PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaamse scholen bannen Turks en Marokkaans



Marsipulami
04-12-12, 10:47
Vlaamse scholen bannen Turks en Marokkaans
dinsdag 04 december 2012, 03u00


Jimmy Kets


BRUSSEL - Acht op de tien kinderen die thuis Turks of Marokkaans spreken, krijgen strafstudie wanneer ze hun thuistaal op school gebruiken.



Een meerderheid, zo'n 65 procent, van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, mag die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij de kinderen van Turkse en Marokkaanse origine ligt dat percentage een stuk hoger, namelijk rond de tachtig procent. Dat stigma zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse origine kunnen verklaren.

Dat zijn de conclusies van een grootschalig onderzoeksproject van de universiteiten in Antwerpen, Gent en Leuven, dat vandaag op een studiedag wordt voorgesteld. De onderzoekers ondervroegen meer dan 11.000 leerlingen uit de tweede graad in het middelbaar. Ze interviewden ook directies, leerkrachten en ouders over thuistaal op school.

Leerkrachten treden vooral repressief op bij kinderen die op school Turks, Arabisch of Berbers spreken. ‘In veel scholen krijgen leerlingen die hun moedertaal spreken, strafstudie', zegt de Antwerpse project-coördinator Noel Clycq. ‘Maar het gaat ook verder dan dat. Een leerkracht vertelde bijvoorbeeld dat zijn leerlingen geld in een pot moeten steken, telkens ze betrapt worden op een Turks of Marokkaans gesprek. Maar ook kinderen die in het Nederlands racistische uitspraken doen, moeten geld in de pot steken. Het moet van twee kanten komen, zogezegd. Maar het signaal is nefast: Turks of Marokkaans spreken is even strafbaar als racistische uitspraken doen.'

Het stigma rond het Turks en Marokkaans weegt op hoe goed de leerlingen zich op school voelen, aldus de wetenschappers. Om de slaagkansen van kinderen met een migratieachtergrond te verhogen, pleiten de onderzoekers voor meer thuistaal op school.

Maxie Eckert

knuppeltje
05-12-12, 09:41
Ik zag gisteren bij Canvas dat er in België ook lagere scholen zijn die het juist niet erg vinden dat kinderen van allochtone afkomst onder elkaar wat in hun moedertaal praten.
Ik geef ze gelijk. Wel veel geld besteden aan taalonderwijs in vreemde talen, en kinderen verbieden op school zo nu en dan in hun moedertaal met elkaar te spreken, vind ik dan ook te zot voor woorden. Het is gewoon xenofoob in mijn ogen. Ik zou bijna zeggen iets Vlaams.

"Taal is gans een volk", wie zei dat ook weer?

Marsipulami
05-12-12, 10:13
Ik vind dat Marokkaans (?) Arabisch en/of Berbers alsook het Turks een verplicht vak zou moeten zijn voor kinderen en jongeren die deze talen als thuistaal bezigen. Zodoende dat ze hun moedertaal niet alleen kunnen spreken maar ook behoorlijk lezen en schrijven. Talenkennis is een rijkdom die men moet koesteren.

702-386-5397
05-12-12, 10:45
Kan het nog gekker

Soldim
05-12-12, 11:45
Vlaamse scholen bannen Turks en Marokkaans



En Frans?

Jamsheed
05-12-12, 11:55
Onbeschaafde maatregel. waar gaat dit naartoe. Turkije en Marokko zijn zo beschaafd dat je daar in elke taal kan communiceren. Zij hebben respect voor andere talen. Ik zou ze dan hier ook met evenveel respect willen behandelen.

H.P.Pas
05-12-12, 12:02
En Frans?

En Vloms ?
In Zwitserland is het sinds jaar en dag gebruikelijk dat vanaf de tweede klas tijdens de les uitsluitend hoogduits en en geen dialect gesproken wordt.
Hoe doen ze dat in België ?

Umarvlie
05-12-12, 12:25
En Frans?

Frans moet verboden worden, overal.

H.P.Pas
05-12-12, 12:29
Frans moet verboden worden, overal.

Er wordt sowieso teveel gepraat.
Keihard aanpakken.

