PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerst stampot van boerekool en dan in de Surinaamse pilav

Egmond Codfried
11-12-12, 13:46
Vandaag kocht ik een grote zak gesneden boerekool in de AH. Ik ga een stampot maken met spekjes. Met de andere helft ga ik moksi alesi maken met boerenkool, rijst, wat tomaatpuree en piment. Vroeger at ik mijn eigen boerekool toen ik een plantsoen had. Het gewas blijft in de grond staan in de winter en je snijd een aantal bladeren af. Net als prei. Puur natuur, prei die je ogen deed wateren. In het voorjaar had ik aardbeien en frambozen, meer dan je op kan. In de zomer pronkbonen, erg zoet, heerlijk. Er groeide klaroen als onkruid. Een heel hoge plant, met enorme bladeren. Heerlijk zoet, voor in de moksi alesi, met gerookte Surinaamse vis.

Egmond Codfried
11-12-12, 18:03
Boerenkool (gerecht) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerenkool_(gerecht))

In een pan de aardappels en kool gaar koken, in de andere pan spekjes en uitjes bruin bakken, zwarte peper, nootmuskaat, blokje verkruimelen, groente afgieten en dan samen met spekjes stampen. Doe ik er room bij?

Egmond Codfried
12-12-12, 12:56
Stamppot goed gelukt. Vanmorgen alvast de rijstschotel gemaakt, ook een succes.
Volgens de verpakking is een quiche van boerenkool ook erg lekker, dus heb ik een kwart van de groente bewaard voor vanavond, voor een eenvoudige quiche.