PDA

Bekijk Volledige Versie : Strengere aanpak uitkeringsfraude op komst



FANTACHAT
26-11-12, 14:40
De overheid waarschuwt vanaf maandag voor de strengere aanpak van fraude met uitkeringen die in januari ingaat. Dat gebeurt met radiospotjes, advertenties in vakbladen en kranten en banners op websites, meldt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Wie fraudeert met een uitkering of AOW moet vanaf 1 januari het te veel ontvangen bedrag terugbetalen en daarbovenop hetzelfde bedrag als boete.

Het bedrag wordt direct ingehouden op de uitkering, waardoor mensen tijdelijk zonder uitkering kunnen komen te zitten. Bij een bijstandsuitkering is dat maximaal drie maanden, bij andere uitkeringen maximaal vijf jaar. Als iemand binnen vijf jaar opnieuw in de fout gaat, wordt de boete anderhalf keer het gefraudeerde bedrag.


Ook werkgevers die zich niet aan de arbeidsmarktwetten houden worden strenger aangepakt. De boetes worden flink verhoogd. De Inspectie SZW, voorheen de Arbeidsinspectie, kan een onderneming die meerdere keren in de fout gaat zelfs tijdelijk stilleggen.

bron: maroc news

super ick
26-11-12, 14:49
Signaalfunctie.

Umarvlie
26-11-12, 14:50
Pffff... ze moeten de regels vereenvoudingen en de controle aanscherpen.

Egmond Codfried
26-11-12, 14:59
Er is veel wetteloosheid en straffeloosheid in Nederland. Men kan zijn eigen wetten niet uitvoeren en handhaven. Laatst hoorde ik dat veel mensen hun veroordeling niet uitzitten vanwege capaciteits gebrek. ik hoop niet dat het hier de rijke boeven betreft. Die stelen heel veer meer in één klap, dan wat de kruimeldief in zijn hele leven kan jatten. Het komt mij voor dat The Rule Of Law niet op Nederland van toepassing is, wat men ook beweert.
Sowieso begrijp ik niet hoe dit land wordt bestuurd, met zogenaamde werkloosheid en toch binnenstromende Polen en Bulgaren, waarvan een deel als slaven wordt uitgebuit, en Arbeidinspectie daar niet tegen kan optreden.
Een soort briljant project om langdurige bijstandstrekkers aan het wrk te zetten in de Westlandse kassen mislukte omdat men verzuimde de toegezegde vervoerskosten te betalen. Ik hoor dat sommigen ook geen loon meer uitbetaald kregen, ook geen voorschot. Vreemd als ik zie hoe werkgevers/uitzenbureau's werkers met busjes ophalen by vaste verzamelpunten, maar de gemeente, de staat dat niet kan overnemen. Alsof men wil dat het mislukt. Overigens schijnen dit soort werkgevers en uitzendbureaus altijd met mondjesmaat loon te betalen als om werknemers te verplichten aan het werk te blijven als ze hun loon willen zien. Men loopt steeds achter in de loonbetaling: een verschrikking.

J.Emhá
26-11-12, 15:03
Pffff... ze moeten de regels vereenvoudingen en de controle aanscherpen.

Precies.

mark61
26-11-12, 17:07
Nu pas?

mark61
26-11-12, 17:09
Pffff... ze moeten de regels vereenvoudingen en de controle aanscherpen.

De regels zijn bijzonder simpel. Wat bedoel je?

Ja, die controle is er wel maar niet erg doortastend. Vroeger had je nog die discussie over grenzen aan het opheffen van de privacy, daar hoor je ook niets meer over.

super ick
26-11-12, 17:59
De regels zijn bijzonder simpel. Wat bedoel je?

Ja, die controle is er wel maar niet erg doortastend. Vroeger had je nog die discussie over grenzen aan het opheffen van de privacy, daar hoor je ook niets meer over.

Ik weet nog dat Nederland te klein was toen ze onaangekondigd gingen controleren. Daarvoor moest men een controle schriftelijk aankondigen. :hihi:

mark61
26-11-12, 18:13
Ik weet nog dat Nederland te klein was toen ze onaangekondigd gingen controleren. Daarvoor moest men een controle schriftelijk aankondigen. :hihi:

Kon je die tandenborstels wegwerken.

super ick
26-11-12, 20:36
Kon je die tandenborstels wegwerken.

:hihi:

Egmond Codfried
27-11-12, 13:57
Vanmorgen hoorde ik vaag iets over de Ombudsman die zegt dat die fraudewet niet te handhaven is.

super ick
27-11-12, 15:35
Vanmorgen hoorde ik vaag iets over de Ombudsman die zegt dat die fraudewet niet te handhaven is.

Er zijn wel meer wetten nauwelijks te handhaven.

Egmond Codfried
27-11-12, 18:00
Elsevier.nl - Nederland - Nederlanders met uitkering weigeren werk in kassen (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/334535/Nederlanders-met-uitkering-weigeren-werk-in-kassen.htm)
Bijstandstrekkers willen kas niet in - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] (http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20032219.ece)
GeenStijl : Nederlands record bijstandsuitkeringen gebroken! (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/07/nederlands_record_bijstandsuit.html)
Werk voor bijstandsgerechtigden in kassen faliekante mislukking - Joop.nl (http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/14993_werk_voor_bijstandstrekkers_in_kassen_faliek ante_mislukking/)

Ik begreep dat mensen hun vervoerskosten niet uitbetaald kregen en ook opeens geen salaris meer ontvingen. Ook geen voorschot mogelijk.

walvis
27-11-12, 18:20
Van de 600 mensen die er met de bus naar toe zijn gebracht zijn er vijf aan het werk gegaan. De rest had geen zin.
Er is dus geen sprake van het niet uitbetalen van loon, laat staan een voorschot uitbetalen. Daarvoor moet je namelijk wel eerst werk verrichten.

Joesoef
27-11-12, 18:46
Van de 600 mensen die er met de bus naar toe zijn gebracht zijn er vijf aan het werk gegaan. De rest had geen zin.
Er is dus geen sprake van het niet uitbetalen van loon, laat staan een voorschot uitbetalen. Daarvoor moet je namelijk wel eerst werk verrichten.

Werken met behoud van uitkering. Geen werknemers maar mensen die niet willen en kunnen. Geen werkgever zit daar op te wachten.....

Egmond Codfried
27-11-12, 18:50
Van de 600 mensen die er met de bus naar toe zijn gebracht zijn er vijf aan het werk gegaan. De rest had geen zin. Er is dus geen sprake van het niet uitbetalen van loon, laat staan een voorschot uitbetalen. Daarvoor moet je namelijk wel eerst werk verrichten.

Eerder had ik met een van deze personen gesproken. De kwestie van de toegezegde vervoerskosten was ook in de media. Men heeft gewerkt en kreeg geen loon. Ik informeerde naar een voorschot, en dat was volgens deze persoon ook niet mogelijk. Google heeft nog weinig opgeleverd.

Joesoef
27-11-12, 19:05
Het problematische is dat deze uitkeringstrekkers bijstand ontvangen en meestal net kunnen rondkomen. Schoolgaande kinderen, achterstandswijk, voedselbank etc. Om dan even vervoer te gaan betalen, gemiddeld euro of 100 per maand.

super ick
27-11-12, 22:38
Het problematische is dat deze uitkeringstrekkers bijstand ontvangen en meestal net kunnen rondkomen. Schoolgaande kinderen, achterstandswijk, voedselbank etc. Om dan even vervoer te gaan betalen, gemiddeld euro of 100 per maand.

Het hoeft inderdaad geen geld te kosten. Ik ben wel van mening dat we af moeten van het verschaffen van uitkeringen zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat. Als er werk is dan moet er ook financieel voordeel te behalen zijn. Wij moeten ons inspannen om mensen die willen werken, ook als er een vlekje aan zit, aan het werk te houden.

Umarvlie
28-11-12, 09:25
De regels zijn bijzonder simpel. Wat bedoel je?

Ja, die controle is er wel maar niet erg doortastend. Vroeger had je nog die discussie over grenzen aan het opheffen van de privacy, daar hoor je ook niets meer over.

't was meer een generiek antwoord, je ziet dat sancties (boetes) telkens verhoogd worden als antwoord op toenemende overtredingen. Ik denk niet dat dit het juiste antwoord is, ofwel je handhaaft of je laat de regel verdwijnen omdat je niet kan handhaven.

cummonisto
28-11-12, 11:29
Werken bij tuinders is erger dan slavernij.

knots71karel
28-11-12, 12:02
Werken bij tuinders is erger dan slavernij.

Ervarings deskundige ?

Joesoef
28-11-12, 17:09
Het hoeft inderdaad geen geld te kosten. Ik ben wel van mening dat we af moeten van het verschaffen van uitkeringen zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat. Als er werk is dan moet er ook financieel voordeel te behalen zijn. Wij moeten ons inspannen om mensen die willen werken, ook als er een vlekje aan zit, aan het werk te houden.


De overheid hindert hier ernstig in. Voorbeeld is het voordeurdelen (gezamenlijk inkomen bijstandniveau). Moeder in bijstand, kinderen dropout school, komen bij het bijstandsloket, worden aan het werk gezet (prima). Consulent gaat met ze aan de gang, vinden een passende plek, jongeren enthousiast. Dan de vraag, wanneer kan je beginnen? Ja morgen, maar kan ik een voorschot krijgen voor mijn reiskosten? Nee die kan je pas over drie maanden krijgen. Oh, maar ik heb geen geld. Ja dat begrijp ik gezien de situatie, ik kan niets voor je doen, zullen we dan maar iets anders zoeken?

Gewoon praktijkvoorbeeld Amsterdam....

nour_islam
28-11-12, 17:24
De overheid hindert hier ernstig in. Voorbeeld is het voordeurdelen (gezamenlijk inkomen bijstandniveau). Moeder in bijstand, kinderen dropout school, komen bij het bijstandsloket, worden aan het werk gezet (prima). Consulent gaat met ze aan de gang, vinden een passende plek, jongeren enthousiast. Dan de vraag, wanneer kan je beginnen? Ja morgen, maar kan ik een voorschot krijgen voor mijn reiskosten? Nee die kan je pas over drie maanden krijgen. Oh, maar ik heb geen geld. Ja dat begrijp ik gezien de situatie, ik kan niets voor je doen, zullen we dan maar iets anders zoeken?


Gewoon praktijkvoorbeeld Amsterdam....


En de kinderen lopen ondertussen wel met Nikes en andere dure kleding.

Joesoef
28-11-12, 17:42
En de kinderen lopen ondertussen wel met Nikes en andere dure kleding.


Ja? Al heel wat lieverdjes uit de onderkant van de dwi kaartenbak gezien maar die luxe nog nooit gezien.

super ick
28-11-12, 20:31
De overheid hindert hier ernstig in. Voorbeeld is het voordeurdelen (gezamenlijk inkomen bijstandniveau). Moeder in bijstand, kinderen dropout school, komen bij het bijstandsloket, worden aan het werk gezet (prima). Consulent gaat met ze aan de gang, vinden een passende plek, jongeren enthousiast. Dan de vraag, wanneer kan je beginnen? Ja morgen, maar kan ik een voorschot krijgen voor mijn reiskosten? Nee die kan je pas over drie maanden krijgen. Oh, maar ik heb geen geld. Ja dat begrijp ik gezien de situatie, ik kan niets voor je doen, zullen we dan maar iets anders zoeken?

Gewoon praktijkvoorbeeld Amsterdam....

Ik heb gewerkt voor mijn studie. Ik heb geld gestoken in apparatuur en kleding voor ik aan de slag kon. Allemaal kosten zonder dat ik nog een cent verdient had.
Ik ben tegen het aanbieden op een presenteerblaadje.
Als je alle kosten die je hebt als je werkt gaat inventariseren dan is het zowiezo niet lonend voor het minimum loon te gaan werken. Dan weet je ook zeker dat je nooit een steek verder komt. Je moet ergens beginnen.

In het specifieke geval dat jij noemt lijkt het mij een kleine moeite om als overheid een OV kaart te verstrekken.

Joesoef
28-11-12, 21:59
In het specifieke geval dat jij noemt lijkt het mij een kleine moeite om als overheid een OV kaart te verstrekken.

Doen ze niet voor in ieder geval de eerste maand.





Dan weet je ook zeker dat je nooit een steek verder komt. Je moet ergens beginnen.




Dat hebben de meesten thuis niet geleerd maar ze willen best.....

super ick
29-11-12, 09:48
Doen ze niet voor in ieder geval de eerste maand.




Dat hebben de meesten thuis niet geleerd maar ze willen best.....

Als het jongeren betreft mogen van mij betreft een half jaar een OV. Kaart verstrekken in dergelijke situaties.

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens.

Zo'n 5 jaar geleden sprak ik een grote ondernemer met 150 mensen in vaste dienst in een hypermoderne fabriek. Die vertelde mij dat het bijna onmogelijk was om goede mensen aan te nemen. Ik heb daarop gehapt en ben er bijna een jaar bij betrokken geweest.
Het betrof diensten van half 7 tot 14 uur 5 dagen p/w en de andere week 14 uur tot twaalf uur 4 dagen p/w. Met toeslag kwam het salaris bij aanvang boven de 1.400 netto p/m.
Het was geen vuil of zwaar werk. Het ging om het bedienen van machines, maken van recepten, heftruckwerk, etc.

We hebben gewerkt met vacatures en uitzendbureaus. Ik schat dat er in dat jaar ongeveer 25 à 30 mensen de revue gepasseerd hebben waarmee we de gekste dingen hebben meegemaakt zoals opeens verdwenen zijn, in 1 week 3 keer een paar uur te laat komen, werk weigeren, agressie, etc.
Uiteindelijk is er 1 'bruikbare' van over gebleven. Die man heeft zijn papieren gehaald (VAPRO) en verdient nu een boven modaal salaris.

Destijds zaten er plm. 400.000 mensen in de bijstand. Ik heb daardoor het idee gekregen dat dat zo'n beetje de ondergrens was. Dat daar niet veel mensen meer tussen zaten die zelfstandig willen of kunnen werken.

Egmond Codfried
29-11-12, 11:54
Destijds zaten er plm. 400.000 mensen in de bijstand. Ik heb daardoor het idee gekregen dat dat zo'n beetje de ondergrens was. Dat daar niet veel mensen meer tussen zaten die zelfstandig willen of kunnen werken.

Meer van dit soort informatieve reacties.
De Nederlandse staat geeft haar jeugd drugs,
maar benoemt het kwaad en de schade niet die drugs veroorzaken.
Het VMBO leid tot niets op,
Men creeert een onderklasse en snijdt sociale stijging door onderwijs af.
Men ziet de jeugd graag verdoofd en dom omdat de jeugd geneigd is naar maatschappelijke verandering te streven.
Het viel mij eerder ook op dat de politie altijd heel hard optreedt tegen betogende studenten,
alsof juist die groep ontmoedigd moet worden te protesteren.
Kortom, we kunnen afgeven op de jeugd, maar blijkbaar is het voor de 1% elite die alle macht en geld heeft,
voordelig om een leger werklozen in stand te houden.

Firefox
29-11-12, 14:30
Meer van dit soort informatieve reacties.
De Nederlandse staat geeft haar jeugd drugs,
maar benoemt het kwaad en de schade niet die drugs veroorzaken.
Het VMBO leid tot niets op,
Men creeert een onderklasse en snijdt sociale stijging door onderwijs af.
Men ziet de jeugd graag verdoofd en dom omdat de jeugd geneigd is naar maatschappelijke verandering te streven.
Het viel mij eerder ook op dat de politie altijd heel hard optreedt tegen betogende studenten,
alsof juist die groep ontmoedigd moet worden te protesteren.
Kortom, we kunnen afgeven op de jeugd, maar blijkbaar is het voor de 1% elite die alle macht en geld heeft,
voordelig om een leger werklozen in stand te houden.

Wie zijn die 'men' toch?

super ick
29-11-12, 14:57
Meer van dit soort informatieve reacties.
De Nederlandse staat geeft haar jeugd drugs,
maar benoemt het kwaad en de schade niet die drugs veroorzaken.
Het VMBO leid tot niets op,
Men creeert een onderklasse en snijdt sociale stijging door onderwijs af.
Men ziet de jeugd graag verdoofd en dom omdat de jeugd geneigd is naar maatschappelijke verandering te streven.
Het viel mij eerder ook op dat de politie altijd heel hard optreedt tegen betogende studenten,
alsof juist die groep ontmoedigd moet worden te protesteren.
Kortom, we kunnen afgeven op de jeugd, maar blijkbaar is het voor de 1% elite die alle macht en geld heeft,
voordelig om een leger werklozen in stand te houden.

Pas maar op straks pakt de verpleging je laptop nog af als ze de onzin lezen die je hier plaatst.

Egmond Codfried
29-11-12, 15:03
Wie zijn die 'men' toch?

Die 1% die alle macht en alle geld heeft en waarvoor wij slechst belastingkoeien zijn, inwisselbaar voor Polen...

Egmond Codfried
29-11-12, 15:04
Pas maar op straks pakt de verpleging je laptop nog af als ze de onzin lezen die je hier plaatst.

Als wij nu in Iran waren dan zou jij in de eerste rij staan bij stenigingen.

super ick
29-11-12, 15:10
Als wij nu in Iran waren dan zou jij in de eerste rij staan bij stenigingen.

Ik mag altijd de eerste steen gooien omdat ik zonder zonden ben.

Egmond Codfried
29-11-12, 15:13
Ik mag altijd de eerste steen gooien omdat ik zonder zonden ben.

Omdat men in Nederland en Belgie zoveel drukte maakt over de vrije meningsuiting in andere landen zou men geneigd zijn te geloven dat er hier te lande wel vrije meningsuiting zou zijn. Of dat Nederland een rechtsstaat is waar men mensenrechten respecteert...Maar het is meer als de kinderverkrachtende katholieke priesters die ons steeds waarschuwen voor homo's bv.

Firefox
29-11-12, 16:33
Die 1% die alle macht en alle geld heeft en waarvoor wij slechst belastingkoeien zijn, inwisselbaar voor Polen...

Is mij nog te abstract en te ideologisch. Ik wil namen en nummers.

Egmond Codfried
29-11-12, 17:15
Is mij nog te abstract en te ideologisch. Ik wil namen en nummers.

World's richest 1% own 40% of all wealth, UN report discovers | Money | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/money/2006/dec/06/business.internationalnews)

Firefox
29-11-12, 17:41
World's richest 1% own 40% of all wealth, UN report discovers | Money | The Guardian (http://www.guardian.co.uk/money/2006/dec/06/business.internationalnews)


Nog steeds abstract. Ken jij er een?

Egmond Codfried
29-11-12, 18:24
Nog steeds abstract. Ken jij er een?

Forbes list of billionaires - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Forbes_list_of_billionaires)

Neen ik ken er geen, maar heb goede hoop een te ontmoeten vanwege mijn onderzoeken en plannen.

Firefox
29-11-12, 18:29
Forbes list of billionaires - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Forbes_list_of_billionaires)

Neen ik ken er geen, maar heb goede hoop een te ontmoeten vanwege mijn onderzoeken en plannen.

Als je er geen kent kun je ook niet weten wat ze willen.

Egmond Codfried
29-11-12, 18:57
Als je er geen kent kun je ook niet weten wat ze willen.

Van mij kreeg je wetenschappelijk onderzoek aangereikt.
Meer kan van mij niet gevraagd worden.
ook in Nederland, net als Amerika heeft een klein deel alle geld
en alle macht en is de rest maar melkvee, werkvee, en de wetten moeten zorgen dat alles lekker zo blijft.
ook buitenlandse naties vallen onder Nederlands werkvee,
en oorlogen ontstaan wanneer een land zich de werkdieren van de andere wil toeeigenen.
Aan het werkvee wordt niets gevraagd.
En dat is wat men schaamteloos democratie noemt.

Firefox
29-11-12, 21:40
Van mij kreeg je wetenschappelijk onderzoek aangereikt.
Meer kan van mij niet gevraagd worden.
ook in Nederland, net als Amerika heeft een klein deel alle geld
en alle macht en is de rest maar melkvee, werkvee, en de wetten moeten zorgen dat alles lekker zo blijft.
ook buitenlandse naties vallen onder Nederlands werkvee,
en oorlogen ontstaan wanneer een land zich de werkdieren van de andere wil toeeigenen.
Aan het werkvee wordt niets gevraagd.
En dat is wat men schaamteloos democratie noemt.

Ja hoor.