PDA

Bekijk Volledige Versie : Slechte mensen - Bas Heijne



mark61
06-10-12, 14:26
Zelf had ik liever voormalig VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers bij Twan Huys in zijn College Tour gezien dan Willem Holleeder. Ik weet het, hij is veel minder bekend, veel minder bühne, veel minder boef – maar in zijn bederf heeft deze gewezen provinciale bestuurder onze studenten veel meer te leren over onze samenleving dan die eeuwig getapte Amsterdamse psycho. Deze Hooijmaijers wordt vervolgd wegens omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Zijn dossier leest als een snelcursus corruptie – schimmige vastgoeddeals, ongrijpbare juridische constructies, een adviesbureau waarvan zijn vrouw directeur en enige aandeelhouder is en een reusachtige berg hopeloos verstrengelde belangen. En dan zijn er nog die tientallen miljoenen euro’s aan verspeeld gemeenschapsgeld bij Landsbanki. En de bestedingen met zijn provinciale creditcard die niet verantwoord konden worden.

Nederlandse tv moraliseert, maar niet over eigen moraal

Maar ja, te weinig glamour, te weinig aantrekkelijk, te weinig romantisch ook. Alles in de zaak-Hooijmaijers ademt een verrotte bestuurscultuur – zoals die zich ook liet zien in het Vestia-schandaal en in nog zoveel andere zaken. Op televisie zien we er weinig van; misschien een kort item in Nieuwsuur, of een aflevering van Tegenlicht – het journalistieke programma dat binnenkort zo laat wordt uitgezonden dat het al bijna weer ontbijttelevisie is.

In plaats daarvan krijgen we nu de afgelikte misdaadfolklore van Willem Holleeder als college. In de categorie slechte mensen geldt hij als de absolute top.

De discussie in de media gaat nu vooral over de vraag of het ethisch is een veroordeelde crimineel in een semi-educatief programma neer te zetten, waarin eerder Desmond Tutu en Madeleine Albright te zien waren. Ik vraag me eerder af hoe zinvol het is. Ik ben altijd bereid om te leren, maar wat heeft Willem Holleeder ons te zeggen? Twan Huys verdedigde de keuze van zijn gastdocent: „Willem Holleeder [heeft] in bijna 30 jaar tijd de Nederlandse misdaadscene vaak vertegenwoordigd op de voorpagina’s van de Nederlandse kranten.”

Interessant – Holleeder is nieuws omdat hij zolang nieuws is geweest. Dat lijkt verdacht veel op het zelfrijzend bakmeel van de Nederlandse televisie. Wat niet zoveel voorstelt, lijkt al gauw heel wat, zolang je het maar elke avond laat zien.

We zagen dat dit jaar bij politici als Henk Bleker, Hero Brinkman en Tofik Dibi, die niet van het scherm waren af te slaan. Wat niet wilde zeggen dat ze ook populair waren – dat bleek wel toen ze bij de verkiezingen ieder maar een paar duizend stemmen kregen. Toen die jammerlijke cijfers bekend werden, mochten ze nog één keer komen opdraven. Bij die gelegenheid werd hun te verstaan gegeven dat ze wel erg mediageil geweest waren.

De media zijn mediageil. Dat is het probleem.

Het is de Nederlandse televisie die veranderd is in een spiegelpaleis, waarin dezelfde gezichten zichzelf verliefd blijven aanstaren tot in de oneindigheid.

Twan Huys ontkent stellig dat het optreden van Holleeder een verheerlijking van deze crimineel inhoudt. Ik raad hem aan zijn uitzending met ‘topadvocaat’ Bram Moszkowicz, de voormalige advocaat van Holleeder, terug te kijken. Een schoolvoorbeeld van televisiegemeenzaamheid: louter quasischerpe vragen over kwestietjes die mediarumoer veroorzaakten. Nergens echt kritisch, zodat het mediabeeld dat Moszkowicz van zichzelf etaleert volledig intact kon blijven. En helemaal niets over de kwesties die inmiddels aan het licht zijn gekomen, over de koffers met contant geld, het gerommel met de fiscus, de betwistbare status van ‘topadvocaat’. Huys: „Voor velen hier bent u een meester.”

