PDA

Bekijk Volledige Versie : Bliksem slaat in op Vaticaan



Marsipulami
12-02-13, 09:49
Bliksem 'slaat in' op Vaticaan
dinsdag 12 februari 2013, 08u22


17177
AFP


Het nieuws over het aftreden van paus Benedictus XVI kwam gisteren als een donderslag bij heldere hemel. Deze foto van gisteravond vervolledigt het plaatje.



Amper enkele uren nadat de paus zijn aftreden had bekendgemaakt, trokken donkere wolken zich samen boven het Sint-Pietersplein in Rome. AFP-fotograaf Filippo Monteforte legde de bliksem vast op het moment dat hij de koepel van de Sint-Pietersbasiliek lijkt te treffen.

Sinds AFP de foto gisteren op Twitter postte is er discussie over de autheniticeit van het beeld.

AFP benadrukt dat de foto wel degelijk gisteren is genomen. Het moment van de ‘blikseminslag' is ook te zien in een filmpje op de website van de BBC.

H.P.Pas
12-02-13, 12:15
Sinds Benjamin Franklin schieten we daar ook niks meer mee op.

mark61
12-02-13, 12:19
Voorzeker, het is een teken.

Maar waarvan?

Archie Bunker
12-02-13, 13:27
Bliksem 'slaat in' op Vaticaan
dinsdag 12 februari 2013, 08u22


17177
AFP


Het nieuws over het aftreden van paus Benedictus XVI kwam gisteren als een donderslag bij heldere hemel. Deze foto van gisteravond vervolledigt het plaatje.



Amper enkele uren nadat de paus zijn aftreden had bekendgemaakt, trokken donkere wolken zich samen boven het Sint-Pietersplein in Rome. AFP-fotograaf Filippo Monteforte legde de bliksem vast op het moment dat hij de koepel van de Sint-Pietersbasiliek lijkt te treffen.

Sinds AFP de foto gisteren op Twitter postte is er discussie over de autheniticeit van het beeld.

AFP benadrukt dat de foto wel degelijk gisteren is genomen. Het moment van de ‘blikseminslag' is ook te zien in een filmpje op de website van de BBC.

Het lijkt Elia op de Karmel wel.
Zou iemand daarboven het er niet mee eens kunnen zijn dat paus Benedictus terugtreed?

Marsipulami
12-02-13, 13:35
Voorzeker, het is een teken.

Maar waarvan?

Wat zegt de bijbel over bliksem ?


- [24] Want zoals een bliksemstraal opflitst, en de hemel verlicht van de ene kant tot de andere, zo zal de Mensenzoon zijn op zijn dag. [25] Maar eerst moet Hij veel lijden en door deze generatie verworpen worden. (Lc 17)

- [2] Plotseling kwam er een zware aardbeving. Want een engel van de Heer daalde uit de hemel neer, kwam naderbij, rolde de steen weg en ging erop zitten. [3] Zijn uiterlijk schitterde als een bliksemflits en zijn kleding was wit als sneeuw. [4] De wachters beefden van angst en werden lijkbleek. [5] De engel zei tegen de vrouwen: ‘U hoeft niet bang te zijn, want ik weet dat u Jezus zoekt die gekruisigd is. [6] Hij is niet hier: Hij is tot leven gewekt, zoals Hij gezegd heeft. Kom, kijk naar de plaats waar Hij gelegen heeft. (Mt 28)

- [60] En zo maakt de bliksem als hij zich vertoont enorme indruk. En de wind waait overal. [61] Als de wolken van God opdracht krijgen de hele wereld over te gaan, doen ze dat ook. (Jer 1)

- [10] Zoals de bliksem voor de donder komt, zo snelt de vriendelijkheid een bescheiden mens vooruit. (sirach 32)

- [9] Met zijn verwoestende bliksem treft hij de sterken, hun vestingen worden vernietigd. (Amos 5)

- Zijn lichaam was als turkoois, zijn gezicht leek een bliksem en zijn ogen waren als fakkels van vuur. Zijn armen en voeten glansden als gepolijst koper en zijn stemgeluid leek door een mensenmenigte te worden voortgebracht. [7] Alleen ik, Daniël, zag de verschijning. (Daniël 10)

- [13] Ze leken op iets dat eruitzag als brandende, vurige kolen; ze zagen eruit als fakkels. Er ging vuur heen en weer tussen de wezens, een gloeiend vuur, en er kwam bliksem uit het vuur. [14] En zo flitsten de wezens heen en weer, als bliksemstralen. (Ezechiël 1)

- [6] Werp uw bliksem, sla de volken uiteen, schiet uw pijlen en verdrijf hen. [7] Reik mij uw hand van omhoog, bevrijd mij, ontruk mij aan de woeste wateren, aan de greep van vreemdelingen (psalm 144)

- [47] Hij doodde hun wijnstokken met hagel, hun vijgenbomen met ijzel. [48] Hij gaf hun vee aan de hagel prijs, hun kudden aan het vuur van de bliksem. (psalm 78)

- [25] Wie heeft de geulen gekliefd voor de stromen, de weg voor donder en bliksem gebaand, [26] zodat de regen neervalt op de onbewoonde aarde, op de woestijn waar geen mensen leven, (Job 38)

- [16] Nog voordat de boodschapper uitgesproken was, kwam er een volgende met het bericht: ‘Een verwoestende bliksem uit de hemel trof de schapen en geiten en de knechten, en het vuur verbrandde en verteerde allen. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is. (Job 1)

- [15] Hij schoot pijlen en sloeg de vijanden uiteen, met zijn bliksem verdreef hij hen. [16] De beddingen van de zee werden zichtbaar, de grondvesten van de wereld kwamen bloot onder de dreigende blik van de HEER, door de briesende adem uit zijn neus. (2 Samuel 22)

- [2] Hij zei: ‘De HEER verscheen vanaf de Sinai, zijn licht bescheen hen van de Seïr, met luister kwam hij van de bergen van Paran. Talloze engelen vergezelden hem, bliksem flitste uit zijn rechterhand. [3] Hij kreeg Israëls stammen lief, hij hield al de zijnen in zijn hand. Ze waren gezeten aan zijn voeten en ontvingen zijn onderwijzing. (Deuteronomium 33)

- [23] Mozes hief zijn staf naar de hemel, en toen liet de HEER het donderen en hagelen. Er schoot vuur naar de aarde, en de HEER liet de hagel op Egypte neerkletteren. [24] Zo’n zware hagelbui, waarbij onophoudelijk de bliksem flitste, was er in Egypte nooit eerder gevallen, zolang het volk bestond. [25] Overal in Egypte sloeg de hagel neer op alles wat buiten was, op mensen, dieren en planten; zelfs de bomen werden vernield. [26] Alleen in Gosen, het gebied waar de Israëlieten woonden, hagelde het niet. (Exodus 9)

knuppeltje
12-02-13, 13:35
God straft onmiddellijk en te plekke.

mark61
12-02-13, 14:38
Wat zegt de bijbel over bliksem ?

- [9] Met zijn verwoestende bliksem treft hij de sterken, hun vestingen worden vernietigd. (Amos 5)

- [6] Werp uw bliksem, sla de volken uiteen, schiet uw pijlen en verdrijf hen. [7] Reik mij uw hand van omhoog, bevrijd mij, ontruk mij aan ... de greep van vreemdelingen (psalm 144)

- [15] Hij schoot pijlen en sloeg de vijanden uiteen, met zijn bliksem verdreef hij hen. [16] De beddingen van de zee werden zichtbaar, de grondvesten van de wereld kwamen bloot onder de dreigende blik van de HEER, door de briesende adem uit zijn neus. (2 Samuel 22)

Kortom, God is boos en wenst het Vaticaan te vernietigen. Ook is ie tegen al die immigranten in Italië. Altijd al gedacht dat Ie xenofoob was. Al die ouwe lui in Vaticaanstad zijn de vijanden van de Heere Heere :slaap: Oh en schaliegas is de wil van de Heere, maar wel als gesel, niet als zegen.

Ik mot theoloog worden.

Marsipulami
12-02-13, 15:05
Kortom, God is boos en wenst het Vaticaan te vernietigen.

Nee, in de bijbelcitaten die je aanhaalt heeft de bliksem een vernietigende kracht. De bliksem die het Vaticaan trof heeft geen schade aangericht. Dat betekent dat het Vaticaan onder Goddelijke bescherming staat.

Wellicht kan de blikseminslag op het Vaticaan die wonderwel geen schade aanbracht in verband gebracht worden met dit citaat:


- [24] Want zoals een bliksemstraal opflitst, en de hemel verlicht van de ene kant tot de andere, zo zal de Mensenzoon zijn op zijn dag. [25] Maar eerst moet Hij veel lijden en door deze generatie verworpen worden. (Lc 17)

M.a.w. de blikseminslag geeft aan dat Benedictus XVI tijdens zijn pontificaat de ware plaatsvervanger was van Christus op aarde.

H.P.Pas
12-02-13, 15:52
. Dat betekent dat het Vaticaan onder Goddelijke bescherming staat.


De bliksemafleider is bedacht door een aanhanger van de goddeloze sekte van Calvijn, die ook nog kapitalist was.
Is hierin een teken ?

The_Grand_Wazoo
12-02-13, 16:19
Kortom, God is boos en wenst het Vaticaan te vernietigen.

Ik mot theoloog worden.


Nee, in de bijbelcitaten die je aanhaalt heeft de bliksem een vernietigende kracht. De bliksem die het Vaticaan trof heeft geen schade aangericht. Dat betekent dat het Vaticaan onder Goddelijke bescherming staat.



Zo gaat dat onder Nederlandstaligen ... laat ze één maal op elkaar reageren en een kerkscheuring is een feit.

mark61
12-02-13, 16:59
Nee, in de bijbelcitaten die je aanhaalt heeft de bliksem een vernietigende kracht. De bliksem die het Vaticaan trof heeft geen schade aangericht. Dat betekent dat het Vaticaan onder Goddelijke bescherming staat.

Dat betekent dat God ook wel es misschiet. Of misschien was het de laatste waarschuwing; Benny XVI kan nog tot inkeer komen, tenslotte.

mark61
12-02-13, 17:00
De bliksemafleider is bedacht door een aanhanger van de goddeloze sekte van Calvijn, die ook nog kapitalist was.
Is hierin een teken ?

Voorzeker!

super ick
12-02-13, 17:00
Jammer de Paus op dat moment niet precies de goot aan het schoonmaken was. Dan hadden we direct een zwarte paus gehad.

mark61
12-02-13, 17:01
Zo gaat dat onder Nederlandstaligen ... laat ze één maal op elkaar reageren en een kerkscheuring is een feit.

Dat is toch meer iets voor Noordnederlanders. Mijn opa was ook van zo'n clubje, ik weet niet eens meer hoe ze heten.

H.P.Pas
12-02-13, 17:59
Dat betekent dat het Vaticaan onder Goddelijke bescherming staat.


Beschermimg tegen wat ? Goddelijke bliksems.
Monotheïsm sucks.:jammer:

Ready?
12-02-13, 18:38
Misschien kan de blikseminslag in verband worden gebracht met de elektrische ontlading in de atmosfeer, het verschil tussen positieve en negatieve lading. Oh wacht...dat is bliksem. :moe:

mark61
12-02-13, 19:31
Beschermimg tegen wat ? Goddelijke bliksems.
Monotheïsm sucks.:jammer:

Ja, dat schiet logischerwijze niet op.

Misschien sloeg dat hierop:

ontruk mij aan ... de greep van vreemdelingen

Illegalen in Rome, ofzo. Ghanese kardinalen. Al begrijp ik niet goed hoe dat dan in zijn werk gaat. 'Beam me up Scotty'?

mark61
12-02-13, 19:31
Misschien kan de blikseminslag in verband worden gebracht met de elektrische ontlading in de atmosfeer, het verschil tussen positieve en negatieve lading. Oh wacht...dat is bliksem. :moe:

Je mag de Tekenen des Heeren niet veronachtzamen, jongeman :jammer:

Marsipulami
12-02-13, 21:42
Beschermimg tegen wat ? Goddelijke bliksems.
Monotheïsm sucks.:jammer:

Het komt wel vaker voor in de bijbel dat God -als hij boos is- de huizen van degenen die hem welgevallig zijn van rampspoed spaart terwijl anderen getroffen worden.

Exodus 12: Tiende plaag: dood van de eerstgeborenen

[21] Toen riep Mozes al de oudsten van Israël bijeen en sprak tot hen: ‘Ga voor uw families de dieren halen en slacht het paaslam. [22] U moet ook een bundel hysop* nemen en deze in het bloed dopen dat u in een schaal hebt opgevangen. Dan moet u het bloed uit de schaal uitstrijken over de beide deurposten en over de bovenbalk van de deur. Tot de ochtend mag niemand buiten de deur van zijn huis komen, [23] want als de heer rondgaat om Egypte te slaan en het bloed ziet aan de beide posten van de deur, dan zal de heer uw deur voorbijgaan en Hij zal de verderver* niet toestaan in uw huis te komen om u te slaan.

[24] U* moet dit voorschrift blijven onderhouden als een eeuwige wet voor uzelf en voor uw kinderen. [25] Ook als u aangekomen bent in het land dat de heer u volgens zijn woord gaat schenken, moet u deze plechtigheid blijven vieren. [26] En als uw kinderen u de vraag stellen: “Wat betekent deze plechtigheid?” [27] dan moet u hun antwoorden: “Dit is een paasoffer voor de heer, omdat Hij in Egypte de huizen van de Israëlieten voorbij is gegaan; terwijl Hij de Egyptenaren sloeg, heeft Hij onze huizen gespaard.” ’ Toen knielde en boog het volk in verering. [28] De Israëlieten gingen uiteen en deden alles wat de heer door Mozes en Aäron had voorgeschreven.

[29] Het was midden in de nacht toen de heer al de eerstgeborenen van Egypte sloeg, vanaf de eerstgeborene van de farao, die hem op de troon zou opvolgen, tot aan de eerstgeborene in de gevangenis en ook al de eerstgeborenen van het vee. [30] Die nacht stonden de farao en al zijn hovelingen en alle Egyptenaren op, en een luid geschreeuw klonk over Egypte, want er was geen huis zonder dode....

mark61
12-02-13, 21:46
Het komt wel vaker voor in de bijbel dat God de huizen die hem welgevallig zijn spaart als hij boos is.

Je leidt de aandacht af. Graag een verklaring voor deze 'schijnaanval'. Je kan moeilijk toe gaan geven dat die heidenen met hun bliksemafleiders God's toorn krachteloos hebben gemaakt.

Marsipulami
12-02-13, 22:07
Je leidt de aandacht af. Graag een verklaring voor deze 'schijnaanval'. Je kan moeilijk toe gaan geven dat die heidenen met hun bliksemafleiders God's toorn krachteloos hebben gemaakt.

Maar nee, Benjamin Franklin heeft helemaal geen bliksemafleider uitgevonden. Hij heeft hooguit zitten pronken met andermans verdiensten.



"Hij bewees, door zijn roemruchte vlieger-experiment tijdens een onweersbui, dat bliksem een vorm van elektriciteit is en dat er positieve en negatieve lading bestaat. Overigens is het nog altijd omstreden of Franklin dit experiment werkelijk heeft uitgevoerd: bij moderne reconstructies is gebleken dat hij deze gevaarlijke proef dan bijna zeker niet overleefd zou hebben. In 1752 vond hij de bliksemafleider uit. Deze was mogelijk al eerder uitgevonden, omdat de scheve toren van Nevjansk in Rusland er al 25 jaar eerder van was voorzien."

Benjamin Franklin - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin)

Archie Bunker
12-02-13, 23:09
Misschien heeft God een teken van zijn aanwezigheid willen geven aan de mensen.

Hier op Maroc is al vaak gevraagd om een teken.
Welnu nu is er een teken.

Is het weer niet goed. :jammer:

super ick
12-02-13, 23:19
Misschien heeft God een teken van zijn aanwezigheid willen geven aan de mensen.



Is het weer niet goed. :jammer:


Weet je wat jammer is?
Dat God vroeger zo duidelijk was en tegenwoordig zo vaag.
Zelfs voor de vromen blijft het gissen.

Archie Bunker
12-02-13, 23:43
@ super ick #23

Je citeert me niet volledig.

Waarom niet?

mark61
13-02-13, 01:37
Maar nee, Benjamin Franklin heeft helemaal geen bliksemafleider uitgevonden. Hij heeft hooguit zitten pronken met andermans verdiensten.



"Hij bewees, door zijn roemruchte vlieger-experiment tijdens een onweersbui, dat bliksem een vorm van elektriciteit is en dat er positieve en negatieve lading bestaat. Overigens is het nog altijd omstreden of Franklin dit experiment werkelijk heeft uitgevoerd: bij moderne reconstructies is gebleken dat hij deze gevaarlijke proef dan bijna zeker niet overleefd zou hebben. In 1752 vond hij de bliksemafleider uit. Deze was mogelijk al eerder uitgevonden, omdat de scheve toren van Nevjansk in Rusland er al 25 jaar eerder van was voorzien."

Benjamin Franklin - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin)

Russen zijn ook heidenen.

mark61
13-02-13, 01:38
Misschien heeft God een teken van zijn aanwezigheid willen geven aan de mensen.


Ja en dan? Zoiets als Noord-Korea vandaag? 'Joehoe we zijn er nog'?

super ick
13-02-13, 08:38
@ super ick #23

Je citeert me niet volledig.

Waarom niet?

Geen toegevoegde waarde.

Bart.NL
13-02-13, 09:39
Ja en dan? Zoiets als Noord-Korea vandaag? 'Joehoe we zijn er nog'?

Zoiets, ja.

Archie Bunker
13-02-13, 09:44
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Archie Bunker
@ super ick #23

Je citeert me niet volledig.

Waarom niet?

Geen toegevoegde waarde.

O, dus niet om mijn citaat/ mijn woorden te verdraaien?

mark61
13-02-13, 12:26
Zoiets, ja.

Das ook niet echt functioneel. Of heeft God / het Vaticaan ook voedselhulp nodig?

super ick
13-02-13, 16:29
O, dus niet om mijn citaat/ mijn woorden te verdraaien?

Nee hoor. Vind je dat ik dat deed dan?

Archie Bunker
14-02-13, 01:25
Nee hoor. Vind je dat ik dat deed dan?

Nou, laat ik zeggen dat die gedachte bij me op is gekomen.

super ick
14-02-13, 09:14
Nou, laat ik zeggen dat die gedachte bij me op is gekomen.

Nooit zomaar toegeven aan gedachten die bij je opkomen. Daar kan je flink van in de problemen raken.

Archie Bunker
14-02-13, 14:06
Nooit zomaar toegeven aan gedachten die bij je opkomen. Daar kan je flink van in de problemen raken.

Een variant op:

"Geloof me, je kunt me vertrouwen" zei de oplichter?

super ick
14-02-13, 17:10
Een variant op:

"Geloof me, je kunt me vertrouwen" zei de oplichter?

Ja, alleen dan anders.

Magister
14-02-13, 19:23
Nooit zomaar toegeven aan gedachten die bij je opkomen. Daar kan je flink van in de problemen raken.

Ja, dan moet je googelen...