PDA

Bekijk Volledige Versie : Everzwijnen dreigen Limburg over te nemen



Marsipulami
07-02-13, 17:28
Everzwijnen dreigen Limburg over te nemen
dinsdag 05 februari 2013, 03u00




BRUSSEL - Het aantal everzwijnen in de Limburgse bossen verdubbelt elk jaar.

Om te vermijden dat de ecologische en economische schade uit de hand loopt, moeten er dit jaar 2.000 geschoten worden. Een heel stuk meer dan de 466 die lokale jagers vorig jaar haalden.



Striphelden Asterix en Obelix zouden het vandaag naar hun zin hebben in de Limburgse bossen. Er zitten voldoende everzwijnen om zelfs Obelix een indigestie te bezorgen.

Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) schat dat er momenteel een tweeduizend wilde zwijnen in de bossen rondzwerven, zo maakte Het Belang van Limburg dit weekend bekend.

‘Dat betekent dat als er niets gebeurt, er dit jaar tweeduizend dieren bijkomen', zegt Bert Vanholen, directeur van ANB Limburg. ‘De populatie verdubbelt elk jaar, en 2.400 everzwijnen is echt het maximum dat de streek aankan. Anders loopt de schade die ze veroorzaken aan landbouwgewassen en het ecosysteem uit de hand. Ook de verkeersveiligheid komt dan in het gedrang.' Het Agentschap zit met de handen in het haar en overweegt zowat alle mogelijke pistes om de populatie in te dijken.

Een opvallende denkpiste is de inzet van professionele jagers, die dan de Limburgse jagers zouden moeten bijstaan en opleiden. Weet de moderne jager dan niet meer hoe op everzwijnen te jagen?

‘Everzwijnen zijn intelligente dieren. Ze bejagen, vraagt heel wat expertise', aldus Vanholen. ‘In Duitsland en Schotland worden al professionele jagers ingezet, wanneer duidelijk wordt dat de lokale jagers het jaarlijkse afschot (het quotum, red.) niet zullen halen.'

Maar die lokale jagers zijn daar niet voor te vinden.

‘Natuurlijk kunnen wij op everzwijnen jagen', zegt Ludo Fastré, voorzitter van de Limburgse afdeling van Hubertus Vereniging Vlaanderen. ‘Maar dan moeten we wel de kans krijgen.'

Vier keer te weinig

‘Veel van onze leden gaan regelmatig in Wallonië op everzwijnen jagen. Vorig jaar schoten we er in Limburg nog 466, dat is niet weinig. Het was een hele inspanning.'

Het komt echter niet in de buurt van de beoogde tweeduizend voor dit jaar.

‘Net als het totale aantal everzwijnen, verdubbelt ook het aantal dieren dat we jaarlijks schieten. In combinatie met een versoepeling van de wetgeving zouden we in de buurt kunnen komen.'

Fastré wil onder meer het hele jaar door kunnen jagen en ook 's nachts, want everzwijnen zijn nachtdieren, zonder al te veel administratieve rompslomp.

‘Van de 60.000 hectare Limbugs natuurgebied zijn er 20.000 waar we niet mogen komen. Die dieren weten goed waar ze zich veilig kunnen voortplanten', aldus Fastré.

‘Er is een verschil tussen mee gaan jagen in Wallonië en zelf een everzwijnenjacht organiseren', reageert Bert Vanholen. ‘En wat de regelgeving betreft zijn er al heel wat toegevingen gedaan. Bejaging is ook niet de enige piste: zo worden er al afsluitingen langs drukke autowegen en rond kwetsbare natuurgebieden geplaatst. Vooral orchideeën, de zeldzame hazelmuis en vogels als de nachtzwaluw die op de grond broeden, worden bedreigd door de wilde zwijnen. Akkers kunnen worden beschermd met elektrische rasters. De voorbije jaren probeerden we ook zoveel mogelijk domeinen al dan niet tijdelijk te verpachten aan jagers.'

Momenteel lopen er proefprojecten tegen everzwijnen in de parken Hoge en Lage Kempen. ‘We proberen zoveel mogelijk ideeën te verzamelen door mensen uit verschillende sectoren samen te brengen. Maar we moeten ook rekening houden met het beperkte draagvlak voor de jacht in Vlaanderen.'

De Maas overgestoken

Vanwaar komen al die everzwijnen opeens? ‘Het begon in 2006, vermoedelijk met enkele ontsnapte zwijnen', zegt Ludo Fastré.

‘Daar kwamen al snel dieren bij uit Duitsland en Nederland, aan de overkant van de Maas. Everzwijnen zijn goede zwemmers, en 's nachts durven ze al eens een brug te gebruiken.'

‘Als je weet dat hun populatie met 250 procent per jaar kan toenemen, en dat er de eerste jaren niet op gejaagd werd, is het niet verwonderlijk dat ze nu met zoveel zijn', aldus Fastré.

Van onze medewerker Joachim Heyvaert

Joesoef
07-02-13, 18:22
Zijn daar geen stropende Polen?

Marsipulami
07-02-13, 19:10
Zijn daar geen stropende Polen?

Allemaal opgepakt en uitgewezen sedert de kliklijn voor Polen en andere Oost-Europeanen van Geert Wilders, die woont daar in de buurt.

702-386-5397
07-02-13, 19:12
moeten er dit jaar 2.000 geschoten worden

Is dat met of zonder verdoving

Marsipulami
07-02-13, 19:20
Is dat met of zonder verdoving

Varken is een onrein dier, dan hoeft verdoving niet.

702-386-5397
07-02-13, 19:48
Varken is een onrein dier, dan hoeft verdoving niet.

Volgens wie ?

Marsipulami
07-02-13, 20:04
Volgens wie ?

Bijbel + Koran

702-386-5397
07-02-13, 20:14
Bijbel + Koran

Altijd als Nederlanders met de feiten op het neusje worden gedrukt beginnen ze 'dom' te doen :haha:

Jagen voor de sport is verboden in de islam, ik weet niet hoe het zit bij de Christenen...dat is punt 1.

Punt 2, dit is geen kwestie van staat het wel of niet in de Bijbel of Qur'an. Het gaat hier om de hypocrisie van het westen zoals we dat gewend zijn. Aan de ene kant gieren, brullen en tieren over rituele slacht en wat niet en daar dan massaal kamervragen over stellen en kamerdebatten over voeren en aan de andere kant even tussendoor 2000 everzwijnen doodschieten omdat het er te veel zijn . Het is niet boeiend meer al dat dierenleed wanneer het verkeer in het geding komt want o jee als Gall en Gall dicht gaat voordat men in het centrum is.

super ick
07-02-13, 20:38
Altijd als Nederlanders met de feiten op het neusje worden gedrukt beginnen ze 'dom' te doen :haha:

Jagen voor de sport is verboden in de islam, ik weet niet hoe het zit bij de Christenen...dat is punt 1.

Punt 2, dit is geen kwestie van staat het wel of niet in de Bijbel of Qur'an. Het gaat hier om de hypocrisie van het westen zoals we dat gewend zijn. Aan de ene kant gieren, brullen en tieren over rituele slacht en wat niet en daar dan massaal kamervragen over stellen en kamerdebatten over voeren en aan de andere kant even tussendoor 2000 everzwijnen doodschieten omdat het er te veel zijn . Het is niet boeiend meer al dat dierenleed wanneer het verkeer in het geding komt want o jee als Gall en Gall dicht gaat voordat men in het centrum is.

Ik ben voor een direct verbod op de plezierjacht. Een dier doodmaken voor je plezier is belachelijk. Ook in Nederland spelen duistere machten een rol. Als je morgen een referendum zou houden weet ik zeker dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen plezierjacht zou stemmen. Onder hen bevinden zich naar alle waarschijnlijkheid alle tegenstanders van ritueel slachten.

Aan de andere kant willen wij ook graag natuur met wat dieren er in. Zwijnen werpen gemiddeld ieder jaar 4 tot 7 biggen en zijn op 1 jarige leeftijd geslachtsrijp. Een ongeschikte diersoort om in een beperkte ruimte houden. Ze zijn ermee begonnen op de Veluwe en nu zitten ze verspreid over Limburg, Brabant, Twente, rondom Nijmegen, Drenthe en de Utrechtse heuvelrug. Straks staan bij jou ook in de tuin.

Ready?
07-02-13, 21:07
De regulering met betrekking tot het leefgebied van everzwijnen is echt op niks uitgelopen. Vooraf wist men dat everzwijnen genoeg voedsel zouden kunnen vinden met een snelle groei van de populatie tot gevolg. Dan breiden ze natuurlijk hun leefgebied sterk uit.

Men mag dit wel een debacle noemen en met meerdere oplossingen komen, behalve de jacht.

702-386-5397
07-02-13, 21:41
Ik ben voor een direct verbod op de plezierjacht. Een dier doodmaken voor je plezier is belachelijk. Ook in Nederland spelen duistere machten een rol. Als je morgen een referendum zou houden weet ik zeker dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen plezierjacht zou stemmen. Onder hen bevinden zich naar alle waarschijnlijkheid alle tegenstanders van ritueel slachten.

Aan de andere kant willen wij ook graag natuur met wat dieren er in. Zwijnen werpen gemiddeld ieder jaar 4 tot 7 biggen en zijn op 1 jarige leeftijd geslachtsrijp. Een ongeschikte diersoort om in een beperkte ruimte houden. Ze zijn ermee begonnen op de Veluwe en nu zitten ze verspreid over Limburg, Brabant, Twente, rondom Nijmegen, Drenthe en de Utrechtse heuvelrug. Straks staan bij jou ook in de tuin.

Ik heb je reactie niet gelezen maar ik vind het slecht en jou een hypocriet

super ick
07-02-13, 22:04
De regulering met betrekking tot het leefgebied van everzwijnen is echt op niks uitgelopen. Vooraf wist men dat everzwijnen genoeg voedsel zouden kunnen vinden met een snelle groei van de populatie tot gevolg. Dan breiden ze natuurlijk hun leefgebied sterk uit.

Men mag dit wel een debacle noemen en met meerdere oplossingen komen, behalve de jacht.

Deskundigen zijn het er over eens dat je ze niet mee weg kan krijgen dmv jacht. Daar is hun voortplantingssnelheid te hoog voor.
In Berlijn komen ze in de schemer de buitenwijken en stadsparken al in.

mark61
08-02-13, 00:14
Ik vind het zwijnerij.

knots71karel
08-02-13, 00:28
Zijn daar geen stropende Polen?

Waarom per se POLEN ?
De meeste "gestroopte '' schapen en geiten , bij voorbeeld werden niet door POLEN gestroop /gestolen !
Vooral tegen de tijd van het Offerfeest kwam dit vaak voor .

knots71karel
08-02-13, 00:31
Deskundigen zijn het er over eens dat je ze niet mee weg kan krijgen dmv jacht. Daar is hun voortplantingssnelheid te hoog voor.
In Berlijn komen ze in de schemer de buitenwijken en stadsparken al in.

Van avond was er een onderwerp over de vuursalamanders in Limburg die juist dreigen uit te sterven ,mogelijkstaat het en met het ander in verband?

knots71karel
08-02-13, 00:33
Ik heb je reactie niet gelezen maar ik vind het slecht en jou een hypocriet
H
oe kun je een mening geven als je de reactie niet gelezen hebt ?:maf3:

702-386-5397
08-02-13, 11:50
H
oe kun je een mening geven als je de reactie niet gelezen hebt ?:maf3:

Dat kan Super Ick jou het betse uitleggen want van hem heb ik het :haha:

Archie Bunker
08-02-13, 15:24
Varken is een onrein dier, dan hoeft verdoving niet.

Haram of niet, die Spaanse hammen zijn wel lekker.

Ready?
08-02-13, 16:02
Van avond was er een onderwerp over de vuursalamanders in Limburg die juist dreigen uit te sterven ,mogelijkstaat het en met het ander in verband?

