PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe een klein rotgodje God vermoordde



Bofko
05-12-12, 01:31
Vooraf: Guus Kuijer is vooral bekend als schrijver van kinderboeken, maar dit is geen kinderboek.

Een ongelovige die de God uit het oude testament onder de loep neemt, en met een veel positiever godsbeeld komt dan de christenen. Dat op zich is al opmerkelijk.

Guus Kuijer gelooft niet in God. En toch schrijft hij met vuur over hem. Waarom doet hij dat? In het laatste hoofdstuk schrijft Kuijer:

Hoe komt het dat Gods naam mij als ongelovige niet onverschillig laat? Ik denk dat het komt doordat ik weet dat onze voorvaderen niet achterlijk waren. Zij hebben hun hoop en verlangen geïnvesteerd in Gods naam, eeuwenlang. Velen van hen hebben oprecht gezocht naar recht en gerechtigheid, naar een betere verstandhouding tussen de mensen onderling, naar de rol die de barmhartigheid moet spelen binnen het recht. Zij noemden hun zoektocht God omdat hun hoop en hun verlangen behoefte had aan een adres. Hoe krakkemikkig hun denkbeelden ook waren en hoe fataal het ook is om aan de letter van hun denkbeelden vast te houden, ik erken dat de zoektocht waardevol was en dat het onverstandig zou zijn het denkwerk van onze voorvaderen op de mestvaalt van de geschiedenis te gooien.

Kuijer schrijft met passie, liefde en humor. Hij laat zien hoe het beeld van God in de loop van de tijd is veranderd. De God van Abraham was niet de God van Jezus of Mohammed. Voor de eerste heeft hij meer sympathie. Guus Kuijer laat zien hoe ingenieus het scheppingsverhaal eigenlijk is. Hij geeft een interpretatie aan het verhaal van Abraham waaruit veel meer wijsheid spreekt dan er zo op het eerste gezicht in het verhaal lijkt te steken.

De centrale boodschap van Kuijer is dat ons beeld van God een keuze is, en dat mensen door de eeuwen heen verschillende keuzes hebben gemaakt. We hebben ook nu nog de keuze, maar dan moeten we wel kritiek durven uiten op God, ons volwassen opstellen. Het versteende woord is dodelijk. Kuijer betreurt de koers die het geloof heeft genomen met Jezus en Mohammed. Met deze profeten is het geloof geïnfantiliseerd, gereduceerd tot een pedagogisch systeem van beloning en straf. Voorheen had de mens een veel volwassener verhouding tot God, waarin kritiek en twijfel essentieel waren in het zoeken naar wijsheid, in het streven een beter mens te worden. Met Jezus en Mohammed is God opgezadeld met profeten die het laatste woord hebben. De profeet neemt de plaats in van het goddelijke, en de simpele gelovige dient te gehoorzamen. Discussie met de profeet is taboe, en de profeet blokkeert de rechtstreekse discussie tussen mens en God.

God is te belangrijk om over te laten aan de gelovigen. Ook ongelovigen, júíst ongelovigen, zouden zich met God moeten bemoeien. God is niet van de gelovigen. Het is een sentiment dat ik van harte deel.


http://www.let.rug.nl/~kleiweg/leeslog/kleinrotgodje.html


------
Ik kende Kuijer niet maar ik voelde me heel erg geestverwant toen ik onlangs dit boek las.

BlackBox
05-12-12, 02:26
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/205256-klein-rotgodje-god-vermoordde.html

knuppeltje
05-12-12, 09:14
Ik weet niet hoe hij erbij komt dat de ongelovigen zich niet met god zouden bezighouden. Dat gebeurt wel degelijk, al is het alleen maar om een aantal ideeën van zijn zegslieden buiten de politiek te houden.
God moet onderhand al het gedoe over hem wel kotsbeu zijn. Als ik hem was liet ik de heleboel gewoon in de steek. Zoek het maar uit, zou ik zeggen. Maar gezien de hele toestand nu, heeft hij dat al eeuwen geleden gedaan, maar heeft niemand hem toen gehoord.

Bofko
05-12-12, 09:47
Ik weet niet hoe hij erbij komt dat de ongelovigen zich niet met god zouden bezighouden. Dat gebeurt wel degelijk, al is het alleen maar om een aantal ideeën van zijn zegslieden buiten de politiek te houden..
Dat is God niet maar dat zijn nu juist die rotgodjes.



God moet onderhand al het gedoe over hem wel kotsbeu zijn. Als ik hem was liet ik de heleboel gewoon in de steek. Zoek het maar uit, zou ik zeggen. Maar gezien de hele toestand nu, heeft hij dat al eeuwen geleden gedaan, maar heeft niemand hem toen gehoord.

Da's wel een heel erg zwartgallige constatering. En erg triest voor degenen die na ons de aarde bevolken.

Marsipulami
05-12-12, 10:24
Als die meneer Guus zijn catecheseschriftje uit de lagere school er nog eens op na zou lezen dan zou hij misschien niet zo'n onzin vertellen over God.

H.P.Pas
05-12-12, 10:48
Als die meneer Guus zijn catecheseschriftje uit de lagere school er nog eens op na zou lezen dan zou hij misschien niet zo'n onzin vertellen over God.


Met deze profeten is het geloof geïnfantiliseerd

:aanwal: Hij lijkt een punt te hebben.

@Bofko: Ik heb het boek besteld.

CONTRA
05-12-12, 11:16
Guus Kuijer laat zien hoe ingenieus het scheppingsverhaal eigenlijk is. Hij geeft een interpretatie aan het verhaal van Abraham waaruit veel meer wijsheid spreekt dan er zo op het eerste gezicht in het verhaal lijkt te steken.

nikszeggend. kuijer is de 900.000.000e interpreet. je kan aan jahweh elke interpretatie toekennen die je maar wilt. van een ingenieus scheppingsverhaal tot een debiel scheppingsverhaal; van een barmhartige liefdevolle godheid tot een agressieve, perverse massamoordenaar. met de tenach kan je alle kanten op.

knots71karel
05-12-12, 13:41
Ik weet niet hoe hij erbij komt dat de ongelovigen zich niet met god zouden bezighouden. Dat gebeurt wel degelijk, al is het alleen maar om een aantal ideeën van zijn zegslieden buiten de politiek te houden.
God moet onderhand al het gedoe over hem wel kotsbeu zijn. Als ik hem was liet ik de heleboel gewoon in de steek. Zoek het maar uit, zou ik zeggen. Maar gezien de hele toestand nu, heeft hij dat al eeuwen geleden gedaan, maar heeft niemand hem toen gehoord.

God is een boven natuurlijk wezen , die wel een erg verziekte brein moet hebben gehad ,gezien de wreedheden die deze schepper op dit kruimeltje AARDE toelaat ,en dan heb ik het nog niet over die super wezens (homosapiens ) Kijk maar ff naar de eerste de beste natuurfilm ,moorden en plunderen begint al bij de insecten , die vervolgens weer opgevreten worden door andere dieren ,die op hun beeurt ook weer tot voedsel dienen voor nog meer andere dieren enz enz En boven aan deze voedsel keten staat de meest gruwelijke diersoort , kijk maar ff in de spiegel dan zie je er staan.
De meeste van deze schepsel mensen dus geloven in een GOD on om hun gelijk te krijgwen dat HUN GOD de enige echte is moorden ze weer andere mensen uit , of bevechten elkaar als ze het niet ens zijn , en dan ontstaat er weer een nieuw geloof met alweer ...ja je raad het al een GODJE die de enige echte is .
En dat alles op dat kruimeltje stof dat AARDE heet !
Wat was die schepper toch een aardig wezen ,hij kijkt dagelijks toe en grijp niet in ,waarom zou hij het ook doen ?
Dit is toch vermakelijk als toeschouwer !
:verward: of toch niet helemaal :verward:

Bofko
05-12-12, 13:49
:aanwal: Hij lijkt een punt te hebben.

@Bofko: Ik heb het boek besteld.

:duim:

Bofko
05-12-12, 14:28
God is een boven natuurlijk wezen , die wel een erg verziekte brein moet hebben gehad ,gezien de wreedheden die deze schepper op dit kruimeltje AARDE toelaat ,en dan heb ik het nog niet over die super wezens (homosapiens ) Kijk maar ff naar de eerste de beste natuurfilm ,moorden en plunderen begint al bij de insecten , die vervolgens weer opgevreten worden door andere dieren ,die op hun beeurt ook weer tot voedsel dienen voor nog meer andere dieren enz enz En boven aan deze voedsel keten staat de meest gruwelijke diersoort , kijk maar ff in de spiegel dan zie je er staan.
De meeste van deze schepsel mensen dus geloven in een GOD on om hun gelijk te krijgwen dat HUN GOD de enige echte is moorden ze weer andere mensen uit , of bevechten elkaar als ze het niet ens zijn , en dan ontstaat er weer een nieuw geloof met alweer ...ja je raad het al een GODJE die de enige echte is .
En dat alles op dat kruimeltje stof dat AARDE heet !
Wat was die schepper toch een aardig wezen ,hij kijkt dagelijks toe en grijp niet in ,waarom zou hij het ook doen ?
Dit is toch vermakelijk als toeschouwer !
:verward: of toch niet helemaal :verward:

:verward: Ik begrijp dat in jouw wereldbeeld de morele verdorvenheid al begint bij vleesetende planten en insekten.

(leen)
05-12-12, 17:53
Ik weet niet hoe hij erbij komt dat de ongelovigen zich niet met god zouden bezighouden. Dat gebeurt wel degelijk, al is het alleen maar om een aantal ideeën van zijn zegslieden buiten de politiek te houden.
God moet onderhand al het gedoe over hem wel kotsbeu zijn. Als ik hem was liet ik de heleboel gewoon in de steek. Zoek het maar uit, zou ik zeggen. Maar gezien de hele toestand nu, heeft hij dat al eeuwen geleden gedaan, maar heeft niemand hem toen gehoord.

God is gewoon nadat hij de mens geschapen had niet meegeëvolueerd, allang niet meer zijn evenbeeld.

(leen)
05-12-12, 17:54
Ik weet niet hoe hij erbij komt dat de ongelovigen zich niet met god zouden bezighouden. Dat gebeurt wel degelijk, al is het alleen maar om een aantal ideeën van zijn zegslieden buiten de politiek te houden.
God moet onderhand al het gedoe over hem wel kotsbeu zijn. Als ik hem was liet ik de heleboel gewoon in de steek. Zoek het maar uit, zou ik zeggen. Maar gezien de hele toestand nu, heeft hij dat al eeuwen geleden gedaan, maar heeft niemand hem toen gehoord.

God is gewoon nadat hij de mens geschapen had niet meegeëvolueerd, allang niet meer zijn evenbeeld.

H.P.Pas
05-12-12, 18:06
nikszeggend. kuijer is de 900.000.000e interpreet. je kan aan jahweh elke interpretatie toekennen die je maar wilt. van een ingenieus scheppingsverhaal tot een debiel scheppingsverhaal; van een barmhartige liefdevolle godheid tot een agressieve, perverse massamoordenaar. met de tenach kan je alle kanten op.

Als ik het Kuijer goed begrijp ziet hij de waarde in het streven, in de activiteit van het interpreteren; niet in de plaats- en tijdsafhankelijke interpretatie, die daarbij toevallig uit de bus komt.
Wat aardig aansluit bij het motto wat ik hier een tijdje heb gehanteerd:
Suis ceux, qui cherchent la verité, fuis ceux qui l'on trouvée. :
Volg na wie de waarheid zoekt, mijdt wie de waarheid gevonden heeft.

CONTRA
05-12-12, 21:33
Als ik het Kuijer goed begrijp ziet hij de waarde in het streven, in de activiteit van het interpreteren; niet in de plaats- en tijdsafhankelijke interpretatie, die daarbij toevallig uit de bus komt.


dat kan.
by improvisatiemuzikanten zal byvoorbeeld de waarde mischien meer liggen in het live musiceren dan in het eindresultaat van de ten gehore gebrachte liederen. daarentegen ben ik als lezer, luisteraar of toeschouwer niet geïnteresseerd in de ervaring die de schryver, muzikant of kunstenaar heeft in het totstandskomingsproces. vorige week verhaalde carice van houten enthousiast over de productie van haar album see you on the ice. de tyd die ze in de studio doorbracht vond ze de mooiste periode uit haar leven. leuk voor haar, maar ik vind die muziek geen bal aan.

Firefox
05-12-12, 21:52
nikszeggend. kuijer is de 900.000.000e interpreet. je kan aan jahweh elke interpretatie toekennen die je maar wilt. van een ingenieus scheppingsverhaal tot een debiel scheppingsverhaal; van een barmhartige liefdevolle godheid tot een agressieve, perverse massamoordenaar. met de tenach kan je alle kanten op.

Met de koran ook...

knots71karel
05-12-12, 22:01
Met de koran ook...

Iets meer nog !

knots71karel
06-12-12, 00:36
:verward: Ik begrijp dat in jouw wereldbeeld de morele verdorvenheid al begint bij vleesetende planten en insekten.

Niet in mijn verdorven wereldbeeld (zolas jij het noemt ) maar wel in de wereld die een van de vele GODJES geschapen heeft .
kijk maar naar de natuurfilms , hier op aarde geld als hoofdregel : eten of gegeten worden !
Dat geld ook op ander gebied ,letterlijk ! Sinds het ontstaan van de mensheid werden er al gevechten gehouden om leef gebied en verloor je dan zocht je het verder op , maar nu zijn er grenzen aan gebracht door wie ?????
Wie heeft die grenzen bepaald ? en nog wordt er gevochten om dat gebied (onlangs nog om een paar eilandjes nabij China en JAPAN ,en niet te vergten het sokpaardje van wekelijks nieuwe topic ,s ! jawel de questie ISRAEL.,daar miet alle voor wijken en als de in buurlanden onderling de mensen d e hersens in slaan , dan is het niet de moeite waard om er woorden an te verspillen.
In Syrie zijn nu al meer doden gevallen als de afgelopen 25 jaar in ISRAEL /PALESTINA maar dat zijn maar MOSLIMS ONDER ELKAAR EN DAT IETS NIKS BIJZONDERS DAT MAG BLIJKBAAR !
Het is toch te zot voor woorden ,nu breekt de pleuris weer uit in Egypte , de eerste doden zijn al gevallen ,maar het is geen topic waard ben je gek , om over een dergelijke futilliteit een topic te openen !!!!
Deze rubriek het Nieuws Van De Dag ,maar het lijkt meer op nieuws van de oude koeien uit de sloot halen.
En als een schip met man en muis voor de NEDERLANDSE KUST VERGAAT IS DAT UITERAARD NIKS althans geen noemenswaardig nieuws .
Zo en nu terug naar het topic nummer twee wat al gewijd is aan :Hoe een klein rotgodje God vermoordde

Bofko
08-12-12, 00:21
" Godsdienst is geen plicht, geen oefening in gehoorzaamheid maar een meewerken aan het voortdurend proces van de schepping, zoals Adams godsdienst bestond uit tuinieren en niet uit op zijn knietjes liggen. Zonder menselijke medewerking is God nergens. "Empfangst du von Gott deine Menschheit, so empfangt Gott von dir seine Gottheid" schreef de christelijke Eckehart. Als het waar is dat wij door Hem mens worden, dan is het evenzeer waar dat Hij door ons God wordt.
De diepzinnigheid van dit unieke godsbeeld ontgaat Mohammed volledig en ook orthodoxe christenen hebben er weinig kaas van gegeten. Het jodendom heeft dat beter begrepen ondanks hun te buiten gaan aan wettisch geneuzel.
In essentie zegt het jodendom : "Als God bestaat laat Hem dan maar zien" . Maak God zichtbaar, hier, op deze wereld. " Godsdient is theologie en geen pedagogie.

Uit : Hoe een klein rotgodje God vermoordde.

Charlus
08-12-12, 02:00
Het moge duidelijk zijn dat Guus voor Bofko de profeet is.

Bofko
08-12-12, 02:12
Het moge duidelijk zijn dat Guus voor Bofko de profeet is.

Want ?