PDA

Bekijk Volledige Versie : Breivik klaagt over gevangenisregime



Marsipulami
09-11-12, 15:29
Breivik klaagt over gevangenisregime

vrijdag 09 november 2012, 13u53
Bron: APNED


AFP


De Noorse massamoordenaar Anders Behring Breivik zegt onder onmenselijke omstandigheden te worden vastgehouden. In een brief aan de gevangenisdirectie schrijft hij bovendien dat hem de mogelijkheid wordt ontzegd zijn politieke mening te uiten en dat hij niet alle brieven mag lezen die hij krijgt toegestuurd. Dat heeft de advocaat van Breivik, Tord Jordet, vrijdag gezegd.



De 33-jarige rechtsextremist Breivik werd in augustus toerekeningsvatbaar verklaard voor de bloedbaden die hij op 22 juli 2011 aanrichtte in Oslo en op het eilandje Utøya. Hij werd schuldig bevonden aan terrorisme en de moord op 77 mensen en veroordeeld tot een gevangenisstraf van 21 jaar - de hoogste strafmaat in Noorwegen - die keer op keer verlengd kan worden zolang hij als een gevaar voor de samenleving wordt beschouwd.

hrt

knuppeltje
10-11-12, 10:38
Hij moet toch wat doen met al die vrije tijd.

super ick
10-11-12, 14:07
Dit soort misdadigers moeten de doodstraf krijgen. Ben je van de kosten en hun eeuwige geleuter af.

mark61
10-11-12, 14:26
Tja dat geleuter hoeft niet in de krant en je hoeft het niet te lezen.

Laat ie lekker biologische groenten gaan verbouwen. Hij had toch al een boerderij, eerder?

super ick
11-11-12, 16:32
Tja dat geleuter hoeft niet in de krant en je hoeft het niet te lezen.

Laat ie lekker biologische groenten gaan verbouwen. Hij had toch al een boerderij, eerder?

Ja laat hem de rest van leven lekker een favoriete hobby uitoefenen.

Een nekschot hadden ze hem moeten geven. Iemand die bewust zoveel mensen vermoord heeft zijn recht om zelf te leven, wat mij betreft, verspeeld.

mark61
11-11-12, 20:10
Ja laat hem de rest van leven lekker een favoriete hobby uitoefenen.

Een nekschot hadden ze hem moeten geven. Iemand die bewust zoveel mensen vermoord heeft zijn recht om zelf te leven, wat mij betreft, verspeeld.

Tsja, voor mij blijft het toch altijd dat je je dan verlaagt tot het niveau van de ander.

Ik denk niet dat het zijn favo hobby is. Ik denk dat hij altijd al doodongelukkig was, en dat nu zal blijven. Tot ie dood is. Uitzichtloos. Lijkt me genoeg straf.

super ick
11-11-12, 22:22
Tsja, voor mij blijft het toch altijd dat je je dan verlaagt tot het niveau van de ander.

Ik denk niet dat het zijn favo hobby is. Ik denk dat hij altijd al doodongelukkig was, en dat nu zal blijven. Tot ie dood is. Uitzichtloos. Lijkt me genoeg straf.

O, maar dan hoeven ze hem ook niet op te sluiten. Of vind je dat wel oké? Levenslange opsluiting?

Dan ben ik hierin de humane. Verlos hem direct uit zijn lijden.

mark61
12-11-12, 01:33
O, maar dan hoeven ze hem ook niet op te sluiten. Of vind je dat wel oké? Levenslange opsluiting?

Dan ben ik hierin de humane. Verlos hem direct uit zijn lijden.

Ja, dat vind ik wel OK. Ik dacht dat een minderheid van levenslang gestraften de doodstraf verkiest. Geloof ook niet dat ze vaak zelfmoord plegen.

Dus je giert een beetje van het ene uiterste naar het andere. Eerst wil je hem zwaar straffen en vind je levenslang niet zwaar genoeg. Als ik dan zeg dat dat erg is wil je opeens humaan zijn. Wat is het nou?

Euthanasie kan ook: http://www.christianitytoday.com/ct/2004/januaryweb-only/1-19-23.0.html

http://www.saskdebate.com/media/15900/Dealth%20Penalty%20Research%20Package.pdf

super ick
12-11-12, 09:05
Ja, dat vind ik wel OK. Ik dacht dat een minderheid van levenslang gestraften de doodstraf verkiest. Geloof ook niet dat ze vaak zelfmoord plegen.

Dus je giert een beetje van het ene uiterste naar het andere. Eerst wil je hem zwaar straffen en vind je levenslang niet zwaar genoeg. Als ik dan zeg dat dat erg is wil je opeens humaan zijn. Wat is het nou?

Euthanasie kan ook: Is Suicide Better than Life Imprisonment? | Christianity Today (http://www.christianitytoday.com/ct/2004/januaryweb-only/1-19-23.0.html)

http://www.saskdebate.com/media/15900/Dealth%20Penalty%20Research%20Package.pdf

Tja, als je niet goed leest.............

Mijn 'humane' oplossing is juist de doodstraf. De dood als bevrijding uit een, volgens jou, ongelukkig leven.

Zal ik voortaan een smiley plaatsen :hihi:

Wat dergelijke monsters zelf willen speelt uiteraard niet meer mee. Dat station zijn ze gepasseerd toen ze besloten hun zieke ideeën in de praktijk te brengen.

Ps.
Euthanasie kwam inderdaad ook bij mij op. Zoals jij het beschreef is er sprake van uitzichtloos lijden.

knuppeltje
12-11-12, 09:29
Mijn 'humane' oplossing is juist de doodstraf. De dood als bevrijding uit een, volgens jou, ongelukkig leven.

Zal ik voortaan een smiley plaatsen :hihi:

Wat dergelijke monsters zelf willen speelt uiteraard niet meer mee. Dat station zijn ze gepasseerd toen ze besloten hun zieke ideeën in de praktijk te brengen.

Ps.
Euthanasie kwam inderdaad ook bij mij op. Zoals jij het beschreef is er sprake van uitzichtloos lijden.

Ook binnen ons strafrecht speelt genoegdoening een rol. Genoegdoening aan slachtoffers en genoegdoening aan de gevoelens binnen de samenleving. Dat is nooit een op een vertaalbaar, en er zal dan ook altijd naar een aanvaardbare oplossing gezocht moeten worden.
Aangezien wij hier tot de langzaam uitdijende club van landen zijn waar men tegen de doodstraf is, zal er via langdurige straffen aan de eis van genoegdoening voldaan moeten worden.
Het is dan ook de vraag voor wie die doodstraf humaan is.

super ick
12-11-12, 18:15
Het is dan ook de vraag voor wie die doodstraf humaan is.

Touche!

Als er zoals Mark meent sprake is van een levenslang diep ongelukkig voelen dan is de dood een verlossing. Zodoende antwoordde ik dus dat ik de humane was. Ik ben er immers voorstander van dat het uitzichtloos lijden snel ten einde komt.

knuppeltje
13-11-12, 08:54
Als er zoals Mark meent sprake is van een levenslang diep ongelukkig voelen dan is de dood een verlossing. Zodoende antwoordde ik dus dat ik de humane was. Ik ben er immers voorstander van dat het uitzichtloos lijden snel ten einde komt.

Dat laatste mag dan algemeen wel gelden als het om een terminale ziekte gaat, maar bij gevangenisstraf denkt daar een heel groot deel van de samenleving toch anders over.

mark61
13-11-12, 23:43
Dat laatste mag dan algemeen wel gelden als het om een terminale ziekte gaat, maar bij gevangenisstraf denkt daar een heel groot deel van de samenleving toch anders over.

Ik weet het niet, hoe weet jij dat? Is nooit een discussie over geweest, vzv. ik weet. Wel boeiend.

super ick
14-11-12, 07:53
Dat laatste mag dan algemeen wel gelden als het om een terminale ziekte gaat, maar bij gevangenisstraf denkt daar een heel groot deel van de samenleving toch anders over.

Destijds had een LPF minister zich uitgelaten over de doodstraf. Telegrof had toen een onderzoek laten doen. Ongeveer de helft was voor.

Maar jou antwoord is van een enorme vaagheid want stel je voor dat 80 pct voor zou zijn. Dan heb je nog gelijk als je zegt dat een groot deel van de samenleving er anders over denkt.

Misdadigers van het kaliber Dutroux, Robert M en Breivik mogen ze van mij ruimen.

knuppeltje
14-11-12, 08:45
Ik weet het niet, hoe weet jij dat? Is nooit een discussie over geweest, vzv. ik weet. Wel boeiend.

Oké, ik ging even af op de reacties in de media na een vonnis, waarbij vaak gevonden wordt dat de straf veel te licht zou zijn. Ook figuren zoals Joop Eerdmans, die helemaal voor nog zwaarder straffen is, passeren af en toe de revue in medialand. Frisse Jopie heb ik zelfs een tijdje geleden nog aan tafel gezien in Buitenhof. Daarbij wordt er in Nederland zowat het zwaarst gestraft binnen de EU-landen. Daarover heb ik hier al eens cijfers laten zien. Verder heb ik niet zo'n hoge pet op van het zogenaamde 'Gesundes Volksempfinden'. Ik geloof dus echt niet dat er niet een grote groep mensen is die het gevangenis-lijden niet zo lang mogelijk wil hebben. Wraaklust is een heel menselijke eigenschap.

Zwaarder straffen (http://www.preventierecht.nl/Preventierecht_of_zwaarder_str/body_preventierecht_of_zwaarder_str.html)

Strenger straffen - www.rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl/Recht-In-Nederland/ThemaDossiers/Pages/Strenger-straffen.aspx)

'Rechters straffen steeds strenger - maar PVV en VVD willen het nog radicaler' - Lars Anderson - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9524/Lars-Anderson/article/detail/3153742/2012/02/03/Rechters-straffen-steeds-strenger---maar-PVV-en-VVD-willen-het-nog-radicaler.dhtml)

knuppeltje
14-11-12, 08:49
Maar jou antwoord is van een enorme vaagheid want stel je voor dat 80 pct voor zou zijn.
Dan heb je nog gelijk als je zegt dat een groot deel van de samenleving er anders over denkt.

Misdadigers van het kaliber Dutroux, Robert M en Breivik mogen ze van mij ruimen.

Ik ben helemaal niet vaag, ben ik trouwens nooit.

Ik ben tegen de doodstraf, en ook hieraan is volgens mij niets vaags te beleven.

mark61
14-11-12, 13:29
Oké, ik ging even af op de reacties in de media na een vonnis, waarbij vaak gevonden wordt dat de straf veel te licht zou zijn. Ook figuren zoals Joop Eerdmans, die helemaal voor nog zwaarder straffen is, passeren af en toe de revue in medialand. Frisse Jopie heb ik zelfs een tijdje geleden nog aan tafel gezien in Buitenhof. Daarbij wordt er in Nederland zowat het zwaarst gestraft binnen de EU-landen. Daarover heb ik hier al eens cijfers laten zien. Verder heb ik niet zo'n hoge pet op van het zogenaamde 'Gesundes Volksempfinden'. Ik geloof dus echt niet dat er niet een grote groep mensen is die het gevangenis-lijden niet zo lang mogelijk wil hebben. Wraaklust is een heel menselijke eigenschap.

Zwaarder straffen (http://www.preventierecht.nl/Preventierecht_of_zwaarder_str/body_preventierecht_of_zwaarder_str.html)

Strenger straffen - www.rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl/Recht-In-Nederland/ThemaDossiers/Pages/Strenger-straffen.aspx)

'Rechters straffen steeds strenger - maar PVV en VVD willen het nog radicaler' - Lars Anderson - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9524/Lars-Anderson/article/detail/3153742/2012/02/03/Rechters-straffen-steeds-strenger---maar-PVV-en-VVD-willen-het-nog-radicaler.dhtml)

Oh ik had het (alleen) over 'omzetting' levenslang in vrijwillige dood.

