PDA

Bekijk Volledige Versie : Criminaliteit is zichtbaar puntje van ijsberg



super ick
19-11-12, 09:13
Criminaliteit is zichtbaar puntje van ijsberg

Wie almaar meningen over ‘de rechtsstaat’ schrijft, moet ook cijfers lezen. Ieder jaar verschijnt de bundel ‘Criminaliteit en Rechtshandhaving’, waarin alle cijfers over veiligheid en rechtshandhaving staan. Met conclusies zijn de auteurs van het dikke boek, hier online, terughoudend. Voor je het weet klopt het cijferbeeld immers niet met wat er op straat, in de media, en dus in de politiek, wordt beleefd en gevoeld. Conclusies zijn voor anderen.

De VVD zegt in ieder geval consequent dat het ernstig is gesteld in Nederland met de onveiligheid. Is dat emotiepolitiek? In alle westerse landen dalen de criminaliteitscijfers al meer dan een decennium. Maar de bezorgdheid erover niet. Zie onze kickboksers, pedo’s en Facebook-daders die voor paniek en onheilssentiment zorgen. De ernst van seksuele misdrijven zijn we ijverig aan het opwaarderen. Criminaliteit is emotieconjunctuur.

Cijfers dus, feiten! Hoe ‘erg’ is het eigenlijk – wat doen politie en justitie eraan? Of is het dansen op een waterbed? Uit ‘Criminaliteit en Rechtshandhaving’ blijkt in ieder geval ieder jaar opnieuw dat de misdrijven die politie en justitie afhandelen, maar een fractie zijn van wat de burger ervaart. Zoals een gepensioneerde OM-topambtenaar me onlangs vertelde: „De kans dat een dader ooit bij de strafrechter komt is kleiner dan dat een spermaatje ècht een eitje bevrucht.”

Criminaliteit is een enorme ijsberg waarvan alleen het bovenste puntje zichtbaar is. Burgers en bedrijven ervaren jaarlijks 8,2 miljoen misdrijven, zo geven zij in enquêtes aan. Een kwart van de bevolking boven de 15 werd in 2011 slachtoffer van één of meerdere delicten. Dat aantal slachtoffers krimpt overigens – in 2004 zat dat nog tegen de 29 procent aan.

Van die kolossale berg van 8,2 miljoen krijgt de politie dus maar kennis van 1,2 miljoen. Die andere 7 miljoen misdrijven worden door de samenleving genegeerd, geïncasseerd, afgeschreven, weggewuifd. Burgers of bedrijven denken dat de politie er toch niks aan doen, vinden het delict onbelangrijk of wijten het voorval aan zichzelf. Burgers worden vooral getroffen door, op volgorde, vandalisme, diefstal en geweld. Bedrijven vooral door diefstal. Ruwweg wordt een derde gemeld en van een kwart echt aangifte gedaan.

Wat doet de politie met die 1,2 miljoen waarvan ze dan wel op de hoogte raakt? Dat is trouwens 11 procent minder dan wat de samenleving in 2004 nog kwam melden. Daalt dan de criminaliteit of daalt juist het vertrouwen in de politie? Mij lijkt het een open vraag.

De politie wordt wel steeds slechter in het oplossen van de misdrijven. Van die 1,2 miljoen werden er in 2011 maar 289.000 opgelost. Dat is 15 procent minder dan in 2005. Het totale ophelderingspercentage is 24 procent en dalende. Terzijde: op een congres van criminologen aan de VU hoorde ik de korpschef Haaglanden, Henk van Essen, vertellen dat 80 procent van de opgehelderde misdrijven het gevolg is van betrappen op heterdaad. En dat 80 procent van die ‘heterdaadjes’ wordt gerapporteerd door burgers. De ophelderingskracht van de politie ‘solo’ is dus heel erg klein. Dat zie je ook aan het aantal aangehouden verdachten. Dat waren er vorig jaar 202.000, een afname met 15 procent ten opzichte van 2005. De capaciteit om boeven te vangen gaat dus ook achteruit. Ik kan het niet laten: aan het totale aanbod kan dat niet liggen.

