PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheïsten riskeren in minstens 7 landen executie



Marsipulami
10-12-12, 08:07
Atheïsten riskeren in minstens 7 landen executie

Door: Redactie − 10/12/12, 02u09 − Bron: ad.nl



© epa.

Atheïsten en andere mensen die sceptisch staan ten opzichte van religie, lopen in een groot deel van de wereld kans te worden vervolgd of gediscrimineerd. In minstens landen kunnen ze worden geëxecuteerd als hun overtuiging openbaar wordt. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport in opdracht van van de Internationale Humanistische en Ethische Unie (IHEU). Er blijkt onder meer uit dat 'ongelovigen' in islamitische landen de grootste kans maken te worden mishandeld door de overheid of aanhangers van de staatsreligie. .


Er zijn wetten die het bestaansrecht van atheïsten ontkennen, hun vrijheid van overtuiging en meningsuiting belemmeren, hun recht op staatsburgerschap afnemen en hun recht om te trouwen beperken.
Freedom of Thought 2012

In het rapport wordt ook gewezen op de situatie in de Verenigde Staten en sommige Europese landen, waar overheidsbeleid voordelig uitpakt voor religieuze groeperingen en hun organisaties, terwijl atheïsten en humanisten als buitenstaanders worden behandeld.

Trouwen

Er zijn volgens de onderzoekers "wetten die het bestaansrecht van atheïsten ontkennen, hun vrijheid van overtuiging en meningsuiting belemmeren, hun recht op staatsburgerschap afnemen en hun recht om te trouwen beperken". In Afghanistan, Iran, de Maldiven, Mauritanië, Pakistan, Saoedi-Arabië en Soedan kunnen atheïsten de doodstraf krijgen.

Bescherming

Het rapport, Freedom of Thougt 2012, werd verwelkomd door Heiner Bielefeldt, speciale rapporteur van de Verenigde Naties op het gebied van vrijheid van religie of overtuiging. Volgens hem is er onvoldoende besef dat ook atheïsten bescherming genieten op grond van internationale mensenrechtenverdragen.

De IHEU, een organisatie waarin ruim 120 humanistische, atheïstische en seculiere organisaties uit ruim 40 landen zijn verenigd, presenteert het rapport vanwege de VN-Mensenrechtendag.

knuppeltje
10-12-12, 08:28
Niet iets om er vrolijk van te worden.

Marsipulami
10-12-12, 08:32
Niet iets om er vrolijk van te worden.

We zullen het maar niet hebben over de miljoenen doden die atheïstische regimes uit de vorige eeuw op hun geweten hebben.

super ick
10-12-12, 08:39
We zullen het maar niet hebben over de miljoenen doden die atheïstische regimes uit de vorige eeuw op hun geweten hebben.

Ach je wilt weer eens de atheïsten en gelovigen tegen elkaar afzetten.

Laten we het gewoon op houden dat al die atheïsten tuig zijn. Die moeten per direct op de brandstapel.

De goede mensen treffen wij louter aan onder de katholieken.

Er kan een slotje op deze discussie hoor Joesoef. We zijn er al uit.

knuppeltje
10-12-12, 08:40
We zullen het maar niet hebben over de miljoenen doden die atheïstische regimes uit de vorige eeuw op hun geweten hebben.

Die werden daar ook niet vrolijk van.

Marsipulami
10-12-12, 08:46
per direct op de brandstapel

Brandstapel is niet meer van deze tijd. Teveel CO2-uitstoot.

knuppeltje
10-12-12, 09:34
Brandstapel is niet meer van deze tijd. Teveel CO2-uitstoot.

Of ze nu levend worden verbrand of nadat ze dood zijn, voor voor die CO2 maakt dat niets uit. Het gegil en gekrijs van doden is te verwaarlozen. Sommigen vinden dat prettig, anderen kicken er juist erop.

Eke
10-12-12, 09:38
We zullen het maar niet hebben over de miljoenen doden die atheïstische regimes uit de vorige eeuw op hun geweten hebben.

Weet je, Mars, dat hoeft helemaal niet. Tolerantie is iets waaraan gewerkt moet worden.Ook in Nederland. De vraag voor mij is aan moslims die hier prikken, Korankenners : hoe kan de Koran helpen tolerantie te vergroten. Dus ik vraag dit niet aan mensen die de Koran oppervlakkig kennen.
Ik denk nl. dat tolerantie een persoonlijke zaak is. Geloof is voor een groot deel bedoeld m.i. om mensen te laten groeien, geestelijk. Om een betere samenleving te kunnen vormen. In zo'n menselijke samenleving hoort tolerantie.

Eke
10-12-12, 11:29
Weet je, Mars, dat hoeft helemaal niet. Tolerantie is iets waaraan gewerkt moet worden.Ook in Nederland. De vraag voor mij is aan moslims die hier prikken, Korankenners : hoe kan de Koran helpen tolerantie te vergroten. Dus ik vraag dit niet aan mensen die de Koran oppervlakkig kennen.
Ik denk nl. dat tolerantie een persoonlijke zaak is. Geloof is voor een groot deel bedoeld m.i. om mensen te laten groeien, geestelijk. Om een betere samenleving te kunnen vormen. In zo'n menselijke samenleving hoort tolerantie.

