PDA

Bekijk Volledige Versie : Onschuldige jongeman afgetroefd door twintig onbekenden



Marsipulami
10-10-12, 14:21
Onschuldige jongeman afgetroefd door twintig onbekenden
woensdag 10 oktober 2012, 15u08





ANTWERPEN - De Antwerpse politie onderzoekt een ernstig geval van zinloos geweld. Aan de tramhalte ‘Diamant’ werd Berten V. uit het niets in elkaar getimmerd door een twintigtal jongeren. ‘Om de beurt sloegen ze me keihard in het gezicht’, getuigt de jongeman.



Een gebroken neus, een gebarsten kaakbeen, een afgebroken voortand en een beschadigd oogvlies: zijn belagers toonden geen greintje medelijden met hun slachtoffer. Nochtans gaf Berten V. geen enkele aanleiding tot het buitensporig geweld. Vanuit Mortsel zat hij in de nacht van zaterdag op zondag rustig op tram 15 richting het centrum van Antwerpen. ‘Eén van de daders zat al vlakbij me en was druk aan het bellen. Toen plots een hele groep anderen op de tram stapten, werd ik zonder reden in elkaar geklopt’, huivert Berten. Terwijl zijn medereizigers zich afzijdig hielden, moest de jongeman onophoudelijk slagen en stampen incasseren. Pas toen hij de trambestuurder kon alarmeren en het voertuig halt hield, kwam een einde aan de nachtmerrie. Berten is door de feiten tijdelijk arbeidsongeschikt. Hij heeft een klacht ingediend bij de politie. ‘Ik hoop dat de daders snel gevonden worden, want zo’n onmenselijke behandeling verdient niemand.’

Happy Slapping

Intussen heeft de onderzoeksrechter de lokale recherche met een onderzoek gelast. De aanvallers, vermoedelijk jongeren van Poolse afkomst, werden op verschillende plaatsen gefilmd. Onder meer hun vluchtroute werd duidelijk vastgelegd. ‘Dankzij de beelden hebben we al een aantal verdachten in kaart gebracht, maar er werd nog niemand opgepakt’, weet Veerle De Vries van de Antwerpse politie, die de feiten zeer ernstig neemt. ‘Het gepleegde geweld is niet enkel zinloos, maar getuigt ook van een buitensporige agressiviteit.’

De gruwel doet denken aan de rage van ‘happy slapping’, een fenomeen dat vanuit Groot-Brittannië komt overgewaaid naar het vasteland. Daarbij gaat een groep amokmakers op zoek naar een onschuldig doelwit. Terwijl ze hun slachtoffer zonder pardon aftroeven, maken de vechtjassen vaak beelden met hun smartphone. Die uitspattingen worden dan trots via het internet verspreid. Dat nu ook Antwerpen in de ban is van dergelijk geweld, wil de politie niet gezegd hebben. ‘Gelukkig zijn feiten als deze uitzonderlijk’, klinkt het afgemeten.

Matthias Adriaensen

mark61
10-10-12, 14:51
De aanvallers, vermoedelijk jongeren van Poolse afkomst,

Bizar.

Kortman
10-10-12, 15:08
Bizar.

Bizar dat is de moordaanslag op een meisje door de Taliban !
Zo ver hoef je het niet te zoeken hoor,want wat in ANTWEREPEN is gebeurt , was ook aan de hand in Hilversum (gisteravond bij opsporing verzocht ) welliswaar met de helft aan ''helden ''maar toch.