PDA

Bekijk Volledige Versie : FRankrijk gaat Moslim rebbellen te lijf



knots71karel
11-01-13, 22:17
Buitenland
Frankrijk heeft de afgelopen nacht militair geïntervenieerd in Mali, bevestigt onze correspondent Koert Lindijer. President Francois Hollande geeft straks een verklaring over de militaire hulp, waar Mali gisteren om heeft gevraagd. Moslimrebellen rukken steeds verder op naar het zuiden van het land.

De Malinese president Dioncounda Traoré heeft in een brief aan VN-chef Ban Ki-moon en aan de Franse president François Hollande duidelijk gemaakt dat hij hulp nodig heeft van Frankrijk, de oud-kolonisator van Mali, om het offensief van de rebellen tot staan te brengen. Frankrijk zei vandaag hierop te antwoorden, maar heeft het verzoek kennelijk ingewilligd. Lindijer:


“Volgens ooggetuigen in Mopti en diplomaten in de hoofdstad Bamako arriveerde om half elf een Frans toestel met wapens en militairen in Mopti, de laatste stad op weg naar het noorden in handen van het regeringsleger. Later in de nacht kwamen nog meer Franse toestellen in Mopti aan.”

Update 12:14 uur:: In een verklaring heeft Hollande laten weten gehoor te geven aan het verzoek van Mali. Hollande heeft niet bevestigd dat er al troepen zijn.

Update 13:48 uur:: Volgens een diplomatieke bron zal interimpresident Traoré volgende week woensdag in Parijs een ontmoeting hebben met Hollande, schrijft persbureau AFP.

Veiligheidsraad wil internationale troepenmacht in Mali

Gisteren namen rebellen de centraal gelegen stad Konna in en zij rukken nu op naar het honderdduizend inwoners tellende Mopti. Frankrijks ambassadeur bij de Verenigde Naties Gérard Araud zei na afloop van een spoedvergadering van de Veiligheidsraad dat dringend actie moet worden ondernomen.

De Veiligheidsraad uitte “grote zorgen” over de militaire acties van terroristische en extremistische groeperingen en roepen de lidstaten van de VN op “assistentie te verlenen aan de Malinese defensie en veiligheidstroepen om de dreiging van terroristische groepen terug te dringen”, schrijft persbureau AP. Ook Araud roep alle lidstaten op te helpen de crisis in Mali te bezweren. Lindijer:


“Deze resolutie betekent kennelijk een vrijbrief voor Frankrijk om in te grijpen.”

Sinds mei onrustig

In Mali is het sinds mei erg onrustig. Toen namen drie radicale aan Al Qaida gelieerde islamitische groepen het noorden van het land in, een gebied groter dan Frankrijk. De VN hadden eind vorig jaar in principe een plan gesteund van West-Afrikaanse landen om te interveniëren, maar door twijfel van de VN en Amerika werd dit plan bevroren.

knots71karel
11-01-13, 22:49
Begrijp niet wat Frankrijk bezield ,laat deze mensen toch lekker hun gang gaan !
Net zo als in Pakistan land van de aanslagen nu weer ruim 80 doden.
Ach en die paar onvervangbare beelden of gebouwen die daarbij bewust geslopt worden , door de zich Moslim noemende rebellen ,maakt ook niks uit ,deden die Christenen toch ook tijdens de beelden storm , al is dat wel een paar honderd jaar geleden volgens de geschieddenis , aldus redenerend is er weinig veranderd , sommige mensen leven nu eenmaal graag in het verleden ,met dit verschil dat ze gebruikmaken van het moderne wapentuig ! werkt ook goed als je iets wil opblazen zoals mensen enz
Ach ja als je dit totaal als onbelangrijkzijnde Nieuws plaatst ,dan moet je wel bedenken dat enkele honderden doden blijkbaar tot de normaalste zaak van de wereld behoren , vergeleken met de andere onderwerpen.
:vreemd: nee hoor heel gewoon

knots71karel
13-01-13, 22:09
Begrijp niet wat Frankrijk bezield ,laat deze mensen toch lekker hun gang gaan !
Net zo als in Pakistan land van de aanslagen nu weer ruim 80 doden.
Ach en die paar onvervangbare beelden of gebouwen die daarbij bewust geslopt worden , door de zich Moslim noemende rebellen ,maakt ook niks uit ,deden die Christenen toch ook tijdens de beelden storm , al is dat wel een paar honderd jaar geleden volgens de geschieddenis , aldus redenerend is er weinig veranderd , sommige mensen leven nu eenmaal graag in het verleden ,met dit verschil dat ze gebruikmaken van het moderne wapentuig ! werkt ook goed als je iets wil opblazen zoals mensen enz
Ach ja als je dit totaal als onbelangrijkzijnde Nieuws plaatst ,dan moet je wel bedenken dat enkele honderden doden blijkbaar tot de normaalste zaak van de wereld behoren , vergeleken met de andere onderwerpen.
:vreemd: nee hoor heel gewoon

zo 13 jan 2013, 20:43 |
lees voor (http://app.readspeaker.com/cgi-bin/rsent?customerid=4317&lang=nl_nl&output=template&url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/article21216162.ece) Nederland steunt Frans optreden in Mali DEN HAAG - Nederland steunt het militaire optreden van Frankrijk in Mali. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans zondag in een telefoongesprek laten weten aan zijn Franse collega Laurent Fabius.

Note : Nederland is het wel eens met het Franse ingrijpen tegen Moslim fundementalisten , maar zullen geen millitairen sturen,zo liet Minister Timmermans weten.

Muwahhid
14-01-13, 02:12
Moge Allah de kruisvaarders vernietigen en de Mujahideen de overwinning geven.

Muwahhid
14-01-13, 02:16
17104

Engels Interview met de persvoorlichter van de Mujahideen in Mali:
http://ia600601.us.archive.org/29/items/press-officier/141452Press_Officer.pdf

knuppeltje
14-01-13, 08:44
Moge Allah de kruisvaarders vernietigen en de Mujahideen de overwinning geven.

Moet je in plaats van in Amsterdam eens in Timboektoe gaan wonen.

super ick
14-01-13, 09:24
Begrijp niet wat Frankrijk bezield

Je begrijpt het niet maar hebt er vervolgens wel een uitgesproken mening over? Beetje vreemd fenomeen.
De gedachte komt wel bij je op wat die Fransen in hemelsnaam bezield. Vervolgens moeten ze het maar zelf uitzoeken want: toch een gebed zonder eind of toch maar negers of ver van je bed?
Het is dan misschien niet rechtstreeks onze plicht militairen te sturen maar het lijkt me wel een simpele conclusie om te stellen dat als er op diverse plaatsen teveel is en op andere plaatsen te weinig dat er eerlijker gedeeld dient te worden. En dat het initiatief uit dient te gaan van hen die hun overschot weggooien.
Als er geen tekort aan eerste levensbehoeften is en mensen zich een beetje kunnen ontwikkelen zijn ze veel minder geneigd naar geweld te grijpen.

De werkelijke reden is uranium. Frankrijk is daar economisch geslaafd geraakt.
http://counterpsyops.com/2013/01/13/lintervention-militaire-francaise-au-mali-vise-t-elle-a-assurer-les-interets-dareva/

super ick
14-01-13, 09:35
Moet je in plaats van in Amsterdam eens in Timboektoe gaan wonen.

Hè wat een onderbuikreactie weer.

Je lijkt wel een PVV-er.

Dit had ik nooooooooooooit achter jou gezocht.

knots71karel
14-01-13, 14:48
Je begrijpt het niet maar hebt er vervolgens wel een uitgesproken mening over? Beetje vreemd fenomeen.
De gedachte komt wel bij je op wat die Fransen in hemelsnaam bezield. Vervolgens moeten ze het maar zelf uitzoeken want: toch een gebed zonder eind of toch maar negers of ver van je bed?
Het is dan misschien niet rechtstreeks onze plicht militairen te sturen maar het lijkt me wel een simpele conclusie om te stellen dat als er op diverse plaatsen teveel is en op andere plaatsen te weinig dat er eerlijker gedeeld dient te worden. En dat het initiatief uit dient te gaan van hen die hun overschot weggooien.
Als er geen tekort aan eerste levensbehoeften is en mensen zich een beetje kunnen ontwikkelen zijn ze veel minder geneigd naar geweld te grijpen.

De werkelijke reden is uranium. Frankrijk is daar economisch geslaafd geraakt.
L (http://counterpsyops.com/2013/01/13/lintervention-militaire-francaise-au-mali-vise-t-elle-a-assurer-les-interets-dareva/)

Dat jij daar nog in stinkt , het was juist dubbelzinnig bedoeld .
VERDER IS DIT HET LAATSE NIEUWS over het onbelangrijke MALI .
De Franse president Francois Hollande kan op brede steun rekenen voor de militaire acties in Mali. Het ingrijpen was volgens velen noodzakelijk.Sinds vrijdag voert Frankrijk luchtaanvallen tegen islamitische rebellen in Mali. De militaire acties kunnen op brede steun rekenen van de Fransen, zo vertelt Ariejan Kortweg, Volkskrant-correspondent in Parijs. Vrijwel de gehele oppositie, inclusief het rechtse Front National, steunt de beslissing van president Hollande om in te grijpen. 'Maar dat is ook wel een beetje Frans, om in dit soort gevallen heel eensgezind te zijn.' Vanavond moet Hollande in het Franse parlement tekst en uitleg geven in de commissie voor Buitenlandse Zaken.

In Mali heeft Frankrijk zich zo lang mogelijk afzijdig gehouden. Militair ingrijpen was om allerlei redenen geen goede optie. Het zou de levens in gevaar brengen van de negen Fransen die gegijzeld worden door Aqim, Al-Qaida in de Maghreb, de organisatie van islamisten waarmee de opstandelingen in Mali nauwe banden onderhouden. De vele Fransen in dat deel van Afrika zouden er risico door kunnen lopen. En Frankrijk zou het mikpunt kunnen worden van islamistische terroristen die Europa als werkterrein hebben.

Volgens Korteweg zijn er drie hoofdredenen geweest voor Hollande om nu wel in te grijpen. De dreiging van de islamitische rebellen vorige week werd te groot, toen die de wankele bestandslijn tussen de steden Sévaré en Mopti overgingen. Langer wachten zou de hoofdstad Bamako in gevaar brengen, waar zo'n 6.000 Fransen wonen. Ook willen de Fransen kost wat kost voorkomen dat Mali verandert in een islamitische staat die terroristen als hun uitvalsbasis kunnen gebruiken. Tot slot heeft Frankrijk sterke economische (handel) en culturele banden met Mali.

Beloofde land
Door het koloniale verleden hebben veel Afrikaanse landen een bijzondere relatie met Frankrijk, die bestaat uit een mengeling van culturele en economische verbintenissen. In de Maghreb en grote delen van West-Afrika is Frans nog steeds de tweede voertaal en Frankrijk het beloofde land: wie enigszins kan, trekt daarheen om werk te vinden of een opleiding te volgen.

Door in te grijpen in Mali zit Hollande net als veel voorgangers in het Champs-Élysées in de oude rol van gendarme van het Afrikaanse continent. De huidige president zou die rol, ontstaan door het koloniale verleden, het liefst afleggen. In Mali zelf wordt de hulp echter toegejuicht. Ook de grote Malinese gemeenschap in Franktijk steunt de beslissing van Hollande, aldus Korteweg.

De vraag is nog wel wat er gaat gebeuren na de luchtaanvallen. 'Dan moeten er grondtroepen naar het Noorden met het gevaar dat er meer slachtoffers gaan vallen', aldus Korteweg. Er is een goede kans dat de Fransen ook betrokken zullen zijn bij grondacties, simpelweg omdat het Malinese leger te zwak is. Sinds het leger vorig jaar zelf de interim-president van het land afzette is de macht van rebellen alleen maar toegenomen.

Firefox
14-01-13, 14:55
Moge Allah de kruisvaarders vernietigen en de Mujahideen de overwinning geven.

Allah zal wel wijzer wezen...

knots71karel
14-01-13, 15:09
Allah zal wel wijzer wezen...

:giechel:

De man spoort niet wie zijn er nu kruisvaarders ?
die is totaal geindoctrineerd .

BoerHarms
14-01-13, 16:25
Allah zal wel wijzer wezen...

Allah heeft nog genoeg werk te doen, veel duizenden vluchtelingen die syrie ontvlucht zijn en wachten op hulp.
Als Allah zo machtig is kan ie de vluchtlingen ook goed weer geven ipv van sneeuw en regen in de kampen
Gelukkig dat er nog ongelovigen zijn die zoveel mogelijk proberen om die de vluchtelingen helpen.

super ick
14-01-13, 18:27
Allah heeft nog genoeg werk te doen, veel duizenden vluchtelingen die syrie ontvlucht zijn en wachten op hulp.
Als Allah zo machtig is kan ie de vluchtlingen ook goed weer geven ipv van sneeuw en regen in de kampen
Gelukkig dat er nog ongelovigen zijn die zoveel mogelijk proberen om die de vluchtelingen helpen.

Gods / Allah's wegen zijn ondoorgrondelijk. Misschien staat ie wel aan de kant van Assad en heeft hij juist voor slecht weer gezorgd.

Het is altijd hetzelfde liedje met God. Denk je net dat je iets van hem begrijpt doet ie weer precies het tegenovergestelde.

Firefox
14-01-13, 20:47
Gods / Allah's wegen zijn ondoorgrondelijk. Misschien staat ie wel aan de kant van Assad en heeft hij juist voor slecht weer gezorgd.

Het is altijd hetzelfde liedje met God. Denk je net dat je iets van hem begrijpt doet ie weer precies het tegenovergestelde.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk...

H.P.Pas
14-01-13, 21:32
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk...


..en zelden aangenaam.

Firefox
14-01-13, 21:37
..en zelden aangenaam.

Dat is een persoonlijke perceptie...

H.P.Pas
14-01-13, 21:42
Dat is een persoonlijke perceptie...


.. van Bob den Uyl.
Aanbevolen.

Uiteindelijk is alles perceptie (= waarneming). Waargevingen bestaan helaas niet.

Firefox
14-01-13, 21:54
.. van Bob den Uyl.
Aanbevolen.

Uiteindelijk is alles perceptie (= waarneming). Waargevingen bestaan helaas niet.

Beetje gedateerd, die Bob. Alles is inderdaad perceptie en daarom zou ik maar uitkijken met het doen van algemene uitspraken.

knots71karel
14-01-13, 22:04
Allah heeft nog genoeg werk te doen, veel duizenden vluchtelingen die syrie ontvlucht zijn en wachten op hulp.
Als Allah zo machtig is kan ie de vluchtlingen ook goed weer geven ipv van sneeuw en regen in de kampen
Gelukkig dat er nog ongelovigen zijn die zoveel mogelijk proberen om die de vluchtelingen helpen.

Indd en zelfs die worden soms nog afgeslacht bij hun hulpverlening o.a (Artsen zonder grenzen) en ander goedwillende hulpverleners ( hoeven niet per se blanken of Christenen te zijn )
Want zelfs in SYRIE worden de hulpverleners van vrouwen en kinderen ZELFS niet ontzien .
Kijk maar naar de beelden die de strijders zelf maken en de kreet Allah Akhbar
die beide partijen slaken omdat ze denken dat hun moorden gerechtvaardigd zijn.
:droef:

super ick
14-01-13, 22:16
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk...

Papegaai gegeten?

Firefox
14-01-13, 22:45
Papegaai gegeten?

In het licht van deze opmerking was de rest van je bericht totaal overbodig. Bovendien heb ik het over God en niet over Allah, zoals jij.

super ick
15-01-13, 07:12
In het licht van deze opmerking was de rest van je bericht totaal overbodig. Bovendien heb ik het over God en niet over Allah, zoals jij.

Het is dezelfde.

H.P.Pas
15-01-13, 07:21
Het is dezelfde.

Hetzelfde. :bril:

super ick
15-01-13, 07:51
Hetzelfde. :bril:

Aquila muscas non captat :bril:

Firefox
15-01-13, 08:16
Het is dezelfde.

Ieder zijn geloof...

knuppeltje
15-01-13, 08:36
Hè wat een onderbuikreactie weer.

Je lijkt wel een PVV-er.

Dit had ik nooooooooooooit achter jou gezocht.

Ach, ook ik heb wel eens een zwak moment.

H.P.Pas
15-01-13, 09:20
Aquila muscas non captat :bril:

Dan zou ik er nog even over nadenken.
Tip: Grammaticaal zijn beide zinnen correct, de uitspraak is net even een andere.

super ick
15-01-13, 10:32
Ieder zijn geloof...

Andere invalshoek, dezelfde God.

Firefox
15-01-13, 10:52
Andere invalshoek, dezelfde God.

Dat is jouw geloof. Mijn geloof houdt in dat de Joods/christelijke God een heel andere is dan de islamitische Allah.

Maar goed, daar wil ik niet over strijden, jij hebt jouw geloof, ik het mijne.

knots71karel
15-01-13, 21:26
Dat is jouw geloof. Mijn geloof houdt in dat de Joods/christelijke God een heel andere is dan de islamitische Allah.

Maar goed, daar wil ik niet over strijden, jij hebt jouw geloof, ik het mijne.

Uiteindelijk kom je beide uit op een ding jullie geloven beide in een bovennatuurlijkwezen , een GOD dus !
Net zoals ik met ditverschil ik heb geen geloof (meer ) nodig want dat brengt allen maar haaten nijd en tist overoorlogen nog maar niet te spreken.

knots71karel
15-01-13, 21:37
zo 13 jan 2013, 20:43 |
lees voor (http://app.readspeaker.com/cgi-bin/rsent?customerid=4317&lang=nl_nl&output=template&url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/article21216162.ece) Nederland steunt Frans optreden in Mali

DEN HAAG - Nederland steunt het militaire optreden van Frankrijk in Mali. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans zondag in een telefoongesprek laten weten aan zijn Franse collega Laurent Fabius.

Note : Nederland is het wel eens met het Franse ingrijpen tegen Moslim fundementalisten , maar zullen geen millitairen sturen,zo liet Minister Timmermans weten.

Ook hebben de VN ingestemd met het ingrijpen van Frankrijk .

knots71karel
16-01-13, 12:53
Ook hebben de VN ingestemd met het ingrijpen van Frankrijk .

Met als voorproefje ......
ap. Denis AllexDe islamistische terreurbeweging al-Shabaab heeft de Fransman Denis Allex die zij sinds 2009 in Somalië gegijzeld houdt, ter dood veroordeeld. Dat heeft al-Shabaab woensdag bekendgemaakt.
Een poging van Franse commando's om Allex te bevrijden, mislukte afgelopen weekend. De Franse regering zei zaterdag aan te nemen dat Allex bij die actie door de militanten gedood is.

In een reactie op de verklaring van al-Shabaab zei de Franse defensiechef Edouard Guillard woensdag, dat er sinds de mislukte bevrijdingsactie geen aanwijzingen zijn gekomen dat de Fransman nog leeft. Parijs gaat er nog steeds vanuit dat hij al dood is.

Volgens al-Shabaab is er drie jaar lang onderhandeld over de vrijlating van Alex. Met de bevrijdingsactie heeft Frankrijk 'vrijwillig' zijn doodvonnis getekend, stelt de terreurbeweging.Guillard zei dat de militanten bezig zijn met het manipuleren van de media.

Wat een helden daad van deze surogaat Moslims .
Dit soort mensen brengt de Islam te schande .

super ick
16-01-13, 16:10
Uiteindelijk kom je beide uit op een ding jullie geloven beide in een bovennatuurlijkwezen , een GOD dus !
Net zoals ik met ditverschil ik heb geen geloof (meer ) nodig want dat brengt allen maar haaten nijd en tist overoorlogen nog maar niet te spreken.

Kareltje, Kareltje...........

Ik geloof niet in een bovennatuurlijk wezen o.i.d. Hoe kom je daar nu bij?

super ick
16-01-13, 16:14
Dat is jouw geloof. Mijn geloof houdt in dat de Joods/christelijke God een heel andere is dan de islamitische Allah.

Maar goed, daar wil ik niet over strijden, jij hebt jouw geloof, ik het mijne.

Ik hoef daar niet om te strijden. Ik vergelijk de beide verhalen en dan blijkt het om dezelfde te gaan. De interpretatie verschilt weliswaar maar dat is ook binnen de betreffende geloven het geval.

Zoals ik het zie overlappen ze elkaar voor 90% en vechten ze elkaar op die 10% de tent uit.

Archie Bunker
16-01-13, 17:10
Uiteindelijk kom je beide uit op een ding jullie geloven beide in een bovennatuurlijkwezen , een GOD dus !
Net zoals ik met ditverschil ik heb geen geloof (meer ) nodig want dat brengt allen maar haaten nijd en tist overoorlogen nog maar niet te spreken.

Het Christelijk geloof is als het goed is, meer dan haat en nijd en twist.

Het is een geloof van hoop en liefde! :Iluvu:

Firefox
16-01-13, 17:25
Ik hoef daar niet om te strijden. Ik vergelijk de beide verhalen en dan blijkt het om dezelfde te gaan. De interpretatie verschilt weliswaar maar dat is ook binnen de betreffende geloven het geval.

Zoals ik het zie overlappen ze elkaar voor 90% en vechten ze elkaar op die 10% de tent uit.

Wie goed kijkt naar de beide verhalen ziet zeer wezenlijke verschillen. Maar goed, daarvoor moet je natuurlijk wel enige kennis hebben.

super ick
16-01-13, 19:00
Wie goed kijkt naar de beide verhalen ziet zeer wezenlijke verschillen. Maar goed, daarvoor moet je natuurlijk wel enige kennis hebben.

Nee daarvoor moet je je vastbijten in de details.

Firefox
16-01-13, 19:31
Nee daarvoor moet je je vastbijten in de details.

Geen details, maar de beide godsdiensten verschillen op hoofdlijnen.

knots71karel
16-01-13, 19:53
Kareltje, Kareltje...........

Ik geloof niet in een bovennatuurlijk wezen o.i.d. Hoe kom je daar nu bij?

O sorry , dat wist ik niet , dus je bent Atheiist .
Zo wil ik me zelf niet noemen want ik val onder de mensen die zeggen :''IETS is ER ''en dat iets dat noem ik boven natuurlijk wezen .
Om daar meteen een GELOOF met allerlei regels aan vast te knopen ging mij te ver ,zamen met m,n moeder ben ik renegaat geworden ,en afvallige dus ! en daar waren reden genoeg voor !kijk maar naar de geschiedenis van de mensheid wat GELOOF al niet terweeg heeft gebracht ,miljoenen onschuldigen mensen zijn gemarteld en vermoord in de loop der eeuwen ,en nog dagelijks vallen er doden door het een of andere geloof .
Kijk maar naar het laatste topic dat ik heb geopend !

knots71karel
16-01-13, 20:01
Het Christelijk geloof is als het goed is, meer dan haat en nijd en twist.

Het is een geloof van hoop en liefde! :Iluvu:

Vertel dat maar eens aan de duizenden nazaten die door het Christen dom hun voor(ouders ) verloren.
Of de ouders van misbruikte kindertjes .
Mogelijk nooit gehoord van de honderden baby lijkjes , die gevonden zijn in kalkgroeve,s nabij kloosters in ITALIE?
:wat?!:

Saul
16-01-13, 21:48
Karel, hou jij nooit eens op? Volgens mij denk je nog steeds dat moslims hier hevig geschokt de daden van deze rebellen gaan verdedigen en/of ontkennen. Dat is zóóó 2002. Get a life man.

Firefox
16-01-13, 22:16
Karel, hou jij nooit eens op? Volgens mij denk je nog steeds dat moslims hier hevig geschokt de daden van deze rebellen gaan verdedigen en/of ontkennen. Dat is zóóó 2002. Get a life man.

Hij neemt christenen en Joden ook wel op de korrel hoor.

Archie Bunker
16-01-13, 23:16
Vertel dat maar eens aan de duizenden nazaten die door het Christen dom hun voor(ouders ) verloren.
Of de ouders van misbruikte kindertjes .
Mogelijk nooit gehoord van de honderden baby lijkjes , die gevonden zijn in kalkgroeve,s nabij kloosters in ITALIE?
:wat?!:

Wat ik maar wou zeggen dat het Christendom een geloof van hoop en liefde hoort te zijn.
En er zijn ook veel goede dingen door Christenen gedaan.

Maar er zijn ook slechte dingen door Christenen gebeurd. Dat ontken ik niet.
Maar dat is niet hoe die godsdienst bedoeld is.

mark61
17-01-13, 00:25
Maar dat is niet hoe die godsdienst bedoeld is.

Ja, dat zeggen ze nou allemaal. Daar koop je niet zoveel voor. Het communisme was zo niet bedoeld, democratie niet, en het verkopen van toxic assets ook niet.

knots71karel
17-01-13, 00:31
Karel, hou jij nooit eens op? Volgens mij denk je nog steeds dat moslims hier hevig geschokt de daden van deze rebellen gaan verdedigen en/of ontkennen. Dat is zóóó 2002. Get a life man.

Ik geef gewoon het Nieuws van de dag weer , of klopt dat niet soms ? maar dat het in dit geval niet zo gunstig uitpakt voor de Moslims is niet mijn schuld .( heb trouwens al gezegd dat deze zich MOSLIM noemende mensen een schande zijn voor de ISLAM).
Als er dergelijk nieuws is uit Israel plaats ik het ook, en geef zelfs voorbeelden hoe het Christendom zich misdragen heeft en soms nog doet .
Ik ben neutraal en jij duidelijk niet want alles wat niet pro ISLAM is mijd je als de pest of REAGEEERT alleen als op bovenstaande manier .
Feit is dat het topic zoals deze belangrijker nieuws is met evt grotere gevolgen voor de toekomst als de onderstaande zgn GELIJKWAARDIGE TOPIC,S over :.........oordeel zelf maar :rolleyes:
Gelijkaardige Onderwerpen

blijf van me lijf huis voor moslim-homo (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/227245-blijf-lijf-huis-voor-moslim-homo.html) Door beachboy in forum Wie schrijft die blijft

Reacties: 39 Laatste Bericht: 20-02-08, 13:38


Vrouw gaat overspelige echtgenoot te lijf met anti-muggenspray (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/189052-vrouw-gaat-overspelige-echtgenoot-lijf-anti-muggenspray.html) Door Divine_70 in forum Het nieuws van de dag

Reacties: 54 Laatste Bericht: 31-05-06, 00:04


EU gaat Echelon te lijf (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/97632-eu-gaat-echelon-lijf.html) Door Orakel in forum Het nieuws van de dag

Reacties: 6 Laatste Bericht: 21-05-04, 15:45


Politie gaat criminaliteit te lijf met...gebed (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/82095-politie-gaat-criminaliteit-lijf-gebed.html) Door Marsipulami in forum Het nieuws van de dag

Reacties: 0 Laatste Bericht: 29-12-03, 13:24


AEL gaat JDL te lijf !!!! (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/72359-ael-gaat-jdl-lijf.html) Door Zgeheu in forum Het nieuws van de dag

super ick
17-01-13, 08:41
O sorry , dat wist ik niet , dus je bent Atheiist .
Zo wil ik me zelf niet noemen want ik val onder de mensen die zeggen :''IETS is ER ''en dat iets dat noem ik boven natuurlijk wezen .
Om daar meteen een GELOOF met allerlei regels aan vast te knopen ging mij te ver ,zamen met m,n moeder ben ik renegaat geworden ,en afvallige dus ! en daar waren reden genoeg voor !kijk maar naar de geschiedenis van de mensheid wat GELOOF al niet terweeg heeft gebracht ,miljoenen onschuldigen mensen zijn gemarteld en vermoord in de loop der eeuwen ,en nog dagelijks vallen er doden door het een of andere geloof .
Kijk maar naar het laatste topic dat ik heb geopend !

Atheïst is ook weer een groot woord. Dan blijk je door gelovigen toch weer gezien te worden als een soort groep. De atheïsten. Alsof ze speciaal naar de kerk gaan om daar vervolgens niet tot een god te bidden.
Het niet hebben van een geloof is voor mij geen isseu. Ik heb ook nooit kunnen ontdekken dat mensen die wel een geloof aanhangen zich beter gedragen, een betere moraal hebben. Al willen de meeste het graag wel zo voor doen komen. Niet als je ze het rechtstreeks vraagt, dan trekken de meesten hun keuteltje weer snel in maar stiekem van binnen weten zij het. Arme jij, zij hebben het bij het rechte eind, dat is wat zij voor hebben. Jij gaat de hel in. Dat staat geschreven.

Ik heb middenin echte ellende gezeten. Mensen die elkaar te lijf gingen, op leven en dood, voor een zak meel. Zwaar ondervoed en op sterven na dood. Als god ergens iets had kunnen betekenen, als hij / het almachtig is, dan had hij daar in moeten grijpen. Misschien bidden die mensen niet genoeg? Vind hij Afrika 1 groot Sodom en Gomorra?

Het verhaal is ook te krom om recht geluld te worden. Zijn uitverkoren volk, zijn zoon. Wat hij daar mee heeft laten gebeuren. Tja Gods wegen zijn ondoorgrondelijk hè.............. Mocht er alsnog een god bestaan dan is het vast en zeker niet de barmhartige man zoals de christenen hem graag doen voorkomen zoveel moge duidelijk zijn.

Ik wil mensen individueel niet afkraken. Maar geloofsgroep hecht ik er geen enkele waarde aan. Ze zijn even slecht / goed als ieder ander.

super ick
17-01-13, 08:52
Geen details, maar de beide godsdiensten verschillen op hoofdlijnen.

Tja, die 10% tot hoofdlijnen bombarderen. Daar komt ellende van.......

Iznogoodh
17-01-13, 08:58
Dat is jouw geloof. Mijn geloof houdt in dat de Joods/christelijke God een heel andere is dan de islamitische Allah.

Maar goed, daar wil ik niet over strijden, jij hebt jouw geloof, ik het mijne.

Beide religies hebben de kwalijke leerstelling dat wanneer je niet in God gelooft, je voer bent voor de hel. Oftewel: je bent dan een misdadiger.

Archie Bunker
17-01-13, 09:59
Ja, dat zeggen ze nou allemaal. Daar koop je niet zoveel voor. Het communisme was zo niet bedoeld, democratie niet, en het verkopen van toxic assets ook niet.

De vergelijking met democratie vind ik een mooie. Het is een duidelijke vooruitgang, maar het leidt niet tot de ideale wereld. Tenminste nog niet.

(Maar als ze nu ........(maatregel X)...... eens terug zou draaien zou het al beter zijn.)

Firefox
17-01-13, 10:14
Tja, die 10% tot hoofdlijnen bombarderen. Daar komt ellende van.......

Hoezo? Heeft niet iedereen recht op zijn eigen geloof? Waarom is het christenen niet gegund op hun eigen manier hun geloof te belijden? Waarom moeten dat altijd gelijkgeschakeld worden aan de islam, zowel door moslims als door atheïsten? Laat ons lekker met rust en laat de islam in zijn waarde en het christendom ook.

Maw: waar bemoei je je mee?

Firefox
17-01-13, 10:15
Beide religies hebben de kwalijke leerstelling dat wanneer je niet in God gelooft, je voer bent voor de hel. Oftewel: je bent dan een misdadiger.

Het christendom niet hoor.

Iznogoodh
17-01-13, 10:51
Het christendom niet hoor.Het Rooms-Katholicisme en de zware varianten van het Protestantisme huldigen zeker de opvatting dat je alleen in de hemel komt als je in Jezus gelooft. Slechts via Jezus tot God.
Dus om het wat beter te stellen: een belangrijk deel van het Christendom ziet je naar de hel gaan als je niet-christen bent en toch de gelegenheid had om het christendom te kennen.

Firefox
17-01-13, 10:56
Het Rooms-Katholicisme en de zware varianten van het Protestantisme huldigen zeker de opvatting dat je alleen in de hemel komt als je in Jezus gelooft. Slechts via Jezus tot God.
Dus om het wat beter te stellen: een belangrijk deel van het Christendom ziet je naar de hel gaan als je niet-christen bent en toch de gelegenheid had om het christendom te kennen.

Je kunt het ook positief formuleren. Het christendom is een godsdienst die de mens helpt in zijn streven om tot verlossing, oftwel om nader tot God te komen. Je mag het ook hemel noemen. De Boeddhisten en de Hindoes noemen het Nirwana. In de Bijbel wordt zeer weinig over de hel gesproken, maar ik geef toe in sommige varianten van het christendom wel.

Iznogoodh
17-01-13, 11:02
Je kunt het ook positief formuleren. Het christendom is een godsdienst die de mens helpt in zijn streven om tot verlossing, oftwel om nader tot God te komen. Je mag het ook hemel noemen. De Boeddhisten en de Hindoes noemen het Nirwana. In de Bijbel wordt zeer weinig over de hel gesproken, maar ik geef toe in sommige varianten van het christendom wel.Wil je a.u.b. ophouden met dat religieuze blabla-ontwijkgedrag? De RK-kerk zei en zegt nog steeds ijskoud dat je naar de hel gaat als je niet hun visie had. Daar zat niets positiefs in.

Firefox
17-01-13, 11:09
Wil je a.u.b. ophouden met dat religieuze blabla-ontwijkgedrag? De RK-kerk zei en zegt nog steeds ijskoud dat je naar de hel gaat als je niet hun visie had. Daar zat niets positiefs in.

Ik weet niet of ze dat nog zo duidelijk zeggen. Ik denk dat het tegenwoordig wel meevalt. In elk geval hoort het niet bij de kern van het christelijk geloof. Lees het hele NT (trouwens ook het OT) er maar op na, je zult er weinig sporen van vinden.

Fulanadetal
17-01-13, 13:44
Het ging toch over Mali hier?

Heel interessante romans over de geschiedenis van dit gebied zijn "Segou, de aarden wallen" en nog een Segou (ik geloof: De verkruimelde aarde" lang geleden, voor examen Frans gelezen) van Maryse Conde.
Plaats alles in wat breder perspectief. Bovendien een mooi alternatief voor Pauw en Witteman, met die lekkere dikke boeken in bed.

super ick
17-01-13, 14:47
Hoezo? Heeft niet iedereen recht op zijn eigen geloof? Waarom is het christenen niet gegund op hun eigen manier hun geloof te belijden? Waarom moeten dat altijd gelijkgeschakeld worden aan de islam, zowel door moslims als door atheïsten? Laat ons lekker met rust en laat de islam in zijn waarde en het christendom ook.

Maw: waar bemoei je je mee?

Tja, als het nu slechts een intern meningsverschilletje betrof dan had je wel een punt gehad. Helaas wordt het verschil, zoals ik al zei, onnodig veel te groot uitgelicht.

Voor mij zijn het twee geloven met helaas achterlijke uitwassen. Op dat vlak onderscheiden ze zich ook niet positief t.o.v. Atheïsten.
Gelukkig houden de meeste volgers er redelijk normale omgangsvormen op na. Dat ligt dan weer aan de mate van macht die ze uit kunnen oefenen. Hoe meer macht voor het geloof hoe meer aanpassing / onderwerping zij andersdenkenden opleggen. Volgens mij is dat ook het verschil tussen de praktijk van de islam en van het christendom. Hoewel je de strapatsen van Bush jr. ook aan het christendom toe zou kunnen schrijven. Hij beroept zich immers op de blessings van de christelijke god.

Firefox
17-01-13, 15:23
Tja, als het nu slechts een intern meningsverschilletje betrof dan had je wel een punt gehad. Helaas wordt het verschil, zoals ik al zei, onnodig veel te groot uitgelicht.

Voor mij zijn het twee geloven met helaas achterlijke uitwassen. Op dat vlak onderscheiden ze zich ook niet positief t.o.v. Atheïsten.
Gelukkig houden de meeste volgers er redelijk normale omgangsvormen op na. Dat ligt dan weer aan de mate van macht die ze uit kunnen oefenen. Hoe meer macht voor het geloof hoe meer aanpassing / onderwerping zij andersdenkenden opleggen. Volgens mij is dat ook het verschil tussen de praktijk van de islam en van het christendom. Hoewel je de strapatsen van Bush jr. ook aan het christendom toe zou kunnen schrijven. Hij beroept zich immers op de blessings van de christelijke god.

Sorry hoor, maar het begint nu wel erg warrig te worden. het begin al met zin 1. Hoiezo een intern meningsverschil? We hebben het over verschillen tussen geloven. En zo kan ik wel doorgaan. Probeer eens structuur aan te brengen.

Je laatste zinnen over Bush zijn ook al zo verward en alles wat er tussen zit.

marokko.nl/
17-01-13, 15:25
Iznogoodh is ook hier actief hahahahahahahhahaha lansloze oude eenzame man opzoek naar aandacht op een forum voor marokkaanse jongeren hahaha

Fulanadetal
17-01-13, 16:52
Iznogoodh is ook hier actief hahahahahahahhahaha lansloze oude eenzame man opzoek naar aandacht op een forum voor marokkaanse jongeren hahaha

Nou, eerlijk gezegd ben ik dolblij dat in deze gewelddadige tijden, iemand het lef heeft om lansloos door het leven te gaan.
Dat getuigt van moed!

Fulanadetal
17-01-13, 17:33
Ik maak me een beetje zorgen over Marokko. Nu is het nog best rustig maar de regio wordt steeds woeliger.

Ifies
17-01-13, 17:44
Ik maak me een beetje zorgen over Marokko. Nu is het nog best rustig maar de regio wordt steeds woeliger.

Marokko staat achter Frankrijk, grote kans dat er vanuit Marokko straks vliegtuigen opstijgen om moslims te bombarderen in Mali.

Fulanadetal
17-01-13, 17:46
Marokko staat achter Frankrijk, grote kans dat er vanuit Marokko straks vliegtuigen opstijgen om moslims te bombarderen in Mali.

Het is lastig, de ene groep moslims wordt beschermd tegen de andere groep moslims. Waarbij de andere groep de ene natuurlijk geen echte moslims vindt. En uiteindelijk gaat het natuurlijk om iets heel anders.
Maar ik blijf me zorgen maken over gewone mensen in Marokko.

marokko.nl/
17-01-13, 17:51
terug sturen in kisten die zionisten slaafjes !!

Fulanadetal
17-01-13, 17:59
Jij hebt geen familie in Marokko? Geen zorgen? Fijn voor je.

marokko.nl/
17-01-13, 18:23
alweer chaos geceerd door de zionisten slaafjes :(
ze blijven maar Islam landen aanvallen met een goedkope smoes om grondstoffen weg te kunnen halen .

Fulanadetal
17-01-13, 18:24
Het zou ook zo kunnen zijn dat de machten achter de rebellen die grondstoffen willen hebben. Dat werkt naar alle kanten.

knots71karel
17-01-13, 22:15
terug sturen in kisten die zionisten slaafjes !!

Pas nu Frankrijk de wapens heeft opgepakt tegen de rebellen in Mali, is er internationale aandacht voor het gebied, terwijl de islamitische heilstaat hier al in april vorig jaar werd uitgeroepen. Eén van de redenen voor die desinteresse is het gebrek aan informatie: het is voor journalisten levensgevaarlijk om in het gebied te werken, waardoor bijna niemand hoort of leest wat zich er afspeelt. Susdarsan Ragvahan van de Washington Post (http://www.washingtonpost.com/world/in-northern-mali-islamists-attacks-against-civilians-grow-more-brutal/2012/12/11/5b74a734-3e46-11e2-8a5c-473797be602c_story.html)nam het risico, en beschreef in zijn verhaal van 11 december hoe wreed het nieuwe islamistische regime is.'Het was heet op de middag dat Fatima Al Hassan door de islamitische politie uit haar huis in de beroemde stad Timboektoe werd gesleurd. Ze werd geslagen, in een witte pick-up truck geduwd en meegenomen naar het hoofdkwartier. Daar werd ze opgesloten tot ze haar vonnis kreeg: honderd slagen met een elektriciteitssnoer.'

De vrouw had deze straf verdiend omdat ze water had gegeven aan een mannelijke bezoeker. Ze was blij dat ze op de veranda van haar huis was 'betrapt'. 'Als het in de buurt van de slaapkamer zou zijn geweest, hadden ze ons ter plekke doodgeschoten', zegt ze tegen de Washington Post.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/5/8/13/20130115163615/media_l_1486318.jpg© AFP.
Rebellen vernielen niet-islamitische heiligdommen in Timboektoe.


Mensenrechtenactivisten, de Verenigde Naties en de regering van Mali maken zich allemaal zorgen over de ontwikkelingen in het gebied dat nu bijna een jaar bezet is door de islamisten, en die angst wordt bevestigd door de verhalen van de inwoners die zijn weggevlucht naar andere delen van het land, zoals Fatima Al Hassan.

'Ze vertellen dat de islamisten vrouwen verkrachten en hen tot huwelijken dwingen, en dat ze kinderen rekruteren om voor hen te vechten', staat in het stuk van de Washington Post. 'Normale sociale interactie wordt gezien als een belediging van hun interpretatie van de islam en wordt ijverig afgestraft door islamitische gerechtshoven en een politiemacht die steeds systematischer en minder flexibel wordt.'

Oren afsnijden
Dat ondervond de vijftienjarige Mariam Conate die naar het huis van haar oom in Timboektoe liep en vergat haar gezicht volledig te bedekken. Ze werd aangehouden en met de kolf van een geweer geslagen. Daarna werd ze opgesloten in het hoofdkwartier van de politie, en hoorde ze hoe over haar lot gediscussieerd werd. De ene agent wilde haar oren afsnijden, de ander wilde haar naar de gevangenis sturen waar zes van haar vriendinnen waren verkracht. Ze was bang dat ze zou worden gedwongen te trouwen met een militant, iets dat haar nichtje onlangs was overkomen.

Mariam werd uiteindelijk vrijgelaten omdat haar neef tussenbeide kwam, die een van de islamisten kende. Enkele dagen later is het meisje gevlucht naar Segou, in het zuiden van Mali.

Als het om seks gaat, hebben de rebellen voor zichzelf een maas in het net gevonden: 'Ze moedigen hun strijders aan om met meisjes en vrouwen te trouwen, waarvan sommigen pas tien jaar oud zijn. Dat gebeurt vaak met de loop van het geweer op het hoofd van het meisje gericht. Na de seks, wordt er snel gescheiden. In een extreem geval werd een meisje in Timboektoe gedwongen op één nacht met zes strijders 'te trouwen', zo werd bericht in een van de grootste kranten van Mali.'

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/5/10/2/20130115163844/media_l_1486337.jpg© AFP.
Een groepje strijders


In sommige delen van het noorden zouden de islamisten zich soepeler opstellen tegenover de lokale bevolking omdat ze van dezelfde stam afkomstig zijn, maar Timboektoe is in handen van de grootste hardliners van alle drie de rebellengroeperingen die met elkaar samenwerken, waaronder een groep die voornamelijk bestaat uit buitenlandse strijders. Kappers mogen geen baarden meer scheren, affiches met afbeeldingen van rappers worden wit geverfd, mensen krijgen zweepslagen als ze een glas bier hebben gedronken en bij dieven worden handen afgehakt.

'Dit', zouden de rebellen tegen een van de slachtoffers hebben gezegd, 'is de straf die God voor jou heeft gekozen.'


Volg de Volkskrant op Twitter (http://twitter.com/volkskrant)
misschien is morgen je zusje er bij !!!

knots71karel
17-01-13, 22:17
Marokko staat achter Frankrijk, grote kans dat er vanuit Marokko straks vliegtuigen opstijgen om moslims te bombarderen in Mali.

noem jij dat tuig MOSLIM??
Pas nu Frankrijk de wapens heeft opgepakt tegen de rebellen in Mali, is er internationale aandacht voor het gebied, terwijl de islamitische heilstaat hier al in april vorig jaar werd uitgeroepen. Eén van de redenen voor die desinteresse is het gebrek aan informatie: het is voor journalisten levensgevaarlijk om in het gebied te werken, waardoor bijna niemand hoort of leest wat zich er afspeelt. Susdarsan Ragvahan van de Washington Post (http://www.washingtonpost.com/world/in-northern-mali-islamists-attacks-against-civilians-grow-more-brutal/2012/12/11/5b74a734-3e46-11e2-8a5c-473797be602c_story.html)nam het risico, en beschreef in zijn verhaal van 11 december hoe wreed het nieuwe islamistische regime is.'Het was heet op de middag dat Fatima Al Hassan door de islamitische politie uit haar huis in de beroemde stad Timboektoe werd gesleurd. Ze werd geslagen, in een witte pick-up truck geduwd en meegenomen naar het hoofdkwartier. Daar werd ze opgesloten tot ze haar vonnis kreeg: honderd slagen met een elektriciteitssnoer.'

De vrouw had deze straf verdiend omdat ze water had gegeven aan een mannelijke bezoeker. Ze was blij dat ze op de veranda van haar huis was 'betrapt'. 'Als het in de buurt van de slaapkamer zou zijn geweest, hadden ze ons ter plekke doodgeschoten', zegt ze tegen de Washington Post.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/5/8/13/20130115163615/media_l_1486318.jpg© AFP.
Rebellen vernielen niet-islamitische heiligdommen in Timboektoe.


Mensenrechtenactivisten, de Verenigde Naties en de regering van Mali maken zich allemaal zorgen over de ontwikkelingen in het gebied dat nu bijna een jaar bezet is door de islamisten, en die angst wordt bevestigd door de verhalen van de inwoners die zijn weggevlucht naar andere delen van het land, zoals Fatima Al Hassan.

'Ze vertellen dat de islamisten vrouwen verkrachten en hen tot huwelijken dwingen, en dat ze kinderen rekruteren om voor hen te vechten', staat in het stuk van de Washington Post. 'Normale sociale interactie wordt gezien als een belediging van hun interpretatie van de islam en wordt ijverig afgestraft door islamitische gerechtshoven en een politiemacht die steeds systematischer en minder flexibel wordt.'

Oren afsnijden
Dat ondervond de vijftienjarige Mariam Conate die naar het huis van haar oom in Timboektoe liep en vergat haar gezicht volledig te bedekken. Ze werd aangehouden en met de kolf van een geweer geslagen. Daarna werd ze opgesloten in het hoofdkwartier van de politie, en hoorde ze hoe over haar lot gediscussieerd werd. De ene agent wilde haar oren afsnijden, de ander wilde haar naar de gevangenis sturen waar zes van haar vriendinnen waren verkracht. Ze was bang dat ze zou worden gedwongen te trouwen met een militant, iets dat haar nichtje onlangs was overkomen.

Mariam werd uiteindelijk vrijgelaten omdat haar neef tussenbeide kwam, die een van de islamisten kende. Enkele dagen later is het meisje gevlucht naar Segou, in het zuiden van Mali.

Als het om seks gaat, hebben de rebellen voor zichzelf een maas in het net gevonden: 'Ze moedigen hun strijders aan om met meisjes en vrouwen te trouwen, waarvan sommigen pas tien jaar oud zijn. Dat gebeurt vaak met de loop van het geweer op het hoofd van het meisje gericht. Na de seks, wordt er snel gescheiden. In een extreem geval werd een meisje in Timboektoe gedwongen op één nacht met zes strijders 'te trouwen', zo werd bericht in een van de grootste kranten van Mali.'

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/5/10/2/20130115163844/media_l_1486337.jpg© AFP.
Een groepje strijders


In sommige delen van het noorden zouden de islamisten zich soepeler opstellen tegenover de lokale bevolking omdat ze van dezelfde stam afkomstig zijn, maar Timboektoe is in handen van de grootste hardliners van alle drie de rebellengroeperingen die met elkaar samenwerken, waaronder een groep die voornamelijk bestaat uit buitenlandse strijders. Kappers mogen geen baarden meer scheren, affiches met afbeeldingen van rappers worden wit geverfd, mensen krijgen zweepslagen als ze een glas bier hebben gedronken en bij dieven worden handen afgehakt.

'Dit', zouden de rebellen tegen een van de slachtoffers hebben gezegd, 'is de straf die God voor jou heeft gekozen.'


Volg de Volkskrant op Twitter (http://twitter.com/volkskrant)

super ick
17-01-13, 22:22
Pas nu Frankrijk de wapens heeft opgepakt tegen de rebellen in Mali, is er internationale aandacht voor het gebied, terwijl de islamitische heilstaat hier al in april vorig jaar werd uitgeroepen. Eén van de redenen voor die desinteresse is het gebrek aan informatie: het is voor journalisten levensgevaarlijk om in het gebied te werken, waardoor bijna niemand hoort of leest wat zich er afspeelt. Susdarsan Ragvahan van de Washington Post (http://www.washingtonpost.com/world/in-northern-mali-islamists-attacks-against-civilians-grow-more-brutal/2012/12/11/5b74a734-3e46-11e2-8a5c-473797be602c_story.html)nam het risico, en beschreef in zijn verhaal van 11 december hoe wreed het nieuwe islamistische regime is.'Het was heet op de middag dat Fatima Al Hassan door de islamitische politie uit haar huis in de beroemde stad Timboektoe werd gesleurd. Ze werd geslagen, in een witte pick-up truck geduwd en meegenomen naar het hoofdkwartier. Daar werd ze opgesloten tot ze haar vonnis kreeg: honderd slagen met een elektriciteitssnoer.'

