enkel actievoeren en geen abortussen uitvoeren. De Marokkaanse autoriteiten hebben namelijk volgens geruchten de aanwezige arts van de boot gearresteerd.

GroenLinks Kamerlid Liesbeth van Tongeren is ondertussen vertrokken naar Ceuta om te bemiddelen met de Marokkaanse autoriteiten om de Nederlandse arts vrij te krijgen. Het gerucht is nog niet door de organisatie achter de abortusboot, Women on Waves, bevestigd.

De abortusboot ligt momenteel voor de kust van de Marokkaanse stad Smir. De bedoeling achter de boot was om Marokkaanse vrouwen op te pikken, met de boot naar internationale wateren te varen en vervolgens volgens methodes die in Nederland legaal zijn abortussen uit te voeren. De toegang tot de stad werd echter door een Marokkaans marineschip belemmerd (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/355715-abortusboot-wordt-opgewacht-marokko.html).

Update: Volgens het NOS (http://nos.nl/artikel/426203-arts-abortusboot-korte-tijd-vast.html) is de arts inmiddels vrijgelaten. Alhoewel in een aantal nieuwsberichten aangegeven werd dat de abortusboot geen intenties had om op de boot abortussen te plegen, wordt dit in deze bron weer wel aangehaald.

Foto: Roel Wijnants (http://www.flickr.com/photos/roel1943/)

mark61
05-10-12, 23:27
Dat is niet waar. Het is nooit de bedoeling geweest abortussen uit te voeren.

MoStar
05-10-12, 23:53
Ik heb er even een tweede bron bij gepakt (NOS). Deze vermelden ook dat aanvankelijk de bedoeling was dat er abortussen op de boot gepleegd zouden worden. Er zijn inderdaad ook bronnen die melden dat dit juist niet de bedoeling was dus het is een beetje onduidelijk.

mark61
06-10-12, 00:04
In ieder geval was het de bedoeling de discussie in Marokko aan te zwengelen. Die er trouwens al is, een beetje:

Avortement clandestin : 600 Ã* 800 cas quotidiennement au Maroc - LE MATIN.ma (http://www.lematin.ma/express/Avortement-clandestin-_600-a-800-cas-quotidiennement-au-Maroc-/167725.html)

Karin.N
06-10-12, 06:16
Er worden wereldwijd veel meer kinderen geboren dan geaborteerd. Er zijn uiteindelijk maar weinig vrouwen die lachend een abortus ondergaan. Daarentegen zijn er veel kinderen die momenteel onder erbarmelijke omstandigheden opgroeien. Let wel dit laatste is geen reden tot abortus. Maar wat mij wel verbaasd is dat de tegenstanders zich heel druk maken over uitgevoerde abortussen, terwijl mi die energie veel beter gestopt kan worden in het verbeteren van de levensomstandigheden van kinderen en hun moeders. Zorg er nu eerst maar eens voor dat de omstandigheden waarin vrouwen zwanger zijn en kinderen opvoeden sterk verbeterd.

Je kunt abortus verbieden, maar ook dan gebeurt het nog steeds. Alleen dan niet in een kliniek, maar bijv. in een achterkamertje met een paar hete breinaalden met alle gevolgen van dien.

Maar ja, tis natuurlijk heel simpel om fel tegen abortus te zijn, tis al veel lastiger wanneer je vrouwen en kinderen van goede rechten moet gaan voorzien:moe:

Eke
06-10-12, 09:22
Er worden wereldwijd veel meer kinderen geboren dan geaborteerd.


:


Een abortus is een van de noodoplossingen die je kunt kiezen als er redenen zijn dat moeder/kind in grote problemen zouden komen de komende tijden als het kindje geboren zou worden..

Het wordt ook op grote schaal gedaan helaas...
In dit geval-als de wanhoop zo groot is- kun je beter voor een zo veilig mogelijke manier van aborteren kiezen.

Daarnaast zul je als gemeenschap bikkelhard moeten werken om het aantal abortussen zo klein mogelijk te houden en zo vroeg mogelijk uit te voeren..
Marokko geeft al gratis condooms (althans dat heb ik gehoord..klopt dit ??) maar bereikt de doelgroep niet.Daar ligt dus nog een hele grote winst te halen.

@ Mostar:
Gewoon sex verbieden tussen ongehuwden blijkt in de praktijk van alledag niet sluitend te werken (in Marokko 600 tot 800 illegale abortussen per dag)
Maar ook binnen het huwelijk kan er een moment komen dat je 'ongewenst' zwanger wordt...bv de ouders kunnen het niet meer bolwerken om welke reden dan ook.

Het aantal straatkinderen stijgt ook nog eens hard. Dus je hebt blijkbaar niet de luxe om alle (pasgeboren) kindertjes in een warm en veilig gezin te kunnen plaatsen.

De realiteit is niet te ontkennen.


http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/science/images/eightcell.gif
in de fase van 8 cellen zijn alle cellen nog identiek, maar het blijft een wonder...dat heb ik trouwens ook bij kastanjes en beukenootjes enzo. Ongelooflijk indrukwekkend..het leven.

Karin.N
07-10-12, 19:10
http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/science/images/eightcell.gif
in de fase van 8 cellen zijn alle cellen nog identiek, maar het blijft een wonder...dat heb ik trouwens ook bij kastanjes en beukenootjes enzo. Ongelooflijk indrukwekkend..het leven.[/QUOTE]

Ik heb zelf vier kinderen gekregen en moet er niet aan denken om een abortus te ondergaan. Bij onze jongste werd aangeboden om een serie tests te ondergaan om te kijken of alles in orde was. Heb ik niet voor gekozen omdat ik vervolgens de vraag zou krijgen van wel of geen abortus. Zelf zou ik nooit hiervoor kunnen kiezen, moet er niet aan denken. (jongste is helemaal gezond geboren) Maar toch ben en blijf ik een absoluut voorstander van het vrije recht op abortus, omdat je nooit zo'n beslissing voor een ander mag nemen.

BlackBox
07-10-12, 22:49
Weblog Afrika (NOS) Ellen van de Bovenkamp

http://weblogs.nos.nl/afrika/files/2012/10/womenonwaves_ANP-20817784-300x206.jpg

Het bezoek van de Nederlandse NGO Women on Waves aan Marokko was een grote farce. Recapitulatie van een bizar theaterstuk.

Een week geleden maakte Women on Waves bekend dat hun abortusboot Marokko aan zou doen. Woensdag werd bekend gemaakt dat het schip de volgende dag in de noordelijke haven Marina Smir aan zou leggen. Woensdagavond maakte de Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken bekend dat de boot niet welkom was in Marokko. Toen ik Betty Lachgar, de woordvoerster van de uitnodigende Marokkaanse organisatie MALI, om een reactie vroeg, reageerde zij opmerkelijk luchtig. O, had de minister dat gezegd? Dat had ze nog niet gehoord. Een plan B? Nee, dat was er niet. En een groot ontvangstcomité zou er ook niet zijn, want ‘van de Marokkaanse vrouwenbeweging kun je niets verwachten’.

