PDA

Bekijk Volledige Versie : Griekse journalist gearresteerd wegens publicatie Lagarde lijst



knuppeltje
29-10-12, 08:25
Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Griekse journalist gearresteerd wegens publicatie (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/28/griekse-journalist-gearresteerd-wegens-publicatie-lagarde-lijst/)

mark61
29-10-12, 12:49
Ja dat valt me op, dat er met geen woord wordt gerept over belastingontduiking aanpakken en ontduikers vervolgen. Al was het maar om het idee (als het geen echt geld gaat opleveren).

Ik kan me voorstellen dat de Grieken hels worden daarvan. De regering en het parlement zouden hun eigen salarissen moeten halveren, gewoon uit solidariteit alleen al.

En die corruptie, wordt die al aangepakt?

Zo wordt het in het oog van het publiek alleen maar een spelletje van de rijken, dat rondschuiven van schulden; de armen mogen betalen.

Nou deed natuurlijk iedereen mee, maar wat moet je doen als kiezer als alle politici corrupt zijn of niets aan belastingontduiking doen?

CONTRA
29-10-12, 14:04
Griekse journalist gearresteerd wegens publicatie ‘Lagarde-lijst’

Een Griekse journalist,Costas Vaxevanis, is vandaag gearresteerd omdat hij een lijst heeft gepubliceerd met tweeduizend namen van Grieken die belasting zouden ontduiken. De Griekse regering heeft de lijst naar verluidt in 2010 gekregen van Christine Lagarde, destijds Franse minister van financiën, nu directeur van het Internationaal Monetair Fonds.

Vaxevanis is redacteur van het weekblad Hot Doc en heeft de lijst met 2059 namen gisteren gepubliceerd, naar eigen zeggen omdat de Griekse regering niets doet tegen belastingontduiking. Nu wordt hij vervolgd voor het schenden van de wet op de persoonsgegevens. Er is geen bewijs dat de personen op de lijst de wet hebben overtreden, zeggen de aanklagers tegen persbureau Reuters. Bovendien hebben autoriteiten niet bevestigd dat de lijst echt is.
‘Ik heb gedaan wat een journalist hoort te doen’

Vaxevanis beweert ook te weten welke bedragen de rekeninghouders hebben uitstaan, maar die publiceerde hij niet. Hij vindt dat hij aan zijn journalistieke plicht heeft voldaan door de lijst te publiceren, zegt hij tegenover Reuters:

“Ik heb niets anders gedaan dan wat een journalist behoort te doen. Ik heb de waarheid blootgelegd die zij (de regering, red.) verborgen hielden. Als iemand verantwoordelijk is voor de wet, dan zijn het de ministers die de lijst verborgen hielden, verloren en vervolgens zeiden dat hij niet bestaat. Ik heb alleen mijn werk gedaan.”
Belastingontduiking groot probleem in Griekenland

Belastingontduiking is een groot probleem in Griekenland, dat bijna failliet is. Op de lijst staan ook namen van oud-politici en vooraanstaande regeringsadviseurs; dat heeft een verhitte discussie aangewakkerd. Publieke woede richt zich op rijke politici die strenge bezuinigingsmaatregelen doorvoeren waar het volk de dupe van is, terwijl zij zelf hun centen elders veiligstellen.

De zogenaamde ‘Lagarde-lijst’ stamt al uit 2010. Een medewerker van een Zwitserse dochter van de Britse bank HSBC speelde toen de lijst door aan de Franse regering. Lagarde gaf de lijst toen aan Griekenland.

Soldim
29-10-12, 14:16
Nou deed natuurlijk iedereen mee, maar wat moet je doen als kiezer als alle politici corrupt zijn of niets aan belastingontduiking doen?

De kleine man deed mee voor een paar honderd Euro, en gaat nu voor een paar duizend het schip in. De rijken deden mee voor honderdduizenden en miljoenen Euros, en gaan nu voor diezelfde paar duizend het schip in. Moreel gezien staan ze aan dezelfde kant, economisch gezien is er natuurlijk een enorm verschil.

mark61
29-10-12, 15:24
De kleine man deed mee voor een paar honderd Euro, en gaat nu voor een paar duizend het schip in. De rijken deden mee voor honderdduizenden en miljoenen Euros, en gaan nu voor diezelfde paar duizend het schip in. Moreel gezien staan ze aan dezelfde kant, economisch gezien is er natuurlijk een enorm verschil.

Yep. Dat zullen ze toch met zichzelf moeten uitvechten. Het is in de eerste plaats een moreel probleem. Maar introspectie is ws. geen Griekse specialiteit.

Soldim
30-10-12, 06:25
Maar introspectie is ws. geen Griekse specialiteit.

Plato recent gelezen? :hihi:

Maar die Grieken denken waarschijnlijk dat hij wel genoeg geintrospecteerd heeft voor een paar duizend jaar...

knuppeltje
30-10-12, 08:12
Toch zal de Griekse regering nu echt wat aan die corruptie moeten gaan doen lijkt me zo. Binnenkort moet er weer met Brussel gepraat worden, en daar zijn ze niet blij met dit rapport. De wal zal wel weer het schip keren, hopelijk zonder dat het helemaal in een wrak verandert. We zullen zien