PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Rutte tegen Samsom: ''Mijn god Diederik, wat hebben we gedaan?



Wizdom
03-11-12, 08:27
Satire

Het begin van de onderhandelingen tussen Rutte en Samson moet ongeveer zo gegaan zijn, zegt business analist Huib Bouwman in zijn column voor Volkskrant.nl. 'Samsom: 'we schrijven een regeerakkoord dat volkomen absurd is, zodat iedereen uit zichzelf tot de conclusie komt dat er van onze samenwerking niets goeds kan komen.' Rutte: 'Ik zeg het niet graag, maar...dat is een geweldig idee!' .


Samsom verbijsterd: 'Mark! Niemand lachte. Niemand.' Rutte: 'Mijn god Diederik, wat hebben we gedaan?


Rutte: 'Diederik, jij hebt hier geen zin in, ik heb hier geen zin in. Het is voor iedereen duidelijk dat wij nooit tot een fatsoenlijk akkoord kunnen komen. Laten we ermee ophouden'.

Samsom: 'Tuurlijk Mark, ik heb er ook geen zin in, dat weet je net zo goed als ik. Maar in deze tijd kunnen we niet verkopen dat wij, als grootste partijen, niet willen samenwerken.'

Rutte: 'Maar wat wil je dan? We kunnen ook niet na twee weken de onderhandelingen laten klappen. Dan staan we nog meer te kijk.'

Samsom: 'Als we het nou zo doen: we schrijven een regeerakkoord dat volkomen absurd is, zodat iedereen uit zichzelf tot de conclusie komt dat er van onze samenwerking niets goeds kan komen.'

Rutte: 'Ik zeg het niet graag, maar...dat is een geweldig idee! Laten we beginnen met een stukje belastingverlaging. Daar zijn wij natuurlijk voor en jullie tegen. Wat doen we daarmee?'

Samsom: 'Wat vind je hiervan: we verlagen de inkomstenbelasting voor de hogere inkomens, maar dan stellen we er inkomensafhankelijke huren en ziektekosten tegenover, zodat we per saldo voor de meeste mensen een lastenverzwaring hebben.'

Rutte, schaterlachend: 'Ik hoor het al, dit wordt geweldig. Laten we meteen doorpakken: wij willen natuurlijk meer marktwerking in de zorg. Dus daar debiteren we wat gemeenplaatsen over. Maar dan nemen we tegelijkertijd op dat zorgverzekeraars geen restitutiepolis meer mogen aanbieden. En ze mogen ook niet bepalen wat een zorgverzekering kost, want die gaan we inkomensafhankelijk maken.'

Samsom: 'Dat is een mooie ja. Daarmee maak je elke vorm van concurrentie kapot: hoezo marktwerking? Goed bezig Mark. Hoewel, ligt het er niet wat te dik bovenop?'

Rutte: 'Jawel, maar dat moet ook. Anders nemen ze het straks nog serieus.'

Samsom: 'Goed punt. Nog een schepje er bovenop dan? Wat denk je hiervan: we doen tóch wat aan de hypotheekrenteaftrek.'

Rutte: 'Onbespreekbaar.'

Samsom: 'Dat is juist het geniale! Het is voor de VVD onbespreekbaar, maar we doen het toch. En dan komt het: we brengen de aftrek met maar een half procent per jaar terug. En uiteindelijk blijft nog steeds 38% aftrekbaar.'

Rutte: 'Ah, ik voel waar je heen wilt. We doen er voor de vorm wat aan, maar op zo'n manier dat het vrijwel geen effect heeft. Laten we dan als klap op de vuurpijl ook de restschuld aftrekbaar maken. In plaats van de hypotheekrenteaftrek te beperken, breiden we 'm dan uit, zelfs tot mensen die niet eens een hypotheek hebben!'

Samsom: 'Dat is 'm Mark. Dat is het sluitstuk. Hier kan niemand zijn lachen bij inhouden. We zullen zelf goed moeten oefenen om dit met droge ogen te presenteren.'

Enkele weken later, vlak na de presentatie van het regeerakkoord.

Samsom verbijsterd: 'Mark! Niemand lachte. Niemand.'

Rutte: 'Mijn god Diederik, wat hebben we gedaan? Wat moeten we nu?'

Samsom: 'We moeten het ze vertellen. We moeten uitleggen dat het niet serieus was.'

Rutte: 'Ben je gek? Als we daar nu mee komen worden we gelyncht. Dit kan zelfs ik niet weglachen.'

Samsom: 'Maar wat dan Mark? We kunnen hier toch niet mee door gaan? Waar gaat dat eindigen?'

Rutte: 'Laten we er nog even heel goed over nadenken. Het hoofd koel houden nu. Leiderschap tonen.'

Samsom: 'Maar Mark, we hebben nog maar een paar dagen. Maandag staan we op het bordes bij de koningin. Voor die tijd moeten we een plan hebben.'

Rutte: 'Jawel, we moeten snel iets verzinnen. Ok. Wat als we nou...'