PDA

Bekijk Volledige Versie : Wethouder van Es: Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet



super ick
03-12-12, 15:47
Wethouder Van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet'

03-12-12 12:12 uur - Bron: Het Parool

Andrée van Es. © ANP
'Het Sinterklaasfeest is ooit begonnen zonder Zwarte Piet en het wordt tijd om ermee door te gaan zonder Zwarte Piet.' Voor de Amsterdamse wethouder Andrée van Es staat vast dat de zwarte knecht van Sinterklaas zijn langste tijd heeft gehad. Daarmee is zij de eerste bestuurder in het land die openlijk afstand neemt van het fenomeen dat onlosmakelijk verbonden lijkt met het heerlijk avondje.

Als het aan de wethouder ligt, maakt het geschminkte gezicht van de pieten plaats voor een enkele roetveeg. Dat is ook het voorstel van John Helsloot van het Meertens Instituut. 'Zwarte Piet is in essentie een racistisch fenomeen,' zegt de onderzoeker vandaag in een interview met deze krant. 'Het verschijnsel staat in de traditie van een oude opvatting dat een dienende rol donkergekleurde mensen nu eenmaal het beste past.'

Helsloot wijst op de ratificatie door Nederland van de Conventie voor de bescherming van het immaterieel erfgoed. 'Een prachtige gelegenheid om afscheid te nemen van Zwarte Piet.'

Lees in Het Parool: Zwarte Piet heeft zijn langste tijd gehad

Umarvlie
03-12-12, 15:52
...Zwarte Piet heeft zijn langste tijd gehad...

Moet dat niet zijn "... Groen Links heeft zijn langste tijd gehad..." ?

Eke
03-12-12, 16:51
WAt 50 jaar geleden niet voorkwam zie ik vanaf de jaren '70 gebeuren : steeds vaker ongeschminkte Pietjes en meiden Pietjes tussen de traditionele Pieten..

Laat dat gewoon maar gebeuren..een gemengd, levendig, vrolijk volkje rondom die oude man met baard en vergeet de stereotiepe Moor die bestraffend met roe en zak de kleuterscholen terroriseerde van een halve eeuw geleden...

TonH
03-12-12, 18:08
Ach, 't is niet zo'n ramp Eke. Valt me toch al op dat er voor de echte oude liedjes maar een paar kleine tekstwijzegingen nodig zijn.

Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Ome Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied

of

Zachtjes gaan de paardenvoetjes
Trippel trappel trippel trap
't Is het paard van Sinterklaasje
Stippe stappe stippe stap
En ik droom van Sinterklaas
En zijn goede Pieterbaas
En ik droom van Sinterklaas
En zijn goede Pieterbaas

of

Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.

Zijn vriend staat te lachen
en roept ons reeds toe:
Wie zoet is krijgt lekkers;
wie stout is de roe!
Oh, lieve Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons huisje voorbij!

Maar soms wordt het wat moeilijk:

Sinterklaasje kom maar binnen met je vriend
want we zitten allemaal even ...... {recht}
Misschien heeft U nog even tijd
voordat U weer naar Spanje rijdt
Kom dan nog even bij ons aan
en laat uw paardje maar buiten staan

Een goede tekstschrijver moet hier echter wel wat op kunnen vinden.

Het zijn juist de liedjes die de laatste 40 jaar of zo zijn geschreven en de coupletten die toen bij oudere liedjes zijn verzonnen waar Zwarte Piet ineens veelvuldig in figureert. Dat is dus geen 'traditie' maar een aanpassing aan de toen heersende mores?

Charlus
03-12-12, 18:56
Zijn vriend staat te lachen
en roept ons reeds toe:
Wie zoet is krijgt lekkers;
wie stout is de roe!
Oh, lieve Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons huisje voorbij!

Maar soms wordt het wat moeilijk:

Sinterklaasje kom maar binnen met je vriend
So gay.

TonH
03-12-12, 21:00
So gay.

Hoezo? Heb jij geen vrienden?

mark61
03-12-12, 22:01
Hoezo? Heb jij geen vrienden?

Dat lijkt me inderdaad niet erg waarschijnlijk :hihi:


Zo kom jij alleen voor sinterklaas uit je strafkamp Hellas? Hoe gaat ie? Je leeft nog, dat is al heel wat :hihi:

knuppeltje
04-12-12, 09:29
Die wil het tenminste over echte problemen hebben.

super ick
04-12-12, 10:23
Zwarte Piet is grove schande.

HaasHaas
04-12-12, 10:33
ik kan me nog wel herinneren dat er een paar jaar geleden een discussie is ontstaan over die zwarte piet.
toen was het nog allemaal jaa het hoort bij de nederlandse cultuur en ga zo maar door.
nu er ineens een ambtenaar over begint en in een nieuwsartikel geroepen wordt dat zwarte piet in beginsel al een racistisch fenomeen is, is het allemaal ineens heel erg.
dus vanaf dit jaar gaan ze invoeren daaag zwarte piet, daaahaag daahaag tot nooit meer ziens? en tegen siterklaas: daag sinteklaas, daaag daag tot volgend jaar.
ik hoop in ieder geval dat sinterklaas een beetje moderner wordt aangekleed enzo. het is allemaal zo tja, zo middeleeuws. die mijter, die baard. die staf. en dat boek is niet eens een bijbel. maak die man gewoon van deze tijd.
en dan dat hele toneelspel eromheen. elk jaar maar weer die pakjes die dreigen te verdwijnen.
het is eigenlijk best wel gestoord te noemen. vanaf medio november een heel drama om een man zien te creëren. en dat allemaal om kinderen zoet te houden of whatever er achter sinterklaas schuilt. heb het nooit begrepen. zelfs al kind mocht ik die man niet en hij mij ook niet. want ik heb nog nooit een cadeau gehad van die man.

Charlus
04-12-12, 11:12
Hoezo? Heb jij geen vrienden?Dat lijkt me inderdaad niet erg waarschijnlijk :hihi:
Inderdaad niet erg waarschijnlijk dat ik geen vrienden heb.

(leen)
04-12-12, 14:46
Zwarte Piet is grove schande.

Dat ie zich niet gewassen heeft?
Tis dan wel een echte roetmop.

Maar goed de sint zelf; een R.k. kerkvorst die kindjes op zijn schoot lokt met snoepjes heb ik ook niet zoveel mee.

super ick
05-12-12, 14:10
Het is nu wachten op het aanpakken van de kerstman?

Waarom roeren de autochtone ouderen zich niet? Ik vind het generaliserend. Alsof onze senioren allemaal te dik zijn en zich nooit scheren.

Ik zeg: Allemaal naar het maliveld!

Joesoef
05-12-12, 16:12
Tijd om afscheid te nemen van van Es.

Nederlandertje
05-12-12, 17:06
We kunnen van Es ook de zwarte piet toespelen.

Eke
05-12-12, 21:43
Ach, 't is niet zo'n ramp Eke. Valt me toch al op dat er voor de echte oude liedjes maar een paar kleine tekstwijzegingen nodig zijn.

Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Ome Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied

of

Zachtjes gaan de paardenvoetjes
Trippel trappel trippel trap
't Is het paard van Sinterklaasje
Stippe stappe stippe stap
En ik droom van Sinterklaas
En zijn goede Pieterbaas
En ik droom van Sinterklaas
En zijn goede Pieterbaas

of

Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.

Zijn vriend staat te lachen
en roept ons reeds toe:
Wie zoet is krijgt lekkers;
wie stout is de roe!
Oh, lieve Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons huisje voorbij!

Maar soms wordt het wat moeilijk:

Sinterklaasje kom maar binnen met je vriend
want we zitten allemaal even ...... {recht}
Misschien heeft U nog even tijd
voordat U weer naar Spanje rijdt
Kom dan nog even bij ons aan
en laat uw paardje maar buiten staan

Een goede tekstschrijver moet hier echter wel wat op kunnen vinden.

Het zijn juist de liedjes die de laatste 40 jaar of zo zijn geschreven en de coupletten die toen bij oudere liedjes zijn verzonnen waar Zwarte Piet ineens veelvuldig in figureert. Dat is dus geen 'traditie' maar een aanpassing aan de toen heersende mores?

Ton , hoi !

Je schrijft over de liedjes van de laatste 40 jaar : Piet wordt daarin veelvuldig genoemd. Terecht..hij maakt het feest plezierig.

Zwarte Piet komt trouwens pas in het midden van de negentiende eeuw om de hoek kijken. Alleen, naast Sint. Daarvoor is volstrekt onduidelijk wie of wat de sint begeleidde. Wel is het beschreven manneke het prototype van een Moorse slaaf.In die tijd (anno 1850)waren er nog slaven..
De irritatie/boosheid/pijn van afstammelingen van hen is een reden om het beeld van Zwarte Piet te ontkoppelen van de
Moorse knecht, vind ik.

Dat gaat zeker geleidelijk gebeuren. Niet op dit landelijke Sinterklaasjournaal ,viel me op, maar misschien komen er volgend jaar wel wat witte pietjes bij. :gsm:

Eke
05-12-12, 21:50
. zelfs al kind mocht ik die man niet en hij mij ook niet. want ik heb nog nooit een cadeau gehad van die man.

Je zette je schoen niet.....en je weigerde om Sinterklaaskapoentje te zingen. Of.....?

TonH
05-12-12, 22:01
Ton , hoi !

Je schrijft over de liedjes van de laatste 40 jaar : Piet wordt daarin veelvuldig genoemd. Terecht..hij maakt het feest plezierig.

Zwarte Piet komt trouwens pas in het midden van de negentiende eeuw om de hoek kijken. Alleen, naast Sint. Daarvoor is volstrekt onduidelijk wie of wat de sint begeleidde. Wel is het beschreven manneke het prototype van een Moorse slaaf.In die tijd (anno 1850)waren er nog slaven..
De irritatie/boosheid/pijn van afstammelingen van hen is een reden om het beeld van Zwarte Piet te ontkoppelen van de
Moorse knecht, vind ik.

Dat gaat zeker geleidelijk gebeuren. Niet op het landelijke Sinterklaasjournaal viel me op, maar misschien komen er volgend jaar wel wat witte pietjes bij. :gsm:

Zwarte Piet was natuurlijk altijd al de duivelstoejager. En daar wordt ik net zo vrolijk van als van een clown. Maar goed, maakt niet zoveel uit. Want hij is ook zo een karikatuur dat ik er grote moeite mee heb er enig verband met welke bevolkingsgroep dan ook uit af te leiden.
En volgens mij was hij van oorsprong een page. Heel normaal zo halverwege de 19e eeuw. Nu niet meer. Maar dat geldt wel voor meer van dat soort dingen.
Sinterklaas komt ook niet meer in Amsterdam aan voor het Centraal Station (dat er overigens bij zijn 'ontstaan' nog niet eens was, maar dat terzijde) en dan langs de Nikolaaskerk de stad in. Moet tegenwoordig voor het Scheepsvaartmuseum. Doodzonde! roep ik dan. Maar ach, wie heeft die andere locatie nog meegemaakt?

Belangrijker lijkt mij dat de figuur van Zwarte Piet de afgelopen 40 jaar zo'n vlucht genomen heeft omdat Sinterklaas als gezagsfiguur niet meer kon sinds de jaren zestig. De afkalving van autoriteit en het in de plaats zetten van totale infantiliteit in de Nederlandse samenleving wordt daarin perfect weerspiegeld. En in dat licht bezien is he took niet zo gek om toch de gigantische vlucht van het racisme in Nederland te koppelen aan het opkloppen van Zware Piet tot bijna centrale figuur in die traditie.

En nu maar weer op naar die nep Klaas: Santa. Neem aan dat nu de PvdD weer van zich zal laten horen. Want zoals die rendieren behandeld worden... tssssk. Om over de positie van de Elves in zijn 'sweatshops' nog maar te zwijgen. :cool:

TonH
05-12-12, 22:08
een R.k. kerkvorst

Agios Nikolaos was een Grieks Orthodoxe bisschop uit Myra, het huidige Turkije. Niks RK aan.

knots71karel
05-12-12, 22:25
ik kan me nog wel herinneren dat er een paar jaar geleden een discussie is ontstaan over die zwarte piet.
toen was het nog allemaal jaa het hoort bij de nederlandse cultuur en ga zo maar door.
nu er ineens een ambtenaar over begint en in een nieuwsartikel geroepen wordt dat zwarte piet in beginsel al een racistisch fenomeen is, is het allemaal ineens heel erg.
dus vanaf dit jaar gaan ze invoeren daaag zwarte piet, daaahaag daahaag tot nooit meer ziens? en tegen siterklaas: daag sinteklaas, daaag daag tot volgend jaar.
ik hoop in ieder geval dat sinterklaas een beetje moderner wordt aangekleed enzo. het is allemaal zo tja, zo middeleeuws. die mijter, die baard. die staf. en dat boek is niet eens een bijbel. maak die man gewoon van deze tijd.
en dan dat hele toneelspel eromheen. elk jaar maar weer die pakjes die dreigen te verdwijnen.
het is eigenlijk best wel gestoord te noemen. vanaf medio november een heel drama om een man zien te creëren. en dat allemaal om kinderen zoet te houden of whatever er achter sinterklaas schuilt. heb het nooit begrepen. zelfs al kind mocht ik die man niet en hij mij ook niet. want ik heb nog nooit een cadeau gehad van die man.

ff een kleine opmerking het ''boek' is indd geen bijbel het is het boek waarin alles werdt opgeschreven ,oa wat de zwarte pieten die zwart zijn omdat ze door de schoorsteen kropen ,en luisterden welke kinderen stout of juist braaf waren.
En wat cadeau,tjes betreft ,in mijn kindertijd kregen we ook niet veel ,ja een zelfgemaakte Auto van hout , die later weer in de kachel verdween of m,n zus kreeg een lappenpop er was niks zelfs bijna geen eten.ik spreek over de jaren 1943 tot 1950 toen was ik 11 jaar en had ondertussen wel door dat S:hardlach:interklaas de buurman was .

Eke
05-12-12, 22:30
Zwarte Piet-afbeelding 50 jaar na de introductie door Schenkman.

begin 20ste eeuw

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Met_een_pijpje_krijt_.jpg/466px-Met_een_pijpje_krijt_.jpg



SH01907

Meisje met pagekapsel (1932)

Schilderij; olieverf


http://www.simondeheer.nl/photos/thumbnails/SH01907.jpg

De oorsprong van Piet is volgens mij echt niet eenduidig, Ton. Heeft iemand enig idee waar dat hoedje van Piet vandaan zou kunnen komen ? Koloniën ? Of is het een vilten jagershoedje ?

(leen)
05-12-12, 22:30
Agios Nikolaos was een Grieks Orthodoxe bisschop uit Myra, het huidige Turkije. Niks RK aan.

Geëerd in beide stromingen.
Maar i.d.d. van oorsprong Grieks Orthodox.

En niet te vergeten beschermheilige van de stad waar ik woon.

naam
06-12-12, 08:37
Agios Nikolaos was een Grieks Orthodoxe bisschop uit Myra, het huidige Turkije. Niks RK aan.

Nee hoor, een dorpje op Kreta, waar ik regelmatig heb vertoeft.

naam
06-12-12, 08:40
Nieuw Dier - Sintermohammed - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=fseiboRY6hg)

Gouweouwe.

TonH
07-12-12, 09:04
Zwarte Piet-afbeelding 50 jaar na de introductie door Schenkman.

begin 20ste eeuw

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Met_een_pijpje_krijt_.jpg/466px-Met_een_pijpje_krijt_.jpg

De oorsprong van Piet is volgens mij echt niet eenduidig, Ton. Heeft iemand enig idee waar dat hoedje van Piet vandaan zou kunnen komen ? Koloniën ? Of is het een vilten jagershoedje ?

Mooie prent. Pas echter maar op, want de lei is inmiddels door Apple wereldwijd gepatenteerd.

Natuurlijk is die oorsprong niet eenduidig, Eke. Niet alleen de laatste decenia is racisme de Leitkultur in Nederland. Maar Nederland is altijd een tot op het bot racistische samenleving geweest. Net als bijna alle landen ter wereld overigens. Niks bijzonders aan. Het enige bijzondere is het enorme stelsel van zuilen en andere scheidingspraktijken dat zo verfijnd is dat iedereen met droge ogen kon beweren dat Nederland een open en tolerante samenleving was.
Als de laatste decenia iets 'goeds' hebben gebracht is het dat dit laagje fineer geheel verdwenen is en we de rouwe werkelijkheid zien. Toch blijven nog hele volksstammen roepen dat het vroegâh zoveel betâh was. En dat het die 'buitenlanders' zijn die alles hebben veranderd. Natuurlijk niet "die ene" die iedereen uit zijn/haar omgeving zo goed kent... want dát is een uitzondering die het perfide karakter van 'de rest' aantoont.

En Zwarte Piet? Die is een kind van zijn tijd. Vroeger en nu. Maar echt bijzonder is het dat hij nu plotseling gevierd wordt als een wezenlijk element van het Nederlander zijn. Kom je aan Zwarte Piet, dan kom je aan de Nederlandse 'ik'. En gek genoeg klopt dat waarschijnlijk ook. Want Zwarte Piet is natuurlijk niets anders dan de belichaming van de donkere/zwarte kant in de Nederlander en de Nederlandse samenleving.



En niet te vergeten beschermheilige van de stad waar ik woon.

Ook in de stad waar ik nu ben.


Nee hoor, een dorpje op Kreta, waar ik regelmatig heb vertoeft.

Niet meer? Jammer, want er zijn nog zo oneindig veel mooiere en bijzondere plekken. Niet alleen op de eilanden, maar vooral op het vaste land.

(leen)
07-12-12, 16:15
Mooie prent. Pas echter maar op, want de lei is inmiddels door Apple wereldwijd gepatenteerd.



Ook in de stad waar ik nu ben.



Ja mazzel voor hun dat Gene Roddenberry niet al zijn spinsels heeft vastgelegd.

Haha kijk eens uit het raam, misschien zie je mij en zal je nooit weten dat ik het ben.

Fulanadetal
07-12-12, 19:26
Piet's kledij op die prent doet een beetje Mexicaans aan. Vond de tekenaar misschien Spaans-achtig?

Kinderen geloven tot hooguit zeven, acht jaar in de Sint. In zo'n korte tijd kunnen we die hele traditie moderniseren.
Gewoon ieder jaar een paar extra kleuren Piet toevoegen (zodat de buurvrouw/man zich anoniem kan blijven smeren) en steeds minder zwart. Gewoon doen, is het zo klaar.

Mijn zus speelde eens Piet op de school van haar dochter. Ze probeerde te hoela hoepen (gym-piet) maar dat wilde niet lukken vanwege de cape. Later bij het avondeten werd de schooldag doorgenomen. Dochter: "Er was een Piet, die was zo vreselijk dom en dik dat ie niet eens kon hoepelen!"

mark61
07-12-12, 20:38
zwarte pieten die zwart zijn omdat ze door de schoorsteen kropen .

Vandaar dat ze zoeloelippen hebben en slavenoorringen.

mark61
07-12-12, 20:40
Piet's kledij op die prent doet een beetje Mexicaans aan. Vond de tekenaar misschien Spaans-achtig?

Kinderen geloven tot hooguit zeven, acht jaar in de Sint. In zo'n korte tijd kunnen we die hele traditie moderniseren.
Gewoon ieder jaar een paar extra kleuren Piet toevoegen (zodat de buurvrouw/man zich anoniem kan blijven smeren) en steeds minder zwart. Gewoon doen, is het zo klaar.

Mijn zus speelde eens Piet op de school van haar dochter. Ze probeerde te hoela hoepen (gym-piet) maar dat wilde niet lukken vanwege de cape. Later bij het avondeten werd de schooldag doorgenomen. Dochter: "Er was een Piet, die was zo vreselijk dom en dik dat ie niet eens kon hoepelen!"

:haha: Zo mama, je dochter vindt dat je moet lijnen :slaap:

TonH
07-12-12, 21:45
Haha kijk eens uit het raam, misschien zie je mij en zal je nooit weten dat ik het ben.
What's new? Dat heb ik ook regelmatig voor de spiegel... :roker:

(leen)
07-12-12, 23:08
What's new? Dat heb ik ook regelmatig voor de spiegel... :roker:

Ach ja, wie niet,zolang het maar werkt:roken:

Was ook maar lol, ik woon net in de andere stad.

knuppeltje
08-12-12, 08:50
What's new? Dat heb ik ook regelmatig voor de spiegel... :roker:

Ik vraag mij dan ook wel eens af, wie is die ouwe vent die naar me kijkt. :verward: