PDA

Bekijk Volledige Versie : Getuige van de schietpartij op Station Hollands Spoor



Egmond Codfried
26-11-12, 11:38
RTV West: 17-jarige jongen had geen vuurwapen - NOS op 3 (http://nos.nl/op3/artikel/444663-rtv-west-17jarige-jongen-had-geen-vuurwapen.html)

Heel vreemd, ik bracht een vriend naar de Schiphol trein, en net toen hij was ingestapt in de 06.23 uur op spoor 6 met overstap in Leiden, hoorde ik geschreeuw op spoor 4 en zag een groepje politiemannen rennen achter een man in een wit jack. De politieman met getrokken pistool riep wat en schoot, een flits, een knal, en ik zag de man liggen, geen beweging. Kort daarna was men hem heftig aan het reanimeren. De trein vertrok, twee personen waren op het perron weggedoken. Ik bleef bij de uitgang staan om mogelijk te kunnen zien wie de ambulance mensen zouden wegrijden. Zijn gezicht was niet afgedekt, men was nog bezig hem te beademen. Iets later hoorde ik op de radio dat hij alsnog was overleden. Nooit eerder meegemaakt dat een mens werd doodgeschoten.

Ready?
26-11-12, 11:50
Ik snap niet waarom ze hem in zijn nek schoten in plaats van zijn benen.

Egmond Codfried
26-11-12, 12:45
Ik snap niet waarom ze hem in zijn nek schoten in plaats van zijn benen.

Alsof men hem in het hoofd wilde schieten. Maar rennen en mikken op benen schijnt moeilijk te zijn. En als de aantijging klopt, dat hij gewapend was en iemand bedreigde, moeten wij hoe dan ook genoegen nemen met dit ingrijpen. Voor hetzelfd geld had hij mij en mijn gast te grazen genomen.

super ick
26-11-12, 16:04
Ik snap niet waarom ze hem in zijn nek schoten in plaats van zijn benen.

Het is met een pistool lastig zuiver te schieten vanaf 10 meter als de schutter en het doel stil staan.
Het is moeilijk als het doel beweegt.
Als zowel de schutter als het doel beweegt moet je niet schieten want dan is het vrijwel onmogelijk dat je iets raakt.
Tel baarbij op dat de schutter niet ontspannen was plus het feit dat de gemiddelde agent een slechte schutter is en het plaatje is compleet.

Daarnaast kan ik mij zo voorstellen dat de kogel makkelijk ketst op een overkapping, kolom, etc en dan weet je helemaal niet waar de kogel blijft.

Als je met een 9 mm pistool ontspannen, in een vaste houding staat en je vergaat met de loop een mm dan heb je op 10 à 15 meter het verschil tussen hoofd en benen.

Joesoef
26-11-12, 18:12
Daarnaast kan ik mij zo voorstellen dat de kogel makkelijk ketst op een overkapping, kolom, etc en dan weet je helemaal niet waar de kogel blijft.



vandaar het minutieuze onderzoek van de straattegels....

super ick
26-11-12, 18:56
vandaar het minutieuze onderzoek van de straattegels....

Ik heb geen idee. Daar heb ik niets over gelezen.

cummonisto
26-11-12, 23:01
Ik snap niet waarom ze hem in zijn nek schoten in plaats van zijn benen.

Omdat in Nederland katten belangrijker zijn dan mensen.

Egmond Codfried
27-11-12, 15:14
De afstand leek niet meer dan drie meter. De politie bleef nog een poosje staan kijken of het slachtoffer iets zou doen, maar geen enkele beweging. Hopelijk vandaag meer details, gister een bibliotheekbezoeker in zwarte rouw kleding leek het?

Egmond Codfried
27-11-12, 15:18
Omdat in Nederland katten belangrijker zijn dan mensen.

Natuurlijk sta ik niet te juichen, maar men wordt ook niet vrolijk van berichten dat een schutter mensen in een bioscoop tijdens een premiere te grazen nam. Ik heb vaag het idee dat er al veel politie of bewaking op het station was, en een bewaker, een vrouw was bezig een oude, wat verdwaasde man te beteugelen. Na het schot zag ik haar weggedoken zitten met de clochard-achtige man.

super ick
27-11-12, 16:31
Laten we nog maar even wachten op wat meer info.

knuppeltje
27-11-12, 16:50
Ik snap niet waarom ze hem in zijn nek schoten in plaats van zijn benen.

Sinds O weten we dat een waarschuwingsschot gericht moet zijn ergens tussen de ogen, die agent zat daar dus niet ver naast.

cummonisto
27-11-12, 23:29
In China Amerika en Iran krijgen kindermoordenaars en massamoordenaars de doodstraf.

In Nederland krijgen kinderen die zich misdragen en vogeltjes dieven de doodstraf. HUP HOLLAND HUP

super ick
27-11-12, 23:43
In China Amerika en Iran krijgen kindermoordenaars en massamoordenaars de doodstraf.

In Nederland krijgen kinderen die zich misdragen en vogeltjes dieven de doodstraf. HUP HOLLAND HUP

Ze hebben vast van tevoren geloot wie hem dood mocht schieten.

super ick
27-11-12, 23:49
Sinds O weten we dat een waarschuwingsschot gericht moet zijn ergens tussen de ogen, die agent zat daar dus niet ver naast.

Ik snap het hele probleem niet. Iemand met een pistool op je gericht zegt je je handen omhoog te houden. Doe dat dan ook. Agenten zijn ook mensen en geen robots. Het is een stresssituatie. Die willen graag heelhuids thuis komen en staan ook met klamme handjes.

knuppeltje
28-11-12, 09:18
Ik snap het hele probleem niet. Iemand met een pistool op je gericht zegt je je handen omhoog te houden. Doe dat dan ook. Agenten zijn ook mensen en geen robots. Het is een stresssituatie. Die willen graag heelhuids thuis komen en staan ook met klamme handjes.

Volgens mij is het vanaf een paar meter afstand makkelijker om een bovenbeen te raken dan een nek. Tenzij het om mensen gaat die nog een dikkere nek hebben dan de omvang van hun bovenbeen. Nu lopen er wel heel dikke nekken rond, maar toch. Bovendien werd er op deze manier andere mensen in een gevaar gebracht, alsof dat op zich al niet een probleem is.
Daarbij, er lopen nogal wat verwarde mensen rond op straat, als die allemaal moeten worden neergeschoten, ook op een druk bezochte plek als een station, als zij een bevel van de politie niet meteen opvolgen, dan zijn we in een regelrechte politiestaat aangeland. Het wordt dan hoog tijd om te gaan emigreren.

super ick
28-11-12, 09:55
Volgens mij is het vanaf een paar meter afstand makkelijker om een bovenbeen te raken dan een nek. Tenzij het om mensen gaat die nog een dikkere nek hebben dan de omvang van hun bovenbeen. Nu lopen er wel heel dikke nekken rond, maar toch. Bovendien werd er op deze manier andere mensen in een gevaar gebracht, alsof dat op zich al niet een probleem is.
Daarbij, er lopen nogal wat verwarde mensen rond op straat, als die allemaal moeten worden neergeschoten, ook op een druk bezochte plek als een station, als zij een bevel van de politie niet meteen opvolgen, dan zijn we in een regelrechte politiestaat aangeland. Het wordt dan hoog tijd om te gaan emigreren.

Ik doel op dit specifieke voorval. In zijn algemeenheid heb je natuurlijk gelijk. Niet iedereen die niet direct doet wat er gezegd wordt moet worden neergeschoten. Uit de berichtgeving tot nu toe lijkt het er op dat de agent verwachtte dat er een vuurwapen getrokken werd.
Het is volgens mij protocol om bij vermeend vuurwapenrisico op de romp te schieten en niet op de benen. Door een schot in het been met het dienstwagen van de politie ben je niet direct uitgeschakeld.

Als de afstand, zoals hier gezegd wordt maar een paar meter was dan moet er wellicht toch eens nagedacht worden over de taser.

Het ligt erg voor de hand om direct commentaar te geven op het politieoptreden. Achteraf is het gemakkelijk praten vanuit de luie stoel.
Zoals ik al zei is een agent ook maar een mens. Zoals jij erover praat lijkt het erop of het een stelletje ongeregeld is dat vooraf een strootje heeft getrokken wie deze jongen dood mocht schieten.

Umarvlie
28-11-12, 10:17
Leuk al die specualties - emoties lopen ook al hoger op en er worden nu doodsbedreigingen geuit naar de politie. Waarom niet eerst eens afwachten wat er uit het onderzoek naar voren komt over de toedracht?

knuppeltje
28-11-12, 10:43
Zoals ik al zei is een agent ook maar een mens.

