PDA

Bekijk Volledige Versie : Apothekers gooien grote hoeveelheden medicijnen weg



knuppeltje
21-10-12, 09:08
Ik vind dit ronduit schandelijk! Verplicht afdragen aan Artsen Zonder Grenzen, zonder dat die daarvoor moeten betalen. Die weten daar wel raad mee.

Apothekers gooien grote hoeveelheden medicijnen weg | Gezondheid (http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2012/10/21/apothekers-gooien-grote-hoeveelheden-medicijnen-weg)

Joesoef
21-10-12, 11:25
Reactie van bron pagina (welke mi klopt):



Het zijn in werkelijkheid niet apothekers die medicijnen weggooien, maar de mensen die de medicijnen in eerste instantie zouden gebruiken zelf. Zij leveren de medicijnen in bij apotheken ter vernietiging, omdat ze het zelf niet meer gebruiken. Nou zitten daar natuurlijk heel veel medicijnen bij die in principe nog wel goed zouden zijn. Apothekers mogen echter wettelijk gezien teruggenomen medicijnen niet meer afgeven aan andere clienten: je hebt immers geen idee hoe de bewaarcondities (temperatuur/luchtvochtigheid etc) zijn geweest buiten de apotheek. Het idee van insealen van de doosjes zou misschien goed lijken, maar dan zou je ieder doosje apart moeten insealen met een soort van controlestrip waarbij je kan zien wat de bewaaromstandigheden zijn geweest. Dat brengt natuurlijk extra kosten en werk met zich mee. Een ander idee wat mensen altijd roepen is: geef dan minder medicijnen mee, bv 1 maand ipv 3 maanden. Probleem is hier ook: dat mogen apothekers ook niet zomaar. Apothekers krijgen een vergoeding per aflevermoment, dus het splitsen van recepten in 3 x 1 maand zou ook meer kosten met zich meebrengen, waar zorgverzekeraars niet zo blij mee zouden zijn.

knuppeltje
21-10-12, 14:15
Reactie van bron pagina (welke mi klopt):

Oké, maar dan nog vind ik het schandalig dat die medicijnen zomaar vernietigd worden. Mijn voorstel om die aan Artsen Zonder Grenzen te geven, vind ik nog steeds veel beter.

CONTRA
21-10-12, 14:49
dat gaat dan alleen nog maar over de medicynen die netjes terug worden gebracht naar de apotheek. dat zegt dus niks over het werkelyke aantal medicynen dat weggegooid wordt. ik vermoed dat veel mensen hun ongebruikte medicynen zelf in de prullebak kieperen.

knuppeltje
22-10-12, 09:32
dat gaat dan alleen nog maar over de medicynen die netjes terug worden gebracht naar de apotheek. dat zegt dus niks over het werkelyke aantal medicynen dat weggegooid wordt. ik vermoed dat veel mensen hun ongebruikte medicynen zelf in de prullebak kieperen.

Of in de toiletpot, maar ook dat zou niet moeten gebeuren. Inleveren bij de apotheker, dat is veel beter.

super ick
23-10-12, 10:07
Oké, maar dan nog vind ik het schandalig dat die medicijnen zomaar vernietigd worden. Mijn voorstel om die aan Artsen Zonder Grenzen te geven, vind ik nog steeds veel beter.

Je praat voor je beurt.
De apothekers kunnen er niet veel aan doen.

Het gaat om medicatie die voorgeschreven is maar niet ingenomen. De apotheker heeft er geen invloed op. Die geeft uit wat hij via de arts opgedragen krijgt.

Joesoef
23-10-12, 10:53
Je praat voor je beurt.
De apothekers kunnen er niet veel aan doen.

Het gaat om medicatie die voorgeschreven is maar niet ingenomen. De apotheker heeft er geen invloed op. Die geeft uit wat hij via de arts opgedragen krijgt.


Niet alleen, het gaat ook om preferente geneesmiddelen die worden voorgeschreven door verzekeraars. Apothekers zijn verplicht die lijst uit te voeren, merk kan per periode verschillen. Al heb je het op voorraad, je moet toch dat andere merk verstrekken. Verzekeraars mogen ook wel eens naar zichzelf kijken ipv wijzen naar patiënten en apothekers.

knuppeltje
23-10-12, 12:12
Je praat voor je beurt.

De apothekers kunnen er niet veel aan doen.

Het gaat om medicatie die voorgeschreven is maar niet ingenomen. De apotheker heeft er geen invloed op. Die geeft uit wat hij via de arts opgedragen krijgt.

So what? Er hoeft niet over nagedacht te worden van je?

Ik zeg ook niet dat het de schuld is van de apothekers.

Maar dat neemt niet weg dat er met de ingeleverde medicijnen anders kan worden omgesprongen. Als men wil dan toch.

super ick
23-10-12, 15:24
Niet alleen, het gaat ook om preferente geneesmiddelen die worden voorgeschreven door verzekeraars. Apothekers zijn verplicht die lijst uit te voeren, merk kan per periode verschillen. Al heb je het op voorraad, je moet toch dat andere merk verstrekken. Verzekeraars mogen ook wel eens naar zichzelf kijken ipv wijzen naar patiënten en apothekers.

Die preferente geneesmiddelen zijn juist in het leven geroepen omdat ze even werken als duurdere merken. Die soms vele male duurdere merken bleven artsen voorschrijven. Naar de reden kunnen we slechts gissen. Ik heb wel eens vernomen dat er een soort beloning aan de omzet vast zat.

Ik kan mij voorstellen dat apothekers nu met die duurdere merken zitten omdat ze niet meer voorgeschreven mogen worden. Een apotheker is een ondernemer met, in het verleden, vette marges op zijn medicijnen. Dat er nu duurdere medicijnen blijven liggen is zijn ondernemersrisico.

super ick
23-10-12, 15:27
So what? Er hoeft niet over nagedacht te worden van je?

Ik zeg ook niet dat het de schuld is van de apothekers.

Maar dat neemt niet weg dat er met de ingeleverde medicijnen anders kan worden omgesprongen. Als men wil dan toch.

Inderdaad kan er gekeken worden naar de verspilling. Of artsen zonder grenzen er iets aan heeft betwijfel ik. Wat zij kunnen gebruiken moeten ze krijgen. Dat is altijd beter dan de prullenbak.
[slikmoduson] daar heb je gelijk in [slikmodusoff]

Ik vrees dat het slecht is voor de farmaceutische bedrijven. AZG kan beter gewoon nieuw kopen. Goed voor de omzet.

knuppeltje
24-10-12, 08:36
Inderdaad kan er gekeken worden naar de verspilling.

Of artsen zonder grenzen er iets aan heeft betwijfel ik.

Ik vrees dat het slecht is voor de farmaceutische bedrijven. AZG kan beter gewoon nieuw kopen. Goed voor de omzet.

Zo is dat.

Laat hen dat maar beoordelen.

Dat vrezen die bedrijven ook, en daarom willen die zeer zeker niet meewerken.

Bar
24-10-12, 11:16
Zo is dat.

Laat hen dat maar beoordelen.

Dat vrezen die bedrijven ook, en daarom willen die zeer zeker niet meewerken.
Die pharmaceutische bedrijven zullen wel gek zijn om hun medicijnen buiten hun kwaliteits- en veiligheidscontroles om te laten verdelen in 3e wereldlanden. Iedere grappenmaker kan tenslotte vóór het inleveren van alles in die leuke capsules stoppen/spuiten.
Vreemd, dat zo'n linkse knuffelaar die mensen aan dat soort risico's wil blootstellen (en de pharmabedrijven aan torenhoge schadeclaims wil helpen).

knuppeltje
24-10-12, 14:26
Die pharmaceutische bedrijven zullen wel gek zijn om hun medicijnen buiten hun kwaliteits- en veiligheidscontroles om te laten verdelen in 3e wereldlanden.

Iedere grappenmaker kan tenslotte vóór het inleveren van alles in die leuke capsules stoppen/spuiten.

Vreemd, dat zo'n linkse knuffelaar die mensen aan dat soort risico's wil blootstellen (en de pharmabedrijven aan torenhoge schadeclaims wil helpen).

Bar en boos.

Ik had het eerder over afdragen aan Artsen zonder grenzen, niet aan willekeurig iemand.

Ik bepaal zelf wie ik knuffel já. :student:

Bar
25-10-12, 08:46
Bar en boos.

Ik had het eerder over afdragen aan Artsen zonder grenzen, niet aan willekeurig iemand.

Ik bepaal zelf wie ik knuffel já. :student:
Zie je het al voor je: de jongens en meisjes van AI die alle doosjes openmaken en gaan testen op verontreinigingen?