PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee miljoen Marokkanen hebben honger



FANTACHAT
13-10-12, 22:50
Volgens de VN lijden ruim twee miljoen Marokkanen aan ondervoeding.
Dat blijkt uit het rapport van de VN voor Voedsel en Landbouw waarin Marokko zeer slechte cijfers haalt en daarmee de zwakste is in Noord-Afrika op dit gebied. Als men in percentages spreekt blijkt dat 5,5% van de bevolking te maken heeft met ondervoeding. In de rest van Noord-Afrika ligt dat cijfer onder de 5%. Saillant detail is de stijging van het aantal Marokkanen.

Tussen 2004 en 2009 steeg het aantal met 0,3%. In 2007 was het percentage nog 5,2% terwijl de Marokkaanse economie goede cijfers haalde. De arme burger lijkt daar echter weinig van te merken. De Marokkaanse econoom Najib Akesbi zegt dat de VN onderzoekers generalisten zijn en er van alles mis is met het rapport.

Hij geeft het probleem wel toe maar de werkelijkheid is niet zo ernstig dat de term ondervoeding geplaatst is.

Saul
14-10-12, 11:55
Wie maakt dit soort berichten?

Ze worden nl. misbruikt op vuile fora elders.

cummonisto
14-10-12, 13:32
Meer dan 2 miljoen en het zal alleen maar erger worden. Mensen moeten sprinkhanen kweken in plaats van bestreden

Bofko
14-10-12, 14:53
Meer dan 2 miljoen en het zal alleen maar erger worden. Mensen moeten sprinkhanen kweken in plaats van bestreden
Bijbelse plaag als oplossing van een voedselprobleem ?:cheefbek:

BlackBox
14-10-12, 15:10
Wie maakt dit soort berichten?

Ze worden nl. misbruikt op vuile fora elders.
http://nieuws.marokko.nl/23646/twee-miljoen-marokkanen-hebben-honger/

Eke
14-10-12, 16:26
Bijbelse plaag als oplossing van een voedselprobleem ?:cheefbek:

Ken de kunst van het vriesdrogen-anno nu, Bofko.
Dat geeft die beestjes een verrukkelijke notensmaak.

Dankzij de zonne-energie is Marokko klaar voor grootschalige sprinkhaanproduktie (export) :)

Saul
14-10-12, 17:37
http://nieuws.marokko.nl/23646/twee-miljoen-marokkanen-hebben-honger/

Verstand van PR hebben ze niet. Kwaadwillenden wrijven in hun handen bij dit soort berichten.

BlackBox
14-10-12, 18:05
Wie maakt dit soort berichten?

Ze worden nl. misbruikt op vuile fora elders.
Het staat alleen op een Turkse site. Nog geen reacties. Maar mochten die komen dan zullen die vast heel menselijk zijn: Marokkanen hebben honger (http://turkseinfo.nl/marokkanen-hebben-honger/)

Eke
14-10-12, 18:44
Het staat alleen op een Turkse site. Nog geen reacties. Maar mochten die komen dan zullen die vast heel menselijk zijn: Marokkanen hebben honger (http://turkseinfo.nl/marokkanen-hebben-honger/)

Precies , Blackbox !

VU: één op tien ouderen ondervoed :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/06/vu-een-op-tien-ouderen-ondervoed/) In Nederland.

Waarom is dit een zinnig artikel ? Omdat er aktie op ondernomen kan worden. Daar is niks schaamtevols aan..integendeel.

Wat betreft de mogelijke ondervoeding in Marokko. Indien het (gedeeltelijk) klopt is er werk aan de winkel. Pas als dat niet gebeurd is dat slechte PR, zoals jij dat noemt.
Ik kan me druk maken om speculanten die met de huidige hoge graanprijzen graan opzij gaan houden zodat de prijzen nog meer stijgen in delen van Afrika.
Wat kun je vervangend voor tarwe eten in Marokko, Saul ?

Saul
14-10-12, 19:11
Het staat alleen op een Turkse site. Nog geen reacties. Maar mochten die komen dan zullen die vast heel menselijk zijn: Marokkanen hebben honger (http://turkseinfo.nl/marokkanen-hebben-honger/)

Het staat ook op nujij en hababam.


Precies , Blackbox !

VU: één op tien ouderen ondervoed :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/06/vu-een-op-tien-ouderen-ondervoed/) In Nederland.

Waarom is dit een zinnig artikel ? Omdat er aktie op ondernomen kan worden. Daar is niks schaamtevols aan..integendeel.

Wat betreft de mogelijke ondervoeding in Marokko. Indien het (gedeeltelijk) klopt is er werk aan de winkel. Pas als dat niet gebeurd is dat slechte PR, zoals jij dat noemt.
Ik kan me druk maken om speculanten die met de huidige hoge graanprijzen graan opzij gaan houden zodat de prijzen nog meer stijgen in delen van Afrika.
Wat kun je vervangend voor tarwe eten in Marokko, Saul ?