Magoed, in NL nauwelijks aan de orde. Ik dacht dat er welgeteld twee 'echte' levenslang gestraften zijn. Plus natuurlijk de vaagheid van onbeperkte TBS.

super ick
14-11-12, 14:11
Oh ik had het (alleen) over 'omzetting' levenslang in vrijwillige dood.

Magoed, in NL nauwelijks aan de orde. Ik dacht dat er welgeteld twee 'echte' levenslang gestraften zijn. Plus natuurlijk de vaagheid van onbeperkte TBS.

Gebr. Anker pleiten voor een losser regime voor enkele van deze zware gevallen waarvan al vast staat dat ze nooit meer los mogen komen. Als het ontsnappingsgevaar niet toeneemt is dat wel zo humaan. Hoewel deze misdadigers zelf zich ook niets aangetrokken hebben van enige humaniteit. Zoals jij al zei, dan verlaag je je tot hetzelfde niveau.
Als er sprake is van vrijheidsberoving dan verlaag je je ook tot hetzelfde niveau door hen van hun vrijheid te beroven. Dan is verlaging tot hetzelfde niveau ineens geen probleem.

super ick
14-11-12, 14:24
Magoed, in NL nauwelijks aan de orde. Ik dacht dat er welgeteld twee 'echte' levenslang gestraften zijn. Plus natuurlijk de vaagheid van onbeperkte TBS.

Sinds 1954:


John Opdam. Tweemaal veroordeeld tot levenslang en kreeg op het einde van zijn leven gratie.




Hans van Zon, levenslang en kreeg gratie na 19 jaar in de gevangenis te hebben doorgebracht.



Koos Hertogs, de langst zittende levenslang veroordeelde, wegens moord op 3 meisjes




Cevdet Yilmaz, schoot op 5 april 1983 zes mensen dood en verwondde er vier. Hij zal tot levenslang worden veroordeeld.



De Chinees Loi Wah C. voor doodslag en drievoudige moord op 11 september 1987 Chinees gezin Tang in Rotterdam.



Errol Kabak schoot op 4 december 1992 (destijds 25) brigadier Iman Klaassen dood in Vinkeveen. Voor zijn veroordeling tot levenslang ontsnapt.

De 21 jarige Edwin S. schiet de 66-jarige Frans Suy en diens 51 jarige vrouw Janny dood en kreeg levenslang.


Appie A. doodde bij een overval op 14 mei 1990 twee personeelsleden van het AH-filiaal in Oosterbeek en tot levenslang veroordeeld.


Levenslang voor de leider van de bende van Venlo: Frenky Peeters.



Harold Hong A. vermoordde zijn 28e jarige vriendin op 8 november 1993 in Amsterdam, voor het oog van haar twee zoontjes.



De Almeloër Benny S. wordt voor moord op de hoofdagente Allegonda Gremmer uit het Groningse Farsum veroordeeld tot levenslang.


De 58 jarige Juan N. schiet op 26 juni 1997 in Rijen zijn 54 jarige ex-vrouw Maja Goeijen met een jachtgeweer dood in haar kapsalon. Kon de scheiding niet verkroppen en bedreigde haar al lange tijd. Hij kreeg levenslang ook in hoger beroep. De man had eerder in Spanje acht jaar uitgezeten voor de moord op zijn broer



Jan Stoffers (het monster van Assen) verkrachting van en moord op buurmeisje Chanel Naomi Eleveld. Verkrachte en vermoorde zijn zevenjarig buurmeisje, en verkrachte ook zijn vrouw en een prostituee in Heerlen.


Hüseyin Baybasin: bendeleider, veroordeeld wegens moorden en extreem geweld. Werd veroordeeld wegens drugshandel, opdrachten tot moord en gijzelingen. Het gerechtshof in den Bosch maakte er levenslang van.



Ugur U. (33) en Edwin Z. (29) worden tot levenslang veroordeeld in de zogenaamde Playstationmoorden.


Willen van Eyk, ‘het beest van Harkestede’, is uiteindelijk veroordeeld tot levenslang nadat hij in 1993 Michelle Fatol, in 1995 Annelsie Reinders en in 2001 Sasja Schenker verkrachte en om het leven bracht.

Dawanpersad (Dawan) S, een 31-jarige tbs-veroordeelde keerde in december 2002 niet terug van proefverlof en pleegde vervolgens een waslijst aan zware misdrijven. Psychiaters spraken van een 'uitgeharde' persoonlijkheidsstoornis. veroordeeld door het hof te Den Haag tot levenslange gevangenisstraf.




Lucia de Berk is een gerechtelijke dwaling.

De Kaapsepleinmoorden. De Turkse Hagenaar Birol .C. 'executeerde', zoals een getuige het verwoordde, op 19 november 2001 twee mannen van 24 en 34 jaar op het Kaapseplein in Den Haag. Op 1 juni 2004 veroordeelde het gerechtshof in Den Haag Birol.C. tot levenslang.

Rechtbank den Bosch veroordeelde 41 jarige man Ischa Magaev tot levenslang wegens drievoudige moord in Helmond Brandevoort. Schoot drie mannen in kolen bloede dood (drie keer een nekschot)

TBS'er Frans Boons is door de rechtbank van Arnhem op 11 maart 2005 tot levenslang veroordeeld wegens levend begraven mede TBS'er.

Moaodjkumar Hanoewant wilde samen met een medeverdachte een 72-jarige vrouw en haar zwakbegaafde 52-jarige zoon beroven, maar dit liep uit de hand waarna de slachtoffers werden gewurgd.

Levenslang voor de 37 jarige Sunil Monahar organisator brand Jan Hollanderstraat in Eindhoven waarbij twee kinderen omkwamen. Opnieuw Levenslang voor de 37 jarige R.M organisator brand Jan Hollanderstraat in Eindhoven waarbij twee kinderen omkwamen

De rechtbank in Groningen veroordeelde op donderdag 7 juli 2005 de 47-jarige Engelsman Daniel Sowerby tot een levenslange gevangenisstraf, voor de moord op de Groninger Gerard Meesters in november 2002.

De 31 jarige vrachtwagenchauffeur Olaf Hamers uit Sittard krijgt van de rechtbank in Maastricht levenslang voor de moord op het echtpaar Jo en Ine Zwakhalen.

Levenslang Louis Hagemann moord op twee kinderen van vriendin Corine en Corine Bolhaar.Corina Bolhaar, een ex-vriendin van Louis H., en haar twee kinderen werden in 1984 vermoord in hun woning in Amsterdam-Zuid.

Levenslang voor Mohammed Bouyeri moordenaar van Theo van Gogh op 2 november 2004



De rechtbank Almelo heeft op 25 november verdachte Rudolf Kasebier veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. De beul van Twente, is in hoger beroep opnieuw tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld door het hof te Arnhem op 13 juni 2006.De Hoge Raad heeft op 4 december 2007 het cassatieberoep afgewezen.




Het gerechtshof te Leeuwarden heeft de 45 jarige Gerrie Musch op 19 juli veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor de moord op de Heerlense drugshandelaar Math Huren. Eerder was de man tot twintig jaar cel veroordeeld door de rechtbank te Groningen. De zaak is opmerkelijk omdat het lichaam nooit is teruggevonden.




Rechtbank Almelo veroordeelt op 14 november 2006, bij verstek, de Libiër H.A. tot levenslange gevangenisstraf wegens moord op zijn vrouw Marise van den Berg en de ontvoering van zijn dochtertje Isra naar Libië.




Drie keer levenslang voor drievoudige moord in café Inn & Out te Rotterdam op 19 november 2005 De rechtbank te Rotterdam heeft aan 3 verdachten, Fernando Pires (32), Zé Carlos Borges de Brito(31) en Elmer Pinto (32) op 26 juli 2007 drie maal levenslang opgelegd in de zogenaamde cafémoorden van Rotterdam waarbij drie dodelijke slachtoffers vielen, de 34-jarige barman en beheerder van de zaak, een 43-jarige man uit Diemen en een 26-jarige Rotterdamse. De drie verdachten zijn van Kaapverdiaanse afkomst.




De Rechtbank in den Haag heeft Soenil Debi op dinsdag 4 september 2007 een van de verdachten in de zogenaamde Metselmoordenzaak veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Hoewel tegen Soenil Debi door de officier van justitie 20 jaar werd geëist besloot de rechtbank hem tot levenslang te veroordelen. De rechtbank is van mening dat 'het absoluut noodzakelijk is dat hij definitief uit de samenleving wordt verwijderd'. Dit omdat de kans op herhaling groot wordt geacht. De vader van de tot levenslange gevangenisstraf veroordeelde man Bidjaipersad D. kreeg 20 jaar cel voor het medeplegen van de moorden. Beide veroordeelden gaan tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep.




Juliën Constantia veroordeelt tot levenslang voor moord op 8 jarige scholier Jesse Dingemans in school Hoogerheide. Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft Juliën Constantia op februari 2008 in hoger beroep veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor de moord op een 8-jarige scholier in Hoogherheide op 1 december 2006.



De rechtbank in Arnhem heeft Marcel T.,(7 maart 2008) voor de moord op Louis Sévèke, vier aanslagen op gebouwen en één poging daartoe en 7 bankovervallen en één poging daartoe veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. De uitspraak is conform de eis van de officier van Justitie. De rechtbank acht Marcel T. volledig toerekeningsvatbaar en kan, geredeneerd vanuit de persoonlijkheidsstoornis van verdachte, geen schatting van de kans op herhaling worden gemaakt.




Overvaller krijgt levenslang voor moord

In Utrecht, 13 februari 2009, is een overvaller tot levenslang veroordeeld voor moord.

De rechtbank gaf Robby S. de zwaarste straf, omdat hij voor de tweede keer iemand bij een overval heeft gedood. Volgens de rechter was de 35-jarige Amsterdammer ook dit keer volledig toerekeningsvatbaar.

Twee moorden
Hij stond in Utrecht terecht voor de moord op een halfzus van zijn vriendin. Hij stak haar vorig jaar juni dood toen hij haar wilde beroven.

In 1999 pleegde hij in Utrecht een roofmoord op een bejaarde vrouw. De rechtbank gaf hem destijds zes jaar cel en tbs, maar het gerechtshof zette dat later om in tien jaar gevangenisstraf.

Het zijn er paar meer! Heb wat toelichtingen in moeten korten

http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/rechtspraak/70-levenslange-gevangenisstraf/542-lijst-levenslang-gestraften-in-nederland.html

mark61
14-11-12, 14:53
Als er sprake is van vrijheidsberoving dan verlaag je je ook tot hetzelfde niveau door hen van hun vrijheid te beroven. Dan is verlaging tot hetzelfde niveau ineens geen probleem.

Dat vind ik nou echte onzin. Mensen plegen misdaden; daarvoor worden ze bestraft met iets onaangenaams. Maar iemand doden is de hoogste misdaad, want onomkeerbaar. Je ontzegt iemand het recht tot leven, en met geweld. Dat vind ik toch echt van een geheel andere categorie dan opsluiting.

Besides, ik neem aan dat een bijzonder klein % van veroordeelde misdadigers anderen van hun vrijheid hebben beroofd. Ontvoeringen en gijzelingen zijn in NL few en far between.

mark61
14-11-12, 14:57
Het zijn er paar meer! Heb wat toelichtingen in moeten korten

Lijst levenslang gestraften in Nederland vanaf 1954 (http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/rechtspraak/70-levenslange-gevangenisstraf/542-lijst-levenslang-gestraften-in-nederland.html)

Dat weet ik wel, maar ik dacht ooit gelezen te hebben dat van verreweg de meesten wordt verwacht dat ze ooit strafverkorting zullen krijgen, en dat slechts heel sommigen nu al zeker voorgoed in de gevangenis blijven. Weet niet meer hoe ze dat weten, want ik dacht dat het Nederlandse recht niet voorziet in 'life without parole'. Ik denk dat dat individueel bekeken wordt.

Hier zitten niet alle tbs-ers bij, zeker? Ik dacht dat er veel gevallen zijn van 'onbepaalde tijd, ter beoordeling van de behandelaars plus rechter'.

mark61
14-11-12, 15:00
Je komt ook al gauw terecht in de discussie in hoeverre iedereen 100% toerekeningsvatbaar is. Dat lijkt me altijd moeilijk. Dus dan is een (compromis-)oplossing een min of meer fatsoenlijk leven, maar nooit meer vrijkomen.

super ick
14-11-12, 15:59
Dat weet ik wel, maar ik dacht ooit gelezen te hebben dat van verreweg de meesten wordt verwacht dat ze ooit strafverkorting zullen krijgen, en dat slechts heel sommigen nu al zeker voorgoed in de gevangenis blijven. Weet niet meer hoe ze dat weten, want ik dacht dat het Nederlandse recht niet voorziet in 'life without parole'. Ik denk dat dat individueel bekeken wordt.

Hier zitten niet alle tbs-ers bij, zeker? Ik dacht dat er veel gevallen zijn van 'onbepaalde tijd, ter beoordeling van de behandelaars plus rechter'.

Het zijn alleen levenslang veroordeelden. Niet degenen van wie het TBS wordt verlengd, en verlengd, en verlengd.

Er is in Nederland geen gratie zoals ze dat bv in de VS kennen. Veroordeeld worden tot 302 jaar en dan iedere 10 of 5 jaar een verzoek in mogen dienen. Meestal wordt gratie verleend als gevangenen ernstig ziek zijn.
Er wordt dus geen gratie verleend aan levenslang gestraften na een bepaalde tijd. Dat is een misvatting. Levenslang is in Nederland echt levenslang.

super ick
14-11-12, 16:01
Je komt ook al gauw terecht in de discussie in hoeverre iedereen 100% toerekeningsvatbaar is. Dat lijkt me altijd moeilijk. Dus dan is een (compromis-)oplossing een min of meer fatsoenlijk leven, maar nooit meer vrijkomen.

Er zijn inderdaad zwakbegaafden bij waarbij behandeling geen zin heeft. Er os geen enkel zicht op herstel / verbetering. Die worden niet behandeld maar van hen wordt wel steeds het TBS verlengd.

knuppeltje
15-11-12, 10:15
Oh ik had het (alleen) over 'omzetting' levenslang in vrijwillige dood.

Magoed, in NL nauwelijks aan de orde. Ik dacht dat er welgeteld twee 'echte' levenslang gestraften zijn. Plus natuurlijk de vaagheid van onbeperkte TBS.

Dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Ik geloof ook niet dat gevangenen zo graag daartoe beslissen.

Dat laatste is inderdaad een moeilijk grijpbaar fenomeen. Volgens mij komen er daardoor steeds meer verdachten die weigeren aan een psychiatrisch onderzoek mee te werken.

Lijst van tot levenslang veroordeelden in Nederland - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_tot_levenslang_veroordeelden_in_Nederlan d)

mark61
15-11-12, 12:18
Dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Ik geloof ook niet dat gevangenen zo graag daartoe beslissen.

Ik denk het ook niet. Theoretisch zou daar een discussie over moeten komen, maar het komt te weinig voor denk ik. In Engeland is er wel onderzoek naar gedaan, d.w.z. zelfmoord onder gevangenen; onder levenslangers was dat iets verhoogd, maar niet opvallend, vzv. ik kan beoordelen.