Ik had een raar gevoel over het gesprek. Wat moest ik me voorstellen bij dat bezoek van Women on Waves? Ik had geen signalen dat er een grote tegendemonstratie zou komen en hoewel – afgezien van Lachgar – vrijwel iedereen negatief reageerde op de komst van de abortusboot, spraken de Marokkaanse media er niet extreem veel over, en op een heel rustige toon. Ik zag mezelf al op de kade staan met een verzameling buitenlandse en binnenlandse correspondenten, met iets verderop een bataljon politieagenten en veiligheidsmensen, allemaal in verveelde afwachting van de abortusboot. Ik zou een verrekijker van iemand moeten lenen om te zien wat de kustwacht uitvoerde en uit kunnen vinden op welk terrasje GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren verpoosde tot haar zeevarende bondgenoten in de internationale vrouwensolidariteit Marokko bereikten. Met een beetje geluk zouden we bezoek krijgen van een clubje demonstranten met hoofddoeken, jurken en baarden, die emotionele slogans schreeuwden.

Tja, moest ik daarover helemaal naar die haven reizen? Speelde dit verhaal zich niet vooral af op het Marokkaanse platteland en in arme volkswijken waar meisjes worden overvallen door hun eigen seksualiteit, op de eerste hulp van ziekenhuizen waar jonge vrouwen doodbloeden na een clandestien uitgevoerde abortus en in de straten van Casablanca, waar zwerfkinderen die niet weten wie hun vaders zijn bedelend de kost verdienen? Ik besloot thuis te blijven.

Donderdagavond prees ik mijzelf gelukkig om die beslissing. Women on Waves had de autoriteiten en de pers voor de gek gehouden: de boot waarvan ze ‘s ochtends hadden gemeld dat hij door een oorlogsschip werd tegengehouden, bleek al die tijd in de haven van Marina Smir te hebben gelegen. De activisten waren woensdag met het vliegtuig in Marokko aangekomen en hadden op een strategisch moment een met spandoeken behangen zeilboot uit een hoekje van de haven tevoorschijn laten komen. Pas na vragen van een achterdochtige Reuters-correspondent gaf Women on Waves toe hoe de vork in de steel zat. Omdat ze bang waren door de Marokkaanse autoriteiten te worden tegengehouden, hadden ze dagen tevoren een zeilboot de haven in gevaren. Die niet eens medische voorzieningen aan boord had om een abortus uit te voeren. Maar door de overweldigende publiciteit was de actie een groot succes, vonden ze.

Ik kon wel door de grond zakken van plaatsvervangende schaamte voor deze opportunistische activistes, die nota bene door een serieuze Marokkaanse lobby-organisatie voor legalisatie van abortus al waren gewaarschuwd dat hun provocerende aanpak niet aansluit bij de Marokkaanse manier van doen en denken, maar koste wat kost hun plan uit hadden willen voeren. En ik voelde me beetgenomen, als journalist. Hoe zat dat dan met Kamerlid Van Tongeren?, vroeg ik me af. Voelde zij zich net zo in het ootje genomen als ik, of zat zij ook in het complot?

Zij was van meet af aan op de hoogte van de Trojaanse strategie van Women on Waves, vertelde ze me aan de telefoon. Het doel rechtvaardigde de middelen. De verwachting was immers dat de Marokkaanse autoriteiten de boot niet toe zouden laten. En dat daarom niet alleen de autoriteiten, maar ook alle journalisten waren voorgelogen, dat was collateral damage. Van Tongeren was zo ver meegegaan in het spel dat zij donderdagmiddag minister Rosenthal had opgeroepen zijn Marokkaanse collega te verzoeken het schip binnen te laten, terwijl zij wist dat er allang een zeilbootje in de haven lag en er helemaal geen schip werd tegengehouden. Wat vindt minister Rosenthal daar eigenlijk van, of zat hij ook in het complot? En als Women on Waves en haar kompanen er geen been in zien om tegen de autoriteiten en de pers te liegen, hoe serieus nemen zij dan eigenlijk de Marokkaanse vrouwen die graag zouden zien dat abortus wordt gelegaliseerd?

Weblog Afrika » Blog Archief » De abortusboot: een geregisseerd toneelstuk (http://weblogs.nos.nl/afrika/2012/10/05/de-abortusboot-in-marokko-een-door-women-on-waves-geregisseerd-toneelstuk/)

mark61
08-10-12, 01:19
Bizar stukje. Dat mens is niet wijs.

Bofko
08-10-12, 01:30
Bizar stukje. Dat mens is niet wijs.

De wereldvreemdheid spat er van af.
Solidariteit 2.0. Deja vu van studenten die 'arbeiders' gaan verheffen 'uit hun grauwe leventje'.

Bofko
08-10-12, 02:14
Maar ja, tis natuurlijk heel simpel om fel tegen abortus te zijn, tis al veel lastiger wanneer je vrouwen en kinderen van goede rechten moet gaan voorzien:moe:

Voila.

cummonisto
08-10-12, 09:49
Avec "women on waves" et "Mali" à Marina Smir - YouTube (http://youtu.be/TIZE86tUOg4)

cummonisto
08-10-12, 09:57
Een studie, uitgevoerd door de firma "Marokko alleenstaande moeders" voor getallen schokkend over het aantal verlaten kinderen een dag in Marokko, die tot 24 kinderen, een aantal dat de studie zegt dat het waarschijnlijk stijgen, vooral met het hoge aantal kinderen buiten het huwelijk geboren 153, kinderen per dag, op basis van veldonderzoek uitgevoerd door Equity Association in 2010.

In dit verband lezen we in de avond editie van etnische morgen, dat de voorzitter van de Vereniging "Kinderen van Marokko" Benslimane noemt, zei dat hij geeft dagelijks voor 24 kinderen, met nadruk op het belang van preventieve initiatieven op het verschijnsel van verlaten pasgeborenen.

Tijdens het bevestigen van een andere studie uitgevoerd door "de Marokkaanse Liga voor de bescherming van kinderen" op het fenomeen van de verlaten kinderen, wees zij erop dat het aantal verlaten kinderen in het jaar 2008 4554 kinderen, wat overeenkomt met 1,3 procent van alle geboorten in hetzelfde jaar bereikt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Shit fuck, en ik ben altijd tegen abortus,elke dag worden 24 kinderen te vondeling gelegd.

cummonisto
08-10-12, 10:03
http://i48.tinypic.com/69eu4h.jpg

BlackBox
08-10-12, 12:14
De wereldvreemdheid spat er van af.
Solidariteit 2.0. Deja vu van studenten die 'arbeiders' gaan verheffen 'uit hun grauwe leventje'.
Op school ben ik onderwezen over de kleurlingenwijk Watts in Chicago waar in de jaren vijftig een aantal blanke jongeren uit de middenklasse ongevraagd huizen een schilderbeurt kwamen geven met als gevolg hevige rassenrellen.

