PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoek toegelaten in Turkse rechtbanken



Marsipulami
26-01-13, 22:19
Hoofddoek toegelaten in Turkse rechtbanken

za 26/01/2013 - 15:56 In Turkije mogen vrouwelijke advocaten voortaan een hoofddoek dragen in de rechtbank. Dat heeft de Raad van State beslist nadat een advocate had beweerd dat ze op religieuze gronden werd gediscrimineerd. Het Turkse parlement heeft dan weer een wet goedgekeurd die verdachten van Koerdische origine toelaat hun moedertaal in de rechtbank te gebruiken.




Islamistische militanten vragen al jaren om het dragen van de hoofddoek toe te laten in de rechtbank. Omdat Turkije een seculier land is, bleef dat altijd verboden. Een advocate voelde zich gediscrimineerd en stapte naar de Raad van State. Die geeft haar nu gelijk. Voor rechters en procureurs blijft het verbod evenwel gehandhaafd.

Verschillende organisatie die de lekenstaat voorstaan, hebben de beslissing al veroordeeld. Voorzitter van de balie van Ankara Metin Feyzioglu zegt dat een advocate haar taak als verdediger niet naar behoren kan uitoefenen wanneer ze in een seculier land een hoofddoek draagt.


Koerdisch in de rechtbank


In het Turkse parlement is tegelijk een wet goedgekeurd die verdachten van Koerdische origine voortaan toelaat hun moedertaal te gebruiken in de rechtbank. Aan de stemming gingen verhitte discussies vooraf.

Met deze nieuwe wet komt Turkije tegemoet aan een eis van de PKK. Recent zijn opnieuw voorzichtige gesprekken op gang gekomen tussen Ankara en de gevangen Koerdische leider Öcalan.

Karin.N
26-01-13, 22:35
Ik tik dit stukje met een lap op mijn hoofd. Even kijken of mijn brein nog normaal functioneert. Ja. Dat zal bij deze advocate ook zo zijn, dus ik zie geen enkele belemmering.

Zit de belemmering in een onafhankelijke rechtspraak? Lijkt me dat een lap stof niet van invloed is op het functioneren van draagsters. Deze advocate zal zowel met als zonder hoofddoek op dezelfde manier haar functie uitoefenen. Dus zie ik geen enkel bezwaar tegen de hoofddoek. Mocht zij volgens sommigen bevooroordeeld zijn door de hoofddoek, dan is zij dat toch ook zonder de hoofddoek.