PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Begroting Marokkaanse koningshuis levert problemen oo binnen het kabinet



MoStar
22-11-12, 01:46
16884

De manier waarop de begroting van het Marokkaanse koningshuis geregeld en besproken wordt, zorgt voor veel ophef binnen de Marokkaanse regering. Verschillende kopstukken van de Marokkaanse regering hebben het gevoel dat zij geen enkele invloed hebben op deze begroting. Zij hadden gehoopt dat deze begroting dankzij de hervormingen van de Marokkaanse politiek vanaf dit jaar transparanter zouden zijn.

Momenteel is het zo dat de Minister van Algemene Zaken, Najib Boulif, een van te voren opgestelde begroting doorgespeeld vanuit het koningshuis. Boulif licht deze begroting kort toe en de regering bid tot Allah om te verzoeken de Marokkaanse koning wijsheid te geven en te steunen.

De begroting voor het Marokkaanse koningshuis is als volgt:
Jaarsalaris Koning Mohammed VI – 6 miljoen dirham
Het Koninklijk Kabinet – 65 miljoen dirham
Salaris van personeel – 35 miljoen dirham
Reiskosten van Marokkaanse koning – 18 miljoen dirham
Diverse kosten – 1 miljard dirham

Daarnaast zijn er nog een aantal miljoenen weggelegd voor verschillende adviesorganen van het koningshuis. Het Marokkaanse Kamerlid Abdelaziz Aftati geeft aan dat hij het hekelt dat het niet mogelijk is voor het Marokkaanse volk om te protesteren tegen de begroting. Demonstraties tegen het Koningshuis worden met harde hand onderdrukt.

Foto: Xiquet

mark61
22-11-12, 11:50
Diverse kosten – 1 miljard dirham

:haha: Dit lijkt me een tamelijk dure koning.

Egmond Codfried
22-11-12, 13:44
Hoe groot is de totale begroting voor marokko?

super ick
22-11-12, 14:06
:haha: Dit lijkt me een tamelijk dure koning.

Afgezien van de prijs verschilt het rookgordijn niet veel met dat van de kosten van ons koningshuis. Vorig jaar hebben ze nog geprobeerd dat transparant te krijgen maar dat is niet gelukt.

O.a. Reiskosten, onderhoud Groene Draak en gebouwen bleken onder andere ministeries te vallen en konden niet transparant gemaakt worden.

Het gepeupel betaald gewoon als bij miljardaire Beatrix de goot verstopt zit.

mark61
22-11-12, 14:53
Afgezien van de prijs verschilt het rookgordijn niet veel met dat van de kosten van ons koningshuis. Vorig jaar hebben ze nog geprobeerd dat transparant te krijgen maar dat is niet gelukt.

O.a. Reiskosten, onderhoud Groene Draak en gebouwen bleken onder andere ministeries te vallen en konden niet transparant gemaakt worden.

Het gepeupel betaald gewoon als bij miljardaire Beatrix de goot verstopt zit.

Hoe dan ook, ze is vast een stuk goedkoper dan Mohammed VI, nl. 3x zo goedkoop: RTL Nieuws - Nederland heeft duurste koningshuis West-Europa (http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/07_juli/18/binnenland/nederlands-koningshuis-vier-keer-zo-duur-als-spaans.xml)

En dan in een land als Marokko...

mark61
22-11-12, 14:57
Hoe groot is de totale begroting voor marokko?

Wat dacht je ervan dat zelf op te zoeken?

Maroc • 314,5 mds de dirhams, Budget de l’Etat en 2012

31 miljard tegen Nederland 257 miljard.

De koning doet dus 3% van de begroting hap slik weg.

In Nederland dus ca. 0,02%, als ik dat allemaal goed heb berekend.

Cijfers, altijd leuk.

knuppeltje
22-11-12, 15:18
Afgezien van de prijs verschilt het rookgordijn niet veel met dat van de kosten van ons koningshuis. Vorig jaar hebben ze nog geprobeerd dat transparant te krijgen maar dat is niet gelukt.

Omgerekend volgen de koers van twee minuten geleden is miljard dirham altijd nog 90.122.566,69 euro.

Ik kan me niet indenken dat Trix & co dat haalt.

Egmond Codfried
22-11-12, 15:22
Maar misschien moet de man voor alle familie kosten opdraaien en marokkanen krijgen nogal veel kinderen..., en de vrouwen van zijn vader, en hun families die men ook niet kan laten verhongeren. ik ben een grote fan van de bisexuele koning van Marokko, dus wil ik dit toch zorgvuldig uitgelegd hebben.

naam
22-11-12, 16:03
Maar misschien moet de man voor alle familie kosten opdraaien en marokkanen krijgen nogal veel kinderen..., en de vrouwen van zijn vader, en hun families die men ook niet kan laten verhongeren. ik ben een grote fan van de bisexuele koning van Marokko, dus wil ik dit toch zorgvuldig uitgelegd hebben.

:zegniets:

Egmond Codfried
22-11-12, 16:04
:zegniets:

Je weet toch dat hij bi is?

naam
22-11-12, 18:14
Je weet toch dat hij bi is?
Ik dacht gewoon homo.

mark61
22-11-12, 18:27
Maar misschien moet de man voor alle familie kosten opdraaien en marokkanen krijgen nogal veel kinderen..., en de vrouwen van zijn vader, en hun families die men ook niet kan laten verhongeren.

Misschien kunnen ze gaan werken.

super ick
22-11-12, 21:04
Omgerekend volgen de koers van twee minuten geleden is miljard dirham altijd nog 90.122.566,69 euro.

Ik kan me niet indenken dat Trix & co dat haalt.

Pfffffff, ik begin mijn reactie met de woorden 'afgezien van de prijs'. Ik heb het over de transparantie van de kosten.

super ick
22-11-12, 21:05
Hoe dan ook, ze is vast een stuk goedkoper dan Mohammed VI, nl. 3x zo goedkoop: RTL Nieuws - Nederland heeft duurste koningshuis West-Europa (http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/07_juli/18/binnenland/nederlands-koningshuis-vier-keer-zo-duur-als-spaans.xml)

En dan in een land als Marokko...

Dan is matiging inderdaad wel op zijn plaats.

Egmond Codfried
26-11-12, 10:07
Ik dacht gewoon homo.

Hijis getrouwd en heeft kinderen, dat kan men niet negeren.

Egmond Codfried
26-11-12, 10:10
Pfffffff, ik begin mijn reactie met de woorden 'afgezien van de prijs'. Ik heb het over de transparantie van de kosten.

Misschien kunnen ze gaan werken.

Ook in Nederland kan men niet tot een goede inzage komen als men niet weet welke kosten door de koningin gedekt moeten worden via haar uitkering. Het verschil in prijs tussen een zak aardappel of een zal couscous is weing ter zake, nog verhelderend.

super ick
26-11-12, 20:38
Ook in Nederland kan men niet tot een goede inzage komen als men niet weet welke kosten door de koningin gedekt moeten worden via haar uitkering. Het verschil in prijs tussen een zak aardappel of een zal couscous is weing ter zake, nog verhelderend.

Ik heb geen idee wat een zak couscous kost.