Na het schrijven van bovenstaand stukje ging ik boven werken en zette de radio aan en..ik hoorde bijna meteen de tekst van Al-Kafirun (oh, ongelovigen..)

"Omdat alleen God kan oordelen over het geloof van de mensen, wordt in de Soera van de “ongelovigen” (Soera 109. Al-Kafirun) gezegd

dat het beste is om de verschillende meningen gewoon naast elkaar te laten bestaan en de beoordeling daarvan aan God over te laten"

Zustergroep Anisah » Surat Al-Kafirun (De Ongelovigen) (http://www.anisah.nl/niemand-mag-gedwongen-worden-soera-109-al-kafirun/)

Nu nog die tekst naar de landen uit dit topic terecht laten komen. M.i. is dit een Goddelijke tekst. Mijn kriterium : Goddelijke teksten verbeteren het leven op aarde.
Althans, ze hebben de potentie in zich. Het is aan de mensen verder hoe ze willen leven, vanuit welke visie.
Maar heeft iemand een idee hoe je deze teksten laat terecht komen in de harten van de vervolgers ?

H.P.Pas
10-12-12, 14:44
Goddelijke tekst.

Ik denk niet, dat het een goed idee geweest is God in teksten te zoeken.

Eke
10-12-12, 14:59
Ik denk niet, dat het een goed idee geweest is God in teksten te zoeken.
Behalve als je de bijdrage doorleest en het genoemde kriterium bekijkt :Goddelijke teksten verbeteren het leven op aarde. Maken teksten het leven op aarde slechter dan is dat niet Goddelijk, dunkt me.

Er kan niet staan : a l l e e n Goddelijke teksten verbeteren het leven, want je hebt als mens een vrije wil en recht op een eigen mening. En zo kan het zijn dat jouw mening zomaar het leven op aarde verbetert :).

H.P.Pas
10-12-12, 15:49
We zullen het maar niet hebben over de miljoenen doden die atheïstische regimes uit de vorige eeuw op hun geweten hebben.


Ik probeer in de regel mijn reacties fatsoenlijk te houden.
Dat valt niet altijd mee. :aanwal:

H.P.Pas
10-12-12, 15:50
Brandstapel is niet meer van deze tijd. Teveel CO2-uitstoot.

:moe: Big joke.

Nederlandertje
10-12-12, 17:18
We zullen het maar niet hebben over de miljoenen doden die atheïstische regimes uit de vorige eeuw op hun geweten hebben.


Welke Atheistische regimes?

Fulanadetal
10-12-12, 17:33
Geloof is toch iets wat men (volgens allerlei gelovigen) al dan niet ontvangt van God/Allah?
Dan lijkt het uitmoorden van atheïsten mij verzet tegen de beslissingen van God/Allah.

(leen)
10-12-12, 17:59
Brandstapel is niet meer van deze tijd. Teveel CO2-uitstoot.

Je weet vast wel een millieuvriendelijk alternatief.

Eke
10-12-12, 18:08
Ik denk niet, dat het een goed idee geweest is God in teksten te zoeken.

Superick en HP : terugredenerend niet .

Edoch, er zijn boeken die ik lees waarin ik God ontmoet. Het klinkt zwaar, maar het gevoel is juist licht en liefdevol / verbondenheid.

Op het ogenblik lees ik Guus Kuijer :" Van draaikonten en haatblaffers". Dan voel ik me ook verbonden met God. Zo wordt er aan een verbetering van de wereld gewerkt, door die tekst...(millimeterwerk, maar toch...)

Olive Yao
10-12-12, 19:16
.


Ach je wilt weer eens de atheïsten en gelovigen tegen elkaar afzetten.

Laten we het gewoon op houden dat al die atheïsten tuig zijn. Die moeten per direct op de brandstapel.

De goede mensen treffen wij louter aan onder de katholieken.

Er kan een slotje op deze discussie hoor Joesoef. We zijn er al uit.

Ik ga met je mee. Geen zin om weer met die godgeloofsfilosofie aan te komen zetten.

Marsipulami
10-12-12, 20:52
Welke Atheistische regimes?



Atheist/Communist Murders through the 17th-20th Centuries - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=nhCyDG1CsDI)

super ick
10-12-12, 22:17
Atheist/Communist Murders through the 17th-20th Centuries - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=nhCyDG1CsDI)

Prima filmpje. Goebbels' zou er zijn vingers bij aflikken.

Ik zie een prima poging om een groep te ontmenselijken. Als gevaarlijk te bestempelen. De antichrist zou er zelfs achter zitten. Nazipraktijken. Die deden hetzelfde met de Joden.

knots71karel
10-12-12, 22:32
Prima filmpje. Goebbels' zou er zijn vingers bij aflikken.

Ja als het zo uitkomt dan is NAZI DUITSLAND nu wel ATHEISTISCH ingesteld , hetgeen ook klopt
Liever gezegd ze wilden het oude Germaanse geloof weer in stellen .

En wat het filmpje betreft klopt niet , een ATEISTISCHE regering zal het worst zijn wat voor geloof de bevolking heeft ! zelfs CHINA erkend geloven en er wordt geen mens vervolgd om zijn geloof als zodanig (want dan kunen ze de hele bevolking wel uit roeien !
Bewezen feit is wel dat landen waar de ISLAM als regering is , er wel mensen worden vervolgd om hun geloof vooral Christenen !

Nederlandertje
10-12-12, 23:45
Atheist/Communist Murders through the 17th-20th Centuries - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=nhCyDG1CsDI)


Ik zie er een hele hoop niet atheistische landen tussen zitten hoor. Cuba is Rooms Katholiek. Veel landen in Afrika zijn Rooms Katholiek, Griekenland is grieks orthodox, China is boedistisch. Cambodja ook en kan ik nog wel verder gaan. Hitler was ook Rooms Katholiek. Daarom hielp Italie ook

knots71karel
11-12-12, 00:21
Ik zie er een hele hoop niet atheistische landen tussen zitten hoor. Cuba is Rooms Katholiek. Veel landen in Afrika zijn Rooms Katholiek, Griekenland is grieks orthodox, China is boedistisch. Cambodja ook en kan ik nog wel verder gaan. Hitler was ook Rooms Katholiek. Daarom hielp Italie ook

Hitler was van huis uit Rooms Katholiek , maar was dat beslist niet meer tijdens zijn bewind ,
integendeel hij was min of meer tegen elke vorm van geloof *),maar ja als je leger deels uit Christenen en andere geloven bestaat dan moet je wel.
Zijn doelstelling was Edelgermanen als super mensen ,met hun eigen geloof .
*)bekend was zijn afschuw van de Islaam (mede omdat hij zich zelf in zijn grootheidswaanzin als een soort profeet/verlosser zag .

Marsipulami
11-12-12, 10:21
Blijkbaar worden sommige prikkers ongemakkelijk van het vak geschiedenis op school.

super ick
11-12-12, 14:46
Blijkbaar worden sommige prikkers ongemakkelijk van het vak geschiedenis op school.

Welnee alleen verbaasd vanwege jou achterlijke interpretatie

Marsipulami
12-12-12, 12:39
Welnee alleen verbaasd vanwege jou achterlijke interpretatie

Tja, allerlei regimes uit de vorige eeuw met een manifest atheïstische signatuur hebben miljoenen slachtoffers gemaakt. Dat is gewoon een onloochenbaar historisch feit. Wellicht tot verdriet van al degenen die trots zijn op het predicaat 'atheïst'.

super ick
12-12-12, 14:54
Tja, allerlei regimes uit de vorige eeuw met een manifest atheïstische signatuur hebben miljoenen slachtoffers gemaakt. Dat is gewoon een onloochenbaar historisch feit. Wellicht tot verdriet van al degenen die trots zijn op het predicaat 'atheïst'.

Zodra het een ideologie wordt gaat het mis. Of het nu geloof is of nazisme maakt dan niet meer uit.

Voor jou gaat het alleen op voor de ideologieën waar geloof geen rol speelt omdat je bevooroordeeld bent. Ik kijk er onbevooroordeeld naar en kan ook de naziprakrijken van de katholieken onderscheiden. Jij probeert hier al jaren alles wat krom is op dat vlak goed te lullen. Daarom ben jij geen serieuze discussiegenoten op dat vlak.

Ook nu weer plaats je een artikel om reacties uit te lokken en een oude, uitgekauwde discussie, die je keer op keer verliest weer eens dunnetjes over te doen terwijl de uitkomst bij voorbaat vast staat.

knots71karel
13-12-12, 22:39
Zodra het een ideologie wordt gaat het mis. Of het nu geloof is of nazisme maakt dan niet meer uit.

Voor jou gaat het alleen op voor de ideologieën waar geloof geen rol speelt omdat je bevooroordeeld bent. Ik kijk er onbevooroordeeld naar en kan ook de naziprakrijken van de katholieken onderscheiden. Jij probeert hier al jaren alles wat krom is op dat vlak goed te lullen. Daarom ben jij geen serieuze discussiegenoten op dat vlak.

Ook nu weer plaats je een artikel om reacties uit te lokken en een oude, uitgekauwde discussie, die je keer op keer verliest weer eens dunnetjes over te doen terwijl de uitkomst bij voorbaat vast staat.

Precies zo is het , elke keer opnieuw het zelfde liedje !
Misschien kan hij ook ff kijken hoe atheïstisch de regering in Syrie is , vandaag weer 14 doden ,de teller staat nu op ruim 40.000!! doden en duizenden gewonden ,sinds de ''Arabische Lente '' daar begon.
Want als we Marsipulami moeten geloven , dan kan zoiets enkel plaats vinden onder het manifest van een atheïstische regering.
:zegniets: