PDA

Bekijk Volledige Versie : Agente die Bilal B. doodschoot doet verhaal: 'Schot was helaas dodelijk'



FANTACHAT
14-10-12, 01:18
De Amsterdamse wijk Slotervaart was vijf jaar geleden wekenlang het toonbeeld van rellen, brandstichtingen en vernielingen door Marokkaanse jongeren. Aanleiding voor het geweld was de dood van Bilal B., de man die door een agente werd doodgeschoten. In EenVandaag doet de vrouw vanavond exclusief haar verhaal.

Bilal B., een Amsterdammer van Marokkaanse komaf, leed aan schizofrenie. Op de bewuste dag van de schietpartij mocht hij met een begeleider van een psychiatrische kliniek naar buiten. Hij onttrok zich aan diens aandacht en ging het politiebureau aan het August Allebéplein binnen. Daar sprong hij uiteindelijk over de balie, om de dienstdoende agente met een mes te steken.

Uit verdediging greep zij naar haar dienstwapen, met een fatale ontknoping tot gevolg. De agente vertelt ook over dat moment. In een fragment verklaart ze: 'Ik heb omhoog geschoten, op goed geluk. Ik had echt zoiets van: ik hoop dat ik geen collega's raak, want ik heb niet gezien waar ik precies schoot, maar ik wist wel dat m'n belager aan de linkerkant zat. Dat schot was helaas dodelijk, ja.'

In het programma EenVandaag wordt vanavond ook aandacht besteed aan andere hoofdrolspelers van toen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterda...dodelijk.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/3331398/2012/10/13/Agente-die-Bilal-B-doodschoot-doet-verhaal-Schot-was-helaas-dodelijk.dhtml)

FANTACHAT
14-10-12, 01:19
Die agente kon niet weten dat hij schizofrenie had. Ik zou hem ook hebben neergeschoten uit zelfverdediging en als diender.

cummonisto
14-10-12, 13:18
Ik zou jou ook kapot schieten, zomaar voor de lol

Ze had hem ook in zijn been kunnen schieten, was hij ook uitgeschakeld.

Firefox
14-10-12, 13:58
Ik zou jou ook kapot schieten, zomaar voor de lol

Ze had hem ook in zijn been kunnen schieten, was hij ook uitgeschakeld.

Dan moet je hem maar net op de goede plek raken, anders loopt hij gewoon door en rijgt haar aan het mes.

cummonisto
14-10-12, 14:26
Zelfs met peperspray, kan je iemand met en mes uitschakelen. Maar goed ik weet dat in Nederland katten belangrijker zijn dan mensen.

Fulanadetal
14-10-12, 14:27
Ik zou jou ook kapot schieten, zomaar voor de lol

Ze had hem ook in zijn been kunnen schieten, was hij ook uitgeschakeld.

Hier spreekt een ervaren schutter. Die er geen moeite mee heeft als hij onder iemand ligt en al enkele messteken heeft geincaseerd, koel en rustig te wachten tot hij de knie in het vizier krijgt.
Niet meer blauw, maar meer Communisto's op straat. Dat zal ze leren!

Fulanadetal
14-10-12, 15:12
Zelfs met peperspray, kan je iemand met en mes uitschakelen. Maar goed ik weet dat in Nederland katten belangrijker zijn dan mensen.

Ja, want in de wereld van Communisto ondervindt iedereen direct hinder van pepperspray en bestaat de 10% mensen die er ongevoelig voor zijn niet.
In de wereld van Communisto mag je pepperspray gebruiken op een afstand van minder dan een meter, dus ook als iemand al bovenop je ligt met een mes. En dan helpt het nog ook tegen dat mes.
Een heerlijke, eenvoudige wereld.

BoerHarms
14-10-12, 16:22
Het is zo makkelijk om achteraf te oordelen

Joesoef
14-10-12, 16:30
Het is een droom om te denken dat agenten in een crisis situatie adequaat kunnen handelen. Zijn net mensen en de meesten ook wat ehhhh, apart. Als ik zie wat er op de politie academie rond loopt :jammer:

Joesoef
14-10-12, 16:31
Mensen kijken te midsummer murders, verkeerd beeld.

Fulanadetal
14-10-12, 17:13
Midsummer Murders? Is dat die serie over een slaperig Engels villadorp waar iedere week iemand wordt omgelegd? Dat daar nog iemand woont zeg!

Welke Academie? Police Academy? Michael Winslow Sound Effects Guy - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=PruI8bNIE0o)

Fulanadetal
14-10-12, 17:15
Police Academy 2 Larvelle Jones Scenes - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=mZZ20ZKgqGI)

Tomas
14-10-12, 17:41
Midsummer Murders? Is dat die serie over een slaperig Engels villadorp waar iedere week iemand wordt omgelegd?

De opvallende link tussen al die doden, is dat ze allemaal barneby kennen. Dat niemand dat opvalt.

Charlus
14-10-12, 18:41
Tomas volgt MSM.
:nerveus:

Charlus
14-10-12, 18:45
Die agente kon niet weten dat hij schizofrenie had. Ik zou hem ook hebben neergeschoten uit zelfverdediging en als diender.
?? Zou ze wel hebben geweten dat hij schizofrenie had, dan had ze zich vrijwillig overhoop moeten laten steken?

Ready?
14-10-12, 19:25
Als agent in functie die bedreigd word (en zelfs aangevallen) moet je inderdaad het liefst op de benen richten. Maar goed, doe dat maar als iemand met een mes over de toonbank heen springt.

super ick
15-10-12, 10:48
Het is een droom om te denken dat agenten in een crisis situatie adequaat kunnen handelen. Zijn net mensen en de meesten ook wat ehhhh, apart. Als ik zie wat er op de politie academie rond loopt :jammer:

Heeee, dan moeten wij elkaar gezien hebben! Ik zit daar nl. sinds 3 maanden 1 keer in de week.

Het idee dat er een soort supercop bestaat moet echt de wereld uit. Een vechtmachine creeren die zich onder zeer moelijke omstandigheden kan verdedigen en daarvan verwachten dat hij zich sociaal opsteld staat haaks op elkaar.
Het aspect adrenaline wordt nog wel eens vergeten.
Ik heb wel eens onder vuur gelegen van 'kinderen' maar mocht niet terug schieten. Wij hebben ons gelukkig, achteraf, terug getrokken. Op bevel wel te verstaan.
In de briefing bleek dat we allemaal (15 man) graag terug hadden geschoten................

Zoals ik het heb begrepen was de agente al gestoken en achterover op de grond gevallen. Vanuit die positie kan je makkelijk een knie kapot trappen. In een trainingssituatie welteverstaan.............
Nu ging de aanvaller ook een collega te lijf, was zij zelf al gestoken en heeft in deze situatie richting de aanvaller geschoten. Het gaat (te) snel en onverwacht. Dan is er geen tijd om een overweging te maken en reageer je instinctief.
De omstandigheden hebben deze agente zodanig in het nauw gebracht dat zij in een impuls heeft gehandeld. Waarschijnlijk heeft zij daarmee haar zelf en haar collega gered.

Fulanadetal
15-10-12, 15:55
Mijn neef is agent in Brabant. Ze oefenen schieten en vechten, exact vier keer per jaar. Twee keer daarvan is examen.
En hij verzekert mij dat het niet alleen in Brabant zo gaat, maar in alle korpsen. Verwacht dus geen geoefende vechtmachines en bovenmenselijk mikken op knieen tijdens een levensbedreigende situatie.

mark61
15-10-12, 17:03
Knieën al helemaal niet, dan is iemand invalide voor het leven.

Benen zijn dun, moeilijk te raken, en dader loopt evt. gewoon door.

Wie het beter kan moet het maar even voordoen. Ik weet niet hoe het in NL is, maar in de VS leer je op rompen schieten, dat mikt wat makkelijker.

Fulanadetal
16-10-12, 05:51
Volgens mijn neef is benen het doel voor aanhouding van een verdachte (het gaat dan over een gevaarlijk iemand die zich aan een aanhouding onttrekt). Bij "noodweer" dus een leven of dood situatie moeten ze op de romp schieten. Maar het schijnt dat mensen die onder de pillen enzo zitten zelfs met een kogel in een romp soms nog een stuk doorlopen en ook nog schade kunnen aanrichten met een wapen.

Lastig, echte aanvallers bewegen aanzienlijk meer en sneller dan de posters met pop waarop de agenten hun schieten oefenen.

In de zaak van Bilal alleen maar verliezers. Bilal zelf, de ouders, de agente die nu met een trauma zit. Schizofrenie lijkt me een hel voor patient en omgeving.

super ick
16-10-12, 08:23
Volgens mijn neef is benen het doel voor aanhouding van een verdachte (het gaat dan over een gevaarlijk iemand die zich aan een aanhouding onttrekt). Bij "noodweer" dus een leven of dood situatie moeten ze op de romp schieten. Maar het schijnt dat mensen die onder de pillen enzo zitten zelfs met een kogel in een romp soms nog een stuk doorlopen en ook nog schade kunnen aanrichten met een wapen.

Lastig, echte aanvallers bewegen aanzienlijk meer en sneller dan de posters met pop waarop de agenten hun schieten oefenen.

In de zaak van Bilal alleen maar verliezers. Bilal zelf, de ouders, de agente die nu met een trauma zit. Schizofrenie lijkt me een hel voor patient en omgeving.

Het is inderdaad vreselijk voor de familie van het slachtoffer. Het is goed voor te stellen dat de gedachte opkomt of er wellicht anders gehandeld had kunnen worden.

Over aanhouden verdachten gesproken. Jij geeft het voorbeeld aan van personen die gedrogeerd zijn en doorlopen terwijl ze geraakt zijn.
Ik heb eens een man gezien die bij een aanhouding met twee politiehonden, die zich vastgebeten hadden in beide armen, stond te zwaaien. Die stond ook helemaal strak van de rotzooi.
Politie heeft regelmatig te maken met mensen die in een andere dimensie verkeren en soms gaat het erg ver.