PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Principeakkoord over meerjarenbegroting op EU-top'



Marsipulami
08-02-13, 10:22
'Principeakkoord over meerjarenbegroting op EU-top'
vrijdag 08 februari 2013, 10u01 Bron: belga, reuters

Van Rompuy stelt 960 miljard euro voor


Francois Hollande, Angela Merkel en Martin Schulz

BELGA

BRUSSEL - De leiders van de Europese Unie hebben in grote lijnen een akkoord bereikt over de meerjarenbegroting. Dat meldt het persbureau Reuters. Er zat aanvankelijk weinig schot in het overleg. Om 10 uur is er een pauze tot 12 uur ingelast.


Na ruim vijftien uur onafgebroken onderhandelen heeft voorzitter Herman Van Rompuy de staatshoofden en regeringsleiders vrijdagochtend een compromisvoorstel over de inkomsten en uitgaven van de Europese Unie tot 2020 overgemaakt. De Belgische oud-premier mikt op een begroting met 960 miljard euro aan financiële verbintenissen en 908,4 miljard euro aan effectieve betalingen. De Belgische provincies Limburg en Luik zouden elk uitzicht krijgen op 50 miljoen euro.

De leiders vertoeven al sinds donderdagmiddag aan het Brusselse Schumanplein om een vergelijk te zoeken over de inkomsten en uitgaven van de Europese Unie voor de periode van 2014 tot 2020. Groot-Brittannië, Duitsland en enkele andere noordelijke landen willen dat Van Rompuy forsere besparingen voorziet. Dat stuit dan weer op weerstand bij een groep landen onder aanvoering van Frankrijk, die een budget bepleiten dat voldoende ruim is om de economie te ondersteunen.

960 miljard euro

Uiteindelijk legde Van Rompuy vrijdagochtend een begroting met 960 miljard euro aan verbintenissen op tafel. Zo bezuinigt de Belgische oud-premier nog eens 12 miljard euro op het voorstel waarover de leiders tijdens een eerdere top in november geen consensus konden bereiken. In vergelijking met de oorspronkelijke plannen van de Europese Commissie is inmiddels voor 85 miljard euro gesnoeid.

Een doorbraak in de onderhandelingen kwam er volgens diplomatieke bronnen echter toen de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Francois Hollande en de Britse premier David Cameron het eens raakten over de effectieve betalingen. Die zouden vastgelegd worden op 908,4 miljard euro, met de mogelijkheid om er tot 12 miljard euro bovenop te leggen.

De Europese leiders zitten sinds 06.45 uur opnieuw bijeen om de compromistekst te bespreken. Een einde van de onderhandelingsmarathon is echter nog niet in zicht.

Opgemerkt bezoek

Eerder 's nachts, zo rond 4 uur, dook premier Elio Di Rupo (PS) plots op in de persbar. Het gebeurt hoogst zelden dat een regeringsleider tijdens een Europese top in de persbar opduikt. Di Rupo, sandwich en koffie in de hand, werd hij dan ook al gauw omsingeld door tientallen nieuwshongerige reporters. Een doorbraak kon de premier echter niet melden: het bleef wachten op het eerste compromisvoorstel van voorzitter Herman Van Rompuy.

Samen met de Franse president Francois Hollande en de Duitse bondskanselier Angela Merkel ontving Van Rompuy gisteren een aantal regeringsleiders om mogelijke compromissen af te tasten. Zo kwam onder meer de Nederlandse premier Mark Rutte bij het drietal over de vloer.

Gesprekken 'en petit comité'

Voor de start van de top hielden regeringsleiders urenlang bilateraal overleg en voerden ze gesprekken ‘en petit comité’. Ook Martin Schulz, de voorzitter van het Europees Parlement, werd nauw bij die gesprekken betrokken.

Premier Elio Di Rupo zat al samen met de Franse president François Hollande. Daarvoor sprak hij al met zijn Nederlandse en Luxemburgse collega's Mark Rutte en Jean-Claude Juncker.

Ook Mario Monti (Italië) en Mariano Rajoy (Spanje) staken al de koppen bij elkaar. Het is vooral uitkijken wat de houding van de Britse premier David Cameron zal zijn, zo liet ook Di Rupo verstaan.

Akkoord nodig over uitgavenplafond

Het halfrond zal zich moeten uitspreken over het politieke akkoord dat de leiders willen bereiken. De parlementsleden zijn daarmee een factor waarmee enigszins rekening gehouden moet worden.

Van Rompuy wil met zijn 27 collega's snel een akkoord vinden over het algemene uitgavenplafond voor de begroting 2014-2020, om daarna te gaan onderhandelen over de omvang van de verschillende begrotingsposten.

jta, dgs, llo

Marsipulami
08-02-13, 12:15
Verhofstadt: ‘Ik zie niet hoe het Europees parlement dit kan goedkeuren'
vrijdag 08 februari 2013, 11u33 Bron: Belga


epa


BRUSSEL - Zoals de zaken er nu voorstaan, is het onwaarschijnlijk dat het Europees Parlement zijn zegen zal geven aan de meerjarenbegroting. Dat heeft Guy Verhofstadt laten verstaan. Hij leidt in het Parlement de liberale fractie.



‘Ik zie geen mogelijkheid voor het Parlement om dit goed te keuren', zegt Verhofstadt over het compromisvoorstel dat nu op de tafel van de regeringsleiders ligt. De Belgische ex-premier ziet in de tekst drie problemen staan.

‘Er wordt voor 960 miljard euro aan vastleggingen voorzien, op vraag van de cohesielanden. Maar de nettobetalers hebben erdoor gekregen dat er maar voor 908 miljard betalingen moeten worden gedaan. Ze slaan tussen de rijke en de armere landen een brug door een tekort van 52 miljard euro te creëren. Op nationaal niveau wil niemand nog tekorten, maar op Europees vlak hebben ze er geen problemen mee.'

'Niemand verdedigt Europese belang'

Verhofstadt vindt het ook niet kunnen dat er vooral beknibbeld wordt op ‘groeibevorderende maatregelen'. ‘Als ik vergelijk met het huidig budget 2007-2013 zie ik bijna geen verschil', hekelt hij. Dat er geen uitzicht is op een structurele stijging van de inkomsten uit eigen middelen, kan voor Verhofstadt evenmin door de beugel.

‘Ik zeg niet dat er geen onderhandelingsmarge is, maar als deze drie punten niet worden aangepakt, zie ik niet hoe het Parlement akkoord kan gaan met de meerjarenbegroting', aldus Verhofstadt.

Voor Verhofstadt is het fundamentele probleem duidelijk: ‘Niemand rond die tafel verdedigt het Europese belang'.

Het hervatten van de gesprekken is ondertussen opnieuw uitgesteld met een uur. Om 13:00 uur wordt de EU-top terug op gang getrapt.

jta

knuppeltje
08-02-13, 12:36
Vreemde zaak. De Europese begroting is nog kleiner dan de Belgische. Althans volgens die prof die ze deze week bij Ter Zake aan het woord lieten. Maar de belangen zijn wel vele malen groter.

Iedereen wil bezuinigen - maar ook meer kortingen. Arme Van Rompuy.

mark61
08-02-13, 12:51
Tis allemaal politiek theater. Met echt geld heeft het niks te maken. Regeringsleiders die voor de thuisbühne stoer komen doen, hetzij qua bezuiniging, hetzij qua meer geld binnen halen.

Slecht artikel ook. Zeg nou maar gewoon over hoeveel % bezuiniging of toename het gaat. Kijk naar wat de 27 regeringen bezuinigen of niet, en neem daar het gemiddelde van :hihi:

Als ik d'n Guy mag geloven, en daar ben ik in het algemeen toe geneigd, wordt er nog dom bezuinigd ook.

knuppeltje
08-02-13, 12:54
Tis allemaal politiek theater. Met echt geld heeft het niks te maken. Regeringsleiders die voor de thuisbühne stoer komen doen, hetzij qua bezuiniging, hetzij qua meer geld binnen halen.

Slecht artikel ook. Zeg nou maar gewoon over hoeveel % bezuiniging of toename het gaat. Kijk naar wat de 27 regeringen bezuinigen of niet, en neem daar het gemiddelde van :hihi:

Als ik d'n Guy mag geloven, en daar ben ik in het algemeen toe geneigd, wordt er nog dom bezuinigd ook.

Weer stuitend gezeur en inderdaad 'politiek theater'. Waren er daar maar meer als d'n Guy. Dan waren ze ten miste nog behoorlijk belezen ook.

Marsipulami
08-02-13, 16:47
Europese leiders bereiken akkoord over meerjarenbegroting


vrijdag 08 februari 2013, 16u36 Bron: belga, reuters



Photo News

BRUSSEL - De Europese leiders hebben op de EU-top in Brussel na meer dan 30 uur onderhandelen een akkoord bereikt over de Europese meerjarenbegroting. Dat heeft de voorzitter van de Europese Raad, Herman Van Rompuy, gemeld.


De Belgische oud-premier mikte op een begroting met 960 miljard euro aan financiële verbintenissen en 908,4 miljard euro aan effectieve betalingen. De Belgische provincies Limburg en Luik zouden elk uitzicht krijgen op 50 miljoen euro.

De leiders vertoeven al sinds donderdagmiddag aan het Brusselse Schumanplein om een vergelijk te zoeken over de inkomsten en uitgaven van de Europese Unie voor de periode van 2014 tot 2020. Na ruim 30 uur onderhandelen zou er nu eindelijk een akkoord uit de bus zijn gekomen.

Details van het bereikte akkoord zijn echter nog niet bekend.

Stroef

De onderhandelingen liepen niet bepaald van een leien dakje. Vooral de houding van de Britse premier Cameron zorgde voor heel wat hoofdbrekens. Hij pleitte ervoor dat middelen uit de Europese begroting die uiteindelijk niet worden gebruikt, terugkeren naar de lidstaten.

Anderen, waaronder de Fransen, wilden dat geld verschoven kan worden van de ene begrotingspost naar de andere. Niet gebruikte middelen kunnen zo op andere domeinen noden lenigen. Die flexibiliteit moeten volgens die landen ook tussen de verschillende begrotingsjaren mogelijk zijn.

'Het is maar met zo’n flexibiliteit dat een aantal landen schoorvoetend bereid zal zijn het grote verschil tussen de uitgaven (960 miljard euro) en de betalingen door de lidstaten (908,4 miljard) te aanvaarden. Wordt dat mechanisme niet mogelijk gemaakt, zal het akkoord niet te pruimen zijn - al helemaal niet voor het Europees Parlement', analyseert een diplomaat.

Ook over de toepassing van het flexibiliteitsmechanisme deed Cameron moeilijk. Hij wou dat de lidstaten daar unaniem over beslissen, anderen bepleitten een stemming bij meerderheid. Een unanimiteitsprocedure zou de Brit een de facto vetorecht geven.

960 miljard euro

Deze ochtend legde Van Rompuy een begroting met 960 miljard euro aan verbintenissen op tafel. Zo bezuinigde de Belgische oud-premier nog eens 12 miljard euro op het voorstel waarover de leiders tijdens een eerdere top in november geen consensus konden bereiken. In vergelijking met de oorspronkelijke plannen van de Europese Commissie is inmiddels voor 85 miljard euro gesnoeid.

Een doorbraak in de onderhandelingen kwam er volgens diplomatieke bronnen echter toen de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Francois Hollande en de Britse premier David Cameron het eens raakten over de effectieve betalingen. Die zouden vastgelegd worden op 908,4 miljard euro, met de mogelijkheid om er tot 12 miljard euro bovenop te leggen.

jta, dgs, llo

knuppeltje
09-02-13, 10:34
'Het is maar met zo’n flexibiliteit dat een aantal landen schoorvoetend bereid zal zijn het grote verschil tussen de uitgaven (960 miljard euro) en de betalingen door de lidstaten (908,4 miljard) te aanvaarden. Wordt dat mechanisme niet mogelijk gemaakt, zal het akkoord niet te pruimen zijn - al helemaal niet voor het Europees Parlement', analyseert een diplomaat.

Ook over de toepassing van het flexibiliteitsmechanisme deed Cameron moeilijk.

Deze ochtend legde Van Rompuy een begroting met 960 miljard euro aan verbintenissen op tafel. Zo bezuinigde de Belgische oud-premier nog eens 12 miljard euro op het voorstel waarover de leiders tijdens een eerdere top in november geen consensus konden bereiken. In vergelijking met de oorspronkelijke plannen van de Europese Commissie is inmiddels voor 85 miljard euro gesnoeid.

Een doorbraak in de onderhandelingen kwam er volgens diplomatieke bronnen echter toen de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Francois Hollande en de Britse premier David Cameron het eens raakten over de effectieve betalingen. Die zouden vastgelegd worden op 908,4 miljard euro, met de mogelijkheid om er tot 12 miljard euro bovenop te leggen.

jta, dgs, llo

Juist. Iedereen roept dat er nationaal overal binnen de EU niet kapot bezuinigd moet worden. Daarin hebben ze gelijk. Maar als er van 960 miljard aan uitgaven er slechts 908,4 gedekt is, dan stevent de EU dus af op een mega-tekort. Allemaal omdat de rijke EU-landen nog meer uit de ruif willen vreten.
Daarom blijft bijvoorbeeld de waanzinnig hoge post Landbouw zoals die was, ten koste van innovatieve maatregelen, want Hollande was bang van zijn al totaal over gesubsidieerde boeren. En als een van de grootste netto ontvangers, moeten wij hoe dan ook meer korting hebben.

Het wordt hoog tijd dat als een land lid van de EU wil blijven, dat dat land dan ook daarvoor zijn volle verantwoordelijk voor neemt. Daarbij hoort voor mij ook deelnemen aan de gemeenschappelijke munt. Laat ze die Cameron toch gewoon barsten. Ze willen in Londen eilandbewoners blijven, laat ze dat dan ook echt doen.

Totale waanzin. Zelfs de Belgische begroting is groter dan die van de EU, maar zet de de omvang van belangen eens tegen elkaar af.

En hielden er een begrotingstekort van ruim 50 miljard aan over. Wat een prestatie. Ze kunnen er trots op zijn. De burger zal weer wel betalen.

super ick
09-02-13, 10:44
Tis allemaal politiek theater. Met echt geld heeft het niks te maken. Regeringsleiders die voor de thuisbühne stoer komen doen, hetzij qua bezuiniging, hetzij qua meer geld binnen halen.

Slecht artikel ook. Zeg nou maar gewoon over hoeveel % bezuiniging of toename het gaat. Kijk naar wat de 27 regeringen bezuinigen of niet, en neem daar het gemiddelde van :hihi:

Als ik d'n Guy mag geloven, en daar ben ik in het algemeen toe geneigd, wordt er nog dom bezuinigd ook.

De kiezers zijn zeer kritisch over de EU. Die politici moeten bijna wel met iets terugkomen. Grote subsidieslurpers zoals Polen, Frankrijk en Spanje willen niets inleveren van de landbouwsubsidies. Dat stond vooraf al vast. De nettobetalers gaan steeds meer dwars liggen. In Finland speelt een serieuze discussie of ze eruit gaan stappen. Er zijn grote fouten gemaakt, hele dure fouten. Puur uit politieke correctheid. Het vervelende is dat ze niets lijken te leren van die fouten. Dan ben je gedoemd tot mislukken.

Ik ben een criticus. Heb geroepen dat het anders moest, minder snel uitbreiden, eerst economische, sociale gelijkheid alvorens verder te bouwen, etc.
Nu we erin zitten moet het wel goed gebeuren en ik heb onvoldoende vertrouwen in onze politici. Ik geloof er niet in dat die het tot een goed eind gaan brengen. Het omgedraaide zou wel eens kunnen gebeuren.

mark61
09-02-13, 11:56
De kiezers zijn zeer kritisch over de EU.

Ja, maar meestal hebben ze geen idee waarover ze het hebben en is het puur sentiment. Dus dat schiet niet op.

Sorry hoor, maar als jij met kwalificaties als '4e rijk' komt val jij daar ook onder.



Grote subsidieslurpers zoals Polen, Frankrijk en Spanje willen niets inleveren van de landbouwsubsidies. Dat stond vooraf al vast. De nettobetalers gaan steeds meer dwars liggen.

Daar zijn allemaal redenen voor. Er is een convergentiepolitiek; het idee is dat iedereen op den duur grofweg even rijk is. Dat lijkt me een belangrijk streven, om toekomstige oorlogen te voorkomen.

Stel je een postcommunistisch Polen voor dat door de EU in de kou wordt gelaten. Dan kan je je wel voorstellen hoe dat gaat. Instabiliteit, politieke conflicten, economische vluchtelingen, Rusland dat zich ermee bemoeit.

Nu hebben we voor een grijpstuiver Polen zich laten ontwikkelen, stabiel land, goede economie. Je denkt dat die paar Polen die hier rondzwerven 'lastig' zijn? Had je es moeten zien als Polen niet geholpen was. Dan had je pas een probleem :cheefbek:

Voor iedereen geldt dat het lidmaatschap over de lange termijn meer oplevert dan dat het kost. Ik heb hier al eerder de feiten gemeld over wat de EU Nederland kost, en wat ie oplevert, nl. 10x zoveel. Dat kan je gewoon niet ontkennen.


Er zijn grote fouten gemaakt, hele dure fouten. Puur uit politieke correctheid. Het vervelende is dat ze niets lijken te leren van die fouten. Dan ben je gedoemd tot mislukken.

Wat voor fouten? Griekenland tot de euro toelaten, dat vond ik een fout. Verder zijn er beslissingen genomen waar je voor of tegen kan zijn, omdat ze voor- en nadelen hebben. Dat is een afweging.

Vooralsnog kosten die Griekse, Portugese en Spaanse akkefietjes ons veel minder dan wat de EU ons over zijn hele bestaansperiode heeft opgeleverd. Die crisis komt uit Amerika, is niet helemaal goed opgevangen, maar het had nog veel erger kunnen zijn. Je hebt nou eenmaal tijden van voorspoed, en tijden dat het tegenzit. Maar het saldo is batig. Ruim.


Ik ben een criticus. Heb geroepen dat het anders moest, minder snel uitbreiden, eerst economische, sociale gelijkheid alvorens verder te bouwen, etc.

Dan moet je bij Engeland wezen. Dat was een groot voorstander van snelle uitbreiding, gewoon om verdere integratie te dwarsbomen. Je weet toch dat die vraag destijds langdurig speelde, uitbreiding <> eerst integratie? Ik was en ben ook voor eerst integratie, dan pas uitbreiden. Wat mij betreft dondert Engeland dan ook op, want het is niet loyaal. Het zit er, in overeenstemming met de eeuwenlange Engelse politiek, alleen maar om te voorkomen dat continentaal Europa een blok wordt, wat voor hen een bedreiging is. Om te saboteren dus, terwijl het doet alsof het echt meedoet.



Nu we erin zitten moet het wel goed gebeuren en ik heb onvoldoende vertrouwen in onze politici.
Ik geloof er niet in dat die het tot een goed eind gaan brengen. Het omgedraaide zou wel eens kunnen gebeuren.

Politiek is altijd messy en de kunst van het haalbare. Ik vrees dat jij protesteert tegen het leven. Eigenlijk vermoed ik dat jij stiekem de grootste Europa-idealist bent en je ergert aan het feit dat het allemaal niet perfect is. :hihi: Tsja, we zijn mensen, en nobody's perfect.

Ik ben ervan overtuigd dat we zonder de EU nooit zo rijk waren geweest, en dat net als in de VN, het feit dat er überhaupt gepraat wordt in plaats van geschoten, de allerbelangrijkste overweging is. Met alle gebreken van het menselijk feilen vandien. Dat is la condition humaine.