PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge activiste Pakistan beschoten



Kortman
09-10-12, 23:24
Een jonge Pakistaanse activiste die strijdt voor onderwijs voor meisjes, is gewondgeraakt toen ze werd beschoten. De 14-jarige Malala Yusufai was van school op weg naar huis toen ze werd aangevallen. Het incident vond plaats in de Swat-Vallei in het noord-westen van Pakistan.

Het meisje is overgebracht naar het ziekenhuis in Mingora, de belangrijkste stad in de vallei. Volgens een arts vallen haar verwondingen mee. Ook een ander meisje dat werd geraakt, verkeert niet in levensgevaar.*)

Taliban


Een lokale politiechef verklaarde tegenover persbureau AP dat een man met een baard aan een groepje leerlingen bij de school vroeg wie Malala was. Een meisje wees naar Malala, maar toen de activiste zelf ontkende dat ze het was, schoot de man de beide meisjes neer.

De Taliban hebben de aanval op het meisje opgeëist. Ze noemen het werk van Malala Yusufai "obsceen". "Dit is een hoofdstuk dat gesloten moet worden. Daarom hebben we deze aanval uitgevoerd", aldus een woordvoerder van de Taliban.


Dagboek


Malala Yusufai kreeg in 2009 bekendheid toen ze voor de BBC een dagboek bijhield over haar leven onder de Taliban. De Taliban namen de macht in de Swat-Vallei over toen ze 11 jaar was en sloten alle meisjesscholen. Het was volgens Yusufai een zeer angstige periode.

Nadat de Taliban uit het gebied waren verdreven, kreeg Yusufai een nationale onderscheiding voor de moed die ze had getoond. Later werd ze ook genomineerd voor een internationale onderscheiding voor de vrede.

*) Volgens de laatse berichten is haar toestand zorgwekkend ,ze is in haar hoofd geschoten, de vraag blijft als ze het al overleefd ,hoe zal ze dan zijn.

Kortman
10-10-12, 15:01
© epa. Militairen tillen de brancard met Malala.

Artsen hebben met succes een kogel verwijderd uit het hoofd van de 14-jarige Malala Yousafzai, een Pakistaans schoolmeisje dat zich voor de rechten op onderwijs voor meisjes in de noordwestelijke Swat-vallei. Ze werd gisteren door de Taliban neergeschoten. .

Een team van het leger en burgerchirurgen behandelden Malala in een militair ziekenhuis in Peshawar, liet een woordvoerder van de Khyber Pakhtunkhwa-provincie weten. Het duurde uren om de kogel uit de nek van het meisje te verwijderen, omdat er complicaties waren. Volgens de woordvoerder herstelt het meisje, maar is ze nog steeds bewusteloos.

Het meisje werd neergeschoten in Mingora, in de Swat-vallei. Volgens de politie liep een man op de schoolbus waarin Yousufzai zat af en vroeg hij wie Malala was. Een ander meisje wees naar Yousufzai, maar de man zei haar niet te geloven en schoot beide meisjes neer. Yousufzai werd in haar hoofd en haar nek getroffen.

Gisteravond claimde de Pakistaanse Taliban het meisje te hebben neergeschoten. 'Ze is een westers georiënteerd meisje. Ze kritiseert ons steeds. We richten ons tegen een ieder die zich tegen de Taliban keert', zei een woordvoerder van de radicaalislamitische groepering per telefoon vanuit een geheime locatie.

Activisme
Malala Yousufzai is bekend geworden door haar pleidooien voor onderwijs aan meisjes en door haar kritiek op het geweld van de Taliban. Vorig jaar werd ze genomineerd voor de Internationale Kindervredesprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een minderjarige die zich op bijzondere wijze inzet voor de rechten van het kind.

Malala begon op 11-jarige leeftijd onder het pseudoniem Gul Makai een dagboek te schrijven voor de Urdu-dienst van de BBC. Haar echte naam werd pas bekend nadat de Taliban uit de Swatvallei waren verdreven.

De scholiere schreef over de wandaden van de Taliban, waarmee ze in het dagelijks leven te maken kreeg. Ze beschreef onder meer hoe de scholen voor meisjes onder druk van de extremisten hun deuren sloten. Malala is gefilmd terwijl ze huilend vertelde dat ze arts wilde worden.

Blijkbaar geen noemenswaardig nieuws en gewoonste zaak van de Wereld , dat in dit soort landen uit naam van ALLAH alles is toegestaan !
:tik:
Je moet er toch niet aan denken dat dergelijk schorum ooit over Atoom wapens kan beschikken

Saul
10-10-12, 16:01
© epa. Militairen tillen de brancard met Malala.

Artsen hebben met succes een kogel verwijderd uit het hoofd van de 14-jarige Malala Yousafzai, een Pakistaans schoolmeisje dat zich voor de rechten op onderwijs voor meisjes in de noordwestelijke Swat-vallei. Ze werd gisteren door de Taliban neergeschoten. .

Een team van het leger en burgerchirurgen behandelden Malala in een militair ziekenhuis in Peshawar, liet een woordvoerder van de Khyber Pakhtunkhwa-provincie weten. Het duurde uren om de kogel uit de nek van het meisje te verwijderen, omdat er complicaties waren. Volgens de woordvoerder herstelt het meisje, maar is ze nog steeds bewusteloos.

Het meisje werd neergeschoten in Mingora, in de Swat-vallei. Volgens de politie liep een man op de schoolbus waarin Yousufzai zat af en vroeg hij wie Malala was. Een ander meisje wees naar Yousufzai, maar de man zei haar niet te geloven en schoot beide meisjes neer. Yousufzai werd in haar hoofd en haar nek getroffen.

Gisteravond claimde de Pakistaanse Taliban het meisje te hebben neergeschoten. 'Ze is een westers georiënteerd meisje. Ze kritiseert ons steeds. We richten ons tegen een ieder die zich tegen de Taliban keert', zei een woordvoerder van de radicaalislamitische groepering per telefoon vanuit een geheime locatie.

Activisme
Malala Yousufzai is bekend geworden door haar pleidooien voor onderwijs aan meisjes en door haar kritiek op het geweld van de Taliban. Vorig jaar werd ze genomineerd voor de Internationale Kindervredesprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een minderjarige die zich op bijzondere wijze inzet voor de rechten van het kind.

Malala begon op 11-jarige leeftijd onder het pseudoniem Gul Makai een dagboek te schrijven voor de Urdu-dienst van de BBC. Haar echte naam werd pas bekend nadat de Taliban uit de Swatvallei waren verdreven.

De scholiere schreef over de wandaden van de Taliban, waarmee ze in het dagelijks leven te maken kreeg. Ze beschreef onder meer hoe de scholen voor meisjes onder druk van de extremisten hun deuren sloten. Malala is gefilmd terwijl ze huilend vertelde dat ze arts wilde worden.

Blijkbaar geen noemenswaardig nieuws en gewoonste zaak van de Wereld , dat in dit soort landen uit naam van ALLAH alles is toegestaan !
:tik:
Je moet er toch niet aan denken dat dergelijk schorum ooit over Atoom wapens kan beschikken

Walgelijk dat je dit relateert aan de islam, extra cru aangezien de slachtoffers ook moslims zijn.

Firefox
10-10-12, 16:04
Walgelijk dat je dit relateert aan de islam, extra cru aangezien de slachtoffers ook moslims zijn.

Het is walgelijk en ook de waarheid. De taliban zijn de grote voorvechters van de islam. Ze zeggen het zelf.

Joesoef
10-10-12, 16:09
Het is walgelijk en ook de waarheid. De taliban zijn de grote voorvechters van de islam. Ze zeggen het zelf.

Dat de Taliban zich moslim noemen wil nog niet zeggen dat alle moslims achter de taliban staan.

BoerHarms
10-10-12, 16:09
Walgelijk dat je dit relateert aan de islam, extra cru aangezien de slachtoffers ook moslims zijn.



Het is een schande dat de Taliban de Islam belijd, het zou sieren dat nu eindelijke de echte moslims opstaan en hier openlijk afstand van zouden nemen. Een echte moslim vermoordt geen kinderen en helemaal geen eigen geloofsgenoten.
Het is alleen weer jammer dat de Taliban de Islam weer in het diskrediet brengt

Firefox
10-10-12, 16:18
Dat de Taliban zich moslim noemen wil nog niet zeggen dat alle moslims achter de taliban staan.

Dat beweert dan ook niemand.

