PDA

Bekijk Volledige Versie : Terug uit Marokko



Tomas
14-11-12, 11:28
Tjezus wat een land wat een rollercoaster.

Geland op Casablanca met een 19 persoons propeller vliegtuig vanaf Lissabon. Het vliegveld vanwege het offerfeest een grote chaos. Meer dan 2 uur over de douane gedaan, en nog een paar uur extra om te constateren dat beide koffers het niet gehaald hadden en het bijbehorende papierwerk af te handelen.

Vanaf het treinstation in Casa naar het hotel gelopen. In eerste instantie gaf de stad een sinistere indruk. Geen enkele stoep is heel, elke huis en elk straat de indruk geeft van verval. Dat gecombineerd met jongeren en kinderen die midden op straat vuurtjes aan het stoken zijn, overal rondslingerende resten van schapen: koppen, darmen, huiden, botten. Naast al het overige afval. We probeerden al zoekend de achterbuurt te ontlopen, maar in Casa is het niet anders. Zelfs het Hilton staat er tussen. Casa is gewoon een grote achterbuurt, en je kan er maar beter aan wennen.

Met de trein naar Fes. Een schitterende riad midden in de medina. Maar een nog grotere puinhoop door de smalle steegjes. Je kan nauwelijks de huiden ontwijken. Een indringende stank. De medina's zijn bizar. Allemaal. Je moet er geweest zijn, om dat te begrijpen. Of het voor herhaling vatbaar is, moet je zelf maar bepalen.

Met de huurauto en de ondertussen weer teruggekregen koffers richting Marrakech. Ik vond Fes levend uitkomen al een intense ervaring, maar dat bleek achteraf echt kinderspel vergeleken met Marrakech inkomen.

Ifrane was koud en nat. Nog Europeser dan Europees daardoor. De geplande route door de lage atlas naar Marrakech leek niet meer zo'n goed idee. Dus dan maar over de Atlas. Alle Atlassen, van moyenne, hoge tot anti. En elke Atlas bestaat ook nog een keer uit een flink aantal ruggen en dus passen.

Bij de anti Atlas hadden de wolken en de regen het eindelijk opgegeven, en zagen we de zon. En duinen. En oases. En allerlei andere woestijntypes. Afrika. Maar dan heel toeristisch. Daar dus als toeristen een kamelentochtje gemaakt door de duinen.

Onderhandel met alles eerst over de prijs. Taxi's vragen meestal wel een standaardprijs. Maar het scheelt soms een enorme omweg als je de prijs van te voren afspreekt. Dat is voor iedereen prettiger. Zorg er wel voor dat je tenminste een vaag idee hebt over de af te leggen afstand. Anders is die afgesproken 150 dirham voor 100 meter nog altijd een kater.

Bijna elke vriendelijke of behulpzame Marokkaan heeft een dubbele agenda. Of hij verwacht gewoon geld voor zijn behulpzaamheid, of hij leidt je naar familie, of het eindigt met het onderhandelen over een stuk prularia dat ie te koop heeft. Geld, geld, geld... Sir! Sir, where are you from? Holland? Sonja Bakker! Kas Spijker! Why don't you like my shop? Come have a look! Don't go, I am talking to you! Don't go there, there's nothing!

In de eerste week was dat erg wennen, en gaf dat soms een erg vieze nasmaak. Maar je groeit eelt, en wordt bot. En uiteindelijk zie je er nog de humor van in ook. En in Nederland ga je het nog missen. Misschien.

Over de Atlas wordt de rotzooi, het afval beduidend minder. Dat scheelt enorm in het fotoshoppen. Alleen de masten, voor telefoon, electriciteit, of wat dan ook staan altijd wel ergens in de weg.

Achter de anti atlas langs, door de dadelvalei weer terug over de Atlas naar Marrakech. De Dadelvalei is niks aan. Ouarzazate behoorlijk relaxed vergeleken met de gekkenhuizen aan de andere kant van de Atlas. En elke redelijk dorpje waar je doorheen rijdt is een klein verkeersdrama. Over de provinciale wegen, waarvan geen enkele kaart precies weet hoe de toestand van de weg is, is het redelijk relaxed rijden. Hoofdwegen kunnen vol verradelijke gaten zitten, terwijl witte weggetjes op de kaart, geen gravel, maar keurig geasfalteerd blijken te zijn. Zodra je een stadje binnenkomt is het stapvoets oppassen dat je geen Marokkaan doodrijdt. 2 verkeersmodi: Relaxed of stressed.

In Marrakech ook weer een Riad midden in de Medina, vlak bij het grote plein. Dit keer gerund door een Marokkaan, ipv van fransen. Even wennen. Heel erg wennen. Maargoed, Marrakech is nog gekker dan Fes. Of anders. Er is als westerling geen vergelijken meer aan. Hier mogen wel bromertjes en fietsers door de oneindige steegjes scheuren. Maar het luchtalarm om vijf uur 's morgens is gelukkig aanzienlijk minder erg. Maar dat is niet het verschil. Ik kan het niet echt benoemen.

De tweede week was totaal anders. Met 5 4x4's weer richting Ouarzazate gereden en daarna alleen maar off road en over pistes zuidelijker en zuidelijker tot aan de Algerijnse grens. Door en over de Duinen gecrossed. Over oneindige vlaktes. Wadi's, en uren over passen gehobbeld en geschud. Met echte Nomaden gegeten en gevoetbald. Bushcamps op aan en in ravijnen. Onder palmbomen tussen de duinen. Aan en in droge rivierbeddingen. Een totaal ander Marokko. De tijd staat hier nog stil. Arabisch is nog een onbekende taal. Laat staan Frans. Alleen Berber.

Landschappelijk is het een ongekend afwisselend land. Qua mensen en cultuur is het een rollercoaster. Van diepe diepe armoede en (soms zielige) oplichters, van vieze gore puinhoop, tot ongekende schoonheid in alles.

SportFreak
14-11-12, 12:13
zeker in 1980 heen geweest

mark61
14-11-12, 12:18
Hoezo klein vliegtuigje? Apart. Dat ze dan nog de bagage van 19 man weten kwijt te spelen...

Hoe was de trein?

Ik vond het wel mee vallen met het verkeer in Marrakech. Nou ja, als je je er eenmaal op ingesteld hebt.

Enfin gemengde ervaringen dus.

Hoe was het eten? Dat vond ik nou een 'probleem'.

Tomas
14-11-12, 12:51
Hoezo klein vliegtuigje? Apart. Dat ze dan nog de bagage van 19 man weten kwijt te spelen...

Dat vliegtuigje was voor alle passagiers een verrassing. We kregen te horen bij het boarden dat we niet naast elkaar konden zitten. Hoezo? Dart vliegtuig kan nooit vol zijn, met dat handje vol mensen hier. Dus wel.

Vermoedelijk paste onze bagage er net niet meer in. Wij waren wel de enige zonder bagage uiteindelijk.


Hoe was de trein?

Treinreizen gaat prima. Eerste klas is nauwelijks duurder, en garandeerd een plaats. tweede klas kan een lange starit worden. Maar is ook goed te doen.


Ik vond het wel mee vallen met het verkeer in Marrakech. Nou ja, als je je er eenmaal op ingesteld hebt.

Daar kan je niet op ingesteld zijn. We moesten om de Medina in het centrum zijn. Echt, waanzin.


Hoe was het eten? Dat vond ik nou een 'probleem'.

OK, het eten. Dat was inderdaad voor ons ook een 'probleem'. In de steden maar 1 keer lekker gegeten, en dat was een hele toeristische tent. Helemaal gericht op bussen. We waren daar echter helemaal alleen, aangezien we dankzij het luchtalarm van 5 uur 's morgen (7 uur onze tijd) niet echt goed konden overschakelen op de lokale tijd. En daardoor echt om 6-7 uur moesten eten. Als enige. De overige keren was flauw tot totaal smakeloos, of gewoon verprutst, verbrande groente, en rauw vlees. Slecht tot heel slecht. De hariri was een enkele keer lekker. Ook hadden we de eerste week daardoor regelmatig cola nodig om de maag tot rust te brengen. Gene diaree, maar brandend maagzuur. Waarvan, geen idee. Niet omdat het pittig was. Niet bepaald.

mark61
14-11-12, 13:20
Dat vliegtuigje was voor alle passagiers een verrassing. We kregen te horen bij het boarden dat we niet naast elkaar konden zitten. Hoezo? Dart vliegtuig kan nooit vol zijn, met dat handje vol mensen hier. Dus wel.

Vermoedelijk paste onze bagage er net niet meer in. Wij waren wel de enige zonder bagage uiteindelijk.

Treinreizen gaat prima. Eerste klas is nauwelijks duurder, en garandeerd een plaats. tweede klas kan een lange starit worden. Maar is ook goed te doen.

Daar kan je niet op ingesteld zijn. We moesten om de Medina in het centrum zijn. Echt, waanzin.

OK, het eten. Dat was inderdaad voor ons ook een 'probleem'. In de steden maar 1 keer lekker gegeten, en dat was een hele toeristische tent. Helemaal gericht op bussen. We waren daar echter helemaal alleen, aangezien we dankzij het luchtalarm van 5 uur 's morgen (7 uur onze tijd) niet echt goed konden overschakelen op de lokale tijd. En daardoor echt om 6-7 uur moesten eten. Als enige. De overige keren was flauw tot totaal smakeloos, of gewoon verprutst, verbrande groente, en rauw vlees. Slecht tot heel slecht. De hariri was een enkele keer lekker. Ook hadden we de eerste week daardoor regelmatig cola nodig om de maag tot rust te brengen. Gene diaree, maar brandend maagzuur. Waarvan, geen idee. Niet omdat het pittig was. Niet bepaald.

Is dat de TAP? Hoezo Lissabon ook, als ik vragen mag? :hihi:

Oh leuk, ik houd wel van treinen, maja, ook van autorijden.

Nou ja, ik zou ik niet met de auto het centrum in gaan, voorbij Guéliz zogezegd. Parkeren is er sowieso een drama. Een mdina kom je toch niet in, hoe je dat met bagage doet naar een riad, steekwagen ofzo?

Misschien de komijn. Maar inderdaad, eten is moeilijk. Ik heb me beperkt tot de snackbar, simpel, maar heel goed eten. Maar dan eet je dus steeds stokbrood met van alles. Lekker, maar beperkt. En dan maar overal hardgekookte eieren naar binnen proppen tussendoor, met zout en komijn, bij die kiosken.

En aan de kust, Essaouira, daar grillen ze verse vis, dat is prima. Alleen sardientjes mocht ik niet bestellen zonder duurdere vis te bestellen, die ik juist niet wilde.

Tomas
14-11-12, 13:21
Het verkeer in Marrakech kan ook aan het tijdstip hebben gelegen. Een week later met de taxi terug naar het vliegtuig, was een stuk minder erg. Realiseer ik me nu. En terug zijn we maar 1 koffer kwijt geraakt trouwens. Die hebben we nog altijd niet. Waar dit ongelukkige toeval aan ligt kan ik niet zeggen. Het kan Marokko zijn, maar ik vermoed eerder Lissabon. TAP heeft me erg positief verrast met beenruimte. Op alle vier de vluchten. Maar dat gedoe met koffers is wat minder.

Met de 4x4's door de anti atlas op de heenweg een bijna onmogelijke pas genomen. Omhoog kom je in steeds hoger gelegen dalen waar weer even landbouw mogelijk is. In die dalen wonen families, duidelijk te zien aan het uiterlijk van de gelijk aanstormende kinderen. Er lijkt door de toestand van de pasweg naar het volgende bewoonde dal weinig onderling contact te bestaan. Of uitwisseling van genen. Zowel het uiterlijk van de vele kinderen, als hun gedrag is in één dal sterk gelijkend, en verschilt totaal van dal tot dal. In het ene dal zwaaien ze alleen, het volgende proberen ze met een soort van high five je uitgestoken hand te raken. En in een andere wijzen ze wild naar je auto. Er zal misschien ooit eens een toerist gestopt zijn vanwege dat gewijs, om zijn auto te controleren en tevens wat snoep hebben uitgedeeld. En als het 1 keer heeft gewerkt, waarom niet uitbouwen?