Zoals jij erover praat lijkt het erop of het een stelletje ongeregeld is dat vooraf een strootje heeft getrokken wie deze jongen dood mocht schieten.

Dat weet ik dan ook weer.

Dat zijn jouw woorden.

super ick
28-11-12, 11:04
Dat zijn jouw woorden.

haarscherpe analyse

super ick
28-11-12, 15:54
Volg hier het laatste nieuws over de dood van Rishi | Omroep West (http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-11-2012/volg-hier-het-laatste-nieuws-over-de-dood-van-rishi)

Kogel is mogelijk afgeketst.

Egmond Codfried
29-11-12, 13:59
Volg hier het laatste nieuws over de dood van Rishi | Omroep West (http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-11-2012/volg-hier-het-laatste-nieuws-over-de-dood-van-rishi)
Kogel is mogelijk afgeketst.

Ik snap het hele probleem niet. Iemand met een pistool op je gericht zegt je je handen omhoog te houden. Doe dat dan ook. Agenten zijn ook mensen en geen robots. Het is een stresssituatie. Die willen graag heelhuids thuis komen en staan ook met klamme handjes.

Als ooggetuige gaan mijn gedachten steeds terug naar dit voorval. Eerder stelde ik dat ik ook niet blij wordt van berichten van dat een jonge man een hele bioscoopzaal onder vuur neemt. Kortom het gevaar van een dolgedraaide schutter is realiteit, en ik had nu ook een slachtoffer kunnen zijn. Het gekke is dat de situatie leek op iets uit een Sharukh Kan film of Charlie Chaplin film waar een persoon door de politie wordt achtervolgt en alle soort rare fratsen uithaalt om de politie te ontlopen, en dat men soms denk dat zulks ook in het echt mogelijk moet zijn. Het was bijna 06.30, een rare tijd om het aan de stok te krijgen met de politie. Als een groep politiemannen achter je aanrent en eentje roept dat je je moeten stoppen, zou je, ook als filmfan, stokstijf moeten blijven staan met je handen omhoog. Maar misschien dat hij in de war was, wat het allemaal tragischer maakt. Zouden er ook drugs in het spel zijn? Ik vermoed dat veel van dit soort probleemgevallen begonnen toen een jongere met drugs begon.

super ick
29-11-12, 16:08
Als ooggetuige gaan mijn gedachten steeds terug naar dit voorval. Eerder stelde ik dat ik ook niet blij wordt van berichten van dat een jonge man een hele bioscoopzaal onder vuur neemt. Kortom het gevaar van een dolgedraaide schutter is realiteit, en ik had nu ook een slachtoffer kunnen zijn. Het gekke is dat de situatie leek op iets uit een Sharukh Kan film of Charlie Chaplin film waar een persoon door de politie wordt achtervolgt en alle soort rare fratsen uithaalt om de politie te ontlopen, en dat men soms denk dat zulks ook in het echt mogelijk moet zijn. Het was bijna 06.30, een rare tijd om het aan de stok te krijgen met de politie. Als een groep politiemannen achter je aanrent en eentje roept dat je je moeten stoppen, zou je, ook als filmfan, stokstijf moeten blijven staan met je handen omhoog. Maar misschien dat hij in de war was, wat het allemaal tragischer maakt. Zouden er ook drugs in het spel zijn? Ik vermoed dat veel van dit soort probleemgevallen begonnen toen een jongere met drugs begon.

Waarschijnlijk spelen er meerdere dingen mee. In welke mate blijft voorlopig duister. Die jongen had in ieder geval grote problemen.

Omdat politie steeds meer te maken krijgt met dergelijke gevallen waarbij mensen van voor niet meer weten of ze van achter nog leven kan uitrusting met een taserpistool uitkomst bieden. In veruit de meeste gevallen wordt er geen letsel veroorzaakt. Bovendien is het veiliger voor verdachte en zijn omgeving dan iemand met papperspray te bewerken. Die moet dan vaak toch nog met de nodige klappen tegen de grond gewerkt worden.

Egmond Codfried
29-11-12, 16:17
Waarschijnlijk spelen er meerdere dingen mee. In welke mate blijft voorlopig duister. Die jongen had in ieder geval grote problemen.

Omdat politie steeds meer te maken krijgt met dergelijke gevallen waarbij mensen van voor niet meer weten of ze van achter nog leven kan uitrusting met een taserpistool uitkomst bieden. In veruit de meeste gevallen wordt er geen letsel veroorzaakt. Bovendien is het veiliger voor verdachte en zijn omgeving dan iemand met papperspray te bewerken. Die moet dan vaak toch nog met de nodige klappen tegen de grond gewerkt worden.

Inderdaad, die taser technologie zou een oplossing geweest zijn. Ik hoor niets over de melding dat hij gewapend zou zijn geweest.

Ready?
30-11-12, 10:47
Hij schijnt ongewapend te zijn. Maar dat weten agenten op dat moment toch niet lijkt me. Als ze dan roepen om je handen omhoog te doen, dan ga je toch niet naar je middel grijpen. Ook al bedoel je het goed en wil je je ID pakken. Juist hij, zovaak in contact gekomen met politie op zijn 17e al, zou toch onderhand beter moeten weten.

super ick
30-11-12, 11:07
Hij schijnt ongewapend te zijn. Maar dat weten agenten op dat moment toch niet lijkt me. Als ze dan roepen om je handen omhoog te doen, dan ga je toch niet naar je middel grijpen. Ook al bedoel je het goed en wil je je ID pakken. Juist hij, zovaak in contact gekomen met politie op zijn 17e al, zou toch onderhand beter moeten weten.

Tja........... Hoe simpel kan net zijn zou je zeggen. Iemand met een pistool draagt je iets op. Ik zeg doen!

Dan komt de vraag of die jongen wel helemaal helder is geweest. Drank? Drugs? Dat is geen uitzondering meer en het lijkt er op dat deze jongen al behoorlijk de weg kwijt was.

Er kan ook sprake geweest zijn van verkeerde inschatting. Kan gek klinken maar sommige jongeren kunnen de plank behoorlijk mis slaan en een dergelijke situatie volkomen verkeerd inschatten. Die zijn gewend aan de praatpolitie en niet de politie die daadwerkelijk optreed, laat staan schiet. Ondanks het getrokken pistool kan zo'n type puber nog denken dat er wel een beetje rek in de situatie zit en achterlijk gedrag vertonen.

Het zijn speculaties maar het klinkt niet onlogisch toch?

In sommige pers heb ik ook gelezen over een afgeketste kogel. Dan heeft die agent dus p.o. de trekker overgehaald en is de kogel via de straat in de nek van die jongen terecht gekomen.
Dat verklaard weer waarom die jongen precies in de nek geraakt is en waarom de agenten, volgens ooggetuigen eerst een poosje van afstand hebben staan kijken toen de jongen tegen de grond ging.

Het duurt wel lang eer er meer duidelijkheid in deze zaak komt.

Egmond Codfried
11-12-12, 13:49
Ondertussen is er weer iemand anders vermoord, op het voetbalveld.

Fulanadetal
11-12-12, 15:20
Edmond je blijft er nogal mee bezig. Heb je er last van, in de zin van herbelevingen of dat het je niet loslaat?

Egmond Codfried
11-12-12, 15:48
Edmond je blijft er nogal mee bezig. Heb je er last van, in de zin van herbelevingen of dat het je niet loslaat?

Lieverd, ik heet gewoon Egmond, en Rishi is nog steds in het nieuws. Ik heb geen trauma aan over gehouden, dat is een andere extreem, maar het is niet iets dat ik spoedig wil, hoop te vergeten. Terwijl ik bij de trein stond dacht ik dat ik evengoed ook slachtoffer had kunnen zijn als dingen anders waren gelopen.

Egmond Codfried
11-12-12, 16:25
http://www.misdaadjournalist.nl/2012/11/doodgeschoten-rishi-was-alleen-criminele-liquidaties-tussen-kessel-badhoevedorp/

rishi hollands spoor - Google zoeken (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=rishi+hollands+spoor&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1354675689,d.d2k&bpcl=39650382&biw=1920&bih=910&wrapid=tlif135523927682710&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=dU_HUMa0K8a90QWNzoHoBw)


Rishi Chandrikasing

Fulanadetal
11-12-12, 17:24
Lieverd, ik heet gewoon Egmond, en Rishi is nog steds in het nieuws. Ik heb geen trauma aan over gehouden, dat is een andere extreem, maar het is niet iets dat ik spoedig wil, hoop te vergeten. Terwijl ik bij de trein stond dacht ik dat ik evengoed ook slachtoffer had kunnen zijn als dingen anders waren gelopen.

Sorry voor de naamverhaspeling. Blij dat je geen trauma hebt.