Saul
10-10-12, 16:21
Het is een schande dat de Taliban de Islam belijd, het zou sieren dat nu eindelijke de echte moslims opstaan en hier openlijk afstand van zouden nemen. Een echte moslim vermoordt geen kinderen en helemaal geen eigen geloofsgenoten.
Het is alleen weer jammer dat de Taliban de Islam weer in het diskrediet brengt



Dat is al gedaan, o.a. middels fatwa's
Taliban is een rebellengroep en hebben veel meer gemeen met, ik zeg maar wat, de FARC dan met doorsnee moslims
Dat dit uniek voor Afghanistan is zou voor zich moeten spreken

BoerHarms
10-10-12, 17:10
Dat is al gedaan, o.a. middels fatwa's
Taliban is een rebellengroep en hebben veel meer gemeen met, ik zeg maar wat, de FARC dan met doorsnee moslims
Dat dit uniek voor Afghanistan is zou voor zich moeten spreken


Dank je Saul , bedankt voor je oprechtheid, dit maakt me het een en ander duidelijk.

Kortman
10-10-12, 17:34
Het is walgelijk en ook de waarheid. De taliban zijn de grote voorvechters van de islam. Ze zeggen het zelf.

NATUURLIJK is de Taliban gelukkig geen weergave van de doorsnee Moslim , je zou het haast een ''afscheidings beweging kunnen noemen.
Overigens is elk commentaar hypocriet want als ze in dit gaval een bus met Amerikaanse onbewapende mensen hadden beschoten , dan waren de grootse gillers nu het volkomen met ze eens geweest !

Kortman
10-10-12, 17:39
Dat de Taliban zich moslim noemen wil nog niet zeggen dat alle moslims achter de taliban staan.

Uiteraard gelukkig niet !maar ze zijn hier ook maar al te vaak verdedigd als ze uit naam van de ISLAM moorden .
Zie ook mijn antwoord elders waar ik ze een soort van ''afscheidings beweging ''noem.
En feitelijk is dit ook zo want elke weldenkende Moslim veroordeeld hun daad.

Saul
10-10-12, 17:41
NATUURLIJK is de Taliban gelukkig geen weergave van de doorsnee Moslim , je zou het haast een ''afscheidings beweging kunnen noemen.
Overigens is elk commentaar hypocriet want als ze in dit gaval een bus met Amerikaanse onbewapende mensen hadden beschoten , dan waren de grootse gillers nu het volkomen met ze eens geweest !

Oh ja? Waarom dan wel? :s

Kortman
10-10-12, 17:45
Walgelijk dat je dit relateert aan de islam, extra cru aangezien de slachtoffers ook moslims zijn.

Blijkbaar zit er een vorm van waarheid in , want jij koppelt alles aan (walgelijk) maar echt walgelijk zijn de daden van de Taliban !
Was je net zo verontwaardigd geweest als het b.v een ongesluierde Amerikaanse verslaggeefster /journaliste was geweest ??????

Kortman
10-10-12, 17:48
Oh ja? Waarom dan wel? :s

Kijk ff naar andere topic over de Taliban daar worden ze aan alle kanten verdedigd om hun daden en doen.
Hypocriet noem ik zoiets .

Saul
10-10-12, 17:54
Kijk ff naar andere topic over de Taliban daar worden ze aan alle kanten verdedigd om hun daden en doen.
Hypocriet noem ik zoiets .

Als ik ze niet verdedig, doe dan niet net alsof. Deze acties zijn zo vanzelfsprekend wreed dat dat niet eens uitgesproken hoort te worden.

mark61
10-10-12, 18:01
[B]Blijkbaar geen noemenswaardig nieuws en gewoonste zaak van de Wereld , dat in dit soort landen uit naam van ALLAH alles is toegestaan !

In welk soort landen is dit toegestaan?

Firefox
10-10-12, 18:26
Als ik ze niet verdedig, doe dan niet net alsof. Deze acties zijn zo vanzelfsprekend wreed dat dat niet eens uitgesproken hoort te worden.

Maar wat vind je ervan dat de islam kennelijk tot dit soort daden inspireert?

Saul
10-10-12, 18:45
Maar wat vind je ervan dat de islam kennelijk tot dit soort daden inspireert?

Meneer de historicus, u weet toch wel dat geweld als een bloedrode draad door de menselijke (lees mannen-)geschiedenis loopt? Denkt u echt dat de islam daarin uniek is?

Bovendien, er is in de islam meer aan leerstukken tegen dan voor oorlogsvoering. Helaas hebben politieke leiders de islam aangegrepen om groepen te kunnen mobiliseren en daarmee macht uit te kunnen oefenen.

Kortman
10-10-12, 18:47
Walgelijk dat je dit relateert aan de islam, extra cru aangezien de slachtoffers ook moslims zijn.

Ja de waarheid valt moeilijk te verteren door klein duimpjes zoals jij ,o ja bedankt nog voor je RODE DUIMPJE
:tik:

Kortman
10-10-12, 18:53
In welk soort landen is dit toegestaan?

Alleen de laatse zin plaatsen?(bekende taktiek )
Daar gaan we weer kijk ff naar Soedan Afganistan ,Pakistan enz enz enz enz and lest but not least Syrie .
Mogelijk is het je niet opgevallen maar de eerste 24 uur was er amper ,n reactie op dit Topic.

Zie onder voor juiste versie :

Oorspronkelijk geplaatst door Kortman

Blijkbaar geen noemenswaardig nieuws en gewoonste zaak van de [B]Wereld , dat in dit soort landen uit naam van ALLAH alles is toegestaan !

Joesoef
10-10-12, 19:22
Mogelijk is het je niet opgevallen maar de eerste 24 uur was er amper ,n reactie op dit Topic.

Zie onder voor juiste versie :

Oorspronkelijk geplaatst door Kortman

[B]Blijkbaar geen noemenswaardig nieuws en gewoonste zaak van de Wereld , dat in dit soort landen uit naam van ALLAH alles is toegestaan !


Wat probeer je nu te zeggen, dat de moslims op dit forum het goedkeuren wat de taliban met dat kind gedaan heeft?

Kortman
10-10-12, 21:02
Wat probeer je nu te zeggen, dat de moslims op dit forum het goedkeuren wat de taliban met dat kind gedaan heeft?

Niet zeuren Joes, na bijna 18 of 20 uur was er pas een eerste reactie , vandaar dat ik dit (synische ) stukje ZELF als antwoord plaatste !!!
afgezien daarvan ,nu pas komen de reactie,s omdat blijkt dat het topic WERELD NIEUWS is.
En zeker op z,n plaats bij het N.V.D.D ! *)
Boven dien heb ik in andere reactie,s al gezegd dat je de TALIBAN als een afscheidings groep moet zien , en zeker niet representatief voor de MOSLIMS

*) Of wou ja al die vreselijke belangrijke topic,s van FANTACHAT, tot het Nieuws Van De Dag rekenen?

Kortman
10-10-12, 21:16
Dat beweert dan ook niemand.

Het is ook godsgeklaagd dat je hier al je woorden moet afwegen ,want ze staan al klaar om ''op elk slakje zout te strooien''
Uiteraard met maar een doel de blamage (want dat is het zonder meer ) te niet te doen ,als het meisje geen Moslima was geweest maar ..ik geef slechts als voorbeeld een dochter van een Amerikaanse soldaat ,
Dan waren de reactie,s heel anders geweest bij voorbeeld :: had haar vader er maar niet mee moeten nemen of iets vergelijkends

Kortman
10-10-12, 21:18
Dat de Taliban zich moslim noemen wil nog niet zeggen dat alle moslims achter de taliban staan.
Waar staat dat ????

Kortman
10-10-12, 21:29
Walgelijk dat je dit relateert aan de islam, extra cru aangezien de slachtoffers ook moslims zijn.

Zo zo blijkbaar ben je toch wakker geschud ! hypocriet mannetje ,want reageerd pas (nadat ik boven staande plaatste , want op de opening reageerde geen mens ook jij niet !
Alleen nu omdat je wat terug kan ZEIKEN wat overigens nergens op slaat want je probeert zoals gewoonlijk mij andere woorden in de mond te leggen!

Probeer dat maar niet want je krijgt van mij vroeg of laat lik opstuk!
Want op dat gebied heb ik na al die jaren ervaring genoeg op gedaan ,ik ken onderhand alle smerige truc,s en foefjes .

Waarvan akte :lol:

Joesoef
10-10-12, 21:53
Niet zeuren Joes, na bijna 18 of 20 uur was er pas een eerste reactie , vandaar dat ik dit (synische ) stukje ZELF als antwoord plaatste !!!
afgezien daarvan ,nu pas komen de reactie,s omdat blijkt dat het topic WERELD NIEUWS is.
En zeker op z,n plaats bij het N.V.D.D ! *)
Boven dien heb ik in andere reactie,s al gezegd dat je de TALIBAN als een afscheidings groep moet zien , en zeker niet representatief voor de MOSLIMS

*) Of wou ja al die vreselijke belangrijke topic,s van FANTACHAT, tot het Nieuws Van De Dag rekenen?


En wat dan nog als mensen niet snel genoeg reageren. Wie ben jij om over mensen te oordelen, mensen moeten binnen hoeveeltijd afkeurenswaardig reageren want anders zijn het geen goede mensen?

Kortman
10-10-12, 22:20
En wat dan nog als mensen niet snel genoeg reageren. Wie ben jij om over mensen te oordelen, mensen moeten binnen hoeveeltijd afkeurenswaardig reageren want anders zijn het geen goede mensen?

Nee ik zelf kan ook niet altijd meten reageren ,afgezien daarvan opende Charles de volgende dag over het zelfde onderwerp ook een TOPIC waar wel reactie,s op kwamen onder ander van mij !!
Mijn reactie daarop is VERWIJDERD ?waarom?
Vandaar dat ik toen zelf maar ff een reactie plaatse op MIJN TOPIC en dat hielp blijkbaar !
Want gelijk als de aasgieren loerend op een kans om iets ''verrots'' *) te vreten hapte als eerste SAUL toe !

*) Ga maar ff terug naar die eerste reactie van SAUL mogelijk valt het ''muntje '' dan ook bij jou !
:tik:

Kortman
11-10-12, 00:04
Nee ik zelf kan ook niet altijd meten reageren ,afgezien daarvan opende Charles de volgende dag over het zelfde onderwerp ook een TOPIC waar wel reactie,s op kwamen onder ander van mij !!
Mijn reactie daarop is VERWIJDERD ?waarom?
Vandaar dat ik toen zelf maar ff een reactie plaatse op MIJN TOPIC en dat hielp blijkbaar !
Want gelijk als de aasgieren loerend op een kans om iets ''verrots'' *) te vreten hapte als eerste SAUL toe !

*) Ga maar ff terug naar die eerste reactie van SAUL mogelijk valt het ''muntje '' dan ook bij jou !
:tik:

Aanvullend op het boven staande is het laatse niuwes dat de TALIBAN gezworen heeft het meisje alsnog te doden als ze de operatie overleefd !
Prettig vooruitzicht voor een kindvrouwtje van amper 14 jaar om de rest van je leven in angst door te brengen omdat een zooitje schorum de wetten van de ISLAM volkomen verkeerd interprenteren.
:gechoquee

mark61
11-10-12, 00:15
Alleen de laatse zin plaatsen?(bekende taktiek )
Daar gaan we weer kijk ff naar Soedan Afganistan ,Pakistan enz enz enz enz and lest but not least Syrie .

Daar is het toegestaan meisjes dood te schieten? Goh, dat wist ik nog niet.

Als we jou niet hadden.

Kortman
11-10-12, 00:39
Daar is het toegestaan meisjes dood te schieten? Goh, dat wist ik nog niet.

Als we jou niet hadden.

Blijkbaar geef je toe dat ook daar door MOSLIMS kinderen m.n meisjes vooral verkracht ,vermoord en mishandeld worden ,

Verder moet je het hele antwoord plaatsen en niet alleen wat jou past !
want dan sta je met je bek vol tanden !
:tik:

Eke
13-10-12, 17:01
Waar staat dat ????

Fatwa uitgevaardigd tegen de taliban - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/3805/Buitenland/video/detail/1516202/Fatwa-uitgevaardigd-tegen-de-taliban.dhtml)


Praktisch iedereen in Pakistan veroordeelt de schutter uit de gelederen van de Talibaan.



En ook : de Koran vermeldt duidelijk dat onderwijs voor vrouwen gewenst is !!! (zie kort videootje, Kortman)

Alleen de leiders van de Rode Moskee zeggen dat zij geoorloofd beschoten is omdat ze... fan is van Obama en Amerika!!!

En dat is dus voldoende om een weerloos iemand uit een schoolbusje te halen en neer te schieten ??? Plus nog een meisje..zomaar.