De vuursalamanders zijn in Limburg al uitgestorven, in ieder geval zijn ze in het grootste gedeelte van Limburg niet meer te vinden. Schimmelinfectie is de reden. Afgelopen zomer ben ik er geweest en enkele exemplaren gezien, helaas waren dat dus de laatste (?). Hier nog een foto. 17166

Zwijnen vangen is ook een hele klus. Bovendien zijn ze een van de toppredatoren.

Archie Bunker
08-02-13, 20:13
Zwijnen vangen is ook een hele klus. Bovendien zijn ze een van de toppredatoren.
Het zwijn een toppredator ?????

17167

knuppeltje
09-02-13, 09:10
Dat er een stel Limbugse zwijnen al jaren een belangrijk deel uitmaken van de de hele Nederlandse politiek vind ik veel erger dan die krulstaartige viervoeters.

super ick
09-02-13, 10:07
Dat kan Super Ick jou het betse uitleggen want van hem heb ik het :haha:

Ja, erg origineel ben je niet. Daarom reageerde ik er ook niet op.

Ready?
09-02-13, 15:31
Het zwijn een toppredator ?????

17167

Succes met het vinden van een wolf in Nederland. We zitten niet in Duitsland, maar in Nederland. :melig2:

Archie Bunker
09-02-13, 16:13
Succes met het vinden van een wolf in Nederland. We zitten niet in Duitsland, maar in Nederland. :melig2:

En het topic ging over Belgie.

Maar goed, de enige toppredator die je hier en in Belgie hebt is voorlopig de mens.

Maar als die die everzwijnen populatie niet kan reduceren komen de wolven er geheid achteraan.
Ze zitten al in Duitsland en als er lucht van krijgen dat er in Limburg veel prooi zit gaan ze ook daarheen.

Ready?
10-02-13, 17:26
En het topic ging over Belgie.

Maar goed, de enige toppredator die je hier en in Belgie hebt is voorlopig de mens.

Maar als die die everzwijnen populatie niet kan reduceren komen de wolven er geheid achteraan.
Ze zitten al in Duitsland en als er lucht van krijgen dat er in Limburg veel prooi zit gaan ze ook daarheen.

Even te snel getypt, excuus. Ik bedoelde ook België en zowel in België als in Nederland heb je geen wilde wolven. Wolven heb je inderdaad dicht bij de grensgebieden. Het is eigenlijk een kwestie van tijd voor ze weer terug keren zou je zeggen. Echter is niet iedereen blij met een eventuele terugkeer van wolven.

Archie Bunker
10-02-13, 19:19
Even te snel getypt, excuus. Ik bedoelde ook België en zowel in België als in Nederland heb je geen wilde wolven. Wolven heb je inderdaad dicht bij de grensgebieden. Het is eigenlijk een kwestie van tijd voor ze weer terug keren zou je zeggen. Echter is niet iedereen blij met een eventuele terugkeer van wolven.

Klopt, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar het lost wel Mars' probleem met de everzwijnen (die Limburg overnemen) op.

super ick
11-02-13, 07:34
Klopt, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar het lost wel Mars' probleem met de everzwijnen (die Limburg overnemen) op.

Dus niet.

Voortplantingssnelheid is te groot.

Ready?
11-02-13, 13:38
Klopt, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar het lost wel Mars' probleem met de everzwijnen (die Limburg overnemen) op.

Misschien op korte termijn, maar over een langere periode zal het geen oplossing zijn. Everzwijnen planten zich veel sneller voort (zoals super ick zegt) en kunnen zich razendsnel aanpassen.

Archie Bunker
12-02-13, 16:41
Misschien op korte termijn, maar over een langere periode zal het geen oplossing zijn. Everzwijnen planten zich veel sneller voort (zoals super ick zegt) en kunnen zich razendsnel aanpassen.

Tja, de konijnen zijn er niets bij en er staat ons niets anders te doen dan ons voor te bereiden op de grote everzwijnenplaag.

knuppeltje
13-02-13, 08:47
We zullen weer aan de schweinefleisch motten. Ooit was dat in restaurants een top menu.

Soldim
13-02-13, 08:54
We zullen weer aan de schweinefleisch motten. Ooit was dat in restaurants een top menu.

'k Heb op nieuwjaars dag nog een civet de sanglier gegeten -- pesoonlijk zou ik er geen enkel probleem mee hebben dat een of twe keer per maand te eten.

knuppeltje
13-02-13, 09:03
'k Heb op nieuwjaars dag nog een civet de sanglier gegeten -- pesoonlijk zou ik er geen enkel probleem mee hebben dat een of twe keer per maand te eten.

Lelijke barbaar, dat je bent. :stout:

Katten zijn geen zwijnen of honden, ja. Daarbij is een civet ook nog eens een hele mooie kat, en volgens mij ook nog een zeldzaam dier.

H.P.Pas
13-02-13, 11:12
Daarbij is een civet ook nog eens een hele mooie kat

Pssst.. Civet de sanglier heet bij ons in Turicum Schweinspeffer.
Tijdens het seizoen (okt-nov) op het menu in traditionele eetgelegenheden.
Heel smakelijk.
Civetkatten komen hier niet voor. Niet in het wild en niet op de spijskaart.

Soldim
13-02-13, 12:33
Pssst.. Civet de sanglier heet bij ons in Turicum Schweinspeffer.


Ah -- me al verscheidene keren afgevraagd wat dat nou weer was. Moeten ze die menukaarten ook maar gewoon in het Frans maken :hihi:

mark61
13-02-13, 13:10
Deskundigen zijn het er over eens dat je ze niet mee weg kan krijgen dmv jacht. Daar is hun voortplantingssnelheid te hoog voor.
In Berlijn komen ze in de schemer de buitenwijken en stadsparken al in.

Nou ja zeg, de mens staat er bekend om dat ie binnen de kortste keren diersoorten kan uitroeien.

Knallen kan op zich best. Ik weet alleen niet of er een markt is voor everzwijn. Mij lijkt het wel wat.

Bart.NL
13-02-13, 14:24
Ik ben voor een direct verbod op de plezierjacht. Een dier doodmaken voor je plezier is belachelijk. Ook in Nederland spelen duistere machten een rol. Als je morgen een referendum zou houden weet ik zeker dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen plezierjacht zou stemmen. Onder hen bevinden zich naar alle waarschijnlijkheid alle tegenstanders van ritueel slachten.

Aan de andere kant willen wij ook graag natuur met wat dieren er in. Zwijnen werpen gemiddeld ieder jaar 4 tot 7 biggen en zijn op 1 jarige leeftijd geslachtsrijp. Een ongeschikte diersoort om in een beperkte ruimte houden. Ze zijn ermee begonnen op de Veluwe en nu zitten ze verspreid over Limburg, Brabant, Twente, rondom Nijmegen, Drenthe en de Utrechtse heuvelrug. Straks staan bij jou ook in de tuin.

Stedelingen hebben liever dat een ambtenaar met een zuur gezicht een zwijn doodschiet dan dat een jager er plezier aan beleeft. Vergassen vinden ze nog beter. Dat is het meest humaan.

En dan wel dieren eten uit de bio industrie. Want die dieren mogen blij zijn dat ze geslacht worden. Zo miserabel was hun leven wel. Ja, ze zijn erg begaan met het lot van de dieren.

super ick
13-02-13, 15:39
Stedelingen hebben liever dat een ambtenaar met een zuur gezicht een zwijn doodschiet dan dat een jager er plezier aan beleeft. Vergassen vinden ze nog beter. Dat is het meest humaan.

En dan wel dieren eten uit de bio industrie. Want die dieren mogen blij zijn dat ze geslacht worden. Zo miserabel was hun leven wel. Ja, ze zijn erg begaan met het lot van de dieren.

Het idee dat een mens plezier beleeft aan het doodschieten van een dier. Ik blijf het een onverteerbare gedachte vinden.
Het woord alleen al: plezierjacht. Contradictio in terminis in de overtreffende trap voor mij.

Ik begrijp best dat er gereguleerd moet worden maar wel met het besef dat wij de balans hebben verstoord. Dus geen everzwijnen bijvoeren in de winter omdat er anders straks niets meer af te knallen is.

Soldim
13-02-13, 16:14
Het idee dat een mens plezier beleeft aan het doodschieten van een dier. Ik blijf het een onverteerbare gedachte vinden.



Kweenie. Ik heb nooit gejaagd, maar kan wel iets van de charme van het gebeuren inzien. En voor een boer die zijn aardappels door zwijnen opgegeten ziet, kan ik me een zeker genoegen over een raak schot zeker begrijpen.

Ik eet graag wild, en zie toch bij voorkeu dat het desbetreffende dier dood is voordat het op mijn bord belandt (ik weet het, veel eisend ;) ). Een wild zwijn, konijn, eend of gans dat uiteindelijk geconsumeert wordt heeft op zijn minst een natuurlijker leven geleidt als een beest uit de classieke of biologische bioindustrie.

Overtollig wild, dat mogelijk het ecosysteem bedreigt of waarvoor niet alle seizoenen genoeg voedsel voorhanden is afschieten en consumeren lijkt me humaner dan een aantal van die dieren te laten kreperen van de honger en kou.



Het woord alleen al: plezierjacht. Contradictio in terminis in de overtreffende trap voor mij.


Professionele jacht beter? :hihi:



Ik begrijp best dat er gereguleerd moet worden maar wel met het besef dat wij de balans hebben verstoord. Dus geen everzwijnen bijvoeren in de winter omdat er anders straks niets meer af te knallen is.

Ach, als er nou lui zin die er lol in hebben, is verbieden dan niet erg calvinistisch?

mark61
13-02-13, 23:59
Liever iemand die 'met plezier' een dier in één keer doodschiet dat een 'leuk' leven heeft gehad, dan de bio-industrie.

Alleen vegetariërs die ook geen leer dragen en biologisch-vleeseters mogen daar anders over denken :hihi:

super ick
14-02-13, 08:09
Liever iemand die 'met plezier' een dier in één keer doodschiet dat een 'leuk' leven heeft gehad, dan de bio-industrie.

Alleen vegetariërs die ook geen leer dragen en biologisch-vleeseters mogen daar anders over denken :hihi:

Bioindustrievlees eet ik zowiezo niet.

Omdat het dier het leuk heeft gehad is afknallen voor de lol wel goed te praten? Vanuit het dier gezien kan je inderdaad beter een paar jaar over de Veluwe dartelen en daarna dood geschoten worden dan opgekweekt worden op een vierkante meter. Vanuit de mens gezien vind ik dat geen vrijbrief voor de plezierjacht.

Ik heb moeten leren slachten en heb er ook geen moeite mee. Dat is niet het punt.

Bovendien is het meestal niet de boer die een lastig dier, dat zijn oogst vernield afschiet maar de upperten die deze hobby ge-erft heeft van de veurouders.

knuppeltje
14-02-13, 08:46
Een verbod op het eten van bio-vlees en een verplichting tot het eten van huisdieren, zoals katten, honden en paarden, bijvoorbeeld. Dat zal wereldwijd een gigantische verbetering van het milieu geven. Als was het alleen maar dat er daardoor veel minder huisdieren gehouden zullen worden, en er dus ook veel minder hoogwaardig voedsel voor geproduceerd hoeft te worden.

Worden huisdieren ook weer als dieren behandeld in plaats van een soort surrogaat baby's.

super ick
14-02-13, 10:29
Een verbod op het eten van bio-vlees en een verplichting tot het eten van huisdieren, zoals katten, honden en paarden, bijvoorbeeld. Dat zal wereldwijd een gigantische verbetering van het milieu geven. Als was het alleen maar dat er daardoor veel minder huisdieren gehouden zullen worden, en er dus ook veel minder hoogwaardig voedsel voor geproduceerd hoeft te worden.

Worden huisdieren ook weer als dieren behandeld in plaats van een soort surrogaat baby's.

Ik lust graag papagaai maar het is onbetaalbaar. :hihi:

mark61
14-02-13, 10:59
Bioindustrievlees eet ik zowiezo niet.

Omdat het dier het leuk heeft gehad is afknallen voor de lol wel goed te praten? Vanuit het dier gezien kan je inderdaad beter een paar jaar over de Veluwe dartelen en daarna dood geschoten worden dan opgekweekt worden op een vierkante meter. Vanuit de mens gezien vind ik dat geen vrijbrief voor de plezierjacht.

Ik heb moeten leren slachten en heb er ook geen moeite mee. Dat is niet het punt.

Bovendien is het meestal niet de boer die een lastig dier, dat zijn oogst vernield afschiet maar de upperten die deze hobby ge-erfd heeft van de veurouders.

Ja, ik zie de lol van jagen ook niet in. Maar het is wel erg oer. Ik weet niet of je dat moet verbieden.

Het is ook niet strikt noodzakelijk om vlees te eten.

mark61
14-02-13, 11:00
Ik lust graag papagaai maar het is onbetaalbaar. :hihi:

Taaie bende, schat ik. En dan al die botjes...

super ick
14-02-13, 16:59
Ja, ik zie de lol van jagen ook niet in. Maar het is wel erg oer. Ik weet niet of je dat moet verbieden.

Ik zou niet weten waarom niet. Een stel rijke stinkerds dat voor de lol opgekweekt 'wild' in een afgezet gebied gaat afknallen dat vervolgens weer in sjieke restaurants verorbert wordt door andere rijke stinkerds.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een lobby achter zit. Het koningshuis vind het bijv. ook heel oer.

Heel vroeger was het ook oer om een loslopende vrouw een klap met je knuppel te geven en haar aan de haren mee naar je hol te slepen om haar vervolgens te bevruchten. Heel oer. Alleen je krijgt er echt last mee als je dat gebruik in ere tracht te houden. :hihi:

mark61
14-02-13, 17:54
Ik zou niet weten waarom niet. Een stel rijke stinkerds dat voor de lol opgekweekt 'wild' in een afgezet gebied gaat afknallen dat vervolgens weer in sjieke restaurants verorbert wordt door andere rijke stinkerds.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een lobby achter zit. Het koningshuis vind het bijv. ook heel oer.

Heel vroeger was het ook oer om een loslopende vrouw een klap met je knuppel te geven en haar aan de haren mee naar je hol te slepen om haar vervolgens te bevruchten. Heel oer. Alleen je krijgt er echt last mee als je dat gebruik in ere tracht te houden. :hihi:

Ja gek is dat.

Ik dacht dat jij liberaal was. In de zin van, leven en laten, eh, doden :hihi: Kweenie hoor. Ik ben niet zo verbiederig.

Van al dat gebabbel krijg ik beslist zin in een sappig zwijngebraad. Ik mag graag verorberen :ego: Bedankt voor het woord!

Ik meen wat anti-elitaire sentimenten te bespeuren bij jou :slaap:

knuppeltje
15-02-13, 08:26
Ik lust graag papagaai maar het is onbetaalbaar. :hihi:

Je kunt er wel lacherig over gaan doen, kan allemaal, maar ik vind dat er met spoed een wet moet komen die zegt: Indien gij een huisdier wilt houden - zult gij hem opvreten ook! :stout:

super ick
15-02-13, 08:34
Ja gek is dat.

Ik dacht dat jij liberaal was. In de zin van, leven en laten, eh, doden :hihi: Kweenie hoor. Ik ben niet zo verbiederig.

Van al dat gebabbel krijg ik beslist zin in een sappig zwijngebraad. Ik mag graag verorberen :ego: Bedankt voor het woord!

Ik meen wat anti-elitaire sentimenten te bespeuren bij jou :slaap:

Van mij mogen ze de hele dag op de golfbaan gezellig een balletje slaen. (geen typefout :hihi: ) maar doodschieten van dieren wil ik alleen in uiterste nood.
Het is toch raar? We hebben nauwelijks natuur hier. Zetten er zelf beesten in uit die vervolgens door de adel afgeschoten mogen worden. Waarom? Veur leut ende vermaeck!

Ik heb zelf zo'n beetje alles geslacht wat op vier poten loopt. Alleen die dieren werden geslacht omdat ze voor de eigenaar de enige bron van vlees waren.