PDA

Bekijk Volledige Versie : couscous

Nederlandertje
13-12-12, 01:47
Iemand nog een lekker couscous gerecht voor mij?

Giulietta
14-12-12, 04:15
Moroccan Couscous with Vegetables (http://www.cookingwithalia.com/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=24&Itemid=110)

Nederlandertje
15-12-12, 23:33
Vandaag heerlijke couscous gemaakt.

Egmond Codfried
17-12-12, 16:18
Vandaag heerlijke couscous gemaakt.

Volgens welk recept?

Nederlandertje
18-12-12, 06:21
eigen recept

Egmond Codfried
19-12-12, 10:43
eigen recept

Wil je je recept met ons delen?

Nederlandertje
20-12-12, 10:15
Wil je je recept met ons delen?

Denk niet dat jullie het eten. Zat iets in wat jullie niet mogen hebben.

Giulietta
07-01-13, 19:27
Denk niet dat jullie het eten. Zat iets in wat jullie niet mogen hebben.

Paprika?

Nederlandertje
09-01-13, 00:37
Paprika?

Paprika ook maar ook een varkensfiletlapje verder zaten er wortels, cougette, uien en knoflook in en koriander, komijn

Tunes27
09-01-13, 08:39
Paprika?

hihi.

Nina_dina
22-02-13, 21:46
Couscous met lekkere kip en rozijnen mmmm, smullen maar

SheraiHua
19-06-13, 11:24
Ik hou van Couscous :)

Hassan234
10-08-13, 15:24
Couscous als mijn moeder hem maakt is echt lekker! Maar wollah echt geen varken he!

IngridSaida
04-03-14, 13:16
Dit is mijn eigen couscousrecept; dit is hoe ik het maak:

COUSCOUS MET GROENTEN EN VLEES

Dit heb je nodig:

1 kilo couscous (grof of fijn, naar keuze);
1/2 of 1 kilo lamsvlees (rund kan ook)in grove stukken;
1 grote ui (in tweeen gesneden);
2 tomaten (in tweeen gesneden);
1 klein bosje verse koriander ;
1 klein bosje platte peterselie;
1 klein bosje selderij(maak hier samen met de koriander en de peterselie met een draadje garen een builtje van);
1 pond grote wortelen (geschrapt en in grove stukken);
1 pond knolletjes (schoongemaakt en in grove stukken);
200 gram kikkererwten (evt, uit blik);
1/2 pond verse of diepvries tuinbonen;
1 eetlepel zwarte peper of 2 verse rode pepers;
1 dessertlepel gemalen komijn;
1 dessertlepel kaneel;
1 dessertlepel gemberpoeder;
1 saffraanpoeder;
1 a 2 bouillonblokjes;
zout naar smaak;
olijfolie en 50 gram roomboter (of nog beter geklaarde boter, smen).

Zo maak je het:

Begiet de couscous met lauw water en bestrooi met wat zout. Meng door elkaar, laat even wellen en werk los met je handen.
Doe de couscous in de keskes (bovenste deel van de stoompan).
Verhit olijfolie in het onderste deel van de couscouspan.
Doe er het vlees in en bak aan tot het vlees bruin is.
Voeg er dan de uien en de tomaten bij en bak zachtjes mee. Voeg toe: alle specerijen en de pepers.
Giet er vervolgens zoveel heet water overheen tot de pan voor de helft gevuld is.
Voeg dan toe : alle groenten (behalve de tuinbonen) het zout en de bouillonblokjes en het selderij/koriander/peterselie builtje. Breng alles aan de kook. Zet het bovenste deel van de stoompan met de gewelde couscous erbovenop en laat het 15 minuten stomen. (zorg ervoor dat de stoom niet tussen de twee delen van de pan uit kan ontsnappen. Maak daarvoor 3 x driedubbel en dan in banden gevouwen en natgemaakte stukken keukenpapier en plaats die tussen de twee delen.)
Haal vervolgens de couscous eruit, besprenkel met wat olie en nog meer lauw water en werk alles goed los.
Weer op de pan zetten en nog eens 20 minuten laten stomen.
Weer eruit halen en de vorige handeling herhalen maar nu de couscous niet terugzetten op de pan met vlees en groenten.
Laat dat zachtjes koken tot het vlees bijna gaar en zeer zacht is en voeg er nog de tuinbonen en de kikkererwten aan toe.
Als dat gaar is, dan de couscous weer boven op de pan zetten en die is klaar als de stoom erdoor komt.
Couscous op een schaal storten en er de boter of smen doorheen werken alsmede een paar lepels van het kookvocht.
Maak van de couscous een soort "vulkaan", schep wat lepels kookvocht en het vlees in het midden van die vulkaan, schik de verschillende groenten erom en overheen en besprenkel de couscous rondom nog met wat saus.
Serveer kokend heet met voor ieder een lepel.
Geef er ook een schaaltje kooksaus bij voor wie de couscous te droog vind.
Op aparte borden kan natuurlijk ook maar dit is hoe het in Marokko hoort en het is ook veel gezelliger.

Het is best wel een ingewikkeld recept.
Je kunt er natuurlijk ook andere groenten voor gebruiken.
Dit is zoals ik de couscous gisteren heb gemaakt.
Lekker is ook pompoen en courgette of stukken witte kool, kan allemaal.
Je moet er natuurlijk ook wel een couscouspan voor hebben, maar die kan je altijd kopen bij een Marokkaanse winkel en die zijn echt niet zo duur.
Probeer het eens, eet smakelijk.

Dit recept is afkomstig van mijn weblog MAROKKAANS/ARABISCH KOKEN MET AMBER

Nederlandertje
05-03-14, 17:22
Dit is mijn eigen couscousrecept; dit is hoe ik het maak:

COUSCOUS MET GROENTEN EN VLEES

Dit heb je nodig:

1 kilo couscous (grof of fijn, naar keuze);
1/2 of 1 kilo lamsvlees (rund kan ook)in grove stukken;
1 grote ui (in tweeen gesneden);
2 tomaten (in tweeen gesneden);
1 klein bosje verse koriander ;
1 klein bosje platte peterselie;
1 klein bosje selderij(maak hier samen met de koriander en de peterselie met een draadje garen een builtje van);
1 pond grote wortelen (geschrapt en in grove stukken);
1 pond knolletjes (schoongemaakt en in grove stukken);
200 gram kikkererwten (evt, uit blik);
1/2 pond verse of diepvries tuinbonen;
1 eetlepel zwarte peper of 2 verse rode pepers;
1 dessertlepel gemalen komijn;
1 dessertlepel kaneel;
1 dessertlepel gemberpoeder;
1 saffraanpoeder;
1 a 2 bouillonblokjes;
zout naar smaak;
olijfolie en 50 gram roomboter (of nog beter geklaarde boter, smen).

Zo maak je het:

Begiet de couscous met lauw water en bestrooi met wat zout. Meng door elkaar, laat even wellen en werk los met je handen.
Doe de couscous in de keskes (bovenste deel van de stoompan).
Verhit olijfolie in het onderste deel van de couscouspan.
Doe er het vlees in en bak aan tot het vlees bruin is.
Voeg er dan de uien en de tomaten bij en bak zachtjes mee. Voeg toe: alle specerijen en de pepers.
Giet er vervolgens zoveel heet water overheen tot de pan voor de helft gevuld is.
Voeg dan toe : alle groenten (behalve de tuinbonen) het zout en de bouillonblokjes en het selderij/koriander/peterselie builtje. Breng alles aan de kook. Zet het bovenste deel van de stoompan met de gewelde couscous erbovenop en laat het 15 minuten stomen. (zorg ervoor dat de stoom niet tussen de twee delen van de pan uit kan ontsnappen. Maak daarvoor 3 x driedubbel en dan in banden gevouwen en natgemaakte stukken keukenpapier en plaats die tussen de twee delen.)
Haal vervolgens de couscous eruit, besprenkel met wat olie en nog meer lauw water en werk alles goed los.
Weer op de pan zetten en nog eens 20 minuten laten stomen.
Weer eruit halen en de vorige handeling herhalen maar nu de couscous niet terugzetten op de pan met vlees en groenten.
Laat dat zachtjes koken tot het vlees bijna gaar en zeer zacht is en voeg er nog de tuinbonen en de kikkererwten aan toe.
Als dat gaar is, dan de couscous weer boven op de pan zetten en die is klaar als de stoom erdoor komt.
Couscous op een schaal storten en er de boter of smen doorheen werken alsmede een paar lepels van het kookvocht.
Maak van de couscous een soort "vulkaan", schep wat lepels kookvocht en het vlees in het midden van die vulkaan, schik de verschillende groenten erom en overheen en besprenkel de couscous rondom nog met wat saus.
Serveer kokend heet met voor ieder een lepel.
Geef er ook een schaaltje kooksaus bij voor wie de couscous te droog vind.
Op aparte borden kan natuurlijk ook maar dit is hoe het in Marokko hoort en het is ook veel gezelliger.

Het is best wel een ingewikkeld recept.
Je kunt er natuurlijk ook andere groenten voor gebruiken.
Dit is zoals ik de couscous gisteren heb gemaakt.
Lekker is ook pompoen en courgette of stukken witte kool, kan allemaal.
Je moet er natuurlijk ook wel een couscouspan voor hebben, maar die kan je altijd kopen bij een Marokkaanse winkel en die zijn echt niet zo duur.
Probeer het eens, eet smakelijk.

Dit recept is afkomstig van mijn weblog MAROKKAANS/ARABISCH KOKEN MET AMBER

Klinkt heel lekker. Eerst maar even een coucouspan zoeken. Ik doe meestal couscous in een schaal met hete bouillon erbij gieten en dan een aantal minuten zo laten staan.