Inteelt in die bergdalen kan vervelend uitpakken, dat hebben we wel gezien, maar het hoogste en laatste dal voor de nog altijd lange weg naar de top, had louter en alleen de knapste en mooiste meisjes die ik ooit bij elkaar heb gezien. Bizar.

mark61
14-11-12, 13:27
Kwestie van het juiste dal uitkiezen dus haha. Tricky.

Klinkt beter dan Koerdistan, daar heb je grote kans op stenenregen.

Tomas
14-11-12, 13:27
Is dat de TAP? Hoezo Lissabon ook, als ik vragen mag?

Dat was de enige betaalbare mogelijkheid met heen Casa, en terug Marrakech.


...je dat met bagage doet naar een riad, steekwagen ofzo?

Yep, er rennen jongens en ook mannen rond met karretjes. Wij hadden ze niet echt nodig, maar je ontkomt er gewoon niet aan. In Fes regelde de franse Riad eigenaar dat allemaal zonder iets te vragen. Ik zag wel dat hij hier en daar een hand gaf met een briefje papiergeld er in. In Marrakech werd dat niet betaald, maar wel tegen mijn vraag in geregeld. Probeer er dan maar weer zonder geruzie vanaf te komen.


Misschien de komijn. Maar inderdaad, eten is moeilijk.

Ik heb nooit last van komijn. Ik ben eerder bang voor het water waar alles in gewassen is. Het eten was nogal een teleurstelling, omdat wat wij thuis zelf altijd maken erg lekker is. We eten regelmatig tajine, en couscous. Maar blijkbaar helemaal fout, er mogen geen kruiden in. En helemaal geen zout.

Tomas
14-11-12, 13:29
Kwestie van het juiste dal uitkiezen dus haha. Tricky.

Klinkt beter dan Koerdistan, daar heb je grote kans op stenenregen.

Geen enkele keer bedreigd gevoeld op die manier. Wel eens in de meer toeristische gebieden in de eerste week niet erg welkom gevoeld in bergdorpjes aan het eind van een aanbevolen toeristische route.

Ik weet precies welk dal en waar. Maar dat blijft wel mijn geheim. Ahum.

mark61
14-11-12, 13:32
Dat was de enige betaalbare mogelijkheid met heen Casa, en terug Marrakech.

Yep, er rennen jongens en ook mannen rond met karretjes. Wij hadden ze niet echt nodig, maar je ontkomt er gewoon niet aan. In Fes regelde de franse Riad eigenaar dat allemaal zonder iets te vragen. Ik zag wel dat hij hier en daar een hand gaf met een briefje papiergeld er in. In Marrakech werd dat niet betaald, maar wel tegen mijn vraag in geregeld. Probeer er dan maar weer zonder geruzie vanaf te komen.

Ik heb nooit last van komijn. Ik ben eerder bang voor het water waar alles in gewassen is. Het eten was nogal een teleurstelling, omdat wat wij thuis zelf altijd maken erg lekker is. We eten regelmatig tajine, en couscous. Maar blijkbaar helemaal fout, er mogen geen kruiden in. En helemaal geen zout.

Oh OK.

Yep, te vermoeiend voor die paar dirham.

Ja, de opvatting van culinaire dienstverlening in Marokko is, kweenie. Ik heb in Marrakech wel redelijk lekker gegeten in een Spaans restaurant, maar zoals zo vaak was ook dat restaurant eerder een excuus voor Marokkanen die alcohol willen drinken. Dus de focus lag eh verkeerd.

Verreweg het lekkerst was een koftasnackbar in de mdina. Simpel, maar tenminste echt goed, vers, gaar eten.

Tomas
14-11-12, 13:39
Ja, de opvatting van culinaire dienstverlening in Marokko is, kweenie.

het is niet alleen de culinaire dienstverlening. Op een uitzondering na, is de Marokkaanse instelling: easy money. Zoveel mogelijk plukken, en zo min mogelijk teruggeven. Ze komen toch wel terug. Die 'Ze' snappen ze echter niet goed. Het zijn namelijk 'Anderen' die toch wel komen. Maar wel steeds minder. De franse Riad eigenaar in Fes vertelde exact hetzelfde verhaal als de Nederlandse campingeigenaar: Hun Marokkaanse conculega's klagen steen en been over de crisis, dat er maar steeds minder toeristen komen. Terwijl die twee Europeanen de vraag bijna niet aankunnen. Zij krijgen niet alleen nieuwe toeristen. Maar ook de die van de vorige keer komen terug, en anders wel familie of vrienden. Als je het goed doet in Marokko is de business booming. Maar voor een Marokkaanse uitbater is het bijna onmogelijk om die westerlingen niet als wandelende pinautomaat te zien. Is moeilijk.

Tomas
14-11-12, 14:09
Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit. We hebben ook op een franse camping gestaan, waarvan de twee uitbaters stomdronken waren. Nauwelijks in staat om recht te lopen, laat staan te bedienen. Er was blijkbaar in het begin bedacht om er een super de luxe camping van te maken. Maar niks afgemaakt.

En ergens tussen Errachidia en Erfoud, of andersom, in een Auberge overnacht gerund door een ouwe Marokkaan. Het ging allemaal niet bepaald professioneel en vlekkeloos, maar de man gaf je een hartverwarmend gevoel van welkom zijn. En hij deed echt zijn best.

mark61
14-11-12, 14:50
Ja, ik had dezelfde indruk. Dan pakken Turken het toch professioneler aan.

Magoed, mijn eerste indruk van Marokko was 'Afrika', niet 'Arabië'.

En dat brengt met zich mee dat ze, zoals ik in de rest van Afrika ervoer, weliswaar doen alsof ze westerse dingen doen zoals hotel runnen, lekker eten aanbieden en service leveren, maar dat het meer lijkt of ze in een toneelstuk verzeild zijn geraakt en geen idee hebben van hun rol, of het ze gewoon niet interesseert. Ze doen dingen omdat de blankbaas blijkbaar exotische hobbies heeft als koffie en thee drinken en gebakken eieren eten, maar hoe dat smaakt of eruit ziet, they couldn't care less :hihi: Uitzondering daargelaten, zoals die Ghanese ontbijtkok die actually luisterde naar hoe je je eieren wilde hebben en ook nog blij was met complimenten.

Eieren werden voor mij indicatoren van hoe de locals werken. In Djibouti, Sheraton maar liefst, sloffen een paar afgezakte oude dames rond, je eieren kunnen rauw uitvallen of groen uitgeslagen, volledig los van hoe je ze besteld had.

Tomas
14-11-12, 15:36
Ja, maar Marokko is toch wel weer heel anders dan zwart Afrika. Marokko kent ook zelf toerisme. In de medina's ben je al gauw na wat geslenter en wat minder voor de hand liggende afslagen de enige westerling, maar niet de enige toerist. De koetsjes in Marrakech werden ook hoofdzakelijk gebruikt door niet westerlingen. Ik zag een man in zo'n koets een foto nemen van zijn volledig ingepakte vrouw. En terwijl hij dat deed, hield zij haar hand voor haar ogen die tot dan toe als enige zichtbaar waren. Daar was hij duidelijk niet content mee.

Je hebt zelfs volledige Marokkaanse campings. Niet erg populair bij de westerse toeristen, maar je hebt ze wel. De Nederlandse camping eigenaar die ik eerder noemde, gaf als tip: begin een Frijbuiter in Marrakech, dat kan niet fout gaan. Marokkanen zijn gek op kamperen. Iets wat in zwart Afrika volstrekt onbekend is. Je kampeert niet uit vrije wil. Geef ze eens ongelijk.

mark61
14-11-12, 15:55
Je hebt zelfs volledige Marokkaanse campings. Niet erg populair bij de westerse toeristen, maar je hebt ze wel. De Nederlandse camping eigenaar die ik eerder noemde, gaf als tip: begin een Frijbuiter in Marrakech, dat kan niet fout gaan. Marokkanen zijn gek op kamperen. Iets wat in zwart Afrika volstrekt onbekend is. Je kampeert niet uit vrije wil. Geef ze eens ongelijk.

Ja dat is opvallend. Oude Marokkaanse traditie.

SportFreak
14-11-12, 23:51
verhalen zijn best leuk he als je ze meegemaakt hebt in 1980 of copy paste hebt gedaan van een andere site is wel creatief

wat je hier allemaal aan het vertellen bent zijn alleen maar een leugen's

Soldim
15-11-12, 07:09
verhalen zijn best leuk he als je ze meegemaakt hebt in 1980 of copy paste hebt gedaan van een andere site is wel creatief

wat je hier allemaal aan het vertellen bent zijn alleen maar een leugen's

U is chauvenist?

SportFreak
15-11-12, 10:41
U is chauvenist?

leugenaars moeten bestraft worden met een ban

Charlus
15-11-12, 11:05
De koetsjes in Marrakech werden ook hoofdzakelijk gebruikt door niet westerlingen. Ik zag een man in zo'n koets een foto nemen van zijn volledig ingepakte vrouw. En terwijl hij dat deed, hield zij haar hand voor haar ogen die tot dan toe als enige zichtbaar waren. Daar was hij duidelijk niet content mee.
Zij hield de hand op het moment van de opname voor haar ogen omdat...? Hij niet content wegens verpeste foto?

Je kampeert niet uit vrije wil. Geef ze eens ongelijk.
Dat heb ik niet alleen met kamperen, ook met vakanties iha. Alsof jij uit vrije wil naar Marokko gaat.

Tomas
15-11-12, 11:46
Zij hield de hand op het moment van de opname voor haar ogen omdat...? Hij niet content wegens verpeste foto?

Ik heb het niet gevraagd. Verzin zelf iets. Ik had de indruk niet zo heel veel anders dan als mijn vrouw dat zou doen.


Dat heb ik niet alleen met kamperen, ook met vakanties iha. Alsof jij uit vrije wil naar Marokko gaat.

Ik begrijp die 'jij' niet. Ik kan me voorstellen dat je niet van reizen of vakanties houdt, maar niet dat jij je op jouw beurt niet kan voorstellen dat er mensen bestaan die niet anders zouden willen.

H.P.Pas
15-11-12, 11:50
. Ik kan me voorstellen dat je niet van reizen of vakanties houdt, maar niet dat jij je op jouw beurt niet kan voorstellen dat er mensen bestaan die niet anders zouden willen.

:jammer: Je hebt er geen voorstelling van hoe weinig zich mensen kunnen voorstellen.
Een bron van veel problemen.

mark61
15-11-12, 12:09
:jammer: Je hebt er geen voorstelling van hoe weinig zich mensen kunnen voorstellen.
Een bron van veel problemen.

Indeed.

Charlus
15-11-12, 12:39
Ik heb het niet gevraagd. Verzin zelf iets. Ik had de indruk niet zo heel veel anders dan als mijn vrouw dat zou doen.
Jouw vrouw slaat de handen voor de ogen wanneer jij een foto van haar neemt? Ik vroeg ernaar omdat jij je niet leek te verbazen over hun gedrag en dus wellicht de redenen voor jou vanzelfsprekend waren.

Ik begrijp die 'jij' niet.
Was mijn standaard vrijewilgeleuter; jij bent niet vrij om te beslissen dat je niet naar Marokko wil. Lamaar.

Ik kan me voorstellen dat je niet van reizen of vakanties houdt, maar niet dat jij je op jouw beurt niet kan voorstellen dat er mensen bestaan die niet anders zouden willen.
Jij kunt je niet voorstellen dat ik mij niet kan voorstellen dat er mensen bestaan die niet anders zouden willen. Terecht dat je je dat niet kunt voorstellen. Natuurlijk zijn er mensen die niet anders willen, wat valt daaraan voor te stellen? Er zijn ook mannen die niet anders willen dan seks hebben met kleine jongetjes. Kun jij je dat voorstellen? Zoniet dan is er iets mis met je, gezien de reacties van H.P.Pas en Mark61. De vraag is even wat we hier precies met 'je iets voorstellen' bedoelen.

Kom op leugenaar, reageer eens op SF. Ik vond je reisverslag overigens leuk om te lezen.

Tomas
15-11-12, 13:38
Jouw vrouw slaat de handen voor de ogen wanneer jij een foto van haar neemt?

Neuh. Ik maak meestal foto's zonder dat iemand dat merkt. Ik hou niet van geposeerde foto's.


Ik vroeg ernaar omdat jij je niet leek te verbazen over hun gedrag en dus wellicht de redenen voor jou vanzelfsprekend waren.

Je verbaast je in Marokko na een tijdje nergens meer over. In ieder geval niet erg meer. En niks is vanzelfsprekend en alles is.

Zitten samen op een terras wat te drinken en ik 'filosofeer' het plein overkijkend: "Volgens mij begint de verwestering bij de benen, als pumps, vervolgens strakke broek, en werkt zich zo omhoog, met als laatste hindernis de hoofddoek". "Nog voordat mijn vrouw (zoals het hoort) instemmend reageert, komt er een vrouw op leeftijd langs denderen, volledig in een traditioneel gewaad gehuld, maar zonder hoofddoek. "Laat maar..."

Alle combinaties lopen door elkaar en hand in hand. Niemand maakt het wat uit. Lijkt het. Er is wel een duidelijk trend: Mannen en jongens hangen gezamenlijk rond. Vrouwen zijn verreweg in de minderheid, en lijken meestal onderweg ergens naar toe. Maar het is slechts een vuistregel. Zodra je dat namelijk als vaststaand feit hebt bepaald, zie je een groep vrouwen hangen, of een combinatie.


Kom op leugenaar, reageer eens op SF. Ik vond je reisverslag overigens leuk om te lezen.

Geen zin.

Mijn observaties zeggen misschien meer over mij dan Marokko. Volgens mij geldt dat duidelijk voor SF. Hij ziet een heel ander Marokko. Of trolt, zoals zovelen. Maakt me niet uit.

Tomas
15-11-12, 13:41
De eerste week durfden we geen terrasje te pakken, omdat we sterk de indruk hadden dat vrouwen dat niet mochten. Alle terrasjes waren 100% man. Behalve dan in, rond en op de touristische trekpleisters waar ook westerse vrouwen zaten. Op een gegeven moment vonden we het wel welletjes, en schonden de regel. En vanzelf ga je dan pas zien dat het niet zo zwart/wit is. Nergens. Na beter kijken zit er altijd wel ergens een vrouw. Ze vallen alleen niet op.

mark61
15-11-12, 14:05
Ach, het is perceptie. Ik was eens aan het wandelen met een Marokkaanse, zie een café met terras met San Miguel-parasols. Komt dat even goed uit, favo merk.

Nee, zegt ze, dat kan je niet op het terras gaan drinken, dat doen ze achter in de zaak in het donker. 'Oh ja?', zeg ik, 'ff kijken.' Dus ik doe of ik achterlijk ben en bestel bier op het terras, de man reageert niet eens vagelijk vreemd. Heerlijk zitten hijsen. Essaouira, overigens.

Tomas
15-11-12, 14:23
Ja, alcohol. Daar schijnen wettelijke regels voor te zijn, alleen westerlingen kunnen een drankvergunning krijgen. Schijnt. De praktijk is echter een chaos. Op het pleintje van Foum Zguid, de eerste tekenen van beschaving terug uit de woestijn, werd vrolijk bier geschonken. Door een pikzwarte Marokkaanse uitbater. Precies tussen het politiebureau en de Moskee. Waar ie snel even naar toe rende voor het gebed. Voor zover ik kon zien waren het wel alleen toeristen die drank bestelden.

Die paar keer dat ik in een drankzaak was, of in een Marjane waar drank werd verkocht, bestond de klandizie daarvoor hoofdzakelijk uit groepen Marokkaanse mannen. Die gezamenlijk wat bestelden.

Tomas
15-11-12, 14:28
Maar meestal werd er geen alcohol verkocht. Zover ik kon nagaan. Over achterin enzo had ik ook gehoord. Maarja, zo zwaar is mijn verslaving nou ook weer niet.

Mijn probleem was shag. Dat kennen ze echt niet. Van arrenmoei dus een week sigaretten genuttigd. Tot ik in Ouarzazate opeens vloeipapier zag liggen bij een drank anex tabakwinkel. Ik nog eens goed kijken, en ja: Shag. "Amsterdammertje" was de naam. Nog nooit van gehoord. Dus ik kopen en als een kind zo blij naar mijn enige partner in crime van de groep. Hoera! Blijkt het pijptabak te zijn.

BoerHarms
15-11-12, 14:43
verhalen zijn best leuk he als je ze meegemaakt hebt in 1980 of copy paste hebt gedaan van een andere site is wel creatief

wat je hier allemaal aan het vertellen bent zijn alleen maar een leugen's

J , de waarheid kan af en toe hard aankomen en dan kan ik best wel begrijpen dat je boos bent

mark61
15-11-12, 14:45
Maar meestal werd er geen alcohol verkocht. Zover ik kon nagaan. Over achterin enzo had ik ook gehoord. Maarja, zo zwaar is mijn verslaving nou ook weer niet.

Mijn probleem was shag. Dat kennen ze echt niet. Van arrenmoei dus een week sigaretten genuttigd. Tot ik in Ouarzazate opeens vloeipapier zag liggen bij een drank anex tabakwinkel. Ik nog eens goed kijken, en ja: Shag. "Amsterdammertje" was de naam. Nog nooit van gehoord. Dus ik kopen en als een kind zo blij naar mijn enige partner in crime van de groep. Hoera! Blijkt het pijptabak te zijn.

:hihi: En, is dat te roken?

Ik geloof dat Marjane sinds kort drank uit de schappen, nou ja, uit de kooi die ze daar voor hadden, heeft gehaald. Je hebt 'slijterijen', wilde holen waar gedurende een paar uur per dag een meute mannen staat te dringen en te schreeuwen. Heeft een distincte atmosfeer van illegaliteit en perverts. Ik weet niet waar je het in Nederland mee moet vergelijken. Tenten waar ze heroïne dealen ofzo.

Tomas
15-11-12, 14:53
Alles is te roken. Maar kurkdroge grove repen tabak in vloeipapier zien te wikkelen valt niet mee.

Niks valt te vergelijken met Nederland. Het is zo anders. De eerste week kon ik 's morgens vroeg maar nauwelijks de neiging onderdrukken om minimaal 1 Marokkaan te wurgen. Gek werd ik van ze. In de loop van de dag ging dat wat beter. En op het eind moest ik er alleen nog maar om lachen. En dat werd in de loop van de vakantie alleen maar makkelijker. Alhoewel we de laatste dag na de woestijntrip echt geen zin meer hadden om toch nog even Marrakech in te gaan. Gewoon lekker op de camping blijven hangen. Zoals het hoort.

H.P.Pas
15-11-12, 15:02
De eerste week durfden we geen terrasje te pakken, omdat we sterk de indruk hadden dat vrouwen dat niet mochten. Alle terrasjes waren 100% man. Behalve dan in, rond en op de touristische trekpleisters waar ook westerse vrouwen zaten. Op een gegeven moment vonden we het wel welletjes, en schonden de regel. En vanzelf ga je dan pas zien dat het niet zo zwart/wit is. Nergens. Na beter kijken zit er altijd wel ergens een vrouw. Ze vallen alleen niet op.

:hihi: Probleem ken ik van Ierse pubs; de bar voor de mannen, de achterkamer voor de vrouwen,
We werden in Cork in de bar keurig bediend, geen probleem. Het was er gezellig, dus we kwamen terug.
De derde keer nam de kastelein ons even apart. Incidentele gasten konden doen wat ze wilden maar als we van plan waren regelmatig te komen moesten we ons aan de regels houden. Hem kon het niet schelen maar de vaste klanten wilden het zo.

super ick
15-11-12, 15:38
Ja, alcohol. Daar schijnen wettelijke regels voor te zijn, alleen westerlingen kunnen een drankvergunning krijgen. Schijnt. De praktijk is echter een chaos. Op het pleintje van Foum Zguid, de eerste tekenen van beschaving terug uit de woestijn, werd vrolijk bier geschonken. Door een pikzwarte Marokkaanse uitbater. Precies tussen het politiebureau en de Moskee. Waar ie snel even naar toe rende voor het gebed. Voor zover ik kon zien waren het wel alleen toeristen die drank bestelden.

Die paar keer dat ik in een drankzaak was, of in een Marjane waar drank werd verkocht, bestond de klandizie daarvoor hoofdzakelijk uit groepen Marokkaanse mannen. Die gezamenlijk wat bestelden.

Een tijdje geleden heeft hier een prikker, Sidi Bibi genaamd regelmatig gepost.
Die woonde bij een winkel waar je drank kon kopen. Normaal gesproken deden ze daar alle boodschappen in een wit plastic tasje, behalve drank dat deden ze in een zwart plastic tasje. Tegen het doorschijnen :hihi:
Sidi kon precies de alcoholnuttigers eruit halen. Dat waren er niet weinig.

mark61
15-11-12, 15:41
Alles is te roken. Maar kurkdroge grove repen tabak in vloeipapier zien te wikkelen valt niet mee.

Niks valt te vergelijken met Nederland. Het is zo anders. De eerste week kon ik 's morgens vroeg maar nauwelijks de neiging onderdrukken om minimaal 1 Marokkaan te wurgen. Gek werd ik van ze. In de loop van de dag ging dat wat beter. En op het eind moest ik er alleen nog maar om lachen. En dat werd in de loop van de vakantie alleen maar makkelijker. Alhoewel we de laatste dag na de woestijntrip echt geen zin meer hadden om toch nog even Marrakech in te gaan. Gewoon lekker op de camping blijven hangen. Zoals het hoort.

Ik vind het toch gek, met jouw Afrika-ervaring. Nou ja daar beneden zijn ze wellicht wat meer westen-georiënteerd. Na mijn Afrika-ervaringen vond ik Marokko een relaxed land, als je met de stroom meedrijft. Ik ben maar één keer aangeklampt door een leuteraar, 's ochtends vroeg, want vanaf 9 uur loopt de toeristenpolitie rond en durven ze je niet meer lastig te vallen. Dat is een paar jaar geleden ingevoerd en men zegt dat dat enorm scheelt.

Maar misschien werken ze niet buiten het seizoen :hihi:

Tomas
15-11-12, 15:56
...toeristenpolitie...

Ons viel het juist op dat in de Medina's geen politie te vinden was. Normale steden barsten ervan, en hoor je altijd wel een sirene. Zowel Fes als Marrakech geen cop te bekennen. Wel op de doorgaande wegen. Bijna elke serieuze kruizing is voorzien van politie, en regelmatig een Douane post. Waar we trouwens nooit door aangehouden zijn. Niet dat het nodig was hoor. 1 keer. Opeens wat drukte, geduw enzo, en ik voel de rits van mijn broekzak opengaan. Huh? Dat is een gevoel wat je niet direct herkent, aangezien je dat normaal gesproken zelf doet. Ik traag reagerend met mijn hand er naar toe, en denk verdomd ik wordt beroofd. En ik zie gelijk de te wurgen Marokkaan zigzaggend 'onopvallend' snelwandelend wegkomen. Maarja, geen politie in de buurt. Ook geen geslaagde beroving aan te geven trouwens.

Wij hebben ook het verschil tussen Marokko en Zwart en Zuidelijk-Afrika proberen te analyseren. We hebben nooit die enorme opdringerigheid in de rest van Afrika ervaren. Zover we dat kennen. Een belangrijk verschil is dat we zelf veel minder van Marokkanen verschillen dan van een subsahara afrikaan. De cultuurverschillen zijn kleiner, waardoor het (niet altijd gewenste) contact duidelijker is. Humor kan verkeerd begrepen worden. Kweenie. Zoiets. Hoevaak kom je een zwarte uitbater tegen in subsahara? Meestal zit daar wel een Europese eigenaar achter. Dat is in Marokko natuurlijk totaal anders. Kweenie. Medina-Marokkanen op m'n nuchter maag verteer ik slecht. Ben sowieso niet zo'n stadsmens.

SportFreak
15-11-12, 15:57
J , de waarheid kan af en toe hard aankomen en dan kan ik best wel begrijpen dat je boos bent

Hij is gewoon een vieze leugenaar meer niet...ten eerste mijn ouders komen uit Fes en ik ben geboren en getogen in Tetouan en ik weet wat in Marokko zich afspeelt en wat niet ..hij zegt dat hij naar Fes is gegaan en daar de stank van de Leerlooien niet te harden is ..ik kan hem vertellen dit is je eerste leugen want die hebben ze al paar jaartjes op slot gezet ..vroeger kon je daar komen om foto's te nemen maar tegenwoordig niet mogelijk want die bestaat niet meer

hij is gewoon een leugenaar meer niet

Saul
15-11-12, 16:22
Hij is gewoon een vieze leugenaar meer niet...ten eerste mijn ouders komen uit Fes en ik ben geboren en getogen in Tetouan en ik weet wat in Marokko zich afspeelt en wat niet ..hij zegt dat hij naar Fes is gegaan en daar de stank van de Leerlooien niet te harden is ..ik kan hem vertellen dit is je eerste leugen want die hebben ze al paar jaartjes op slot gezet ..vroeger kon je daar komen om foto's te nemen maar tegenwoordig niet mogelijk want die bestaat niet meer

hij is gewoon een leugenaar meer niet

Misschien heeft 'ie iets anders geroken en geassocieerd met de bekende leerlooierij. Laat hem chillen en z'n ervaringen delen als hij wil. Heeft weinig zin om daartegenin te gaan want we bekijken het allemaal vanuit verschillende standpunten.

Tomas
15-11-12, 16:29
Oh ja, de leerlooierij van Fes. Ik had daar nog niks over verteld volgens mij. Ik heb het over de schapenhuiden die overal rondslingerend liggen te drogen. Zowel in Casa als Fes. Tegen de tijd dat we in Marrakech aankwamen waren de restanten van het offerfeest opgeruimd. Of niet zo extreem als in Fes. Weet ik veel.

Maargoed, fes is vergeven van de rottende lucht van de schapenhuiden. En dan kom je bij de (wonderlijk nog altijd bestaande) leerlooierij en krijg je bij de ingang wat takjes munt tegen de lucht. Waar je allang aan gewend bent. Of dood.

Die leerlooierij is wel prety indrukwekkend. Heel fotogeniek.

Is dat werk in die amoniaklucht niet heel erg slecht?

No! A famous American doctor came once and said, the snakes in your stomage. You know there are snakes in your stomage? They are killed by the air here. Those man are strong and very healthy!

Ah, ok.

mark61
15-11-12, 16:43
Hij is gewoon een vieze leugenaar meer niet...ten eerste mijn ouders komen uit Fes en ik ben geboren en getogen in Tetouan en ik weet wat in Marokko zich afspeelt en wat niet ..hij zegt dat hij naar Fes is gegaan en daar de stank van de Leerlooien niet te harden is ..ik kan hem vertellen dit is je eerste leugen want die hebben ze al paar jaartjes op slot gezet ..vroeger kon je daar komen om foto's te nemen maar tegenwoordig niet mogelijk want die bestaat niet meer

hij is gewoon een leugenaar meer niet

Net vorig jaar gesloten? Morocco Blog | Visiting a Fez Tannery (http://www.journeybeyondtravel.com/news/morocco-travel/visiting-a-tannery-in-fez-morocco.html)

Of na afgelopen juni? http://experience.hec.ca/campus_internationaux/2012/06/15/les-tanneries-de-fes/

Het moet een samenzwering zijn dat heel het internet er vol mee staat.

mark61
15-11-12, 16:53
Misschien heeft 'ie iets anders geroken en geassocieerd met de bekende leerlooierij. Laat hem chillen en z'n ervaringen delen als hij wil. Heeft weinig zin om daartegenin te gaan want we bekijken het allemaal vanuit verschillende standpunten.

Suggereer je nou dat Tomas liegt?

Of leerlooierijen wel of niet bestaan is hardly een 'standpunt'.

Saul
15-11-12, 16:56
Suggereer je nou dat Tomas liegt?

Of leerlooierijen wel of niet bestaan is hardly een 'standpunt'.

Nee en nee, SF ziet misschien meer de positieve en nostalgische dingen en voor Tomas is het allemaal nieuw en anders. Die verschillen zul je moeten accepteren.

Good Kahuna
15-11-12, 16:57
Geweldig reisverslag, een plezier om te lezen. Tnx Tomas :fpetaf:

mark61
15-11-12, 16:57
Wij hebben ook het verschil tussen Marokko en Zwart en Zuidelijk-Afrika proberen te analyseren. We hebben nooit die enorme opdringerigheid in de rest van Afrika ervaren. Zover we dat kennen. Een belangrijk verschil is dat we zelf veel minder van Marokkanen verschillen dan van een subsahara afrikaan. De cultuurverschillen zijn kleiner, waardoor het (niet altijd gewenste) contact duidelijker is. Humor kan verkeerd begrepen worden. Kweenie. Zoiets. Hoevaak kom je een zwarte uitbater tegen in subsahara? Meestal zit daar wel een Europese eigenaar achter. Dat is in Marokko natuurlijk totaal anders. Kweenie. Medina-Marokkanen op m'n nuchter maag verteer ik slecht. Ben sowieso niet zo'n stadsmens.

Nee, opdringerigheid begint bij Senegal / The Gambia en dan noordwaarts :hihi: In Algerije vroeg me trouwens ook niemand ooit wat, maar dat is geen toeristisch land.

In Afrika zijn er heel veel zwarte uitbaters, restaurants waar ik geweest ben bijvoorbeeld. Bussen. Sommige hotels. Ja ik weet, de 5-sterrenhotels, daar huren ze allemaal een blanke voor in, ook al is de staat de eigenaar.

Maar zoals gezegd, ik had een veel positievere ervaring dan jij over het geheel 'uitstraalt'. Ik weet niet wat het is.

Tomas
15-11-12, 17:16
Een indruk van de stank. Bedenk dat dit nog allemaal natte huiden zijn, waar het natte vet nog aanzit.

Midden in de Medina van Fes:


1684216840
Bij de Leerlooierij in de buurt:
16841
Ik zal geen foto's van de leerlooierij plaatsen, dat kan als profocerend ervaren worden.