Aan Watts moest ik denken vanwege de woorden van Liesbeth van Tongen in een filmpje: 'Groen Links vindt dat het een vrouwenrecht is om overal toegang te hebben tot een veilige en betaalbare abortus, als dat in het geval van die individuele vrouwen noodzakelijk is': filmpje (http://www.zie.nl/video/algemeen/SGP-stelt-Kamervragen-over-abortusboot/m1nz0pqfhjo9).

In Nederland worden aan minder draagkrachtigen de kosten van een abortus geheel vergoed.
Maar in Marokko sterven mensen met de darmen uit hun buik hangend vanwege een ongeluk in de wachtkamer van een ziekenhuis als ze armlastig zijn.

BlackBox
08-10-12, 12:16
Een studie, uitgevoerd door de firma "Marokko alleenstaande moeders" voor getallen schokkend over het aantal verlaten kinderen een dag in Marokko, die tot 24 kinderen, een aantal dat de studie zegt dat het waarschijnlijk stijgen, vooral met het hoge aantal kinderen buiten het huwelijk geboren 153, kinderen per dag, op basis van veldonderzoek uitgevoerd door Equity Association in 2010.

In dit verband lezen we in de avond editie van etnische morgen, dat de voorzitter van de Vereniging "Kinderen van Marokko" Benslimane noemt, zei dat hij geeft dagelijks voor 24 kinderen, met nadruk op het belang van preventieve initiatieven op het verschijnsel van verlaten pasgeborenen.

Tijdens het bevestigen van een andere studie uitgevoerd door "de Marokkaanse Liga voor de bescherming van kinderen" op het fenomeen van de verlaten kinderen, wees zij erop dat het aantal verlaten kinderen in het jaar 2008 4554 kinderen, wat overeenkomt met 1,3 procent van alle geboorten in hetzelfde jaar bereikt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Shit fuck, en ik ben altijd tegen abortus,elke dag worden 24 kinderen te vondeling gelegd.
Wat betreft het lot van de verlaten kinderen en zwerfkinderen zou daar al werk van gemaakt ten tijde van Hassan II.
Weinig kans dat er nu iets gebeurt want de verantwoordelijke minister Bassama Hakkaoui is een vrouw dus die kun je uiteindelijk makkelijk de schuld geven omdat vrouwen nou eenmaal niets te zoeken hebben in de politiek.

Eke
08-10-12, 15:56
Zelf zou ik nooit hiervoor kunnen kiezen, moet er niet aan denken. (jongste is helemaal gezond geboren) Maar toch ben en blijf ik een absoluut voorstander van het vrije recht op abortus, omdat je nooit zo'n beslissing voor een ander mag nemen.

Karin, ook ik ben gelukkig niet in zo'n situatie gekomen. Het lijkt me heel moeilijk om te beslissen je kindje maar af te laten drijven. Zou het-denk ik- niet kunnen. Maar ja, je weet niet in wat voor situaties je terecht kunt komen..dus voor een ander ga ik ook niet beslissen. Maar...

Indien abortus het beste alternatief blijkt te zijn....dan zou het moeten kunnen. Maar eerst moet goed gekeken worden naar wat andere mogelijkheden in 'deze specifieke situatie' zijn, m.i.
Zodat de hulpvraagster ruimte krijgt en niet meegezogen wordt (paniek/zware tijdsdruk)

Je kunt op je vingers natellen dat in een land waar op plekken
bittere armoede heerst en het aantal straatkinderen redelijk snel toeneemt er minder alternatieven zijn.
Wie wil en is financieel in staat om jouw kind liefdevol op te voeden of -nog beter- om aan jou geld te geven om het zelf te doen als je daartoe in staat zou zijn???

Saul
08-10-12, 16:11
Met je eigen zaken bemoeien.

Sommige landen hebben daar heel veel moeite mee. Dat krijg je als je jezelf eeuwenlang wijsmaakt dat je superieur bent en op zendingstocht moet gaan om de heidense buitenwereld te bekeren.

Wat dat betreft is er weinig veranderd in de geschiedenis.

Eke
08-10-12, 16:15
Met je eigen zaken bemoeien.

Sommige landen hebben daar heel veel moeite mee. Dat krijg je als je jezelf eeuwenlang wijsmaakt dat je superieur bent en op zendingstocht moet gaan om de heidense buitenwereld te bekeren.

Wat dat betreft is er weinig veranderd in de geschiedenis.

Saul, als je aandachtig leest zie je dat het niet draait om bemoeizucht. Het is helemaal niet prettig om een bemoeial te zijn ! :)

Soldim
08-10-12, 16:16
Met je eigen zaken bemoeien.

Sommige landen hebben daar heel veel moeite mee. Dat krijg je als je jezelf eeuwenlang wijsmaakt dat je superieur bent en op zendingstocht moet gaan.

Ze waren uitgenodigt door een Marokkaanse organizatie.

Saul
08-10-12, 16:20
Ze waren uitgenodigt door een Marokkaanse organizatie.

Dus? Ze waren eerst abortusartsen die zich beperkten tot Nederland en zomaar uit het niets gaat een organisatie 2500km verder hen uitnodigen om te aborteren op zee?

Nee ze hebben het al geprobeerd in Spanje, Portugal en Polen (waar ze overigens ook opgewacht werden door de marine). Vanwaar die drang?

Saul
08-10-12, 16:22
Saul, als je aandachtig leest zie je dat het niet draait om bemoeizucht. Het is helemaal niet prettig om een bemoeial te zijn ! :)

Hun vorige 3 expedities tonen toch wel aan dat ze graag de bemoeial zijn.

En waarom de fuck is het bij Marokko nieuws en de vorige drie keren met precies dezelfde organisatie Women on Waves, niet? :maf:

Soldim
08-10-12, 16:27
Dus? Ze waren eerst abortusartsen die zich beperkten tot Nederland en zomaar uit het niets gaat een organisatie 2500km verder hen uitnodigen om te aborteren op zee?

Nee ze hebben het al geprobeerd in Spanje, Portugal en Polen (waar ze overigens ook opgewacht werden door de marine). Vanwaar die drang?

Voldoen aan een behoefte, die gezien dit en andere artikelen, duidelijk bestaat.

Wat stoort je, de behoefte of het voldoen daaraan?

Saul
08-10-12, 16:32
Voldoen aan een behoefte, die gezien dit en andere artikelen, duidelijk bestaat.

Wat stoort je, de behoefte of het voldoen daaraan?

De actie op zich stoort me niet, daarom zei ik "ze doen maar."

Het probleem is de (selectieve) publiciteit en daar weer onder een mentaliteit van "we zullen dat achterlijke werelddeel wel even laten zien hoe het moet" die ermee wordt verspreid onder lezers.

Toen ze in Europa opereerden onder exact dezelfde omstandigheden hoorden we er niets over, maar nu wel. Bijzonder irritant.

mark61
08-10-12, 16:43
Hun vorige 3 expedities tonen toch wel aan dat ze graag de bemoeial zijn.

En waarom de fuck is het bij Marokko nieuws en de vorige drie keren met precies dezelfde organisatie Women on Waves, niet? :maf:

Dat was het toen net zo hard. Dat jou dat niet interesseerde en dus niet opviel, daar kunnen de media niks aan doen. Ik herinner me de heisa nog levendig. En dan ben ik nog oud ook :hihi:

mark61
08-10-12, 16:46
Dus? Ze waren eerst abortusartsen die zich beperkten tot Nederland en zomaar uit het niets gaat een organisatie 2500km verder hen uitnodigen om te aborteren op zee?

Nee ze hebben het al geprobeerd in Spanje, Portugal en Polen (waar ze overigens ook opgewacht werden door de marine). Vanwaar die drang?

Ze 'beperkten' zich NOOIT tot Nederland aangezien hun doel is om abortus mogelijk te maken in landen waar dat verboden is. Het is dus een organisatie die zich per definitie, en exclusief, op het buitenland richt.

Hoe bedoel je 'zomaar uit het niets'? Er worden per jaar in Marokko 300.000 illegale abortussen verricht waarbij naar schatting 90 vrouwen sterven en een onbekend aantal verminkt raakt. In Marokko begint daar net een discussie over:

Avortement clandestin : 600 Ã* 800 cas quotidiennement au Maroc - LE MATIN.ma (http://www.lematin.ma/express/Avortement-clandestin-_600-a-800-cas-quotidiennement-au-Maroc-/167725.html)

Mouvement alternatif pour les libertés individuelles - Wikipédia (http://fr.wikipedia.org/wiki/Mouvement_alternatif_pour_les_libert%C3%A9s_indivi duelles)

http://www.womenonwaves.org/image/2012/8/29/mali.jpe%28mediaclass-base-list-item-small.5d8433029841f163a745b13f7914785315c5a5a8%29. jpg

mark61
08-10-12, 16:47
Manifeste du Mouvement

« Tous les êtres humains naissent libres et égaux en dignité et en droits »

Article premier de la Déclaration Universelle des Droits de l'Homme.

Au Maroc, la défense de nos libertés individuelles est une nécessité. Abus de pouvoir, inquisition socio-religieuse, intolérance, textes de loi abusifs, étouffent nos libertés fondamentales. D'où l'importance d'un Mouvement alternatif pour les libertés individuelles, MALI. Nos priorités :

La liberté personnelle : le droit d’exister (interdiction de la peine de mort), la liberté physique (se déplacer librement), le droit à l’intégrité physique (interdiction de la torture), le droit à l’intégrité psychique (droit de mener une vie qui permet de s’épanouir).
La liberté de conscience : chacun peut pratiquer la religion de son choix ou n’en pratiquer aucune.
La liberté d’opinion : chacun peut exprimer oralement ou par écrit ce qu’il pense ou croit être la vérité.

La liberté au Maroc est loin d'être un acquis, sa préservation ou sa reconquête est un combat à mener au quotidien. Ni les institutions étatiques, ni les hommes politiques ne doivent décider à votre place. Nous voulons une société qui respecte la diversité des Hommes. Pour que cela devienne une réalité, votre voix doit porter suffisamment haut imposer vos choix individuels et s'opposer aux lois et pratiques liberticides. C'est l'objectif de MALI. Nous avons besoin de chacun de vous pour faire évoluer les mentalités.

Mali ? : mot d'arabe qui signifie : qu'ai-je de différent

Moek het vertalen?

mark61
08-10-12, 16:51
Hun vorige 3 expedities tonen toch wel aan dat ze graag de bemoeial zijn.

En waarom de fuck is het bij Marokko nieuws en de vorige drie keren met precies dezelfde organisatie Women on Waves, niet? :maf:

Media coverage Spain 2008

News search on Google showed 658 articles from news agencies of all European countries, United States and South America

Kamervragen SGP campagne Spanje, 2008 - heb je nu Kamervragen gezien?

Press coverage Portugal 2004

The best way to get an impression of the discussion in Portuguese society is to look at the overwhealming press coverage. From august 23 on, we have collected more than 700 newspaper articles. Next to the continuous TV coverage on all channels public and commercial. It shows how our trip has helped to put legal abortion on the agenda again in Portugal.

Media coverage Poland 2003



For more then 2 weeks the Women on Waves ship was the main topic in all newspapers, television and radio. Abortion was discussed openly and in depth in the media, on the streets, in homes, bars and parliament. During our stay we witnessed an enormous change in the way the discussion about abortion takes place. In newspapers and on television the issue was finally discussed with substantial arguments and the need for this medical service by women was addressed. Most of the international media also covered the story. BBC news broadcasted several news reports and there have been articles in all main American and European newspapers. A documentary about the project has been made by the BBC programme ‘Correspondent’.
press polish tv

This is the ( incomplete) list of the press coverage in Poland. You can also find links to some articles themselves.

Media coverage Poland 2003 — Women on Waves (http://www.womenonwaves.org/nl/page/628/in-collection/954/media-coverage-poland-2003)

Wat was je punt?

mark61
08-10-12, 16:54
Hun vorige 3 expedities tonen toch wel aan dat ze graag de bemoeial zijn.

En wat is daar mis mee? Vind je het Palestina Komitee en dergelijken ook 'bemoeials'? Rachel Corrie?

Dat is typisch het argument van Israël als mensen uit andere landen zich ermee bemoeien: 'waar bemoeien ze zich mee?'

Echt hoor.

mark61
08-10-12, 16:55
Met je eigen zaken bemoeien.

Sommige landen hebben daar heel veel moeite mee. Dat krijg je als je jezelf eeuwenlang wijsmaakt dat je superieur bent en op zendingstocht moet gaan om de heidense buitenwereld te bekeren.

Wat dat betreft is er weinig veranderd in de geschiedenis.

Women On Waves is geen land, maar een ideële instelling.

mark61
08-10-12, 16:56
De wereldvreemdheid spat er van af.
Solidariteit 2.0. Deja vu van studenten die 'arbeiders' gaan verheffen 'uit hun grauwe leventje'.

