PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Zimbabwe heeft nog maar 217 dollar in kas'



Marsipulami
31-01-13, 16:15
‘Zimbabwe heeft nog maar 217 dollar in kas'
donderdag 31 januari 2013, 03u00

4 vragen - Minister van financiën trekt aan de alarmbel


Een boerin verzamelt mais na de oogst. Zimbabwe kan zijn bevolking niet voeden en heeft daarvoor buitenlandse hulp nodig. ap


BRUSSEL - De Zimbabwaanse minister van Financiën vertelde aan enkele journalisten in Harare dat de overheid bijna geen geld meer in kas had nadat ze de lonen van de ambtenaren had betaald.



1. Is de kas van Zimbabwe echt leeg?

Ach, wat heet leeg? De minister van Financiën, Tendai Biti, zei achteraf dat de journalisten zijn uitspraak uit de context hadden gehaald. De dag nadat de ambtenarenlonen waren betaald, kreeg de overheid alweer 30 miljoen dollar binnen. Op zich is dat natuurlijk peanuts: AC Milan betaalde gisteren ongeveer evenveel (20 miljoen euro) om sterspeler Mario Balotelli binnen te halen.

Het budget waarover de Zimbabwaanse overheid dit jaar kan beschikken, is 3,9 miljard dollar (2,8 miljard euro). Dat is 1/9 van de begroting van de Vlaamse regering. Niet echt veel, maar toch een pak meer dat wat de minister van Financiën beweert.

2. Waarom zegt de minister dat dan?

Hij wil geld van de internationale donoren krijgen. Normaal worden dit jaar verkiezingen in Zimbabwe gehouden. Het agentschap dat de verkiezing moet organiseren, schat dat het daarvoor 104 miljoen dollar (77 miljoen euro) nodig heeft en dat is te

veel voor een regering die zelfs geen geld heeft om haar bevolking te voeden. De Verenigde Naties hebben berekend dat Zimbabwe dit jaar minstens 131 miljoen dollar buitenlandse hulp nodig heeft.

3. Pardon? Zimbabwe was vroeger een van de rijkste Afrikaanse landen?

Dat is wel heel lang geleden. In de eerste jaren na de onafhankelijkheid van 1980 bloeide de Zimbabwaanse economie. Maar in 2000 heeft president Robert Mugabe de grond van de boerderijen van de blanken onder de zwarten herverdeeld.

De nieuwe zwarte landbouwers zijn er nooit in geslaagd om hetzelfde rendement te halen als de blanken. Ze beheerden hun zaken minder goed en werden bovendien geplaagd door periodes van grote droogte. In een mum van tijd halveerde de economie. Een dodelijke hyperinflatie stortte het land in 2008 in chaos. Nu gaat het beter, maar het overheidsbudget bedraagt nog altijd maar een fractie van wat het zou kunnen zijn.

4. Zimbabwe heeft ook goud en diamanten. Waar gaat dat geld naartoe?

Dat vraagt iedereen zich af. Zimbabwe is de op een na grootste producent van platina, het behoort tot de belangrijke goudwinners en heeft een aanzienlijke voorraad diamant. Maar een groot deel van de mijninkomsten gaat naar de partij van president Mugabe (Zanu-PF). In de periode toen Mugabe alleen aan de macht was, kon hij volop graaien in de potten van de goudsector. Maar sinds 2008 zit hij in een coalitieregering met de Movement for Democratic Change (MDC), waar de financiën worden beheerd door minister Biti van de MDC. De controle op de goudsector is versterkt en nu heeft de partij van Mugabe zich dus op de diamantsector gegooid. De ngo Partnership Afrika Canada zei eind vorig jaar dat voor minstens 2 miljard dollar diamanten in de handen van de mensen in de omgeving van Mugabe zijn beland.

Van onze redactrice ,Corry Hancké

Peaceful
04-02-13, 14:42
Mooi bedrag

Tomas
04-02-13, 15:18
Dat is toch gauw even omgerekend zo'n 250.000.000.000.000 Zimbabwe dollar.

mark61
04-02-13, 15:22
Werkelijk hopeloos. En die SADC doet er ook niks aan, al zijn een aantal leden wel zo'n beetje klaar met Zimbabwe. Maja, wat doe je eraan, short of Mugabe afmaken en de ZANU-top erbij? Dat vinden we niet netjes.

Tomas
04-02-13, 15:33
Hij gaat uiteindelijk toch wel dood. Of het uitmaakt weet ik niet. Er is dan namelijk nog een landhervormingsronde nodig. De vriendjes van Mugabe die alle boerderijen hebben gekregen als landhuis, moeten op hun beurt ook weer onteigend worden. En de oorspronkelijke zwarte boeren die daar onder blank bewind op werkten moeten dat over kunnen nemen. Ik meen dat dat meestal Matabele waren, terwijl de Shona's die nooit wat met landbouw deden bij de stam van Mugabe horden. Of andersom. Ik weet het niet meer. Maar de huidige landeigenaren zijn een stel corrupte moordenaars. Nog veel en veel erger dan de blanken ooit zijn geweest.

mark61
04-02-13, 15:41
En de oorspronkelijke zwarte boeren die daar onder blank bewind op werkten moeten dat over kunnen nemen.

Bedoel je in eigendom? En die blanke eigenaren krijgen dan nog steeds niks terug? Hoe zie jij dat? Ik moet daar zelf ook nog over nadenken.

Ik twijfel een beetje. Ik neem aan dat alle blanke boeren die, zeg, 10 jaar geleden boerden netjes voor hun grond hebben betaald. Aan andere blanken, dan. Uiteindelijk is die grond ooit natuurlijk gestolen geweest en doen ze aan heling.

Aan de andere kant was er geen zwarte boerenstand die een commerciële, grootschalige boerderij kan runnen. Ik weet niet of die nu wel bestaat. In Zuid-Afrika is het ook een zooitje, al zijn er initiatieven om zwarte boertjes op te leiden tot 'moderne', grootschalige boeren. Het uitkoopprogramma schiet totaal niet op, en het resultaat van wat wel is uitgekocht en overgedragen is dacht ik bedroevend.

Het heeft natuurlijk enorme implicaties. Wil je die massa landloze traditionele boeren zo blijven laten werken? Als je de moderne toer op gaat heb je alsnog een leger werkloze, want overbodige keuterboertjes.

Ik zie geen simpele oplossing. 'Moreel' is daarbij alleen nog maar een complicerende factor.

Tomas
04-02-13, 15:51
Bedoel je in eigendom? En die blanke eigenaren krijgen dan nog steeds niks terug? Hoe zie jij dat? Ik moet daar zelf ook nog over nadenken.

Ik twijfel een beetje. Ik neem aan dat alle blanke boeren die, zeg, 10 jaar geleden boerden netjes voor hun grond hebben betaald. Aan andere blanken, dan. Uiteindelijk is die grond ooit natuurlijk gestolen geweest en doen ze aan heling.


Je kan je ook afvragen of het gestolen is. Volgens mij maakt dat niet meer uit. De blanken die onteigend zijn, zijn dood of hebben ondertussen allang een ander leven. Die hebben pech gehad. Het zooitje criminelen dat er nu in zit heeft helemaal nergens recht op. Die hebben het cado gekregen vanwege corruptie en moord en doodslag. Dan blijven de oorspronkelijke voormannen e.d. over lijkt mij, als ze niet gevlucht zijn. Ik had altijd de indruk dat de zwarte zimbabwanen veel meer ontwikkeld cq geschoold waren dan hun buren. En ik denk als een boerderij ergens nog tot zijn recht had kunnen komen zonder blanken dan was dat bij die voormannen.

Laat eerst de voedselproductie maar weer op gang komen. Dat zou al mooi zijn. Vervolgens export. En als het geld weer binnenkomt stromen meer werk voor iedereen. Alleen als het land al niet zo vijandig zou zijn tegen toeristen zou al enorme hoeveelheden opleveren. Het is namelijk een fantastisch mooi land. En met vijandig bedoel ik niet de bevolking, maar zuiver en alleen het overheidsapparaat. Zo corrupt, griezelig en vals als de neten.

mark61
04-02-13, 16:01
Je kan je ook afvragen of het gestolen is. Volgens mij maakt dat niet meer uit. De blanken die onteigend zijn, zijn dood of hebben ondertussen allang een ander leven. Die hebben pech gehad. Het zooitje criminelen dat er nu in zit heeft helemaal nergens recht op. Die hebben het cado gekregen vanwege corruptie en moord en doodslag. Dan blijven de oorspronkelijke voormannen e.d. over lijkt mij, als ze niet gevlucht zijn. Ik had altijd de indruk dat de zwarte zimbabwanen veel meer ontwikkeld cq geschoold waren dan hun buren. En ik denk als een boerderij ergens nog tot zijn recht had kunnen komen zonder blanken dan was dat bij die voormannen.

Yep, mee eens. Ik vraag me af of die voormannen zelf nog leven, die werden toch vaak als verraders gezien?

Ja, ik heb ook die indruk van hoogopgeleid zijn. Alleen niet in de agrarische sector, dacht ik. Tenslotte is dat in de regio een aparte, ouderwetse microsamenleving, met groepen mensen die nauwelijks van die boerderij afkomen. Dan is er basaal lager onderwijs en medische verzorging, maar dat is het wel zo'n beetje, toch? Model Namibië en Zuid-Afrika.

Maar als Mugabe én de ZANU niet verdwijnen zie ik niet hoe het beter kan worden.