Tomas
15-11-12, 17:18
Maar zoals gezegd, ik had een veel positievere ervaring dan jij over het geheel 'uitstraalt'. Ik weet niet wat het is.

Ik ben juist razend ethousiast over Marokko. Dat blijkt niet op te vallen. Kan alleen slecht tegen de opdringerigheid op m'n nuchtere maag. En dat dan gecombineerd met het bijna consequente: I want your money.

Nee, de Medina's heb ik nu gezien. Maar ik ga nog niet sterven, want de rest van Marokko wil ik nog graag een keer langduriger zien en meemaken.

mark61
15-11-12, 17:20
Ik ben juist razend ethousiast over Marokko. Dat blijkt niet op te vallen.

Nee, niet echt :hihi:

Goed gefotosjopt hoor! :slaap:

Eke
15-11-12, 17:23
Suggereer je nou dat Tomas liegt?

.


Saul : "we bekijken het allemaal vanuit verschillende standpunten."

Ook chocoladefabrieken kunnen (konden) trouwens flink stinken....


Wat betreft dit topic : ga door, ga door, Tomas en Mark. Zo leuk om te lezen.





Grumpf...Saul heeft inmiddels al weer gereageerd. Ik breng mosterd na de maaltijd ..

Tomas
15-11-12, 17:24
Nog even een foto van het vliegtuigje van Lissabon naar Casa. Gewoon omdat het nogal onwaarschijnlijk was. Maar de perfecte start voor een Marokko reis. Het brengt je echt een paar decennia terug in de tijd. 1980 vind ik persoonlijk wat voorzichtig ingeschat.


16843

Tomas
15-11-12, 17:32
Nee, niet echt :hihi:


Tja, ik weet niet wat dat is. Ik hou niet van gezwemel. Ik hou van een beetje harde realiteit. En heb geen onvergetelijke vakantie gehad als ik me niet minstens een paar keer heb doodgeergerd. Tot moordneigingen toe. Adrenaline moet bruisen, maar niet door een of andere atraktie. Gewoon omdat het land zo is. Niet door een bungy jump, maar door een hippo attack. Of Medina Marokkanen.

Tomas
15-11-12, 17:40
Twee foto's van een totaal ander Marokko. Deze twee omdat ik ze mooi vindt. En omdat er niemand opstaat.
16844
16845

mark61
15-11-12, 19:50
Nog even een foto van het vliegtuigje van Lissabon naar Casa. Gewoon omdat het nogal onwaarschijnlijk was. Maar de perfecte start voor een Marokko reis. Het brengt je echt een paar decennia terug in de tijd. 1980 vind ik persoonlijk wat voorzichtig ingeschat.

16843

Ja leuk. Gierend kabaal en permanente kerosinelucht, zeker? Ik heb 20 jaar geleden wel es in een 50-zitter ofzo gezeten, over de Alpen, KLM Cityhopper. Das het kleinste dat ik ken. Ik vraag me af of ze daar nog mee vliegen.

Nee dus, ik heb even gekeken.

BoerHarms
16-11-12, 01:15
Hij is gewoon een vieze leugenaar meer niet...ten eerste mijn ouders komen uit Fes en ik ben geboren en getogen in Tetouan en ik weet wat in Marokko zich afspeelt en wat niet ..hij zegt dat hij naar Fes is gegaan en daar de stank van de Leerlooien niet te harden is ..ik kan hem vertellen dit is je eerste leugen want die hebben ze al paar jaartjes op slot gezet ..vroeger kon je daar komen om foto's te nemen maar tegenwoordig niet mogelijk want die bestaat niet meer

hij is gewoon een leugenaar meer niet

Thomas geeft gewoon weer wat ie ondervonden heeft, en daar is niets mis mee. Ik kom veel in Asiatische landen, als ik daar over de mark loopt dan zie ik daar ook de vis en vlees in een toestand liggen waarvan ik denk dat mijn maag dat niet kan verdragen.
Ik heb daar ook open rioleringen gezien, als je in Bangkok een boottocht maakt dan zie je die kinderen ook rondom hun huis in het water zwemmen, ja daar waar ook de rioleringen op uit komen.


En dan vele slums die hier ook bestaan uit afval.

Ben nu in het Zuiden van de Fillepijnen, in Davao , ook niet bepaald heel er schoon, en als ik in bepaalde gebieden loop is de stank ook ondraaglijk.
Paar jaar geleden was ik een paar dagen in een dorp zonder stromend water, een gedeeltlijk open riolering, bijna wel ieder dag een power-cut ,het dorp was aan de kust, maar als ik wilde gaan zwemmen, toch wel een beetje verder gelopen


De carbage collectors , die regelmatig voorbij komen, op een kleine karretje de vuilniszakken vervoeren, thuis aangekomen worden de vuilniszakken op bruikbare waren onderzoekt, de rest gaat naar de vuilnis belt.

Ik heb van de week de 3 kids van deze vuilophalers mee naar het winkelcentrum genomen getrakteerd op een grote wens, ja KFC , en daarna heb ik ze in het winkelcentrum nieuwe kleding laten uitzoeken.
Je weet niet hoe dankbaar ze zijn,


Thomas is vast wel blij met wat ie gezien te heeft,de keiharde realiteit, Met resultaat dat ie meer respect voor het leven krijgt en het woordje klagen steeds meer naar de achtergrond gaat.

Trouwens effe over klagen, de meeste witte mensen die klagen, gaan vaak naar de landen om zich te laten bedienen om bruin in de zon te worden, verblijven vaak in de voor hun veilige omgeving , neen mengen zich niet met de oorspronkelijke bewoners, enz, enz Maar owee als er iets in de vakantie niet ok is , dan hebben ze het grootste woord


Het is eenmaal zo, en wat Thomas meemaakt geeft ie weer, vanuit zijn ooghoeken ,misschien ben jij wel nog nooit in die wijken geweest waar Thomas wel geweest of ervaar je het aanzien van die wijken als normaal

Voel je je schuldig ergens over, neen dat hoeft je niet, er is ook niemand die hier met een vinger wijst .
Wij hebben het geluk dat we hier in het Westen zijn waar het allemaal wat anders aan toe gaat, goed of niet goed.