PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Kip KFC vanaf 2013 niet meer halal



MoStar
04-12-12, 03:01
16933

Pleeg jij regelmatig een bezoek aan de plaatselijke KFC? Dan is het belangrijk dat om er stil bij te staan dat het kippevlees van KFC binnenkort niet meer halal is. Eerder was het niet helemaal duidelijk of het kippevlees van KFC nou wel of niet volgens de Islamitische regels was geslacht maar KFC maakt het nu eindelijk allemaal duidelijk.

De keten heeft namelijk op haar website aangegeven dat vanaf 2013 geen kippevlees meer wordt ingekocht van leveranciers met een geldig halalvlees certificiaat. Uit deze informatie kunnen we dus opmaken dat KFC voorheen halalvlees verkocht en daar dus vanaf volgend jaar vanaf stapt.

In 2010 werd al gespeculeerd dat het vlees van KFC niet halal was. Men nam wel aan dat het om halal kippevlees ging maar dit is nooit door KFC aangetoond. Vragen over deze kwestie werden altijd met een vaag antwoord weggewuifd.

Hoe zit het met jullie? Zullen jullie nu stoppen met het eten van kip bij KFC of kwamen jullie toch al nooit in die toko?

AdamRon
04-12-12, 14:17
Ik ga nog steeds regelmatig naar KFC om heerlijk van kip te genieten.
Halal of Haram.... maakt niets uit, de kip smaakt nog steeds hetzelfde en zal zo blijven denk ik.

ps. waarom ben ik berucht in deze omgeving ?... ik weet alleen dat ik op bepaalde personen (die hier waren om te trollen) gereageerd heeft maar nu waarschijnlijk niet meer anwezig zijn,,

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik nooit nare dingen gezegd of op een nare manier gereageerd (behalve op sommige lieden die enkel en alleen bezig waren om het bloed onder de nagels van andere mensen vandaan te halen

Ready?
05-12-12, 17:01
Het zal toch vol blijven bij de KFC. Halal of niet halal.

Saul
05-12-12, 18:13
Het zal toch vol blijven bij de KFC. Halal of niet halal.

Klopt, moslims die daar al kochten namen het risico op onwettig vlees voor lief, de grenzen worden steeds meer opgezocht want het smaakt allemaal toch net te lekker. Erst das Fressen...

H.P.Pas
05-12-12, 18:23
Erst das Fressen...

..und dann kommt die Moral.

Wat heeft halal met moraal te maken ? Het is een lege formaliteit, die islamitische zelfverheerlijking ten goede komt en waar een imam een snoepcentje aan verdient.
Geen fabriekskippen eten, dat zou een morele beslissing zijn. Kost wel geld.

CONTRA
05-12-12, 18:35
Hoe zit het met jullie? Zullen jullie nu stoppen met het eten van kip bij KFC of kwamen jullie toch al nooit in die toko?

kom sinds 10 jaar niet meer in fastfoodketens. het is troep.

Saul
05-12-12, 18:36
..und dann kommt die Moral.

Wat heeft halal met moraal te maken ? Het is een lege formaliteit, die islamitische zelfverheerlijking ten goede komt en waar een imam een snoepcentje aan verdient.
Geen fabriekskippen eten, dat zou een morele beslissing zijn. Kost wel geld.

Gezien vanuit de vaste islamitische klanten van de KFC bedoel ik.

mark61
05-12-12, 19:29
waar een imam een snoepcentje aan verdient.

Ik meen te weten dat er zelfs geen imam aan te pas komt / kwam. Ik heb wel eens iets gelezen over cassettebandjes die worden afgedraaid bij het slachten. Ik dacht in verband met slachten van schapen in Australië voor de Saoedische markt, maar ik weet niet zeker.

Ik zie niet hoe je in een industriële setting met 10.000 kippen per uur een rituele slachting van welke aard dan ook kan uitvoeren.

Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk verder werkt, en de meeste moslims volgens mij ook niet. Wellicht dat individuele slagerijen zelf slachten in een slachthuis; met schapen en koeien is dat wellicht niet zo massaal. Maar kippen...

(leen)
05-12-12, 23:36
Ik meen te weten dat er zelfs geen imam aan te pas komt / kwam. Ik heb wel eens iets gelezen over cassettebandjes die worden afgedraaid bij het slachten. Ik dacht in verband met slachten van schapen in Australië voor de Saoedische markt, maar ik weet niet zeker.

Ik zie niet hoe je in een industriële setting met 10.000 kippen per uur een rituele slachting van welke aard dan ook kan uitvoeren.

Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk verder werkt, en de meeste moslims volgens mij ook niet. Wellicht dat individuele slagerijen zelf slachten in een slachthuis; met schapen en koeien is dat wellicht niet zo massaal. Maar kippen...

Kippen bloeden wel leeg tijdens de verwerking,maar dat heeft alleen maar te maken met de manier van verwerken.
Als dat halal wordt genoemd is het een bruikbare bijkomstigheid.

Teksten van audiodragers heb ik nog niet gehoord,maar ik kom draait de lijn dan ook niet.

m0slima21
08-12-12, 20:34
Ik vraag me echt af of het wel echt halal is..

Maar bij twijfel.. Gewoon niet heen gaan.
Er zijn tegenwoordig genoeg islamitische restaurantjes waar je kip kunt eten,
of dat halal is weet je ook natuurlijk niet 100% zeker. Maar gezien het door je moslim broeder/zuster wordt geserveerd lijkt het mij betrouwbaarder dan wanneer een niet moslim het serveert.

wa Allah'ou e3lam

Marsipulami
08-12-12, 23:39
Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk verder werkt, en de meeste moslims volgens mij ook niet. Wellicht dat individuele slagerijen zelf slachten in een slachthuis; met schapen en koeien is dat wellicht niet zo massaal. Maar kippen...


Halal live poultry - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=89tnJquFXFY)

(leen)
09-12-12, 03:07
Verschrikkelijk wat een bende;

Geen toegangscontrole en hygiënesluis bij de ingang,
Mensen (klant,filmploeg) lopen zo naar binnen,verder geen hygiëne maategelen,
Dezelfde man die het vee geleidt slacht vrolijk mee,zonder tussenmaatregelen,
Geen haar en baardnetje,Handschoenen,
Een slachter draag horloge en ring tijdens slacht,
Geen wasgelegenheid met desinfectie/voetenbad,ook niet toegepast voor de slachters,
Circulairmes werd niet gereinigd,schakelaar heeft open kabelinvoeren en vaste standenschakelaar,
Verpakking werd niet gesloten bewaard,
Klantbalie intern in de slachterij,
Produkt verlaat de slachterij langs vuil vee,

Ik heb hier al zo 10 punten die in Nederland ontolerabel zijn,dit kan echt niet.

Nederlandertje
09-12-12, 08:39
Wel gaaf om wat type machines te zien die ik gebouwd heb. Kan natuurlijk niet zien of die machines door mij gemaakt zijn maar wel die types

Fulanadetal
09-12-12, 08:41
Ik vraag me echt af of het wel echt halal is..

Maar bij twijfel.. Gewoon niet heen gaan.
Er zijn tegenwoordig genoeg islamitische restaurantjes waar je kip kunt eten,
of dat halal is weet je ook natuurlijk niet 100% zeker. Maar gezien het door je moslim broeder/zuster wordt geserveerd lijkt het mij betrouwbaarder dan wanneer een niet moslim het serveert.

wa Allah'ou e3lam

Lieverd er bestaat helemaal geen halal vlees in Nederland. Als een dier geleefd zou hebben en geslacht zou zijn volgens de eisen die worden gesteld aan halal, zou het zeker twee keer zo duur zijn. Het dier moet naar zijn aard geleefd hebben (dus een kip heeft moeten scharrelen en niet in tien weken van kuiken naar vleesbom zijn gegroeid, als een eetbare tumor op pootjes), het dier moet persoonlijk worden gerustgesteld (rijm dat maar eens met die enorme rijdende pakhuizen van opfokindustrie naar slachthuis) mag het mes niet zien, mag de andere dieren niet zien of ruiken, mag geen pijn hebben. Dat kan alleen als jij (of je restaurant) alles zelf regelt, of als je vlees koopt bij GroeneMoslims.nl
Tariq Ramadan lost het naar eigen zeggen anders op. Koopt vlees van biologisch gefokte dieren en spreekt de woorden die bij de slacht horen zelf uit. Er zit wat meer tijd tussen en het is niet helemaal correct maar komt dichter bij het ideaal dan de huidige commerciële schijnvertoning.

super ick
09-12-12, 12:15
Maar gezien het door je moslim broeder/zuster wordt geserveerd lijkt het mij betrouwbaarder dan wanneer een niet moslim het serveert.



De spontane argeloze islamitische onderbuik.

mark61
09-12-12, 12:42
Maar gezien het door je moslim broeder/zuster wordt geserveerd lijkt het mij betrouwbaarder dan wanneer een niet moslim het serveert.

wa Allah'ou e3lam

Niet-moslims. Notoir onbetrouwbaar volk.

Charlus
09-12-12, 14:17
Lieverd er bestaat helemaal geen halal vlees in Nederland. Als een dier geleefd zou hebben en geslacht zou zijn volgens de eisen die worden gesteld aan halal, zou het zeker twee keer zo duur zijn. Het dier moet naar zijn aard geleefd hebben (dus een kip heeft moeten scharrelen en niet in tien weken van kuiken naar vleesbom zijn gegroeid, als een eetbare tumor op pootjes), het dier moet persoonlijk worden gerustgesteld (rijm dat maar eens met die enorme rijdende pakhuizen van opfokindustrie naar slachthuis) mag het mes niet zien, mag de andere dieren niet zien of ruiken, mag geen pijn hebben. Dat kan alleen als jij (of je restaurant) alles zelf regelt, of als je vlees koopt bij GroeneMoslims.nl
Tariq Ramadan lost het naar eigen zeggen anders op. Koopt vlees van biologisch gefokte dieren en spreekt de woorden die bij de slacht horen zelf uit. Er zit wat meer tijd tussen en het is niet helemaal correct maar komt dichter bij het ideaal dan de huidige commerciële schijnvertoning.
Hoe jij de omgang met slachtvee graag zou zien plus wat los gefantaseer en het geheel vervolgens halal noemen. Waar staat in de koran of in de overleveringen dat vlees pas halal is indien een dier naar zijn aard geleefd heeft? Specifiek over slachtvee wordt al helemaal niets bijzonders gezegd, er is alleen een vage opmerking dat dieren goed behandeld moeten worden. Wat is de definitie van halal vlees? Volgens mij slaat wel/niet halal uitsluitend op het soort dier en het ritueel waarmee het wordt geslacht. Kun jij anderszins hard maken?
Slappe nepper Ramadan snapt er ook niets van, de gladjakker.

Fulanadetal
09-12-12, 15:13
Hoe jij de omgang met slachtvee graag zou zien plus wat los gefantaseer en het geheel vervolgens halal noemen. Waar staat in de koran of in de overleveringen dat vlees pas halal is indien een dier naar zijn aard geleefd heeft? Specifiek over slachtvee wordt al helemaal niets bijzonders gezegd, er is alleen een vage opmerking dat dieren goed behandeld moeten worden. Wat is de definitie van halal vlees? Volgens mij slaat wel/niet halal uitsluitend op het soort dier en het ritueel waarmee het wordt geslacht. Kun jij anderszins hard maken?
Slappe nepper Ramadan snapt er ook niets van, de gladjakker.

Hier nog wat gefantaseer, speciaal voor jou!

http://dierenrecht.nl/fileadmin/documenten/vlees_eten_in_de_islamitische_traditie_eindrapport .pdf

knots71karel
09-12-12, 15:17
Ik vraag me echt af of het wel echt halal is..

Maar bij twijfel.. Gewoon niet heen gaan.
Er zijn tegenwoordig genoeg islamitische restaurantjes waar je kip kunt eten,
of dat halal is weet je ook natuurlijk niet 100% zeker. Maar gezien het door je moslim broeder/zuster wordt geserveerd lijkt het mij betrouwbaarder dan wanneer een niet moslim het serveert.

wa Allah'ou e3lam

Je kunt ook bij een Joodse slager terecht , die slachten al eeuwen lang halal , ver voor de Islam in beeld kwam want die hebben het over genomen van de Joden net zo als de besnijdenis van mannen.
Broedervolken dus .
:boeps:

Charlus
09-12-12, 20:20
Hier nog wat gefantaseer, speciaal voor jou!

http://dierenrecht.nl/fileadmin/documenten/vlees_eten_in_de_islamitische_traditie_eindrapport .pdf
Dubbel verwoorde larie blijft larie, omhaal van woorden en prettige vormgeving ten spijt. Er moet hoognodig onderzoek gedaan worden naar de achtergronden van pogingen de Islam geschikt voor Westerse consumptie, incl. door verwesterde moslims, te maken. Nog even en reclamebureaus worden ingeschakeld.
Maar vooruit (uit je link):

Het islamitische geloof geeft moslims de strikte opdracht om alleen voedsel te eten dat halal is. Dat geldt in het bijzonder voor vlees. Er bestaat geen definitie voor halal, vandaar dat verschillende stromingen en gemeenschappen uiteenlopende ideeën kunnen hebben over wat halal (rein) en haram (onrein) is. De lijst van onreine producten die de Koran noemt in sūra 5, vers 3 beperkt zich niet tot varkensvlees of niet ritueel geslachte dieren, maar omvat ook vlees van roofdieren (carnivoren), bloed en kadavers. Dit vlees is niet halal (wettig, rein), maar haram (onwettig, onrein) en dus verboden voor moslims.41
In de praktijk wordt alleen de eis van een rituele slacht toegepast. Foltz concludeert dat gelovigen zich vaak maar deels bewust zijn van wat hun eigen traditie voorschrijft. Hier zou het rentmeesterschap van grote betekenis kunnen zijn.
Dat halal vlees o.m. zou betekenen 'het dier heeft naar zijn aard geleefd', schud jij uit je mouw. Waarom doe je dat?

H.P.Pas
09-12-12, 21:28
Dubbel verwoorde larie blijft larie, omhaal van woorden en prettige vormgeving ten spijt. Er moet hoognodig onderzoek gedaan worden naar de achtergronden van pogingen de Islam geschikt voor Westerse consumptie, incl. door verwesterde moslims, te maken. Nog even en reclamebureaus worden ingeschakeld.


Waarom zo heftig ? Je vindt dat er maar één islam hoort te wezen ?
Omdat het anders zo onoverzichtelijk wordt ?

Nederlandertje
09-12-12, 21:41
Niet-moslims. Notoir onbetrouwbaar volk.

Waarom zijn niet moslims onbetrouwbaar volk?

Charlus
09-12-12, 22:30
Omdat het anders zo onoverzichtelijk wordt ?
Zij opgemerkt dat je de neiging tot het stellen van scherpte suggererende, insinuerende retorische vragen in toenemende mate deelt met Mark61. Niet beroeps- maar forumdeformatie.
Ja H.P.Pas, ik vind dat er maar één Islam hoort te wezen omdat het anders voor mij zo onoverzichtelijk wordt. Om te voorkomen dat die gevreesde onoverzichtelijkheid des Islam mij 's nachts uit mijn slaap houdt, ga ik over tot euh... o sorry ik ben de draad kwijt.
Waarom richt je niet het woord tot Fulanadetal? Zij vertelt een moslima met aanzienlijke stelligheid dat die vwb. halal het bij het verkeerde eind heeft want halal betekent wat Fulanadetal zegt dat het betekent.

Marsipulami
09-12-12, 22:43
Verschrikkelijk wat een bende;

Geen toegangscontrole en hygiënesluis bij de ingang,
Mensen (klant,filmploeg) lopen zo naar binnen,verder geen hygiëne maategelen,
Dezelfde man die het vee geleidt slacht vrolijk mee,zonder tussenmaatregelen,
Geen haar en baardnetje,Handschoenen,
Een slachter draag horloge en ring tijdens slacht,
Geen wasgelegenheid met desinfectie/voetenbad,ook niet toegepast voor de slachters,
Circulairmes werd niet gereinigd,schakelaar heeft open kabelinvoeren en vaste standenschakelaar,
Verpakking werd niet gesloten bewaard,
Klantbalie intern in de slachterij,
Produkt verlaat de slachterij langs vuil vee,

Ik heb hier al zo 10 punten die in Nederland ontolerabel zijn,dit kan echt niet.

U focust vooral op Haccp-normen inzake voedselveiligheid en hygiëne.

Vanuit islamitisch standpunt gelden er ook nog bijkomende normen.

- In het filmpje wordt het gebed: "Bismillah eirahman Eirahim" bij het doorsnijden van de keel niet uitgesproken door de slager.
- De vrouw die de kippen kwam kopen droeg geen hoofddoek.
- Of de geslachte kippen tijdens het slachten met hun hoofd naar Mekka gericht waren kan ik op basis van het filmpje niet beoordelen.
- Het leek me dat de kippen na het doorsnijden van de keel nog lang bleven spartelen, evenmin was duidelijk of de kippen al helemaal dood waren vooraleer ze in kokend water werden gegooid voorafgaand aan hun belanden in de plukmachine. Of de regels inzake dierenwelzijn zoals de islam voorschrijft helemaal werden geresecteerd weet ik dus niet. Zijn er argumenten in de koran tegen verdoving bij het slachten ?

- Ik stond vooral te kijken van de kostprijs: 37 dollar voor een kip. Dat lijkt me regelrechte diefstal en is volgens mij ook niet halal.

super ick
09-12-12, 23:32
Dat halal vlees o.m. zou betekenen 'het dier heeft naar zijn aard geleefd', schud jij uit je mouw. Waarom doe je dat?

Wie is hier nu de Farizeeër Charlus?

Hij eigent zich het recht toe voor zichzelf na te denken. Wat is daar mis mee?

mark61
10-12-12, 03:20
Waarom zijn niet moslims onbetrouwbaar volk?

Eh...

*sarcasm alert*

Nederlandertje
10-12-12, 04:41
Eh...

*sarcasm alert*

Was gewoon een vraagje. Maar ik denk als ik zou zeggen dat moslims onbetrouwbaar zijn dat ik dan beter een schuilkelder op kan zoeken. Maar dat zeg ik niet omdat ik ook genoeg betrouwbare moslims ken.

super ick
10-12-12, 09:49
Ik meen te weten dat er zelfs geen imam aan te pas komt / kwam. Ik heb wel eens iets gelezen over cassettebandjes die worden afgedraaid bij het slachten. Ik dacht in verband met slachten van schapen in Australië voor de Saoedische markt, maar ik weet niet zeker.

Ik zie niet hoe je in een industriële setting met 10.000 kippen per uur een rituele slachting van welke aard dan ook kan uitvoeren.

Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk verder werkt, en de meeste moslims volgens mij ook niet. Wellicht dat individuele slagerijen zelf slachten in een slachthuis; met schapen en koeien is dat wellicht niet zo massaal. Maar kippen...

Bij kippen heb ik gezien op TV dat er inderdaad een CD tje gedraaid werd onder het industrieslachten. Dan was het halal.

De meningen verschillen onderling enorm.

Ik zou de nadruk leggen op gedrag binnen de maatschappij waar je woont. Behulpzaamheid, vriendelijkheid, etc. Dat lijkt mij beter dan het verschil of het CD tje wel of niet in de speler zat.

Ik heb eens ergens gelezen dat halvering van onze vleesconsumptie meer oplevert voor het milieu dan op de fiets naar het werk.

super ick
10-12-12, 09:52
Was gewoon een vraagje. Maar ik denk als ik zou zeggen dat moslims onbetrouwbaar zijn dat ik dan beter een schuilkelder op kan zoeken. Maar dat zeg ik niet omdat ik ook genoeg betrouwbare moslims ken.

Als je even de moeite neemt terug te lezen dan zie je dat het een reactie is op een prikker of prikster die heel spontaan het tegenovergestelde beweerd.

knuppeltje
10-12-12, 10:12
Bij kippen heb ik gezien op TV dat er inderdaad een CD tje gedraaid werd onder het industrieslachten. Dan was het halal.

Ik heb eens ergens gelezen dat halvering van onze vleesconsumptie meer oplevert voor het milieu dan op de fiets naar het werk.

Ik hoop dat die kippen dan zelf mogen kiezen welke cd er in de stereo gaat. Maar misschien is stereo ook halal. Wat vervelend allemaal voor die kippen.

Zou best eens kunnen, het zou in ieder geval heel goed voor het milieu heel goed zijn. Maar elke dag op de fiets weer 25 km heen en weer door regen en wind is ook al geen pretje. Lijkt me ook al geen oplossing voor de pendelaars onder ons.

Kima89
10-12-12, 12:41
Ik heb ze toch niets gevroegd! Fc kip! Here we come :p (homemadechicken #1 chicken)

Egmond Codfried
10-12-12, 13:06
16933
Hoe zit het met jullie? Zullen jullie nu stoppen met het eten van kip bij KFC of kwamen jullie toch al nooit in die toko?

KFC staat een maal per maand op het programma en wel de spicy soort. Ik ben van een portie van drie stukken over gegaan naar die van twee, want wij worden een dagje ouder. De andere fastfoods hoef ik niet meer want het smaakt gewoon naar niets. Vanuit Suriname meen ik dat een groot deel van de moslims daar wel de gewone algemeen verkochte kip eten/aten, en een deel wellicht alleen voor halal van de halal slager kiest. Toen ik opgroeide hoorde je nooit iets over dezezaken. Hindostanen eten geen rund, en sommige Zwarten eten geen gladde vis of varken. Dat houd verband met joodse voorouders, maar de eerste moslims in Suriname kwamen uit Afrika. Verder, vanuit mijn onderzoek naar de Holocaust, zijn er elke twee generaties weer een holocaust en dan zou 2013 best het jaar zijn voor de aanstaande holocaust.

1933: Jodenprobleem.
2012: allochtonenprobleem.

Charlus
10-12-12, 15:45
vanuit mijn onderzoek naar de Holocaust, zijn er elke twee generaties weer een holocaust en dan zou 2013 best het jaar zijn voor de aanstaande holocaust.

1933: Jodenprobleem.
2012: allochtonenprobleem.
Het is mij een eer en voorrecht om hierop als eerste te mogen reageren::lol:

(leen)
10-12-12, 19:06
U focust vooral op Haccp-normen inzake voedselveiligheid en hygiëne.

Vanuit islamitisch standpunt gelden er ook nog bijkomende normen.

- In het filmpje wordt het gebed: "Bismillah eirahman Eirahim" bij het doorsnijden van de keel niet uitgesproken door de slager.
- De vrouw die de kippen kwam kopen droeg geen hoofddoek.
- Of de geslachte kippen tijdens het slachten met hun hoofd naar Mekka gericht waren kan ik op basis van het filmpje niet beoordelen.
- Het leek me dat de kippen na het doorsnijden van de keel nog lang bleven spartelen, evenmin was duidelijk of de kippen al helemaal dood waren vooraleer ze in kokend water werden gegooid voorafgaand aan hun belanden in de plukmachine. Of de regels inzake dierenwelzijn zoals de islam voorschrijft helemaal werden geresecteerd weet ik dus niet. Zijn er argumenten in de koran tegen verdoving bij het slachten ?

- Ik stond vooral te kijken van de kostprijs: 37 dollar voor een kip. Dat lijkt me regelrechte diefstal en is volgens mij ook niet halal.

Ik focus mij alleen op veiligheids en gezondheids risico's en haccp is daar slecht een onderdeel van,
de rest is persoonlijk.
Bovengenoemden zullen in amerika wel wat ruimer zijn gezien het filpje,
In nederland was deze slachterij al gesloten geweest.

Charlus
10-12-12, 20:34
Ik hoop dat die kippen dan zelf mogen kiezen welke cd er in de stereo gaat.
Zeg Knup, dat zelfkritisch vermogen van jou hè...

M.Letchiena
24-12-12, 14:07
Hmmm, des te beter! Geloof toch niet in hun manier van omgaan met "HALAL", draait allemaal om commercieel gedoe en winst etc. Ehya lekdoub. Minder winst voor hun. Genoeg fraude op de wereld en omkoopbare certificaten :zegniets:...

Gewoon negeren die handel, zulke ketenen zijn toch niet betrouwbaar. Kijk gewoon naar de manier van het voedsel verwerken van de bekende MAC DO'S! Gruwelijke beelden, en al moest het halal zijn er ontbreekt een zwaar gebrek aan hygiëne.

Het smaakt miss allemaal hetzelfde "zegt men dan", maar het gaat hier om principe en men hoort andermans geloof te respecteren. I say boycotten! :zwaai:

M.Letchiena
24-12-12, 14:15
Laat die eer maar voor diegene die het woord respect kent voor zijn medemens :)!

"What goes around, comes back around."

Toch vind ik dat het woord "autochtoon" tegenwoordig de eerste rang verdient, alleen helaas het is me te uitgebreid. Dus ik ga zeker niet op ras beoordelen, maar op iemands actie/reactie eerder! Onwetendheid heerst!