Karin.N
05-12-12, 15:39
Frans moet verboden worden, overal.

U radicaliseert :schok:

Ready?
05-12-12, 15:48
Pakken ze ook andere talen aan?:confused:

mark61
05-12-12, 18:53
Bizar.

'Bannen' is trouwens geen Nederlands. Krijg je voor Nederengels extra punten ofzo?

Ik wed dat je geen straf krijgt voor Engels.

Xenofoob Vlaanderen op zijn smalst.

mark61
05-12-12, 18:57
Ik vind dat Marokkaans (?) Arabisch en/of Berbers alsook het Turks een verplicht vak zou moeten zijn voor kinderen en jongeren die deze talen als thuistaal bezigen. Zodoende dat ze hun moedertaal niet alleen kunnen spreken maar ook behoorlijk lezen en schrijven. Talenkennis is een rijkdom die men moet koesteren.

'Berbers' is geen gestandaardiseerde taal; er zijn sowieso al 3 verschillende Berberse talen in Marokko. Dus dat is praktisch onuitvoerbaar. Geschreven wordt het hoogst zelden. Marokkaans Arabisch wordt ook zelden geschreven. Beide talen(groepen) hebben eigenlijk een laag aanzien, zelfs bij de sprekers zelf. Wellicht zoiets als de officiële Vlaamse houding tegenover Vlaams(e dialecten)?

StandaardArabisch is voor alle Marokkanen een vreemde taal. Voor Berbers zelfs net zo vreemd als Nederlands of Turks.

Ik vind eerder dat ouders zelf zulk onderwijs moeten organiseren, met hulp van de autoriteiten van de betreffende landen. Griekenland deed dat bijv. destijds voor Griekse 'gastarbeiders'. In Engeland is er een groep Iraanse ouders die hun kinderen Farsi in het Latijnse schrift laten leren, omdat dat de kans op gebruik veel groter maakt, vanwege de gebruikte elektronische media, internet, whatsapp e.d..

super ick
05-12-12, 22:38
Wat een gelul over xenofobie.

Die taallessen in de moedertaal, die komen erbij?
Die taallessen zijn op vrijwillige basis?
Kan die tijd, bij kinderen met een achterstand in de Nederlandse taal, niet beter aan het bijspijkeren van het Nederlands besteed worden?

mark61
06-12-12, 01:27
Wat een gelul over xenofobie.

Die taallessen in de moedertaal, die komen erbij?
Die taallessen zijn op vrijwillige basis?
Kan die tijd, bij kinderen met een achterstand in de Nederlandse taal, niet beter aan het bijspijkeren van het Nederlands besteed worden?

Hoezo gelul? Een taal verbieden in sociale context (schoolplein) is idioot en dient geen enkel nuttig doel. Ik denk niet dat ze bijv. op internationale scholen kinderen verbieden in hun moedertaal te spreken buiten de lessen.

Welke taallessen?

Je suggereert een verband tussen 'moedertaalgebruik' en 'achterstand in Nederlands' dat niet eenduidig is. Vaker gaat het eerder om het algehele onderwijsniveau, slecht in beide talen <<>> goed in beide talen.

Nederlandertje
06-12-12, 01:59
Vind vind dat kinderen best Marokkaans of Turks of Chinees of welke taal dan ook op school mag kunnen leren. Ik vind alleen dat dit dan na de normale lessen moet volgen en dat ouders daar dan een extra vergoeding voor moeten betalen omdat het een extra iets is.

super ick
06-12-12, 13:57
Hoezo gelul? Een taal verbieden in sociale context (schoolplein) is idioot en dient geen enkel nuttig doel. Ik denk niet dat ze bijv. op internationale scholen kinderen verbieden in hun moedertaal te spreken buiten de lessen.



Internationale scholen kun je niet 1 op 1 vergelijken met een basisschool in een grote Nederlandse stad.
Zo vreemd is het niet om met kinderen af te spreken dat er op school, dus ook schoolplein Nederlands gesproken wordt zodat iedereen met elkaar kan communiceren.


Je suggereert een verband tussen 'moedertaalgebruik' en 'achterstand in Nederlands' dat niet eenduidig is. Vaker gaat het eerder om het algehele onderwijsniveau, slecht in beide talen <<>> goed in beide talen.

HEt gaat hier vaak ook om het taalniveau van de ouders. Hebben zij hun kind kwalitatief voldoende tweetalig opgevoed of wordt er thuis alleen Arabisch, Berbers of Turks gesproken en staat de TV ook op de schotel?
Ik heb, toen mijn kinderen nog op het basisonderwijs zaten, ervaren dat dit probleem overmatig aanwezig was.
Deze ouders hamerden juist op extra lessen Nederlands. Geen woord over lessen in de moedertaal gehoord.

Uiteindelijk zijn er twee schoolassistenten aangenomen. 1 Turkse en 1 Marokkaanse om de communicatie en cultuurverschillen mee te helpen overbruggen. Dat was niet gebeurt als er geen problemen waren geweest.

Eke
06-12-12, 15:27
Zo vreemd is het niet om met kinderen af te spreken dat er op school, dus ook schoolplein Nederlands gesproken wordt zodat iedereen met elkaar kan communiceren.


De kinderen komen op school als zij 4 jaar (=48 maanden) zijn. Het ene kind zal vloeiend Nederlands en Turks spreken, het andere kind beheerst amper 1 taal.Het is belangrijk voor hen dat ze zich kunnen uiten in de taal die zij gewend zijn. Dus de eerste paar jaar...soepel omgaan met de thuistaal. Niks verbieden.



Daarnaast kun je volop inzetten op de officiële taal van het land. Tweetalige opvoeding geeft in principe geen problemen.In tegendeel. Het blijkt dat mensen die 2 talen goed beheersen later dan gemiddeld klachten krijgen als ze dementie hebben. Het het is toch heerlijk om op jonge leeftijd (als je veel sneller een taal leert)
een paar talen te kunnen spreken. Bespaart je heel wat woordjes stampen. En je verstaat je verre familie tijdens vakantiebezoekjes...ook wel leuk, toch ?



Maar goed, als ze wat ouder zijn ..is het praktisch als ze volop Nederlands praten op het schoolplein met elkaar en de leerkrachten. Maar een verbod vind ik pffff....eigenlijk onaardig. (Jij hebt het over een afspraak, Superick. klinkt al beter) Je flapt er zo een zin uit als je Sinterklaas tegenover je ziet staan : in je moeders taal.

Nederlandertje
06-12-12, 15:35
Het probleem is alleen soms en dat is dus bijvoorbeeld bij mijn nichtje op school geweest. Daar was een turks kindje die alleen maar turks kon omdat de ouders alleen maar turks aan het praten waren thuis en met familie. En het was ook nooit naar peutercreche geweest dus toen het op school kwam had het al een gigantische achterstand. Het kind zit nu ook 2 klassen lager dan het zou horen te zitten.

mark61
06-12-12, 15:47
HEt gaat hier vaak ook om het taalniveau van de ouders. Hebben zij hun kind kwalitatief voldoende tweetalig opgevoed of wordt er thuis alleen Arabisch, Berbers of Turks gesproken en staat de TV ook op de schotel?
Ik heb, toen mijn kinderen nog op het basisonderwijs zaten, ervaren dat dit probleem overmatig aanwezig was.
Deze ouders hamerden juist op extra lessen Nederlands. Geen woord over lessen in de moedertaal gehoord.

Uiteindelijk zijn er twee schoolassistenten aangenomen. 1 Turkse en 1 Marokkaanse om de communicatie en cultuurverschillen mee te helpen overbruggen. Dat was niet gebeurt als er geen problemen waren geweest.

Je loopt wat achter. De taal die kinderen het meeste tegenkomen in hun eh consumptie van massacommunicatie is het Engels. Ongeacht waar de ouders naar kijken. En daarna de RTL'en. Er is geen, of nauwelijks, Berberstalige tv (dan heb je het over 80% van de NLMarokkanen trouwens), en door de taalsituatie van Marokko is de eerste taal voor de tweede generatie Marokkanen gewoon het Nederlands. Berbers heeft een heel zwakke positie en ik verwacht / vrees dat het over een generatie hier is uitgestorven. Geen schrift, zwakke beheersing door ouders, geen standaardtaal.

