PDA

Bekijk Volledige Versie : Rutte: geen congres over regeerakkoord



Wizdom
31-10-12, 20:24
Rutte: geen congres over regeerakkoord

(Novum) - Er komt geen congres waarbij de leden van de VVD kunnen instemmen met het regeerakkoord. Dat zei partijleider Mark Rutte woensdag na afloop van het debat over dat akkoord. Wel gaat hij het land in om de plannen te verdedigen bij zijn achterban.


Binnen de VVD groeit de onrust over de invoering van de inkomensafhankelijke premie. De VVD-raadsfractie van Schijndel eist dat het voorstel aan de VVD-leden wordt voorgelegd. De Brabanders spreken van een blunder en vinden het 'onbegrijpelijk' dat hun partij dit "PvdA-voorstel voor zoete koek heeft geslikt." Ook op de site van de VVD regent het verontwaardigde reacties.

Een congres komt er niet. De VVD kent 'niet de traditie' dat het congres moet instemmen met het regeerakkoord zoals dat bij de PvdA bijvoorbeeld wel het geval is, zei Rutte. Wel heeft de partij de traditie van een 'permanente dialoog' waarbij de leden altijd met elkaar in gesprek zijn. Hij trekt de komende maanden daarom het land in om op allerlei plekken het akkoord te verdedigen.

"De VVD is een zeer levendige partij waarbij het leiderschap buitengewoon kritisch gevolgd wordt", zei Rutte. En het verbaast hem niets dat de leden nu opheldering willen over wat gebeurt. "Ik weet dat in mijn partij op het punt van het verkleinen van inkomensverschillen altijd heftige emoties bestaan."

Hij wees erop dat er veel tegenover staat, zoals het op orde brengen van de overheidsfinanciën en andere hervormingen. "Wij zijn er om Nederland sterker uit de crisis te leiden als partij en ik ben ervan overtuigd dat ik mijn achterban daarvan kan overtuigen."

Joesoef
31-10-12, 20:26
Benieuwd naar de politieke barometer.