Er is niets schaamtevols aan. Probleem is dat kwaadwillenden dit soort nieuws misbruiken om te stigmatiseren en een karikatuur neer te zetten van Marokko, wat gretig aftrek vindt bij Nederlandse media ("Marokkaanse vrouwen voeren hun kinderen aan honden", wtf? hoe ziek ben je dan).
Als het partijen als Marokko Media zijn die dit soort berichten plaatsen, dan moeten ze daar onmiddellijk mee ophouden gezien de indirecte schade die ze ermee aanrichten.

Firefox
14-10-12, 20:00
Het staat ook op nujij en hababam.



Er is niets schaamtevols aan. Probleem is dat kwaadwillenden dit soort nieuws misbruiken om te stigmatiseren en een karikatuur neer te zetten van Marokko, wat gretig aftrek vindt bij Nederlandse media ("Marokkaanse vrouwen voeren hun kinderen aan honden", wtf? hoe ziek ben je dan).
Als het partijen als Marokko Media zijn die dit soort berichten plaatsen, dan moeten ze daar onmiddellijk mee ophouden gezien de indirecte schade die ze ermee aanrichten.

Vrijheid van meningsuiting, hoor...

Eke
14-10-12, 20:30
Vrijheid van meningsuiting, hoor...

Niks vrijheid van meningsuiting ! Het gaat om een stomme vertaalfout van een bestaande uitdrukking die geen lampje deed branden bij de vertaler ....
Marokkaanse vrouw weer de gebeten hond « Hasna El Maroudi (http://hasnaelmaroudi.wordpress.com/2012/10/14/marokkaanse-vrouw-weer-de-gebeten-hond/)

Mis-communicatie in optima forma !

Saul
14-10-12, 20:58
Niks vrijheid van meningsuiting ! Het gaat om een stomme vertaalfout van een bestaande uitdrukking die geen lampje deed branden bij de vertaler ....
Marokkaanse vrouw weer de gebeten hond « Hasna El Maroudi (http://hasnaelmaroudi.wordpress.com/2012/10/14/marokkaanse-vrouw-weer-de-gebeten-hond/)

Mis-communicatie in optima forma !

Een miscommunicatie waar wel heel gretig misbruik van werd gemaakt. Wat media hebben uitgehaald is ziek, heel ziek. Laat ik maar geen reacties plaatsen van de Tele-nsb, het komt erop neer dat een mensenleven voor 'ons' niets waard is en dat 'we' middeleeuwse barbaren zijn, allemaal. GS ging nog een stap verder en claimde dat praktisch elke baby aan honden gevoerd werd.
En hoe moet je dat zien, hoeveel mensen vinden dit soort laster normaal? Sommige mensen denken dat je alles mag zeggen omdat het Marokkanen betreft.

Firefox
14-10-12, 21:28
Niks vrijheid van meningsuiting ! Het gaat om een stomme vertaalfout van een bestaande uitdrukking die geen lampje deed branden bij de vertaler ....
Marokkaanse vrouw weer de gebeten hond « Hasna El Maroudi (http://hasnaelmaroudi.wordpress.com/2012/10/14/marokkaanse-vrouw-weer-de-gebeten-hond/)

Mis-communicatie in optima forma !

Ik snap niet waarom ze zich zo druk maken over wat anderen zeggen.

Eke
15-10-12, 14:29
Een miscommunicatie waar wel heel gretig misbruik van werd gemaakt. Wat media hebben uitgehaald is ziek, heel ziek. Laat ik maar geen reacties plaatsen van de Tele-nsb, het komt erop neer dat een mensenleven voor 'ons' niets waard is en dat 'we' middeleeuwse barbaren zijn, allemaal. GS ging nog een stap verder en claimde dat praktisch elke baby aan honden gevoerd werd.
En hoe moet je dat zien, hoeveel mensen vinden dit soort laster normaal? Sommige mensen denken dat je alles mag zeggen omdat het Marokkanen betreft.

Natuurlijk begrijp ik je opstandigheid. Het is supervervelend/oneerlijk als zoiets door een deel van de media kritiekloos aangenomen en gepubliceerd wordt.

Kleine babietjes aan de honden voeren !!! Welk normaal mens doet zoiets ? Gaat er dan geen lampje branden ? Nee,een boel mensen denken niet door...Ze slikken alles als het zwart op wit geschreven staat.:maf3:
Ik vraag me wel eens af wat voor stagiaires de Telegraaf aan het werk zet. En dan heb je ook nog de hoofdredacteur die zit te slapen.
Is Geen Stijl wel media te noemen ???


Slinger, waren het niet de Spartanen die heel lang geleden babietjes van de klif afgooiden als er wat mee was ?
Dat is zo uitzonderlijk hard dat hun naam nog steeds gebruikt wordt... "Spartaanse opvoeding"

Eke
15-10-12, 14:33
Ik snap niet waarom ze zich zo druk maken over wat anderen zeggen.

Jij bent dan ook een fire-fox.

Bofko
15-10-12, 17:02
Ken de kunst van het vriesdrogen-anno nu, Bofko.
Dat geeft die beestjes een verrukkelijke notensmaak.

Dankzij de zonne-energie is Marokko klaar voor grootschalige sprinkhaanproduktie (export) :)
:fpiraat:

Ik denk dat de sprinkhanen-teelt meer biomassa kost dan het oplevert. Maar goed misschien zijn daar andere gegevens over.

knuppeltje
16-10-12, 08:23
:fpiraat:

Ik denk dat de sprinkhanen-teelt meer biomassa kost dan het oplevert. Maar goed misschien zijn daar andere gegevens over.

Misschien machinaal op grote schaal oogsten als er weer ergens een sprinkhanenplaag is. He je zo tonnen beestjes bij elkaar.

Fulanadetal
16-10-12, 21:12
Grappig dat een econoom meent te weten wat ondervoeding precies inhoudt, en dat het wel meevalt in Marokko. Lijkt me meer iets voor voedingsdeskundigen, artsen en biologen.

mark61
16-10-12, 22:11
In 2003-2004, almost a quarter of the under five children were stunted.

Women’s nutritional status is reflective of the nutritional transition and of the double burden of malnutrition that the country is undergoing. While almost one woman out of ten still suffers from chronic energy deficiency, nearly 40% are overweight or obese.

Nutrition country profiles: Morocco summary (http://www.fao.org/ag/agn/nutrition/mar_en.stm)

Ik zie geen recent verschenen rapport.

Fulanadetal
17-10-12, 05:57
Overigens kan je prima moddervet en ondervoed tegelijk zijn. Kwestie van eenzijdige voeding.

cummonisto
17-10-12, 09:48
Ik ben Jezus christus niet,maar raad iedereen aan, te beginnen met meelwormen en brandnetels te eten. Om alvast aan de smaak te wennen.

Eke
17-10-12, 13:34
:fpiraat:

Ik denk dat de sprinkhanen-teelt meer biomassa kost dan het oplevert. Maar goed misschien zijn daar andere gegevens over.

Een leuke vraag om uit te zoeken, Bofko :)

Ik heb zitten googlen naar de grootte van die biomassa...het zijn veelvraten, maar hun beruchte schade aan boerengewassen berust wel op het feit dat ze met velen hanengedrag vertonen, ook de vrouwtjes. (hop,hop, erop ...> grasshoppers )

Daarbij kun je als kweker hun honger wel reguleren als het voer bijna op is en de nieuwe aanvoer is nog niet binnen : hoe kouder, hoe minder trek.

Heb jij/heeft iemand enig idee hoeveel kropjes ijsbergsla (als maat) die beestjes in 1 leven opeten ???? (pp,he)



Maar uiteindelijk : met die biomassa op zich hebben we nog geen eiwitrijk voeding voor onszelf. Daar zorgen die sprinkhanen voor. En dat is het grote voordeel van de kweek.

Eke
17-10-12, 13:41
Ik ben Jezus christus niet,maar raad iedereen aan, te beginnen met meelwormen en brandnetels te eten. Om alvast aan de smaak te wennen.

Brandnetelsoep van jonge toppen is heerlijk. Gisteren zag ik een gerechtje, een soort burger, van gemalen kikkererwten met gemalen meelwormen. Met nog wat kruiden.En dat bakken.
Maar dat mocht nog niet in de handel in Nederland. Europese regels, als ik me niet vergis.

Firefox
17-10-12, 16:31
Ik ben Jezus christus niet,maar raad iedereen aan, te beginnen met meelwormen en brandnetels te eten. Om alvast aan de smaak te wennen.

Nee, want dan hadden we je al lang gekruisigd. En meelwormen eet ik van mijn leven niet.

Joesoef
17-10-12, 17:01
Nee, want dan hadden we je al lang gekruisigd. En meelwormen eet ik van mijn leven niet.

Neem aan dat je brood eet?

Fulanadetal
17-10-12, 17:29
Ik sprak onlangs iemand die vanwege een weddenschap een meelworm moest eten.
Het beestje smaakte volgens haar naar tijgernootje.

Johannes, (Yachja?) leefde van sprinkhanen en wilde honing. Sprinkhanen zijn dus halal, anders zou die profeet ze niet hebben gegeten toch?

Een schoolvriendinnetje was geadopteerd uit een Afrikaans land, ik weet niet meer welk. Ze herinnerde zich nog goed hoe ze sprinkhanen vingen en roosterden.

Ik denk dat er meer volken zijn die wel dan niet insecten eten.

cummonisto
18-10-12, 12:32
Brandnetelsoep van jonge toppen is heerlijk. Gisteren zag ik een gerechtje, een soort burger, van gemalen kikkererwten met gemalen meelwormen. Met nog wat kruiden.En dat bakken.
Maar dat mocht nog niet in de handel in Nederland. Europese regels, als ik me niet vergis.
Brandnetelsoep, macaroni ala meelwormen,lieveheersbeestjes als toetje.:verrassin

cummonisto
18-10-12, 12:40
Nee, want dan hadden we je al lang gekruisigd. En meelwormen eet ik van mijn leven niet.
Hoe haal je het in je hoofd om iemand die van water wijn maakt te kruisigen?:giechel: