PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Weigeren van hand kost Arke personeel baan



MoStar
19-10-12, 20:51
16681

Het is een normaal gebruik voor veel moslims om een vrouw of een vreemde geen hand te schudden. Dit gebruik veroorzaakt in Nederland soms voor problemen. De laatste keer dat er echter een rel uitbrak, was in 2004. Toen weigerde een Syrische imam die in Nederland op bezoek was de hand van Rita Verdonk te schudden.

Tegenwoordig haalt een handenschudden kwestie enkel het nieuws als het expliciet verboden wordt om niet de handen te schudden. Het niet schudden van handen wordt namelijk niet gezien als discriminatie omdat het op grond van geloof gebeurd.

Dit keer wordt de handenschudden kwestie naar boven gehaald door de hoogste baas van reisorganisatie Arke, Nico van der Veer. De topman van het reisbureau heeft afgelopen week een brief verstuurd naar tien werknemers die werkzaam zijn voor het reisbureau met daarin de vraag of zij voortaan handjes willen schudden met de klant want anders mogen ze wieberen.

Inmiddels hebben de medewerkers de vakbonden ingeschakeld. De vakbond geeft aan dat zij begrijpen dat het reisbureau regels heeft voor het te woord staan van klanten maar dat het dreigen van ontslag te ver gaat voor deze kwestie.

De vraag is of Van der Veer deze kwestie gaat voortzetten als de medewerkers weigeren over stag te gaan. Zoals hierboven al aangegeven staat, wordt er in de meeste gevallen geoordeeld dat het weigeren van handen schudden geen discriminatie is en daarom geen reden tot ontslag is.

Foto: wadebetter (http://www.flickr.com/photos/wadebetter/)

Good Kahuna
19-10-12, 21:30
Ontslag gaat nogal ver ja. Ik las in de krant dat het al een langlopend confict was tussen die werknemers en Van der Veer. Trouwens geen idee of die werknemers geen handen wilden schudden vanwege religieuze redenen of er gewoon geen zin in hadden.

Charlus
20-10-12, 01:26
Het is een normaal gebruik voor veel moslims om een vrouw of een vreemde geen hand te schudden.
Er schuilt een hele denkwereld achter dit zinnetje. Moslim=man, tenzij bedoeld wordt dat ook vrouwtjesmoslims vrouwen niet de hand schudden. Nieuw voor mij dat voor veel moslims het net zo normaal is om een vrouw zowel als een vreemde niet de hand te schudden. Twee aardverschuivingen ineen; niet alleen is excessieve geloofsijver niet de oorzaak ("normaal gebruik voor veel moslims"), ook normaal voor veel moslims om vreemden niet de hand te schudden. Vanwaar vreemden? Smetvrees?

Het niet schudden van handen wordt namelijk niet gezien als discriminatie omdat het op grond van geloof gebeurd.
Door wie? In ieder geval niet door mij. Het discrimineren van homo's wordt door diezelfde mensen evenmin gezien als discriminatie indien het op grond van geloof gebeurt?

Charlus
20-10-12, 01:33
Trouwens geen idee of die werknemers geen handen wilden schudden vanwege religieuze redenen of er gewoon geen zin in hadden.
Serieus geen idee?

Good Kahuna
20-10-12, 08:46
Serieus geen idee?

Ik kan wel wat verzinnen maar het staat niet in de nieuwsberichten hierover. In het bericht hierboven wordt het gesuggereerd, maar ik lees het verder nergens.

knuppeltje
20-10-12, 09:41
Ik vind dat verplicht handen geven net zo belachelijk als dat duimpjes-gedoe hier. Er zijn er trouwens heel wat mensen van wie ik niets eens een handje wil hebben. :maf:

Firefox
20-10-12, 09:58
Ik vind dat verplicht handen geven net zo belachelijk als dat duimpjes-gedoe hier. Er zijn er trouwens heel wat mensen van wie ik niets eens een handje wil hebben. :maf:

Dan ben jij ook niet geschikt om te werken bij een reisbureau.

knuppeltje
20-10-12, 10:31
Dan ben jij ook niet geschikt om te werken bij een reisbureau.

Is ook nooit mijn wens geweest. Maar bij al die keren dat ik er geboekt heb, zijn er van beide kanten uit veel vriendelijke woorden gewisseld, maar maar weinig handjes gegeven. Ik vind het allemaal zo'n geweldig overtrokken gedoe, en blijkbaar vonden ze dat daar ook.

cummonisto
20-10-12, 12:09
Sinds Wanneer doen ze handen schudden bij reisbureaus? 1 ding is zeker de rechten van de werknemer gaan naar de klote.Komt en tijd dat we handen van de baas moeten kussen voor dat we met werk beginnen.

knuppeltje
20-10-12, 17:46
Sinds Wanneer doen ze handen schudden bij reisbureaus?

Nog nooit meegemaakt.

Charlus
20-10-12, 18:37
weinig handjes gegeven

Nog nooit meegemaakt.
Wat is het nu?

MoStar
20-10-12, 18:42
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet heb meegemaakt, maarja, ik boek altijd via het Internet.

Het slaat weer helemaal nergens op en hoop dat die mensen niet ontslagen worden.

Eke
20-10-12, 19:29
Ja hoor : zoenen is hygienischer dan handenschudden.

Griep, buikgriep en verkoudheid worden heel snel overgebracht via een hand, zo blijkt uit onderzoek (Krantenberichten, knipsels uit tijdschrift en weekblad: hygiëne en gezondheid (http://www.preventievegezondheidszorg.com/hygienekrant.php))

Het lijkt me dat die zoen geen problemen oplevert...het gaat dan vooral om de Franse zoen in de lucht : smak-rechts, smak-links.
Meteen daarna schuif je een stoel aan en presenteert de Arke-gast een kopje thee met tompouce..in Arkekleuren.

Geen werknemers kwijt en goeie sfeer !


PS Ontvangst bij een reisburo ? Een knik, een groet... De stoelen staan klaar en daar mag je op gaan zitten. Als het niet te druk is.

mark61
20-10-12, 19:41
Ik heb nog nergens gelezen dat het om moslims gaat.

Lijkt me sterk dat Arke eerst tientallen hoogwatermoslims met lange baarden heeft aangenomen, of dat die geïnteresseerd zijn in een carrière in het toerismewezen.

mark61
20-10-12, 19:43
Oh en ik wil ook niet gezoend worden. Niet dat ik ooit bij een reisbureau kom, maar voordat ze dat gaan invoeren bij de bakker.

Eke
20-10-12, 19:46
Ik heb nog nergens gelezen dat het om moslims gaat.

Lijkt me sterk dat Arke eerst tientallen hoogwatermoslims met lange baarden heeft aangenomen, of dat die geïnteresseerd zijn in een carrière in het toerismewezen.

http://styles.tui.nl/BaseSites/Arke/Layout/20120927.2/images/reisbureau_overzicht_fotos.jpg

Als je naar hun site kijkt laten ze deze voorbeeldige plaatjes zien van hun doorsneeburo.. Trek zelf maar je konklusies !

Er is geen klant te zien en de 2 dames die achteraan op de foto staan mogen met hun voorste collega nog eens op een nepfoto :hihi:

mark61
20-10-12, 19:53
http://styles.tui.nl/BaseSites/Arke/Layout/20120927.2/images/reisbureau_overzicht_fotos.jpg

Als je naar hun site kijkt laten ze deze voorbeeldige plaatjes zien van hun doorsneeburo.. Trek zelf maar je konklusies !

Er is geen klant te zien en de 2 dames die achteraan op de foto staan mogen met hun voorste collega nog eens op de foto :hihi:

Ze verkopen reizen aan elkaar?

Eke
20-10-12, 20:00
Oh en ik wil ook niet gezoend worden. Niet dat ik ooit bij een reisbureau kom, maar voordat ze dat gaan invoeren bij de bakker.

Krijg je bij de bakker dan al een hand ? :)

Eke
20-10-12, 20:01
Ze verkopen reizen aan elkaar?

Ja, je ziet dus een staaltje nep-reklame. Er wordt iets gesuggereerd dat er niet is..


Van der Veer grijpt alles aan om klanten/aandacht te krijgen:
als er dan toch personeel afgevloeid moet worden dan maar met ophef.

Charlus
20-10-12, 23:02
Het niet schudden van handen wordt namelijk niet gezien als discriminatie omdat het op grond van geloof gebeurd.

De vraag is of Van der Veer deze kwestie gaat voortzetten als de medewerkers weigeren over stag te gaan. Zoals hierboven al aangegeven staat, wordt er in de meeste gevallen geoordeeld dat het weigeren van handen schudden geen discriminatie is en daarom geen reden tot ontslag is.
Uit bovenstaande concludeer ik dat ze niet handenschudden vanwege geloof. Bovendien, waarom in het artikel uitweiden over Islam en handenschudden wanneer in dit specifieke geval er geen verband is? Hadden ze dan wel even mogen melden. Bovendien2, wie in Nederland in een werksituatie structureel weigert handen van leden van de andere sekse te schudden, anders dan wegens geloofsvoorschriften, lijkt mij iemand die een psychische stoornis heeft (zwaar autistisch?) en geen normaal werk kan doen.
Btw., wat is de bron van het artikel? Ja, een bron voor het fotootje.

Charlus
21-10-12, 14:51
Ja, je ziet dus een staaltje nep-reklame. Er wordt iets gesuggereerd dat er niet is..
Dit itt. echte reclame die een realistische weergave van de feiten voorstaat?

knuppeltje
21-10-12, 15:16
Wat is het nu?

Allemaal geleuter om niets.

Eke
21-10-12, 18:04
Dit itt. echte reclame die een realistische weergave van de feiten voorstaat?

Het valt toch wel mee die onechtheid ? Maar ja, ik lees alleen de folder met aanbiedingen : 3 appels halen, 2 betalen.
Enne af en toe folders van innovatieve auto's...Toch ook wel realistisch wat je erin opgesomd krijgt.

Reizen koop ik eigenlijk nooit. Wel kaartjes.

Charlus
21-10-12, 19:12
Het valt toch wel mee die onechtheid ? Maar ja, ik lees alleen de folder met aanbiedingen : 3 appels halen, 2 betalen.
Enne af en toe folders van innovatieve auto's...Toch ook wel realistisch wat je erin opgesomd krijgt.

Reizen koop ik eigenlijk nooit. Wel kaartjes.
Ik kan meestal, zo ook nu, niks met jouw reacties terwijl ze op het eerste gezicht het product lijken van een redelijk persoon. Heel wonderlijk.

Het valt toch wel mee die onechtheid ?
Zet jij standaard een spatie tussen een woord en het bijbehorende vraagteken? Ik vraag dat omdat mij tot nu toe op maroc.nl is gebleken dat die stijl van formuleren een symptoom is van algehele leipheid. Zou eea. verklaren.

Eke
21-10-12, 21:44
Ik kan meestal, zo ook nu, niks met jouw reacties terwijl ze op het eerste gezicht het product lijken van een redelijk persoon. Heel wonderlijk.

Zet jij standaard een spatie tussen een woord en het bijbehorende vraagteken? Ik vraag dat omdat mij tot nu toe op maroc.nl is gebleken dat die stijl van formuleren een symptoom is van algehele leipheid. Zou eea. verklaren.

Charlus, terug naar jouw uitspraak over echte reklame die een realistische weergave van de feiten zou voorstaan..

Je bedoelt dit spottend, interpreteer ik.

Daar zet ik tegenover dat dat wel meevalt.Je hebt weliswaar plof-reklame (naar analogie van de inmiddels bekend veronderstelde plof-kip), maar je hebt ook de reklame van de handelaar die z'n waar aanbiedt zonder valse schijn, maar met aanbiedingen. Die reklameboodschappen vallen wekelijks op je deurmat en vormen de meerderheid van reklame, vermoed ik.
Helderder kan ik het niet maken . En een mens hoeft niet op alles een antwoord te hebben.:p

De diversiteit van de prikkers hier vind ik boeiender dan hun schrijfstijl op het forum. Het boeit me niet of mensen wel of niet spaties zetten voor een vraagteken. Het is geen 'jij-bak', maar met zo'n opmerking kan ik nou weer niets :moe:
Maar dat geeft niets, daar is het een forum voor.

Karin.N
22-10-12, 09:58
Sinds Wanneer doen ze handen schudden bij reisbureaus?

Ik kan me niet voorstellen dat ik eerder een reis zou boeken bij een bureau waar ze m'n handen schudden. Ik zou me zelfs wat ongemakkelijk voelen, wat is er mis met deze reis of bureau dat men opeens zo vriendelijk doet :argwaan:

super ick
22-10-12, 10:22
Ik kan me niet voorstellen dat ik eerder een reis zou boeken bij een bureau waar ze m'n handen schudden. Ik zou me zelfs wat ongemakkelijk voelen, wat is er mis met deze reis of bureau dat men opeens zo vriendelijk doet :argwaan:

Het lijkt mij logisch dat medewerkers de klanten vriendelijk moeten begroeten. Ik kan mij zo maar voorstellen dat een medewerker zichzelf voorstelt en daarbij een hand geeft. Noodzakelijk is het natuurlijk niet.
Ook als de deal gesloten is geef je de klant toch een hand en wens hem/haar een prettige vakantie?

En waar voorheen de gggggristenen heerlijk belachelijk gemaakt werden om hun geloofsfratsen, aangevoerd door links, daar wordt nu genuanceerd, moet je er ineens respect voor hebben. Voor mij blijven het belachelijke geloofsfratsen.

Ik vind het nog steeds een stel sukkels en heb er geen respect voor. Ik ben een keer de hand geweigerd en heb direct gebruikt gemaakt van MIJN recht op vrije meningsuiting en gezegd dat ik het belachelijk vond.

Kortzichtig hè?

Ik wacht nog op mensen met 1 of ander geloof waarbij men elkaar als begroeting even in het kruis betast. Moet je respect voor hebben en aan mee doen.

cummonisto
22-10-12, 11:46
Ik kan me niet voorstellen dat ik eerder een reis zou boeken bij een bureau waar ze m'n handen schudden. Ik zou me zelfs wat ongemakkelijk voelen, wat is er mis met deze reis of bureau dat men opeens zo vriendelijk doet :argwaan:

De buschauffeur van arke reizen zal ook blij zijn met handen schudden van 30 bejaarde passagiers.:moe:

cummonisto
22-10-12, 11:51
Het lijkt mij logisch dat medewerkers de klanten vriendelijk moeten begroeten. Ik kan mij zo maar voorstellen dat een medewerker zichzelf voorstelt en daarbij een hand geeft. Noodzakelijk is het natuurlijk niet.
Ook als de deal gesloten is geef je de klant toch een hand en wens hem/haar een prettige vakantie?

En waar voorheen de gggggristenen heerlijk belachelijk gemaakt werden om hun geloofsfratsen, aangevoerd door links, daar wordt nu genuanceerd, moet je er ineens respect voor hebben. Voor mij blijven het belachelijke geloofsfratsen.

Ik vind het nog steeds een stel sukkels en heb er geen respect voor. Ik ben een keer de hand geweigerd en heb direct gebruikt gemaakt van MIJN recht op vrije meningsuiting en gezegd dat ik het belachelijk vond.

Kortzichtig hè?

Ik wacht nog op mensen met 1 of ander geloof waarbij men elkaar als begroeting even in het kruis betast. Moet je respect voor hebben en aan mee doen.

Geen hand schudden is ook vrijheid van meningsuiting,zak schudden niet.

Eke
22-10-12, 13:14
Ik ben een keer de hand geweigerd.
Wacht even Superick, jij bent toch een man ??? Weigeren mannen elkaar de hand te schudden op religieuze gronden ?

super ick
22-10-12, 15:25
Wacht even Superick, jij bent toch een man ??? Weigeren mannen elkaar de hand te schudden op religieuze gronden ?

Nee dat was bij een training in opdracht van een grote verzekeraar. Dan stel je jezelf voor. Behalve die ene dame.
Zij keek mij aan of ik haar onteerd had. Kennelijk was het feit dat ik mijn hand uitstak voor haar al beledigend. Een collega viel bij om haar te verontschuldigen en e.e.a. uit te leggen.

Ik heb ook een overtuiging maar die geldt niet. Alleen geloofsovertuiging is een geldige reden om allerlei fratsen uit te halen waar je op andere gronden niet mee weg komt.

Eke
22-10-12, 15:53
1) Iemand die hier geboren en getogen is kent de handengeefcultuur en zou meteen iets vriendelijks kunnen zeggen bij het voorstellen om de (meestal) ervaren afwijzing te neutraliseren.

2) Geloofsfratsen versus geloofsovertuiging. Daar zit een verschil tussen,m.i. :denk:

super ick
22-10-12, 22:51
1) Iemand die hier geboren en getogen is kent de handengeefcultuur en zou meteen iets vriendelijks kunnen zeggen bij het voorstellen om de (meestal) ervaren afwijzing te neutraliseren.

2) Geloofsfratsen versus geloofsovertuiging. Daar zit een verschil tussen,m.i. :denk:

Geloofsovertuiging.............

Het zou voor jou wel een zwaar beladen term zijn. Mij zegt het niets. Ik ben niets meer of minder dan een ander in deze maatschappij. Ik wil dus door niemand anders behandeld worden omdat ik man ben. Wat gaan we nou krijgen zeg!
Ik moet er maar respect voor opbrengen en mijzelf voorhouden dat het niet persoonlijk bedoelt is.

Ik heb er geen respect voor, ik vind het onbeschoft.

Eke
23-10-12, 13:09
Geloofsovertuiging.............

Het zou voor jou wel een zwaar beladen term zijn. Mij zegt het niets. Ik ben niets meer of minder dan een ander in deze maatschappij. Ik wil dus door niemand anders behandeld worden omdat ik man ben. Wat gaan we nou krijgen zeg!
Ik moet er maar respect voor opbrengen en mijzelf voorhouden dat het niet persoonlijk bedoelt is.

Ik heb er geen respect voor, ik vind het onbeschoft.

Je geloofsovertuiging hangt sterk samen met je Godsbeeld. Of je denkt dat de overstijgende God van hemel en aarde (lees :heelal) matcht bij de diverse menselijke begroetingsrituelen die in de afgelopen miljoenen jaren hebben plaatsgevonden.

Maar het is ook zo dat er miljoenen Gelovigen zijn die helemaal geen tijd hebben om na te denken over dit soort regels en blind varen op wat een ander hen voorschrijft. Het is een manier van religie bedrijven.

Tja, en wil je dit dan respekteren ? Das een keuze. Je zou kunnen beginnen mild te zijn/mild te denken over anderen.
En deze religie-interpretatie-keuze bij hen te laten...het heeft niets-nada-noppes met jou te maken. Je hoeft er helemaal niet onder te lijden.

super ick
23-10-12, 16:33
Je geloofsovertuiging hangt sterk samen met je Godsbeeld. Of je denkt dat de overstijgende God van hemel en aarde (lees :heelal) matcht bij de diverse menselijke begroetingsrituelen die in de afgelopen miljoenen jaren hebben plaatsgevonden.

Maar het is ook zo dat er miljoenen Gelovigen zijn die helemaal geen tijd hebben om na te denken over dit soort regels en blind varen op wat een ander hen voorschrijft. Het is een manier van religie bedrijven.

Tja, en wil je dit dan respekteren ? Das een keuze. Je zou kunnen beginnen mild te zijn/mild te denken over anderen.
En deze religie-interpretatie-keuze bij hen te laten...het heeft niets-nada-noppes met jou te maken. Je hoeft er helemaal niet onder te lijden.

Lijden is een groot woord.

Ik vind het sukkels.