Geen wonder dat Moszkowicz, die nu van alle kanten onder vuur ligt, terugslaat via de media en niet via de rechtbank – het is zijn natuurlijke terrein geworden, waar hij beschermd wordt door een dikke laag celebrity en collega’s die hem nooit echt het vuur na aan de schenen zullen leggen. Alle quatsch – hij is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kempers is van F.C. Knudde, hij wil niet over contante betalingen praten wegens het beroepsgeheim, hij heeft niet gestudeerd op nieuwe ontwikkelingen in zijn vak omdat hij een ziek familielid moest bezoeken – wordt in de praatcultuur van de Nederlandse televisie onweersproken gelaten.

Op de Nederlandse televisie wordt de hele dag over alles gemoraliseerd. Behalve over de eigen moraal.

Slechte mensen :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/heijne/2012/10/06/slechte-mensen/)

Firefox
06-10-12, 14:30
Zoals gewoonlijk waaien de gedachten van Heijne weer alle kanten op.

Joesoef
06-10-12, 14:32
Zoals gewoonlijk waaien de gedachten van Heijne weer alle kanten op.

Je zegt maar wat, volgens mij heb je nooit wat van hem gelezen.

mark61
06-10-12, 15:06
Zoals gewoonlijk waaien de gedachten van Heijne weer alle kanten op.

Je lult maar wat. Blijkbaar te dom om een artikel begrijpend te kunnen lezen.

Charlus
06-10-12, 15:19
Hoogstwaarschijnlijk vind ik het artikel 3x niks maar ik zal het onbevangen tot mij nemen.

kwestietjes
Tietjes. Het enige opmerkelijke aan deze wezenloze 'column'.

BlackBox
06-10-12, 15:40
Zelf had ik liever voormalig VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers bij Twan Huys in zijn College Tour gezien dan Willem Holleeder.
Begin dan zelf een omroep.


De discussie in de media gaat nu vooral over de vraag of het ethisch is een veroordeelde crimineel in een semi-educatief programma neer te zetten, waarin eerder Desmond Tutu en Madeleine Albright te zien waren. Ik vraag me eerder af hoe zinvol het is.
Holleeder heeft zijn straf uitgezeten, Albright nog niet.



Alle quatsch – hij is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kempers is van F.C. Knudde, hij wil niet over contante betalingen praten wegens het beroepsgeheim, hij heeft niet gestudeerd op nieuwe ontwikkelingen in zijn vak omdat hij een ziek familielid moest bezoeken – wordt in de praatcultuur van de Nederlandse televisie onweersproken gelaten.

Kemper en niet Kempers.

H.P.Pas
06-10-12, 15:55
Zoals gewoonlijk waaien de gedachten van Heijne weer alle kanten op.

De geest waait waarheen hij wil.
Daar kun jij niet over vallen.
Ik heb mijn nieuwsgierige zoon, die wel Nederlands spreekt maar van de Nederlanders niet zoveel afweet o.a. Bas Heijne aangeraden om mee te beginnen. Die man is heel goed.

Charlus
06-10-12, 16:01
Hij is de deken Kempers is van F.C. Knudde.

Hoor ik dat te begrijpen?

Firefox
06-10-12, 16:43
De geest waait waarheen hij wil.
Daar kun jij niet over vallen.
Ik heb mijn nieuwsgierige zoon, die wel Nederlands spreekt maar van de Nederlanders niet zoveel afweet o.a. Bas Heijne aangeraden om mee te beginnen. Die man is heel goed.

Hopelijk ziet hij snel de schijnheiligheid van dit soort columnisten.

mark61
06-10-12, 17:45
Hij is de deken Kempers is van F.C. Knudde.

Hoor ik dat te begrijpen?

Dat staat er niet. Wat is er met jou? Je kan niet eens meer lezen.

Verder inhoudelijk nog wat te melden.

Charlus
06-10-12, 18:23
hij is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kempers is van F.C. Knudde
Ik heb het zinnetje voor de tiende keer herkauwd en kan het niet anders lezen dan als "hij is de deken Kempers is van F.C. Knudde". Wschnl. heb ik een blinde vlek. Weird. Hoe moet ik het dan wèl lezen?

Verder inhoudelijk nog wat te melden.
Neu. Het artikel biedt geen nieuwe of anderszins interessante inzichten. Mensen worden uitgenodigd op hun mediageniekheid, waar is de diepgang, mopperdemopper. Big deal.

Eke
06-10-12, 18:50
Zoals gewoonlijk waaien de gedachten van Heijne weer alle kanten op.


Last van concentratieproblemen, Firefox ?

De uitnodiging lijkt me door kijkcijfers ingegeven en dat heeft dit programma helemaal niet nodig.
M'n interesse voor Ton Hooijmaiers handel en wandel is nu wel gewekt...niet speciaal voor hem zelf maar voor al die kerels die het rechte pad bewandelend hun zakken vullen. die daar ook nog eens de ruimte voor krijgen (zie het laatste schandaal Laurentius)

Firefox
06-10-12, 19:03
Last van concentratieproblemen, Firefox ?

De uitnodiging lijkt me door kijkcijfers ingegeven en dat heeft dit programma helemaal niet nodig.
M'n interesse voor Ton Hooijmaiers handel en wandel is nu wel gewekt...niet speciaal voor hem zelf maar voor al die kerels die het rechte pad bewandelend hun zakken vullen. die daar ook nog eens de ruimte voor krijgen (zie het laatste schandaal Laurentius)

Niet als ik een goed gestructureerd betoog lees. Dit artikel is niks, drie voorbeelden en geen conclusie.

BlackBox
06-10-12, 19:06
Ik heb het zinnetje voor de tiende keer herkauwd en kan het niet anders lezen dan als "hij is de deken Kempers is van F.C. Knudde". Wschnl. heb ik een blinde vlek. Weird. Hoe moet ik het dan wèl lezen?

'hij [Moszkowicz] is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kemper<s>s</s> is van F.C. Knudde'

Om bovenstaande te begrijpen moet je wel even weten dat Lionel Messi de Argentijnse steraanvaller is van F.C. Barcelona want anders begrijp je Heijne's diepzinnigheid niet.

Nu wekt de vergelijking op zich de indruk dat de advocatuur hetzelfde is als F.C. Knudde.
Dus beter zou kunnen zijn: 'hij [Moszkowicz] is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kemper is de [naam knullige voetballer]'

CONTRA
06-10-12, 19:15
Dit artikel is niks, drie voorbeelden en geen conclusie.

de conclusie is aan de lezer.

Firefox
06-10-12, 19:19
de conclusie is aan de lezer.

Ja inderdaad, maar wat wil hij nou eigenlijk zeggen?

CONTRA
06-10-12, 19:34
Ja inderdaad, maar wat wil hij nou eigenlijk zeggen?

wat doe maar al 30 jaar geleden zong:

He er is geen bal op de tv
Nee er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree

Firefox
06-10-12, 19:48
wat doe maar al 30 jaar geleden zong:

He er is geen bal op de tv
Nee er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree

Ik vind een Wiener operette best leuk.

Charlus
06-10-12, 20:45
'hij [Moszkowicz] is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kemper<s>s</s> is van F.C. Knudde'

Om bovenstaande te begrijpen moet je wel even weten dat Lionel Messi de Argentijnse steraanvaller is van F.C. Barcelona want anders begrijp je Heijne's diepzinnigheid niet.

Nu wekt de vergelijking op zich de indruk dat de advocatuur hetzelfde is als F.C. Knudde.
Dus beter zou kunnen zijn: 'hij [Moszkowicz] is de Lionel Messi van de advocatuur, de deken Kemper is de [naam knullige voetballer]'
Ja bedankt, nu zie ik het. He he. Moszkowicz is top, die andere is knudde. Vreemd hoe men zich zo hardnekkig blind kan staren.
Prachtige voetbalbeeldspraak van Heijne. Zie je niet vaak. Heel origineel. Diepzinnig. Pfff.

Firefox
06-10-12, 20:59
Je zegt maar wat, volgens mij heb je nooit wat van hem gelezen.

Ik lees alles dat de moeite waard is. Bij Heijne heb ik achteraf vaak spijt, zoals nu ook weer.

Kortman
06-10-12, 21:40
Ik lees alles dat de moeite waard is. Bij Heijne heb ik achteraf vaak spijt, zoals nu ook weer.

Ik vind het onderwerp eigenlijk totaal (onbelangrijk) in vergeijking met het ECHTE nieuws van de dag ,maar geniet van de wijze ,waarop jij ze van repliek dient.
En met ze bedoel ik , degene die dit onderwerp maar voor een ding willen gebruiken en dat is vooral aantonen: hoe intens slecht een deel van de Nederlanse bevolking is ! en het maakt gen moer uit wie de slechterik is als er maar iets is dat uitgebreid uitgekouwd kan worden , want andere onderwerpen die het ECHTE NIEUWS VAN DE DAG uitmaken ,zijn irrelevant !

knuppeltje
07-10-12, 08:28
Zoals gewoonlijk waaien de gedachten van Heijne weer alle kanten op.

Ik mag hangen als jij snapt waarover het gaat.

knuppeltje
07-10-12, 08:37
Begin dan zelf een omroep.

Holleeder heeft zijn straf uitgezeten, Albright nog niet.

Waarom? Je bedoelt dat Heijne als hij geen omroep heeft dat hij dan ook geen mening mag uiten?

So what?

Firefox
07-10-12, 09:30
Ik mag hangen als jij snapt waarover het gaat.

Ik laat me graag door jou bijpraten. Vertel maar eens.

CONTRA
07-10-12, 11:23
Prachtige voetbalbeeldspraak van Heijne. Zie je niet vaak. Heel origineel. Diepzinnig. Pfff.

de beeldspraak kwam van moszkowicz die zichzelf met messi vergeleek en kemper de trainer van fc knudde noemde.

Firefox
07-10-12, 11:36
de beeldspraak kwam van moszkowicz die zichzelf met messi vergeleek en kemper de trainer van fc knudde noemde.

Mooie vergelijking, komt dicht bij de waarheid, denk ik.

BlackBox
07-10-12, 13:44
Waarom? Je bedoelt dat Heijne als hij geen omroep heeft dat hij dan ook geen mening mag uiten?
Ik geef mijn mening over Heijne's mening.


So what?
Een goede samenvatting van Heijne's column?

BlackBox
07-10-12, 13:45
de beeldspraak kwam van moszkowicz die zichzelf met messi vergeleek en kemper de trainer van fc knudde noemde.
Ook dat nog.
Je moet dus eerst weten wat Moszkowicz heeft gezegd tegen Huys om te begrijpen dat Heijne Moszkowicz citeert.

Charlus
07-10-12, 15:46
Nederlandse tv moraliseert, maar niet over eigen moraal
Bij elk van zijn sweeping statements denk ik "'Ja en?" of "Nou en?". Onwaar zijn ze niet eens. Waren ze dat maar wel, dan heb je tenminste nog wat.

De media zijn mediageil. Dat is het probleem.
Da's net als zeggen dat het probleem met kippen is dat ze zo kipachtig zijn of dat het probleem met hetero's is dat ze op leden van de andere sekse vallen.

H.P.Pas
07-10-12, 16:07
De media zijn mediageil. Dat is het probleem.

Da's net als zeggen dat het probleem met kippen is dat ze zo kipachtig zijn of dat het probleem met hetero's is dat ze op leden van de andere sekse vallen.

Je loopt wat op de ontwikkeling van de normaliteit vooruit.
Narcisme geldt vooralsnog als afwijking.

Charlus
07-10-12, 17:02
Prachtige voetbalbeeldspraak van Heijne. Zie je niet vaak. Heel origineel. Diepzinnig. Pfff.
de beeldspraak kwam van moszkowicz die zichzelf met messi vergeleek en kemper de trainer van fc knudde noemde.
Aha. Ik voel mij er niet minder om dat ik dat niet wist. Wel jammer van de misplaatste toerekening van de voetbalvergelijking aan Heijne. Sorry Bas.

Charlus
07-10-12, 17:15
Je loopt wat op de ontwikkeling van de normaliteit vooruit.
Narcisme geldt vooralsnog als afwijking.
De media stellen toch juist niet zichzelf centraal? Dat is Heijne zijn bezwaar. Ze zijn teveel gericht op kritiekloos presenteren wat in de mode is (hoewel Heijne ook de ander kant op zwabbert door te stellen dat de media moraliseren over van alles en nog wat, bij hem is niets zeker). Ze zouden hun eigen moraal ter discussie moeten stellen. De media zijn Heijne niet narcistisch genoeg?

CONTRA
07-10-12, 18:13
Mooie vergelijking, komt dicht bij de waarheid, denk ik.

jezelf een reuze pluim toekennen als moskowics doet, is als de vos die zyn eigen staart pryst

CONTRA
07-10-12, 18:18
Aha. Ik voel mij er niet minder om dat ik dat niet wist. Wel jammer van de misplaatste toerekening van de voetbalvergelijking aan Heijne. Sorry Bas.

je bent niet de enige. ik had nog nooit van messi gehoord en fc knudde ken ik alleen van naam.

CONTRA
07-10-12, 18:23
Ook dat nog.
Je moet dus eerst weten wat Moszkowicz heeft gezegd tegen Huys om te begrijpen dat Heijne Moszkowicz citeert.

bas heijne kauwt het je niet voor nee. dat moet de lezer zelf doen.

Charlus
07-10-12, 18:54
je bent niet de enige. ik had nog nooit van messi gehoord en fc knudde ken ik alleen van naam.
Ik wist wel dat Messi een grote naam in de voetballerij is en in mijn jonge jaren knipte ik de FC Knudde dagstroken uit. Wat ik niet wist is dat de vergelijking van de advocaat zelf was en niet van Heijne.

Charlus
07-10-12, 19:00
bas heijne kauwt het je niet voor nee. dat moet de lezer zelf doen.
Waardevol in het geval van een intellectuele uitdaging, niet bij toevallige feitjeskennis zoals weten dat Mosz iets dergelijks ooit heeft gezegd. Ik ben geen Mosz-volger en dus niet op de hoogte van elke scheet die hij afscheidt. Heijne had de bron wel even mogen vermelden maar toegegeven, het is soms lastig om de juiste grens te trekken tussen het obscure en wat als algemeen bekend verondersteld kan worden.

BlackBox
07-10-12, 20:08
bas heijne kauwt het je niet voor nee. dat moet de lezer zelf doen.
Ik heb meer waardering voor boeken, columns enz. die zelfvoorzienend zijn in de zin dat je niet verplicht noodzakelijke informatie moet opzoeken.

BlackBox
07-10-12, 20:08
Waardevol in het geval van een intellectuele uitdaging, niet bij toevallige feitjeskennis zoals weten dat Mosz iets dergelijks ooit heeft gezegd. Ik ben geen Mosz-volger en dus niet op de hoogte van elke scheet die hij afscheidt. Heijne had de bron wel even mogen vermelden maar toegegeven, het is soms lastig om de juiste grens te trekken tussen het obscure en wat als algemeen bekend verondersteld kan worden.
Lionel Messi is ondanks zijn status altijd zichzelf gebleven. Arrogantie is die man volkomen vreemd.
Vandaar dat ik dus niet kon vatten dat iemand zo arrogant is dat hij zichzelf de Lionel Messi van de advocatuur noemt.

