PDA

Bekijk Volledige Versie : Arme gezinnen en vreemdelingen verbruiken meer leidingwater



Marsipulami
08-01-13, 08:51
Arme gezinnen verbruiken meer leidingwater

Studie naar waterarmoede
dinsdag 08 januari 2013

Auteur: Van onze redacteur Nikolas Vanhecke

BRUSSEL - Het verbruik van gezinnen die zonder water komen te zitten wegens wanbetaling, ligt de helft hoger dan het gemiddelde. Ook niet-Belgen hebben een hoger verbruik.


Klanten van wie een watermaatschappij de kraan dichtdraait, verbruiken jaarlijks gemiddeld 126.000 liter water, of zo'n veertigduizend liter meer dan de doorsnee abonnee.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) uitvoerde op vraag van Vlaams Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V).

Daarmee legde de raad onontgonnen gebied bloot. De enige statistiek die tot hiertoe voorhanden was over ‘waterarmoede', was die van het aantal afsluitingen wegens wanbetaling.

In 2011 waren dat er 4.497. Ruim de helft daarvan liet de maatschappij Antwerpse Waterwerken uitvoeren.

Bij afsluiting is er een gemiddelde betalingsachterstand van 934 euro, stelt de SERV nu vast.

Daarnaast blijkt onder meer dat een hoger of lager inkomen hebben geen effect heeft op het waterverbruik. Bij de lagere inkomens ligt het verbruik op 44 kubieke meter per jaar per persoon, bij de hogere op 36 à 38 kubieke meter.

Wachten op de huisbaas

Verklaringen voor dat verschil geeft de Sociaal-Economische Raad zelf niet. Uit de studie komt ook naar voor dat gezinnen van buitenlandse origine tot twintigduizend liter meer per jaar verbruiken dan Belgische families.

‘Gezinnen die het niet breed hebben, wonen vaak in huurhuizen met lekkende kranen of toiletten die doorlopen', zegt Mieke Clymans van Samenlevingsopbouw Turnhout, een organisatie die werkt met personen die in armoede leven.

‘Ze hebben geen geld voor een loodgieter en soms duurt het te lang tot een huisbaas een reparatie regelt.'

‘Vaak gaat het ook om mensen die vuil werk doen, handenarbeid bijvoorbeeld. Als zij thuis komen, willen ze een douche nemen. Ook hun kleren moeten ze vaker wassen.'

Annick Lamote, de medewerkster van de SERV die de studie naar het waterverbruik uitvoerde, vermoedt dat werkloosheid ook een rol speelt.

‘Wie een hele dag thuis is, gebruikt daar het toilet, wast daar zijn handen, enzovoort. Dat doet het verbruik natuurlijk toenemen. Maar om een volwaardig profiel te hebben van de verbruiker, is verder onderzoek nodig.'

Wat de studie alvast wel duidelijk maakt, is dat de bestaande maatregel om de factuur voor bepaalde groepen goedkoper te maken zijn doel voorbijschiet.

‘Leefloners, mensen met een handicap en senioren met een leefloon moeten geen bijdrage betalen voor de waterzuivering of riolering', zegt Annick Lamote van de SERV. ‘Die kost joeg de factuur de afgelopen jaren wel sterk de hoogte in, dus het kan geen kwaad om sommigen daarvan vrij te stellen. Maar blijkbaar hebben de personen van wie het water wordt afgesloten, amper recht op zo'n vermindering. Slechts 3,5 procent van die afgesloten gezinnen kon genieten van de vermindering. Eén van de pistes om afsluitingen te voorkomen is nog een extra vrijstelling voor dezelfde groepen als nu, maar daarmee zou men de bal volledig mis slaan.'

Gelijke regels voor afsluiting

Volgens Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten is het beleid nu ook nog te versplinterd.

In december kondigde Vlaams minister Schauvliege aan dat er meer gelijklopende regels komen voor de afsluiting van water, zodat het voor maatschappijen moeilijker wordt om tot die maatregel over te gaan.