Turken hebben een eenduidiger taalsituatie en daar is het vasthouden aan Turks groter. Ik vind dat er inderdaad wel een probleem is met zwak Nederlands, maar dat los je echt niet op door kinderen te verbieden op het schoolplein hun moeder's en vader's taal te spreken.

Wat NL niet had moeten doen is kinderen laten overgaan terwijl hun Nederlands werkelijk te slecht was. Taal is het voertuig voor alles wat je verder leert en communiceert.

Eke
06-12-12, 16:50
dus toen het op school kwam had het al een gigantische achterstand.

Dat kindje had geen achterstand, het kwam alleen op een school terecht waar ze niet zo goed wisten om te gaan met een kotertje dat een andere taal beheerste.

Was er geen kreatieve oplossing te bedenken om de school geschikt te maken voor deze kleuter ?
Lag de school zo ver in de bush-bush ????????

Nederlandertje
06-12-12, 17:28
Nee jij verplaatst het probleem een kind dat hier op groeit hoor als eerste de Nederlandse taal te beheersen. En niet wereldvreemd te zijn in het land waar hij woont.

(leen)
06-12-12, 17:47
Dat kindje had geen achterstand, het kwam alleen op een school terecht waar ze niet zo goed wisten om te gaan met een kotertje dat een andere taal beheerste.

Was er geen kreatieve oplossing te bedenken om de school geschikt te maken voor deze kleuter ?
Lag de school zo ver in de bush-bush ????????

Slechts een andere taal beheersen is toch echt een achterstand op dat gebied hoor,
Kreatieve oplossing? wellicht als het onderwijs wat minder tijdsdruk had,nu hadden ze geen oplossing, dus woonden ze zoals je nog even fijntjes suggereerd in een achtergebleven gebied van Nederland.
Tjah we kunnen niet allemaal in een metropool leven waar de plenty dubbeltaligen voorhanden zijn om dat even te tackelen.

Nederlandertje
06-12-12, 17:51
En even voor de duidelijk heid de school ligt in Amsterdam

Eke
06-12-12, 18:28
Nee jij verplaatst het probleem een kind dat hier op groeit hoor als eerste de Nederlandse taal te beheersen. En niet wereldvreemd te zijn in het land waar hij woont.

Het kind valt niets aan te rekenen. Het heeft gewoon geen achterstand en spreekt de taal die aangeleerd is. Hartstikke fijn toch !

Maar jij en Leen kijken ook vast naar de ouders. Kijk, in principe vinden wij Nederlanders dat als je naar een ander land gaat dat je dan de taal moet leren van dat land. Maar dat vindt niet iedereen.En iedere geemigreerde Nederlander presteert het ook niet.

Misschien zat die moeder vastgeklonken aan huis door kinderen die daarna geboren zijn of heeft ze een andere reden gehad om niet hard aan de studie te gaan. Zolang wij dat niet weten kunnen we er niets zinnigs over zeggen, vind je niet ?
De vader. Ik weet niets van zijn achtergrond. Mss komt hij van een dorpje.
Zou de imam niets hebben kunnen zeggen ? Een collega ? De huisarts ?

De school. Daar weten we meer over. Het is notabene een school in Amsterdam. Er zijn zeker weten leerkrachten met een Turkse achtergrond. Schakel hen in bij de intake.
Regel dat het kindje naar een school in de buurt gaat waar wel Turks gepraat wordt of regel stagiaires van de Pedagogische Academie of vraag hulpmoeders die Turks spreken.
Na een jaar intensieve taalaandacht spreekt het kind voldoende om zich te redden binnen het systeem.

Over Nederland. We zijn een land dat heel veel nationaliteiten herbergt. Dat is onze realiteit. Welkom in de 21ste eeuw :)
De realiteit is dat we goed opgeleide mensen nodig hebben. Daar moeten we al jong mee beginnen, met die scholing.
Wat mij betreft mogen peuters al met hun moeder /vader naar de peuteropvang komen om Nederlands te leren.

Nederlandertje
06-12-12, 18:38
Het kind valt niets aan te rekenen. Het heeft gewoon geen achterstand en spreekt de taal die aangeleerd is. Hartstikke fijn toch !

Maar jij en Leen kijken ook vast naar de ouders. Kijk, in principe vinden wij Nederlanders dat als je naar een ander land gaat dat je dan de taal moet leren van dat land. Maar dat vindt niet iedereen.En iedere geemigreerde Nederlander presteert het ook niet.


Zie je jij verlegd het probleem steeds. De ouders zijn verantwoordelijk dat het kind Nederlands leert.

Misschien zat die moeder vastgeklonken aan huis door kinderen die daarna geboren zijn of heeft ze een andere reden gehad om niet hard aan de studie te gaan. Zolang wij dat niet weten kunnen we er niets zinnigs over zeggen, vind je niet ?
De vader. Ik weet niets van zijn achtergrond. Mss komt hij van een dorpje.
Zou de imam niets hebben kunnen zeggen ? Een collega ? De huisarts ?

De school. Daar weten we meer over. Het is notabene een school in Amsterdam. Er zijn zeker weten leerkrachten met een Turkse achtergrond. Schakel hen in bij de intake.
Regel dat het kindje naar een school in de buurt gaat waar wel Turks gepraat wordt of regel stagiaires van de Pedagogische Academie of vraag hulpmoeders die Turks spreken.
Na een jaar intensieve taalaandacht spreekt het kind voldoende om zich te redden binnen het systeem.

Over Nederland. We zijn een land dat heel veel nationaliteiten herbergt. Dat is onze realiteit. Welkom in de 21ste eeuw :)
De realiteit is dat we goed opgeleide mensen nodig hebben. Daar moeten we al jong mee beginnen, met die scholing.
Wat mij betreft mogen peuters al met hun moeder /vader naar de peuteropvang komen om Nederlands te leren.

Zie je jij verlegd het probleem steeds. De ouders zijn verantwoordelijk dat het kind Nederlands leert.

(leen)
06-12-12, 20:44
Wat zeker is is dat de jongeman het gevolg is,
Ouders zijn in prime verantwoordelijk voor hem,zijn deze mensen niet in staat om daar mee om te gaan is er in nederland een giganetwerk om dat wel te verzorgen, hou je dat echter tegen loopt er vanzelf iemand met de neus tegen de muur.
in dit geval de kiddow.
Blijft een vaag verhaal, heeft hij nooit buitengespeeld en spelenderwijs wat woorden opgepikt,geen een nederlands sprekend type wat eerder aan bel trok?
Wat voor wijk woonden die mensen dan wel niet?

Eke
06-12-12, 21:35
. De ouders zijn verantwoordelijk dat het kind Nederlands leert.

Maar het is niet gebeurd, jammergenoeg.

Nederland kent leerplicht.

Je kunt wel bv. afspreken dat de leerplichtambtenaar ruim voor de leerplicht ingaat een (meertalige) brief stuurt aan de ouders :"wat leert U aan Uw kind zodat het straks goed mee kan doen op school ?" (computer/multiple choice)

@Leen : het is zo vaag, dat het me nieuwsgierig maakt :)

Maar goed...terug naar het topiconderwerp ?

H.P.Pas
06-12-12, 22:14
n door de taalsituatie van Marokko is de eerste taal voor de tweede generatie Marokkanen gewoon het Nederlands.

Niet voor allemaal kennelijk:

Ik kreeg vroeger vaak klappen van mijn vader als ik iets verkeerds had gedaan, we mochten niet hard schreeuwen thuis, niet te laat buitenspelen, eten wat de pot schaft, niet vechten onderling (wat we vaak wel deden), geen nederlands praten thuis alleen Marokkaans.

Hadden jullie ook zulke strenge ouders?

mark61
07-12-12, 00:31
Niet voor allemaal kennelijk:

Ja dat had ik gelezen. Maar buiten op straat, en tussen broers en zussen, toch wel. Daar helpt geen papa aan.

Dat garandeert overigens ook geen kwaliteit natuurlijk.

Het moet trouwens wel, want de woordenschat van Berberse talen en Marokkaans Arabisch is te beperkt voor wat je hier in NL tegenkomt. Daar vullen ze dat met Frans op, maar hier wordt dat Nederlands.

knuppeltje
07-12-12, 08:24
Zie je jij verlegd het probleem steeds. De ouders zijn verantwoordelijk dat het kind Nederlands leert.

Wie zegt jou dat die ouders dat niet willen?

TonH
07-12-12, 09:21
Leerkrachten treden vooral repressief op bij kinderen die op school Turks, Arabisch of Berbers spreken.
Was dit niet de kern van dat stukje in plaats van de discussie over wel of niet NL ten alle tijde? :verward:

knuppeltje
07-12-12, 09:23
Was dit niet de kern van dat stukje in plaats van de discussie over wel of niet NL ten alle tijde? :verward:

Inderdaad, over dat xenofoob gedoe.

Soldim
07-12-12, 10:00
Zie je jij verlegd het probleem steeds. De ouders zijn verantwoordelijk dat het kind Nederlands leert.

En als die ouders slecht of geen Nederlands spreken? Een kind is beter geholpen met het goed leren van een willekeurige taal dan een slechte surogaat omdat de maatschappij dat wenselijk acht.

ZachteG
07-12-12, 10:12
steeds gekker....

TonH
07-12-12, 11:40
Inderdaad, over dat xenofoob gedoe.
Nee, over het ontbreken van 'Gelijke monniken, gelijke kappen'.

Maar goed, verder is deze discussie zo oud als de weg naar Kralingen. :moe:

super ick
07-12-12, 14:56
Je loopt wat achter. De taal die kinderen het meeste tegenkomen in hun eh consumptie van massacommunicatie is het Engels. Ongeacht waar de ouders naar kijken. En daarna de RTL'en. Er is geen, of nauwelijks, Berberstalige tv (dan heb je het over 80% van de NLMarokkanen trouwens), en door de taalsituatie van Marokko is de eerste taal voor de tweede generatie Marokkanen gewoon het Nederlands. Berbers heeft een heel zwakke positie en ik verwacht / vrees dat het over een generatie hier is uitgestorven. Geen schrift, zwakke beheersing door ouders, geen standaardtaal.

Turken hebben een eenduidiger taalsituatie en daar is het vasthouden aan Turks groter. Ik vind dat er inderdaad wel een probleem is met zwak Nederlands, maar dat los je echt niet op door kinderen te verbieden op het schoolplein hun moeder's en vader's taal te spreken.

Wat NL niet had moeten doen is kinderen laten overgaan terwijl hun Nederlands werkelijk te slecht was. Taal is het voertuig voor alles wat je verder leert en communiceert.

Ik zie voldoende om me heen. Vroege tieners die nonstop een taal praten die ik nauwelijks kan verstaan in intussen wel die meisje, die boek, etc. VMBO niveau wordt niet ontstegen maar Turks praten moeten ze anders kunnen oma en opa ze niet verstaan.

Ik weet dat het heel goed mogelijk is om kinderen tweetalig op te voeden maar dat vereist wel inspanning en niveau van de opvoeders.

(leen)
07-12-12, 16:04
Ik zie voldoende om me heen. Vroege tieners die nonstop een taal praten die ik nauwelijks kan verstaan in intussen wel die meisje, die boek, etc. VMBO niveau wordt niet ontstegen maar Turks praten moeten ze anders kunnen oma en opa ze niet verstaan.

Ik weet dat het heel goed mogelijk is om kinderen tweetalig op te voeden maar dat vereist wel inspanning en niveau van de opvoeders.

Idd de praktijk, en die is heel anders de romantische voorstelling van multitaligen.

H.P.Pas
07-12-12, 18:20
Hoezo gelul? Een taal verbieden in sociale context (schoolplein) is idioot en dient geen enkel nuttig doel.


Iets te simpel gedacht; ik denk dat het minstens drie nuttige doelen dient:
-De peperdure franstalige internaten in het Belgische waar oudtijds kinderen uit de betere Brabantse en Limburgse kringen naartoe gestuurd werden hanteerden dezelfde regel. De hele dag Frans spreken, daar leerde je Frans van.
Een zekere logica is die redenering niet te ontzeggen.
Fluisteren in gezelschap (in een 'sociale context') geldt terecht als not done. Het werkt onlustgevoelens, achterdocht en kliekvorming in de hand. Het hanteren van een taal die niet door het hele gezelschap wordt verstaan werkt zich op dezelfde manier uit. Twee nuttige effecten in één klap dus:
-Vermijden van slechte stemming en oefening in nuttige omgangsvormen.

mark61
07-12-12, 20:16
Ik zie voldoende om me heen. Vroege tieners die nonstop een taal praten die ik nauwelijks kan verstaan in intussen wel die meisje, die boek, etc. VMBO niveau wordt niet ontstegen maar Turks praten moeten ze anders kunnen oma en opa ze niet verstaan.

Ik weet dat het heel goed mogelijk is om kinderen tweetalig op te voeden maar dat vereist wel inspanning en niveau van de opvoeders.

Ja, en zo zijn we weer thuis :hihi: Alles draait om opleidingsniveau ouders. Ik heb wel eens een docu gezien over kinderen in Drenthe die al drie generaties laag opgeleid zijn. Zat geen vooruitgang in. Dat is natuurlijk een kleine groep, maar ik bedoel maar, het principe is hetzelfde.

Aan de andere kant ken ik Turken uit Brussel die hun kinderen drietalig opvoeden, in Frans, Nederlands en Turks.

Er zijn heel veel initiatieven van scholen uit, ze doen werkelijk uit allemacht hun best, tot aan stimuleren van jonge ouders om hun kleuters te laten tekenen toe.

Op een gegeven moment bleek dus dat leren schrijven al met een achterstand begon, omdat Hollandse kinderen al voor de kleuterschool wisten hoe je een potlood moest hanteren, en, destijds, veel allo kinderen niet.

Ik denk en neem aan dat het snel beter wordt.

mark61
07-12-12, 20:22
Iets te simpel gedacht; ik denk dat het minstens drie nuttige doelen dient:
-De peperdure franstalige internaten in het Belgische waar oudtijds kinderen uit de betere Brabantse en Limburgse kringen naartoe gestuurd werden hanteerden dezelfde regel. De hele dag Frans spreken, daar leerde je Frans van.
Een zekere logica is die redenering niet te ontzeggen.
Fluisteren in gezelschap (in een 'sociale context') geldt terecht als not done. Het werkt onlusgevoelens, achterdocht en kliekvorming in de hand. Het hanteren van een taal die niet door het hele gezelschap wordt verstaan werkt zich op dezelfde manier uit. Twee nuttige effecten in één klap dus:
-Vermijden van slechte stemming en oefening in nuttige omgangsvormen.

Technisch is dat natuurlijk voor de hand liggend. Maar moreel, en gevoelsmatig, ligt dat anders. Iemand verbieden zijn moedertaal te spreken leidt tot antipathie, zelfverkozen segregatie, etc.

Frans leren is geen aanslag op de moedertaal en cultuur, maar het verwerven van een extra vaardigheid. En voorzover dat voor Vlaamse leerlingen niet zo voelde verklaart dat de huidige animositeit tussen de landsdelen.

Maar ik zou er wel voor zijn om Nederlands te bevorderen en moedertaal te ontmoedigen, op het schoolplein. Ook omdat het tot segregatie leidt. Ik ken wel een paar nu 25-30 jarigen die vertelden hoe het schoolplein volledig gesegregeerd was.

Dus het werkt twee kanten op.

Ze zouden ouders ervan moeten doordringen dat hun kinderen hier gaan leven en sterven, en dat als ze een kans willen hebben op een goed leven Nederlands beheersen op moedertaalniveau essentieel is.

En dat besef dringt heus al door. Maar nog niet algemeen.

radjoeloen
08-12-12, 09:30
Frans moet verboden worden, overal.

Ik denk eerder dat dit soort domme uitspraken verboden zouden moeten worden dan een prachtige taal als het Frans. Mensen denk na voordat je iets plaatst of ga een boek lezen of zo. Dan leer je nog wat

super ick
09-12-12, 10:48
Technisch is dat natuurlijk voor de hand liggend. Maar moreel, en gevoelsmatig, ligt dat anders. Iemand verbieden zijn moedertaal te spreken leidt tot antipathie, zelfverkozen segregatie, etc.

Frans leren is geen aanslag op de moedertaal en cultuur, maar het verwerven van een extra vaardigheid. En voorzover dat voor Vlaamse leerlingen niet zo voelde verklaart dat de huidige animositeit tussen de landsdelen.

Maar ik zou er wel voor zijn om Nederlands te bevorderen en moedertaal te ontmoedigen, op het schoolplein. Ook omdat het tot segregatie leidt. Ik ken wel een paar nu 25-30 jarigen die vertelden hoe het schoolplein volledig gesegregeerd was.

Dus het werkt twee kanten op.

Ze zouden ouders ervan moeten doordringen dat hun kinderen hier gaan leven en sterven, en dat als ze een kans willen hebben op een goed leven Nederlands beheersen op moedertaalniveau essentieel is.

En dat besef dringt heus al door. Maar nog niet algemeen.

Ik denk toch dat je een verkeerde inschatting maakt.

Ik heb er niets tegen als twee Turken met elkaar Turks praten onder het genot van een bakkie koffie maar in gezelschap van klasgenoten of collega's is dat een heel ander verhaal. Dan wordt het zelfs als onbeschoft ervaren. Het is ongewenst is als een groot deel van de werknemers of scholieren onderling in een onverstaanbare taal praten.

De situatie speelt uiteraard een rol. Juist de school en het werk. Daar zou het niet moeten gebeuren.

mark61
09-12-12, 11:38
Ik denk toch dat je een verkeerde inschatting maakt.

Ik heb er niets tegen als twee Turken met elkaar Turks praten onder het genot van een bakkie koffie maar in gezelschap van klasgenoten of collega's is dat een heel ander verhaal. Dan wordt het zelfs als onbeschoft ervaren. Het is ongewenst is als een groot deel van de werknemers of scholieren onderling in een onverstaanbare taal praten.

De situatie speelt uiteraard een rol. Juist de school en het werk. Daar zou het niet moeten gebeuren.

Ik zit er niet mee. Heb regelmatig in situaties verkeerd waarin sommige aanwezigen in een vreemde taal die ik niet spreek communiceren. Doe ik zelf ook met Hollanders in een vreemde omgeving. Kwestie van gewenning en respect.

Werk is een ander onderwerp, en schoolplein is niet in de klas.

H.P.Pas
09-12-12, 14:45
Ik zit er niet mee.
Fluisteren in gezelschap ook OK ?


Heb regelmatig in situaties verkeerd waarin sommige aanwezigen in een vreemde taal die ik niet spreek communiceren.
Ik heb in situaties verkeerd waarin sommige aanwezigen in een vreemde taal communiceerden, waarvan ze dachten dat ik hem niet verstond. Geeft weer een wat andere kijk. :)

knots71karel
09-12-12, 21:51
Kan het nog gekker

Ja verplicht Chinees voor chinese kinderen .

super ick
09-12-12, 22:23
Wat NL niet had moeten doen is kinderen laten overgaan terwijl hun Nederlands werkelijk te slecht was. Taal is het voertuig voor alles wat je verder leert en communiceert.

Daar zit wel een maar aan.

je kunt een kind niet tot bijv. zijn 15-e op de lagere school houden. Of tot zijn 19-e op het VMBO. Doubleren lijkt me geen goede oplossing. Al helemaal niet als taal het enige probleem is.

Zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk tijd er in steken lijkt mij een betere oplossing. Ook dan loop je tegen grenzen op. Misschien zijn er wel meer domme kinderen of we leiden zo op een verkeerde manier op. Vroeger maakten we daar vakmensen van. Timmerlieden, automonteurs, metaalbewerkers. Als ze tegenwoordig van het VMBO afkomen kunnen ze nog geen hamer vasthouden. Geen bedrijf wil ze hebben.