Bofko
08-10-12, 02:25
Lionel Messi is ondanks zijn status altijd zichzelf gebleven. Arrogantie is die man volkomen vreemd.
Vandaar dat ik dus niet kon vatten dat iemand zo arrogant is dat hij zichzelf de Lionel Messi van de advocatuur noemt.

De eerst associatie bij Messi is zijn voetbalgenie. Bekend inmiddels bij -natte vinger -80% van de mensheid. Dat hij niet arrogant is is alleen bekend bij de voetballiefhebber. 30% van de mensheid ?

knuppeltje
08-10-12, 08:21
Ik geef mijn mening over Heijne's mening.

Dat is geen antwoord op mijn vraag, dus laat maar zitten.

BlackBox
08-10-12, 12:24
De eerst associatie bij Messi is zijn voetbalgenie. Bekend inmiddels bij -natte vinger -80% van de mensheid. Dat hij niet arrogant is is alleen bekend bij de voetballiefhebber. 30% van de mensheid ?
Haha.
Ik ben geen voetballiefhebber.
Wel converseer ik regelmatig met een dame die in de laagste afdeling vrouwenvoetbal speelt en dan hoor je het een en ander.

BlackBox
08-10-12, 12:25
Dat is geen antwoord op mijn vraag, dus laat maar zitten.
Jij mag een andere mening hebben dan mijn mening over mijn antwoord.

knuppeltje
09-10-12, 09:53
Jij mag een andere mening hebben dan mijn mening over mijn antwoord.

Die heb ik dan ook.

BlackBox
13-10-12, 13:12
NTR-programma College Tour met als gast topcrimineel Willem Holleeder blijkt kijkcijferkanon

Het NTR-programma College Tour met als gast topcrimineel Willem Holleeder heeft vrijdagavond 1,3 miljoen kijkers getrokken. Een record voor het programma. Eerder lag dat record in handen van VVD-leider Mark Rutte. Toen hij te gast was keken er 694.000 mensen naar het programma. Holleeder blijkt nu twee keer zo interessant als Rutte.

Het interview met David Sedaris vorige week was goed voor 421.000 kijkers. Desmond Tutu kon rekenen op 651.000 belangstellenden. Holleeder wist het RTL-programma The Voice of Holland echter niet te overtroeven. Het programma werd gelijktijdig met het interview uitgezonden en trok ruim 2,4 miljoen kijkers.
In diverse media wordt bericht over het optreden van Holleeder. Hij zou met fluwelen handschoenen behandeld zijn door Twan Huys. Een aantal reacties:

Volkskrant-opiniemaker Jean-Pierre Geelen (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3331356/2012/10/13/JP-Geelen-College-Tour-heeft-De-Neus-een-gezicht-gegeven-Fraai-was-dat-niet.dhtml) schrijft dat de ophef over Holleeder deel uitmaakte van een zorgvuldig opgezet mediacircus. Geelen concludeert:



"College Tour heeft de ontvoerder niet 'op het podium gehesen', zoals de formule doorgaans wel doet. Maar het programma heeft De Neus wel een gezicht gegeven. Heel fraai was dat niet."



Neelie Kroes was te gast bij Pauw en Witteman (http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=27518&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=514cd7aaae3b62ce48034e61396b8944). Hierin zei zij dat Twan Huys éénmaal blunderde tijdens de uitzending van College Tour. Holleeder bespotte een student, waarna iedereen moest lachen. Kroes:



"Ik heb groot respect voor Twan, een uitstekend vakman. Maar ik vind dat hij hier een steek liet vallen, want die student vraagt een serieuze vraag. Holleeder komt er mee weg om daar grappen en grollen over te maken."



Holleeder twee keer zo interessant als Rutte - Joop.nl (http://www.joop.nl/media/detail/artikel/16475_holleeder_twee_keer_zo_interessant_als_rutte/)