PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Van alle kloven is de meningenkloof tussen hoog- en laagopgeleid de grootste'



Soldim
23-10-12, 13:23
'Van alle kloven is de meningenkloof tussen hoog- en laagopgeleid de grootste'


Ja, er is een kloof tussen hoog- en laagopgeleid in Nederland, maar dat is bijna een cliché, schrijft Rutger Bregman. Maar wat hij niet wist, is dat de kloof tussen opvattingen van die twee groepen zo groot is. Het grootst, zelfs. En hoe dicht je die?

Je herkent ze zo. Hun huizen hebben geveltuintjes met bakfietsen voor de ruiten. Door de brievenbus, waar een ja/nee sticker op is geplakt, valt dagelijks Trouw, NRC of de Volkskant. Ze heten Floris en Fleur en hebben twee kinderen, Berend en Bastiaan, die naar een speciale school gaan. Tijdens de vakantie kamperen ze in Frankrijk, of gaan ze naar hun appartement in Noord-Italië. Ze stemmen D66, PvdA of VVD. Het zijn positief ingestelde mensen, met vertrouwen in de samenleving en de toekomst. Ze zijn hoogopgeleid.

Een paar straten verderop, in een zogenoemde 'prachtwijk', wonen Miranda en Kevin met hun kinderen Kimberly en Nick, die naar een gewone buurtschool gaan. Hun tuin is volledig betegeld en bij de brievenbus staat een bordje met 'hier-waak-ik' erop. Voor de ramen hangen rolluiken. Ze lezen De Telegraaf of het Algemeen Dagblad en kijken SBS6 of RTL. Op vakantie gaan ze met de charter naar Spanje of Turkije, of gewoon een paar weken in de stacaravan. Als ze al stemmen, dan kiezen ze voor de SP of de PVV. Ze maken zich zorgen over de multiculturele samenleving, de criminaliteit en Europa. Ze zijn laagopgeleid.

Kloof
Natuurlijk: dit zijn stereotypes. Maar dat er een kloof gaapt tussen hoger- en lageropgeleiden is inmiddels bijna een cliché. De kloof doortrekt alle dimensies van de samenleving: van de politiek en de arbeidsmarkt tot de gezondheidszorg en de huwelijksmarkt.

Hoger- en lageropgeleiden komen elkaar nauwelijks meer tegen in de kerk, op school of bij de vereniging. Ruim de helft van de hogeropgeleiden en tweederde van de lageropgeleiden verklaart 'steeds minder' contact te hebben met elkaar. Slechts twee op de duizend huwelijken is een huwelijk tussen een hoger en een lager opgeleide. De Raad van Maatschappelijke Ontwikkeling noemt het 'de nieuwe verzuiling': niet langer wordt je leven door je geloof bepaald, maar door je opleiding - of het gebrek daaraan.

Tot zover wist ik het allemaal wel. Maar toen ik onlangs een tabelletje van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) over de meningsverschillen tussen hoger- en lageropgeleiden zag, viel mijn mond alsnog open van verbazing. Van alle kloven is de meningenkloof werkelijk het allergrootst.

'Ik heb voldoende vertrouwen in de Tweede Kamer' - van de hoogstopgeleiden is 76 procent het ermee eens, van de laagstopgeleiden 27 procent.

'De overheid doet onvoldoende voor ons' - 57 procent van de laagstopgeleiden stemt in, 18 procent van de hoogstopgeleiden.

'Het EU-lidmaatschap is een goede zaak' - ja, zegt driekwart van de hogeropgeleiden en een kwart van de lageropgeleiden.

Vertrouwen
Lageropgeleiden hebben minder vertrouwen in de overheid, de Tweede Kamer, de rechtspraak, de Europese Unie en de medemens. Liefst 72 procent denkt geen enkele invloed op de regering te hebben. Maar vooral Europa valt slecht bij hen. Met de stelling 'Het is een slechte zaak dat de gulden is vervangen door de euro' is 52 procent van de lageropgeleiden het eens, tegen 17 procent van de hogeropgeleiden.

Meer dan de helft van de lageropgeleiden vindt dat de mening van hogeropgeleiden teveel door klinkt in de politiek. Dat betekent niet dat ze vinden dat er minder hoogopgeleide politici moeten zijn. 'Kennis en deskundigheid' waarderen ze. Het onbehagen komt vooral voort uit het gevoel dat politici niet weten 'wat er echt speelt' in de samenleving. Ze zouden inlevingsvermogen ontberen.

Maar wat je er verder ook van vond, het eerste kabinet-Rutte had meer inlevingsvermogen dan haar voorgangers. Of althans, Rutt- I bediende de wensen van lageropgeleiden een stuk beter. Er kwam meer aandacht voor criminaliteit, integratie en immigratie. Denk aan de minimumstraffen, het boerkaverbod en de dierenpolitie - zaken die de meeste hogeropgeleiden belachelijk vinden, maar steun vinden bij lageropgeleiden. Ondertussen werd er bezuinigd op vrijwel alle onderwerpen die met de doctorandussen worden geassocieerd: natuur en milieu, cultuur, hoger onderwijs en ontwikkelingshulp. Je zou kunnen betogen dat de PVV in haar gedoogrol voor een correctie op de diplomademocratie heeft gezorgd.

Maar zal dat Rutte-II ook lukken? Het SCP rapporteert dat lageropgeleiden zich steeds minder zorgen maken over de multiculturele samenleving. Hier is de PVV dus minder nodig. Maar als het aan lageropgeleiden ligt kan Den Haag niet eurosceptisch genoeg zijn.

In een advies aan de formatieonderhandelaars schrijft het SCP: 'De EU is voor veel mensen een symbool van een onoverzichtelijke wereld.' Vooral lageropgeleiden moeten niets hebben van Europese integratie als 'onomkeerbare ontwikkeling'. In binnen- en buitenland werd de loftrompet gestoken over de 'pro-Europese' verkiezingsuitslag van 12 september, die volgens Wilders een referendum over Europa had moeten worden.

Maar volgens het SCP zou het 'heel onverstandig zijn om die uitslag te interpreteren als voldoende instemming met voortgaand Europees beleid.' Een echt referendum over de EU zou weleens heel anders kunnen uitpakken. De kloof tussen hoog- en laagopgeleid is nu een spagaat tussen Den Haag en Brussel, tussen een effectieve crisisaanpak en een democratisch tekort. Deze kloof dicht je niet met een beetje dierenpolitie en wat bezuinigen op cultuur. Wat dat betreft krijgt Rutte-II het moeilijker dan ooit.

Rutger Bregman

de Volkskrant

Soldim
23-10-12, 13:28
Moeten we het stemrecht van de hoogopgeleiden afnemen, of dat van de laagopgeleiden?

Charlus
23-10-12, 14:22
En hoe dicht je die?
Je herkent ze zo.
Deze kloof dicht je niet met een beetje dierenpolitie en wat bezuinigen op cultuur.
Wie is/zijn 'je'? In meer dan half-serieus bedoelde teksten zou 'je', de gede-personaliseerde ik, babbeltaal, niet voor mogen komen.
Tijdje geleden op TV een documentaire over een jongen in een rolstoel. Het ging even over seks. De vrouwelijke interviewer: "Ik denk dat je met jou moeilijk seks kunt hebben".

CONTRA
23-10-12, 14:23
Slechts twee op de duizend huwelijken is een huwelijk tussen een hoger en een lager opgeleide.

hoe weet men dat? moet je by het afsluiten van een huwelyk tegenwoordig aangeven wat je iq is en welke diploma's je op zak hebt?

Soldim
23-10-12, 14:30
hoe weet men dat?

Net zoals men meet hoe hoger- danwel lageropgeleiden over de EU en/of politiek denken?

Charlus
23-10-12, 14:31
Ik concludeer uit het artikel dat ik hoger opgeleid ben.

Soldim
23-10-12, 14:37
Ik concludeer uit het artikel dat ik hoger opgeleid ben.

Of dàt, of als lageropgeleide snap je generalizaties niet zo goed :hihi:

CONTRA
23-10-12, 14:41
Natuurlijk: dit zijn stereotypes.

niet zo'n beetje ook. het is een KARIKATUUR in vette hoofdletters. ik kan me er niet in vinden. ben zelf laagopgeleid maar lees voornamelyk academische boeken uit de universiteitsbibiliotheek en ga om met laag- en hoogopgeleiden waarby het verder volstrekt irrelevant is wat iemands opleiding is. ik kyk zowel vpro als sbs6. hou van klassieke muziek alsook heavy metal en punk. doe zowel boodschappen by de albert heijn en de dirk vd broek. heb weinig vertrouwen in de overheid maar hecht wel waarde aan eu-lidmaatschap. etc, etc.

BlackBox
23-10-12, 23:53
Wie is/zijn 'je'? In meer dan half-serieus bedoelde teksten zou 'je', de gede-personaliseerde ik, babbeltaal, niet voor mogen komen.
Tijdje geleden op TV een documentaire over een jongen in een rolstoel. Het ging even over seks. De vrouwelijke interviewer: "Ik denk dat je met jou moeilijk seks kunt hebben".
Pick ur choice:
1.) das Es
2.) das Ich
3.) Über-ich

Bofko
25-10-12, 02:33
Uitgaande van het idee dat de VS vooroploopt op Europa gaan de lageropgeleiden het uiteindelijk winnen.
Dat zie je nu in dat stupide verkiezingsdebat in de VS dat alleen maar gericht is op lager-opgeleiden.
Want die leveren de meeste stemmen op. Democratie op zijn zwakst.

Soldim
25-10-12, 07:18
Uitgaande van het idee dat de VS vooroploopt op Europa gaan de lageropgeleiden het uiteindelijk winnen.
Dat zie je nu in dat stupide verkiezingsdebat in de VS dat alleen maar gericht is op lager-opgeleiden.
Want die leveren de meeste stemmen op. Democratie op zijn zwakst.

Lageropgeleiden stemrecht dan maar afnemen?

Karin.N
25-10-12, 07:28
Lageropgeleiden stemrecht dan maar afnemen?

Ik denk eerder aan politici die op een verantwoorde manier omgaan met mensen die mss vanuit een lagere opleiding moeite hebben om tot een weloverwogen keuze te komen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de meeste politici (ondanks hun meestal hogere opleiding) dat kunnen.
Want integriteit, verantwoordelijkheidsgevoel en sociaal IQ heeft niets te maken met het opleidingsniveau van mensen!

super ick
26-10-12, 07:57
Doorredenerend kom ik tot de conclusie dat het niets met opleiding te maken heeft maar met de vaak daaraan gekoppelde mate van welvaart.
De selfmade man met zijn eigen bedrijf en zijn woning aan de gracht voldoet ook aan het beeld van de hoogopgeleide.

Toevallig zag ik gisteren nog op tv hoe Robert Kennedy aan zijn echtgenote kwam.
Ze begonnen met het verhaal dat ze van eenvoudige komaf was. Hee dacht ik nog, een 'burgervrouwtje'. Dat van die komaf klopte wel maar haar Pa had daarna het grootste steenkoolbedrijf van de VS eigenhandig uit de klei getrokken.
De rijkdom maakte haar een geschikte huwelijkskandidaat. Aha dacht ik, daar komt de aap uit de mouw

super ick
26-10-12, 08:00
Ik denk eerder aan politici die op een verantwoorde manier omgaan met mensen die mss vanuit een lagere opleiding moeite hebben om tot een weloverwogen keuze te komen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de meeste politici (ondanks hun meestal hogere opleiding) dat kunnen.
Want integriteit, verantwoordelijkheidsgevoel en sociaal IQ heeft niets te maken met het opleidingsniveau van mensen!

Sterker nog dan.

Mw. Verbeet, ex voorzitster van de tweede kamer pleitte bij haar vertrek voor meer lager opgeleiden in de kamer. Zij zijn vaak een stuk pragmatischer.

Soldim
30-10-12, 16:06
'De hogere klasse moet zijn taak serieuzer nemen'

In zijn artikel 'Van alle kloven is de meningenkloof tussen hoog- en laagopgeleid de grootste' betoogt Rutger Bregman dat de kloof tussen hoog- en laagopgeleid een blijvend probleem is voor de Nederlandse politiek. In navolging van het Sociaal- en Cultureel Planbureau kenschetst Bregman de verschillen tussen hoog- en laagopgeleid als 'een nieuwe verzuiling'.

Het vooronderstelde gegeven dat de laagopgeleiden zo ongeveer het tegenovergestelde denken van wat de hoogopgeleiden denken wordt door Bregman als onthutsend voorgesteld. Het SCP en Bregman haken op dit punt aan bij een vigerende mening in de Nederlandse sociale wetenschappen, die luidt dat Nederland een klassenmaatschappij is die is gestratificeerd naar opleidingsniveau. Hoogopgeleid zijn, zo stellen sociologen en politicologen als Giselinde Kuipers en Mark Bovens, is bijna overal goed voor: of het nu gaat om het eetpatroon, om culturele participatie of om politiek engagement, hoogopgeleiden zijn op alle punten beter af. Zelfs hun gevoel voor humor is anders, zoals Kuipers in haar proefschrift liet zien.

Bovendien impliceert de klassenkloof een politiek probleem. De laagopgeleiden zouden zich politiek niet vertegenwoordigd voelen. Een nieuw kabinet zou het daarom moeilijk krijgen om draagvlak voor haar beleid te vinden onder laagopgeleiden.

Foutieve redeneringen
Deze voorstelling van zaken berust op twee foutieve redeneringen. Ten eerste is de kloof die de huidige samenleving verdeelt niet primair een kloof tussen twee opleidingsniveaus, maar een kloof tussen sociale klassen die weliswaar gecorreleerd is aan een verblijf van enkele jaren in een bepaald segment van het onderwijs, maar daar niet causaal mee samenhangt. Ten tweede is de anti-Europese stemming onder een bepaald deel van de bevolking geen kwestie van opleidingsniveau maar een zaak van een bepaalde perceptie van politieke en sociale belangen.

Hoog- en laagopgeleid zijn geen zelfstandige categorieën, het zijn slechts class-markers. 'Hoogopgeleid' is een categorie waar in de werkelijkheid van het onderwijs geen ondubbelzinnige betekenis aan te geven valt. Hoogopgeleid is dus ook niet één soort van opleiding, het is veel meer een verzamelnaam voor een veelheid aan sociaalvormende bezigheden. De gedachte dat hbo small business vergelijkbaar zou zijn met theologie of natuurkunde is evident zot en beantwoordt dan ook niet aan een academische werkelijkheid. Waar slaat een predikaat als 'hoogopgeleid' dan wel op?

Fleur en Wouter
Iemand hoort niet tot de hogere klassen omdat hij gestudeerd heeft, iemand studeert omdat hij uit de hogere klassen komt (meestal de oudere universitaire studierichtingen) of omdat hij een sociale klimmer is of wil zijn (HBO of iets managementachtigs). Hoogopgeleiden heten Fleur en Wouter omdat mensen die Fleur en Wouter zijn genoemd nu eenmaal gaan studeren, niet omdat ze door hun hogere opleiding op miraculeuze wijze van Kimberley en Brian in Fleur en Wouter veranderen.

Als je wilt weten wie er over dertig jaar op het pluche zit is het verstandig de geboorteadvertenties in NRC/Handelsblad bij te houden. Heeft de studie die iemand volgt dan geen invloed op zijn maatschappelijke positie? Natuurlijk wel.

De meer klassieke studierichtingen als geschiedenis, klassieke talen, wiskunde, rechten en filosofie bieden naast academische vorming vooral de reproductie van de levensvormen van de hogere sociale klassen aan, terwijl nieuwere studies als bedrijfskunde aanwas in de middenklasse produceren. Je gaat studeren omdat je uit de hogere klassen komt en door te studeren consolideer je die identiteit. Dat is overigens alleen maar een goede zaak. Een land heeft een verantwoordelijk gevormde hogere klasse nodig. Als er iets moet veranderen aan de verhouding tussen de hogere en de lagere sociale klassen is het wel dat de hogere klassen hun taak serieuzer moeten nemen. Het gaat niet aan om de André Hazes-fan uit te hangen of Pownews toe te juichen als je afgestudeerd bent: noblesse oblige.

Europa
Dat brengt me ook op mijn tweede punt. 'Laagopgeleiden' zijn tegen 'Europa' omdat ze van mening zijn dat Europa tegen hen is, niet omdat ze geen Engelse afkorting achter hun naam hebben staan of tot de ongewassen massa behoren of iets dergelijks. Wellicht heeft de grote menigte van 'populisten' stemmende 'laagopgeleiden' ongelijk in hun anti-Europese houding, maar als dat het geval is dan is het de verantwoordelijkheid van politici om dat ongelijk aan te tonen. Politici die hun oren laten hangen naar het electoraat dat zogenaamd altijd gelijk heeft, doen eenvoudigweg hun werk niet goed.

Nederland is namelijk een vertegenwoordigende en geen directe democratie: volksvertegenwoordigers moeten de belangen van het volk vertegenwoordigen, onafhankelijk van wat het volk daar eventueel per abuis voor aanziet. Fleur en Wouter hoeven zich niet te vereenzelvigen met Kimberley en Brian om hun politiek recht te doen, ze hoeven alleen maar hun belangen te vertegenwoordigen. Al helpt het natuurlijk wel om in te zien waar die belangen in bestaan.

Sjoerd van Hoorn -- de Volkskrant