Ik had het over Ellen van de Bovenkamp. Wat bezielt haar om trots te gaan zitten vertellen dat ze lekker haar werk niet doet, maar in plaats daarvan een totaal vooringenomen stukje te babbelen, als de eerste de beste columnist, terwijl ze journalist is, en daar dan ook nog een aantal onwaarheden in te verkondigen?

Saul
08-10-12, 16:59
Ze 'beperkten' zich NOOIT tot Nederland aangezien hun doel is om abortus mogelijk te maken in landen waar dat verboden is. Het is dus een organisatie die zich per definitie, en exclusief, op het buitenland richt.

Hoe bedoel je 'zomaar uit het niets'? Er worden per jaar in Marokko 300.000 illegale abortussen verricht waarbij naar schatting 90 vrouwen sterven en een onbekend aantal verminkt raakt. In Marokko begint daar net een discussie over:

Avortement clandestin : 600 Ã* 800 cas quotidiennement au Maroc - LE MATIN.ma (http://www.lematin.ma/express/Avortement-clandestin-_600-a-800-cas-quotidiennement-au-Maroc-/167725.html)

Mouvement alternatif pour les libertés individuelles - Wikipédia (http://fr.wikipedia.org/wiki/Mouvement_alternatif_pour_les_libertés_individuell es)

http://www.womenonwaves.org/image/2012/8/29/mali.jpe(mediaclass-base-list-item-small.5d8433029841f163a745b13f7914785315c5a5a8).jp g

...

Daarmee bedoelde ik dat ze al een missie hadden voordat ze werden uitgenodigd door die Marokkaanse organisatie en niet nadien.

Eke
08-10-12, 17:00
t en daar weer onder een mentaliteit van "we zullen dat achterlijke werelddeel wel even laten zien hoe het moet" .

Dan zouden het arrogante types moeten zijn, die artsen en verpleegkundigen enzo

die daar 'voor hun lol' de golven trotseren (een dagenlange storm op zee in zo'n klein bootje ...wil je ruilen, Saul ?)
die de kans lopen in gevangenissen gestopt te worden of nog erger...

Hun salaris is ook al niet denderend, heb ik me laten vertellen. Dus...waarom ??? Ik zie eerlijk gezegd de superioriteit niet.

mark61
08-10-12, 17:01
...

Daarmee bedoelde ik dat ze al een missie hadden voordat ze werden uitgenodigd door die Marokkaanse organisatie en niet nadien.

Ja natuurlijk. Wat ik al zei. Hun missie is abortus mogelijk te maken voor vrouwen die daar geen toegang toe hebben, en maatschappelijke discussies te beginnen / regeringen te beïnvloeden om dat mogelijk te maken.

Je hebt duizenden stichtingen en verenigingen met een ideëel doel, vaak ligt dat doel in het buitenland. Ben je daar altijd tegen? Ook als het gaat om Palestijnen helpen of Israëls misdaden onthullen?

Dus dan ligt het vervolgens voor de hand dat als er een Marokkaanse organisatie is die het denken over abortus in Marokko wil veranderen, en wil dat de wet wordt veranderd, daar een organisatie bij betrekt met ervaring op dat gebied.

Ik begrijp werkelijk je grote ergernis niet.

Saul
08-10-12, 17:02
En wat is daar mis mee? Vind je het Palestina Komitee en dergelijken ook 'bemoeials'? Rachel Corrie?

Dat is typisch het argument van Israël als mensen uit andere landen zich ermee bemoeien: 'waar bemoeien ze zich mee?'

Echt hoor.

Abortus is een persoonlijke vrijheid die een interne aangelegenheid is van een soeverein land. Er wordt een mening, een overtuiging opgedrongen. Dat is iets anders dan een hulporganisatie of een territoriaal conflict.

Saul
08-10-12, 17:06
Ja natuurlijk. Wat ik al zei. Hun missie is abortus mogelijk te maken voor vrouwen die daar geen toegang toe hebben, en maatschappelijke discussies te beginnen / regeringen te beïnvloeden om dat mogelijk te maken.

Je hebt duizenden stichtingen en verenigingen met een ideëel doel, vaak ligt dat doel in het buitenland. Ben je daar altijd tegen? Ook als het gaat om Palestijnen helpen of Israëls misdaden onthullen?

Dus dan ligt het vervolgens voor de hand dat als er een Marokkaanse organisatie is die het denken over abortus in Marokko wil veranderen, en wil dat de wet wordt veranderd, daar een organisatie bij betrekt met ervaring op dat gebied.

Ik begrijp werkelijk je grote ergernis niet.

Nee je kan moeilijk wat hebben tegen een charitatieve organisatie. Verschil is dat WoW enkel een overtuiging opdringt. En als ze in de publiciteit terechtkomen wordt een negatief imago verspreid over een land.

mark61
08-10-12, 17:07
Abortus is een persoonlijke vrijheid die een interne aangelegenheid is van een soeverein land. Er wordt een mening, een overtuiging opgedrongen. Dat is iets anders dan een hulporganisatie of een territoriaal conflict.

Nog maar een keer, je schijnt geen informatie tot je te willen te nemen.

Ze zijn uitgenodigd door MALI.

Hoe groot of dik moet ik dat posten?

Wat heeft 'soeverein' er nou weer mee te maken? Is het de Nederlandse staat die die boot heeft gestuurd? NEE. Integendeel, die is er op tegen.

Wie dringt er een mening op? Hoe? Je kletst maar wat, sorry.

Hoezo mogen privé-personen uit land A zich niet bemoeien met de discussie in land B?

Hoezo is dit geen hulporganisatie?

Israël vindt het ook een intern conflict.

Abortus is GEEN 'persoonlijke vrijheid', want de staat bemoeit zich er overal mee. Was het maar zo.

Saul
08-10-12, 17:08
Dan zouden het arrogante types moeten zijn, die artsen en verpleegkundigen enzo

die daar 'voor hun lol' de golven trotseren (een dagenlange storm op zee in zo'n klein bootje ...wil je ruilen, Saul ?)
die de kans lopen in gevangenissen gestopt te worden of nog erger...

Hun salaris is ook al niet denderend, heb ik me laten vertellen. Dus...waarom ??? Ik zie eerlijk gezegd de superioriteit niet.

Pfff nee die spat er niet vanaf hoor en al helemaal niet van de reacties in Nederland. :maf:

BlackBox
08-10-12, 17:09
Hoe bedoel je 'zomaar uit het niets'? Er worden per jaar in Marokko 300.000 illegale abortussen verricht waarbij naar schatting 90 vrouwen sterven en een onbekend aantal verminkt raakt.


In een petitie voor de legalisering van abortus stelde MALI (de uitnodigende organisatie) dat in het land iedere tien minuten een vrouw sterft aan de gevolgen van een onveilige, illegale abortus.
Omgerekend betekent dat 52260 vrouwen per jaar.
Inmiddels is 'iedere tien minuten enz.' weggehaald, maar op joop.nl staat nog steeds:

In een petitie voor de legalisering van abortus stelt MALI dat in het land iedere tien minuten een vrouw sterft aan de gevolgen van een onveilige, illegale abortus. Iedere tien minuten.
Liefde voor de Marokkaanse vrouw neemt soms vreemde vormen aan - Joop.nl (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/16351_liefde_voor_de_marokkaanse_vrouw_neemt_vreem de_vormen_aan/)
Naast bovenstaand opiniestuk zijn er nog meer opiniestukken over de actie van Women on Waves te vinden op Home - Joop.nl (http://www.joop.nl)

mark61
08-10-12, 17:12
Nee je kan moeilijk wat hebben tegen een charitatieve organisatie. Verschil is dat WoW enkel een overtuiging opdringt. En als ze in de publiciteit terechtkomen wordt een negatief imago verspreid over een land.

Define 'opdringen'. Dat is de grootste kul. Zo'n clubje kan niks 'opdringen'. Hoe dan? Met een bootje in een haven met twee spandoeken? Doe toch niet zo gek.

Je bent niet eerlijk.

Oh nou is het hun schuld, dus daar draait het om. Het 'negatieve imago' dat Marokko krijgt.

Dat moet koste wat het kost positief zijn, ook als er geen aanleiding toe is, integendeel, zoals in dit geval?

Ook en JUIST als je tegen abortus bent is Marokko een schrijnend verhaal.

Tsja, pech, Portugal en Polen kregen ook een 'negatief imago'. Pech voor ze.

Saul
08-10-12, 17:13
Nog maar een keer, je schijnt geen informatie tot je te willen te nemen.

Ze zijn uitgenodigd door MALI.

Hoe groot of dik moet ik dat posten?

Wat heeft 'soeverein' er nou weer mee te maken? Is het de Nederlandse staat die die boot heeft gestuurd? NEE. Integendeel, die is er op tegen.

Wie dringt er een mening op? Hoe? Je kletst maar wat, sorry.

Hoezo mogen privé-personen uit land A zich niet bemoeien met de discussie in land B?

Hoezo is dit geen hulporganisatie?

Israël vindt het ook een intern conflict.

Abortus is GEEN 'persoonlijke vrijheid', want de staat bemoeit zich er overal mee. Was het maar zo.

1. MALI heeft ze niet aangezet tot dit soort acties, daar waren ze al eerder mee bezig.
2. Israel-Palestina is hier niet mee te vergelijken omdat dit puur gaat om overtuigingen binnen 1 land. Beter is hiermee te vergelijken hoe Amerikaanse zendelingen in Afrika anti-homosentimenten aanwakkeren en ja, dat is ook bemoeizucht.

mark61
08-10-12, 17:14
Pfff nee die spat er niet vanaf hoor en al helemaal niet van de reacties in Nederland. :maf:

Welke reacties dan? Ik heb alleen maar voor WoW negatieve reacties gelezen, op nrc.nl en nos.nl. De rest heb ik nog niet gelezen.

mark61
08-10-12, 17:14
In een petitie voor de legalisering van abortus stelde MALI (de uitnodigende organisatie) dat in het land iedere tien minuten een vrouw sterft aan de gevolgen van een onveilige, illegale abortus.
Omgerekend betekent dat 52260 vrouwen per jaar.
Inmiddels is 'iedere tien minuten enz.' weggehaald, maar op joop.nl staat nog steeds:

Naast bovenstaand opiniestuk zijn er nog meer opiniestukken over de actie van Women on Waves te vinden op Home - Joop.nl (http://www.joop.nl)

Ja en?

mark61
08-10-12, 17:16
1. MALI heeft ze niet aangezet tot dit soort acties, daar waren ze al eerder mee bezig.
2. Israel-Palestina is hier niet mee te vergelijken omdat dit puur gaat om overtuigingen binnen 1 land. Beter is hiermee te vergelijken hoe Amerikaanse zendelingen in Afrika anti-homosentimenten aanwakkeren en ja, dat is ook bemoeizucht.


MALI heeft ze uitgenodigd. Ja en? Wat doet het ertoe dat ze daar al eerder mee bezig waren? Daarom zijn ze nou juist uitgenodigd?

Ja, de organisatie bestond al en deed dit al. En dan?

Vertel nog es over dat 'opdringen'. Twee vrouwen in een roeiboot dringen de machtige Marokkaanse staat wat op? Laat me niet lachen man.

Oh je hebt wat muggezifterigs gevonden.

OK, mogen we ook geen initiatieven ontplooien over bijv. anti-islamitische uitingen in andere Europese landen?

mark61
08-10-12, 17:18
Je bent vast tegen abortus, vindt het westerse duivelse nieuwlichterij.

Tis een schande voor Marokko, dus laten we het er vooral niet over hebben.

En die mannen hier maar steeds over vrouwenzaken discussiëren.

Maja.

Saul
08-10-12, 17:26
MALI heeft ze uitgenodigd. Ja en? Wat doet het ertoe dat ze daar al eerder mee bezig waren? Daarom zijn ze nou juist uitgenodigd?

Ja, de organisatie bestond al en deed dit al. En dan?

Vertel nog es over dat 'opdringen'. Twee vrouwen in een roeiboot dringen de machtige Marokkaanse staat wat op? Laat me niet lachen man.

Oh je hebt wat muggezifterigs gevonden.

OK, mogen we ook geen initiatieven ontplooien over bijv. anti-islamitische uitingen in andere Europese landen?

Nu je het daar toch over hebt, weet je nog hoe over "de lange arm van Rabat" werd gesproken i.v.m. namenlijsten en paspoorten? Volgens mij toont dat toch wel aan hoe gevoelig men is voor buitenlandse inmenging.

Hoe zou je het vinden als Marokko (dat zijn dus niet initiatieven die jij bedoelt) Nederland de les zou lezen over islamofobie? Ik zou dat even raar vinden als WoW.

BlackBox
08-10-12, 17:27
Ja en?
Het sluit aan op de door Ellen van de Bovenkamp gesignaleerde onbetrouwbaarheid.

Saul
08-10-12, 17:30
Je bent vast tegen abortus, vindt het westerse duivelse nieuwlichterij.

Tis een schande voor Marokko, dus laten we het er vooral niet over hebben.

En die mannen hier maar steeds over vrouwenzaken discussiëren.

Maja.

Nee ik ben niet tegen abortus. Wel tegen superioriteitsgevoelens.

Fulanadetal
08-10-12, 17:40
Nee ik ben niet tegen abortus. Wel tegen superioriteitsgevoelens.

Wie hebben daarvan last? Waaraan lees je dat af?

WoW is gewoon een soort Greenpeace. Geeneens Sea Shepherd. Zie jij milieuactivisten die wereldwijd actie voeren als lijders aan superioriteitsgevoelens? Of is dat anders?

Saul
08-10-12, 17:44
Wie hebben daarvan last? Waaraan lees je dat af?

WoW is gewoon een soort Greenpeace. Geeneens Sea Shepherd. Zie jij milieuactivisten die wereldwijd actie voeren als lijders aan superioriteitsgevoelens? Of is dat anders?

Misschien snap je het als Marokko namenlijsten gaat invoeren in Nederland, je weet wel "de lange arm van Rabat" waar driekwart Nederland schande van spreekt.

Fulanadetal
08-10-12, 17:46
Misschien snap je het als Marokko namenlijsten gaat invoeren in Nederland, je weet wel "de lange arm van Rabat" waar driekwart Nederland schande van spreekt.

Wat is dat nou voor een slap antwoord? Ik heb jou wel eens scherper van geest gezien. Je bent een tijdje weg geweest en nu je terug bent lijk je iemand anders. Gaat het wel goed?

mark61
08-10-12, 17:56
Misschien snap je het als Marokko namenlijsten gaat invoeren in Nederland, je weet wel "de lange arm van Rabat" waar driekwart Nederland schande van spreekt.

Ja precies, dat is nou net wat Marokko probeert :hihi: Je argument werkt niet zo. De Marokkaanse geheime dienst zat vroeger achter Marokkanen in Nederland aan.

Je argument slaat werkelijk nergens op. Wie probeert wat?

Nog een keer: de Nederlandse STAAT heeft er geen ruk mee te maken.

Ze zijn uitgenodigd door een MAROKKAANSE organisatie.

Wat is nou eigenlijk je probleem?

Zeg dat nou es.

mark61
08-10-12, 17:57
Nee ik ben niet tegen abortus. Wel tegen superioriteitsgevoelens.

Waar zie je die dan?

Blijkbaar zijn het jouw inferioriteitsgevoelens.

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.

Je hebt je wat in je hoofd gezet, en vervolgens probeer je de vierkante waarheid in jouw ronde theorie te rammen.

Ain't working.

mark61
08-10-12, 17:58
Het sluit aan op de door Ellen van de Bovenkamp gesignaleerde onbetrouwbaarheid.

Wat heeft WoW in godsnaam met joop.nl te maken?

Ze signaleert geen 'onbetrouwbaarheid', ze verzint die. Lasterlijk. Jij lastert ook. Wat is dat voor mentaliteit?

Waarom heb jij wat tegen die actie? Vanwaar die valsige achterbaksheid?

En dat van jou, met je debiele verzonnen Kissingeruitspraken uit rioolblaadjes en antisemitische blogs.

Niet te geloven hoe dit topic het vuilste in de mens bovenhaalt. Net als een topic over een stukkie van Bas Heijne. Het vuil, de negativiteit.

En de volstrekte afwezigheid van eerlijkheid, argumenten, wat dan ook.

Charlus
08-10-12, 18:42
Ik geloof dat volgens onze Saul de WoW'ers zich zien als moderne missionarissen die de achterlijke inboorlingen van Marokko wel eens even de Westerse zeden en gebruiken door de strot gaan duwen. Vandaar superioriteitsgevoel.

BlackBox
08-10-12, 18:50
Wat is dat nou voor een slap antwoord? Ik heb jou wel eens scherper van geest gezien. Je bent een tijdje weg geweest en nu je terug bent lijk je iemand anders. Gaat het wel goed?
Als je vindt dat WoW gelijk heeft dan is het logisch dat je ieder tegenargument slap vindt.
Maar om nou op de man te spelen . . .

BlackBox
08-10-12, 18:52
Ja precies, dat is nou net wat Marokko probeert :hihi:
Wat de een grappig vindt, vindt de ander niet grappig.


Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.

Begrijpelijk.

Wat heeft WoW in godsnaam met joop.nl te maken?

Ze signaleert geen 'onbetrouwbaarheid', ze verzint die. Lasterlijk. Jij lastert ook. Wat is dat voor mentaliteit?

Waarom heb jij wat tegen die actie? Vanwaar die valsige achterbaksheid?

En dat van jou, met je debiele verzonnen Kissingeruitspraken uit rioolblaadjes en antisemitische blogs.

Niet te geloven hoe dit topic het vuilste in de mens bovenhaalt. Net als een topic over een stukkie van Bas Heijne. Het vuil, de negativiteit.

En de volstrekte afwezigheid van eerlijkheid, argumenten, wat dan ook.
Zielig.

Eke
08-10-12, 19:12
Nee je kan moeilijk wat hebben tegen een charitatieve organisatie. Verschil is dat WoW enkel een overtuiging opdringt. En als ze in de publiciteit terechtkomen wordt een negatief imago verspreid over een land.

Om te beginnen met de laatste zin van deze quote -> Marokkaanse gynaecologen zijn prima in staat om een abortus uit te voeren. Het zijn medisch specialisten !

Maar het draait niet om de aanwezige kennis in Marokko.

Het draait om het grote verschil tussen arme en rijke vrouwen als ze ongewenst zwanger zijn....over hun verschil in keuzes die zij kunnen maken.

Armoede is niet identiek aan achterlijkheid. Dit is bij jou toch ook helder ?

'Women on waves' wil MALI helpen om diskussies over het onderwerp te versterken.Het aanbieden van de mogelijkheid van een vroege abortus (medicijnverstrekking) is hun manier van aktievoeren.

Hier in Nederland komen bv. Imams/predikers om religieuze diskussies aan te zwengelen, cq te versterken. Op uitnodiging.

Het is echt niet ongebruikelijk Saul, om in deze grensoverschrijdend bezig te zijn. Het is ook niet ongebruikelijk dat er protesten komen als het om gevoelige onderwerpen gaat...

We leven anno 2012. We krijgen info vanuit de hele wereld.

sjo
08-10-12, 20:00
Ook als het gaat om Palestijnen helpen of Israëls misdaden onthullen?



Het is een beproefde tactiek. Deze vergelijking bedoel ik. Het wil nu niet erg lukken; niemand haakt in tot nu toe....

Fulanadetal
09-10-12, 05:48
Als je vindt dat WoW gelijk heeft dan is het logisch dat je ieder tegenargument slap vindt.
Maar om nou op de man te spelen . . .

Ik weet niet of ik vind of WoW "gelijk" heeft. Misschien kan Saul me vertellen waaruit die superioriteitsgevoelens bestaan en me overtuigen van het ongelijk. Maar dan moet hij wel duidelijk zijn en niet maar wat roepen. Zijn wedervraag is helemaal geen argument, het komt niet eens in de buurt van een argument. En ik speel niet op de man. Het is gewoon opvallend dat hij niet antwoordt, het is raar. Die stijl van niet antwoorden ken ik van anderen maar niet van Saul dus ik vraag me af waarom.

Karin.N
09-10-12, 06:19
Sauyl zou het niet beter zijn wanneer je je energie richt op de Marokkaanse vrouwen (en kinderen) om hun omstandigheden te verbeteren? Je geeft eerder aan dat je niet zit te wachten op bemoeienis van anderen, nee wat jouw betreft hoort de verantwoordelijkheid bij het Marokkaanse volk thuis, is ook idd zo.

Ik ben heel benieuwd wat voor stappen de Marokkanen moeten gaan nemen om eindelijk eens wat te doen aan de schrijnende situatie in hun land. Want wanneer je bemoeienis van buitenaf afwijst, vind ik wel dat je concreet mag aangeven wat de Marokkanen dan zelf gaan doen.

Of interesseert het lot van al die vrouwen (en kinderen ) je niet werkelijk en zie je dit topic vooral als mogelijkheid om weer eens lekker uit te vallen tegen die verschrikkelijke superieure hollanders. Zoals er idd hier ook prikkers zijn die het onderwerp gebruiken om Marokkanen mee om de oren te slaan.

Saul
09-10-12, 10:49
Sauyl zou het niet beter zijn wanneer je je energie richt op de Marokkaanse vrouwen (en kinderen) om hun omstandigheden te verbeteren? Je geeft eerder aan dat je niet zit te wachten op bemoeienis van anderen, nee wat jouw betreft hoort de verantwoordelijkheid bij het Marokkaanse volk thuis, is ook idd zo.

Ik ben heel benieuwd wat voor stappen de Marokkanen moeten gaan nemen om eindelijk eens wat te doen aan de schrijnende situatie in hun land. Want wanneer je bemoeienis van buitenaf afwijst, vind ik wel dat je concreet mag aangeven wat de Marokkanen dan zelf gaan doen.

Of interesseert het lot van al die vrouwen (en kinderen ) je niet werkelijk en zie je dit topic vooral als mogelijkheid om weer eens lekker uit te vallen tegen die verschrikkelijke superieure hollanders. Zoals er idd hier ook prikkers zijn die het onderwerp gebruiken om Marokkanen mee om de oren te slaan.

Je zou kunnen beginnen met voorwaarden voor abortus verruimen, vroeg beginnen met seksuele voorlichting en abortus subsidiëren voor de zwaksten zoals nu dus met de verspreiding van anticonceptiemiddelen gebeurt. Maar de abortusgevallen zijn een onderdeel van een groter probleem van zeer gebrekkige gezondheidszorg. Begin daar liever.

Karin.N
09-10-12, 13:12
Je zou kunnen beginnen met voorwaarden voor abortus verruimen, vroeg beginnen met seksuele voorlichting en abortus subsidiëren voor de zwaksten zoals nu dus met de verspreiding van anticonceptiemiddelen gebeurt. Maar de abortusgevallen zijn een onderdeel van een groter probleem van zeer gebrekkige gezondheidszorg. Begin daar liever.

Ik heb geen idee hoe het met de sexuele voorlichting in Marokko is? Weet jij daar iets over?

Het lijkt mij dat naast verbetering van de voorlichting en zeer zeker ook een goede en toegankelijke gezondheidszorg er ook aandacht moet zijn voor de rechten van de mensen in het algemeen, met daarnaast extra aandacht voor kinderen, ouderen, vrouwen en gehandicapten.

Wordt er daar op dit moment vooruitgang mee geboekt?

BlackBox
10-10-12, 22:43
De blije abortusboot komt naar je toe, of je dat wil of niet

Meer vrouwen in talkshows, anders is het zo saai. Een veelgehoorde kreet waar ik het helemaal mee eens was. Net als veel andere Nederlanders verveelde ik me dood bij het volgende blik witte mannen dat aanschoof aan talkshow tafels. Na de Pauw & Witteman uitzending van dinsdag 9 oktober ben ik gaan twijfelen. Meer vrouwen okay, maar dan wel vrouwen die zich houden aan de basisregels van goed fatsoen.
Dinsdagavond negen oktober was een gedenkwaardige avond. Voor het eerst (in mijn belevenis) werd de gastentafel van Pauw en Witteman uitsluitend bevolkt door vrouwen. En wat waren ze lief : Jeroen en Paul. Echt, aan hun lag het niet.
Aan wie lag het dan wel en wat gebeurde er? Hoofdrolspelers in deze koloniale dramasoap waren Rebecca Gomperts (directeur Women on Waves) en Hassnae Bouazza (journaliste). Zij voerden discussie over de abortusboot van Gomperts. Die boot was namelijk naar Marokko gevaren om geheel op eigen wijze strijd te voeren voor het recht op abortus. In Marokko wachtte de boot geen warm onthaal. Voorspelbaar natuurlijk. Daar ging de discussie dan ook niet over. Hoewel Gomperts zich daar toch licht verontwaardigd over toonde. Maar ja, waarover niet?

Bouazza betoogde dat de komst van de boot de abortuskwestie in Marokko meer kwaad dan goed had gedaan. Dat er in het land een proces gaande was op weg naar liberalisering van abortus. Dit proces is nu verstoord. Door de boot. Kortom, de bekende westerse olifant in een niet-westerse porseleinkast discussie.
Gomperts was het niet eens met Bouazza. Daarom zat ze ook bij P&W. Of omgekeerd. Het is maar hoe je het wilt zien. In ieder geval, gaf ze weerwoord. Of beter gezegd, probeerde ze Bouazza de mond te snoeren. Weer geheel op eigen wijze. Met onverholen minachting, honende tussenzinnetjes en laatdunkende blikken zou ze dit inlandertje wel eens even vertellen hoe het zat. Tenminste wat goed was voor de Marokkaanse vrouw. Want dat weet die vrouw natuurlijk zelf niet. Logisch toch? En Bouazza al helemaal niet. Ook al heeft ze Marokkaanse roots (relevant in dit kader), familie in Marokko en komt ze regelmatig in dat land.
Tenslotte is Gomperts een hele week in Marokko geweest en heeft ze daar gepraat met ONTZETTEND goede en ONTZETTEND moedige mensen. Op straat kwam iedereen naar haar toe en toonde zich ONTZETTEND dankbaar. Daarom weet ze nu alles van het land. Van alle vrouwen. Binnen of buiten de steden. Kom op, zoveel verschil zit er toch niet tussen de ene Marokkaanse of de andere.

En o, ja de islam speelt geen enkele rol in het denken over abortus. Wat Bouazza ook mag beweren. Ook dat weet Gomperts zeker. Sterker nog, ze gooit dat een aantal keren door het betoog van Bouazza heen. Laten uitspreken is kennelijk niet de sterkste kant van de directeur van de abortusboot. Maar dat ze weet hoe het in Marokko allemaal in elkaar zit, dat staat buiten kijf.


Claudia Biegel