PDA

Bekijk Volledige Versie : Grootste priemgetal ooit ontdekt



Marsipulami
07-02-13, 10:32
Grootste priemgetal ooit ontdekt



VRT Een flard uit het 17 miljoen cijfers tellende priemgetal.
wo 06/02/2013 - 14:51 Amerikaanse wetenschappers hebben, samen met vrijwilligers, het grootste priemgetal ooit gevonden. Het gaat om een getal dat uit 17,4 miljoen cijfers bestaat.

Het is een van de oudste en bekendste wiskundige bewijzen: Euclides beredeneerde dat er oneindig veel priemgetallen bestaan. Maar het was wel van 2008 geleden dat er nog zo'n groot priemgetal was ontdekt. Toen ging het om een getal van net geen 13 miljoen cijfers.

Het is alsof we een diamant gevonden hebben

Met 17,4 miljoen cijfers is dat nu ruim overtroffen. Het getal in kwestie is 2 tot de macht 57.885.161 min een. Het is meteen een bijzonder priemgetal, want het zit 1 getal onder een macht van 2. Dat heet een Mersenne-priemgetal, naar de Franse wiskundige die in de 17e eeuw het eerste Mersenne-priemgetal berekende. Dit is nog maar het 48e dergelijke priemgetal dat is ontdekt.

"Het is als een diamant vinden. Of de Mount Everest beklimmen", zeggen de wetenschappers.

De ontdekking gebeurde door een netwerk van vrijwilligers, GIMPS. Zij stellen hun computer ter beschikking zodat de rekenkracht ervan gebruikt kan worden op het moment dat ze er niet op werken. Het is Curtis Cooper, een wiskundige aan de universiteit van Missouri, die het getal op die manier ontdekte en hij krijgt nu de beloning van 3.000 dollar.


Ja, dit komt ook voor ons van pas


Priemgetallen zijn getallen die enkel deelbaar zijn door 1 en door zichzelf. Voor u denkt dat de zoektocht naar erg grote priemgetallen een nutteloos tijdverdrijf voor nerds is: grote priemgetallen worden gebruikt om digitale gegevens te versleutelen. Bijvoorbeeld als u online een overschrijving uitvoert.

knuppeltje
08-02-13, 07:59
Las gisteren in een stukje in de Volkskrant dat 'het grootste priemgetal' niet bestaat.

mark61
08-02-13, 10:44
Las gisteren in een stukje in de Volkskrant dat 'het grootste priemgetal' niet bestaat.

Dat staat ook in het artikel. Let ook op het woordje 'ooit'.

Alleen dat 'ontdekken' vind ik wat vaag. Alsof het ergens in de binnenlanden van Groenland rondwaarde. 'Vinden' of 'berekenen' lijkt me een adequatere :nerd: omschrijving.

knuppeltje
08-02-13, 11:43
Dat staat ook in het artikel. Let op het woordje 'ooit'.

Alleen dat 'ontdekken' vind ik wat vaag. Alsof het ergens in de binnenlanden van Groenland rondwaarde. 'Vinden' of 'berekenen' lijkt me een adequatere :nerd: omschrijving.

Jawel, maar dat 'ooit' sloeg op het ontdekken van een mogelijk nog groter priemgetal. Het gaf op zich niet aan dat er geen grootste priemgetal zou bestaan.

Bij god en de Amerikanen is alles mogelijk, zei men vroeger.

mark61
08-02-13, 11:48
Euh, Euclides beredeneerde dat er oneindig veel priemgetallen bestaan. zegt die artikel.

Ja, de ouden waren wijzer.

knuppeltje
08-02-13, 11:51
Euh, Euclides beredeneerde dat er oneindig veel priemgetallen bestaan. zegt die artikel.

Ja, de ouden waren wijzer.

Ze werden ook bedroefder. Maar dat kan ook aan de jicht hebben gelegen.

mark61
08-02-13, 11:51
Ik denk het wel. Ischias is ook een kanshebber.

knuppeltje
08-02-13, 11:56
Ik denk het wel. Ischias is ook een kanshebber.

Shit, wat een enge ziekten allemaal.