PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Allochtoon' verdwijnt uit Amsterdam



Marsipulami
13-02-13, 16:40
'Allochtoon' verdwijnt uit Amsterdam
woensdag 13 februari 2013, 15u48 Bron: nos


Reuters

De termen 'allochtoon' en 'autochtoon' moeten verdwijnen uit Amsterdam. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders beslist. Volgens de gemeente zorgen de termen ervoor dat de twee groepen tegen elkaar worden opgezet.


Door het besluit van het college van burgemeester en wethouders moet het Amsterdams overheidspersoneel in de toekomst de afkomst vermelden van de inwoners van Amsterdam.

De gemeente haalt de mosterd voor het besluit in de Verenigde Staten. Daar wordt gesproken over 'latijns-Amerikanen' en 'afro-amerikanen'. De gemeente Amsterdam wil dat er in de toekomst dus gesproken wordt over Marokkaanse Amsterdammers of Turkse Amsterdammers.

Het initiatief voor het besluit kwam van de Partij van de Arbeid (PvdA). 'Die tegenstelling past niet bij de missie van de gemeente Amsterdam, die er voor alle Amsterdammers wil zijn', stelt de partij in een mededeling.

rvs

Marsipulami
13-02-13, 16:44
De Morgen schrapt het woord 'allochtoon'


Bewerkt door: Tom Windey
19/09/12 - 20u13 Bron: De Morgen



De Morgen belooft nooit meer het woord allochtoon te gebruiken. Dat heeft hoofdredacteur Wouter Verschelden vanavond bekend gemaakt in de talkshow 'De Kruitfabriek' op VIER.

Op de voorpagina van zijn krant van morgen legt hij uit waarom zijn krant het woord van zijn pagina's weert: "We moeten erkennen dat 'allochtoon' een handige manier is om een belangrijke minderheid in ons land en zeker in onze steden te duiden. Zelfs zo handig dat het een linguïstisch uniek fenomeen is: in het Engels en Frans bestaat de terminologie gewoonweg niet. Niet dat Frankrijk of Groot-Brittannië geen grote samenlevingsproblemen hebben met hun etno-religieuze minderheden, alleen wordt de groep nooit als één geheel onder hetzelfde afdak benoemd."

Stigmatiserend en uitsluitend

"En zo komen we tot de kernvraag: kun je per definitie aan goede journalistiek doen met 'allochtoon' als term in de berichtgeving? Goed beseffende dat het stigmatiserend en uitsluitend werkt. Met een bovendien veel te vage definiëring van het woord in dagelijks gebruik. Is handigheid geen excuus voor een simplistisch, veel te ongenuanceerde labeling van een groep mensen?"

Zal het woord dan nooit meer op de pagina's staan? "Neen, als we iemand interviewen en die zegt dat hij zichzelf als 'allochtoon' beschouwt, dan gaan we ook geen bliep in de plaats schrijven. We gaan mensen hun woorden niet aanpassen. Maar onze journalisten zullen in hun woorden het woord niet langer opschrijven."



De Persgroep Digital. Alle rechten voorbehouden.

Magister
13-02-13, 19:03
'Allochtoon' verdwijnt uit Amsterdam
woensdag 13 februari 2013, 15u48 Bron: nos


Reuters

De termen 'allochtoon' en 'autochtoon' moeten verdwijnen uit Amsterdam. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders beslist. Volgens de gemeente zorgen de termen ervoor dat de twee groepen tegen elkaar worden opgezet.


Door het besluit van het college van burgemeester en wethouders moet het Amsterdams overheidspersoneel in de toekomst de afkomst vermelden van de inwoners van Amsterdam.

De gemeente haalt de mosterd voor het besluit in de Verenigde Staten. Daar wordt gesproken over 'latijns-Amerikanen' en 'afro-amerikanen'. De gemeente Amsterdam wil dat er in de toekomst dus gesproken wordt over Marokkaanse Amsterdammers of Turkse Amsterdammers.

Het initiatief voor het besluit kwam van de Partij van de Arbeid (PvdA). 'Die tegenstelling past niet bij de missie van de gemeente Amsterdam, die er voor alle Amsterdammers wil zijn', stelt de partij in een mededeling.

rvs

Als je de taal maar aanpast verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon...

Revisor
13-02-13, 21:38
Als je de taal maar aanpast verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon...

Ik vind je opmerking onterecht. Het woord allochtoon wordt vervangen door een woord dat de afkomst van de Amsterdamse burger nog scherper begrensd. Je zou daar eigenlijk blij mee moeten zijn nu man en paard worden genoemd.

knots71karel
14-02-13, 00:01
De TIJD heelt alle wonden , hoor je hier nog allochtone Molukkers of allochtone Indonesie ,ers?
Ik zal het niet meer mee maken maar over pak weg honderd jaar ,zal de bevolking zo vermengd zijn dat de mensen nog hooguit spreken over hun voorvaders die oorspronkelijk uit Marokko ,Turkye of Polen enz enz kwamen.
Iemand uitschelden over zijn afkomst vind ik wel een kwalijke zaak ! WOORDEN ALS BRUINE ,ROETMOP, , geiten neukers ,ZWARTJE ENZ ENZ zijn mijn inziens scheld woorden en degenen die ze gebruikt zijn zelf ASO,S van de bovenste plank.

Marsipulami
14-02-13, 09:14
Gent weert het woord "allochtoon"



Belga
do 14/02/2013 - 07:07 Update: do 14/02/2013 - 08:00 De stad Gent schrapt het woord "allochtoon". Minderheden worden in de Arteveldestad voortaan preciezer benoemd. Het woord heeft volgens de stad een grote symboolwaarde, omdat het uitsluiting in de hand werk.



"Je had vroeger het woord migrant of vreemdeling, nu is dat het woord allochtoon. Dat is uiteraard stigmatiserend", zegt schepen van gelijke kansen Resul Tapmaz (SP.A, grote foto). Het woord verdwijnt uit het bestuursakkoord en wordt vermeden waar het kan. Eerder is bekend geraakt dat ook de Nederlandse hoofdstad Amsterdam het woord schrapt. Naar verluidt zijn in Brussel soortgelijke plannen.



Volgens de stad Gent heeft de beslissing een grote symboolwaarde, omdat het woord "allochtoon" uitsluiting in de hand werkt. De stad gaat voortaan minderheden specifieker benoemen. "We hebben intussen een aantal suggesties gekregen van het minderhedenforum om mensen aan te spreken met hun specifieke etnische achtergrond, zoals Gentse Turk, Gentse Marokkaan of zelfs Gentse West-Vlaming", zegt Tapmaz in "De ochtend" op Radio 1.

Het Gentse stadsbestuur wil het schrappen van de term uit het bestuursakkoord als startschot nemen voor een nieuw diversiteitsbeleid. "De woordjes schrappen zal de problemen niet oplossen, maar kan wel een maatschappelijk debat opstarten."

super ick
14-02-13, 10:19
Ik zal het niet meer mee maken maar over pak weg honderd jaar ....

Wij ook niet.................

Magister
14-02-13, 13:06
Ik vind je opmerking onterecht. Het woord allochtoon wordt vervangen door een woord dat de afkomst van de Amsterdamse burger nog scherper begrensd. Je zou daar eigenlijk blij mee moeten zijn nu man en paard worden genoemd.

En uiteindelijk krijgen die aanduidingen ook een slechte klank en kun je weer iets anders gaan verzinnen.

Saul
14-02-13, 14:05
De staat heeft helemaal niets te maken met de afkomst van burgers. Bovendien is het nog gevaarlijk ook, ik hoef hopelijk niet meer naar de vorige eeuw te verwijzen.

Revisor
14-02-13, 18:41
En uiteindelijk krijgen die aanduidingen ook een slechte klank en kun je weer iets anders gaan verzinnen.

Als ze die slechte klank al niet hebben. Het enige voordeel is, en ik herhaal mezelf, dat met de nieuwe Amsterdamse aanduidingen de slechte klank specifieker geadresseerd kan worden.

Ik voorzie wel enkele praktische problemen. Ik vraag me af tot in welke generatie toe wil men doorgaan met deze aanduidingen? Tevens denk ik dat het problemen kan opleveren als je kind bent van ouders van gemengde afkomst. Ten slotte vraag ik me af hoe je een kind aanduidt dat ouders en grootouders heeft van gemengde afkomst?

Magister
14-02-13, 22:57
Als ze die slechte klank al niet hebben. Het enige voordeel is, en ik herhaal mezelf, dat met de nieuwe Amsterdamse aanduidingen de slechte klank specifieker geadresseerd kan worden.

Ik voorzie wel enkele praktische problemen. Ik vraag me af tot in welke generatie toe wil men doorgaan met deze aanduidingen? Tevens denk ik dat het problemen kan opleveren als je kind bent van ouders van gemengde afkomst. Ten slotte vraag ik me af hoe je een kind aanduidt dat ouders en grootouders heeft van gemengde afkomst?

Dat wordt een Turks-Marokkaanse-KaapVerdische-Surinaamse Nederlander.

super ick
15-02-13, 08:23
Ik ben eens eerlijk bij mijzelf te rade gegaan.

Ik kwam er achter dat ik allochtoon eigenlijk nooit gebruik als de persoon in kwestie de taal goed spreekt, open staat voor communicatie, een positieve grondhouding heeft.

Persoonlijk vind ik allochtoon al een beetje synoniem voor onaangepast, de taal niet machtig, etc. Ik weet dat de Dikke van Dalen een andere defenitie geeft. Waarschijnlijk komt het door het gebruik van het woord in het nieuws, gekoppeld aan allerlei problemen en narigheid. onbewust krijgt het dan toch een andere lading.

knuppeltje
15-02-13, 08:28
Ik ben eens eerlijk bij mijzelf te rade gegaan.

Ik kwam er achter dat ik allochtoon eigenlijk nooit gebruik als de persoon in kwestie de taal goed spreekt, open staat voor communicatie, een positieve grondhouding heeft.

Persoonlijk vind ik allochtoon al een beetje synoniem voor onaangepast, de taal niet machtig, etc. Ik weet dat de Dikke van Dalen een andere defenitie geeft. Waarschijnlijk komt het door het gebruik van het woord in het nieuws, gekoppeld aan allerlei problemen en narigheid. onbewust krijgt het dan toch een andere lading.

Sjezus zeg...jij wordt de laatste tijd wel errug correct. :stout:

super ick
15-02-13, 17:20
Sjezus zeg...jij wordt de laatste tijd wel errug correct. :stout:

Hoezo?

CONTRA
16-02-13, 10:22
mensen met een nederlands paspoort gewoon aanspreken als 'nederanders'. niks geen 'marokkaanse-nederlanders' of 'turkse-koerdische nederlanders' of 'allochtonen' of 'nieuwkomers' of 'medelanders'. elke term dat afwijkt van 'nederlander' werkt uitsluiting, discriminatie en stigmatisering in de hand. volgens de wet zijn mensen met een nederlands paspoort nederlander en volgens de wet is iedereen gelyk ongeacht afkomst.

Magister
16-02-13, 10:42
mensen met een nederlands paspoort gewoon aanspreken als 'nederanders'. niks geen 'marokkaanse-nederlanders' of 'turkse-koerdische nederlanders' of 'allochtonen' of 'nieuwkomers' of 'medelanders'. elke term dat afwijkt van 'nederlander' werkt uitsluiting, discriminatie en stigmatisering in de hand. volgens de wet zijn mensen met een nederlands paspoort nederlander en volgens de wet is iedereen gelyk ongeacht afkomst.


Maar de wet verbied het helemaal niet om het over afkomst te hebben. Gelukkig maar.

super ick
16-02-13, 11:21
mensen met een nederlands paspoort gewoon aanspreken als 'nederanders'. niks geen 'marokkaanse-nederlanders' of 'turkse-koerdische nederlanders' of 'allochtonen' of 'nieuwkomers' of 'medelanders'. elke term dat afwijkt van 'nederlander' werkt uitsluiting, discriminatie en stigmatisering in de hand. volgens de wet zijn mensen met een nederlands paspoort nederlander en volgens de wet is iedereen gelyk ongeacht afkomst.

Ja, dat paspoort wordt te gemakkelijk afgegeven.

CONTRA
16-02-13, 17:50
Ja, dat paspoort wordt te gemakkelijk afgegeven.

dan lever je het toch weer in.

CONTRA
16-02-13, 17:52
Maar de wet verbied het helemaal niet om het over afkomst te hebben. Gelukkig maar.

er is er maar eentje die dit soort irrelevante open deuren kan maken. je moet wel firefox zyn, kan niet anders.

Magister
17-02-13, 08:45
er is er maar eentje die dit soort irrelevante open deuren kan maken. je moet wel firefox zyn, kan niet anders.

Jij begon over de wet...

CONTRA
17-02-13, 13:37
Jij begon over de wet...

....waarna jy een irrelevante open deur intrapte.

Magister
17-02-13, 13:57
....waarna jy een irrelevante open deur intrapte.

In dat geval was jouw opmerking ook al irrelevant.

super ick
17-02-13, 17:11
dan lever je het toch weer in.

Ja, dat zou de meest logische oplossing zijn.

CONTRA
17-02-13, 20:22
In dat geval was jouw opmerking ook al irrelevant.

dat jouw reaktie irrelevant is, zegt niet dat de myne dat ook is.

Magister
17-02-13, 20:35
dat jouw reaktie irrelevant is, zegt niet dat de myne dat ook is.

Ze waren allebei even relevant of irrelevant want ze gingen allebei over de wet.

knots71karel
17-02-13, 21:22
Als ze die slechte klank al niet hebben. Het enige voordeel is, en ik herhaal mezelf, dat met de nieuwe Amsterdamse aanduidingen de slechte klank specifieker geadresseerd kan worden.

Ik voorzie wel enkele praktische problemen. Ik vraag me af tot in welke generatie toe wil men doorgaan met deze aanduidingen? Tevens denk ik dat het problemen kan opleveren als je kind bent van ouders van gemengde afkomst. Ten slotte vraag ik me af hoe je een kind aanduidt dat ouders en grootouders heeft van gemengde afkomst?

ik gaf al eerder dit antwoord , hetgeen me niet in dank werd afgenomen:
De TIJD heelt alle wonden , hoor je hier nog allochtone Molukkers of allochtone Indonesie ,ers?
Ik zal het niet meer mee maken maar over pak weg honderd jaar ,zal de bevolking zo vermengd zijn dat de mensen nog hooguit spreken over hun voorvaders die oorspronkelijk uit Marokko ,Turkye of Polen enz enz kwamen.

En indd wat je zegt , hoe noemen we de mensen van gemengde kom af ?

knots71karel
17-02-13, 21:28
Dat wordt een Turks-Marokkaanse-KaapVerdische-Surinaamse Nederlander
met van oorsprong een Ijslandse grootvader met een Noorwegen afkomstige vrouw was getrouwd , die weer afstamde van een van de overlevende van de bemanning van Willen Barendz , en zo kwamen we uit opeen gewone ,ongewone NEDERLANDER

Revisor
11-03-13, 10:37
In eerste instantie denk je dat is typisch geitenwollen sokken links wat Amsterdam laat horen maar in feite is het een voorbode van rechtsere beleid.

Veel allochtonen zijn technisch gezien geen allochtoon meer omdat ze niet meer onder de definitie van allochtoon vallen. Je bent allochtoon als één van de ouders in het buitenland geboren is. Nu er al sprake is van de derde generatie vallen deze niet meer onder de definitie van allochtoon. Daar heeft de Nederlandse overheid iets nieuws voor verzonnen. Etnische categorisering.

Een soort tracking cookie die de afkomst van je nakomelingen volgt. Landelijk rechts beleid dat zijn evenknie heeft in nazibeleid wordt verkocht als links beleid van de stad Amsterdam.

mark61
11-03-13, 11:42
In eerste instantie denk je dat is typisch geitenwollen sokken links wat Amsterdam laat horen maar in feite is het een voorbode van rechtsere beleid.

Veel allochtonen zijn technisch gezien geen allochtoon meer omdat ze niet meer onder de definitie van allochtoon vallen. Je bent allochtoon als één van de ouders in het buitenland geboren is. Nu er al sprake is van de derde generatie vallen deze niet meer onder de definitie van allochtoon. Daar heeft de Nederlandse overheid iets nieuws voor verzonnen. Etnische categorisering.

Een soort tracking cookie die de afkomst van je nakomelingen volgt. Landelijk rechts beleid dat zijn evenknie heeft in nazibeleid wordt verkocht als links beleid van de stad Amsterdam.

Het heeft een onmiskenbare, positieve functie. Het onderscheid is nuttig en noodzakelijk op medisch gebied, omdat sommige etniciteiten gevoeliger zijn voor bepaalde aandoeningen dan andere. Medici moeten daarvan op de hoogte zijn, anders kunnen er ongelukken gebeuren. Dus dat wordt in de epidemiologie gebruikt.

In sociale context wordt het ook gebruikt. Als bepaalde groepen collectief een achterstand blijken te hebben op het gebied van onderwijs, huisvesting en werkgelegenheid kan het nuttig zijn specifiek beleid in te voeren. Vroeger werd dat als nuttiger gezien dan tegenwoordig.

Het hangt ervan af of je mensen ziet als individuen waarbij cultuur en etniciteit geen factoren zijn die invloed kunnen hebben, of juist wel. Voor beiden is wel wat te zeggen. Uiteindelijk is het een 'ideologische' keuze.

Dat geldt zowel voor Nederlandse instanties als de groepen zelf.

Met die heisa over lesbische pleegouders zie je al hoe mensen zichzelf in een uitzonderingspositie plaatsen, niet NLse instanties.

Revisor
11-03-13, 17:38
Asscher (PvdA) worstelt met nieuwe Neurenberger Rassenwetten

jvdheuvel

(http://www.krapuul.nl/author/jvdheuvel/)februari 23, 2013


http://i0.wp.com/www.krapuul.nl/wp-content/uploads/Neurenberger_Rassenwetten_NL-650x455.jpg?fit=650%2C455 (http://i1.wp.com/www.krapuul.nl/wp-content/uploads/Neurenberger_Rassenwetten_NL.jpg)

Waarom opnieuw het wiel uitvinden?

Asscher (PvdA) heeft een groot probleem. De plannen voor etnische registratie (inclusief de stempel A voor Antilliaan in het paspoort) welke werden voorbereid in Bruin I zijn nog niet voltooid.

Daarom heeft hij nu een brief geschreven aan de Tweede Kamer waarin hij zijn worsteling met deze materie beschrijft:

In de GBA staan objectieve gegevens over burgers die voor overheidsorganisaties nodig zijn om hun taken uit te oefenen. Onderdeel van deze set aan gegevens is de registratie van het geboorteland. Deze gegevens over het geboorteland kunnen worden aangevuld met de geregistreerde gegevens van het geboorteland van de ouders, op voorwaarde dat hier toestemming voor is verkregen via zogenoemde autorisatiebesluiten op grond van de wet op de GBA en voor zover het geboorteland van de ouders bekend is. Deze geboortelandinformatie wordt gekoppeld met gegevens uit andere databronnen, bijvoorbeeld inkomensgegevens, om betrouwbare uitspraken te kunnen doen over bijvoorbeeld arbeidsmarktparticipatie, onderwijsdeelname en migratiepatronen van migranten en hun kinderen (kamerbrief reactie advies etnische categorisering (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/02/21/kamerbrief-reactie-advies-etnische-categorisering/kamerbrief-reactie-advies-etnische-categorisering.pdf)).



De oplossing voor dit “probleem” is natuurlijk simpel. Je pakt gewoon bovenstaande afbeelding en in plaats van “Jude” vul je bijvoorbeeld “Marokkaan” en je bent in business.

Easy does it.


Asscher (PvdA) worstelt met nieuwe Neurenberger Rassenwetten | KRAPUUL.NL (http://www.krapuul.nl/overig/nieuws/100326/asscher-pvda-worstelt-nieuwe-neurenberger-rassenwetten/#sthash.tUdRXKs3.dpbs)

Revisor
11-03-13, 18:05
Het heeft een onmiskenbare, positieve functie. Het onderscheid is nuttig en noodzakelijk op medisch gebied, omdat sommige etniciteiten gevoeliger zijn voor bepaalde aandoeningen dan andere. Medici moeten daarvan op de hoogte zijn, anders kunnen er ongelukken gebeuren. Dus dat wordt in de epidemiologie gebruikt.

In sociale context wordt het ook gebruikt. Als bepaalde groepen collectief een achterstand blijken te hebben op het gebied van onderwijs, huisvesting en werkgelegenheid kan het nuttig zijn specifiek beleid in te voeren. Vroeger werd dat als nuttiger gezien dan tegenwoordig.

Het hangt ervan af of je mensen ziet als individuen waarbij cultuur en etniciteit geen factoren zijn die invloed kunnen hebben, of juist wel. Voor beiden is wel wat te zeggen. Uiteindelijk is het een 'ideologische' keuze.

Dat geldt zowel voor Nederlandse instanties als de groepen zelf.

Met die heisa over lesbische pleegouders zie je al hoe mensen zichzelf in een uitzonderingspositie plaatsen, niet NLse instanties.



RMO: Geen basis meer voor overheidsindeling allochtoon/autochtoon

Geboorteland van ouder moet voor de overheid niet langer grondslag zijn om mensen in te delen in
etnische categorieën. Nu het voorkeursbeleid is afgeschaft, ontbreekt voor de overheid de
legitimatie om de categorisering in allochtoon en autochtoon te continueren. Dat stelt de Raad voor
Maatschappelijke Ontwikkeling in zijn aan demissionair minister Gerd Leers aangeboden
briefadvies: Tussen afkomst en toekomst. Etnische categorisering door de overheid

De overheid heeft het afgelopen decennium geleidelijk de koers in het integratiebeleid veranderd.
Onder het motto ‘niet afkomst maar toekomst’ is het etnisch-specifieke beleid ingeruild voor een
achterstandsbeleid dat niet gebaseerd is op etnische achtergronden. Hiermee staat de overheid
onherroepelijk voor de vraag welke gevolgen dit heeft voor de manier waarop zij etniciteit
categoriseert en registreert.

Volgens de Raad zijn er zwaarwegende argumenten om de huidige categorisering door de overheid
in ‘autochtoon’, ‘westers allochtoon’ en ‘niet-westers allochtoon’ af te schaffen. Zonder
voorkeursbeleid ontbreekt allereerst een deugdelijke, wettelijke basis om nog etnische groepen te
onderscheiden. De Wet bescherming persoonsgegevens biedt alleen ruimte voor etnisch onderscheid
als er sprake is van voorkeursbeleid of onvermijdelijke identificatie. Daarnaast wringt de huidige
wijze van het etnisch indelen. Die acht familiaire afkomst namelijk belangijker dan de geboortegrond
of nationaliteit van de migrant. Zo staat nu een in het buitenland geboren persoon wiens ouders in
Nederland zijn geboren, niet te boek als allochtoon, maar een in Nederland geboren persoon van wie
een ouder in het buitenland is geboren, wel. Ten derde groeit het inzicht dat de etnische factor in de
praktijk geen zeggingskracht heeft als het gaat om het nemen van beleidsmaatregelen, mede omdat
de verschillen in een etnische groep (qua opleiding, arbeidsmarktpositie) nu zo groot zijn.

Tot slot geldt het principiële argument dat een overheid terughoudend dient te zijn in het maken van etnisch
onderscheid. Het staat iedereen in de samenleving – wetenschappers, politici, journalisten - vrij om
in etnische termen te spreken. Maar de enige die dat, behoudens wettelijke uitzonderingen, niet
mag doen, is de overheid. En die wettelijke basis ontbreekt momenteel.

In de praktijk zal de overheid geboortelandgegevens van personen mogen blijven registreren. De
verstrekking aan derden van de daaraan te koppelen geboortelandgegevens van ouders, zal aan
duidelijke restricties moeten worden onderworpen.

U kunt het advies downloaden via Nieuws - Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (http://www.adviesorgaan-rmo.nl). Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met Albertine van Diepen: 070 340 5294 of [email protected].


Tussen afkomst en toekomst (mei 2012) - Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (http://www.adviesorgaan-rmo.nl/Publicaties/Adviezen/Tussen_afkomst_en_toekomst_mei_2012)

mark61
11-03-13, 18:06
Asscher (PvdA) heeft een groot probleem. De plannen voor etnische registratie (inclusief de stempel A voor Antilliaan in het paspoort) welke werden voorbereid in Bruin I zijn nog niet voltooid.

Erg lollig natuurlijk, maar totaal incorrect. In medisch opzicht zou soms etnische registratie nuttig kunnen zijn, maar het gaat echt alleen om herkomstland.

Revisor
11-03-13, 18:26
Erg lollig natuurlijk, maar totaal incorrect. In medisch opzicht zou soms etnische registratie nuttig kunnen zijn, maar het gaat echt alleen om herkomstland.

Ik weet niet hoe je daarbij komt maar het gaat wel degelijk om etnische registratie en categorisering.

De hoofdvraag die de RMO bijvoorbeeld moest onderzoeken luidde:

In hoeverre noopt de verandering in het integratiebeleid tot een aanpassing van het door de overheid gefaciliteerde systeem van registratie en categorisering van gegevens over etniciteit? En wat betekenen deze veranderingen voor de invulling van het integratiebeleid?


http://www.adviesorgaan-rmo.nl/dsresource?type=pdf&objectid=default:30939&versionid=&subobjectname=