Vandaag bespreekt het Vlaams parlement de resultaten van de SERV-studie.

knuppeltje
08-01-13, 10:08
Stigmatisatie, Bah!

Marsipulami
08-01-13, 11:09
Stigmatisatie, Bah!

Hoezo ? Omdat ze zich vaker wassen ?

knuppeltje
08-01-13, 12:51
Hoezo ? Omdat ze zich vaker wassen ?

Dat is maar de vraag.

Eke
08-01-13, 13:07
Daarmee legde de raad onontgonnen gebied bloot

Voorlichting en les in eenvoudige reparaties, zoals leertje vervangen.:o

mark61
09-01-13, 00:23
Het valt me op dat mensen in arme landen smijten met water en electriciteit (die daar doorgaans gesubsidieerd worden).

Ook en juist in landen waar beide schaars zijn.

mark61
09-01-13, 00:27
Arme gezinnen verbruiken meer leidingwater

Daarnaast blijkt onder meer dat een hoger of lager inkomen hebben geen effect heeft op het waterverbruik. Bij de lagere inkomens ligt het verbruik op 44 kubieke meter per jaar per persoon, bij de hogere op 36 à 38 kubieke meter.

‘Gezinnen die het niet breed hebben, wonen vaak in huurhuizen met lekkende kranen of toiletten die doorlopen', zegt Mieke Clymans van Samenlevingsopbouw Turnhout, een organisatie die werkt met personen die in armoede leven.

Ja eh, wat is het nou, gebruiken armen nou wel of niet meer water? Onbegrijpelijke 'journalistiek'.

Armen, vooral mensen die met hun handen werken, zijn niet achterlijk en kunnen prima zelf simpele reparaties uitvoeren.

Nederlandertje
09-01-13, 00:31
Hoezo ? Omdat ze zich vaker wassen ?

Hebben geen geld zoals de rijken om flessen wijn en bier te halen dus moeten het doen met ranja, thee en koffie dus daarom gebruiken ze meer water.

Marsipulami
09-01-13, 11:07
Ja eh, wat is het nou, gebruiken armen nou wel of niet meer water? Onbegrijpelijke 'journalistiek'.

Armen, vooral mensen die met hun handen werken, zijn niet achterlijk en kunnen prima zelf simpele reparaties uitvoeren.

Ik denk dat het verschil in verbruik vooral te verklaren is door werkloosheid en dus gedwongen meer thuis zitten. Of hoeveel personen hoeveel uren per dag aanwezig zijn in huis. Tweeverdieners dewelke hun kids op de creche afhalen na hun werk en een maand per jaar op vakantie zijn, die zijn beduidend minder thuis dan een gezin waar de kostverdiener zonder job zit, er ook nog een thuiswerkende moeder is die de kinderen thuis opvangt, tenslotte geen geld hebben om op verlof te gaan. Wie veel buitenshuis is gebruikt geen water voor het wc, de douche, de vaat, kledij wassen, enz. Dat waterverbruik staat op de meter en is dan op kosten van zijn werkgever.

Hetzelfde geldt als het over elektriciteit, stookolie of gas gaat.

super ick
09-01-13, 14:25
Het valt me op dat mensen in arme landen smijten met water en electriciteit (die daar doorgaans gesubsidieerd worden).

Ook en juist in landen waar beide schaars zijn.

Vergeet niet dat de techniek die wij normaal vinden om energie te reguleren in arme landden vaak onbreekt. Een simpele thermostaat hebben ze vaak niet.
Ik heb eens een docu gezien over Oekraïne. Daar wordt de afsluiter open gezet om hele flatgebouwen te verwarmen. De temperatuur wordt door de mensen geregeld door de ramen verder open te zetten. Standaard stonden ze al op een kier.

mark61
09-01-13, 15:19
Vergeet niet dat de techniek die wij normaal vinden om energie te reguleren in arme landden vaak onbreekt. Een simpele thermostaat hebben ze vaak niet.
Ik heb eens een docu gezien over Oekraïne. Daar wordt de afsluiter open gezet om hele flatgebouwen te verwarmen. De temperatuur wordt door de mensen geregeld door de ramen verder open te zetten. Standaard stonden ze al op een kier.

Ja ook dat. Maar heb je wel eens een Afrikaan een auto zien wassen?

super ick
09-01-13, 22:11
Mijn buurman hangt de tuinslang, na het afspoelen in de put. Tijdens het napoetsen loopt die dan rustig een uurtje door. Ik heb de opbrengst van het koude water bij mij eens gemeten. In een uur laat je 800 liter zo weglopen. Reken ik het wassen mee dan verbruikt hij zo' n 1200 liter voor een autowasbeurt.
Overigens koop je voor 10 euro een spuitpistooltje. Dan is het opgelost.
Verbruiken Afrikanen meer?

mark61
10-01-13, 14:44
Mijn buurman hangt de tuinslang, na het afspoelen in de put. Tijdens het napoetsen loopt die dan rustig een uurtje door. Ik heb de opbrengst van het koude water bij mij eens gemeten. In een uur laat je 800 liter zo weglopen. Reken ik het wassen mee dan verbruikt hij zo' n 1200 liter voor een autowasbeurt.
Overigens koop je voor 10 euro een spuitpistooltje. Dan is het opgelost.
Verbruiken Afrikanen meer?

Niet dan jouw buurman. Maar het is wel 'schrijnend' in landen met weinig water, en waar de kosten van waterzuivering astronomisch zijn, relatief.

mark61
10-01-13, 14:46
Ik denk dat het verschil in verbruik vooral te verklaren is door werkloosheid en dus gedwongen meer thuis zitten. Of hoeveel personen hoeveel uren per dag aanwezig zijn in huis. Tweeverdieners dewelke hun kids op de creche afhalen na hun werk en een maand per jaar op vakantie zijn, die zijn beduidend minder thuis dan een gezin waar de kostverdiener zonder job zit, er ook nog een thuiswerkende moeder is die de kinderen thuis opvangt, tenslotte geen geld hebben om op verlof te gaan. Wie veel buitenshuis is gebruikt geen water voor het wc, de douche, de vaat, kledij wassen, enz. Dat waterverbruik staat op de meter en is dan op kosten van zijn werkgever.

Hetzelfde geldt als het over elektriciteit, stookolie of gas gaat.

De vraag was, wat dat artikel nou eigenlijk zegt. Verbruiken armen nou wel of niet meer water? Het artikel zegt twee keer van wel, en één keer van niet. Bizar.

Het grootste verbruik zit in douchen en wassen, en dat gebeurt doorgaans gewoon thuis, ook als iedereen werkt. Dan heb je eerder nog meer kleren nodig, want dat schijnt te moeten, elke dag andere kleren aan naar werk.

Wie in vredesnaam doucht, dineert en doet zijn was op werk? Vrijwel niemand.

Marsipulami
10-01-13, 19:55
Wie in vredesnaam doucht, dineert en doet zijn was op werk? Vrijwel niemand.

Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar ik zie in België -behoudens op de plaats van tewerkstelling zelf- maar zelden mensen in vuile werkkledij op straat. Mensen gaan netjes en proper gekleed naar hun werk, kleden zich daar om en na het werk laten ze hun werkkledij -evt uniform- daar achter. Dat na terplekke gedouched te hebben alvorens naar huis te rijden met eigen wagen trein of bus. Fabrieken en tewerkstellingsplaatsen allerhande zijn bovendien wettelijk verplicht om voldoende doucheruimtes te voorzien voor het personeel. De aankoop en het wassen van werkkledij is bovendien in de meeste gevallen ten laste van de werkgever. Dat is een soort loon voor de werknemer waarop de werkgever geen sociale bijdragen moet betalen.

Verder schat ik dat ongeveer 95 % van de werknemers 's middags niet naar huis gaat om te eten, maar minstens één maaltijd per dag op de plaats van tewerkstelling gebruikt. Dat gaat van personeelsrestaurants over het meenemen van een boterhammendoos tot een bezoek aan het frietkot. Het waterverbruik van de afwas komt dan niet terecht op de teller van de watermeter thuis.

Tenslotte: U stelt dat het grootste verbruik zit in douchen en wassen. Ik vermoed dat het grootste verbruik zit in toiletbezoek. Bij elk toiletbezoek spoelt er 10 liter drinkwater door. Dan is er nog de kost van kraantjeswater voor het wassen van de handen nadien. Hou ook rekening met de benodigde hoeveelheid water voor het wassen van de handdoeken op dat toilet alsook het regelmatig poetsen van de toiletruimte. Ik vermoed dat het minimaal waterverbruik per persoon/per dag voor toiletbezoek neerkomt op 50 liter. Bij werklozen komt dat verbruik op de teller thuis, bij werkenden komt dat verbruik op de teller van de werkgever.

knuppeltje
11-01-13, 09:08
Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat,....

Wij zijn een heel proper volk Mars. Dus niet zo sarcastisch doen, ja. :fplet:

Watergebruik - Wat weet jij van kraanwater? (http://www.kraanwater.nu/watweetjijvankraanwater/waterweetjes/hoeveel-water-gebruik-je/Pages/default.aspx)

Maar hoe dan ook: van al het water dat we verbruiken, ook in België, is slechts een goeie 8 procent dat uit onze waterkranen stroomt. De rest is nodig voor de industrie en landbouw, waarbij de landbouw met stip van hen beide de grootste slokop is.

Daarnaast daalt door de steeds maar toenemende wereldbevolking de beschikbare hoeveelheid zoet water per hoofd ervan steeds meer, en zal zich dat in de toekomst nog nijpender laten voelen. Daar wordt nu al hier en daar om gevochten en dat zal alleen maar erger worden. Zelfs tot oorlogen leiden, is mijn voorspelling.

specifieke vragen over waterhoeveelheden (http://www.lenntech.nl/specifieke-vragen-water-hoeveelheden.htm)

mark61
11-01-13, 10:23
Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar ik zie in België -behoudens op de plaats van tewerkstelling zelf- maar zelden mensen in vuile werkkledij op straat. Mensen gaan netjes en proper gekleed naar hun werk, kleden zich daar om en na het werk laten ze hun werkkledij -evt uniform- daar achter. Dat na terplekke gedouched te hebben alvorens naar huis te rijden met eigen wagen trein of bus. Fabrieken en tewerkstellingsplaatsen allerhande zijn bovendien wettelijk verplicht om voldoende doucheruimtes te voorzien voor het personeel. De aankoop en het wassen van werkkledij is bovendien in de meeste gevallen ten laste van de werkgever. Dat is een soort loon voor de werknemer waarop de werkgever geen sociale bijdragen moet betalen.

Verder schat ik dat ongeveer 95 % van de werknemers 's middags niet naar huis gaat om te eten, maar minstens één maaltijd per dag op de plaats van tewerkstelling gebruikt. Dat gaat van personeelsrestaurants over het meenemen van een boterhammendoos tot een bezoek aan het frietkot. Het waterverbruik van de afwas komt dan niet terecht op de teller van de watermeter thuis.

Tenslotte: U stelt dat het grootste verbruik zit in douchen en wassen. Ik vermoed dat het grootste verbruik zit in toiletbezoek. Bij elk toiletbezoek spoelt er 10 liter drinkwater door. Dan is er nog de kost van kraantjeswater voor het wassen van de handen nadien. Hou ook rekening met de benodigde hoeveelheid water voor het wassen van de handdoeken op dat toilet alsook het regelmatig poetsen van de toiletruimte. Ik vermoed dat het minimaal waterverbruik per persoon/per dag voor toiletbezoek neerkomt op 50 liter. Bij werklozen komt dat verbruik op de teller thuis, bij werkenden komt dat verbruik op de teller van de werkgever.

Bizar. In Nederland doucht vrijwel niemand op het werk; besides, het aandeel van werkenden in de industrie is niet meer zo groot en neemt af. En wat belangrijker is: wie niet werkt gaat ook niet twee keer per dag douchen. Dus dat is geen argument. De 'ochtenddouche' is thuis, dus er is geen verschil tussen werkenden en werklozen qua waterverbruik voor dat doel.

Ik zie dat knuppel's cijfers uitgaan van 6x per dag naar de wc, dat lijkt me wat overdreven. Tis dus 34 liter, en geen 50.

Boeiend allemaal.

knuppeltje
11-01-13, 10:50
Ik zie dat knuppel's cijfers uitgaan van 6x per dag naar de wc, dat lijkt me wat overdreven. Tis dus 34 liter, en geen 50.

Boeiend allemaal.

:student: Jaja, jij denkt dat knuppeltje gek is?

Maar heb je er wel eens even bij stil gestaan, niet letterlijk natuurlijk, hoe vaak ouderen bijvoorbeeld per dag moeten plassen. Die weten echt niet wat de spaarknop op die spoelbak is. Die spoelen maar door.

mark61
11-01-13, 11:40
:student: Jaja, jij denkt dat knuppeltje gek is?

Maar heb je er wel eens even bij stil gestaan, niet letterlijk natuurlijk, hoe vaak ouderen bijvoorbeeld per dag moeten plassen. Die weten echt niet wat de spaarknop op die spoelbak is. Die spoelen maar door.

Ja eh dat jij incontinent bent :hihi: Neejje, ouderen zijn nog steeds een minderheid. En sta es stil bij wildplassers :student: Die compenseren toch maar mooi :ego:

Tis wel gek dat nog niet alle wc's een onderbreker hebben. Die halve spoelknop vind ik ook niks, je moet gewoon zelf kunnen bepalen wanneer het genoeg is.

knuppeltje
11-01-13, 12:10
Ja eh dat jij incontinent bent :hihi: Neejje, ouderen zijn nog steeds een minderheid.

En sta es stil bij wildplassers :student: Die compenseren toch maar mooi :ego:

Tis wel gek dat nog niet alle wc's een onderbreker hebben. Die halve spoelknop vind ik ook niks, je moet gewoon zelf kunnen bepalen wanneer het genoeg is.

Met mijn leeftijd gaat dat niet lang meer duren. Moet je me dat weer inwrijven? :droef:

Vooral als ze uit de kroeg komen.

Oeps, dat kan heel makkelijk bij de meest goedkope spoelbakken zonder spaarknop, maar wel met een soort hefboom drukker, en dat zijn er heel veel. Die kun je dan op elk gewenst moment weer in zijn nulstand drukken. Als uitvoerder heb ik dat bij het opleveren van woningen ontelbare malen aan de nieuwe eigenaren uitgelegd. Erna nooit klachten over dat verhaal van me gehoord. :ego:

Fulanadetal
11-01-13, 18:15
Indirect verbruiken mensen die het geld hebben om vlees te eten erg veel water. Is dat meegerekend?

Mensen die zo raar afwassen onder een lopende kraan en met zo'n vies schuimend sponsje, die verspillen ook veel water.

Op dagen dat ik veel thee drink kom ik makkelijk aan de 6 x hoor.

In Managua zat ik een tijdje in een opbouwwijk (krottenwijk is zo'n dom woord, het is namelijk geen afbraak, mensen proberen het juist steeds wat te verbeteren) en daar had men eerst per straat en later per huis een kraan. Vanwege tekorten waren er waterloze dagen, drie per week. Op de dagen met water vulde men dus vaten voor de waterloze dagen. Vaak werd dat in de hitte vies, en dan gooide men het weg. Die maatregel kostte dus juist water, maar toch ging het maar door.

Kleding met de hand wassen is zwaar werk en kost vrij veel water.