Het Openbaar Ministerie behandelde vorig jaar 226.000 zaken. Toch ook 15 procent minder dan in 2005. Daarvan werd een derde geseponeerd: weggegooid. Een kwart werd door het OM afgehandeld, met één of andere sanctie. Voor de strafrechter bleven er in 2011 op die manier 102.000 misdrijven over.

Dus van die enorme berg van 8,2 miljoen jaarlijkse misdrijven halen er maar 100.000 de eindstreep bij de rechter! Dat worden er overigens ook minder. In 2005 deed de strafrechter nog een kwart méér zaken af. Vooral lichtere – het beleid is al jaren om de rechter vooral zwaardere delicten te sturen. In 90 procent van de strafzaken spreekt de rechter het oordeel schuldig uit.

Samengevat: het totaal aantal misdrijven is enorm. De behoefte bij de burger om er de politie mee te storen is gering. De kans dat de politie een zaak oplost is klein. Net als de kans dat het Openbaar Ministerie er daarna iets mee doet. Pas als de strafrechter zich ermee bemoeit is de uitkomst voorspelbaar – 90 procent schuldig. Daarvoor is het een tombola.

Pakkans en strafkans in Nederland, ze lijken me op de rand van verwaarloosbaar. Of de criminaliteit stijgt of daalt, er valt nauwelijks een zinnig woord over te zeggen. Het meeste criminele gedrag kennen we niet omdat burgers en bedrijven het gewoon slikken. De productiecijfers van het strafrechtapparaat zeggen evenmin veel. Dat we de opheldering moeten verbeteren, of de pakkans, of de strafkans opschroeven, of de doorlooptijden verbeteren of voor mijn part de straffen langer maken. Ik vind het prima, maar de uitkomst kan averechts zijn. Stel je voor dat het vertrouwen in politie en justitie er groter door wordt. Er komt dan een tsunami aan aangiften vrij, de criminaliteitscijfers vliegen omhoog, net als de klachten over de vastgelopen politie en justitie. Criminaliteit bestrijden? Kalmpjes aan, dan breekt het lijntje niet.

Criminaliteit is zichtbaar puntje van ijsberg :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2012/11/17/criminaliteit-is-zichtbaar-puntje-van-ijsberg/)

super ick
19-11-12, 09:17
Onlangs hadden we het op NVDD waar het verschil tussen verdachten en veroordeelden vandaan komt.
Wellicht geeft dit wat inzicht.

knuppeltje
19-11-12, 10:27
Ik moet dadelijk boodschappen gaan doen, sjezusmine, als ik dat maar overleef met al die misdaad op straat. :fpotver:

H.P.Pas
19-11-12, 11:37
Onlangs hadden we het op NVDD waar het verschil tussen verdachten en veroordeelden vandaan komt.
Wellicht geeft dit wat inzicht.

In die draad (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/357200-witte-mannen-7.html#post5131616)had ik dit artikel ook al gelinkt. Een beetje tot mijn verbazing reageerde niemand erop.

H.P.Pas
19-11-12, 11:39
Ik moet dadelijk boodschappen gaan doen, sjezusmine, als ik dat maar overleef met al die misdaad op straat. :fpotver:

:moe: .

super ick
19-11-12, 14:09
In die draad (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/357200-witte-mannen-7.html#post5131616)had ik dit artikel ook al gelinkt. Een beetje tot mijn verbazing reageerde niemand erop.

Dat heb ik dan gemist.

Welke conclusies trek jij eruit?

super ick
19-11-12, 14:10
Ik moet dadelijk boodschappen gaan doen, sjezusmine, als ik dat maar overleef met al die misdaad op straat. :fpotver:

Gaan we trollen?

mark61
19-11-12, 16:36
In die draad (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/357200-witte-mannen-7.html#post5131616)had ik dit artikel ook al gelinkt. Een beetje tot mijn verbazing reageerde niemand erop.

Het was niet nieuw voor mij, enfin, de precieze getallen wel. Ik heb werkelijk niets te melden. Wat doe je eraan? Ik weet alleen van Duitsland dat de politie daar meer schijnt op te lossen.

Wat een mens daar verder van moet zeggen of vinden, ik weet het niet. Jij wel?

super ick
20-11-12, 07:59
CBS - Criminaliteit en Rechtshandhaving 2011 - Publicatie (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/publicaties/archief/2012/2012-criminaliteit-en-rechtshandhaving-2011.htm)

RTL Nieuws - Ruim 1 op de 4 agenten niet inzetbaar (http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/17/binnenland/Ruim_1_op_4_agenten_niet_beschikbaar.xml)

Een groot verschil met Duitsland is dat daar bij wet verplicht is gevolg te geven aan misdrijven.
In Nederland wordt geprioriteerd. Vooraf worden al zaken de prullenmand ingegooid, daar vergaderen agenten even over. Onder het motto, we hebbuh ut te druk. Ja met vergaderen, in commissies zitten, typewerk, preventieve taken waarvan het nut alleen maar aangenomen wordt maar nooit is gemeten.
Als je na 5 dienstjaren nog op straat loopt ben je min of meer mislukt.

Soldim
20-11-12, 08:41
Het was niet nieuw voor mij, enfin, de precieze getallen wel. Ik heb werkelijk niets te melden. Wat doe je eraan? Ik weet alleen van Duitsland dat de politie daar meer schijnt op te lossen.

Wat een mens daar verder van moet zeggen of vinden, ik weet het niet. Jij wel?

Ik heb altijd het geoel gehad dat de oplossings cijfers voor zware misdaden hoger liggen dan die voor 'petty crime'. De politie investeerd veel meer manuren en resources in het oplossen van een moord dan in het vinden van een winkeldief.

Ook wat draaideur criminelen betrefd zijn de cijfers vertekend ... iemand oppakken die 80 inbraken heeft gepleegt, krijgt zes jaar als ze 30daarvan kunnen bewijzen, en wellicht zes jaar en zes maanden als alle 80 kunnen bewijzen -- is het maatschappelijk gezien nuttig om veel tijd aan die andere 50 inbraken te besteden?

Als je naar de zware misdaad kijkt, is bijvoorbeeld het aantal moorden de laatste tien jaar sterk afgenomen -- of oplossings cijfer daarmee iets van doen hebben waag ik te betwijfelen.

knuppeltje
20-11-12, 09:02
Volgens mij is het altijd een kwestie van prioriteit. Ook als je dat niet wilt, en daarom het opsporingsapparaat vertienvoudigt of meer. Maar ook dat heeft te maken met prioriteit. Prioriteit is keuzes maken. De kiezer maakt die normaliter eens in de vier jaar. Elke partij, oud of nieuw, kan ook op het opsporingsbeleid een keuze maken voor haar partijprogramma, maar ook dat is voor elke partij een zaak van prioriteit, die zijn voor hun voortbestaan tenslotte afhankelijk van hun kiezers. Aangezien de discussie in de media over de zogenaamde grote onveiligheid de laatste tientallen jaren nogal veelvuldig en vaak heftig is geweest, er met cijfers werd gesmeten, van alles en nog wat werd geëist, kan iedere kiezer eens in de vier jaar zijn prioriteiten stellen.
Dat neemt niet weg dat het opsporingsapparaat zijn werk serieus moet doen, en dat daar op tijd naar gekeken moet worden. Maar elk democratisch land krijgt zijn opsporingsapparaat dat het verdient. Het is allemaal een kwestie van prioriteit, voor ons allemaal.

mark61
20-11-12, 12:35
Ik heb altijd het geoel gehad dat de oplossings cijfers voor zware misdaden hoger liggen dan die voor 'petty crime'. De politie investeerd veel meer manuren en resources in het oplossen van een moord dan in het vinden van een winkeldief.

Ook wat draaideur criminelen betrefd zijn de cijfers vertekend ... iemand oppakken die 80 inbraken heeft gepleegt, krijgt zes jaar als ze 30daarvan kunnen bewijzen, en wellicht zes jaar en zes maanden als alle 80 kunnen bewijzen -- is het maatschappelijk gezien nuttig om veel tijd aan die andere 50 inbraken te besteden?

Als je naar de zware misdaad kijkt, is bijvoorbeeld het aantal moorden de laatste tien jaar sterk afgenomen -- of oplossings cijfer daarmee iets van doen hebben waag ik te betwijfelen.

Ja dat eerste sowieso. Ik verwacht ook niet dat de politie 20 man op een inbraakje zet.

En inderdaad denk ik dat de ontwikkelingen in de misdaad zich aan het werk van de politie of beleid onttrekken. Ik denk dat dat maatschappelijke bewegingen zijn, iets met modes, subculturen en algemene acceptatie in de maatschappij.

Je hebt kans dat de uitgebreide sociale sector in Nederland toch wel voorkomt dat 'marginale' mensen afglijden naar zware misdaad. Maar ik weet niet.

mark61
20-11-12, 12:37
CBS - Criminaliteit en Rechtshandhaving 2011 - Publicatie (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/publicaties/archief/2012/2012-criminaliteit-en-rechtshandhaving-2011.htm)

RTL Nieuws - Ruim 1 op de 4 agenten niet inzetbaar (http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/17/binnenland/Ruim_1_op_4_agenten_niet_beschikbaar.xml)

Een groot verschil met Duitsland is dat daar bij wet verplicht is gevolg te geven aan misdrijven.
In Nederland wordt geprioriteerd. Vooraf worden al zaken de prullenmand ingegooid, daar vergaderen agenten even over. Onder het motto, we hebbuh ut te druk. Ja met vergaderen, in commissies zitten, typewerk, preventieve taken waarvan het nut alleen maar aangenomen wordt maar nooit is gemeten.
Als je na 5 dienstjaren nog op straat loopt ben je min of meer mislukt.

Ik kan me niet voorstellen dat er in Duitsland 5x zoveel politie is of dat ze zoveel meer inzetbaar zijn. Vraag me af wat dat is.

Denk je dat het in andere landen beter is?

super ick
20-11-12, 15:08
Ik kan me niet voorstellen dat er in Duitsland 5x zoveel politie is of dat ze zoveel meer inzetbaar zijn. Vraag me af wat dat is.

Denk je dat het in andere landen beter is?


Qua resultaat weet ik alleen dat Duitsland veel beter presteerd dan Nederland.

Wat ik wel zeker weet is dat je politie in Italië, Spanje, Frankrijk, België, Engeland en Duitsland, om eens wat Europese landen te noemen, niet zo kan kloten als hier. Het ontzag is daar toch wat groter.

mark61
20-11-12, 15:52
Qua resultaat weet ik alleen dat Duitsland veel beter presteerd dan Nederland.

Wat ik wel zeker weet is dat je politie in Italië, Spanje, Frankrijk, België, Engeland en Duitsland, om eens wat Europese landen te noemen, niet zo kan kloten als hier. Het ontzag is daar toch wat groter.

Mja, dat zegt verder niet zoveel. Brute politie is meestal domme politie :hihi: Moet je es Arabische of Russische politie proberen. Het ontzag is daar ook wat groter, maar oplossingsvermogen, kweenie hehe.

knuppeltje
21-11-12, 09:16
Mja, dat zegt verder niet zoveel. Brute politie is meestal domme politie :hihi: Moet je es Arabische of Russische politie proberen. Het ontzag is daar ook wat groter, maar oplossingsvermogen, kweenie hehe.

Hoe bruter, hoe meer ontzag op straat. Terecht dat je daarvan twee voorbeelden gaf. Met beschaving en fatsoenlijke rechtsspraak heeft dat allemaal niets te maken. Het is een illusie om te denken dat de hoeveelheid misdaad omgekeerd evenredig is aan de grootte van het opsporingsapparaat en en de zwaarte van de straffen. Overal waar de doodstraf heerst is de misdaad daardoor niet bewijsbaar minder, en in landen met een fout bestuur zijn het opsporingsapparaat en de rechtsspraak in eerste instantie zelf al een groot probleem. Nergens is de corruptie onder hen zo groot. In Rusland kom je nog eerder voor het zingen van een verkeerd liedje in de kerk in de gevangenis, dan voor het door corruptie multimiljonair worden, tenzij je Put in de weg zit.
Het is dan ook een illusie dat de straatcriminaliteit het meeste geld kost, daar is de witte boorden-criminaliteit verantwoordelijk voor. Vooral in landen met een fout bestuur. En daarvoor hoef je niet eens zover van huis te gaan om dat te zien.

super ick
21-11-12, 15:05
Mja, dat zegt verder niet zoveel. Brute politie is meestal domme politie :hihi: Moet je es Arabische of Russische politie proberen. Het ontzag is daar ook wat groter, maar oplossingsvermogen, kweenie hehe.

Dat zijn inderdaad twee dingen die niets met elkaar te maken hoeven hebben. Voor ontzag hoef je niet perse brute politie te hebben.
Ik denk wel dat voor een gedeelte het ontzag mee speelt. Hoofdzakelijk bij crimineeltjes in de dop. Als die maar door kunnen gaan een strafdossier van een paar pagina's op te bouwen voordat ze eindelijk achter tralies gaan geef je twee hele verkeerde signalen af:

a) de beginnende crimineel zelf krijgt niet echt lik op stuk. Een duidelijk signaal om te stoppen wordt zo niet afgegeven
b) de ellende die daardoor voortgebracht wordt door 1 veelpleger staat in geen enkele verhouding meer. Van de straat afhalen is dan een goede remedie.

Het is wel bekend dat er door criminelen terdege rekening gehouden wordt met de wet. Zo is het bijvoorbeeld bekend dat als bij een overval een ongeladen, of een nepwapen wordt gebruikt er geen bedreiging met de dood opgelegd kan worden.
Dat op handel in nepartikelen itt handel in drugs hele lage straffen staan.

ps.
Wat ik overigens wel krom vind is dat op het verduisteren van geld itt mishandeling en gewapende overvallen veel hogere straffen staan. Geld pikken ligt bij het gezag kennelijk heel gevoelig.

Soldim
22-11-12, 08:07
Als die maar door kunnen gaan een strafdossier van een paar pagina's op te bouwen voordat ze eindelijk achter tralies gaan geef je twee hele verkeerde signalen af:


Dat 'achter tralies gaan', blijkt meestal niet erg nuttig te zijn wat betrefd het van het criminele pad halen van de daders. Sterker nog, nergensch schijnen betere criminelen gemaakt te worden dan in de gevangenis.

knuppeltje
22-11-12, 08:15
Dat 'achter tralies gaan', blijkt meestal niet erg nuttig te zijn wat betrefd het van het criminele pad halen van de daders. Sterker nog, nergensch schijnen betere criminelen gemaakt te worden dan in de gevangenis.

Echte vakscholen.

super ick
22-11-12, 09:48
Dat 'achter tralies gaan', blijkt meestal niet erg nuttig te zijn wat betrefd het van het criminele pad halen van de daders. Sterker nog, nergensch schijnen betere criminelen gemaakt te worden dan in de gevangenis.

Dat weet ik ook maar ik ga even niet uit van het opvoeden van de crimineel. Ik ga er vanuit dat een veelpleger die makkelijk 10 overtredingen per dag haalt gewoon niet op straat kan blijven gezien het leed en de schade die hij veroorzaakt.

Het is ook bekend bij politie en beleid gericht op aanpak van die veelplegers is het meest effectief. Prioriteit ligt bij mij bij het beschermen van de burger. Als ik de keuze heb tussen de burgers laten lijden onder de daden van een veelpleger of de veelpleger langdurig van de straat te halen dan kies ik voor het laatste.

Tralies is misschien direct een beetje kort door de bocht. Ik weet dat er andere problematiek mee speelt zoals verslaving en psychiatrische aandoeningen. Natuurlijk moet er ook ruimte zijn voor behandeling maar zeker niet oneindig en tegen duidelijke voorwaarden.