PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen schadevergoeding voor weggepest gezin Terwijde



mark61
05-02-13, 17:29
door Judith Laanen
Binnenland

Het Marokkaanse gezin dat twee jaar geleden werd weggepest uit de Utrechtse wijk Terwijde krijgt geen schadevergoeding van de gemeente. De gemeente is niet aansprakelijk, schrijft burgemeester Aleid Wolfsen dinsdag in een brief aan de gemeenteraad.

Dat meldt persbureau Novum.

Het gezin vertrok na maandenlange pesterijen en vernielingen. Ook werd een keer ingebroken. Twee verdachten werden opgepakt, van wie een in een gesloten inrichting werd geplaatst. De directe buren van het gezin moesten van de rechter gedwongen ergens anders wonen. Een van de zoons van beide gezinnen kreeg daarnaast een gebiedsverbod opgelegd.

‘Daders pleegden grote inbreuk op levensgeluk van gezin’

Volgens Wolfsen betekent de weigering van de schadevergoeding niet dat er geen twijfel is over de ernst van de gebeurtenissen:

“Integendeel. De daders hebben een grote inbreuk gepleegd op het levensgeluk van het gezin. Dat de familie uiteindelijk geen andere oplossing zag dan te verhuizen valt zeer te betreuren.”

Wolfsen wijst er op dat het gezin tijdens de pesterijen, die tien maanden aanhielden, ‘materieel en immaterieel’ is bijgestaan door de politie, het wijkbureau, de woningcorporatie en de gemeente. In enkele situaties hebben de gemeente en de woningcorporatie daarbij ook kosten gemaakt.

Weggepest homostel kreeg wel schadevergoeding

Een homostel dat al eerder werd weggepest uit dezelfde wijk, kreeg vorig jaar augustus wel een schadevergoeding. De gemeente had daar toen afspraken over gemaakt met justitie en politie.

De Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen raakte afgelopen jaar in de problemen door de politieke repercussies van de manier waarop hij bij het wegpesten van het homostel handelde. Hij overleefde in september nog een debat waarin hij zich moest verantwoorden voor de vernietiging van documenten over het weggepeste homostel.

Geen schadevergoeding voor weggepest gezin Terwijde :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/05/geen-schadevergoeding-voor-weggepest-gezin-terwijde/)

Nou legt u even uit wat het verschil is.

Ready?
05-02-13, 18:25
Die Wolfsen is toch al enige tijd het spoor bijster?

Het enige verschil wat ik lees is dat er aangaande die homo's wel afspraken zijn gemaakt met justitie en politie en met dit gezin niet. Maar dat vind ik zelf geen goede reden. Is het bekend of deze pesterijen met de intentie zijn geweest vanwege de afkomst van het gezin? Zoals dat wel bekend was met die homo's?

Soldim
06-02-13, 06:28
Het Marokkaanse gezin dat twee jaar geleden werd weggepest uit de Utrechtse wijk Terwijde krijgt geen schadevergoeding van de gemeente. De gemeente is niet aansprakelijk,

Daarmee ben ik het eens. De pesters zijn verantwoordelijk en dus aansprakelijk. De famili moet eventuele schade op de pesters verhalen, niet op de samenleving.

super ick
06-02-13, 07:37
Volgens mij had het homostel diverse keren bij de gemeente aan de bel getrokken zonder resultaat. Dit speelde al jaren.

Magoed hier is duidelijk sprake van discriminatie. O, het zijn maar Marokkanen? Dan krijgen ze natuurlijk niets.

knuppeltje
06-02-13, 08:28
Ik heb hem altijd al een rasechte gluiperd gevonden.

knuppeltje
06-02-13, 08:29
Daarmee ben ik het eens. De pesters zijn verantwoordelijk en dus aansprakelijk. De famili moet eventuele schade op de pesters verhalen, niet op de samenleving.

Als de gemeente niet tijdig ingrijpt, dan is die daarvoor verantwoordelijk.

Soldim
06-02-13, 08:35
Als de gemeente niet tijdig ingrijpt, dan is die daarvoor verantwoordelijk.

Wat wordt de gemeente concreet geacht te doen?

Zodra de pesters de wet overtreden kunnen/moeten de slachtoffers aangifte doen bij de politie, die dan actie kan ondernemen als er sprake is van veroordeelbare feiten. Volgens mij is dat hier gebeurt, een van de pestende gezinnen is gedwongen te verhuizen, een andere pester is een gebiedsverbod opgelegt.

Ik heb werkelijk grote bedenkingen bij een collectieve verantwoording voor uit de hand gelopen burenruzies.

knuppeltje
06-02-13, 08:37
Wat wordt de gemeente concreet geacht te doen?

Haar burgers beschermen.

mark61
06-02-13, 09:06
Daarmee ben ik het eens. De pesters zijn verantwoordelijk en dus aansprakelijk. De famili moet eventuele schade op de pesters verhalen, niet op de samenleving.

De vraag is dan waarom dat 'homostel' (lijkt wel een theeservies ofzo) dan wel compensatie kreeg.

Ik vind trouwens dat als alle instanties falen de overheid wel degelijk aansprakelijk is. Of die dat verhaalt op de daders moeten zij weten.

De overheid schoot hier aan alle kanten tekort. Omdat NL halfzacht is als het gaat om aanpakken van wit tuig.

mark61
06-02-13, 09:07
Is het bekend of deze pesterijen met de intentie zijn geweest vanwege de afkomst van het gezin?

Moet dat?

Ik neem aan dat het gaat om compensatie voor incompetentie van instanties. Of überhaupt nalatigheid.

mark61
06-02-13, 09:10
Volgens mij had het homostel diverse keren bij de gemeente aan de bel getrokken zonder resultaat. Dit speelde al jaren.

Magoed hier is duidelijk sprake van discriminatie. O, het zijn maar Marokkanen? Dan krijgen ze natuurlijk niets.

Dit speelde dus bijna een jaar. Toch ook wel tijd genoeg voor de gemeente om wat te gaan doen :)

Het lijkt erop of de tegenwerping is dat ze wat deden. Maja, gelummel dat niks oplevert vind ik niet iets doen. Zeker brieven sturen aan dat tuig of ze ermee op willen houden aub.

Soldim
06-02-13, 10:12
Haar burgers beschermen.

Dat klinkt mooi. En wat houdt dat concreet in? Wat voor maatregelen had de gemeente verder moeten en kunnen nemen binnen de wettelijke mogelijkheden?

Soldim
06-02-13, 10:20
De vraag is dan waarom dat 'homostel' (lijkt wel een theeservies ofzo) dan wel compensatie kreeg.


Geen idee. Onterrecht in mijn opinie anyway.

Nederlandertje
06-02-13, 12:45
Ik denk dat je vooral moet kijken wat er voor allemaal is gebeurd. Waardoor zijn de pesterijen gebeurd. Is het echt vanwege hun afkomst dan mogen ze van mij wel een schadevergoeding krijgen. Is het omdat het gezin zelf eerst voor problemen zorgde dan hoeven ze het van mij niet te krijgen.Zelfde had je met die tokkies in Amsterdam. Ze zorgde zelf jaren voor problemen en toen waren de buren die ook geen lievertjes waren het zat en sloeg de vlam in de pan. Uiteindelijk moesten ze allebei verhuizen.

mark61
06-02-13, 21:04
Ik denk dat je vooral moet kijken wat er voor allemaal is gebeurd. Waardoor zijn de pesterijen gebeurd. Is het echt vanwege hun afkomst dan mogen ze van mij wel een schadevergoeding krijgen. Is het omdat het gezin zelf eerst voor problemen zorgde dan hoeven ze het van mij niet te krijgen.

En als geen van tweeën het geval was?

mark61
06-02-13, 21:07
Geen idee. Onterecht in mijn opinie anyway.

Kweenie. Je kan de gemeente bijv. ook aansprakelijk stellen voor losliggende stoeptegels.

Ik weet er niet genoeg van af om te beslissen in hoeverre de gemeente aansprakelijk is, en of ze tijdig genoeg gedaan hebben.

Je zou denken dat de politie werk moet maken van klachten; dat er vervolging moet worden ingesteld. Maar dat lijkt te zijn gebeurd, en is trouwens geen zaak van de gemeente.

Maar het verschil in uitkomst verbaast me toch wel.

Nederlandertje
07-02-13, 01:56
En als geen van tweeën het geval was?

Je zal moeten kijken waarom ze gepest zijn. Hebben ze het zelf uitgelokt vind ik dat ze het niet hoeven te krijgen. Maar hebben ze het niet zelf uitgelokt dan moeten ze het wel krijgen.

knuppeltje
07-02-13, 08:13
Dat klinkt mooi. En wat houdt dat concreet in? Wat voor maatregelen had de gemeente verder moeten en kunnen nemen binnen de wettelijke mogelijkheden?

Ik weet niet echt niet wat alle mogelijkheden zijn. Maar dat neemt niet weg dat de overheid, ook de gemeentelijke, die plicht heeft.

Soldim
07-02-13, 09:44
Ik weet niet echt niet wat alle mogelijkheden zijn. Maar dat neemt niet weg dat de overheid, ook de gemeentelijke, die plicht heeft.

Tsja, ik zie niet in waarom dat zo zou zijn. Als iemand last heeft van zijn buren, moet de gemeente ervoor zorgen dat die last verdwijnt? Alleen zodra er wetten worden overtreden kan de politie ingrijpen, en zelfs daar heeft de gemeente maar beperkte invloed op.

Bovendien, wat kost een verhuizing nou, als je dan al voor steun aan moet kloppen heb je het slecht voor elkaar.

knuppeltje
08-02-13, 08:06
Tsja, ik zie niet in waarom dat zo zou zijn. Als iemand last heeft van zijn buren, moet de gemeente ervoor zorgen dat die last verdwijnt? Alleen zodra er wetten worden overtreden kan de politie ingrijpen, en zelfs daar heeft de gemeente maar beperkte invloed op.

Bovendien, wat kost een verhuizing nou, als je dan al voor steun aan moet kloppen heb je het slecht voor elkaar.

Dat weet ik. Maar los van dit geval is het de vraag in hoeverre de politie bereid is om in te grijpen. Die heeft ook zo haar prioriteiten.

Daar zou je behoorlijk van kunnen opkijken.