De vrouw had deze straf verdiend omdat ze water had gegeven aan een mannelijke bezoeker. Ze was blij dat ze op de veranda van haar huis was 'betrapt'. 'Als het in de buurt van de slaapkamer zou zijn geweest, hadden ze ons ter plekke doodgeschoten', zegt ze tegen de Washington Post.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/5/8/13/20130115163615/media_l_1486318.jpg© AFP.
Rebellen vernielen niet-islamitische heiligdommen in Timboektoe.


Mensenrechtenactivisten, de Verenigde Naties en de regering van Mali maken zich allemaal zorgen over de ontwikkelingen in het gebied dat nu bijna een jaar bezet is door de islamisten, en die angst wordt bevestigd door de verhalen van de inwoners die zijn weggevlucht naar andere delen van het land, zoals Fatima Al Hassan.

'Ze vertellen dat de islamisten vrouwen verkrachten en hen tot huwelijken dwingen, en dat ze kinderen rekruteren om voor hen te vechten', staat in het stuk van de Washington Post. 'Normale sociale interactie wordt gezien als een belediging van hun interpretatie van de islam en wordt ijverig afgestraft door islamitische gerechtshoven en een politiemacht die steeds systematischer en minder flexibel wordt.'

Oren afsnijden
Dat ondervond de vijftienjarige Mariam Conate die naar het huis van haar oom in Timboektoe liep en vergat haar gezicht volledig te bedekken. Ze werd aangehouden en met de kolf van een geweer geslagen. Daarna werd ze opgesloten in het hoofdkwartier van de politie, en hoorde ze hoe over haar lot gediscussieerd werd. De ene agent wilde haar oren afsnijden, de ander wilde haar naar de gevangenis sturen waar zes van haar vriendinnen waren verkracht. Ze was bang dat ze zou worden gedwongen te trouwen met een militant, iets dat haar nichtje onlangs was overkomen.

Mariam werd uiteindelijk vrijgelaten omdat haar neef tussenbeide kwam, die een van de islamisten kende. Enkele dagen later is het meisje gevlucht naar Segou, in het zuiden van Mali.

Als het om seks gaat, hebben de rebellen voor zichzelf een maas in het net gevonden: 'Ze moedigen hun strijders aan om met meisjes en vrouwen te trouwen, waarvan sommigen pas tien jaar oud zijn. Dat gebeurt vaak met de loop van het geweer op het hoofd van het meisje gericht. Na de seks, wordt er snel gescheiden. In een extreem geval werd een meisje in Timboektoe gedwongen op één nacht met zes strijders 'te trouwen', zo werd bericht in een van de grootste kranten van Mali.'

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/5/10/2/20130115163844/media_l_1486337.jpg© AFP.
Een groepje strijders


In sommige delen van het noorden zouden de islamisten zich soepeler opstellen tegenover de lokale bevolking omdat ze van dezelfde stam afkomstig zijn, maar Timboektoe is in handen van de grootste hardliners van alle drie de rebellengroeperingen die met elkaar samenwerken, waaronder een groep die voornamelijk bestaat uit buitenlandse strijders. Kappers mogen geen baarden meer scheren, affiches met afbeeldingen van rappers worden wit geverfd, mensen krijgen zweepslagen als ze een glas bier hebben gedronken en bij dieven worden handen afgehakt.

'Dit', zouden de rebellen tegen een van de slachtoffers hebben gezegd, 'is de straf die God voor jou heeft gekozen.'


Volg de Volkskrant op Twitter (http://twitter.com/volkskrant)
misschien is morgen je zusje er bij !!!


Het staat allemaal geschreven.

super ick
17-01-13, 22:26
Sorry hoor, maar het begint nu wel erg warrig te worden. het begin al met zin 1. Hoiezo een intern meningsverschil? We hebben het over verschillen tussen geloven. En zo kan ik wel doorgaan. Probeer eens structuur aan te brengen.

Je laatste zinnen over Bush zijn ook al zo verward en alles wat er tussen zit.

Als je het niet meer kunt volgen dan scheiden onze wegen in deze discussie.

Terug naar Mali.

Firefox
17-01-13, 22:53
Als je het niet meer kunt volgen dan scheiden onze wegen in deze discussie.

Terug naar Mali.


Lijkt me verstandig.

Akram90
21-01-13, 09:45
Sorry maar mensen die die moslimrebellen verdedigen zijn in mijn ogen even schuldig als als die moslimrebellen zelf

knots71karel
22-01-13, 22:40
Sorry maar mensen die die moslimrebellen verdedigen zijn in mijn ogen even schuldig als als die moslimrebellen zelf

Gelukkig zijn de meeste Moslims daar het zelf helemaal niet eeens met de SHARIA verkondigers ,integendeel ze zijn blij verlost tezijn van dat gajes ( vandaag op het N.O.S journaal *)) daar was ook te zien hoe een RK kerkje verwoest was door deze 'brave'' zich Moslim noemend tuig .
Veel aanhangers zijn er niet hoewel de bevolking voor 90% uitMoslims bestaat .
*) ook een IMAM sprak zijn afschuw uit .

Julien
26-01-13, 17:49
Gelukkig zijn de meeste Moslims daar het zelf helemaal niet eeens met de SHARIA verkondigers ,integendeel ze zijn blij verlost tezijn van dat gajes ( vandaag op het N.O.S journaal *)) daar was ook te zien hoe een RK kerkje verwoest was door deze 'brave'' zich Moslim noemend tuig .
Veel aanhangers zijn er niet hoewel de bevolking voor 90% uitMoslims bestaat .
*) ook een IMAM sprak zijn afschuw uit .

Juist. Ik weet wel zeker dat geen enkele "rebellenverdedigende" moslim onder een sharia-bewind van diezelfde 'rebellen' zou willen leven! Gun de Malinezen dus ook hun shariavrije land.

mark61
26-01-13, 18:18
? Le retour du zombie :hihi:

Soyez le bienrevenu :)

Julien
26-01-13, 18:25
hahaha Merci Mark :P

waar zijn alle Marokkanen gebleven op NVDD?

mark61
26-01-13, 18:32
hahaha Merci Mark :P

waar zijn alle Marokkanen gebleven op NVDD?

Waar was jij al die tijd? Carrière? Of liever, waarom kom je nu terug? Le Mali?

Zey are all gone. Nou ja af en toe een grapjas. Het is hier ook niet echt uit te houden voor een normaal mens. Meer een online zelfhulp / therapiegroep. Of liever een schreeuwkamer, om even die frustraties en spanningen kwijt te raken :hihi: Het niveau is sinds jouw tijd nog verder gedaald. En eigenlijk is het ook stil.

knots71karel
26-01-13, 20:57
Juist. Ik weet wel zeker dat geen enkele "rebellenverdedigende" moslim onder een sharia-bewind van diezelfde 'rebellen' zou willen leven! Gun de Malinezen dus ook hun shariavrije land.

Ik ben het volkomen met jou eens ,ook Moslims gaan met de tijd mee ,we leven niet meer in de middeleeuwen !
Al vraag ik me af of iedereen dit beseft ?